Historisch Archief 1877-1940
DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
11 Oct. '19. No. 2207
OVER ACTIE OP HET TOONEEL"
Actie, handeling wordt van het tooneelstuk
geeischt. De man, die het vertoont is de
.acteur", déhandeling verrichter.
Maar actie niet alleen. De actie is een
deel van het tooneelstuk. Wie de actie uit
sluitend geeft of haar als het voornaamste
op het tooneel beschouwt, richt zich tot
de lagere instincten van het publiek. De
vertooning van zijn stuk zal slechts de grover
besnaarden onder het publiek boelen, de
werkelijk beschaafden onder het publiek
afschrikken.
Schouwburg zegt, dat het publiek komt
om te aanschouwen, om te zien. Wie dus
actie geeft en dingen om naar te zien, ge
bruikt de twee elementen waarop het
trekstuk is gebouwd.
De opstellers van colportage-romans,
jongenslectuur, dienstbodenlectuur,
filmvertooningen, revues, weten heel goed, dat
de onontwlkkelden en de naïeven tevreden
zQn met de voorstelling alleen van schok
kende, spannende of kom! che gebeurte
nissen.
Men speculeert daarbij op de misdadige
instincten van den mensch en nadat men alt
gedaan heeft, tracht men de eigen misdaad
goed te maken door in het stuk een moraal
te brengen, d. 1. door aan 't slot de
deugdzamen te beloonen en de misdadigers te
straffen.
Onderwijl echter zrjn de misdaden aan
schouwelijk voorg steld en zij hebben in
de argelooze toeschouwers de slechte in
stincten opgewekt. En de komische
tooneelen filmwerken die veelal den echtbreuk als
iets bijzonder grappigs voorstellen, zijn al
even verdervelijk.
In de groote literaire drama's, b. v. die
van Stialcespeare wordt ook veel actie
gegeven. Niet echter is de actie, de han
deling niet alleen meer hoofdzaak. De
taal waarin gesproken wordt is schoon en
de ethische of rellgieuse strekking tracht
het stuitende aan de misdaad te verzachten.
Toch is het te begrijpen, dat het be
schaafde publiek langzamerhand afkeerig
wordt van de voorstelling van gruweldaden
op het tooneel, zelfs zoo ze door schoone
en verheven dichterlijke taal worden ver
zacht of gekuischt.
Een voorstelling als Doodendans" van
Strindberg bijvoorbeeld is niet meer voor
werkelijk beschaafde menschen geschikt.
Immers welke werkelijke aestethlsche
wetking kan er voor een beschaafd modem
mensch uitgaan van 't aanschouwen van
gruweldaden of wederzijdsche ellende?
Het moderne tooneelspel zal moeten zrjn
optimistisch, door humor ge
kruid en in, verzen.
Optimistisch omdat het vermaak
des levens, en tooneelspel behoort toch tot
hetvermaak, allereerst tot plicht heeft, levens
kracht te schenken. De tragedies van
Sbakespeare zijn doorgaans optimistisch, omdat
men er het slechte ziet ondergaan en
het goede zegevieren. Het pessimisme doodt
in den mensch den wil tot leven en het
vertrouwen in het geluk des levens.
Door humor gekruid, omdathumor
het licht is tegen de donkere zijde van de
tragische gebeurtenis. Er zijn gebeurtenis
sen waarbij de humor niet kan helpen.
De doodgravers in Hamlet zijn humori
stisch maar hun humor ligt niet buiten de
sfeer van het leven. Zij zijn humoristisch,
omdat zij als levende personen in 't aan
gezicht van den dood, toch het leven blijven
liefhebben en boven de verschrikking van
den dood uit zfjn gekomen.
De tooneelschrijver die geen humoristi
sche tooneelen kan schrijven toont daardoor
dat hij zijn vak niet geheel beheerscht.
En verzen.
Het tooneelspel voor moderne beschaafde
menschen behoort in verzen geschreven te
zijn, omdat ten eerste door het gebruik van
gebonden taal, de schrijver in de gelegen
heid is zfjn persoonlijke wijding, voornaam
heid en abstract leven te geven. Het con
crete leven, de concrete afspiegeling van
het concrete leven is een lange soort van
kunst.
Verzen geven gelegenheid de taal te doen
hooren in haar verhevenste ultingswrjze en
in haar ongewonen rijkdom en schakeering.
De schatten van kleur en klank, worden
door op het tooneel gesproken verzen als
parels diep uit de zee, aan het licht ge
bracht. Niemand kent de ware schoonheid
van zijn taal, die haar niet goed gesproken
heeft gehoord als een verheven dichtwerk
werd voorgedragen.
