Historisch Archief 1877-1940
10
DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
20 Sept. '19. - No. 2204
Een Vleugje Haagsche Wind
Opening der State n-Generaal
Deze plechtigheid, dit laatste restje van
Koninklijk vertoon, i«, nu in deze dagen
van sociale stroomingen, de glans van het
Koningschap wat gaat verflauwen, een beetje
uit den tijd, hoewel ze nog aan vele naïVe
provincialen een genoegelijken dag bezorgt,
even genoegelfjk als het uitstapje naar
Amsterdam met een bezoek aan Artis, in
de Septembermaand.
Ook heeft ze iets aan luister verloren, en
mogen we nooit meer, die plechtige optoch
ten beleven, met den burgemeester en andere
autoriteiten in min of meer feestelijken dos,
en fraaie koetsen; zooals we vroeger zagen.
Maar ze behoudt nog steeds de kleurig
heid en praal en glans, door den gouden
koets en de hel-roode hovelingen te paard,
die een onuitwisharen indruk maakt op
kinderen, en doen denken aan den markies
van Carabas en zoovele andere luisterijke
personagiën uit mooie oude sprookjes.
Bijna ieder jaar is de derde Dinsdag van
September een dag van mooi helder zonnig
weer, en dit feestzonnetje kleurt de een
voudige maar bllnkenden optocht met een
helderen glans, en als de stoet tusschen de
hoornen rijdt, die nog in hun vollen
bladertooi staan met een enkele gele en bruine
herfsttint, kan men wanen, een plaatje, uit
een niet al te duur en smaakvol, maar ge
zellig hel bont prentenboek voor zich te
hebben...
? Den geheelen dag is er verder een sfeer
van eenvoudige feestelijkheid in de stad. Er
loopen provincialen en ook echie Hagenaars,
(die op iedere feestelijkheid een dergelijke
neiging vertoonen), met oranje, de politie
agenten hebben een pas gepoetste f eest glans
op hun helmen, en de bereden agenten heb
ben zadeldekjes met een wanen en een zil
veren bles op hun paard. De provincialen
zitten glimmend van pret en met groote
stads-bewondering voor de cafés, en dan
was er deze laatste keer nog het gloed
nieuwe, wel wat twijfelachtige
feestverschTJnsel, dat onvermijdelijk dreigt te worden,
bij alle komende feestelijkheden, en cf zich
zelf aanleiding zal geven tot juist geringer
vreugdebetoon, n.l. dat er geen sterke drank
werd verschaft.
ARI
ItlllllllIIlllllllllIlllllllllllltlIIllIllllllllllllllttMIIIIIIIIIItllMIIIIMMIIlllllll
HET HOF TE DOORN.
D1-: KKIZER.
De Keizer heeft te Doorn reeds
eenige villa's gekocht voor zijn
personeel. Hij is voornemens
ongeveer 20 villa's te knopen, in
dien hem dit niet geluki, zal hij
overgaan um zelf landhuizen te
laten bouwen. (Vad.)
We begrijpen, dat het Vaderland, bij deze
belangrijke mededeeling niet heeft durven
zinspelen op het weinig luisterrijke einde,
van het keizerschap van Wilhelm II Von
Hohenzollern, en bij dit bericht, betrekking
hebbende op de inrichting van een vol
slagen hofhouding, niet heeft durven spreken
over den ex-keizer.
Ook ons interesseerde de Doornsche hof
houding en wij zjjn op Informatie uitgegaan.
Voor den aankoop, zoo vernamen we, zfjn
met de bekende vijftig wagons bagage, er
enkele mede gekomen, met Duitsch
barkpapier, dat bij de betaling der villa's in
kilo's zal worden uitgewogen.
De grootste moeilijkheid, waarvoor het
a.s. hof te Doorn thans staat, is het toepas
selijk omdoopen der aangekochte villa's
die thans de namen dragen van Rustoord,
Schoonzicht, Bella Vista, Jeannette, Nelly,
Johanna, Marianne enz.
Avond aan avond vergaderde de ex-Keizer
GEWOONTEN EN GEBRUIKEN IN
HET LAND VAN CADZAND"
Het voormalige 4e district bij de bewo
ners het land van Cadzand" geheeten, vormt
een van die deelen van Nederland, welke
het minst bekend zfjn, of liever waren.
