Historisch Archief 1877-1940
12
DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
30 Aug. '19. -, No. 2201
Het Spoorwegvraagstuk in de
Vereenigde Staten
Den Isten Januari 1918 werden alle spoor
wegen der Vereenigde Staten van particulier
beheer onder dat van het gouvernement
geplaatst. Ia hoofdzaak werd daarbij bepaald,
dat voor den duur van dat beheer, de be
trokken maatschappijen van het gouverne
ment eene jaarlijksche vergoeding zouden
ontvangen van een som, zoo na mogelijk
aan, maar niet meer dan, het gemiddelde
van haar jaarlQksch netto-inkomen in de
driejaren, geëindigd30Juni 1917. Al hetgeen
eenige spoorwegmaatschappij gedurende de
gouvernements-contróle meer mocht ver
dienen dan dat gemiddelde zoude het eigen
dom van den Staat blfjven. De grootste en
belangrijkste spoorwegsystemen maakten
geen bezwaar tegen eene zoodanige regeling,
omdat zij daardoor, althans gedurende den
duur der overeenkomst, van een vast inko
men op den grondslag van de drie vooraf
gaande jaren verzekerd werden. Voorloopig
zouden zij dan ook niet te lijden hebben
van de toen reeds ingetreden en sedert sterk
toegenomen hoogere looneischen en hoogere
prQzen van brandstoffen en andere grond
stoffen. Voor enkele maatschappijen en wel
voornamelijk voor die welke gedurende de
aan 1917 voorafgaande jaren onder beheer
van receivers waren, was de regeling echter
minder aannemelijk, omdat tengevolge van
de gewoonlijk hooge exploitatie-kosten onder
receiyers-beheer, de netto-inkomsten in deze
drie jaren zeer laag waren.
Niet zoodra was de controle der spoor
wegen in handen d« regeering, of nieuwe
hoogere looneischen deden de uitgaven weer
aanmerkelijk toenemen, naar schatting met
1400 a 500 millioen per jaar. Daar b q moe
ten dan nog gevoegd worden de hoogere
kosten voor brandstof, materialen enz.,
waardoor de gezamentlijke exploitatiekosten
met niet minder dan 600 a 750 millioen
dollar vermeerderden. Daartegenover stond
wel, dat ? de vrachttarieven insgelijks ver
hoogd werden n.l. van 21 ,'-? cent per mijl
tot 3 cent voor het personenvervoer en met
25 pCt. voor het goederenvervoer, maar dit
was lang niet voldoende om tegen de
hoogere uitgaven op te wegen. Dientenge
volge wezen bijna alle lijnen bij aanmerkelijk
verhoogde bruto-ontvangsten sterk vermin
derde netto-ontvangsten aan en in 1919
heeft zich deze ongunstige verhouding nog
verder geaccentueerd.
Aan het gewone maandelijksche overzicht
der spoorwegontvangsten in the Chronicle
van 12 Juli ontleen ik o.a. voor de maand
Mei, dat de door dat blad verzamelde ont
vangsten van 201 spoorwegen in die maand
van s 378 millioen in Mei 1918 tot s 413
millioen in Mei 1919 toegenomen zijn, dus
met 9.29 pCt. Daartegenover wijzen de ex
ploitatiekosten eene vermeerdering van s 286
tot S 355 millloen of met 20 67 pCt. aan,
zoodat de netto's van s 92 tot s 58 millioen
of met 36.81 pCt. afgenomen zijn. Deze
achteruitgang is van te meer beteekenis,
omdat hfl volgt op eene reeds belangrijke
vermindering in de maand Mei 1918, het
eerste jaar van de regeeringscontröle. Ver
geleken met Mei 1917, wijzen de netto's dan
ook in Mei 1919 eene vermindering van
S 106 tot $ 58 millioen of met c.a. 46 pCt.
aan bfj eene vermeerdering in bruto's van
$ 357 tot -1-; 413 millloen of met c.a. 19pCt.
