Historisch Archief 1877-1940
20 Sept. '19. No. 2204
DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
11
IDE ?VOORGESTEI-iIDE B E IL A. S T 13ST Gr O !P
Teekenlng voor ,de Amsterdammer" van Joh. Braakenslek
Minister de Vries: Denk er om, vriend, van dat Sigaartje moet ik ook mijn Centjes hebben!"
iitiiimmmiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii
iiiiiiiiiiiiiiiiiuiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniti
De vele goede eigen
schappen, die de
FOMGERS
bezit en dit rijwiel bij nor
maal gebruik on behoorlijk
onderhoud een langen
levensduur verzekeren,
maken het GOEDKOOF.
IIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIiMiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiliiuiiiiii
Nederlandsche Kamermuziek, II
De concerten volgen elkaar op in gesloten
colonne; iederen Zaterdag- en Woensdag
avond is men bijeen in de Museum-zaal, op
welker podium men de artiesten ziet wis
selen in druk va-et-vient. De meeste com
ponisten werken bij de uitvoering hunner
stukken zelf mee. 't Blijft niet onoDgemerkt,
dat, met enkele uitzonderingen slechts, de
auteurs zoo spoedig mogelijk na de executie
hunner eigene werken verdwijnen, en zich
ook niet laten zien, wanneer er niets van
hen op 't program staat. Dit lijkt me niet
in orde, hoewel zeker in overeenstemming
met de gebruiken in het
toonkunstenaarsglld. Men moest van deze schoone gelegen
heid nu ook eens profiteeren, om onderling
wat meer waardeering, althans belangstel
ling te gaan toonen. Het publiek komt lang
zamerhand beter op, wat me verheugt. Niet
alles, wat in deze reeks van concerten wordt
ten gehoore gebracht, wekt bewondering;
maar er zit toch in het arrangement als
geheel een element van energie, van pittig
streven, van goede verzorging ik denk
hierbij o.m. aan de tekstboekjes, al heb ik
daar ook weieens een aanmerking op ,
dat op zichzelf reeds op prijs behoort te
worden gesteld.
Het wordt wel een toer, alles mee te
maken; ik voor mij zie zeker aankomen,
dat ik zoo nu en dan een avond zal moeten
laten schieten, doch als het even kan, zal
ik er zijn, omdat ik dit wel als een plicht
voel tegenover het eerlijke en ernstige van
den opzet.
Het wil mi] toeschijnen, dat op de pro
gramma's van het 2s en 3-: concert aller
eerst de liederen om bespreking vragen.
Er valt iets te zeggen over keus en behan
deling der teksten, over de wijze, waarop
we ze hebben hooren voordragen, en vooral
over de bedoelingen, die bij de componisten
hebben voorgezeten. Corceïis Dopper zoekt
in de eerste plaats naar kleur, en, inventief
en geoefend instrumentator als hij is, vindt
hij die kleur ook. Hij komt een enkele maal
met de piano toe, maar liever combineert
hij de zangstem met een, soms zelfs vrij
uitgebreid instrumentaal ensemble. Zeer knap
is het in volheid van klank samengaan van
viool en cello (zonder klavierpartij) in
.Kleinood", en het effect van het strijk
kwartet, in vereeniging met harp en
piano, in drie andere manuscript-liederen
is niet te onderschatten. Henriëtte van Lennep
tracht bij het muzikaal weergeven van een
paar goedgelukte gedichtjes vooral de stem
ming te benaderen, en streeft, zorgzaam
binnen de perken, naar het ongemeene.
Terwijl Wouter Zürcher met voorliefde op
mystiek" uit is, wat zijn voordeelen heeft
het mag weieens duidelijk worden ge
zegd, als men teksten van eenigen om
vang onder handen wil nemen en wat vlug
klaar wil zijn. Men zorgt voor een
eenigszins plausibele declamatie en trekt zich
verder niet al te veel van de zaak aan. Het
komt alles wel. Een plan is niet noodig,
men kan zelfs desgevorderd verklaren, dat
ieder plan uit den booze is. Men vindt zon
der veel moeite allerlei grilligheden: in den
gang der zangstem, in de harmonietjes, in
een tegenstemmetje hier en een
tegenstemmet j: daar, in de wisseling der rhythmiek,
allerlei grilligheden, die wonderwat lijken.
