Historisch Archief 1877-1940
10
DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
13 Sept. '19. - No. 2203
DE AVIETTE
Eenige jaren geleden heeft de motorenfabrikant Peugeot een prijs van tienduizend
francs uitgeloofd voor den man, die er 't eerst in zou slagen om tweemaal tien
meter te.vliegen op een toestel dat zonder behulp van mechanische kracht voortbewo
gen wordt. Gedurende de laatste jaren zijn verscheidene pogingen in het .werk gesteld
om dien prijs machtig te worden. De Fransche wielrenner Gabriel Poulain zal
dezer dagen trachten aan de voorwaarden van den Peugeot-prijs" te voldoen.
Hij gebruikt daartoe een eenvoudig samengestelde machine, Avlette genoemd,
zooals hierboven afgebeeld. De bovenste vleugel, die zich boven den rijder bevindt,
is 6.5 meter breed. De onderste vleugel is boven het achterwiel bevestigd en
meet 5 meter. Een kleine hoogte en richtingstuur zijn aangebracht. Het geheel
wordt gedragen door een rijwiel, een racemachine, waarvan het achterwiel kleiner
is dan het voorwiel. De renner ontwikkelt de kracht om tien meter in de lucht te
toeren, door op den grond zoo snel mogelijk te fietsen, geeft dan het
hoogtestuur de gewenschte richting en zweeft tengevolge van de verkregen aan van
gsnelheid. Een schroef is niet aanwezig.
iiiiiiiiiiiminiiiiiiimiiiiiiiimiiiiiii
DE EERSTE VLUCHT VAN
EEN JOURNALISTE
Al is de leugen nog zoo snel, de waar
heid achterhaalt haar wel". Is dit kostelijk
rfmpje niet van opa van Alphen, die zoo'n
afschuw had van liegen?'
En nu moet ik er helaas wel onderuit
komen, dat ik, die vanuit mijn eendekkertje
pochte, een eigenlijke vliegsensatie nog
nooit had ondergaan, dat het vliegeniertje"
ze alleen maar zag vliegen, maar zelf nog
nooit gevlogen had.
Nu echter de Elta er was, kreeg, en nam
ik mijn kans en het Elta bestuur, speciaal
luitenant Hofstee, stelde mij in de
gelegendheid.
Gevlogen heb* ik, gevlogen duizend meter
hoog misschien. Ik heb me gevoeld, als
kwam ik haast bij onze Lieve Heer. Ik
kreeg een sensatie of alle klein aardsch
gedoe niet alleen letterlijk, maar ook figuur
lijk onder me weg viel, of daar alleen maar
meer om me was de lucht vol paailmoer
glans, de stapel wolken als besneeuwde
bergen, de vliegenier die me met zijn snor
rende stalen beest meenam in het heelal.
Dan krijg je pas besef van de oneindigheid
als je zoo in 't luchtruim zweeft. En er is
geen angst in je, geen duizeligheid, geen
weeheid om je maag, waarvoor ik stiekem
bevreesd ben geweest. Bang voor 't eigen
lijke vliegen" was ik heelemaal niet. Ik
ga liever in een vliegmachine de lucht in,
dan in een bobslee de rodelbaan in 't Luna
park af. Maar vrouwen zijn wel eens over
moedig, weten in hun durf weieens niet van
maat houden. Zouden we ook kunstjes maken,
vroeg ik captain Douelas. Looping the
loop, do you wish that?"
: Nou, dat was me dadelijk wat al te kras,
doch ik maakte een schommelende beweging
met mijn hand, zooals je een baby
trararetjes leert maken. I see, some swings".
We stegen, we doken, alsof we een stflle
brug afgleden, we draaiden, we stonden
haast op n vleugel, we stegen weer, en
daar, heel hoog in de lucht: lieve hemel,
waar ging ik naar toe? Ik voelde geen
richting meer, ik voelde een ijselijke druk
tegen mijn maag, ik had een gevoel alsof
ik ,ten onderste boven zat. Ik stootte heel
vrouwelijk een gilletje uit, en deed even
mijn oogen dicht. Maar 't was gauw over,
ik had mezelf weer in 't handje en toen ik
opkeek, zag ik in 't lachende gezicht van
captain Douglas. En ik lachte terug, volko
men gerustgesteld en vol vertrouwen in den
kleinen man, die met zijn bijna vrouwelijk
tengere handen het toestel volkomen in zijn
macht had. Ik had een swing gemaakt.
Dan was er opeens de stilte, de motor
raasde niet meer, we gleden omlaag, we
cirkelden terug naar het terrein. We hadden
eerst gevlogen in de richting van Zaandam.
