Historisch Archief 1877-1940
i:
10
DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
30 Aug. '19. - No. 2201
RUSSISCHE KUNSTNIJVERHEID*)
door J. GRESHOFF
Wanneer men aandacht heeft voor het
geestelijk leven in Europa en wanneer men
de ontwikkeling van het denken en de
whoonheidszin kan volgen, dan ziet men
of liever nog, dan gevoelt men den
invloed van Rusland als een macht, waar
van men het wezen en den omvang nog niet
met zekerheid vermag te bepalen. Alle kun
sten hebben den Russischen invloed onder
gaan en deze heeft hun geest en verschij
ning veranderd. De Jonge literatuur, die in
Frankrijk ontstond als een noodwendige re
actie op het naturalisme, dat in een Zola
doodgeloopen was, werd geheel beheerscht
door Dostojewsky. Men kan de Russische
inwerking volgen vanaf het verschijnen van
de Vogués Le Roman Russe" tot aan
Charles Louis Philippe, die in zQn brieven
aan Henri Vanderputte de spontane
uitingen van zQn jeugd geheel opgaat in
de bewondering van de diepe werkelijke
menscheniiefde en het volle naakte gevoel,
dat hQ allén vindt bij die hij de nieuwe
barbaren noemt: Dostowjewsky en Tolstoï.
Voor een geheele generatie van schrijvers
is de Russische letterkunde een openbaring
geweest. Men kan zoomin Lucien Jean als
AndréSuarès, zoomin Gilde als Roland
welk een verschillen! volkomen waar
deeren en zuiver beoordeelen als men hun
werk niet ziet in dien atmosfeer van Russi
schen geest, waarin zij ademen.
Maar de invloed ging verder. Tolstoïhielp
mede een nieuwe moraal te vormen, die
gebasseerd zou zijn op de vereering van den
mensen en het menschelijk medelijden. Het
internationalisme dat voor Marx een po
litieke noodzakelijkheid was kreeg hier
een mystiek religieuze beteekenis. Rus
land werkte op Frankrijk b.v. zósterk,
dat een natuurlijken tegenstand ontstond.
De traditionalisten van den LatQnschen
geest verzetten zich tegen de drie denkers,
die volgens hen Frankrflk hebben af
gewend van zfln zuivere historische ont
wikkeling. Zij heeten Kant, Ibsen, Tolstoï.
Het is niet mogelijk in dezen
intellectueelen strijd een standpunt te kiezen. Het
feit, dat deze strfld ontstaan is, moeten wij
hier slechts clteeren als een bewijs voor
het groote belang en de groote kracht der
Russische invloed. Men behoeft nog slechts
enkele namen van Russische meesters te
noemen om onmiddellijk den omvang van
den geestelijken macht van dit land te
suggereeren: Rimsky, Korsakov, Moussorgski,
Dostojewski, Kadinsky.
Als men over de Russische kunstnijverheid
schrijft, dan ziet men deze het eerste in
Europa op de ParQsche wereldtentoonstel
ling van 1900. In een paviljoen, door
Constantin Korovine ontworpen, was toen een
belangrijke en volledige verzameling Rus
sische kunstnQverheidsvoorwerpen bijeen
gebracht. Belangstellenden en leergierige
kunstenaars stroomden toe. Dit succes bleef
voortduren op de expositie van 1904 te
Parijs, op tentoonstelling te Luik, Milaan,
Bordeaux enz. Toen werd besloten te Parijs
een permanente expositie en verkoopplaats
van Russische kunstnijverheid in te richten.
Dit magazijn werd onder den naam Koustari
russes" gevestigd op den Place du Théatre
frangais no. 4.