Geen wonder, want het ligt geheel geïso
leerd. In het Noorden bespoeld door de
golven van de Schelde, die zoo geducht
kan spoken. De Braakman scheidt het van
het land van Axel" en in het Zuiden ligt
België, waarvan de bewoners zoo'n geheel
ander karakter hebben dan de meer nuch
tere West-Zeeuwschvlamlngen.
En hoewel ook in dit afgelegen stukje
grond de geest des tfjds langzaam, maar
zeker doordringt heeft die geest nog lang
niet alle oude gewoonten verdrongen. Vooral
in den boerenstand blijven ze voortleven,
wat b.v. blijkt bij een verloving. Van een
verloving, zooals men die in de steden kent, is
geen sprake. Meestal zijn hij" en zij" met el
kaar in kennis gekomen op een concert of ker
mis. De jonge man komt echtergeen aanzoek
doen bij den vader van hetmeleje. Een
verlovingsfeest wordt niet gehouden, evenmin
plaatst men advertenties of stuurt men kaar
ten. De ouders komen meestal de vrijage
te weten door mededeeling van anderen. Is
eenigen tijd het gescharrel" aan den gang
en zullen de jon gelei in 't huwelijksbootje
stappen, meestal nadat de jongeman een
boerderij gepacht heeft, dan pas komt hij"
bij de ouders van het meisje aan huis.
Eindelijk is het dan zoover, dat er onder
trouw gedaan wordt. Daaraan zijn absoluut
geen festiviteiten verbonden. De bruidegom
gaat meestal dadelijk na afloop weer aan
zfjn werk. Bij het trouwen is het pas fsest.
Gezamenlijk gaan of rijden degenoodigden,
met het bruidspaar voorop, naar het raad
huis. Is het huwelijk gesloten
(huwelfjksmet de belangrijkste ex-hofdignitarissen.
Van den aankoop van villa Marianne is
om politieke redenen afgezien.
Een der villa's zal natuurlijk SBtlheltn
heeten.
De villa van den
opper-hof-kapelle-dirigent heeft den naam van 2(egir gekregen,
van den gehrimen-opperhof-houtvester zal
van Nelly in SBalbfyeim worden omgedoopt,
vanden ex-keizerlijken opper-hof-kok, @
§§e§ §eint en verder worden overwogem de
namen 3-rmtted 9Jeue §eimat, raute§ eiin,
terwijl de namen Jeannette, Johanna, enz.
zullen worden vervangen door Dultsche
equivalenten, als Sitësel, töretchen en andere.
Voor het schilderen der bordjes wordt
zorg gedragen door een ex keizerlijk
opperhofschilder, die in oud Duitsche
krullttterstfcl met guirlandes en vriendelijk decor.de
borüjcs zal uitvoeren.
ARI.
BOEKETJES SOFISTIEK
XXVIII
De Japon als Verschijnsel
Of eigenlijk: de belangstelling in de japon,
als verschijnsel.
Of eigenlijker: het symptoom van de be
langstelling der mannen in japonnen.
Of ten eigenlQkste (maar dat werd te
lang voor een opschrift): de belangstelling
van mannen als Fransche consuls, en
Amsterdamscfie burgemeesters, en de journalisten,
en de bankiers, en de tooneehpelers, en de
makelaars in huizen, en de dichters, en de
andere kooplieden in ongeregelde goederen
(en van mijzelf natuurlijk) in de als japon
nen en mantels voorgedragen poenen der
Paujschemodehuizen.inhet Centraal Theater
te Amsterdam, dit alles, afzonderlijk en
gezamenlijk, als verontrustend verschfjnsrl
in het begin der maand September Anni
Pacis 1919.
Een wetenschappelijk Duitscher zou er
een handboek o«er componeerenin 3 deelen,
12 boeken, 12 X 10 hoofdstukken, en
25 X 120 paragrafen, en in de voorrede
zou hij verklaren dat dit werk als een
vluchtige inleiding te beschouwen was op
een reeks monografieën, gevolgd door een
appendix van commentaren. Doch een
Nederlandsch publicist, die tolnutoc de Japon
slechts kende en taxeerde als eerste post
pp zijn overladen budget, waarover hij
haifjaarlijksche begrootirgsdebatten voerde met
de Vrouw die zijn geluk deelt en zijne zorgen
grooter maakt (of hoe zeidc Max Havelaar
het ook ?), brengt het niet verder dan tot
een 40-regelige zucht. Hoewel deze
ModeShow gegevens verschafte voor garsche
operettes en vaudeville's, om van
tragicomedies en drama's niet eens te spreken.
