Historisch Archief 1877-1940
8210
Zaterdag l November
A 1919
DE
AMSTERDAMMER
WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
ONDER REDACTIE VAN Mr. J. A. VAN HAMEL, Prof. Dr. H. BRUGMANS, Mr. E. S. OROBIO DE CASTRO Jr., Dr. FREDERIK VAN EEDEN en H. SALOMONSON
UITGEVERS: VAN HOLKEMA & WARENDORF
j Prijs per No. f 0.20. Per 3 mnd. f 2.50. Abonn. loopen per jaar | | Redactie en Administratie; Keizersgracht 333, Amsterdam | [ Advertentiën omslag f 0.40 p. regel, binnenpag. f 0.50 p. regel
OfHODDi Bladl. 1: Letter of Beoht, door v. H.
Buitenl. Overzicht: Walter Bathenan, door W. G. C,
Byvanok. Een Jaar Dnitsche Omwenteling, door
Jos. Loopnit. 2: Soylla en Oharibdes, door
Jordaan. De Discussies" in den Amsterdamschen
Baad, door dr. J. A. Sohiöeier. Helene Swarth,
door dr. Frederik van Eeden. Krekel zang, door
J. H. Bpeenhofl. 3: Feuilleton: Lonk n, door
Nioo Bost. 5: Voor Vrouwen (red. Elia. H. Bogge)
Het Studentenhuis voor Vrouwen ts Berlijn, door
Th. Kenn van Hogerwoerd. Van Vroaweljjk
Doen en Deuken, door E. C. v. d. M. Het
Qroote Plan", door Th. M. Ketelaar. 7:
Padvinderswerk, door dr. O. P. Gunning. Dramatische
Kroniek, door Top Naefi. 9: Boekbespreking:
De Herinneringen" van Eismarok, door Wtnzel
Frankemdlle. Gedenkschrift der
Deli-Maatsohappy, door v. D. Allerzielen, teekening van
George van Baemdonok. Invloeden op Java,
door mr. H. Haten, 10: Financiën: De Ge
dwongen Leening. De Indische Zilverbons,
door J. D. Santilhano. Uit de Natuur: Guyana,
u, door Jac. P. Thflsse. 12: Hofstad en
Hofgtedelingen, door Nnohterling. Bare Gevallen
en Zondeilinge Brieven, door J. H. Speenhoff
Onze Pnzzle. Leekenspiegel. Uit het
Kladohrift van Jantje. Het Imprimatnr van den
MinUter, door Max Wegener. 13: Het Geschenk
van Amsterdam aan Botterdam, teekening van
Joh. Braakensiek. Boyal Auction Bridge, door
Bridger. Spreekzaal: Wijsgeer en Socialist, door
mr. H. Giltay. Een Militair Telepath, door
Reykes. H. Heijermans en de Stadsschouwburg,
door A. Defreene. Nedeil. Opera.
Byvoegsel: De Onthullingen in de Centrale Bijken,
teekening van Joh. Braakensiek.
LETTER OF RECHT
Het zou de moeite iconen eens een
uitvoerig overzicht te geven van de
beteekenis der regels: nulla poena sine
lege," die nu in de Nederlandsche rechts
geleerde wereld van sommige zijden met
zooveel als-van-zelfsprekendheid wordt
aangevoerd, teneinde de uitlevering van
den ex-keizer voor onmogelijk te ver
klaren. Zoo iets zou alleen mogen ge
schieden, heet het dan, wanneer er vooraf,
dus vór 1914, door een uitdrukkelijke
wet in was voorzien. Praktisch is daar
mede natuurlijk tevens gezegd, dat zoo
iets nooit plaats hebben kan. Want 't
is voor elk duidelijk dat op het stuk
van dergelijke geweldige uitzonderings
gebeurtenissen nimmer van te voren
wetten zullen worden gemaakt!
Wij komen op de ex-keizerkwestie
niet meer terug, 't Geen wij voor eenige
weken daarover schreven, heeft merk
waardige reactie's tengevolge gehad.
