De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1919 30 augustus pagina 12

30 augustus 1919 – pagina 12

Dit is een ingescande tekst.

12 DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND 30 Aug. '19. -, No. 2201 Het Spoorwegvraagstuk in de Vereenigde Staten Den Isten Januari 1918 werden alle spoor wegen der Vereenigde Staten van particulier beheer onder dat van het gouvernement geplaatst. Ia hoofdzaak werd daarbij bepaald, dat voor den duur van dat beheer, de be trokken maatschappijen van het gouverne ment eene jaarlijksche vergoeding zouden ontvangen van een som, zoo na mogelijk aan, maar niet meer dan, het gemiddelde van haar jaarlQksch netto-inkomen in de driejaren, geëindigd30Juni 1917. Al hetgeen eenige spoorwegmaatschappij gedurende de gouvernements-contróle meer mocht ver dienen dan dat gemiddelde zoude het eigen dom van den Staat blfjven. De grootste en belangrijkste spoorwegsystemen maakten geen bezwaar tegen eene zoodanige regeling, omdat zij daardoor, althans gedurende den duur der overeenkomst, van een vast inko men op den grondslag van de drie vooraf gaande jaren verzekerd werden. Voorloopig zouden zij dan ook niet te lijden hebben van de toen reeds ingetreden en sedert sterk toegenomen hoogere looneischen en hoogere prQzen van brandstoffen en andere grond stoffen. Voor enkele maatschappijen en wel voornamelijk voor die welke gedurende de aan 1917 voorafgaande jaren onder beheer van receivers waren, was de regeling echter minder aannemelijk, omdat tengevolge van de gewoonlijk hooge exploitatie-kosten onder receiyers-beheer, de netto-inkomsten in deze drie jaren zeer laag waren. Niet zoodra was de controle der spoor wegen in handen d« regeering, of nieuwe hoogere looneischen deden de uitgaven weer aanmerkelijk toenemen, naar schatting met 1400 a 500 millioen per jaar. Daar b q moe ten dan nog gevoegd worden de hoogere kosten voor brandstof, materialen enz., waardoor de gezamentlijke exploitatiekosten met niet minder dan 600 a 750 millioen dollar vermeerderden. Daartegenover stond wel, dat ? de vrachttarieven insgelijks ver hoogd werden n.l. van 21 ,'-? cent per mijl tot 3 cent voor het personenvervoer en met 25 pCt. voor het goederenvervoer, maar dit was lang niet voldoende om tegen de hoogere uitgaven op te wegen. Dientenge volge wezen bijna alle lijnen bij aanmerkelijk verhoogde bruto-ontvangsten sterk vermin derde netto-ontvangsten aan en in 1919 heeft zich deze ongunstige verhouding nog verder geaccentueerd. Aan het gewone maandelijksche overzicht der spoorwegontvangsten in the Chronicle van 12 Juli ontleen ik o.a. voor de maand Mei, dat de door dat blad verzamelde ont vangsten van 201 spoorwegen in die maand van s 378 millioen in Mei 1918 tot s 413 millioen in Mei 1919 toegenomen zijn, dus met 9.29 pCt. Daartegenover wijzen de ex ploitatiekosten eene vermeerdering van s 286 tot S 355 millloen of met 20 67 pCt. aan, zoodat de netto's van s 92 tot s 58 millioen of met 36.81 pCt. afgenomen zijn. Deze achteruitgang is van te meer beteekenis, omdat hfl volgt op eene reeds belangrijke vermindering in de maand Mei 1918, het eerste jaar van de regeeringscontröle. Ver geleken met Mei 1917, wijzen de netto's dan ook in Mei 1919 eene vermindering van S 106 tot $ 58 millioen of met c.a. 46 pCt. aan bfj eene vermeerdering in bruto's van $ 357 tot -1-; 413 millloen of met c.a. 19pCt. En deze maand was volstrekt geene uit zondering, maar hetzelfde verschijnsel is van maand tot maand sedert begin 1918 waar te nemen. Onder die omstandigheden is het te be grijpen, dat de belanghebbenden bij de spoorwegen zich met angst afvragen, wat gebeuren moet, wanneer de regeering