Historisch Archief 1877-1940
25 Oct. '19. No. 2209
DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
N. V. HET TOONEEL:. Paarlen, door
Lothar Schmidt.
Het goede bloed verloochent zich niet.
In NapTs dochter Fientje rien wij de be
gaafdste actrice van Nederland verloren gaan,
de jonge Jan C. erfde van zfln vader een
tooneelstem met het gelukkig woord is
van Barbarossa een korrel, de korrel erin,
e kleine Lily Bouwmeester, vermits niet
verdronken vór ze water heeft gezien,
belooft haar naam te zullen eeren, en de
zoon van Joh. de Meester en Albertine Obreen
toonde zich al met zijn eersten voet op de
planken: poëet. Een lyrisch talent, dat,
langs meer dan n zijde vermogend, zijn
weg zoekt, als Mlchaël (Paust-Proloog) trof
door een toon van, in deze mate op het
tooneel zeldzame, innigheid, en thans voor
Lothar Schmidt's Paarlen" twee décortjes
componeerde, die het stuk in een ongedacht
zonnetje zetten!
De zilte titel zal hem daarbij meer dan
de droog-comlsche inhoud voor den geest
hebben getinteld, het lieve, roze slaapsalet
ware de Musset waardig geweest.
In een eenvoudigen kring is de bank
directeur Erlch de eenvoudigste. Slechts
eenmaal la zijn leven overtrof hl] zich, wel
iswaar onder pressie van zijn, naar vrouwen
aard asplreerend vrouwtje, maar hij deed
het dan toch: hij schonk haar een snoer
paarlen. Niet een man die in de liefde of anders
zins naar nat essentleele tracht, kon hfj zich
veroorloven deze paarlen valsch te koopen
en voor echt te laten doorgaan; zfln Jutta
is i hem met valsche paarlen even lief als
met echte. Een vrouw echter eischt in alle
dingen het essentleele, of wat ze daarvoor
houdt, en in dit essentleele nog weder het
buitensporige; voor Jutta zQn derhalve deze
paarlen het avontuur, het eenige waartoe
haar middelmatige echtgenoot in staat bleek,
het levensgeluk waaraan een vrouw zich
klampen kan. Meer dan illusie beteekent dit
snoer, het Is de onmisbare schakel tusschen
twee echtgenooten, die elkander op een
zeker niveau aanvullen en van wie het
jammer zou zijn Indien zfj door een mis
verstand (de ontdekking dat de paarlen valsch
zijn) tot ernstige* oneenigheid werden ver
leid, omdat met betrekking tot de evolutie
van het huwelijk, louteringen van deze soort
monnikenwerk mogen heeten. Alhoewel het
er voor de paarlen, door diefstal aan het
daglicht blootgesteld en onverhoeds weder,
als buiten het huwelfjksverband waardeloos
goed, terugbezorgd, nu en dan hachelijk
uitziet, blijven wQ gedurende drie bedrij ven
overtuigd, dat een hoogere macht, de genius
vaa den burgerlijken geestes-stand, over dit
huwelijksgeluk waakt, en dat voor deze, en
nog vele andere familiëen, Ibsen vergeefs
heeft geleefd.
Met meesterhand teekent Lothar Schmidt
den gemiddelden mensch, angstvallig belet
hQ de ziel in ihrem dunklen Drange ook
maar een schijn van verheffing, en elke uit
spatting Is aan zijn pen vreemd. Wij
verPoppentooneel. Raoul Hynckes
Japansche fantaisle
Poppentooneel. Raoul Hynckes
Japansche fantaisie
wonderen ons hoe hij zoo, in zuivere naakt
heid voortschrijdend, drie witzige bedrijven
vol krijgt en in het bijzonder bij een opzet
als voor deze Paarlen" (in ,,Nur ein Traum"
zingt nog een nachtegaal en werkt de Mei
bowl op de tafel min of meer suggestief)
met zoo schrale middelen onderhoudend bl(f t.