Langzaam begon men den invloed van deze
frissche en spirituëele Russische volkskunst
op de jongere Fransche nij verheidskunstenaars
te gevoelen. Toen ik de herfstsalon van 1913
bezocht vond ik in de afdeeling der binnen
huis-architectuur telkens de naïve en sierlijke
motieven, de levende, zinrijke kleurigheid
der Russische kunstnijverheid terug, zoo
goed als men bij jonge graphische kunste
naars invloed der Russische Iconen meende
te mogen constateeren.
Ook elders zag men werken ontstaan
onder aandrift van een bewondering voor
Rusland. Franz Mare's (deze schilder was
de vriend van Kandinsky) monumentale
en geestige dier-vormen zijn aan Russische
ornamentarie verwant. Ik zag een stflgerend
paard in vlak hout gesneden uit de
ateliers van Talachkino, dat in zijn massa
en beweging een treffende overeenkomst
vertoonde met Mare's opvattingen.
In de Semaines Russes" die Serge
Diaghilfe in samenwerking met Russische com
ponisten en musici, Russische schilders en
Russische dansers organiseerde, werd de
pracht van gloeiende kleuren en exotische
zielsverlangens opgevoerd tot een ononder
broken feest van schoonheid en wemelend
levensgeluk. Zij die Nijinsky en Petrouchka
of de Sacre du Printemps beide van
Strawinsky of Andreas Bolm de
Danses du Prince Igor" hebben zien dansen,
behouden voor altijd de herinnering aan
die panische schoonheid van goud en bloed,
omdat zij getuige waren van de geboorte
van een nieuw leven.
De Russische Week is ontsaan uit het
volksfeest, waar de Russische boer zijn pri
mitief levensgeluk tegelijk met een diep en
eenvoudig religieus besef vierde in kleuren
beweging. En de groote beteekenis van
Rusland ia Europa is alleen te verklaren uit
het feit, dat het zulk een sterke innerlijke
eenheid en zulk een homogeene geestelijke
macht vormt.
In een goed Russisch kunstwerk uit zich
gansch een volk. En het wordt door een
groot volk ook begrepen en bewonderd. Het
oude Europa zag in den altijd jongen Russi
schen geest een middel om zich te gene
zen van zfln verfijnd en steriel individua
lisme, van zijn leege en dwaze
ornatnentatie en van zijn ijdelen afgodendienst. Z
moet men Philippe's woorden begrijpen als
hij uitroept: wij moeten Barbaren zijn. Wij
weten nu ook Rivicres woorden naar waar
de te schatten als hij een werk van Stra
winsky bewondert in deze termen: Tout
ici est franc, intact, llmpide et grossier.
In de toekomst meer nog dan nu zal de
Europeesche kunstnijverheid beheerscht
worden door den geest der Koestari, de
hulsarbeiders van het Russische platteland.
Zij maken een levende kunst, die voort
komt uil een levende traditie.
Men dweept hier met Duitsche kunstnij
verheid. Maar deze mode zal voorbij gaan.
Eén oogenblik wekte deze den schijn van
originaliteit en levenskracht. Maar hoe
spoedig verliep de gansche beweging. Het
was een geforceerde kunst van architecten
zonder nlge beteekenis voor het leven van
het volk, en zonder eenig verband met de
_______
SHEER SURREY DE PROTECTOR
HELMSTRAAT 2, VLASMARKT 3-5
SCHEVENINGEN ROTTERDAM,
tegenover Museum Boymani
Directie VAN MARLE en BIGNELL
TENTOONSTELLING
ian SCHILDERIJEN door diverse moderne meesters
behoeften en de verlangens van de massa.
Van deze onechte, kunstmatige gestyleerde
stijlloosheid viel men dan ook
noodzakelljkerwlze terug in de Biedermayer, de
laatste zQ het dan ook nog zoo weinig
aantrekkelijke uiting van cht Dultsch
leven.
Zoodra kunstnijverheid het werk is van
enkele kunstenaars ten behoeve van enkele
kunstminnaars, is zij veroordeeld. Nog nooit
hebben de architecten een stijl gemaakt.