het beheer over de spoorwegen weder aan de maatschappijen teruggeeft met de nalaten schap van bovenmatig hooge exploitatie kosten, tengevolge der enorm gestegen loonen en prijzen voor materialen en onvol doende bruto-ontvangsten, tengevolge van de in verhouding tot de uitgaven slechts matig verhoogde tarieven. En dat deze terug keer van het beheer aan de individueele maatschappijen niet lang op zich zal laten wachten, volgt reeds uit de bepaling van de wet van 21 Maart 1918, waarin vastge legd is, dat de federale controle voor den duur van den oorlog en een redelyken tijd daarna zal blijven voort bestaan, maar in elk geval voor niet langer dan eenjaar en negen maanden, nadat de ratificatie van het vredes verdrag door den President zal zijn afge kondigd". Wil men de spoorwegmaatschappijen haar eigendommen weder teruggeven zonder haar in een hopeloos desolaten toestand te brengen, tengevolge van de gedurende de regeerings-contröle ontstane loon- en vrachtenpolitiek, dan zal het noodig zijn, wette lijke maatregelen te treffen, om zoo moge lijk paal en perk te stellen aan de voort durend hoogere loon-eischen, maar in elk geval om zoodanige tariefverhoogingen toe te staan, dat daarin eene voldoende com pensatie voor de hoogere uitgaven kan ge vonden worden. Van enkele zijden werd het denkbeeld aanbevolen, dat de regeering nu zij een maal de controle over de spoorwegen op zich genomen heeft, die moet behouden en alle lijnen naasten onder overname der verplichtingen voor rcntebetaling en aflos sing der obligatiën en een vast te stellen dividend-garantie voor de aandeelen der diverse maatschappijen. In gezaghebbende kringen heeft dit denkbeeld echter weinig steun gevonden, omdat men het op zich nemen van eene dergelijke verplichting, die een bedrag van ruim 18 mllliard dollar zoude omvatten, voor het crediet en de financiën van den Staat hoogst gevaarlijk acht. Daarbij komt, dat men zich er reken schap van geeft dat, indien de spoorwegen geheel in het bezit van den Staat komen, eenerzijds de drang tot verdere verhooging der uitgaven zal aanhouden en anderzijds er weinig uitzicht is om [de tarieven ook maar eenigszlns in verhouding tot die meerdere uitgaven te verhoogen. In de Amerikaansche bladen van einde Juli komen thans echter uitvoerige mededeelingen voor van een plan, opgemaakt door de National Transportation Conference en aan .het oordeel van de betrokken Com missie uit het Huls van Afgevaardigden onderworpen. Dit plan beoogt, de spoorwegen weder aan de Maatschappijen terug te geven, maar op voorwaarden, dat eenerzijds aan het daarin gestoken kapitaal hetuitzicht op een loonend rendement wordt opengelaten.anderzijds gewaakt wordt tegen opdrflvlng der tarieven tot boven hetgeen noodig is voor bestrijding van de onkosten van het bedrijf en even genoemde redelijke compensatie voor het daarin gestoken kapitaal. Dit plan, in de eerste plaats verdedigd door Harry A. Wheeler, voormalig president van U. S. Kamer van Koophandel en krach tig gesteund door den heer Paul M. Warburg, oud vice-president van de Federal Reserve Board, komt in hoofdzaak op het volgende neer: 1. Consolidatie van alle spoorwegen der Vereenigde Staten in een beperkt aantal zoo mogelijk 20 a 30 krachtige systemen voor de verschillende deelen van het land. Ofschoon in de uittreksels niet met zoovele woorden gezegd, beoogt men daar blijkbaar mede: beperking van de algemeene uitgaven van beheer; vereenvoudiging van den treinendlenst door het laten wegvallen van concurreerende treinen tusschen dezelfde eindpunten, waardoor eene belangrijke be sparing kan verkregen worden, zonder de belangen van het publiek te benadeelen. 