Het zeggen van verzen staat den tooneellst
toe, zfjn gebaar breed, edel, voornaam te
lllllflllllllllllllllllll
CHISISCH£RUBR.IE8
NIEUWE SPOORWAGENS.
De veiligheid op de spoorwegen is vrQ
groot, zoodat we slechts enkele malen op
geschrikt worden door ongevallen, die doen
zien hoe alles moet kloppen bij het inge
wikkelde systeem van den tegen woord i gen
tijd, wil niet een vreeselfjk ongeluk direct
voor de deur staan. Bij de meeste spoor
wegongelukken met persoonlijke ongevallen
is gebleken, dat deze meestal te wijten
waren aan den bouw der wagons, die
gePelterijen
Ie Etage - 4 Liften
maken. Bij proza past het concreet gebaar;
bfj poe de is het abstracte gebaar
noodzakelijk.
Een heele wereld van gevoelens kan alleen
door poëzie geuit worden. Hoe b.v. in
proza te zeggen:
Ik ben geboren uit het zonnegloren."
Het zeggen van verzen geeft gelegenheid
tot statigheid van houding, adel van stand,
waardigheid van schrede.
De toekomst van het tooneel voor den
beschaafden stand is aan degenen, die
in staat zijn tot het schrijven en tot het
vertoonen van tooneelspelen in verzen, die
geven geest, wijsheid, humor, gevoel en
levensmoed.
Het groote dramatische gebeuren behoort
niet actief, dus niet als actie te
worden vastgesteld. Dit is gemakkelijk en
grof. Maar het behoort gegeven te worden
als gedachtenspel, in woorden omkleed, ge
dacht als te geschieden achter de coulissen.
Wie actie wenscht te zien, zoogoed als
de tooneellst die actie wenscht te uiten, is
grof besnaard.
De werkelijke actie van het tooneel bestaat
in het uiten van diepe gedachten, schoone
taal; in het doen hooren van
welgetimbreerde, welluidende stemmen; in het toonen
van edele standen en houdingen; wél-ge
stij leer de gebaren; waardige bewegingen en
gangen.
Het moderne samenspel ontstaat uit het
begrip van het rhythmische geheel dat
een goed tooneel werk moet zijn. De
tooneelisten moeten trachten niet zichzelf, maar
het werk dat zij opvoeren te dienen.
Daarom zullen de tooneelspeler en de
tooneelspeelster zér hoogstaande menschen
moeten zijn, die hun kunst liever hebben
dan hun materlëele belang of hun roem. Zij
moeten zfjn, k in hun maatschappelijk
leven, voorbeelden van deugd en zedelijk
heid opdat de edele gevoelens en gedachten
die zij hebben te uiten, in hun mond niet
tot blasphemie of leugens worden.
Eerst ais het publiek in hen kan gelooven
en z| in het werk dat zij vertoonen kunnen
gelooven, kan verwacht worden dat er van
hun vertooningen, bezieling en verheffing
zal uitgaan.
Artiste, tu es prctre. B. C A NT ER
VERBETERING
In het feuilleton over het feest van den
Ned. Bond voor Vrouwenkiesrecht in het
nummer van 27 September komt een on
juistheid voor. In de laatste kolom 3e alinea
staat: De presidenten, zoowel van het
hoofdbestuur als van de af deeling Amster
dam" van de Vereeniglng voor Vrouwen
kiesrecht". Dit moet zijn: De presidente
van het hoofdbestuur van den Ned. Bond
voor Vrouwenkiesrecht, zoowel als die van
Fig, 1. Wagen voorzien van U-vormige balken
Flg. 2. Stootkussens boven de buffers
makkelijk verspllnterbare binnenbou w hebben
en veelal vrij gemakkelijk in elkaar gedrukt
kunnen worden. Het ligt dus voor de hand,
dat men zon op maatreeden, die het
teleskopeeren van wagens bij een of anc'er on
geluk kunnen voorkomen.
Vooral door de ondervindingen, opgedaan
in N. Amerika, gaat men ook in Europa er
de afdeellng .Amsterdam"
enz. Mevrouw dr. Aletta
Jacobs was dien avond
niet aanwezig.
WAT WIJ TE LEZEN KRIJGEN
Teekenlng voor ,de Amsterdammer" van Oeorge van Raemdonck
Financiën en
Economie
Op den Economischer!
