Historisch Archief 1877-1940
13 Sept. '19. No. 2203
DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
Over den te Rome overleden beeldhouwer
Pander en zfln werk, plaatsen wij in het
volgende nummer een bijdrage
SCHILDERKUNST-KRONIEK
I. DEN HAAG, DE TEEKENMAATSCHAPPIJ.
De opening van de Teekenmaatschappij,
die vroeger een feit was, voor de schilder
kunst niet zonder belang, is dit opnieuw
geworden. Er is een verwacht verschil. De
vroegere Teekenmaatschappij was belangrQk
om het Landschap, de tegenwoordige is be
langrijk om de Figuur. Dat is natuurlijk een
verschil, en zoo ge weet, dat ik het Portret,
de Beeltenis beschouw als de voortreffe
lijkste uiting der schilderkunst, zoo zult ge
begrijpen, <jat mfj dit moet verheugen
Twee schilders moeten onmiddellijk ge
noemd worden: n ais de belangrijkste der
inzenders, n omdat zij in voldoende mate
zijn vertegenwoordigd: Toorop en Van
Konijnenburg. Ik meen zuiver de waarheid
neer te schrijven als ik zeg, dat deze
Teekenmaatschappl], en hare tentoonstelling, een
openbaar welslagen beduidt voor W i 11 e m
van Konijnenburg. Het is voor hem
een succes, en een, dat hij, dit succes, in
geen enkelen zin heeft gestolen. Hij zond
een twaalftal groote teekeningen in, waar
van vijf groote anatomische studies zijn.
Deze studies zijn zó, dat ze tegenstanders
van den schilder overtuigen van zij n kunnen.
ZIJ moeten erkennen, dat deze werken groot
zijn, van kleur rijk en vol krachtigen vorm.
Ik ken inderdaad weinigen, die zoozeer als
een oud meester zulke opgave kunnen op
lossen. ...
II. Is er niets nieuws in de andere zeven
teekeningen, of ontstond dit nieuwe alleen
daardoor, doordat ze opgewekt zQn, door
het zien van (Indische) dansen?
Er is in deze teekeningen van den Dans,
etc. een nieuw element, een element
der v r l h e l d en vrijbuiterlgheid,
alsof de (ongebonden) Natuur opnieuw in
van Konijnenburg opdrong, en de Faun zich
liet zien naast en in het apollinlsche van
den bouw; alsof het vrije buitelen, de
vr(buitellgheid, in de orde van het werk weer
opleeft, en die orde schakeert. Dit is niet te
vinden in de kruisafname, met de figuren
in den grauwen schemer naast dat kruis.
De grauwe schemer is voor m ij het rijkste
In dit werk, met den mageren langen Chris
tus, wiens hoofd al onder het dwarshout is.
Minder treft mij hier de bouw, die, in hét
bovendeel niet volledig genoeg, daar een
gevoel van betrekkelijke leegte geeft. De
vrijbuiterigheid en vrijbulteligheid.de
vroolijkheid van het zinnelijke is in de teekenlng
met de drie dansende figuren, en waar bQ
de middelste een zwarte sluier van de dij
strak afwaait; zij is in den Heksendans (de
figuren zijn niet innig genoeg geworden tot
een eenheid!), zij is in degekleurde groep, de
Fataliteit genoemd, waarin ge, eigenaardig
voor den schilder, analogieën vindt met
vroeg Hollandsen werk uit de buurt van
Breughel en van later zelfs (van Jan Steen).
Kcderlandsche kamermuziek J
De vacantle is nauwelijks voorbij, of daar
zitten we alweer en luisteren naar zang en
snarenspel. Het is Marix Loevensohn, van
wien de oproep is uitgegaan, Loevensohn,
die niet alleen musicus, maar ook
muziekenthousiast is, en die, in Holland te gast,
zich meer aan de Hollandsche muziek laat
gelegen liggen dan de geboren Hollanders
zelf. HQ heeft de interessante onderneming:
een tiental concerten, gewijd aan
deNederlandsche kamermuziek der laatste
vQf-entwintig jaren, opgezet in combinatie met
Illlllllllltlllllllllllllllllllll ..... IIIIIII1IIII ......... lllllllll ............ Illl ......
