Historisch Archief 1877-1940
DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
16 Aug. '19. - No. 2199
H. STINIS
Haarlem - Kruisweg 23
TELEFOON 15O6
EXPORT IN TABAKSARTIKELEN NAAR
DE GEALLIEERDE STATEN
EEN VREDESKAART
IndertQd hebben wQ melding gemaakt van
de groote oorlogskaart, die de heer
Battefeld het licht heeft doen zien. Die oorlogs
kaart legde vast, wat duizenden toeschou
wers van dag tot dag hadden zien worden,
ontstaan en groeien voor de ramen van den
bekenden sigarenwinkel van Hillen, hoek
Weteringschans en VQzelgracht. Die oor
logskaart, wier goede kwaliteiten wQ des
tijds in het licht hebben gesteld, is
natuurIQk reeds door de opvolgende gebeurtenissen
weer achterhaald. Er was dus een nieuwe
uitgave noodig; de gesloten vrede, die een
einde maakte aan den oorlog, en tevens de
toestanden consolideerde, was daartoe de
welkome aanleiding. Zoo werd Battefelds
oorlogskaart een groote vredeskaart van
Europa en West-Azië, die een overzicht
'geeft van de belangrijke krQgsverrichtingen
in de jaren 1914 tot 1918 en bovendien een
beeld ontwerpt van Europa bQ het tot
?tand komen van den vrede.
WQ hebben vroeger reeds op de nauw
keurigheid en duidelQkheld van Battefeld's
oorlogskaart gewezen. Dienzelfden lof kan
men geven aan zQn vredeskaart, die
elgenUk veel meer dan dat een oorlogskaart is.
Want zQ geeft inderdaad het beeld van dezen
vierjarigen oorlog p een wQte, die bet
overzicht zeer vergemakkelijkt. De vorming
van het groote westfront, waarom zoolang
en zoo hevig is gestreden, kan men met de
verschillende data op de kaart nagaan; de
golving van den strijd om dat westfront,
die eindigde met de volkomen terugdrijving
van de Duitsche legers, kan men in bijzon
derheden nalezen. DesgelQks kan men dat
doen aan het groote oostfront en dat hier
elgenlQk nog beter, omdat dat front zooveel
bewegelQker was dan het westfront en ook
zulke forsche veranderingen heeft onder
gaan. Twee cartons zQn aan de groote kaart
toegevoegd, een van de territoriale gesteld
heid van Europa na den vrede van
Versallles en een van de Duitsche koloniën. Als
geheel een kaart om bQ de hand te hebben
als men de geschiedenis van den grooten
oorlog weer eens in bQ zonderheden wil
nagaan.
H. BRUGMANS
Een Vleugje Haagsche Wind
EEN 20-jARio JUBILEUM
Het is eigenlQk dom om voor het vieren
van een jubileum de jaren te tellen. Ook ten
aanzien hiervan moet men het Qzer smeden,
als het heet is. Noodeloos vijf jaar de jubellust
van een enthousiast publiek in bedwang te
houden, zou wreedaa'dig wezen. Men geeft
een kind toch ook een boterham vooruit,
wanneer het honger heeft, en het moet het
etensuur afwachten.
Daarom jubelt Willy Mullens Ie Roi des
bloscopes" 29 Augustus ter gelegenheid van
zQn 20jarlge loopbaan als bioscoopexploiteur.
Dit jubileum is in onze dagbladen met
lange artikelen aangekondigd.
Want deze bioscoopkoning is in de resi
dentie een buitengewoon belangrQk persoon.
In de eerste plaats omdat hQ zoo uitnemend
de goede smaak dient; en uit den chaos
Illlllllllllllllllllllllllllllllllllllll
FELIX TIMMERMANS, Schemeringen van
den Dood. P. N. van Kampen & Zoon,
Amsterdam, z. j.
Louis COUPERUS, De Verliefde Ezel,
Rotterdam.NfJghenDltmar's
itgeversMaatschappij, 1918.
FRANS BASTIAANSE, Een Zomerdroom.