Uitkijk
Toekomst-be
schouwingen
Het kan wel niet anders,
of in deze veelbewogen tij
den blijft de angstige vraag
van de toekomst ons bezig
houden. Wij gevoelen het
allen, dat de wereld een
crisis door maakt, dat er
stuiptrekkingen schokken
door het maatschappelijk
leven in alle groute en in
vele kleine rijken der we-'
reld. Was er ook een tijd
zoo vol van zoo geweldige
arbeids onrust als thans,
van zoo veel omvattende
stakingen, als dien wij nu
beleven ? Het was gemak
kelijk genoeg te voorzien,
dat na den oorlog, die
gansch buitengewone ver
houdingen ook op de ar
beidsmarkt had geschapen,
de terugkeer tot geregelde
verhoudingen niet vlot en
niet vlug zou gaan; daar
voor had de oorlog te lang
geduurd, was zijn invloed
te groot geweest. Het was
ook wel aanstonds duidelijk
dat hierin psychologische
elementen een rol vervul
len, een zeer belangrijke,
de belangrijkste rol wel
licht; al zien wij alleen de
werking van die elementen,
als oorzaken beheerschen
zQ den toestand. De mensch
van na den oorlog is niet
meer, kan niet meer zijn
de mensch van vór Au
gustus'14 en kan zich dus
niet meer zoo gedragen als
hij vroeger deed; hij ge
voelt, denkt, oordeelt en
dus handelt anders dan
voorheen. Maar met hem
zijn niet dadelijk de maat
schappelijke verhoudingen
hoewel deze zjjn werk
zijn, product van zijn willen
en streven gewijzigd;
de menschen weten zelven
nog niet hoe zQ de
gemeenschappelflke huishou
ding zullen inrichten, zoo,
dat deze beantwoordt aan
de nieuwe eisenen, die de
nieuwe mensch daaraan
gaat stellen. Vandaar de onzekerheid en
onvastheid, de gisting, het kokende en
bruischende, de onrust en de onbestendigheid,
vandaar ook de ontevredenheid, het verzet,
de strijd allerwegen.
Maar de .nieuwe mensch" Is zelf nog
evenmin gevormd als de nieuwe samenle
ving, waarin hij zich zal bewegen. HIJ staat
onder den invloed der oorlogs-psychose"
(dit woord genomen in den rulmsten zin),
maar die invloed zal ten deele zfln van
voorbQgaanden aard. Voor welk deel? Dit
is niet te zeggen. Wanneer wij het uit
spreken dat er een-nieuwere mensch zal
zijn, voor wien de vroegere samenleving en
de vroegere verhoudingen niet meer zullen
passen, dan leg gen wij er den nadruk op,
dat hij er zal zijn, dat hij zal ontstaan,
maar nog niet er is: hij staat geboren te
worden uit de verwarring van het heden,
uit al het chaotische in doen en denken,
waarvan wQ thans getuigen zijn, maar hij
AMERICAN-HOTEL
SPOORWEGSTAKING
IN ENGELAND
BERLIJN.
MIJNWERKERSS1":
uit t? bf eken.
GEVALLE/V VAN
SABOTAGE
iniiiiiiiiitiiiiiigi
BOLS
iiimiiiiiiiiHiiiiiiiiiiifiiiiiiiiliiiiigiiiiiiniiiiimiiiiiimi
toe over om de wagons zooveel mogelijk
heelemaal van metaal te maken. Men heeft
in Amerika gezien hoe de stalen wagens
veel minder ongelukken veroorzaakten dan
de houten en was er door de economische
omstandigheden gedwongen staal te
prefereeren boven hout, daar dit laatste materi
aal meer geschoolde arbeidskrachten
verelscht en dus ondanks de lagere prijzen
duurdere wagens moest leveren. Nu de ar
beidskrachten in onze streken ook tot on
gekende hoogte gerezen zijn en de
staalprfjzen (in Engeland) ongeveer met 150 pCt.
en de houtprflzen met ongeveer 250 pCt.
gerezen zijn, dwingen ook hier de econo
mische omstandigheden meer de aandacht
gaan wijden aan de , all steel car". Zoo zijn
in Engeland stalen wagons gebouwd van
20 meter lengte, waarbij alle paneelwerk uit
aluminium gemaakt is, ook dat voor het
dak. Voor de dragers is speciaal staal ge
bruikt om groote sterkte bij minimum ge
wicht te bereiken. Behalve minder gewicht
grootere ruimte en gemak, hebben die wa
gons het groote voordeel van veel minder
gevaarlijk te zijn voor de passagiers, als er
eens een ongeluk mocht passeeren.
Van de projecten voor het beveiligen der
wagens tegen ongelukken geven we hier
een paar, die door de illustraties toegelicht
worden. In Engeland worden wagons gepro
beerd, die voorzien zijn van geribde
stootkussens boven de buffers. Gebeurt er een
ongeluk, dat b.v. de trein door een anderen
achterop aangereden wordt, dan is er bij
den tegenwoordlgen bouw der wagons alle
kans, dat de rijtuigen telascopeeren met alle
gruwelijke gevolgen ervan. D"0r het aan
brengen van de geribde stoot kussens hoopt
men, dat twee wagons die met geweld tegen
elkaar geworpen worden, als het ware in
elkaar blijven haken door middel van de
geribde klokken, waardoor belet wordt, dat
staat nog niet voor ons als een wezen,
waarvan wij nu reeds de trekken kunnen
bepalen.