DEN MAAG
WARMOND
HOUT5OUW
,
UP-TAU ABUHTtLr : QiQlOTBA/u
LEVERT DE/VERLANGD IN ZEER KORTEN
TUD ALLE HOUTCONSTRUCTIE/
ALS
-"', VLIEGTUIGHALLEN '
TENTOON/TELLING/BOUW
/CHOOLGEBOUWEN
ZIEKENHUIZEN.
CATALOCU/ OP AANVRAAG
Hier vindt ge den (aesthetischen) Faun
naast den aesthetischen, appolinische. Be
dwongen is de actie, getemd hoewel
levensvol, in den krijgsdans (bruin en blauw) met
de drie staande figuren, en met de eene
liggende.
III. Het is een eigenaardig genoegen zich
af te vrager, of deze uitbundigheid der Na
tuur in het werk kwam, doordat de dans
het onderwerp was der voorstelling? Het
zou gemakkelijk zijn dit te aanvaarden, maar
het was tevens oppervlakkig, en tevens
onjuist. Het zou toch een ontkenning
zijn, van de centrale plaats, die een idee
inneemt in Van Konfjnenburg's wezen, en
het zou tevens een ontkenning zijn van de
groote macht, die voor Van Konijnenburg
noodig is, om het apollinische in hem, de
zucht ter rangschikking, te schokken.
De vrflbuiterigheld en de vrQbuiteligheid
van sommige dezer teekeningen is dan ook
niet ontstaan door het zien der styleerende
Indische dansen; dat nieuwe (en oude) ele
ment der vrijheid in sommige van deze
werken is een bewQs, met hoe groote kracht
de Natuur een Natuur, vast en stellig ge
richt als die van den bewusten schilder,
kan aangrijpen, en doortrekken.
IV. En is dat een gevaar voor het ko
mende werk? Maakt dat zijn stelligheid on
gewis, zijn vastheid wankel; zal dat zijn
bouwen veranderen in een Impressionistische
levendige ongewlsheid? Ik zie in dat nieuwe
element het tegendeel van een ge
vaar, omdat ik meen te weten, dat Van
KonQnenburg het binnen de perken houdend,
alleen de baet er van zal vinden. Het ge
vaar voor een kunst van Willem van Ko
nQnenburg, zoo bewust (en gelukkig ge
baseerd hier op een intellectueel
romantischen aard) is niet levendigheid, maar
verstijving. Alles wat deze laatste weert, is
te wenschen; de vrijbuiterigheid
van het NatuurlQke insommige
dezer werken is daarom een
winst.
P !. A S S C II A I:. K T
flHtiiiuutniluniiiiHiiiiniiiiiiiiiiiiiiiiciiiiiiiiurtitiiiiiiiniiiiiiiminitii
. Nieuwe
Russische boeken
MAXIM GORKY, Mijn Jeugd. Neder
landsen van Th. Koldert, Amsterdam,
van Holkema en Warendorf.
.. Ik vertel hier niet u U een van mijn
jeugd en de verse/: rikkingen, die ik daar
in beleefde, maar ik wil aan ieder dien
benepen en troebelen atmosfeer doen
kennen, waarin ik heb moeten leven
en waarin nog op dit oogenblik 't
grootste gedeelte van de bewoners van
Rusland leeft.
En diezelfde menschen, die hard en ge
meen kunnen zijn, dom en van wilde woede
blind, die zich bedrinken en de zwakken
mishandelen, diezelfde menschen schreien
en voelen hun hart breken, wanneer een
van hen zingt:
Als Jacob een hond was, zou hQ den
geheelen dag blaften;
O, Ik ben zoo alleen, ik ben zoo bedroefd !
Door de straat loopt een non, een kraai
strijkt neer op de heg.
Ik ben zoo treurig!
Achter de kachel zingt de krekel en
kruipen de kakkerlakken.
O, ik ben zoo treurig.
De bedelaar heeft zijn zwachtels te drogen
gehangen.
Een andere bedelaar steelt ze.
O, ik ben zoo alleen en zoo bed'oefd".