Dopper zien we zich toeleggen op eenvoud
en soberheid in de lijnen der zangstem; hij
stuurt aan op karakter", en beweegt zich
gaarne in afwijkende gamma's. Hij leest en
hoort den tekst in 't groot, een totaal-indruk
inspireert hem het muzikaal bewegen. In
Kleinood", op woorden van zijn lievelings
dichter Adama van Scheltema, IQ k t mij de
algemeene stemming zonder bedenken op
geofferd aan andere, oogenbllkkelijk gepre
fereerde elementen van muzikale compositie.
Er is het een en ander in, dat gemakkelijk
dramatisch, ja tragisch gaat klinken, welke
indruk echter bij de auditie van ditmaal
een wel teer ongewenschte versterking on
derging door de bevreemdende voordracht
der medewerkende zangeres. Dopper's beide
Duitsche liederen zijn heel anders opgevat,
sluiten zich btter bij den algemeenen gang
der g .-dichten aan.
Zürcher koestert" het woord, en offert
slag op slag de muziek" op. Ik voor mij
voel vór alles voor een nauwkeurig en
innig beluisteren der melodieën in de taal
des dichters, en het zorgvuldig bewerken
van een compromis tusschen woord en toon,
goed in evenwicht, daar ei de taal, a de
muziek haar eigen rechten heeft, waaraan
niet mag worden getornd. Voorts zou ik
ook gaarne wat beter zien onderscheiden
tusschen teksten, die muziek verdragen of
er zelfs om vragen, en andere, die of met
muziek niets gemeen hebbtn, of, ook muzi
kaal, in zichzelf reeds compleet zijn.
In samenhang met al deze liederen is het
optreden te vermelden van drie zangeressen:
Mevrouw Zegers de Beijl, die dank zij haar
routine, haar mooi en wèlgeschoold, alleen
in de hoogte wat scherp geluid en haar
zuiver en natuurlfjk Nederlandsen een
voortreff dijken indruk maakte, Mevrouw Faniella
Lohoff, die weer op gespannen voet stond
met sommige vokalen en als gewoonlijk bij
heihaling den toon waaierend" aanzette,
evenwel zich onderscheidde door rustige
zekerheid bij het intoneeren van Ziirchers
weinig zangrijke, in systematische onvast
heid zich voortbewegende muziek, alsook
door menig welgeslaagdlplanissimo, en eene
debutante: Mevrouw Suze Luger.
Zij heeft niet gering te schatten voor
deel voor eene concertzangeres! haar
verschijning mee, en haar geluid heeft niet
genoeg te waardeeren kwaliteiten. Ik durf
haar een toekomst voorstellen, mits zij ver
schillende ernstige gebreken in haar zingen
consciëntieus wegwerke. Zij heeft
zwaardramatische uithalen in haar voordracht
(denk aan de korenbloem -in Kleinood",
die in 't blauw naar boven bloeit!), waar
voor alle motiveering zoek is, haar dictie
is veel te weinig geschakeerd, zij haalt
voortdurend hoorbaar adem, veroorlooft zich
hiaten midden in woordgroepen, die een
onverbreekbaar geheel uitmaken, bedient zich
bij voortduring van de Duitsche / en van
een (/-klank, die nergens naar lijkt (?Leid
jq mfl bij de hand"II), zegt: leid" en .iz"
en waz", maakt een glad verkeerde
toonlooze e, vervormt oud" tot een Engelsch
woord, kortom: zij mishandelt het Neder
landsch op de ergerlijkste wijze. Waarop
ik baar bij dezen onomwonden attent maak,
omdat mij dergelijke mishandeling onzer
moedertaal een gruwel is, en omdat ik z
groote bewondering heb voor Mevr. Luger's
stem op zichzelf, dat ik het zonde en jammer
zou vinden, wanneer niet het bezit dezer
stem rich ontwikkelde tot een
waarlflkeerste-rangs-zingen.
Over de instrumentaal werken van deze
beide avonden een volgenden keer.