In een Duitsche courant las ik eens om
trent dezen tooneelschrij ver: Lothar Schmidt
ontbreekt een collaborateur van wlen hij
zonder overdrijving zou kunnen getuigen:
hij bezit alles wat mij ontbreekt."
In Royaards heeft hfj, wat Nederland be
treft, dezen collaborateur inderdaad gevonden.
WIJ mogen over de kip en het ei praten
zoo lang we willen, een feit blijft dat een
eerste- rangs auteur, opgevoerd door een
tweeden-rangs regisseur, zelfmoord pleegt,
en dat een tweede-rangs auteur, zooals in
dit geval Lothar Schmidt, zichzelf overtreft
wanneer een groot regisseur zfjn
kunstenaarsbloed wil gieten in het skelet eener te ge
moedelijke verbeelding.
Met virtuositeit, gelijk een concert op de
G-snaar, speelde Royaards ons de
parelanecdote voor als een vol-levend en bevallig
blijspel, voerde ons mee op de lichte
cadanzen van een voortdurend vaardige
tooneelfantasle. Een knettering van woord en wen
ding, waarbij het gespannen samenspel, de
gewaagde gratie der vrouwen (mevrouw
Royaards, Magda Janssens en, charmant in
een.dienstbode-rolletje, mevrouw de|Gruyter)
met de doorwerkte karakteristiek der mannen
(Saalborn, Berlfjnsch nuchter onder de vlotte
charge des benauwden echtgenoots, Gobau,
een verrassend origineel exemplaar vaa
Duitsch professor) een zeer vermakelijk
geheel vormde.
***
Poppentheater, bfj tooneelont werpen
van Raoul Hynckes.
Min of meer marionettenspel blfjft het
toch altijd. Het tooneel is iets ongelooflijk
onwezenlijks.Degeheeletoaneel-bemiddellng
kon daarop worden gericht het publiek los
te maken van den (dierbaren waan dat er
aan geene zijde ook maar n wet zou gelden
quivalent aan de wetten onzer realiteit.
Het gaat ook niet op van innelQk en uiterlijk
tooneel te spreken, als van kern en
schaal, want een regisseur-tooneeldichter,
die de levende stof weet te bezielen, maakt
ook de meubelen aan menschen gelijk, en
het kan gebeuren dat een blonde vrouwepruik
de aandoening van een avond wordt.
Kleeren, om nog niet te spreken van de wflze
waarop ze gedragen worden, hebben, als
bloemen, een ziel, en op het tooneel voert
deze ziel een hoog woord. Zoomin als een
tooneeischrijvereentooneelreglsseurinhoudt,
zoomin houdt een schilder of architect een
tooneeldécorateur in; regisseur en decorateur
brengen een werk op een plan waar dichter
noch schilder in den regel meer kunnen
volgen en gaven van zeer bijzonderen aard
tot nieuwe inspiratie leiden. De onderschei
ding: decorateur, van décoier: versieren of
stoffeeren, komt mfj met betrekking tot het
tooneel altijd te weinig zeggend voor. De
coratieve kunst, gelijk we die in het
dageIQksch leven vinden toegepast, bezit voor
mijn gevoelen een veel minder teer orga
nisme dan de dingen die mede-spelen op
het tooneel. Onberekenbare invloeden, zooals
de toovermacht der belichting, sluiten ver
standelijke overweging voor den tooneel
décorateur vrijwel uit en zijn kleuren zrjn
zoo sterk verdroomde sentimenten, dat hfl
inderdaad een geboren dichter moet zijn om
het aanschouwelijk complex te scheppen dat,
oneindig meer dan: kader, ontroeringen
inhoudt van ingrijpende beteekenis voor het
volkomen dramatisch beeld.