Een somber boek, een Russisch boek bij
uitnemendheid: menschen die kwaad doen,
elkander kwellen in opzet en onwetend
heid, menschen die bang zQn voor hun
God en bidden, bidden, menschen uit dat
volk, dat de legende schiep van l wan den
soldaat en Miron den kluizenaer, die ge
spaard werd voor den redeloozen haat van
den veldheer, omdat het heil der
mensenheid zulk een lang gebed eischt
Een van die boeken, die met bloed en
tranen geschreven zijn; waar geen redding
is uit het leed en de bekommering, waar
de zonden en de hartstochten de zielen
blind maken en duisternis heerscht zonder
hoop op licht. Telstoi sprak van de macht
der duisternis, maar ook orki, de Biltere
en Dostojtfski de hopelooze weten van de
Russische duisternis deerniswekkkende ver
halen. Gruwelijk is het te beseffen, dat die
duisternis dieper dan ooii thans weer heerscht
over het groote, arme land.
MIMI iiiinuiiiiiiin
.De Onafhankeiqken", die in het Stedelijk
Museum van Amsterdam hun nieuwe werken
laten zien, en de hulp hebben gevraagd van
hun broeders van de Toonkunst, tot opluis
tering der expositie en ter verkrijging van
baten voor een fonds, dat de stichting van
een nieuw vereenigingsgebouw zal moeren
mogelijk maken. Het plan is werkelijk niet
kwaad, er is voor beide parüjen wat bij te
winnen: voor de beeldende kunstenaars een
materieel, voor de musici een artistiek suc
ces. Ik hoop van harte, dat het hun inder
daad ten deel zal vallen. Wat de
toonkunstenaars betreft, het Is vooral van belanp,
dat bij een gelegenheid als deze sommige
jongeren eens een goede kans krijger?, en
daar blijkt voor gezorgd te zijn. In afwach
ting van hun beurt had men den openings
avond ter beschikking gesteld van erüsier
ouderen: Julius Röntgen.
Al heeft Röutgen het Hollandsche muziek
leven sinds jaren en jaren wel krachtig
meegeleefd en al is hQ uit Hollandsche ouders
geboren, hij is hoogstens half een Hollander,
want zijn wieg stond in Leipzig, en iri
Leipzig werd hij tot pianist en componist
gevormd, en wel zósterk onder den in
vloed der daar heerschende muzikale op
vattingen, dat hij er zich nooit meer aan
ontworstelen zou. Z| het dan ook, dat later
in de eerste plaats zijn omgang met Grieg
op zijn uitingswijze heeft ingewerkt, en
ook een oprechte belangstelling in de me
lodieën en harmonieën van Oud-Holland op
zijn muzikale productie is komen te
ir.ilnenceeren.
Al kan ik niet aan alle détails mijn in
stemming geven, toch heb ik groote be
wondering voor Röntgen's werk in het
Oud-Hollandsche genre. Er is reden om
hoog op te zien tegen wat hier zijn ont
wikkeld aanpassingsvermogen, zijn fijne
speurzin, zijn gevoel voor 17e-eeuwschen
humor en zijne voortreffelijk geschoolde
componeerkunst hetben tot stand weten te
brengen. Ik vind, dat hij vooral knappe
IDE BA.O--A.O-E
IDElsT ZEIK-IKIEJIZilEIR,
Teekening voor de Amsterdammer" van Geoige van Raemdonck
..Kon h'fiin. l-e;'ta:mde uit, i,u wagons, die hel huisraad van den ei-keizci vervoerde, jinssei rdc de
De grootvader en de broers, oom Michael
en oom Jacob in dit boek doen telkens
denken aan de Karamazofs, Dostojefski's
beruchte schepping. Gorkl is vlakker in zijn
karakters, eentoniger in zijn motieven,
grauwer nog in zijn atmosfeer.
Dit boek, dat de jeugd verhaalt van een
vaderloos jongentje, eenvoudig-weg, maar
met liefde zelfs voor de machtelooze mis
daad, die immers uit onwetendheid geboren
wordt, is wederom een beeld van heel dit
volk, dat kinderlijk is, getrapt, vernederd,
geslagen.
In welke diepten toch is de ziel nog ver
zonken, die het kind" vernedert en plaagt
en misbruik maakt van zijn zwakheid en
onderdanige plaats in het huisgezin?