Want ik vraag u in gemoede,
mede-manmenschen op deze naargeestige planeet,
moeten wij ons niet diep schamen over onze
verwording en onmannelijkheid?
Ik wilde dat ik hier ernstige artikelen
mocht lanceeren op deze wufte pagina van
(wez'e het wel eens grimmige) scherts en
(soms ietwat wrange) ironie.
Op een Wereld (zoo zou mijn filippica
beginnen) die nog walmt en bloedt; in een
Land waar welhaast alle groepen tegenover
elkaar staan in duizend-en-én conflicten
(schier alle te reduceeren tot een strijd-
ombezit, en voortgekomen uit den universeelen
waan dat bezit identiek is met geluk), en
miiiiiimiiHiiiiiiimmiiiiiiiiiii mm iiiiiifiiiiiiiiiiiiiiiiimiii
iliiiiiiiiiiiiuii^iiiiiiiiiiiliiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiriiiiiiuiiiiiiiiiiiiii
inzegening behoort bij de Protestanten tot
de zeldzaamheden) dan staan de phaetons,
de plompe, maar schilderachtige witte
rijtuigen klaar. De gasten stappen in om een
rit te maken door de verschillende dorpen.
Na den rit volgt het maal, waarbij meestal n
of meer braadvarkens" op tafel komen.
Na het eten wordt er gedanst op de
muziek van een gehuurdeh speelman. Dik
wijls is er een komiek om de
bruilofsgasten te vermaken. Het bruidspaar maakt
het feest tot het einde toe mee, daar
van een huwelijksreis geen sprake is.
Bij begrafenissen heerschen ook nog
eenige eigenaardige gebruiken. Zoodra de
zieke overleden is, wordt, de wete gedaan",
d.w.z. de lijkdienaar, heel dikwijls de koster,
gaat het dorp rond om bij alle bewoners
zonder onderscheid den dood van hun
medeingezetene bekend te maken. Eenige dagen
later wordt de doode door de buren
grafwaarts gedragen, hoewel op vele plaatsen
reeds een lijkkoets is. Was de overledene
gehuwd, dan zijn de dragers het ook. In
het andere geval zijn het jongelui. Behalve
de familieleden wordt ook de naaste buur
man genoodigd, die dan als rouwsluiter"
achteraan den stoet loopt. Voor hem loopt
de predikant. Gekleede jassen en witte das
sen ziet men op zoo'n boerenbegrafenls niet.
Wel dragen alle mannen (vrouwen gaan niet
mee naar het kerkhof) een hoogen hoed, die
meestal van een goeden kennis geleend is.
Na afloop worden de dragers getracteerd,
terwijl de genoodigden blijven eten.
Het aannemen van lidmaten bij de Pro
testanten geschiedt meestal een paar weken
voor Paschen. De bevestiging heeft den
daaropvolgenden Zondag plaats. Zoodra de
plechtigheid afgeloopen is, gaan de nieuwe
lidmaten, na koffie gedronken te hebben,
gezamenlijk een wandeling door het dorp
maken, nieuwsgierig begluurd natuurlijk
achter horretjes en gordijntjes. Vooral de
iiiiiiiiniiiiiiiiiiiiinuiiii ii
niiiiiiiiiiiiiii
iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii
Plats du Jour
Restaurant a la Carte
OOSTERBEEK
MEUB1LEERINOEN
in een Stad waar wij allen schuw langs
elkaar heen gluren om de geweten maar
genegeerde dreiging eener catastrofe die de
waanzinnigheid dezer tijden baren zal,
daar arriveeren uit Parijs een stuk of wat
doozen met luchtige japonnetjes en een
paar levende, k luchtige etalage-poppen.