Wat wij van Leo Bakst, wien men dit
dichterschap niet ontzeggen kan, dezen
zomer mochten zien tentoongesteld, beves
tigde in mij de erkenning dat ook ons
tooneel over eenige wel zeer begaafde
decorateurs", in den hoogeren zin van het
woord dan, beschikt. Het is zelfs opmerkelijk
zooveel verder", zooveel dieper deze ont
werpers reiken dan in het algemeen onze
tooneeldichters met de pen. Achter den
tooneelarbeid van bijv. een Lily Green (ik
denk aan haar Orpheus-ensceneering) voelen
wij een levensernst, een moed om over de
naaste grenzen van ons bestaan heen te
komen, die mij veel meer van dezen tfjd
toeschijnt dan de litteralr-dramatlsche pro
ductie onzer dagen. Het werk van de
Lensvelts, in het bijzonder van mevrouw
Lensvelt?Bronger, die, men zou zoo zeggen,
maai in de lappen te grijpen heeft om er
spelenderwijs een , gedicht" van te maken,
is voor ons tooneel van hooge waarde, en
herhaaldelijk treft ons bfj vertooningen van
litterair middelmatig gehalte de compensatie
van deze soort tooneel-poëzie.
In den verleden winter ben ik eens, nadat
de Nieuwe Rotterdamsche Courant daarvoor
met warmte de aandacht had gevraagd, naar
den schilder Hynckes gegaan, die in deze
benarde tijden een schouwburg heette te be
zitten, onbetwistbaar en voor privégebruik.
Ik vond deze oase op een zolder in een mooi
oud buurtje van Amsterdam en zat er een
avond fauteuil d'orchestre, zonder mat, als
eenige toeschouwster in een hartstochtelijk
bewogen wereld, en genoot er, moet Ik be
kennen, inniger dramatische voldoeningen dan
bij menig gala-voorstelling. Het was een
maquette, ik geloof van een groste kist ge
maakt, een stemmig vergulde schilderij-lijst
diende tot tooneel man tel, daarin hingen de
fluweelen gordijnen statig neer en een rij
voetlichtjes, witte en gekleurde electrische
balonnetjes, sprong op, toen deze vaneen weken
voor het aspect van een zwoelen
Venetiaanschen nacht... Er stond een keurcorps van
honderdc, uit karton gesneden, artiesten
gereed om op het wachtwoord van den
Inspiciënt op te treden en voor mijn oogen
ontstond, zwijgend, doch duor de expressi
viteit der uitbundige nguunjes n.ettemin
boekdeelen sprekend, nu het cene dan net
ar.dete diama; donker flankerend van
Oostersche geheim ' innighrid, bevallig als een
ga volte, of geraffineerd Müachener sezes jion.
Een bundel decors stond tegen den
zolderwand, de schilder voerde ze mfl voor met
een merkbare voorliefde voor het over
vloedige en weelderige, weelde van louter
kleur en licht, tot ik op dien kalen, ij«kouden
donkeren zolder blikte in een perspectief van
zon, en het leven een feest geloofde. Onwezen
lijkheid, weldadig, en voor dat oozenbllk
niet minder reëel dan de kreupele stoel
waarop ik zat. Ik vroeg den, in het normale
leven landschapschilder, waarvoor hij zich
deze wonderbare wereld geschapen had?
Voor mijn plezier," zei bfj. Of hijerdan niets
mee oeoogde voor het" hier weifelde ik
even wérkelijke tooneel " Hij nam een
fraai miniatuur brocaat-kussen, zelf genaaid
uit een op de markt gekocht lapje, en streek
er met muslcale vingers overheen, terwijl hfj
de schouders ophaalde. En liet mfj
eenigszins onthutst tegenover een illusionist die
in de Sturm- und Drangperiode van het
Materialisme dit al-oud kunstenaarsprivilege
aan zich gehouden had: Iets moois maken
alleen voor je eigen plezier...