Uitgevers-Maatschappij .De Zonne
bloem", Apeldoorn, 1919.
A. VAN COLLEM, Opstandige Liederen.
C. J. A. van Dishoeck, Bussum, 1919.
Luister l Is het niet of de sombere stem van
Felth uit het graf u tegenklinkt: Ik bezoek
dikwQls ons kerkhof. Bijzonder bQ avond.
Ik vind er een vreemd genot in over de
zoden te wandelen waar de dooden met
een hofken van ernstige bloemen op hun
lichaam en een manke krulsken boven hun
hoofd, begraven liggen. Het is me dan of ik
bet leven dier dooden onder mijn voeten
voel trillen en zwellen en het door mijn
beenen voel kruipen, het door mijn aders
voel stQgen, mQn heele IQf doorzinderen en
als nieuw bloed mQn hart verwarmen...
Het genot de dooden te voelen t... Levend
in den dood te leven!... mQ n te voelen
?et hen l... te zwemmen In het oneindige
mysterie l..."
On dolt juger les crits d'après leur date.
Deze gemeenplaats kan het hier nog weer
eens doen. Men mag nkt vergeten, dat dit
boek eenige jaren vór Pallieter geschreven
is, nadat de schrijver een toestand van
iiitiiiiiiiiiiuimmiii
DEN MAAG
WARMOND
PADOX
HOUTBOUW
. KANTOOfT.FREDERIMIENDRIMAAN
1 BUREAU ARCHITECT '.PAKKSTRAAT
LEVERT DE/VERLANGD IN ZECR KORTEN
TUD ALLE HOUTCONSTRUCTIE/
ALS
LANDHUIZEN
CLUBGEBOUWEN
JACHTHUIZEN
TENNI/HUI/JE/
CATALOGÜ/ OP AANVRAAG
van moord en gruwel en sensatie en nonsens,
die de film levert, steeds een behoorlijk
intressant en toch boeiend repertoire weet
te kiezen. In de tweede plaats omdat hQ
steeds een hoogst belangrijke reeks actuali
teiten weet te brengen, en de gebeurtenissen
van den dag in den snelst mogelQken tijd
voor het publiek projecteert.
Doch om deze twee eigenschappen zou
hij belangrijk kunnen zijn in elke plaats ter
wereld.
Maar in de derde plaats, en dat wordt
als men hem beschouwt in ons Haagsch
milieu, de eerste is hQ belangrQk omdat hij
zulk een uitnemend psychiater is ten aanzien
van het Haagsche publiek.
Hij behaagt dat publiek, en weet er zich
bemind bQ te maken, als een flirtende ten
nisser bij de theeschenkende jonge meisjes.
Hij flirt er mee. HQ laat zich aanbidden. HQ
spreekt het hoofsch en vriendelijk toe, en
causeert tijdens het draaien van lange films
met schalksheid en snaaksheid. Hij is
eenigszins geaffecteerd, wat w| Hagenaars zoo
gaarne zien van een man, heeft coquette
maniertjes met zijn armen, handen en de
manchet in zQn linker mouw. HQ recipeert
als het ware bQ de voorstelling, en weet
half tot dankbaarheid te suggereeren voor
het gebodene. HQ is een volmaakt
gentleman-explicateur, met goede Haagsche hoe
danigheden, zooals liefde voor het Huls van
Orarje, en respect voor zQn bioscoop-graven
en gravinnen, wier namen hij met een zekeren
eerbied uitspreekt, als hQ ze u voorstelt.
ZQn mentaliteit staat verre boven die van
den liefhebber der->sensatiefilm, en een be
schaafde zachte spot klinkt door zijn causerie,
als er eens een keertje iets bloederigs of
griezelig»in zijn repertoire voorkomt. HQ
serveert een trilbeeld, zooals een bekwaam
kok een eenvoudige schotel smakelijk weet
voor te dienen. En zoo weet hQ alle voor
oordeel tegen het goedkoope genot van
bioscopen, dat vaak als een minderwaardig
volksvermaak wordt beschouwt, weg te
nemen, en de bezoekers te trekken uit alle
rangen en standen, bezoekers die witgerokt
en gedecolteerd naar de Residentiebioscoop
gaan per auto; gezanten van vreemde
mogendheden, Haagsche adel, hooge ambte
naren, kortom, dat publiek, waarop we in
onze stad zeer trotsch zQn.