2. Elk dezer geconsolideerde systemen zoude onder een bestuur komen, uit twaalf leden bestaande, waarvan een aangewezen door de geëmploieerden, drie uit bij het vervoerwezen belanghebbenden in het ge bied, door het geconsolideerd systeem be diend en aan te wijzen door een te vormen Federal Transportation Board, terwijl de overige leden benoemd moeten worden door hen, die het kapitaal gefourneerd hebben of zullen fourneeren., 3o. Het vaststellen van een wet, waarbij het publiek gezag gelast wordt, de tarieven op zoodanigen voet te bepalen, dat een netto-inkomen van 6 pCt. verzekerd wordt over hetgeen geacht zal worden de redelijke waarde van de bezittingen van elk der gecombineerde systemen te vertegenwoor digen. BQ het vaststellen van deze waarde zal geene rekening gehouden worden met de bestaande kapitalisatie van de samen stellende deelen van het systeem, maar met de physieke waarde en het opbrengstver mogen. Daardoor zoude het mogelijk wor den, dat maatschappijen, die zich in een hoog crediet verheugen en waarvan een belangrijk deel van haar kapitaal bestaat uit obligatiën, die minder dan 6 pCt. rente dragen en die overigens, in verhouding tot haar opbrengst vermogen niet te hoog ge kapitaliseerd zijn, bij de aldus te fixeeren tarieven meer dan 6 pCt. op haar aandeelen zullen kunnen verdienen. Aan den anderen kant echter zullen overgekapitaliseerde maatschappijen met zwak crediet, bij dezelfde tarieven geen 6 pCt. verdienen, in sommige gevallen niets of zelfs niet eens hare vaste lasten. De voorstanders van het plan geven zich er echter rekenschap van, dat het vaststel len der werkelijke waarde een moeielijk en zeer trjdroovend werk is en geven daarom in overweging om, hangende het vaststellen dezer waarde door de Inter-State Commerce Commission, als uitgangspunt voor het vaststellen der tarieven de bestaande kapi talisatie te nemen. 4°. Het vormen van twee fondsen voor onvoorziene behoeften. Een fonds voor elk afzonderlijk spoorwegsysteem en een ander algemeen fonds, dat ten bate van alle spoor wegen moet dienen en beheerd worden door trustees, die door de regeering aangesteld worden. Het ligt in de bedoeling In elk dezer fondsen de helft te storten van het geen eenig systeem meer mocht ontvangen dan 6 pCt. der bovenbedoelde waarde om te dienen ter bestrijding van buitengewone uitgaven en tot steun der zwakkere deelen van het systeem. Mochten in eenig jaar de netto-inkomsten beneden 6 pCt. blijven dan zoude ook het ontbrekende uit deze tondsen kunnen bestreden worden. Zoodra en zoolang de individueele fondsen voor onvoorziene uitgaven meer dan 6 pCt. van de getaxeerde waarde der bezittingen van eenig systeem overschrijden, zullen de bijdragen aan dit fonds ophouden, maar zal in het algemeen fonds 23, in plaats van de helft, van het overschot gestort moeten worden, terwijl het resteerende 1/3 ter beschikking van de aandeelhouders komt. Mocht het algemeene fonds tot boven $750 millioen geklommen zijn, dan zal het meerdere f in de schat kist gestort worden, of moeten dienen om het publiek meerdere vervoer-faciliteiten te verschaffen, of wel om de kapitaalsrekeningen der spoorwegen door amortisatle te ver minderen. 