In hoever deze tooneelarbeid dienstbaar
te maken zou zrjn aan het officlëele tooneel,
zou ik ook niet durven beslissen, het is wel
mogelijk dat Hynckes' fantasie, die van een
stemmig achterdoek niet weten wil, het levend
spel zou drukken of te buitensporige eischen
zou stellen aan spelers, die maar menschen
zijn. Nieuwe oplossingen, de,constructie van
een voor de praktijk bruikbaar tooneel be
treffende, leek hij mfj ook niet te openen.
Maar als kunstenaars-uiting op zich zelf
beschouwd, zou het mfj toch ook spijten
wanneer dit kleine, bloeiende theater het
geheim van dien afgelegen zolder bleef, en
Ik vraag me af waaraan het liggen zou dat
in ons land, waar zoo overstelpend veel
comedie wordt gespeeld, nog niemand tot
de exploitatie van een poppen-tooneel op
artistieken grondslag gekomen is.
In München zag ik eens zoo'n klein
Künstler-theater, waar... Schnltzler werd
gespeeld naar alle eischen der verfijndheid,
en gedurende den oorlog reisde men in
Duitschland rond met een, door den
litterator Harry Kahn gesticht miniatuur-tooneel,
dat tooneelen uit Cervantes tot het publiek
bracht, werk van von Kleist vertolkte en
een zoo bezwaarlijk met menschen te bena
deren dramatisch gedicht als Hugo von
Hofmannstal's Vor Tor und Tod" tot zfjn
recht bracht o. a. door de figuren, die de
geestverschijningen verbeeldden, uit glas te
snijden. Ook op dit oogenbllk biedt Berlijn be
langwekkende marionetten-spelen, herinnert
door de vertooning van Dr. Faust, gelijk
Goethe het omstteeks 1800 in de poppenkast
zag venoonen, aan de kleine oorzaken, die
groote gevolgen kunnen hebben.
O as land l ij a t onder een o vermatige t
ooneelproductie en ia! van dramatisch-hunkereaden
wacnten hun kans. Misschien zou men zich
in de richting van de geclvilizeerde poesje
nellen kunnen speclanzecren. In Hynckes
vonden we al vast cn .decorateur" die be
halve het toegewijd geduid ook de gevoelige
fantasie voor het alleronwezenlijkste bezit.
TOP NAEFF
A.SORMANI&*/hA.W.VANDELDEH,
Kleodermakers
Rokin 24-26 - Tel. N. 905 - A'dam
l
Poppentooneel. Raoul Hynckes
Scène uit de fantaisie de Minnezanger"
Poppentooneel. Raoul Hynckes
Scène uit het Derde Bedrijf van A. W. Stellwagen's Kitty Speelman"
iiiHiiiimiiiiiiiiiiitiiiiiiiiiiiiiwiiiiiiiiiiiiiiini i min minimi
NAAMLOOZE VENNOOTSCHAP
MotordienstvanTetenburg
DAGELIJKSCHE MOTORDIENST
UTRECHT LEIDEN DEN IM DELFT
Vlllitintthiweg. Utriclitsclieveer28. FynjékadeG. Houttuimnb
VICE'VERSA
iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiiiiiiiiiiiiiin i i i
Dr. Karl Muck
Nog geheel onder den indruk van de
eerste daad" van Mengelberg en zijn orkest
in dit seizoen: de grandiose uitvoering van
Mahler's Zesde, hebben we op een tweetal
concerten dr. Karl Muck zien optreden.