Hoofsch buigend treedt hij op het podium
in avondtollet, wacht met den ernst van een
Mengel berg achter zijn lessenaar, het
oogenblik van stilte af, en kondigt dan vol eerbied
aan:
.Hoog geëerd publiek, de volgende pro
jectie stelt u voor..."
Hierop volgt een korte inleiding over de
belangrijkheid van wat er op het doek zal
verschijnen en vór het trilbeeld wordt ge
projecteerd, besluit hQ:
.Ik verzoek uwe gewaardeerde attentie."
Zelfs geen predikant weet na de verkon
diging van zijn tekst, waarover zQn preek
zal handelen, zulk een aandacht op te wekken,
als dezen koning van woord en trilbeeld,
na zijn eenvoudige hoofsche inleiding.
De zaal wordt daarop donker en de film
draait. De muziek van de voorstrijker zingt
zacht met suggestieve vioolklanken, die een
muzikale interpretatie van het film drama
zQn. En vriendelijk, niet onderwijzend, of
expliceerend, noch doceerend of eigenwijs,
maar als van den idealen opmerker, als een
stem van het geboeide publiek zelf, als een
critiek bijna, klinken dan de z.g. explicaties
van Mullens, die in het duister met zijn
hooggeëerd publiek schijnt voeling te willen
houden, als gastheer, die zQn gasten niet
verwaarloost.
Op deze wQze maakt Mullens een bioscoop
bezoek tot een beschaaf d.haast mondain genot.
ledere goede Hagenaar meent elke bios
coop te mogen verachten, maar Alberts
Illllllllllllllllllllllllllllllll
ziekelijke overprlkkeltng, van nijpende angst
voor den dood had door gemaakt.
Het schrijven van deze verhalen, waarvan
sommige in de verte aan Poe of aan enkele
van de Maupassant doen denken, moet voor
hem een bevrijding zQn geweest, zooals de
Werther een bevrijding voor Qoethe was,
si parva licet componere magnis. Heel het
luguber sentimenteele der 18e eeuw, de be
angstigende visioenen van dood en eeuwig
heid heeft de vader van Pallieter heel echt
en intens in zQn eigen ziel doorleefd, zooals
ieder mensen trouwens ze in de vage ril
lingen zijner jeugd minder bewust meestal
voelt trillen.
Voor de kennis van zulk een zielestaat is
dit boek bQ zonder interessant, maar Tim
mermans miste, toen hQ dit schreef, toch
nog de kracht om al wat daar ijlde en
brandde in zijn hoofd en gemoed uit te
teeken in vaste sublieme schoonheid. Wat
als lugubere tragiek bedoeld is in het ver
haal van De Keiver b.v. gaat door de
lutnmelachtige onbenulligheid van den held, die
in het huwelijk de zuivere kuischheid zoekt
in ontwijding van de daad, over in het mal
komische, al is er natuurlijk van het motief
een prachtsding te maken. Het verhaal van
den iQkbidder is nog het meest gaaf, maar
ook het meest Poe-achtig.
Het zuiverste stukje uit den bundel is
De witte vaas, waar de verteller uit de
woeling der wereld rustgezocht heeft in
een eenzaam Trappisterklooster op de heide.
Er was een zonderling naamloos gevoelen
in mQ opgekomen, zoo'n onbewuste schrik
voor iets dat ver van mij was en waar ik
toch de tastbaarheid van vatte in mQ en
alles rondom. Ik wilde het weg duwen,
maar ik toog tegen mQ zelf, want dat ding
zat in mQ lijk het bloed in mQn hart en 't
begon zich uit te zetten, IQk de damp, die
's avonds uit de beetnden stQgt. Ik werd
bang van hetgeen om mQ was. Ik voelde
plots die eendlgheld van het land waarin
de zoo mensch alleen verloren stond. De
rosse, kale heide, slechts hier en daar met
een wilde cypressenboom bevlekt, strekte
zich eindeloos in de verte weg, heel, heel
ver tot ze donker garsfQn afgesneden stond
op de vale lucht"
Dit is het begin van een en sentimenten
uitbeelding volkomen zuivere pagina, die
den knappen auteur van Pallieter aankondigt.
Na den vreeselQken nacht zijner martelende
obsessie, der gruwbare hautise van de schrik
beelden zijner zieke ziel, stapt hQ den vol
genden morgen in het stralende licht luid
keels juichend over de helde. HQ was den
dood ontsnapt.
De groote beteekenis van dit boekje is
dat het ons Pallieter volkomen doet begrij
pen allicht, die is de uitbundige vreugde
van den herleefde; hQ voelt zich ontwor
steld aan de klauwen van den dood en
omfrères te moeten vereeren, hoewel soms het
zelfde programma gedeeltelijk te gelijkertijd
of in zijn geheel een week later in een der
andere bioscopen wordt vertoond.
Er zfln duizende Hagenaars, die nooit een
programma overslaan. Wllty Mullens heeft
steeds volle zalen, of hij alleen
de'Residentie biosceop exploiteert, of zooals in den
zomer, ook nog de geweldige zaal van het
Gebouw van Kunsten en Wetenschappen.
BQ talrijke gelegenheden wordt hQ enthou
siast toegejuicht, neemt hij bloemstukken en
lauwerkransen in ontvangst. Steeds voelt
men dat het bioscoop-publiek, vooral wan
neer hQ des zomers voor de groote massa
werkt, zfln rol des bloscopes" wel toejui
chen, maar een werkelijke gelegenheid om
uit te barsten in gloeiende vervoering is er
nooit.
Zou het dan ook geen wreedheid zijn,
nu deze lieveling van het publiek juist twee
bijzonder groote successen mocht boeken,
de film De voortrekkers" en de opname
van de vlucht Londen Amsterdam, en men
zijn geestdrift met moeite zal kunnen in
houden, het publiek nog vijf jaar te laten
wachten op een gereede aanleiding om te
jubelen? ARI
iiiiiiiniiiiiiiiiimiiMiiiiiiiliiiiiiiiiiiiiniiiii
BATAVIA'SCHE
DAGBOEKBLADEN
Overpeinzingen van een wandelaar In Oud
en Mtuw Batuvia
III
De Portugeesche kerk": zoo heet de
oudste kerk In Batavia. 't Is een echt oud
vadeilandsehe dorpskerk van bruin baksteen
opgetrokken, ramen met kleine in lood ge
vatte ruitjes; een ommuurd kerkhof omgeeft
het gebouw. Vlak voor de deur ligt het
graf van Hendrik Zwaardekroon. Ik zette
mQ neer op de zerk en peinsde, uitstarend
over het oude Batavia, dat ginds ligt onder
palmkrulnen in een wolk van roet en smook.
Hoe vreemd doet dit kerkje aan onder tro
pisch hemelazuur, in het felle licht van de
tropische zon. Naar dit bedehuls gingen
onze voorouders-kolonisten op, in hun
vaderlandsch- wereldsche, ontropische kleedQ
om te dienen hun God.
Hier werd, eens de dankdienst gehoud*n
toen na gruwelijke marteling de samen
zweerder Erberfeld was ter dood gebracht,
dankdienst wijl het ontmenscht gebroed
belust op Christenbloed" zijn gerechte aar
dsche straf niet was ontgaan.
Ik heb hier gedacht aan dien ouden com
pagniestijd toen wreedheid, willekeur, heb
zucht, kncvelarQ en toch, ongetwijfeld op
rechte vroomheid samengingen. Wreedheid,
willekeur cQn voorbij, maar ook de oude
graniet-harde vroomheid is dood: de kerk
Is des Zondags bijna ledig.
Neen, zij waren niet onsympathiek die
oude compagniesluyden, wier gebeente hier
rust aan mQn voet, sterk, sensueel, moedig
en vol naïeve godsvrucht, die kracht putte
uit het boek Rlchteren en uit Jozua's strijd
tegen de heideren die Kanaan bewoonden.
Niet onsympathiek . . . retrospectief gezien;
rut zou ons, twintigste eeuwers, ontmoetten
wQ straks zulk een compagnie-man in
levenMIIIIIIIIIIIIIIIIIIMIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIMHIIIIIIIIIMIIMIIIIIIIIIII
J. A. HOETING
Ho f ju weiier
KOHIHGSPLEIH 11-13
Juweeleitf Paarlen,
Goud' en Zilverwerk
iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiin
kneld in jubelend juichende met zijn sterke
levenskrachtige armen weer de moeder aarde,
de boomen, Marleke, het heelal, alles, waarin
hij de leutige levenssappen voelt brulzen.
HfJ gilt uit zQn volle vreugde van te zijn.
.Het motief steel ik ervoor uit Appulems
Gouden Ezel" vertelt Couperus aan den
Lezer." Dat is zoo. En mér misschien nog
heeft hem door het hoofd gespeeld wat een
ander van dit gestolen motief maakte,
Shakespeare in zijn midsummernights dreatn.
Maar daarom moet ge niet meenen, dat
we hier niet met een boekje te doen hebben,
dat geheel en volkomen Couperus is in zQn
mooie oorspronkelijkheid. Voor zijn her
schepping heeft hQ slechts zeer enkele mo
tieven gebruikt uit de metamorphosen van
den Platonischen phllosoof uit Madaura. In
zijn kostelijk boekje leeft een luchtige
speelsche overmoed, een vluchtige, fantastische
ironie, die aan het zooveel stuggere oor
spronkelijke werk vreemd zQn.
En psychologie-loos, symboliek-loos? Och
komt Ik meende, dat mQn ezelvorm lang
genoeg mQ had omhuld, tot boete voor vele
euveldaden van liefde; ik meende, dat het
heilige tQdstip nu weer naderen zou, sinds
ik trouw was gebleven aan mQn stralendste
liefde, aan mijn heilige liefde voor Charis.
Was ik ooit sedert ik ezel was, verliefd
geworden op een andere vrouw of maagd?
Was ik ooit op een ezelin verliefd geworden ?
En in de zekerheid van mQn aanstaande
belooning voor trouw en zuivere liefde,
ging ik mede met de stoet tusschen de py
lonen en langs de sfinxe." Was Cnarmides
niet immer trouw ook aan de Ouden? .De
heilige goden van Eleuris, wier gij vroom
steeds waart in uw hart, gunden mij nlei te
vroeg erbarmen" zegt hem de opperpriester,
die hem en zijn Charis met den witten lotus
de hoogste zaligheid der huwelQksmin biedt.
Zoo wordt dit boekje een pleidooi voor
de kuische, eerzame, godvruchtige liefde
onder de hoede van het gezag. O goden
van Eleuris l baden wQ in ons beider om
helzing, GQ behoeddet Charis en Charmides
en wij zullen ons in Eleuzis, o goden, doen
wijden in uw heilig mysterie!" Zoo hetft
de zwevende en fantastische Couperus met
zQn verhaal de zedelijkheids medaille ver
diend en de tropische lotgevallen van den
ezel Charmides waren hem daarbij een ge
zocht symboliek.
Daar moest nu eens een Hollandsche tee
kenaar mooie prentjes bij maken zooals
Dulac en Rackham dat zouden kunnen, maar
natuurlijk met eigen karakter.
* . *
De nacht is roereloos en bij den klaren
luister
Der sterren boven mQ,
Zoek ik het samen zf n van eenzaamheid
en duister
Op de verlaten hei.
den IQve, hij ons een ruwe plompe,
dweepzieke kwant toeschijnen. De moderne ziel
begrijpt ('ie 17de eeuwers niet meer: alleen
in onze vlsschers, boeren en calvinistische
dominees, ginds in Holland, leeft nog iets
voort van dat oude stoere ras.