Hoogstens zullen zij door groote vaardigheid
en kennis de kunstzin van het volk kunnen
leiden en veredelen. Zóbegrijpen dan ook
de jonge Russische kunstenaaars hun taak.
Zij zijn vór alles ideëele paedagogen.
Malioutine,Zinovief,Roerich,Beketof,Vroubel,
Otchinikow, Marie Tenichef, zij allen ge
voelen zich nooit als eenzame bevoorrechtten,
maar altijd als de verantwoordelijke leiders
der Koestari.
De Koestari zijn de kleine handwerklieden
van het land. De winter, die in sommige
streken van de groote republiek acht volle
maanden duurt, maakt het den landbouwers
een groot gedeelte van het jaar onmogelijk
hun bedrijf uit te oefenen. Om dien don
keren tijd te korten en om de inkomsten
van het gezin wat te vergrooten beoefenen
zij eenige huisarbeid, welker handgrepen
sedert onheugelijke tijden, de zonen van de
vaders leerden.
De aard van dit werk wordt bepaald door
de materialen, die de landstreek oplevert.
Het is natuurlijk, dat in een zoo noutrijk
land als Rusland de schrijnwerkerij en de
houtsnijkunst het drukst beoefend worden.
In de gouvernementen Moskou,
NisjnlNowgorod en Vyatka vlecht men sierlijke
manden en kleurige matten. In de
gouvernementenNowgorod,Nisini-Nowgoroa,Perm,
Tambof, Ter, Vyatka, wonen de smeden, de
ciseleurs, de messenmakers en de sloten
makers. In de Oeral, waar men
half-edelsteenen in groote getale vindt treft men
de steensnijders aan. De goudsmeden en
bijoutiers leven in den Kaukasus en in de
gouvernementen Kistroma en Kazan.
Vlas wordt verwerkt in Jaroslov, Kosroma,
Tchernikov en Koersk, katoen in Moskou,
Wladimir, Ryasan, Satatov en Kostroma. In
Nlsjnl-Novgorod, Vyatka en den Kaukasus
bearbeidt men de wol der schapen. In Mos
kou en Wladimir de zij van de zijderups.
En in al die landstreken bloeit de textiel
nijverheid.
Het is een eigenaardigheid van de Rus
sische kunstnijverheid, dat het product
vervaardigd wordt daar waar men de mate
rialen wint en dat zij, die de grondstoffen
delven of oogsten ze ook verwerken en ver
sieren. Wie zou beter dan zQ de waarde, het
karakter en de mogelijkheden van iedare
stof kennen? En het natuurlijk gevolg is,
dat de materialen allén gebruikt worden
voor het vervaardigen van die voorwerpen,
waartoe zij geschikt zijn.
Ziehier dus ineens alle factoren, die de
schoonheid en deugd van het Russische
product bepalen bijeen: de natuurlijke in
tuïtieve warenkennis, de ervaring der ge
slachten en het rustig handwerk met zijn
oude deugdzame wetten. De democratie, die
haar motieven ontleent aan de natuur van
de landstreek, wordt altijd gedacht en uit
gevoerd in het karakter van de materie.
Roerich, die een van de meest bekende
Russische nij verheidskunstenaars is, heeft
van zijn eerbied voor de kunst der Koe
stari het leidende principe van zijn leven
en werken gemaakt.
Auprés du foyer sacré, loin de la
contagion des villes, Ie peuple crés des objets
de conception nouvelle, sans servilit
complaisante sans marque de fabrlque, avec
amour et sans précipitation. On en revlent
aux traditions des aieux, a la beautéet i
la soliditéd'autrefois."
(Slot volgt)
*) In dit artikel worden de toestanden
bedoeld van vór de Russische revolutie.
Zooewen verscheen:
Dr. RUDOLPH PENZIG
Eerlijke Antwoorden
- op Kindorvragon
2°druk
Prijs ingen. 3.25, geb. 4.25.