Van sommige zijden heeft men zich
tot onze voldoening geheel bij onzen
gedachtengang aangesloten. Enkele onzer
dagbladen hebben getoond dat in Neder
land waarlijk ook het gevoel voor de
diepere ,,beteekenis der dingen zich gelden
laat. Verscheidene persoonlijke brieven
deden 't evenzeer.
Aan den anderen kant is in de juridische
wereld de onverbiddelijke eisen van den
letter nog omhooggeheven; en wij kunnen
niet anders zeggen, dan dat dit oprecht
te betreuren en ernstig te ontraden valt.
Wanneer men haar met andere landen
vergelijkt, heeft onze rechtsgeleerde
wereld in de laatste eeuw een bijzondere
gehechtheid aan den letter, eene schuw
heid tegenover den geest van het recht
ontwikkeld. Men behoeft bv. slechts de
positie die het Fransche Hof van Cassatie
WALTER RATHENAU ,;;;
Nu naderen wQ het tijdperk der verant
woording.
De groote gebeurtenissen zijn afgeloopen,
de gevolgen zijn verschenen, de nasleep
vertroebelt den voortgang; de roes is voorbfj,
het oogenblik is aangebroken van de be
zinning en van het oordeel. De mecschen
die deel aan het werk hebben gehad, stellen
hun herinneringen op en leggen hun ver
klaringen af.
Niet alleen in Duitschland, ook In
Frankrijk gevoelt men de behoefte zich te
rechtvaardigen daar de verkiezingen voor
de nieuwe Kamer aanstaande zQn; In En
geland is het een napleiten en in andere
landen gaat het evenzoo; maar de Duitschers
treden vooraan. Wat al mémoires van de
Bethmann-Hollwegs, Jagows, Helfferichss,
Tirpitzen, Ludendorffs, zelfs van de Hertllng'sl
en graaf Czernin en de Oostenrijkers niet
te vergeten en de afgedwongen bekente
nissen van Bernstorff voor de Commissie
van Onderzoek!
Onder al die gewichtige schrifturen en
opteekeningen loopt gevaar vergeten te worden
de Apologie, onlangs in 't licht gegeven
door Walter Rathenau, den zoon van Emil
Rathenau, den stichter der algemeene
Electrische MaatschappQ te BerlQn en zelf, na
den dood van zijn vader, president van
dat lichaam.
HQ heeft zQn bewonderaars, Walter
Rathenau, en zijn naam is ver buiten
Duitschland bekend; maar een meerderheid
kan hem niet uitstaan.
Men hetft tegen hem wat men verwijt aan
menschen die zijn opgekomen en dien men
en het Duitsche Reichsgericht, zoowel
als de lagere jurisprudentie in die landen,
voor de ontwikkeling van het recht
buiten den letter, hebben weten in te
nemen, te vergelijken met wat in dit
opzicht in Nederland is gepraesteerd.
Van de ontzagwekkende rechterlijke
vrijheid in 't Angelsaksische systeem van
Engeland en Amerika spreken wij nu
niet eens. De Nederlandsche praktijk der
rechtsgeleerdheid heeft te lang den
cultus van het recht absoluut met den
cultus van de wet vereenzelvigd. Zij
heeft daardoor noch zichzelve, noch het
nationale rechtsleven, noch de plaats der
Nederlandsche wetenschap in de wereld
goed gedaan. Hierin is ongetwijfeld een
voorname reden te zoeken, waarom van
de glorie der oud-Hollandsche rechts
school zoo bitter weinig is overgebleven.
En het noodlot wil, dat met de keizer
kwestie Nederland dan in dit opzicht
nog eens voor het geheele forum van
de wereld zal worden gesteld.
Voor de vraag: wat is u het recht?
is het voor u verschaald tot de leven
loosheid van wetsbepaling en geschreven
woord ? of is het u nog, zooals 't een
maal was, een wellende, zedelijke kracht?
Daarop, zeiden wij, komt het aan, en
lieten de oplossing der kwestie verder
voor 't oogenblik ter zijde.