H. J. DEN HERTOG
iMiiiiiiiiiiiiiiMiiiiiiiiiimiimiirriiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiimii
Redacteur: Dr. A. Q. OLLAND
A. R. Falckstraat 5, Utrecht
Alle berichten.deze rubriek betreftende.gelieve
men te adresseeren aan bovenstaand adres.
13 September 1919
PROBLEEM No. 109
VAN H. MENDES DA COSTA TE A'DAM
(Eerste publicatie)
ZWART
f
a b c d e
WIT
Wit: Khl, Dh6, Ta5, Tb3, Pb7, Pf3,
pionnen ba en e6.
Zwart: Ke4, Lc7, pionnen 26, e3, f4, f5 en h2.
Wit geeft mat in drie zetten.
Oplossing volgende rubriek (11 Oct)
OPLOSSING PROBLEEM No. 109
VAN H. MENDES DA COSTA
1. Pb7-d8
Goed opgelost door: M. Dolman te Zeist,
J. Schoonbeek te Weiwerd, A. H. Wefers
Bettink te Sapperr.eer, L. O. te Utrecht, J. S.
te Zeist en J. Rietman te Dieren.
OPLOSSING EINDSPELSTUDIE No.91
VAN A. SELESN1EFF
1. g5-g6, Kd6?e6, 2. Pa7-c6, Tb4?h4
(op 2... Tb3: of Tb5 volgt 3. Pd4f en op
2... Tf4 volgt 3. Pd8f Kf6, 4. g7, Kg?: 5.
Pe6f en wint) 3. g6 -g7, Ke6?f7, 4. Pc6-e7,
Kf7Xg7, 5. Pe7?föf Kg7?f6, 6, Pf5Xh4
en wint, b|v. 6... Kg5, 7. Kb2, Kh4: 8.Kc2,
Kg5, 9 Kd2, Kf4, 10. Ke2, enz.
Juist opgelost door J. S. te Zeist en J.
Rietman te Dieren.
DE WEDSTRIJD TE HASTINGS
(11-23 Augustus 1919)
Alpha of intellectual games
Ahead of all, unrivall'd in its claims,
A univeraal language of mankind!
First in the cultlvation of the mind;
In usef ui knowledge, and in wisdom sound,
lts equal never has, asyet, been found;
A semblance of the cheqnered game of llfe
lts shades and lights, its plessures and
its strife."
Zoo luiden de eerste regels van een fraaien
lofzang welke John. D. Chambers te Glasgow
dichtte op het schaakspel en welke hij ons
den laatsten dag van het tournooi ter lezing
aanbood. Het oogenblik was goed gekozen,
want in de Drlll Hall te Hastings, waar de
wedstrijden plaats hadden, bevond zich een
groote schare schakers, opgetogen gestemd
door het succes van het Victory Tour
na m e n t. Als gold het een bedevaart zoo
waren uit alle deelen van het Vereenigd
Koninkrijk de bewonderaars van het schaak
spel naar Hastings getogen. Het was 20 jaar
geleden, dat het laatste groote schaaktournool
in Engeland had plaatsgehad (n.1. te Londen)
en bijna 25 jaar, dat eveneens te Hastings
de pas verrezen Amerikaansche ster Pillsbury,
evenals voorheen Morphy uitblonk boven
alle Europeesche lichten, Lasker incluis.
Ook ditmaal, voor de derde keer, was het
een Amerikaan, die ver uitstekende boven
de overige mededingers, den eersten prijs
won. Hst is overbodig zijn naam te noemen,
want JoséRaoul Capablanca, de 31-jarige
Cubaan, is ook bi] niet-schakers beroemd.
Zal ook van dit schaakgenie de glanst ij d
slechts koit duren ? Wij gelooven het niet,
want in tegenstelling met Pillsbury, waakt
Capabianca er voor, dat zija mens sana"
blijft wonen in corpore sano". Hij leeft
zeer matig, rookt in het geheel niet, spant
zich niet meer in dan noodig is en gunt
lichaam en geest na verrichte werkzaamheid
de noodige rust. Hij is vrij van zenuwachtig
heid en veimQdt angstvallig het geven van
blindséances, die hij een noodelooze
herseninspanning noemt. Het ziende spelen is al
moeilijk genoeg, zoo verzekerde hij ons.