De grootvader van dit boek is de pater
families, die onbeperkt heerscht over leven
en dood van allen in zijn huis: knechts en
zoons; vrouwen en kinderen, allen bukken
zij voor zijn tirannie. Bedroevend dit alles,
maar wonderlijk verblijdend, hoe in die
knechtschap en dit lijden de teederheid der
ziel niet sterft, maar telkens fijner en in
telkens nieuwe beelden de diepste dingen
waarneemt en de waarheid omtrent de
verbor>?enste beweeggronden der menschen!
(iorki viüdt wonderlijke beelden, die altijd
raak en scherp zijn, het is alleen maar een
Ras, die zooals hij door vreemde en fijne
details het wezenlijke weet te doen beleven.
DOSTOJF.I SKI, De Vernederden en
Beleedipdcn. In een vertaling uit het
Russisch door J. C. VAN WAGENINGEN.
Amsterdam, van Holkema en
Warendorf.
Toch is Gorki nog lang geen Dostojefski.
Het is nog nooit gelukt, goed te zeggen, wat
het wonder is van Dostojefski's kunst. Zijn
boeken 7.ijn geen boeken, maar schreeuwen,
aanklachten, ten-hemel-roepingen, zijn blad
zijden geen bladzijden maar trillingen, fluis
teringen, gebeden, dat is geen papier met
letters erop, maar angst en pijn, dat is geen
literatuur, zooals bijv. Herman Robbers, koud
en bedacht, keurig en klein, maar dat is...
ja, ik weet het niet, gelukkig dat ik het niet
weet... Misschien is het berusting... De
vernederden en beleedigden gaat eigenlijk
maar over drie menschen: een jonge man,
die zoo veel van een meisje houdt, dat hfj
levenslang haar nederige dienaar blijft, een
meisje dat een prins aanbidt en een prins,
die lachend harten vertrapt en
kinderlijkegoïst, onwetend en lichtzinnig misdaden
volbrengt. Het boek is een liefdesroman,
een stuk Petersburgsch leven, een voorlooper
als het ware van de 5 jaren later verschenen
Raskolnikof-gCHChiedenis. Het is vol jeugd
herinneringen, maar eaar het naden
vreeselijken Sibcriachen tijd ontstond, is het ver
mengd met een eeuw lijden, wanhoop en
bittere berusting,
A R N. SAAI. uo R N
llllllliHIKIIIIIIMmtlllllliimlbrlEIIIIIIIIMilllllllllllllllllllllllllllIrllllllll
dingen doet en veel waarlflk-boeiends geeft
met de zwevende tonaliteit der
Oud-hollandsche wijzen, en het is een lust, telkens
weer te ervaren, hoe het combineeren der
dankbare elementen van dit soort muziek
in zijn vlotte en toch weloverwogen schrijf
wijze groeit fot technisch-geacheveerde en
stijlvolle compositie.
Het Hs;t dus voor de hand, dat ik op
liezen Köntgen-avond voornamelijk genoten
heb v,.n de Bredero-liederen, cyclus, die
a! dadelijk mei In Nederland"
allcrvoortnffeliSkst inzet, en verder in
Boerengeselsch3p", liet L'luchtich Boerenliedt van
i'cbeii en I.obbetje" en de Aenspraeck van
een oom tot de nicht" zijn hoogtepunten
vindt. De rneer lyrisch getinte stukjes, hoe
zeer ock knap bewerkt, doen het aanmer
kelijk minder, en in de verklanking der
slotregels van het Liedt" :
En als ick schijn te branden
!n minne van mijn vrouw,
Dan blaest zij in haer handen
Van pure liefdekouw,"
regels, waarvan de toon ook waarlijk niet
gemakkelijk muzikaal te benaderen is, heb ik
zelfs zoo iets ais een mislukking gevoeld.