Ik zag duidelijk de Zaanstreek onder me,
en beter dan ik ze ooit op school had kunnen
leeren, zag ik nu aanschouwelijk de rij van
plaatsen van Buiksloot tot bijna aan
Zaandam. Toen wendden we ons links om,
over het Noordzee kanaal, dat een grijs
streepje scheen, terug naar Amsterdam,
dat onder ons lag als een blokkendoos,
maar buitengewoon regelmatig gebouwd.
Het is onbegrijpelijk, dat ik dit alles door
maakte in even tien minuten, dat ik een
kwartier later weer als vergeten sterveling
tusschen de menschen stond, en toen de
Avro met een volgende passagier het lucht
ruim koos. kon ik haast niet gelooven. dat
iiiMiiiiiliiiiiiiiiMiimimiiiitmiiiMiiM
SS B L R N C H E
ClCFlRETTES
iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiitiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiMiiiiiiiiiiiriiiiiiiiiiiiiii' j' iHiimiiiimmiiimiuin
VLIEG E N.
Teekenlngen voor ade Amsterdammer" van Is. van Mens
r"ii >. 4^ - ~ <
'';'>« i/r>-fe-- "t
V/lrl' .
Wanneer iemand die in een Atax van het
Centraal Station naar den Dam gereden is
het in zijn hoofd zou krijgen om een oordeel
over automobilisme uit te spreken, zou hij
groote kans loopen een min of meer scep
tisch gehoor te ontmoeten.
Er zouden maar zeer weinige naïve men
schen zijn, die het geduld en de naastenliefde
bezaten om zonder hoongelach aan te
hooren wat hij wel dacht van
desnelheldssensatie, het betrekkelijk risico en de mo
gelijkheden op groot-toeristisch gebied die
zijne enkele guldens dure ervaring hem ge
openbaard had.
En als we ons niet haasten met het zeggen
wat een tochtje per vliegmachine in ons
heeft wakker gemaakt, dan loopen wij
grooten kans een even sceptisch gehoor te vin
den als opgemelden automobilist.
Het is nog altijd niet uitgemaakt, wat wfj
eigenlijk willen met die vliegtochtjes. Het
E. L. T. A.-bestuur heeft gesproken van
populariseeren van het vliegen, het aantoonen
van de gemakken en het betrekkelijke
geringe risico van tochten op enkele dui
zende meters hoogte.
Daartegenover zijn de menschen die zich
niet als een all-round sportsman beschouwen,
wanneer niet hun dood gewicht door me
chanische kracht eenige minuten door het
luchtruim gesleept is.
Zooals bij alle dingen ligt de waarheid
in het midden.
En die waarheid is eene ietwat pijnlijke
voor degenen onder ons, die, ondanks we
reldoorlogen en Luna-Parken zijn blijven
vasthouden aan eene idealistische beschou
wing van wat ten slotte de mensch wel
gebleken is te zijn:
... een genot en sensatie zoekend massa
dier.
Waarlijk, de tijden waren er rijp voor,
dat er een nieuwe sensatie zou komen.
Reeds tientallen jaren lang had zich het
menschelijk vernuft uitgeput in het verzin
nen van gecompliceerder en verrassender
werkende toestellen, die er allen toe dienden
om een sterfelijken mensch de sensatie te
geven, dat zijn stoffelijk einde nabij was...
kronkelende glijbanen, veelal eindigend in
waterbassins, golvende vloeren, die
angstI gedachten aan aardbevingen opwekten,
zwevende en schrilgekleurde karossen, langs
slappe kabels gierende bankjes... zij alle
beoogden ten slotte het zelfde doel: het
opwekken van een heerlijk prikkelende
doodsangst, die zich uitte in fel gekrijsch
en verrukkelijke hartkloppingen... En op den
afctergrond was altijd de voor ons laffe
menschen heerlijke overtuiging dat het
goed af zou loopen..."
In dat opzicht is de geweldige kermis van
1914?1919 haar doel voorbfl gestreefd. Daar
waren geen wiskundigen geweest, die ten
dienste van spullebazen zuivere berekeningen
hadden gemaakt, waardoor de doodsfactor
voor de deelnemers tot een minimum werd
beperkt... maar het publiek Met zich in
UIT HET KLADSCHRIFT VAN JANTJE
ik even te voren in die zelfde machine min
stens even hoog de lucht was ingeklommcn.