En deze maand was volstrekt geene uit
zondering, maar hetzelfde verschijnsel is van
maand tot maand sedert begin 1918 waar
te nemen.
Onder die omstandigheden is het te be
grijpen, dat de belanghebbenden bij de
spoorwegen zich met angst afvragen, wat
gebeuren moet, wanneer de regeering het
beheer over de spoorwegen weder aan de
maatschappijen teruggeeft met de nalaten
schap van bovenmatig hooge exploitatie
kosten, tengevolge der enorm gestegen
loonen en prijzen voor materialen en onvol
doende bruto-ontvangsten, tengevolge van
de in verhouding tot de uitgaven slechts
matig verhoogde tarieven. En dat deze terug
keer van het beheer aan de individueele
maatschappijen niet lang op zich zal laten
wachten, volgt reeds uit de bepaling van
de wet van 21 Maart 1918, waarin vastge
legd is, dat de federale controle voor den
duur van den oorlog en een redelyken tijd
daarna zal blijven voort bestaan, maar in elk
geval voor niet langer dan eenjaar en negen
maanden, nadat de ratificatie van het vredes
verdrag door den President zal zijn afge
kondigd".
Wil men de spoorwegmaatschappijen haar
eigendommen weder teruggeven zonder haar
in een hopeloos desolaten toestand te
brengen, tengevolge van de gedurende de
regeerings-contröle ontstane loon- en
vrachtenpolitiek, dan zal het noodig zijn, wette
lijke maatregelen te treffen, om zoo moge
lijk paal en perk te stellen aan de voort
durend hoogere loon-eischen, maar in elk
geval om zoodanige tariefverhoogingen toe
te staan, dat daarin eene voldoende com
pensatie voor de hoogere uitgaven kan ge
vonden worden.
Van enkele zijden werd het denkbeeld
aanbevolen, dat de regeering nu zij een
maal de controle over de spoorwegen op
zich genomen heeft, die moet behouden en
alle lijnen naasten onder overname der
verplichtingen voor rcntebetaling en aflos
sing der obligatiën en een vast te stellen
dividend-garantie voor de aandeelen der
diverse maatschappijen. In gezaghebbende
kringen heeft dit denkbeeld echter weinig
steun gevonden, omdat men het op zich
nemen van eene dergelijke verplichting, die
een bedrag van ruim 18 mllliard dollar
zoude omvatten, voor het crediet en de
financiën van den Staat hoogst gevaarlijk
acht. Daarbij komt, dat men zich er reken
schap van geeft dat, indien de spoorwegen
geheel in het bezit van den Staat komen,
eenerzijds de drang tot verdere verhooging
der uitgaven zal aanhouden en anderzijds
er weinig uitzicht is om [de tarieven ook
maar eenigszlns in verhouding tot die
meerdere uitgaven te verhoogen.
In de Amerikaansche bladen van einde
Juli komen thans echter uitvoerige
mededeelingen voor van een plan, opgemaakt
door de National Transportation Conference
en aan .het oordeel van de betrokken Com
missie uit het Huls van Afgevaardigden
onderworpen. Dit plan beoogt, de spoorwegen
weder aan de Maatschappijen terug te geven,
maar op voorwaarden, dat eenerzijds aan het
daarin gestoken kapitaal hetuitzicht op een
loonend rendement wordt opengelaten.anderzijds
gewaakt wordt tegen opdrflvlng der tarieven
tot boven hetgeen noodig is voor bestrijding
van de onkosten van het bedrijf en even
genoemde redelijke compensatie voor het
daarin gestoken kapitaal.
Dit plan, in de eerste plaats verdedigd
door Harry A. Wheeler, voormalig president
van U. S. Kamer van Koophandel en krach
tig gesteund door den heer Paul M. Warburg,
oud vice-president van de Federal Reserve
Board, komt in hoofdzaak op het volgende
neer:
1. Consolidatie van alle spoorwegen der
Vereenigde Staten in een beperkt aantal
zoo mogelijk 20 a 30 krachtige systemen
voor de verschillende deelen van het land.
Ofschoon in de uittreksels niet met zoovele
woorden gezegd, beoogt men daar blijkbaar
mede: beperking van de algemeene uitgaven
van beheer; vereenvoudiging van den
treinendlenst door het laten wegvallen van
concurreerende treinen tusschen dezelfde
eindpunten, waardoor eene belangrijke be
sparing kan verkregen worden, zonder de
belangen van het publiek te benadeelen.
2. Elk dezer geconsolideerde systemen
zoude onder een bestuur komen, uit twaalf
leden bestaande, waarvan een aangewezen
door de geëmploieerden, drie uit bij het
vervoerwezen belanghebbenden in het ge
bied, door het geconsolideerd systeem be
diend en aan te wijzen door een te vormen
Federal Transportation Board, terwijl de
overige leden benoemd moeten worden door
hen, die het kapitaal gefourneerd hebben of
zullen fourneeren.,
3o. Het vaststellen van een wet, waarbij
het publiek gezag gelast wordt, de tarieven
op zoodanigen voet te bepalen, dat een
netto-inkomen van 6 pCt. verzekerd wordt
over hetgeen geacht zal worden de redelijke
waarde van de bezittingen van elk der
gecombineerde systemen te vertegenwoor
digen. BQ het vaststellen van deze waarde
zal geene rekening gehouden worden met
de bestaande kapitalisatie van de samen
stellende deelen van het systeem, maar met
de physieke waarde en het opbrengstver
mogen. Daardoor zoude het mogelijk wor
den, dat maatschappijen, die zich in een
hoog crediet verheugen en waarvan een
belangrijk deel van haar kapitaal bestaat
uit obligatiën, die minder dan 6 pCt. rente
dragen en die overigens, in verhouding tot
haar opbrengst vermogen niet te hoog ge
kapitaliseerd zijn, bij de aldus te fixeeren
tarieven meer dan 6 pCt. op haar aandeelen
zullen kunnen verdienen. Aan den anderen
kant echter zullen overgekapitaliseerde
maatschappijen met zwak crediet, bij
dezelfde tarieven geen 6 pCt. verdienen, in
sommige gevallen niets of zelfs niet eens
hare vaste lasten.
De voorstanders van het plan geven zich
er echter rekenschap van, dat het vaststel
len der werkelijke waarde een moeielijk en
zeer trjdroovend werk is en geven daarom
in overweging om, hangende het vaststellen
dezer waarde door de Inter-State Commerce
Commission, als uitgangspunt voor het
vaststellen der tarieven de bestaande kapi
talisatie te nemen.
4°. Het vormen van twee fondsen voor
onvoorziene behoeften. Een fonds voor elk
afzonderlijk spoorwegsysteem en een ander
algemeen fonds, dat ten bate van alle spoor
wegen moet dienen en beheerd worden door
trustees, die door de regeering aangesteld
worden. Het ligt in de bedoeling In elk
dezer fondsen de helft te storten van het
geen eenig systeem meer mocht ontvangen
dan 6 pCt. der bovenbedoelde waarde om
te dienen ter bestrijding van buitengewone
uitgaven en tot steun der zwakkere deelen
van het systeem. Mochten in eenig jaar de
netto-inkomsten beneden 6 pCt. blijven dan
zoude ook het ontbrekende uit deze tondsen
kunnen bestreden worden. Zoodra en zoolang
de individueele fondsen voor onvoorziene
uitgaven meer dan 6 pCt. van de getaxeerde
waarde der bezittingen van eenig systeem
overschrijden, zullen de bijdragen aan dit
fonds ophouden, maar zal in het algemeen
fonds 23, in plaats van de helft, van het
overschot gestort moeten worden, terwijl
het resteerende 1/3 ter beschikking van de
aandeelhouders komt. Mocht het algemeene
fonds tot boven $750 millioen geklommen
zijn, dan zal het meerdere f in de schat
kist gestort worden, of moeten dienen om
het publiek meerdere vervoer-faciliteiten te
verschaffen, of wel om de kapitaalsrekeningen
der spoorwegen door amortisatle te ver
minderen.
5°. Het vormen van een algemeen spoor
weg reservefonds. Daar het niet te verwach
ten is, dat, althans in de eerste jaren, de
sub 4" genoemde fondsen voldoende zullen
zijn om in de behoeften te voorzien, stelt
de Transportation Conference voor, dat
de Regeering door het Congres gemachtigd
zal worden, voorschotten te verstrekken tot
een bedrag van hoogstens * 500 millioen en
terug te betalen met interest uit het alge
meene fonds voor onvoorziene uitgaven.
Dit zijn in hoofdzaak de grondslagen van
het plan. Zij beoogen in hoofdzaak, dat de
tarieven op zoodanigen voet worden vast
gesteld, dat aan het in spoorwegen belegd
kapitaal eene redelijke rente verzekerd wordt
en dat het grootste gedeelte van hetgeen
zQ daarboven mochten verdienen, ten bate
van het vervoerwezen In het algemeen zal
komen. Het behoeft niet gezegd te worden,
dat aan de uitvoering van dit plan nog vele
moeilijkheden verbonden zijn, waarvan het
mij voorkomt, dat wel de allergrootste is,
een juisten maatstaf te vinden, waarnaar de
DE TWENTSCHE BANK
AMSTERDAM, ROTTERDAM, VGRAVENHA6E, UTRECHT, ZAANDAM
autort kapitaal f 26.662.000.?Rttonan f
11.000.000.tw vtlle aansprakelijk veer verbliteilssai vae:
. W. BLUDENSTEIN 4 Ce., 55-56 Tiraaa'iMdleatreet (.*?<?? E.C.
B. W. BLUDENSTEIN .Jueler. EisoeeO
LEDEBOER 4 C».; Alielr
Belening-Courant met Rentevergoeding.
In* «B Terkoop Wissel s op Binnen-en Buitenl., Treemde Mnnt, Coupons.
Incasseering op Binnen- en Buitenland.
Bembonrscredleten In Noord- en Zuid-Amerlka.
In- en Terkoop Effecten.
Bewaring ran Waarden. Safe Deposlts.
Tenekering tegen verlies bij uitloting van fondsen.
Toorsehotten op Fondsen en Goederen.
Credleten aan Handelaren en Indnstrleelen b| hare afdeeling
CBEDEETTEBEEM?H»6, hetzij tegen borgstelling, crediethypotheek
of andere zekerheid, hetz| In blanco.
Rente voor DEPOSITO'S.
Direct epTorderbaar. l pCt.
Tien dagen opzegging IJi .
Een maand vast . . l op nader overeen te komen
Een maand opzegging ? voorwaarden.
Drie maanden opzegging 3 . *)
Zes Maanden , 3^ , *)
Een Jaar 4 . *)
N.Doelenstr.20-22,Amsterdam.
Renteverg. voor gelden a deposito
met l dag opzegging . . l pCt.
Bedr. tot/20.000.-terst. betaaldb.
met 10 dagen opzegging l^pCt.
Voor andere termijnen op nader
overeen te komen voorwaarden.
Open en gesloten bewaargeving
volgens Reglement.
SAFE DEPOSIT INRICHTING,
geopend:
op Werkdagen van 8M tot 5 uur.
op Zaterdagen en
Beursvacantled. van 8% , 2
Loketten van / 2.50 per maand
(?10.?per jaar) en hoogertehuur
voor bQ de Directie bekende of
geïntroduceerde personen.