Wil men op kracht blijven, dan moet men
geen hersenverlatnmende krachtproeven gaan
verrichten. Cipablanca weet maat te houden
en daarom achten we het vrij zeker, dat dit
schaakgenie binnen niet te langen tijd den
titel van wereldkampioen zal dragen, hetzij dat
het al of niet tot een match met Lasker komt.
Het is jammer, dat Capablanca te Hastings
geen tegenstander zijner waardig aantrof.
Daardoor kon zijn spel niet zoo tot zijn
recht komen als ongetwijfeld het geval ge
weest zou zijn, wanneer hij zooals vroeger
te Petersburg (1914) slechts eerste klasse
meesters te bekampen had. Den sterkste
Loonsverhooging = Prijsopdrijvlng
(Dlspatsch)
Een verhaal zonder woorden
?iiimiiiiiiiiiiiii
iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiliili
concurrent, Boris Kostich, Serviër van ge
boorte, had hij pas te Havana op ondubbel
zinnige wijze zfln meerderheid getoond.
Toch stak Kostich op zQn beurt weer uit
boven de overige spelers. Niemand vermocht
hem te verslaan en slechts twee (behalve
Capablanca) tegenstanders konden remise
bereiken. Zoo bevestigde Kostich zQn repu
tatie van het tournooi te New-York in het
najaar van het vorige jaar, toen hij No. 2
was (Capablanca n) met twee punten
boven Marshall, zonder n partfl te verliezen.
Kostich is den loop der laatste jaren
merkbaar vooruitgegaan. Zoo imponeerend
als dat van Capablanca is zijn spel wel is
waar niet, hij speelt ook niet zoo gemak
kelijk en bevindt zich wel eens in tijdnood,
maar zijn spel is door en door soliede, en
dat het moeilijk is van hem te winnen
ondervond zelfs Capablanca. Evenals de
Cubaan heeft Kostich aangename manieren.
Hij is niet zoo gedistingeerd sis deze, maar
absoluut niet pedant of aanmatigend.
Uit de hieronder weergegeven tabel van
den wedstrijd, blijkt wel het groote verschil
tusschen de beide eerstaankomenden en
de overigen.
Yates en Thomas (die tezamen den derden
en vierden prijs deelden) bleven nog 2^
punt achter bij Kostich. Naar het oordel
van Capablanca, wat wij gaarne onder
schrijven, is de stijl van sir Thomas te
eenzijdig. Zijn kracht ligt in het eindspel,
zijn zwakheid in gebrek aan ondernemings
geest in het middenspel. Dat hij alleen
tegen Capablanca verloor en dat nog wel
bij ongeluk (hij abandonneerde n.l. in een
remise-stelling) bewijst wel hoe sterk hij
speelt en hoe weinig kansen hij zijn tegen
standers geeft.
3
c
| Capabla
Kostich
j Thomas
u:
1
1 Michell
jd
3 -o
a
.=
O
u
GQ
13
Marchai
03
-O
a
5
| Winter
"o
J
| TOTAA
Capablanca..
...I-I'/.H nu i i 111 u n i
Kostich .
l'/ji-i'/.li 111?;,1111 i i 111111 uy.
'l homas.
Vates |0 | O l1/,.:?j l |y2i l |1 U 11 |0 j U 7
.|0|0 IV,|0 |0il|0!l!l|l|1| 5y,
Miehell
Wanituch
lüi'/»i'/»iy,l l i l Pil ? O l o 1 1 1 1 5'<i
Olland .
.|oi o iy,|o oii i?o on i
t,*1/,
Scott | oio|o;o 110 |i i?u 11 (n y, |_4 y,
Marchand .. ^ | OTcTfÖ; O ] 11 [ l t 01?] O j J 111 4~
condê..7. .'T7!.7..|"ó:'oi';, 0|Q i|o' jofi' |"ö111 "s1;.
Winter .
CoïeT.7
J 0:0 Oj l 10 O j O |1 !
Tl o! o i o i o l o~öTöjy,i
Yates speelde In het begin van den wed
strijd onder zijn kracht, later haalde hij zeer
op en won bijna alles. Zijn niet eenzijdige
krachtige speelwijze trok reeds in 1913 te
Schevenlngen de aandacht.