Als straks de vlieghaven te Loosduinen
er is, zal ik met mijn eendekkertje geen
gefingeerde landingen meer maken, maar ik
pakken door de bazen zelf, die ten
voordeele van hunne ondernemingen lokkend
voor de tent gingen staan, en de groote
woorden wisten te vinden om het publiek
binnen te lokken... zelfs nog toen hun
voorgangers er aan de achterzijde reeds dood
werden uitgedragen.
De gevel bleef verguld... de bazen lokten.
och, en bij de rutschbaan er naast gingen
de menschen immers k binnen .. ?
Waarlijk . . er is meer analogie iusschen
een Lunapark en de wereldoorlog dan men
oppervlakkig denken zou .. Hebben we het
niet onlangs nog gezien, dat het personeel
van het Lachhuis" aan het staken ging?
Hebben we het niet gevoeld toen we de
groteske nonsens zagen van de White City
bij Londen... de stad van de blanke palei
zen, die in minder dan geen tijd zwart en
groezelig waren dooi de rook van het
levende fabrieksgezwoeg in de nabijheid...
hebben we de sensatie niet gehad bij het
stumperig verlangen naar rust dat zich uit
in bordpapieren geveltjes die ons telkens
weer een Oud Holland voortooveren ... een
Oud Holland intusschen van dansvloeren,
werptenten en meisjes van pleizier...?
Wfl verlangen onbewust terug naar de
rust van het verleden... maar wc kunnen
niet meer bulten de Sensatie .. .de vieze
gewoonte van dezen tijd...
En nu is er dan het nieuwste kermis
vermaak .., het vliegen.
Voor betrekkelijk weinig geld kunnen we
in doodsgevaar verkeeren... en we doen
het allemaal omdat het zoo onuitsprekelijk
aangenaam is.
Reeds bij de inschrijving begint de heer
lijke sensatie. Want bij welke draaimolen,
bij welke Water-Chute, bij welke Witchlng
Waves heeft de ondernemer het kostelijk
denkbeeld gehad om de spanning van zijne
cliënten te verhoogen door ze in staat te
stellen vooraf hun leven te verzekeren ?
Met een zekere wellust zien we hoe een
nuchtere kantoorjongen onze polis invult.
Wat is bij dat moment vergeleken het
genot van een abonnement op zekere tijd
schriften die hun abonné's bij elk nummer weer
doen griezelen door ze te herinneren aan de
mogelijkheid dat men n oog, twéoogen,
n arm en n oog. ja, zelfs twee armen,
twee beenen en twee oogen zou kunnen
verliezen... ?
Vergeleken bij deze vage mogelijkheden
is de sensatie dat we wellicht over enkele
minuten van duizende meters hoogte storten..
dat de kans daarop althans volstrekt niet
ontkend wordt door den kantoorjongen en
alle andere aanwezigen, In n woord
grootsch.
t. *
*
Met ons biljet in de hand ticdeii wc naaf
buiten. We hebben het gevoei of liet eer!
loterfjblljet is ...
negerihonderdncgenennegentig nieten zijn er... maar daartusschtn
blijft toch die ëne kans op den dood...
dat héle kleine kansje, waarmee wij latie
menschen zoo hél blij zijn... omdat het
er is, en omdat het ondanks zijn niet te
zal er in werkelijkheid stijgen en dalen; ik
zal niet masr gcfantaiseerde sensaties geven
en panorama's beschrijven die ik nimmer
heb gezien, maar ik zal in werkelijkheid
hebben aanschouwd, en daarom zal ik
blij111111111111111111111111111""1"1111111111111111"1111"11111"111111111111111111111
ven vertellen, edoch als vliegenier, omdat
't ondanks 't vrouwenkiesrecht, nu eenmaal in
onze society nog zógesteld is, dat je als man
vrijer bent in denken en spreken. Ofschoon dus
journaliste, blijf ik VLIEGENIER
loochenen aanwezigheid toch zoo hél klein,
bijna ongevaarlijk klein is.
Het kleine kansje kriebelt.
Het is een bacil die we allemaal in ons
dragen... en de infectie is sensatielust.
Begrijp me goed... we zijn passagiersvlie
gers voor een kwartiertje... we hebben
niets aan ons hoofd dan de zin om te
vliegen... we zijn geen handelsmenschen
of diplomaten die met een hoofd vol plannen
haastig naar een ander land willen vliegen ..
We hebben geen ander doel dan naar
boven te gaan en weer neer te komen op
ditzelfde stukje kermis... we willen ge
vlogen hebben, en het bestuur begrijpt dat
zógoed, dat ze er ons een certificaat bij
verkoopt.