Hendrik van Oart heeft met de vooidracht
dezer liederen vee! goeds en moois gegeven;
hij was uitnemend bij stem en men trof in
zijn dictie aüe gevorderde afwisseling aan,
alleen de hier en daar bepaald vereischte
tussch?nvorm tusschen zingen en spreken
ontbrak: sommige gedeelten klonken
ongewenscht-gMoigneerd. Het is, dunkt mi], een
der moeilijkste opgaven voor den zanger,
zoo nu en dan eens rakelings langs de
grens tusschen concert- en cabaret-zang te
gaan en daarbij alle gevaar uit te sluiten
van er overheen te wippen.
Ik heb mij erover verbaasd, dat Van Oort
verscheidene tekst-moderniseeringen aan
bracht, waarvan er misschien enkele terug
te brengen z^n tot een zich verspreken, dat
bij een eerste uitvoering allicht niet geheel
Nieuwe Uitgaven
Van J. B. Wolters, Groningen Den Haag,
ontvingen wij nu het tweede deel van prof.
dr. H. M. Kroon en dr. H. J. Qallandat Huet,
Hoeikunde en Hoefbeslag.
Dit deel behandelt in denzelfden geest als
in het eerste deel de volgende afdeellngen.
Beslag voor verschillende doeleinden, het
beslag bij afwijkende standen en gangen,
hoefbeslag bij ezels, muildieren en ossen,
verpleging der hoeven, beslag bQ zieke
hoeven, legerbeslag, de geschiedenis van
het hoefbeslag en de opleiding der hoef
smeden In Nederland.
Met dit tweede, zeer rijk geïllustreerde,
deel is dit belangrijke werk compleet ge
worden. Wij zijn overtuigd, dat velen het
zullen raadplegen en hun paardenkennis
er door zullen vermeerderen. De toevoeging
van de afdeeling over de geschiedenis van
het hoefbeslag verhoogt het aangename der
lectuur niet onbelangrijk. W.
itiiiiiiiiimiiiiiiiiiii
VRAÖENRUBRIHS
voor
Algemeene Wetenswaardigheden
Men gelieve de vragen voor deze rubriek In te
xenden aan het Redactiebureau, met op den omslag
bet motto .Leekenspiegel", en onder opgave van
naam en adrei (die als vertrouwelijk zullen worden
beschouwd.)
E. v. G. te A. Kunt U mij opgeven hoe
rozenwater en rozenolie worden verkregen ?
Rozenwater wordt uit rozenblaadjes gedis
tilleerd, dus gestookt. De rozenolie drijft
dan op het water. Bij gewone temperatuur
is die olie meer vast en wordt dan van de
oppervlakte afgeschulmd. De Bulgaren, die
wel de meeste rozenolie produceeren, noemen
BATENBURG & FOLMER
| Den Haag ?:- Huiigenspark22.,
SPECIALITEIT:
VERHUIZINGEN ONDER GARANTIE-:- ?:- ?:?
?:-:? ?:- -:- ?:? BERGPLAATSEN VOOR INBOEDELS
te vermijden is, doch waarvan er verschil
lende den indruk maakten, eene verduide
lijking te bedoelen. Zoo zong hij bij God"
inplaats van bij get", en in een geval nog
wel, dat het rijm er door werd te niet gedaan.
Zooals ik zei: ik heb mij erover verbaasd,
want het is zeker niet de gewoonte van
Van Oort, den tekstdichter, in welk opzicht
dan ook, te kort te doen.
Als gewaardeerd intermezzo kregen we
van Röntgen een zestal stukjes uit Buiten",
zijn Opus 64, waaronder het geestig en
kittig zich presenteerende Boerinnetje" wel
zér de aandacht trok.
Onder zijn nieuwste
Instrumentaal-composities had Röntgen ter uitvoering gekozen:
de Sonate (fis-klein) voor piano en cello, en
het in de zoo pas geëindigde
Augustusmaand geschreven Klavierkwartet.
Het is zeker niet gemakkelijk, in deze
muzikale vormen oorspronkelijk te zijn.
Röntgen doet er ook zelfs niet zijn best toe,
tenminste: dat gevoel krijgt men hél sterk.
HQ zorgt voor melodisch materiaal in de
bekende uiteenloopende typeering, hij brengt
interessante, hier en daar zelfs pikante
harmonieën aan, en hij giet alles naar de
bekende recepten in den vorm, zonder zekere
niet on-smaakvolle afwijkingen te versma
den ; tevens trekt hij met handigheid partij
van den eigen aard van ieder instrument.