5°. Het vormen van een algemeen spoor weg reservefonds. Daar het niet te verwach ten is, dat, althans in de eerste jaren, de sub 4" genoemde fondsen voldoende zullen zijn om in de behoeften te voorzien, stelt de Transportation Conference voor, dat de Regeering door het Congres gemachtigd zal worden, voorschotten te verstrekken tot een bedrag van hoogstens * 500 millioen en terug te betalen met interest uit het alge meene fonds voor onvoorziene uitgaven. Dit zijn in hoofdzaak de grondslagen van het plan. Zij beoogen in hoofdzaak, dat de tarieven op zoodanigen voet worden vast gesteld, dat aan het in spoorwegen belegd kapitaal eene redelijke rente verzekerd wordt en dat het grootste gedeelte van hetgeen zQ daarboven mochten verdienen, ten bate van het vervoerwezen In het algemeen zal komen. Het behoeft niet gezegd te worden, dat aan de uitvoering van dit plan nog vele moeilijkheden verbonden zijn, waarvan het mij voorkomt, dat wel de allergrootste is, een juisten maatstaf te vinden, waarnaar de DE TWENTSCHE BANK AMSTERDAM, ROTTERDAM, VGRAVENHA6E, UTRECHT, ZAANDAM autort kapitaal f 26.662.000.?Rttonan f 11.000.000.tw vtlle aansprakelijk veer verbliteilssai vae: . W. BLUDENSTEIN 4 Ce., 55-56 Tiraaa'iMdleatreet (.*?<?? E.C. B. W. BLUDENSTEIN .Jueler. EisoeeO LEDEBOER 4 C».; Alielr Belening-Courant met Rentevergoeding. In* «B Terkoop Wissel s op Binnen-en Buitenl., Treemde Mnnt, Coupons. Incasseering op Binnen- en Buitenland. Bembonrscredleten In Noord- en Zuid-Amerlka. In- en Terkoop Effecten. Bewaring ran Waarden. Safe Deposlts. Tenekering tegen verlies bij uitloting van fondsen. Toorsehotten op Fondsen en Goederen. Credleten aan Handelaren en Indnstrleelen b| hare afdeeling CBEDEETTEBEEM?H»6, hetzij tegen borgstelling, crediethypotheek of andere zekerheid, hetz| In blanco. Rente voor DEPOSITO'S. Direct epTorderbaar. l pCt. Tien dagen opzegging IJi . Een maand vast . . l op nader overeen te komen Een maand opzegging ? voorwaarden. Drie maanden opzegging 3 . *) Zes Maanden , 3^ , *) Een Jaar 4 . *) N.Doelenstr.20-22,Amsterdam. Renteverg. voor gelden a deposito met l dag opzegging . . l pCt. Bedr. tot/20.000.-terst. betaaldb. met 10 dagen opzegging l^pCt. Voor andere termijnen op nader overeen te komen voorwaarden. Open en gesloten bewaargeving volgens Reglement. SAFE DEPOSIT INRICHTING, geopend: op Werkdagen van 8M tot 5 uur. op Zaterdagen en Beursvacantled. van 8% , 2 Loketten van / 2.50 per maand (?10.?per jaar) en hoogertehuur voor bQ de Directie bekende of geïntroduceerde personen. ') Van den dag der opzegging af wordt % pCt. minder rente vergoed De Maatschappij voor Hypothecair Crediet 's-Gravenhage - Massaulaan No. 23 goofl fftanat uit 5 pCt Pandbrieven IN STUKKEN VAN f 1000.?, f500.?en f 100.-. j anfï- ylss o cl a (ie \U/erf/iei/n t en tfe</<e(ijt;reeniginy l$5J ALLE BANKZAKEN KAPITAAL EN RESERVES f 14.000.000.?VIER EN TWINTIG KANTOREN SCHRETLEN & C9 AMSTERDAM, Keizersgr. 126 NIJMEGEN, Stadsgracht. Int.Tel. M 5701 en N 9128. Int.Tel. 1379 ea 1701. Administratie van Vermogens. Arnhemsche Hypotheekbank Anno 1883 AJR-TVHEM! Tel. 158 ë pCt PANDBRIEVEN a 1OO pCt aflosbaar a pari in 25 jaar, door verplichte uitlating van tenminste 4 pCt per jaar, aan te vangen 1921. Directie: Mr. S. ]. VAN ZIJST, Mr. J. F. VERSTEEVEN Slandainl Hypotheekbank U Rotttrdam Directie: Mr, H. H. C. Castendijk en I, Mosselman De Bank geeft onder con trole van het Algemeen Administratie en T rust kan toor 5 pCt. Pandbrieven uit tegen 100 pCt. en 4V« pCt. Pandbrieventegen Beurskoers. Oi HollaniisCufl VoorscbotbiDk HAARLEM, KRUISWEG 70. BJkantoor: Amst., Heerengr. 459 Rotterdam, WQnhaven 129a. 's-Gravenhage, Gcd.Burgw.38. Maastricht, Stationstraat 36. De Bank verstrekt gelden tot elk bedrag met een minimum van f OÖen verkoopt 41/»pCt. schuld brieven in stukken van f 1000, f 500. l 100 en f 50. lottiti, IrpothiiiliiDk ton Opgericht tn 1864 Voltaakind Uaitich. Kipltul 15.000.000. Verstrekt geld op eerste hypo theek londer vooruitbetaling van rente. Voor inl. wende men'xlch tot het kantoor der Bank, Ged. Bierha ven 25 te R'dam of tot hare'Agenten in de hoofdplaatsen des RQks. DeDir.Mr.W.v.RossEM.Mr.TH. REEPMAKER, Mr. N. P. C. v. WIJK. DE HAARLEMSCHE HYPOTHEEKBANK. 