') Van den dag der opzegging af wordt % pCt. minder rente vergoed
De Maatschappij voor Hypothecair Crediet
's-Gravenhage - Massaulaan No. 23
goofl fftanat uit
5 pCt Pandbrieven
IN STUKKEN VAN f 1000.?, f500.?en f 100.-.
j anfï- ylss o cl a (ie
\U/erf/iei/n t
en tfe</<e(ijt;reeniginy l$5J
ALLE BANKZAKEN
KAPITAAL EN RESERVES f 14.000.000.?VIER EN TWINTIG KANTOREN
SCHRETLEN & C9
AMSTERDAM, Keizersgr. 126 NIJMEGEN, Stadsgracht.
Int.Tel. M 5701 en N 9128. Int.Tel. 1379 ea 1701.
Administratie van Vermogens.
Arnhemsche Hypotheekbank
Anno 1883 AJR-TVHEM! Tel. 158
ë pCt PANDBRIEVEN a 1OO pCt
aflosbaar a pari in 25 jaar, door verplichte uitlating van tenminste
4 pCt per jaar, aan te vangen 1921.
Directie:
Mr. S. ]. VAN ZIJST, Mr. J. F. VERSTEEVEN
Slandainl Hypotheekbank U Rotttrdam
Directie: Mr, H. H. C. Castendijk en
I, Mosselman
De Bank geeft onder con
trole van het Algemeen
Administratie en T rust kan
toor 5 pCt. Pandbrieven uit
tegen 100 pCt. en 4V« pCt.
Pandbrieventegen Beurskoers.
Oi HollaniisCufl VoorscbotbiDk
HAARLEM, KRUISWEG 70.
BJkantoor: Amst., Heerengr. 459
Rotterdam, WQnhaven 129a.
's-Gravenhage, Gcd.Burgw.38.
Maastricht, Stationstraat 36.
De Bank verstrekt gelden tot elk
bedrag met een minimum van
f OÖen verkoopt 41/»pCt. schuld
brieven in stukken van f 1000,
f 500. l 100 en f 50.
lottiti, IrpothiiiliiDk ton
Opgericht tn 1864
Voltaakind Uaitich. Kipltul 15.000.000.
Verstrekt geld op eerste hypo
theek londer vooruitbetaling van
rente. Voor inl. wende men'xlch tot
het kantoor der Bank, Ged. Bierha
ven 25 te R'dam of tot hare'Agenten
in de hoofdplaatsen des RQks.
DeDir.Mr.W.v.RossEM.Mr.TH.
REEPMAKER, Mr. N. P. C. v. WIJK.
DE HAARLEMSCHE
HYPOTHEEKBANK.
41/1 en 5 % Paiidbrlavai tag
Amttardamsahaii Baunktart
Sluit uwe posten bij
The Excess lus, Cj, Lim.
Bijzondere voorwaarden
voor alle soorten
Brand-, Diefstal- en
Transportverzekering,
Hoofdagentschap:
Keizersgracht 391,
AMSTERDOL
Telefoon fl. 329.
NMMSCHE NIÜDEL-MUTSCIJPPII
Gestort Kapitaal ? 8O,OOO,OOO.
Statutaire Reserve ? 14,590,545.
Buitengewone Reserve . . . f 17,000,000.
Hooldkanioor: AMSTERDAM Agenischappen Ie ROTTERDAM en VGRAVENrlAGE
Vestigingen in Nederlandsch-lndië, in de Straits-Settlements,
Britsch-lndië en China.
In- en Verkoop van Wissels en Telegrafische Transferten. Incasseeringen
en Financieeringen. Schriftelijke of Telegrafische Credieten.
Reiscredietbrieven. Deposito's. Rekeningen-Courant. Administratie
van Effecten en alle andere Bankzaken.
Rentevergoeding voor Deposito's met n jaar opzegging 4 pCt.
Voor andere termijnen nader overeen te komen.
INCASSO-BANK
AMSTERDAM - ROTTERDAM - ALMELO - ARNHEM - DELFT
DORDRECHT - 's-BRAVENHAGE - NUKERK - UTRECHT -
WORMERVEER - WIJK BIJ DUURSTEDE - IJSSELSTEIN - ZAANDAM
Volgestort Kapitaal f t6.OOO.OOO.