Wie weet hoeveel van die mérite-looze
certificaten zijn uitgespeeld in blufferige
kcitiehuisgesprekken, waar men immers
bewiüen verlangt, en garantieün.
Dan is er een afgeschoten stukje land
met rieten stoelen er op, waar de passagiers
hun beurt afwachten, en dat dus een zekere
overeenstemming herft met het
bagagedepót dat men aan ieder station aantreft.
Op rijtjes wacht men daar zijn beurt af, en
onderwijl is er volop gelegenheid om te zien
hoe anderen zich een kap op het hoofd zet
ten, esn gevoerde leereri jas om het veege
lijf knoopen, en naar de vermakelijkheid toe
wandelen. De vermakelijkheid zelf is in negen
van de tien gevallen een groot toestel ge
naamd Kangaroo, en de naam wekt
herinneilngen op aan de houten panters,leeuwen
en andere roofdieren die we in onze vroegere
jaren plachten te bestijgen in draaimolens.
De bestuurder intusschen van dit vliegtuig
is waarschijnlijk een man die er in den tijd
toen hij oorlogscHensten verrichtte wél niet
aan gedacht zal hebben dat hij nog eens de
sensaiielust zou dienen van lederen burger
die voldoende contanten bezit om die in zijn
toestel te bevredigen.
Ieder kwartier worden zeven of acht on
handige adspirant luchtvaarders langs een
blauw leertje ingeladen, de deksel gaat dicht
en het heeie vrachtje gaat de lucht in. Wat
daarbinnen geschiedt weet ik slechts bfl
geruchte... ik geloof dat men elkander bij
den arrn trekt en toelacht. Of hst aangename
gegil dat onafscheidelijk is van de vermaken
der kermis in de nauwe ruimte weerklinkt
bij iederen bocht, of dat het mortorgedruisch
deze teekenen van angst en pret onverstaan
baar maakt weet ik niet. Na eenig vllegens
daalt het toestel weer, en langs het blauwe
leertje wankelen zeven of acht gebreveteerde
colli naar beneden.
I >aar wacht c'an alweer een nieuw ge
zelschap,
De herinnering die ik aan mijn eigen
passagiersv'ucht btwaariseene zeer vreemde.
'n de eerste plaaiütoch rustte mijn blik in
het kleine eendekkertje op een plakkaat
da! de vrijgevigheid van den inzittende
opwekte ten gunste van de particuliere mid
delen van den méchanicien, en waarvan de
tekst meen ik luidde:
VERGEET u NIET DEN MÉCHANICIEN.
Voorts is het een belachelijk gezicht om
onder aan een vliegend toestel de wielen
te zien hangen, als een paar lamme pooten
en voorts, diep daaronder iets dat alleen
te vergelijken is met een landkaart.
De landkaart verplaatst zich telkens in
allerlei standen... dan ziet men hem links
naast zich, dan weer bijna onder zich, en
plotseling weer moet men naar boven kijken
om goed te zien. Daarbfj heeft men de
sensatie dat de motor wel heel veel rumoer
maakt in verhouding met de snelheid waar
mede men zich vooibeweegt. Op een zekere
hoogte is het of het toestel stilstaat. Aan
gename schokjes herinneren er U telkens
aan dat ge niet ergens op een hooge
toren zit. De wolken zijn niet anders
dan op een bergtop, en de wind giert door
de gespannen draden.
Vliegen Is misschien een sensatie als men
het zelf doet... gevlogen worden is er net
zoo min een als bijvoorbeeld met het pontje
over het Rokln gaan.
De vreugde van de meeste
passagiersvluchtelingen komt voor een groot deel
voort uit blijdschap van
het-doorstaan-tehebben.
Het is nu eenmaal zoo in dit leven dat
de werkelijke vreugde en het echte genot
voortkomen uit niet misplaatst gebleken
zelfvertrouwen.
Dit is het groote verschil tusschen den
bestuurder vór, en den passagier achterin
het schuitje.
Ik zou in overweging willen geven, het
passagiersbrevet officieel op de volgende
wijze te doen redigeeren :
IS VERVOERD OP EEN HOOGTE VAN ....
METER, EN GEDURENDF. MINUTEN, DE
HI:ER GEWICHT?KILOGRAM. IN-EN
UITLAD1NÜHEBBEN PLAATS GEHAD TE
DE PASSAGIER IS IN ONBESCHADIGDEN TOE
STAND AIGELEVERD. HIJ HEEFT BETAALD
EEN BEDRAG VAN GULDEN.
Dit /'s beslist waar.
MELIS S T o K E