... Het uitstekende paedagogische geschrift van R. PENZIG
in de verzorgde vertaling van C. v. Gelder en met een inlei
ding van A. H. Gerhard, bereikte alreeds een tweeden druk.
WQ denken aan Lhotsky en aan de beste moderne
Amerikaansche Humanisten bfl de lezing van deze beschouwende en
tegelijk zoo ingrijpend practische verhandeling die op heel
wat uiterst delicate vragen een positief antwoord geeft.
^^_ De Ho/stad.
Uitgave EM. QUERIDO, Amsterdam.
J. C. Henri van INGEN.
BOUWKUNDIG BUREAU.
Belast zich met het ontwerpen en verder
uitwerken van voorgenomen bouwplannen.
:: Toor hinder- en « ||j||||r||( 0^ R^^
veiligheid^ wetzaken
u il" uil HUI u ui m i i in i n mi UMI i iiin in "n mi niiiiiiiiiiiii i ui in il "ii min i iiiniiiii i i " mini
MAXWELL-AUTO'S
Midden September verwachten wij wederom
eene groote zending
Laat Uwe orders daarom NU reeds boeken,
ten einde U spoedig te kunnen bedienen.
De Maxwell 1919 is een groot succes!
Prijzen en Catalogus op aanvrage
Automohiel-Exploitatie-Mij.
OVERTOOM 399
onder Directie van de Amst. RiJtuig-MI/.
AMSTERDAM
SPIEGEUIJSTEN en
SCHILDERIJEN, ETSEN,
GRAVURES etc.
Firma G. W. R OM
TELEFOON 6824 Zuid
Nassaukade354a,An»t.
Vergulden, Repareeren,
Encadreeren
Monsters op aanvraag
HET KANTOOR DER
Haarlemsche
Brandverzekering
is thans gevestigd
JANSWEG 42 te HAARLEM
^?^?^^?^^^^^^«??^?B?«I^MB^^HI^MN^H^HH^^^^M^^HH
De Beste en Onderhoudendste Lectuur
DE MODERNE BIBLIOTHEEK
Ieder deel gebonden en in fraai omslag
In deze serie zijn verschenen:
F. DE SINCLAIR, Om Papa's Principe, 2e druk
F. DE SINCLAIR, Het Loon der Braven
F. DE SINCLAIR, l>e Krach van Iteiiswond, 2e druk
F. DE SINCLAIR, De Driedubbele Vrouw
F. DE SINCLAIR, Baron Selderie, 2e druk
MINCA VERSTER?BOSCH REITZ, De Drie Dames
Cnussewinckel, 2e dr.
MINCA VERSTER?BOSCH REITZ, Ken Schat van een
Vrouw, 2e druk
MINCA VERSTER?BOSCH REITZ, Olga Warnate's
Schoentjes van Slangenhuid
LOUIS COUPERUS, De Zwaluwen neergestreken
CARRY VAN BRUGGEN, Het Joodje 2e druk
LOUISE B. B., Janneke de Pionierster 2e druk
G. VAN HULZEN, De Witte Vallei
JAAK BOONEN, «eldjan
JEAN STAPELVELD, Het Hoogste Huwelijk
MARCELLUS EMANTS, Een nagelaten Bekenten!*,
2e druk
LOUISE B. B., Bene misdeelde, 2e druk
G. H. PRIEM, De Doode, 2e druk
BERNARD CANTER, Een droomer ter Haringvangst
TOP NAEFF, De Dochter, 4e druk
JUSTUS VAN MAUR1K, Toen ik nog Jong was, 3e dr.
MEESTERWERKEN VAN PETER ROSEGGER
Ieder deel gebonden en in fraai omslag
PETER ROSEGGER, Peter Mayr
PETER ROSEGGER, Het «iif «ter Beschaving
PETER ROSEGGER, L,andzegeu
PETER ROSEGGER, -l>e Zoons van den Houtvester
MEESTERWERKEN VAN GUSTAVFRENSSEN
Ieder deel pi.m. 5OO bldz. geb. en iu fraai omslag
GUSTAV FRENSSEN, Hilligenlei, 5e druk
GUSTAV FRENSSEN, De Drie Getrouwen
GUSTAV FRENSSEN, De Zandgravin.