Van de overige Engelsche spelers mag
nog genoemd worden Wahltuch, die er een
zeer aggressieve stijl op na houdt, doch o.i.
niet zoo sterk speelt als Yates en sir Thomas.
Merkwaardig Is, dat de beide Hollanders
niet veel moeite met hem hadden. De meest
talentvolle der Britsche spelers lijkt ons
Scott. Toch moet deze nog veel leeren wil
hij met succes meedoen in sterke inter
nationale wedstrijden. Hij heeft evenwel
temperament en een groote aan valskracht.
Over het geheel was aan de Engelsche
spelers merkbaar dat zij niet voldoende
getraind waren. Wel is waar spelen zij
korrekter dan de Nederlandsche hoofdklasse
spelers over het algemeen doen, maar tot.
het leveren van partijen uit n stuk zijn
zij zelden in staat.
Over Marchand en den redacteur dezer
rubriek slechts een enkel woord. Beider
spel was niet zó, dat het kans op succes
waarborgde, vermoedelijk ten gevolge van
gebrek aan oefening Misschien krijgen we
nog eens gelegenheid revanche te nemen.
Het bestuur van den Ned. Schaakbond, pas
geheel vernieuwd, stelle zich o.a. tot taak
de Nederlandsche voorvechters door het tot
stand brengen van ma'ches, sterker te maken.
Wie weet welke internationale lauweren er
dan nog geplukt kunnen worden.
Hier volgt de partij tusschen de beide
eerste prflswinners.
D2-D4 OPENING
Wit: B. Kostich Zwart: J. R. Capablanca
1. d2-d4, d7-d5, 2. Pgl-f3, Pg8-f6,
3. c2-c4, e7?e6, 4. Pbl?c3, Pb8?d7, 5.
Lcl-g5, Lf8-e7, 6.e2-*3, 0-0, 7.Tal-cl,
c7?c6, 8. Ddl?c2, d5Xc4, 9. LflXc4,
Ff6-d5, 10. Lg5Xe7, Dd8Xe7, 11. 0-0,
Pd5Xc3, 12. Dc2Xc3, b7Xb6, 13- e3-e4,
Lc8-b7, 14. Tfl?el, Tf8?d8, 15. Tel?dl,
Ta8?c8, 15. h2?h3, Pd7-f8, 17. b2?b4,
Tc8-a8l IS.Tdl?bl, De7?c7, 19. Lc4?b3,
a7?a5, 20. b4?b5, Ta8?c8, 21. b5Xc6,
Lb7Xc6, 22. d4?d5, e6Xd5, 23. e4Xd5,
LcGXdö, 24 Dc3*c7, Tc8Xc7, 25. Lb3Xd5,
Td8xd5, 26. TblXb6, f7?f6, 27. a2?a4,
Pf8?d7. 28. Tb6?b5, Td5Xb5, 29. a4Xb5,
Tc7?c5, 30.Tel?e'/, Tc5?d5, 31.Te7?«8f
Kg8-i7, 32.Te8?a8, Td5Xb5, 33. Pf3?d4,
TbS-blf 34 Kgl?h2, Tbl?b4, 35. Pd4-c6,
Tb4?f4, 36. Kh2?g3, g7?g5, 37. Ta8X»5,
h7-h5, 38. Ta5-d5, Pd7-b6, 39. Td5-d2,
Pb6-c4, 40Td2?e2, Pc4?d6, 41.Kg3?b2,
Tf4?f5, 42. Pc6?d8f Kf7-g6, 43. Pd8-e6,
h5?h4, 44. Pe6-f8f Kg6-f7, 45. Pf8?d7,
Tf5-f6, 46. Pd7?b8, Tf6-f7, 47. Pb8?a6,
Tf7-f5, 48. Pa6-b8, Pd6-f5, 49. Pb8?d7,
Tf5?f7, 50. Te2-b2, Pf5?e7, 51. Pd7-b6,
Kf7-f8, 52. Pb6-a4, Tf7?f5, 53. Pa4-b6,
Tf5-f6, 54. Pb6-a4, remise.