Reserve f 2.447.2OO.
Vreemd Bankpapier
Cheques
Buitenl. Wissels
Effectenorders
Coupons
Prolongaties
BinnenL Vaart Risico Sociëteit
Tihl. H. 1028 N. gevestigd te A'dam, Bokin 69. Wil. K. 7321 K,
DIRECTEUREN: Jan A. v. Kijk, Dr. J. M. Croockewlt
DE BINNENLANDSCHE VAART RISICO SOCIËTEIT" sluit:
VERZEKERINGEN op alle Binnenwateren van Nederland,
België, Duitschland, Frankrijk, enx.
VERZEKERINGEN op Schepen, Schuiten en Stoom
boot en.
VERZEKERINGEN op Koopmansgoederen, Huisraad, Inboedels,
enz. geladen in Schepen, Booten, enz.
VERZEKERINGEN te LAND door geheel Europa per spoor,
Wagens, enz.
VERZEKERINGEN per POST en», op Effecten, Ban
kpapleren, Edel ges teenten, enz. door geheel Europa,
naar en van Amerika, naar en van Oost- en West-Indien, enz.
VERZEKERINGEN op PASSAGIERSGOEDEREN. De schade
In de Hotels enz. wordt vergoed.
Accountantskantoor van
HENRI C. HOEK, Lid. Ned. Bond v. Ace.
DEN HAAG, Sweelinckstraat 181 - Tel. H 9565
LEIDEN, Leidsche Straatweg 23* (RIJnsburgarweg)
NED,IND. ESCOMPTO MAATSCHAPPIJ
OPCrEBICHT IK 1857
KAPITAAL ............. ?25,000,000.
waarvan uitgegeven ti volgestort ..... 20,000,000.
RESERVE .............
4,530,000,Hoofdkamtoo»: B A T A. V I A
AGENTSCHAPPEN te : Soerabaia, Soerabaia-Simpang, Senarang,
Weltevreden, Padang, Bandoeng, Cheribon,
Macauar, Dfokdja, Medan, Tegal
AMSTEKDAfl '«-«BAVKNHA«1!
14
Primi
Bankzaken in het Algemeen
Uitvoering van Effectenorders
RENTE VOOR DEPOSITO'S:
met l dag opieggiog 2 pCt.
. 10 dagen . 3Ji .
gedurrada l maand Tact 2% ,
gedurtndt 3 maaadtn va>t 3 pCt.
l (aar vast. . 4 .
Brandwaarborg-Ml
Opgelicht in 1890 ? Genstigd \t Amsterdam
sluit verzekeringen tegen SCHAD:
DOOR BRAND OP WOON- EN PAK
HUIZEN. INBOEDELS, MEUBILAIR
FABRIEKEN, ETABLISSEMENTEN.
Kantoor: SINGEL 262, A'dam
Kali Besar-West, Batavia.
( S. l. W. VAN BJUREN
Directeuren : M. A. VRIESENDORP
l E. LANKHOUT
Gemachtigde: NEUMANN & Co.,
Batavia
HEERENGRACHT 581,
Geelt uit;
5 pCt's PANDBRIEVEN
in stukken van ? 1000.?, 500 en ? 100.?tegen den koers van
?AB! & do's BASK,
ROTTERDAM 's-GRAVENHAGE
10O pCt.
DE DIRECTIE.
ZuidblaakjtöRneuterdijk 13.
Belast zich met incasseeringen op het Binnen- en Buitenland.
Koopt en verstrekt wissels en cheques op het Buitenland.
Verstrekt handelscredieten tegen zakelijk onderpand.
Bezorgt telegrafische uitbetalingen.
Belast zich met de uitvoering van Effectenor den.
Verhuurt Safeloketten.
Neemt gelden a deposito tot wekelljki te annonceeren rente
's-GRAVENHAGE