Maar dit staat dan ook op het spel,
wanneer de legisten in dezen een beroep
zouden doordrijven op den regel, die
ook de ernstigste zedelijke vergrijpen
rechtens voorbijziet, wanneer geen artikel
van wet of tractaat er op slaat. Die dus
weigert uit te spreken dat er handelingen
kunnen zijn die van zelf sprekend met
het brandmerk der afkeurenswaardigheid
worden getroffen en aldus ook door de
aardsche gerechtigheid kunnen worden
in rekening gebracht.
Toch heeft de regel nulla poena sine
lege" dit beginsel nimmer en nergens te
niet kunnen doen.
Zeker, zij is een beschavingsbeginsel.
Het is een beschavingsbeginsel, dat ook
de misdadiger zijn magna charta vindt,
zijn grondrechten waarop hij zich be
roepen kan. Haar beteekenis is vooral
staatkundig en historisch te zien. Zij
richt zich tegen de willekeur van den
dagelijkschen magistraat tgenover den
burger. Zjj bindt de overheid in de maat
schappij aan regelmaat en beperkingen.
Zij wraakt de terugwerkende kracht der
wetten. Zij beveiligt de burgers in hunne
handelingen, tegen onzekerheid en twijfel.
Zij heeft de waarde van door de volks
vertegenwoordiging geproclameerde wet
ten bevestigd. Zij heeft de strafwet trach
ten te maken hier is het bij trachten
gebleven tot een uitdrukkelijke lijst
van waarschuwingen tegen alle kwaad.
Zij heeft een groote rol gespeeld in den
strijd tegen tyrannie en machtsmisbruik.
Maar daarom moeten ook twee dingen
goed worden verstaan.
Zij is gén axioma, gén beginsel, dat
alles omvat.
Zij drukt slechts de verhouding uit
van den gewonen burger in zijn gewone
dagelijksche maatschappelijke samenle
ving, tegenover de gewone rechtspleging.
Zij mag niet doodend zijn voor het
werkelijke, zedelijke recht wanneer dit
in gevallen van volkomen ongewonen
aard er door zou worden ondermijnd.
imiiiimiiiimimiiiiiiiiiiiiiiimmiitiiiimmiiiiimmuiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii
het recht niet toekent om vooraan te wezen.
ZQn persoonlijkheid staat in den weg.
De vader, Emll Rathenau, behoorde in het
kader van het moderne Berlijn dat na den
oorlog van 1870 is geworden wat het is,
of liever nog zoo kott geleden was. Als een
verstandig zakenman die de lessen van de
ondervinding niet versmaadde, wist hQ van
de omstandigheden gebruik te maken en
zijn primitieve kleine fabriek tot een
maatschappQ uit te breiden, die in Duitschland
bQna het monopolie bezit van de levering
van alles wat verband houdt met de electriciteit.
De A. E. Q?de Allgemelne
Electrische Qesellschaft, was zQn
schepping, zooals de Hapag, de
HamburgAmerika Pak. Act. Gcsellsch., de schepping
was van Ballin, dien anderen energieken
Israëliet, die den val van het Rijk niet heeft
willen overleven.
De groei van Rathenau's firma ging natuur
lijk vergezeld met een hardnekkigen kamp;
wat minder krachtig was moest het hoofd
buigen voor het grootere doorzettingsver
mogen van de jonge maatschappij. Maar het
waren echte faculteiten die den doorslag gaven
in den strfld: echt overleg, echte geest van
opoffering waar het persoonlijk moest ach
terstaan bQ het meer algemeene belang, een
echt vasthouden aan de beginsels waarop
de gezondheid rust van groote zaken.
De jonge Walter Rathenau is van den
beginne af zijn eigen weg gegaan.
HQ heeft er niet van willen weten dat hij
een erfgenaam was, bestemd om de millioe
nen te plukken waar ztjn vader had geplant;
en hQ heeft het als den hoogsten band
tusschen zichzelf en dien vader erkend dat hij
hem vrijheid heeft gelaten zijn keus te
volgen.
De menschen beweren van m|, heeft
hQ gezegd, wanneer Ik het woord neem over
de economie der toekomst, dat ik niet kan
oordeelen over arbeiderstoeslanden, omdat
ik de dingen uit de hoogte bezie van een
die tienduizenden en tienduizenden aan 't
werk stel. Alsof ik niet kind ben geweest
in nog kleine omstandigheden en riet
dikNooit of door niemand is die starre
en dorre beteekenis er aan toegekend.
Ja, in ware gezonde democratien is zij
niet eens als dagelijksche regel erkend
geworden, en heeft men steeds aan het
geweten der volksrechters hooger pres
tige toegekend. Historisch is zij ontstaan
in de landen waar dwingelandij en auto
ritarisme hadden postgevat.
Maar zelfs in die orde is de zedelijke
onaandoenlijkheid van het recht niet
absoluut doorgevoerd. De recta ratio,
het zuivere zedelijke besef, is zoolang
de rechtspleging zich ook nog op
rechtswijsbegeerte baseerde, als grond voor
schuldigverklaring en aansprakelijk stel
lig erkend.
't Is in verband met de kwestie waar
door dit geheele onderwerp weer eens
ten toetse komt b.v. opmerkelijk weer
eens aan te halen dat het veejgevierd
Pruisische Landrecht, dat nog onder en
na Frederik de Groote in groote eereis
geweest, als vooropstaand beginsel ver
kondigde dat ook door de Natürliche
Gesetze zekere gedragingen tot misdaad
werden gemaakt". En een Tittman, auto
riteit aan 't begin van de 19e eeuw, die
strafbare schuld overal daar aannam :
wo Unrecht dem gemeinen
Menschenverstande von selbst einleuchtend sein
musz".
Nog dichterbij vindt men hetzelfde
uitgesproken door rechtsgeleerden onder
de grootsten van het nieuwe Duitsch
land. Door eene Ihering, die in zijn
Zweck in Recht als bezwaar van den
absoluten regel noemt: een beletsel
voor de ontwikkeling der rechtvaardig
heid". En von Binding, die aan den
rechtsnorm, niet aan de uitdrukkelijke
strafbepaling, het hoogste gezag wilde
zien toegekend.
Wij moeten het bij deze enkele grepen
laten. De waarde van den regel nulla
poena sine lege" voor het dagelijksche
rechtsleven in de burgermaatschappij
wordt ook onzerzijds allerminst ontkend.
Wij zeiden het reeds. Ook die waarde
is overigens overschat, en de nieuwste
rechtsontwikkeling laat ontegenzeggelijk
ook in de gewone rechtsopvattingen
van eiken dag veel grooter vrijheid
van het geweten van den rechter,
dan waarvan de legisten hebben ge
droomd. De redactie der strafwetten
wordt elastischer, het zedelijke oordeel
krijgt meer beteekenis, de rechtswaar
borgen, door den regel verschaft, worden
sceptisch bezien, zijn geestdoodende
werking erkend. De waarachtigste waar
borg voor de vrijheid des burgers ligt
niet in den letter der wetten, maar in den
geest der rechten.
Het bedoelde rechtsbeginsel heeft dan
slechts betrekkelijke waarde.
Maar geheel bezijden de kwestie staat
het in historische rechtsvragen, als waar
voor Nederland nu kan worden gesteld.
En Nederland moge wel bedenken, dat
zijn gevaarlijke adviseurs" in dezen
staan aan den kant van hen, die 't in
de richting van het legisme willen drijven.
Het moge de uitlevering afslaan, doch
nimmer zij het op letterknechtigen grond.
Zeer juist is dit ook geschreven door
Prof. Taverne, in het Weekblad van het
Recht, No. 10432. En de hooggeschatte
redacteur van dit weekblad, Prof. Simons,
die ook weer in deze zaak zoo sterk
wqls in vertrouwen werd genomen door de
werklieden van de kleine fabriek van mQn
vader! Alsof ik in het leven het niet dikwijls
hard heb te verduren gehad! Neen, ik heb
geen werkelfjken nood gekend, maar ik was
soms wel op den rand van het gebrek.
Zijn jeugd is een strijd voor hem geweest.
Er was een aanleg In hem die hem dreef
naar de richting van de kunst; zijn ambitie
een schilder, dichter of musicus te zijn; hij
wou artlst worden; en een ander instinct
voerde hem de werkelijkheid tegemoet, hQ
verlangde macht en de middelen tot macht.
Dan bestond er nog een strijd in zijn
binnenste. Hij bezat een diep gevoel voor
wat hem, als Jood, scheidde van de gewone
wereld in Duitschland. In zijn eerste boek,
dat hQ heeft geschreven toen hQ reeds vrijer
stond tegenover zichzelf het is opgekocht,
onderdrukt en niet meer erkend, leest men:
Wie het Jodenvraagstuk wil begrijpen,
ga op een BerlQnschen Zondagavond in den
schouwburg. WonderlQk visioen l Te midden
van het Duitsche leven een aparte vreemde
menscnenstam, schitterend van glans en op
vallend van stcffage, met heetbloedig, be
wegelijk gebaren. Op het zand van de Mark
een Aziatische horde! Achter de gedwon
gen vroolQkheid van deze menschen, ver
schuilt zich de onverzadelQke haat die hun
schouders neerdrukt."
Walter Rathenau heeft den kamp met
zichzelf tot eene beslissing doorgevoerd. Het
was niet zijn wil alleen, maar de intieme
kern van zQn persoonlijkheid, een macht
achter den wil, die een verzoening gebood
van zfjn tegenstrQdigen aard. Hfj studeerde
om meester te worden van het vak der
electro-chemie, hQ legde zich op het bank
wezen toe dat een vrQer en ruimer vlucht
aan de industrie kan verschaffen, hij ver
richtte practlsch werk, ondernam reizen,
vestigde fabrirken in verre landen, werd
toen lid van het bestuur der A. E. G , scheidde
daaruit en wijdde zich aan zaken die het i
bestuur van het land betrtffsn, om later j
opnieuw van de directie deel uit te maken !
en zijn vader als hoofd der maatschappij op i
PRIJSOPDRIJVING
Meermalen bereikt ons de klacht, dat hier en daar, in café-restaurants,
hotels, koffiehuizen en lunchrooms buitengewoon hooge prijzen worden
berekend voor levensmiddelen. Men schroomt niet voor een klein broodje,
belegd met nog kleiner plakje ham, en een slecht kop koffie n .gulden en
meer te vragen. Aan enkele stations-koffiehuizen wordt de prijs op een
schreeuwend ongemotiveerde wijze opgedreven. Temeer komt ons dit een
wantoestand voer, waar de reizigers van thans, tengevolge van de hooge
prijzen die voor de plaatsbewijzen moeten worden betaald, nu niet voor hun
pleizier" reizen, doch voor zaken of voor familieomstandigheden.
Wij hebben gemeend te moeten trachten aan dezen wantoestand een einde
te maken door het publiceeren van de namen der inrichtingen waar de hooge
prijzen worden gevraagd en daarnevens de verschillende prijzen, die men voor
noodzakelijke levensbehoeften laat betalen. Daartoe roepen wij de medewerking
van ieder in, en verzoeken hen ons onmiddellijk met de door hen ondervonden
overvraging in kennis te stellen. Daarna brengen wij den belanghebbende in
kennis met de ingekomen klacht, en zullen hem verzoeken zijn prijzen tot
meer normale terug te brengen. Blijkt de klacht juist en wenscht den betrok
kene geen verandering aan te brengen, dan zullen wij publiciteit aan de
zaak geven. Is de betrokkene bereid zijn prijzen te herzien, dan volgt geen
publicatie en schrijven wij slechts de zaak in een daartoe bestemd register
in, teneinde bij eventueele nieuwe klacht te kunnen nagaan of reeds eerder
prijsverlaging was toegezegd.
Voor de vaststelling van een normalen prijs zullen wij ons door eenige
deskundigen doen bijstaan. Met het veranderen van omstandigheden, waaraan
aankoop enz. onderhevig zijn, zullen wij natuurlijk rekening houden. De namen
der inzenders zullen geheim worden gehouden.
Het is niet de bedoeling de, zij-het-dan-iets-meer-dan-behporlijk-te-vragen
prijzen te gispen, doch onbehoorlijke, ongemotiveerde prijsopdrijving, het
systeem van te halen wat te halen valt, tegen te gaan.
lllllttlllllMIIIIIIIIIIIIIIIIMIIIIIIIIIIIIIlll
iiiiiiiiiiiiiiiiiliimtmi
naar de formalistischen, wettischen kant
dringt, schept daarmede voor Nederland's
waarde als rechtsland een niet te onder
schatten gevaar. Reeds meerdere malen
heeft hij voor het wettische beginsel
gepropageerd. Wat heeft de werkelijk
heid daarvan geduld ? Wij denken b.v. aan
den strijd voor de enge en formalistische
interpretatie van 't begrip onrechtmatige
daad" in het burgerlijk recht, waardoor
de onbillijkheid en de rechtsvervreemding
in de hand gewerkt werd. Heeft ook
daarvan de Nederlandsche Jurisprudentie
zich ten slotte niet moeten afwenden,
den weg der natuurlijke rechtvaardigheid
op? Is het aan de oppositie tegen vele
ruimere redactie van wetsbepalingen
niet evenzoo vergaan?
Ook in zoo gewichtige volkenrechte
lijke vraagstukken als dat, 't welk ons
aanleiding is tot de bespiegeling van
heden, rade men Nederland, zijne be
slissing, hoe die ook moge zijn, te
baseeren op de wezenlijke rechtvaardig
heid en niet op de dorheid van het
wettisme, gedachtig dat alleen de geest
levend maakt, doch de letter doodt.
v. H.
iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiitiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii
EEN JAAR
DUITSCHE OMWENTELING
Het is nu precies een jaar geleden dat de
revolutie in Duitschland, op onbloedige wijze
verloopen, aan het heerschende systeem
een einde maakte. Zonder slag of stoot
kwam de macht in handen van de groote
politieke partijen, die als min of meer uitge
sproken volksparken, de demokratische
ideeën nastreefden, wier verwezenlijking
in het Dultsche rijk steeds was afgestuit op
de scherpe tegenkanting, van de vertegen
woordigers van het gemaskeerd
halfabsolutisme.
De revolutie had een einde gemaakt aan
te volgen.
Met andere woorden: hij verwierf zelf
standig een rijke machts-en levenservaring.
HQ gebruikte haar om aan de zaken der
firma een krachtiger toon en een moderner
aantlen te geven: de gebouwen werden in
nieuwen stijl opgetrokken, de betrekking met
de werklieden onderging een verandering,
de relaties breidden zich uit. Maar wat hij
misschien als het beste resultaat van zijn
werkzaamheid beschouwde, dat was de in
nerlijke harmonie welke hij verkreeg.
Van zichzelf zegt h i]:
Twee zielen leven in mQ. Ik ben een
Dultscher van Joodschen stam. Mijn volk
is het Duitsche volk, mijn land het Duitsche
land, mijn geloof het Duitsche geloof dat
boven eiken bepaalden godsdienst uitgaat.
Maar de natuur, met haar dwingende
goedheid en haar grilllgen lach heeft de
twee bronnen van mijn bloed in een
bruisend mengsel samen laten vloeien:
De drang naar de wer:ld der werkelijkheid
en de liefde voor de wereld van den geest.
Mijn wil is niet gebroken, maar gebrei
deld, en mijn werk in het practische leven
gaat door, maar zonder dat het doel waar
voor ik wetk, een persoonlijk doel kan wor
den genoemd. En soms schijnt het mij dat
uit mijn werk mijn gedachte vrucht heeft
gedragen, en dat de natuur in mQ de proef
heeft willen nemen in welken mate het leven
der beschouwing zich kan vereenigen met
het leven van den wil tot n geheel, het
een met het ander."
De Jood in hem Is geest, de hardnekkige
wil de Dultscher.
Voor Walter Rathenau is de mensch geen
uiteinde der schtppfng, maar een overgang,
hQ staat aan de grens. Tot op hem is de
schepping een drang naar het leven en
heerscht de strijd om het leven, maar de
mensch, wanneer hij van zich bewust wordt,
opent de wereld van dun geest; daarin
hirerscht de liefde en het vertrouwen.
Die wereld komt plotseling bij htm voor
den dag, wanneer hij over het gewoonste
van de volkshuishouding der toekomst aan
den onderdanen-staat", die zich vooral
waar nederlaag en nood het volk tot
verbittering en vertwijfeling voerde, in al
zijn innerlijke voosheid heeft doen zien. Hij
zakte ineen, zonder door n groep ook
maar een oogenblik ernstig te zijn verdedigd.
Dat het grootste deel van de politieke macht
daarbij der sociaal-democratie toeviel, was
natuurlijk niet te verwonderen. Ztj was de
eerste om onder de groote democratisch
gerichte politieke parijen in Duitschland
den volksgeest te leiden, zooals hQ zich met
elementair geweld in de omwenteling van
het oude stelsel had geuit en die omwenteling
had voltrokken.
Dientengevolge moest de omwenteling
van het vorig jaar wel den schijn wekken,
alsof zfj mér was dan de ineenstorting
van het politiek half-absolutlsme, dat de
ontwikkeling van het Duitsche staatsleven
steeds had gestuit, het in een politiek
en sociaal-patriarchalisme had doen ver
starren. Inderdaad was het niets meer dan
schijn. Die omwenteling, gelijk iedere
politieke omwenteling in de geschiedenis,
kon niet verder gaan dan hare grenzen
eenmaal reikten, het scheppen van wezen
lijk modern democratische mogelijkheden,
het leggen van positief democratische grond
slagen tot verdere en vrQere ontwikkeling
van het volksleven.
Nu toonden zich echter die grenzen op
zlch-zelven aanstonds weer te eng voor
de eischen, die mede tengevolge van ver
bittering en den nood, die zich in al de vier
ontzettende oorlogsjaren hadden opgehoopt,
door een hartstochtelijk dringen en willen
van millioenen eensklaps in het leven waren
geroepen. Een nieuwe tegenstelling deed
zich gevoelen: er ontstond ontevredenheid
over de resultaten van de omwenteling.
Een deel van hen die het meest geroepen
waren om de groote massaas te leiden in
de banen eener polltlek-democratlsche ont
wikkeling, meende aan die ontevredenheid
dadelijk de scherpste uitdrukking te moeten
geven, doordien zij de revolutie verder
wilden drijven" tot de consequentie" van
haar doel zooals zij dachten, namelijk tot
de socialistische omwenteling, die niet enkel
het spreken is.
Dit boek," zegt hQ van Die
neueWlrts c haf t, handelt over materleele dingen,
maar het is om der wille van den geest."
Rathenau spreekt als een profeet, verheven
boven het gewone.
Het is toch een geweldige trots die hem
bezielt, de voorname trots van den Jood die
zich meester rekent in het gebied van den
geest. Hij streeft, evenals Faust aan het
eind van zijn loopbaan, wanneer hQ de
schoonheid en de harmonie in Helena heeft
genoten, naar de macht om de wereld tot
een nieuwen staat te kunnen voeren.
Een oogenblik het f t hQ haar dan bezeten,
zoo niet de macht dan toch den voorsmaak
van die macht. Het was in het begin van
den oorlog, toen hem op eigen initiatief.de
taak werd gesteld om alle krachten van het
land te organlseeren tot samenwerking,
zoodat, ondanks de blokkade, Duitschland de
beschikking zou hebben over alle materiaal
voor de krQgvoering.
Ik voelde mQ," zegt Walter Rathenau
van die dagen, alsof die opdracht mQ de
geheele wereld van arbeid en inspanning in
mQn machtsbereik gaf om haar in den dienst
te brengen van den oorlog, haar een enkelen
wil op te leggen, en al haar menigvuldige
strijdige krachten bijeen te roepen voor de
verdediging van het vaderland."
De dictator Rathenau onthult daar zijn
geheime gedachte. Het is die dictator wel
ken ztjn vijanden in hem vreezen. Maar zijn
dictatuur heeft slechts enkele maanden ge
duurd. Men wilde niet langer de samen
werking van den Israëliet.
Thans is het vaderland in zQn vernede
ring dat hQ door zQn profetentaal tot inkeer
zot kt te brengen. Het moet worden tot een
republiek die van haar verantwoordelijkheid
is bewust.
En zelf geeft hQ het voorbeeld van ver
antwoording.
W. G. C. BYVANCK