Het resultaat is: voortreffelijk klinkende
muziek, die zich met genoegen en belang
stelling laat aanhooren, In de meeste
haar dan ook rozenboter. Het winnen van
rozenolie is voor hen een huisindustrie. Op
groote schaal wordt de rozenolie bereid in
de vallei van Kesanlek en Roumelie.
De rozenplantages aldaar brengen gemid
deld jaarlijks 2200 kilo op en daar er onge
veer 8000 K.G. rozenblaadjes noodig zQn
voor l K.G. rozenolie, kan men zich een
denkbeeld maken van de uitgestrektheid
dier plantages. De bloemen worden in Mei
geoogst en de oogst duurt drie weken. De
bloemen worden op den dag zelven, waarop
ze verzameld worden, verwerkt, opdat niets
van den geur verloren zal gaan.
De rozen, die voor de fabricatie worden
gebruikt, zijn de soort Rosa damascena. Ook
in Zuid-Frankrijk worden rozenbladeren
gedistilleerd, evenals in de omstreken van
Leipzig.
R. F. te V. Kan mij als veearts en in het
bezit zijnde van hef diploma B eindexamen
gymnasium, bij eventuee.lc studie voormedtcus
rechtens onthejflns verleend worden van de
medische propadeusis ?
Zoo neen, kan deze ontheffing gemakkelijk
verkregen worden; tot wien moet ik mij
daarvoor winden en welke bescheiden dienen
te worden overgelegd?
De wet laat niet toe u bQ de studie voor
arts van een der daartoe gevorderde f xamens
vrQ te stellen al zal men er waarschijnlijk
wel rekening mede houden dat u reeds een
i natuurkundig examen heeft afgelegd. U zult
i u voor inlichtingen hebben te wenden tot
den voorzitter van de geneeskundige faculteit
van de hoogeschool waar u denkt te gaan
studeeren, die u ook wel zal opgeven welke
bescheiden moeten worden overgelegd.
H STINIS
Haarlem Kruisweg 23
TELEFOON 15O6
EXPORT IN TABAKSARTIKELEN NAAR
DE GEALLIEERDE STATEN
gevallen evenwel zonder dat de snaren gaan
meetrillen, die bij iederen muzikalen mensch
binnen in het hart gespannen zijn. Wat men
in Röntgen's kamermuziek wel zér mist,
dat is: geheimzinnigheid van klank, en de
zachte schrijnin^en van leed te midden van
de tonen der vreugde...
Genoten heb ik van den Lersto-satz in het
Klavierkwartet, stemmend geopend en be
sloten met een psahnodicere^d unisono, en
vooral treffend daar, waar alt, cello f n viool
achtereenvolgens niet schuchterheid inzetten.
Met bewondering vermeld ik Loevensohn's
spel in de Sonate; in het Kiavierkwartet
onderscheidde zich Bïtsy Schrik als zeer
zuiver intoneerende altistc, terwijl Helmann
weer eens vele bijzonder goede momenten
te danken had aan zijn kranige z
lfbeheersching. Het ensemble was bij deze aller
eerste uitvoering uiteraard nogniet volkamen,
wat vooral merkbaar werd aan het slot van
het Allegro giocoso", dat, aan het samen
spel zér hooge eisenen stellend, niet zonder
schade aan de klankschoonheid van het
geheel werd ten einde gebracht.
Röntgen zat den gansenen avond aan den
vleugel en speelde rnet animo en meester
schap, doch vergiste zich nog al eens bij de
oogenblikkelijke beoordeeling der klank
verhoudingen. Zijn aanslag was vaak erg
nerveus en al te forten, en zou stellig dien
zelfden indruk hebben gemaakt ook bij een
piano en een zaal op Amsterdamsch
concertpeil. H. J. DEN HERTOG
UtrooMmcho
AMSTERDAM, SI M G EL 273 TEL. IMTERO. Sf81
Dageljjkscho Motorei!®nmt
Amstortlam - Utrecht - Zeist - 00 BliÉ- Huis t®r
Bomoh 00 Duin - RIJsenburg - Drlabergen - D&orn enx