En nu dit oude stugge kerkje met zijn
graf van Zwaardekroon (zwaard en kroon
prijken op den steen) dit immer leege
en haast vergeten kerkje 't werd mij als
een derde symbool: symbool van Java onder
de Compagnie.
Weltevreden Mr. H. G. KOSTER
Op den Economischer! Uitkijk
Thans protectie?
In de tegenwoordige conjunctuur van de
wereld-voortbrenglng en den wereld-handel
is niets zoozeer noodig als vrijhandel, of,
beter gezegd, is vrijhandel meer dan ooit te
voren' noodig om de vruchten der
menscheIQke krachtsinspanning, die gericht is op
voortbrenging en ruil van goederen, zooveel
mogelQk aan allen ten goede te doen komen.
R:eds vroeger wees ik er op, dat verschil
lende factoren juist in dezen tijd, na den
vrede, den altijd in alle landen aanwezigen
stroom door bescherming zouden kunnen
versterken.
Daar is allereerst het nationalistisch of
chauvinistisch element, hetwelk trouwens
steeds een onderstrooming in de protecti
onistische bedding is geweest. De oorlog
heeft de nationale gedachten verlevendigd
ook in de harten van hen, die vroeger meer
cosmopolistisch dachten. Bescherming kon
digt zich aan als steun te verleenen aan de
eigen nijverheid In haar strijd tegen de in
dustrie in vreemde landen.
Als zoodanig heeft zij kans instemming te
vinden bQ hen, die nationaal voelen en hoe
sterker dat gevoel is, des te sterker zal ook
de neiging zQn om de eigen welvaart tegen
bultenlandsche belagers te verdedigen. Dit
psychologisch element" (als ik het zoo
noemen mag) heeft zich dan ook in de
oorlogsjaren krachtig doen gelden; ik
herinner aan de Duitsche plannen voor een
midden-Europeesche .Wirtschaftsverein" en
aan de besluiten der (intergeallieerde)
Economische conferentie te Par8s, op welke
laatste gunstige, minder gunstige en zeer
ongunstige bepalingen omtrent goederenruil
vastgesteld werden onderscheldelQk ten
opzichte der allies and dominions", der
neutralen en van den enemy" als hoedanig
deze laatste ook nog voor net te wachten
vredes-tQdperk werd aangeduid.
Daar is in de tweede plaats het motief
van geldel ij ken aard. Met hoeveel bezorgd
heid de fiscus in a'le landen staart naar
den bodem der leege schatkist, neen, naar
de geweldige schuldenlast als erfenis van
den millioenen verkwistenden oorlog,
weet ieder. In zulk een tijd is ieder
middel welkom. En invoerrechten waren
ook in normale tijden reeds een wel
kom en vaak gebruikt middel om den fiscus
ruime baten te doen toevloeien. Wie echter
in normale tijden daartegen bezwaar had,
zal misschien meenen die nu te moeten laten
vallen met het oog op de in zoo ongekende
mate nijpende nooden van den publieken
dienst. Nood breekt wet", zoo zal iemand
dan wellicht zeggen; hoe verwerpelijk ik
dit middel ook acht, ik geef toe dat we het
Dat klinkt wel heel goed, en zoo zQn er
meer fragmenten aan te strepen in dezen
nieuwen bundel van Frans Bastiaanse.
Bastiaanse beeft een zuiver natuurgevoel,
een fijn gehoor, is een gevoelig waarnemer.
HQ kent zijnen stiel, zeggen ze in
Vlaanderenhand. Alles wat zegbaar is bQ den
dichter, wat in woorden precies kan worden
uitgedrukt, bezit hij wel In voldoende mate.
Maar het onzegbare? Dat mysterieuze, ont
roerende, dat ons onmiddellijk aangrijpt, die
geheimzinnige, fascineerende macht, die uit
kan gaan van het woord des dichters, die
gouden stralenden toover die zweven kan
door zijn klanken? Dat vind ik hier maar
hoogst zelden.