En voor de kar der reclame van eenige
mode-t xploitanten laten zich willig span
nen : consuls en burgemeesters en het
Intellect en de Publieke Ooinie. En wij
staren in een donker zaaltje naar het
flaneeren van min of meer onbekleede
vrouwspersonen. En des avonds verza
melen we ons aan een deftig banket, en
stellen dronken in, en houden speeches, en
broefenen de razernij die Yazz heet.
En Worth glimlacht. Met recht en reden
glimlachen hij en zfjn mede-modemakers:
zij zijn de eenigen die verstand tooren.
Het is zou ik, ernstig geworden,
schrijven een clownerie zonder weerga,
die men binnen een jaar na den oorlog niet
mogelijk zou hebben geacht dan in een
wereld, die alle besef van verhouding en
maat en redelijkheid verloren heeft.
Aangezien hieruit echter alle spoor van
beminnelijke scfistlek verdwenen zou zijn,
wil ik de onderstelling wagen dat we hier
met een symptoom van Vredes-psychose te
doen hebben, een natuurlijke reactie ra den
doem der lange jaren van obsessie. Of wel,
dat de walging om de bruutheid van het
vechtersras, dat Man heet, ons des te gre
tiger de charme doet zoeken van ons
vrouwelijk Pendant, zoodat niet het nieuw
modische der Japon maar het
ewig-Weibliche van haar draagster ons lokte.
Dit is althans een minder smadelijke
hypothese dan de-anders-alleen-mogelijke:
iiiiiitiiiiiiiiiniimiiitiiiiiiiiiiiiiiiiii
\
kleeding, die meestal spllnterr ieuw is, wordt
dan becritiseerd. Bfj die gelegenheid dragen
veel jonge boerinnetjes voor het eerst de
karkassemuts" met gouden oorbellen,
behporende tot de dracht der streek. Maar
dit gebruik begint tot de zeldzaamheden te
behooren: ai meer en meer meisjes kleeden
zich nieuwerwetsch. De mannen hebben al
lang geen eigenaardige kleederdracht meer;
een boerenknecht ziet er haast als een
gentleman uit.
Het leven van den Cadzandschen boer
en arbeider is niet gemakkelijk. En wanneer
men van 's morgens vroeg tot 's avonds
laat in de taaie Zeeuwsche klei geploeterd
heeft, heeft men zin noch gelegenheid om
pretjes te maken. Bioscopen of schouwbur
gen zoekt men tevergeefs in het land van
Cadzand.
Toch vinden de bewoners er wel gelegen
heid zich te ontspannen.
Zoo is er bijna geen dorp, of het heeft
zijne fanfarecorps of zangvereeniging.
's Winters is er n of twee keer uitvoe
ring in een herberg, waarbij dan ook
voorgedragen wordt en tenslotte een bal
het concert besluit, 't zfln dan geen steps
of andere modedansen, die men ziet, maar
Twee Cadzandsche jongedochteren in
de kleedfl van Cadzand
- UIT HET KLADSCHRIFT VAN JANTJEf^
(De Burgemeester gaat sihoenen verkoopen) _ ,
J. H. DE BOIS - HAARLEM
KRUISWEG 68
TABLEAUX - ESTAMPES - EDITIONS D'ART
Zomer1919
R EDON
Tentoonst.
dat Europa het gekkenhuis der wereld is
geworden.
Overigens moet ik belijden den Show
niet te hebben gezien. Niet met mijn fysieke
oogen tenminste...
G E R H. VAN D IJ K
miiiiiiimmii timmimii minimi minimin
D. V. E. te A. Toen de Vlaamsche activist
dr. Borms de vorige week zijn vonnis
hoorde uitspreken riep hij: Vliegt de
blauwvoet?" waarop uit de zaal het antwoord
kwam: Storm op zee!" Wat heeft die uit
roep te beteekenen en wat is een blauw voet
voor een vogel?
De uitdrukking Vliegt de blauwvoet,
storm op zee" is ontleend aan den roman
van Conscience, De kerels van Vlaanderen.