Het was niet oninteressant. Muck's ver
schijning imponeert, door eenvoud en cor
rectheid, door zekere gereserveerdheid en
iets zeer bezonkens. Uit de manier, waarop
hfl de volle zaal tegemoet trad, viel reeds
op te maken, hoe hij zoo dadelijk het
orkestspel zou leiden. Onjuist vond ik, dat h|
het niet geheel stil Het worden, alvorens de
Ouverture Egmont" In te zetten. We zijn
dat hier anders gewend. Mengelberg zorgt
steeds van het begin af voor spanning, niet
alleen b| het orkest, maar ook onder het
publiek. Eenmaal begonnen, pakt Muck het
auditorium, en wel door de uiterst sobere
w|ze, waarop hij de rhythmlsche waarden
aanscherpt. Zflne ihythmiek is hem alles en
het is een zuivere, een levende, maar zoo nu en
dan voor mfjn gevoel wel wat overscherpe,
iiiiiiiniiiiimiiliiiii iiliiiiitiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiiiMiiiinitiiiii
zelfs ietwat stugge rhythmiek. De uiterlijkhe
den zijner directie zijn zeer weinige. De rech
terhand slaat duidelijk en rustig, soms forsch,
maar nooit uitbundig; de linkerhand, te
zamen met den llnker-arm, blfjft als regel
onbewogen; een enkele maal wordt ze, als
tot afweer van te sterken klank, een weinig
opgeheven. De inzetten worden precies
aangegeven, veelal echter zonder dat de
dirigent den speler of de groep van spelers
aan k Q kt. De slag beperkt zich tot
accentueeien, kent geen breed, deinend legato.
De directie als geheel heeft zeker veel sug
gestief 3; toch blijft ze voortdurend
eenigermate gereserveerd.
Het resultaat is uit deze gegevens te be
rekenen. Het orkest men weet, wat het
uit zichzelf kan, men weet ook, hoe het
reageert het orkest geeft zich in volle
voornaamheid. Maar het klinkt toch niet
zooals het klinken kan. De lijnen zijn er,
maar ze kunnen zich nog gevoeliger
afteekenen, de helle kleuren presenteeren zich,
en de halftinten, en de glimlichtjes, maar
het wil met hun spel zoo nu en dan toch
niet recht vlotten.
Ik vond Muck het best in Strauss'
Domestica". In een zoo gecompliceerd stuk
alles keurig op zfjn plaats zetten, de tempo
modificatie minutieus regelen in overeen
stemming met den veeleischenden compo
nist, de solisten in vrijheid laten gaan, maar
alles toch goed beheerscht houden, ziedaar
een taak, die wonderwel met de routine en
den aanleg van dezen gastdirigent strookt.
Er zit echter mér In het stuk. Er is onder
de constructieve uiterlijkheden dezer com
positie meer muziek" latent, dan wfj nu
tot leven voelden wekken.
Een zeer goede reproductie heeft Muck
ook gegeven van Brahms' Vierde, maar zijn
Beethoven heeft me teleurgesteld.
De Egmont-ouverture behoort tot het
alleredelste, dat ooit voor orkest geschre
ven is, Het is een stuk, dat zuiver-tcchnisch
iiiiimiiiiiiiiiiiiiuiiiiniiiiiiniiiiiMill
iMiimiimiiiiiiiiiiiiimuiiii
iintmii iliimillllllllliliiiiii
^jllliiiiiininiiiiiiiiiiH^^
f F IS K"
l zQn binnenkort weer in alle
ff courante maten voorradig.
Gen. Agentuur v. Nederland
| N.V. R. A. M. l".
| Rijwiel-, Automobiel-, Motorrijwiel industrie
S V.H. FIRMA NAUTA. Leeuwarden.
=. Tolegr. Rami. Tel. 232. J=
^'iliiiiiiiiiniiiiiiiiniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiirMiiraiinniiiiiiiiiiiiiHiiiiiiiiiiiill1^
llmilllllllllIlmlIlllllllllllMIIIIIIIIIlmlIlllllllllIlMIBI
eenvoudig volmaakt mag heeten, en daarbij
is het een model van uitdrukkingsvermogen.