ZQn werkt maakt den indruk van dat van
den schilder, die 's morgens vroeg op pad
gaat met het vaste voornemen er nu een
frissche, aangename bultenstudie op te zet
ten. En dat lukt hem ook. En we zien zijn
werk met plezier. Maar er zQn zoo enorm
veel van die dingen. De wanden van onze
tentoonstellingszalen hangen er vol van.
Soms zit hQ ook wel eens thuis voor zijn
ezel te droomen en bouwt er in enkele
luchtige vegen een aardige fantasie, weer
spiegeling van wat leeft in zQn ziel, half
geïnspireerd soms door de oude meesters.
Zoo is Geenus b.v. in dit boekje bijzonder
goed.
Maar als ge het nu neerlegt en Van
Collem's Opstandige liederen opslaat l Dan
voelen we toch wel weer heel diep dat al
die persoonlijke lyri'k, al dat droomen of
klagen of jubrlen over eigen leed of zalig
heid ons alleen dan nog kan ontroeren, als
een zeer bijzondere aparte persoonlijkheid
in zeer eigen vorm ons ongekende diepten
van menschelQkheid weet te
openbarenDe woorden uwer dichters zQn verschoold,
De leuzen uwen leiders zijn vergoord,
De nestor van hun denken is gelapt,
ZQ gaan niet meer, zQ kruipen naar de
toekomst,
toornt Van Coilem. HQ voelt zich n met
de massa, een blad aan den boom der ge
meenschap, hQ irekt mee op in de commu
nistische drommen der werkers en voelt
zich de beveiligde onder hen. HQ zit niet
welgevallig te turen op eigen smart en
liefde zaligheden, op vrouwtjes die hem
BATENBURG & FOLMER
Den Haag ?:? Hyiipspark22,|
SPECIALITEIT:
VERHUIZINGEN ONDER GARANTIE-:- ?:? -:? -:?
-:- -:- -:- ?:? BERGPLAATSEN VOOR INBOEDELS
IIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIMIII
lllllllllimilllllllllllMHIHMIII:
nu wel moeten aanwenden om geld te vin
den. Voorstanders van protectie wijzen er
dan bovendien op dat volgens hun voor
stelling van den gang van zaken deze
belasting geheven wordt van en gedragen
door den vreemdeling, die ons het goed
levert en immers voordat het onzen grens
overschrijdt, tol betalen" moet. En is er
nu iets fraaiers denkbaar dan dit: de vreemde
fabrikant cQnsplichtig aan het land, waar
heen hij zijn koopwaar zendt, daardoor dus
de schatkist van dat land stQvend en tevens
als 't ware een afkoopsom betalend voor de
mededinging, die hQ de fabrikanten van dat
land aandoet. Inderdaad zou dit fraai
wezen, te fraai zelfs om waar te zQn..
maar op velen maakt dat betoog toch
indruk, vooral wederom in tQden als
deze, waarin men zoo angstig naar ver
meerdering van 's RQks inkomsten uitziet.
In de derde plaats is daar als overwe
ging, die tot invoering van bescherming
thans kan worden aangevoerd, de nood der
nijverheid. Afgezien van chauvinistische
neigingen en van voortdurende verbittering
tegen den vQand-van-gister; afgezien ook
van de zoo dringend noodige fiscale baten;
zal men de vraag hooren stellen of stelsel
matige bevordering van den nationalen ar
beid niet is de allereerste eisen van natio
naal zelfbehoud. Hoe wilt gQ zoo zal
men vragen de hand over hand toene
mende werkloosheid met kans op gunstigen
uitkomst be-trijden, wanneer gQ de goede
ren, die wQ b hoeden, kant en klaar uit het
buitenland betrekt ? Begrijpt gij niet, dat
gQ daarmede de werkeloosheid in uw eigen
i land voedt en verergrrt ? Doch bovendien,
het staat immers vast dat de nijverheid
in oorlogstijd sterk heeft geleden; zQ
moet weer op de been worden ge
holpen ; in dezen buitengewonen toestand
van depressie, door buitengewone omstan
digheden veroorzaakt, moet men tegen het
gebruiken van buitengewone middelen niet
opzien. En indien gQ dus protectie be
schouwt als een in normale tijden overbodig
of bedenkelijk hulpmiddel, dan kunt gQ toch
thans het niet ongebruikt laten.