Daarin lezen we: Daar viel, nevens ons
schip, een groote vogel uit de lucht, die
duikelde en met eenen vlsch in den snavel
opwaarts steeg. Deze vogel was een
zeearend en had blauwe beenen. Mijn vader
zeide mij te dier gelegenheid, dat de kerels
van de zeekust, om te betuigen dat zij stoute
en behendige stuurlieden zijn, zichzelven
Biauwvoeten noemen, dat wil zeggen arenden
der zee." Deze Biauwvoeten gebruikten de
spreuk als wachtwoord, thans is ze gewor
den de strijdkreet der activisten. Het was
in de jaren 1873 en 1874, bij het begin der
Vlaamsche beweging, dat in het kleine
Seminarie te Roeselare, waar toen ook de
jong gestorven dichter Albrecht Rodenbach
studeerde, dat verscheidene leeraren het
jongste studenije hebreeuwtche, grieksche,
duitsche en engelsche paswoorden hadden
aangeleerd. Professor Deboudt leerde hem
op de vraag: Vliegt de Blauwvoet? antwoor
den: Storm op zee! Het was voor de stu
denten een stil genoegen brj het voorbBgaan
het jongetje toe te spreken: Vliegt de
Blauwvoet? en hem kinderlijk naïf het pas
woord te hooren zeggen: Storm op zee!
Dat was- college-vermaak en de overheid
had er ook niets tegen. Maar 't kwam uit
dat dit paswoord was getrokken uit De
Kerels van Vlaanderen en het oude wacht
woord was van de Biauwvoeten uit
Veurneambacht. Daarom werd verboden die f preuk
te herhalen; de andere mocht men blijven
gebruiken. Deze stoot verwekte een
tegenstoot, en de reactie was: de Blauwvoeterfl.
de strijd van Vlaanderen voorde Vlamingen.
Rodenbach dichtte Het lied der Vlaamsche
zonen gezeid De Blauwvoet dat weldra alge
meen werd gezongen. Op het in 1909 voor
dezen dichter te Roeselare onthulde standbeeld
waarop hij is afgebeeld met een blauwvoet
in de hand, staat de spreuk op het voet
stuk vermeld.
Nederl* Munt
Hollands meest gewilde Sigaar*
SLUIT UW LE VENSVERZEKERING BU
VERZEKERD BEDRAG 65 MILLIOEN
mi minimum tiiiiiiiiiiiiiiililliiiiiiliiiiiiiniiiiiii iiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiiiii iniiiiiiiii
altijd 't zelfde repertoire laat de speelman
hooren: schots en wals en enkele mazurka
wisselen elkaar voortdurend af. Balletmee
sters kent men niet. Elk deuntje wordt twee
maal gespeeld en in de pauze daartusschen
haalt de muzikant het geld (een halven
stuiver) op. Elegante bewegingen kan men er
nu juist niet bewonderen en het is heelemaal
geen uitzondering, als men een man met
een man ziet dansen.
Behalve muziek- en zangvereenlgingen
treft men in enkele plaatsen nog Rederij
kerskamers aan. Ook deze geven in den
winter weleens een voorstelling.
Op concerten vind men nog een eigen
aardig gebruik. Nadat de muziek de
de laatste marsch geschetterd of de
zangvereeniging het laatste nummer gezon
gen heeft, scharen veel jougelui zich paars
gewijs om een lange tafel, de z.g.
wijntafel" Men laat dan flesschen wijn aanruk
ken, die in een groote spoelkom warden
leeg gegoten. Wie van de aanzittende nu
maar lust heeft, schenkt zijn glas maar met
een pollepel uit de kom vol. De meisjes
tracteeren daarbij op koekjes, terwijl de
jongens den wijn betalen.
Meermalen gebeurt het, dat het
muziekgezelschap van een of ander dorp jubileert.
Dan wordt er festival gehouden. De muziek
corpsen uit de overige dorpen uit het 4e
district worden uitgenoodlgd op de voor
hen bestemde estrade een stukje ten beste
te geven; ook Belgische vereenigingen wor
den wel eens gei'nvlteerd. Volksspelen wor
den gehouden, 's avonds is er illuminatie
en vuurwerk. Natuurlijk wapperen overal de
Nederlandekhe vlaggen, terwijl aan de in
gangen van het dorp eerepoorten opgericht
zijn. Dikwijls gaan de feestelijkheden ge
paard met een tentoonstelling op ooft- of
tuinbouwgebied.