In het geheel der oorlogs-psychose", dat
op 't oogenblik den mensch beheerscht, zijn
blijvende en zijn er voorbijgaande elementen.
Van die psychose zal ongetwijfeld een en
ander met den tijd uitslijten. Zooals men
spreekt van de .biologische reiniging", die
zich ten aanzien van het vuil in groote
rivieren voltrekt, zoo is er ook een
vanzelfwerkend reinigings- en opslorpings-proces,
dat werkt in den grooten stroom van
den tijd.
En hierin is een zekere troost gelegen
voor hen, die zich vol bekommernis afvra
gen, waarheen de stroom ons toch wel voert,
in welke richting wij gedreven worden door
de snelvlietende, woelige wateren van dezen
tijd. Een troost, zij 't dan ook een vage,
een die slechts kan wijzen op een onzeker
en waarschijnlijk nog ver verschiet. Al weten
wij dan niet welke blijvende verschijningen
wij zullen beleven, de noodzaak dringt toch
ten slotte de menschen er toe hun gemeen
schappelijke hulshouding zóin te richten,
dat er orde en regelmaat zal zijn, dat er
een zeker evenwicht zal heerschen, al zal
dan wellicht onder orde", regelmaat" en
evenwicht" iets anders worden verstaan
dan wij totnogtoe daaronder begrepen. Het
is dit proces, dat wij afwachten, uitziende
naar de trage vorderingen die het maakt,
ons verontrustend als wQ waarnemen dat
de eene wagon iets opgelicht wordt en dan
de andere verplettert. Fig. 2 en 3 vertoonen
dergelijke veillgheidsinriehtlngen bij wagons
voor D treinen.
In N. Amerika heeft De Pulman Cy
of Chicago een andere oplossing bedacht.
In plaats van de balcons der wagons tot
een der zwakste deelen te maken, wil men
ze tot een der sterkste hebben. Daarvoor
wordt het balcon gebouwd tusschen sterke
Uvormlge balken, die bovenaan ook stevig
Fig. 3. Wagens met stootkussens
verankerd worden in den bovenbouw. Rijdt
nu een wagen op de anderen in, dan moet
eerst het buitenste been van de U verbogen
worden en dan wordt het binnenste been
ontmoet, dat dan weer gelegenheid geeft
om de rest van het arbeidsvermogen op te
hier of daar, nu en dan eer een stap achter
uit dan vooruit naar de gewenschte conso
lidatie schijnt te worden gedaan.
Mlddelerwijl tobben wij over de onaangenaamheden
en onzekerheden van den overgangstijd,
waarin wij verkeeren, wel beseffend dat dit
zijn de barensweeën van een nieuwen tijd,
maar hopend dat dan toch spoedig het einde
daar moge zijn, de rust zich moge herstel
len. Nu, in die zoo begrijpelijke stemming
van velen thans, mogen wij bedenken dat
al kan het lang duren een deel der
oorlogs-psychose zal uitslijten, de biologi
sche reiniging haar werk voortzet en ten
slotte uit al het nu dooreenwoelende zal
overblijven slechts het blijvende als de
grondslag waarop dan de nieuwe mensch
zijn nieuwe samenleving zal bouwen, zoo
hecht dat voorshands dat gebouw als een
bruikbaar huis ons onderdak zal geven. De
inrichting daarvan zal niet zQn naar ons
aller wensch hoe zou dat kunnen? en
ook de vroegere inrichting voldeed immers
nemen, zoodat de eigenlijke wagen gespaard
blijft. Figuur 4 vertoont de Uvormige balken,
die uit n stuk gemaakt moeten zijn, om
beter weerstand te kunnen bieden en niet
uit twee of meer geklonken mogen worden.
Fig. l vertoont een stalen wagon, die van
de Uvormige balken voorzien was, na een
collolsie, die krachtig genoeg was om de
buitenste beenen van de U flink te doen
doorbuigen en ook nog den zijwand te be
schadigen, al blijkt duidelijk, dat de eigen
lijke wagon geen noemenswaardige schade
leed.
Ongetwijfeld zal ook In ons land de aan
bouw van nieuwe wagons moeten gebeuren
volgens de lijnen, die ook in het buitenland
gevolgd worden. Het is te hopen, dat ook
hier volledig rekening gehouden zal worden
met de resultaten, die in het buitenland
verkregen zijn voor het beveiligen der
passagiers en goederen.
v. O.
Fig.^4. U-vormlgelbalken