In het bovenstaande heb ik willen aan
geven op welke wijze, niet in ons land
alleen doch ook elders, stemming zal worden
gemaakt voor het voeren van een
p<otectionlstische handelspolitiek op gronden, die
grootendeels schQnen te gaan buiten de
totnogtoe gebezigde, doch ontleend schijnen
te zQn aan de zeer buitensporige conjunc
tuur na den oorlog. Opzettelijk spreek ik
hier uitdrukkelijk van schijn, want de
gronden, waarop de protectie voor dezen
tijd als bijzonder nuttig wordt aanbevolen,
zijn niet anders dan de van ouds bekende
argumenten; men kan alleen zeggen dat de
lieden, die ik hierboven sprekende heb in
gevoerd, meenen door het buitengewone
van dezen tijd buitengewone kracht aan de
argumenten te zien bijgezet.
ZQ, die met mQ oordeelen dat, gelijk
ik in den aanhef schreef, in de tegen
woordige conjunctuur vrijhandel meer dan
ooit noodig is om de vruchten der
allerwege te hervatten productie aan de
breedst mogelijke schare van verbruikers
kushandjes toezwaaien over de hei; de
droomen der proletaren zijn zijn droomen
geworden; al het vuil der oude maatschappQ
viel van hem af en hQ begeert alleen de
vlammerde schoonheid van den
gemeenschapprlijken arbeid der niet-bezitters, die
heerschers zQn, goden-slaven, die te zamen
God werden. HQ zingt zijn lied.
Het wil alleen maar zijn een goed nieuw
lied,
En nochtans zal het in uw oude hoofd
ontsteken
Reepen van licht, tot uit uw oog gaat breken
Een zonnenopgang die het goud uitziet
Het wil eenzijdig zQn, mQn goede lied,
Het wil alleen de werkers harten raken,
Het wil die ouwe kerels vreugde maken,
Lachend en stralend en anders wil het niet.
En nu mogen wQ Sceptici twijfelen; laat
dat alles een droom zQn en niets meer, een
droom, waarvan de werkelijkheid de som
van de wereldsche levensvreugde met geen
korrel zou vermeerderen, een zoo heilige,
onwrikbare overtuiging, een zoo machtig
stralend geloof, die in zulk een metalen
geluid getuigen van den edelen wellust der
vrQhelds- en geluks-visioenen, dieopgolven
in zulke profetische vloek- en strQdzangen,
zQn van een ontzettende pracht. Daar is de
onzegbare ontroering.
Hoe zou ik ze voor u willen aanhalen:
Hebt gQ de vrouw gezien, die maatschappQ
Wegstuwt over de uitgelegde straten
Der wereldsteden van het Vasteland,
Amerika en vroolijk Engeland;
Zaagt gQ ze gaan over de wereldvloer
Des voorjaars als de heuvel prachtig is
En dat geweldige Slachtveld:
De heengelegde lijken der soldaten
ZQn aangeraakt door den goudpaarsen nacht,
Er kruipen lijnen over de gelaten,
Waarop de dood zijn teeken heeft gebracht.
In geen jaren hebben mij moderne
Hollandsche verzen zoo aangegrepen, zijn geen
verzen zoo dagen lang door mQn denken
en voelen getrokken met pijnigend genot,
in hun fiissche, ruige pracht, hun stalen
hardheid, hun fijne, teere trillingen, hun
ratelenden vloek en hun schallenden jubel.
J. PRINSEN J L.z.
Illlinilllllllll
Illllllltllllllllllll IJllllllllllllllltMIII
iiiiiiiiiimuiiiiiiiiii
Utrochtscho Schietschuitenveer
AMSTERDAM, SINGEL 273 TEL, IMTERO. S181 H.
Dagelijkscho MotordiGnst tusschen
Amsterdam - Utrecht - Zeist - Da Bilt - Huls tar Holde
Basah en Duin - RIfsenburg - Drieborgen - Doorn enz.