Muck het is duidelijk wil deze ouver
ture geheel voor zichzelf laten spreken, en
hij onthoudt zich daarom consequent van
alles, wat hem onder de verdenking zou
kunnen brengen, de expressie te willen
forceeren. Er mag ook niets geforceerd
worden, maar er is een subjectiviteit van
interpretatie, die het natuurlijk complement
vormt van wat we hier door Beethoven's
hand vinden opgeteekend. En deze subjec
tiviteit wil ik in de vertolking van dit
meesterstuk van instrumentale
zeggingskunst niet missen.
CADILLAC
Het Meesterstuk der Autotechniek
Importeur: K. LANDEWEER, UTRECHT
Poppentooneel. Raoul Hynckes
Scèae uit het Eerste Bedrfjf van A. W. Stellwagen's Kltiy Speelman"
iiifiiiiiiiiiitiiiiiiiiiiitiiiiiiiiiiiiiiMiiiitiuiiiiiiiiiiiiiiiiittiiiiiiittntiiiiiiitttiii
HOEKER & ZOON
-sr MEEREN!»435-431
Paarlen - Brlllanten
Goud- en Zilvorwork
iiiiiiiiiiiiiiiiMiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiittiiiiiiiiiiiiiininiiiiiiiiiliiiiHllliiii
genoegens der pauze of huiswaarts zich
spoedende juffrouwen.
Het orkest bewees hem alle eer, en leek
bijzonder met hem ingenomen. Daartegen
over deed het wel vreemd aan, dat de be
roemde gast geen enkele maal behoefte bleek
te gevoelen, het orkest in 't openbaar de
hulde te brengen, waarop het zich zeker
alle recht verworven had.
H. J. DEN HERTOG
Beethoven's Achtste..., zeer gesolgneerd,
allereerst weer rhy thmisch, ook van den klas
sieken geest dooitrokken, voornaam, m
lvoornaam, maar veelal toch wel wat droog,
vond ik.
Wat Mozart's Jupiter" betreft, ik denk
er niet aan, er aanmerking op te maken,
dat Muck bï] de uitvoering van deze
symphonie der symphonieën het strfjkers-ensemble,
zooals het nu is uitgebreid en zich in onge
kende heerlijkheid doet gelden, op volle
sterkte liet meespelen. We zijn bij onze
overwegingen ten aanzien dezer
veelbehandelde kwestie gebonden aan de afmetingen
der zaal. Het is niet juist, in de groote Con
certgebouw-zaal te willen gaan werken met
een beperkt strijkers- corps. Er is niets anders
mee te verkrijgen dan een schijn van intimiteit
en een zeer reëel tekort aan homogeniteit in
den strijkersklank. Voorts is van flagrante
onjuistheid de bewering, dat de weinige
blazers, In de symphonieën van Haydn en
Mozart voorgeschreven, enkel- bezet en zich
vrijhoudend van forceeren, te kort zouden
schieten tegenover de veie strijkers. Zij
handhaven zie i schitterend, alleen reeds door
hun afwijkend timbre. En ook waar ze
vulstemmen geven, is hun klank nergens
onvoldoende.
Maar de strijkers moeten spelen onder
voortdurende beheerschlng van den dirigent.
En daar liet Muck het aan ontbreken.
Muck had overigens veel succes, en de
ovaties zouden nog nachhaltigei" zijn ge
weest, wanneer hfj niet telkets eenlgszins
overhaast zich teruggetrokken had achter
de koperen leuning, tusschen de naar de
Invalid-Portwijn
DE BESTE MIODABDRANK f 2.50 p. flMCb
Wfjnhandtl t»Birbanaon, 51 Anutil, Anuttrdin
DEN HAAG
WARMOND
nouTbouw
85
07
LEVERT DE/VERLANGD IN ZEER KORTEN
TUD ALLE HOUTCONSTRUCTIE/
AU/
-'", VLIEGTUICHALLEN '
TENTOON/TELLING/BOUW
/CHOOLCEBOUWEN
ZIEKENHUIZEN
CATALOGU/ OP AANVRAAG