Bij kennissen doet men in sommige dor
pen nog aan het zoogenaamde
kermis-ulthalen. Even buiten het dorp wordt een
man op een ladder gelegd, nadat men een
jeneveiflesch uit den grond heeft gehaald,
die daar het vorige jaar was begraven. Man
en flesch worden op een boerenwagen ge
laden, waarop ook een aantal mannen, zoo
zonderling mogelijk uitgedost, plaats nemen
en dan gaat het in optocht, dikwijls met
muziek voorop, naar de kom der gemeente.
Is de kermis afgeloopen, dan herhaalt zich
hetzelfde, maar in omgekeerde volgorde.
De flesch wordt weer begraven tot het
volgend jaar.
Veel drukte wordt gemaakt van de
boerenkoopdagen". Dezen hebben plaats in Mei.
Omstreeks dien tijd gebeurt het, dat boeren,
die hun schaapjes op het droge hebben, hun
boerderij met inventaris publiek verkoopen.
Van alle kanten komt men dan naar de
hofstede om de verkooplng bij te wonen.
De scholen zijn dikwijls ontvolkt.'s Middags
om 2 uur begint het meestal, als de paarden
geveild worden. Van te voren zijn enkele
zaken van minder belang verkocht. Op de
paarden volgen de koeien en het andere
vee, evenals de begeleidende knechts met
papieren rozen versierd. De boerderij lijkt
dan veel op een kermlsterrein; het groote
aantal menschen op z'n Zondagsch, de
witte zeilen der ververschingstenten, de
kraampjes met snoepgoed, de kunstenma
kers, enz. het alles biedt een bont en schil
derachtig tooneel. Na afloop derverkooping
klinken in de herbergen van het dorp de
draaiorgels en lustig draaien de paartjes.
In Mei hoort men ook het Meizlngen".
Kinderen uit arme gezinnen gaan den boer
op, zingen een of ander versje en krijgen
daawoor een of meer eieren.
Dit lijkt wel op de gewoonte, die op
Oudf jaarsdag in zwang is. Dan loopen jon
gens met een rommelpot langs de deuren
om geld op te halen. Zoo'n rommelpot" is
een bus, waar men over de opening een
stuk varkensblaas gespannen heeft met een
rietje er doorheen, Dit muziekinstrument
geeft een eentoonig brommend geluid.
Dien dag of eenige dagen tevoren stijgen
uit de verschillende woningen heerlijke
geuren op. Men bakt dan n. I. wafeltjes, de
suilrerwafeltjes" Deze cirkelvormige ge
bakjes met een middellijn van pi.m. '2 d.M.
worden op Nieuwjaarsdag aan de bezoekers
gepresenteerd. Ook bakt men wafels op St.
Maarten (12 November). Die waf els zij n veel
grooter en igken veel op die, welke men in
Holland in de wafelkramen koopt. Op
Boemessekèrmesse", eigenlijk St.
Bravokermis, bakt men de Groede paptaarten,
ronde taarten van pl.m. l',j d. M. middellijn,
belegd met een saus Dien dag (de eerste
Woensdag in Octobrr) gaan veel boeren bij
elkaar op visite, terwijl 's avonds de muziek
een uitvoering op het marktplein geeft.
Waarschijnlijk dateert dit alles uit den tijd
voor de Hervorming: toen St. Bravo nog de
schutspatroon was van de kerk te Groede.
Wanneer in den zomer de oogst binnen is,
bakt de boerin de .ougstkoeken", meestal
een soort oliebollen, maar bij het bakken
is de olie vervangen door reuzel of vet.
Natuurlijk viert men in het Land van
Cadzard de Christelijke feestdagen, maar
dan heeft men ook nog, behalve de twee
gewone, een 3de°Pasche", Pinksteren of
Kerstdag, althans in sommige plaatsen.
Een dag, die druk gevierd wordt, is
Koninginnedag. Dan wappert overal de
Nederlandsshe driekleur, drie maal daags luidt
de torenklok een uur lang, ieder loopt met
orarje, de scholen hebben 's middags vrij
af, 's avonds muziekuitvoering enz.
Dat die dag nog lang gevierd mag worden,
is stellig de wensch van iederen
ZeeuwschViamlng, want dan juist komt zijn gehecht
heid aan Nederland het meest tot uiting. H.