GUSTAV FRENSSEN, Jörn Hhl, 5e druk
MEESTERWERKE N v. GUY DE MAUPASSAN T
Ieder deel gebonden in fraai omslag
GUY DE MAUPASSANT, Bel-Ami
GUY DE MAUPASSANT, Machtig als de Dood
GUY DE MAUPASSANT, BadplaatsMont-Oriol
GUY DE MAUPASSANT, Ken Leven
GUY DE MAUPASSANT, Ons Hart
GUY DE MAUPASSANT, Piet en Jan
BARBAROSSA, Dagboek van een Amsterdammer
BARBAROSSA, Journalistieke Bolmops
BARBAROSSA, Barbarosserie
MELIS STOKE, Van Aardapp^lmes tot Officiers
degen, geïllustreerd
Onze Uitgebreide
Sorteerini
vertegenwoordigt in de be
proefde fabrikaten, steeds 't
belangrflkte op dit gebied.
Franco levering.
Blllffke condities voor inruiling
CATALOGUS TEN DIENSTE
Desverlangd betaling in ge
deelten, tegen vergoeding
eener blllQke rente.
FIRMA
J. M. W. STOKER
Choorstr. 9 - Tel. 409 & 3157
UTRECHT
Zoo juist verscheen In onze
MODERNE BIBLIOTHEEK, deel 22:
DE DOCHTER
door TOP NAEFF
VIERDE DRUK
Geïllustreerd Omslag van IS. VAN MENS
Gebonden ? 1.25
OORDEEL DER PERS:
Top Naeff is een prettige schrijfster, die je boeit, boeit l
door wat ze vertelt en boeit door de wijze waarop ze ver
telt. ZQ is een kunstenares en als zoodanig zijn haar werken [
kunstwerken en het lezen ten volle waard.
Wij bevelen De Dochter" van harte gaarne aan en hopen
dat velen, waaronder ook onze jongeren, in plaats van naar
de pruilelectuur, die nog zooveel gelezen wordt, zullen grQ-1
pen naar goede lectuur en dus ook naar .De Dochter".
MODERNE BIBLIOTHEEK, Deel 83:
FREULEKEN
door HERMAN ROELVINK
In fraai geïllustreerd omslag in driekleurendruk
Gebonden ? 1.25
Uitgaven van
VAN HOLKEMA & WARENDORF, Amsterdam
F*VAN WIJK &
VAMOS WIJNGAARD
JANSVELD 19
: UTRECHT. :
LINHEH
STEMPELBATIDEN AAM
M.M. UITSEVER3
HALF* LEDEREN BANDEN
PARTICULIER BIMDWCRK
in ELK GEnne.
«u«n«ucn
Zoo juist verscheen
de 5e druk van .
ISILHOUETTEN
door L. E.
Met een inleiding van
JER°DE VRIES.
Prfls in fraai geïll. Omslag ? 3.50
In keurigen Prachtband ? 4.90
Uitgave van
Van Holkema & Warendorf, A'dam
In lederen Boekhandel voorhanden -:- PRIJS f 1.25 per deel
Uitgaven van Van Holkema & Warendorf Amsterdam
MACHINEFABRIEK
DE. IJ5E.L"
WE.PEMMING
KAMPEM.
.
Teien.-)Lercnr92.
ZOOWEL GROOTE ALS KLEINE SMEED,
IJZEREN RIEM5CHIJVEN VAN PEN N l MG
ALLE WORDEN 5OLIED AFGEWERKT, ZOODAT
BEDRIJFSSTORINGEN MIET VOORKOHEN.