41/1 en 5 % Paiidbrlavai tag Amttardamsahaii Baunktart Sluit uwe posten bij The Excess lus, Cj, Lim. Bijzondere voorwaarden voor alle soorten Brand-, Diefstal- en Transportverzekering, Hoofdagentschap: Keizersgracht 391, AMSTERDOL Telefoon fl. 329. NMMSCHE NIÜDEL-MUTSCIJPPII Gestort Kapitaal ? 8O,OOO,OOO. Statutaire Reserve ? 14,590,545. Buitengewone Reserve . . . f 17,000,000. Hooldkanioor: AMSTERDAM Agenischappen Ie ROTTERDAM en VGRAVENrlAGE Vestigingen in Nederlandsch-lndië, in de Straits-Settlements, Britsch-lndië en China. In- en Verkoop van Wissels en Telegrafische Transferten. Incasseeringen en Financieeringen. Schriftelijke of Telegrafische Credieten. Reiscredietbrieven. Deposito's. Rekeningen-Courant. Administratie van Effecten en alle andere Bankzaken. Rentevergoeding voor Deposito's met n jaar opzegging 4 pCt. Voor andere termijnen nader overeen te komen. INCASSO-BANK AMSTERDAM - ROTTERDAM - ALMELO - ARNHEM - DELFT DORDRECHT - 's-BRAVENHAGE - NUKERK - UTRECHT - WORMERVEER - WIJK BIJ DUURSTEDE - IJSSELSTEIN - ZAANDAM Volgestort Kapitaal f t6.OOO.OOO. Reserve f 2.447.2OO. Vreemd Bankpapier Cheques Buitenl. Wissels Effectenorders Coupons Prolongaties BinnenL Vaart Risico Sociëteit Tihl. H. 1028 N. gevestigd te A'dam, Bokin 69. Wil. K. 7321 K, DIRECTEUREN: Jan A. v. Kijk, Dr. J. M. Croockewlt DE BINNENLANDSCHE VAART RISICO SOCIËTEIT" sluit: VERZEKERINGEN op alle Binnenwateren van Nederland, België, Duitschland, Frankrijk, enx. VERZEKERINGEN op Schepen, Schuiten en Stoom boot en. VERZEKERINGEN op Koopmansgoederen, Huisraad, Inboedels, enz. geladen in Schepen, Booten, enz. VERZEKERINGEN te LAND door geheel Europa per spoor, Wagens, enz. VERZEKERINGEN per POST en», op Effecten, Ban kpapleren, Edel ges teenten, enz. door geheel Europa, naar en van Amerika, naar en van Oost- en West-Indien, enz. VERZEKERINGEN op PASSAGIERSGOEDEREN. De schade In de Hotels enz. wordt vergoed. Accountantskantoor van HENRI C. HOEK, Lid. Ned. Bond v. Ace. DEN HAAG, Sweelinckstraat 181 - Tel. H 9565 LEIDEN, Leidsche Straatweg 23* (RIJnsburgarweg) NED,IND. ESCOMPTO MAATSCHAPPIJ OPCrEBICHT IK 1857 KAPITAAL ............. ?25,000,000. waarvan uitgegeven ti volgestort ..... 20,000,000. RESERVE ............. 4,530,000,Hoofdkamtoo»: B A T A. V I A AGENTSCHAPPEN te : Soerabaia, Soerabaia-Simpang, Senarang, Weltevreden, Padang, Bandoeng, Cheribon, Macauar, Dfokdja, Medan, Tegal AMSTEKDAfl '«-«BAVKNHA«1! 14 Primi Bankzaken in het Algemeen Uitvoering van Effectenorders RENTE VOOR DEPOSITO'S: met l dag opieggiog 2 pCt. . 10 dagen . 3Ji . gedurrada l maand Tact 2% , gedurtndt 3 maaadtn va>t 3 pCt. l (aar vast. . 4 . Brandwaarborg-Ml Opgelicht in 1890 ? Genstigd \t Amsterdam sluit verzekeringen tegen SCHAD: DOOR BRAND OP WOON- EN PAK HUIZEN. INBOEDELS, MEUBILAIR FABRIEKEN, ETABLISSEMENTEN. Kantoor: SINGEL 262, A'dam Kali Besar-West, Batavia. ( S. l. W. VAN BJUREN Directeuren : M. A. VRIESENDORP l E. LANKHOUT Gemachtigde: NEUMANN & Co., Batavia HEERENGRACHT 581, Geelt uit; 5 pCt's PANDBRIEVEN in stukken van ? 1000.?, 500 en ? 100.?tegen den koers van ?AB! & do's BASK, ROTTERDAM 's-GRAVENHAGE 10O pCt. DE DIRECTIE. ZuidblaakjtöRneuterdijk 13. Belast zich met incasseeringen op het Binnen- en Buitenland. Koopt en verstrekt wissels en cheques op het Buitenland. Verstrekt handelscredieten tegen zakelijk onderpand. Bezorgt telegrafische uitbetalingen. Belast zich met de uitvoering van Effectenor den. Verhuurt Safeloketten. Neemt gelden a deposito tot wekelljki te annonceeren rente 's-GRAVENHAGE

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl