Historisch Archief 1877-1940
DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
töNov. '19. - No. 2212
DOM BRUNO DESTRÉE OS B r
door L. A. P. M. VAN DEN BROEKE
rtdacteur-secretaris van het dagblad,,de Tijd".
De redactie vraagt me een portret van
den beteekenlsvollen Benedictijner Belgischen
monnik, die dezer dagen zoo plotseling op
52 jarigen leef i ij d overleed. Media vita in
moite sumus". Maar ik kon in den korten
tijd niet de markante teekenlng achterhalen,
welke ik eens van zQn denkers-kop met
sterk gewelfd voorhoofd, scherp gett eken den
neus en visionaire oogen, aanschouwde. En
moet nu volstaan met deze enkele contou-,
ren voor een geschreven conterfeltsel.
Ik maakte met hem kennis in 1912 tijdens
de Nedeilandsche Liturgische weck in de
abdij op den Keizersberg te Leuven. Op de
Monte Casslno b IJ Rome had men mfl zfjn
kennismaking rreds aanbevolen en in Flo
rence, waarbij zijn wonderlijke Les Mages"
ontwierp ,le poeme ayant Interrompue par
notre entree en rellgion" vertelde hl) zelf
bad men zich verwonderd, dat iemand uit
Holland niet den Leuveoschen bekeerling
kende. Later begreep ik de verwondering.
Want Dom Bruno Destrée was een figuur
die, eenmaal ontmoet, nimmer vergeten kon
worden.
We zaten destijds als gasten in het groot
refertorlum. De abt achter een afzonderlijke
tafel aan een der breedtezijden van de mo
numentale eetzaal. Links en rechts rijden
zich langs de met duurzaam hout beschotte
wanden, de monniken. Eerst de priesters,
herkenbaar aan hun eigenaardig tonsuur:
een dubbele ringvormige haarultsnQding
rondom het hoofd. Achteraan de broeders
met hun schllderachtigen baardtooi. In 't
midden der zaal de gastentafels. Geholpen
door zijn medebroeders, ging de novice
meester zijn novicen vór in het nederig
tafelwerk. De novice-meester: Dom Bruno
Destrée. En het maakte je klein, hier be
diend te worden door een monnik, onder
wiens zwarte kleed der zlch-zelf vergetende
onpersoonlijkheid een. diepzinnige geleerde,
een sterke denker, een fijnzinnig letterkun
dige schuilging. Een aristocraat naar den
geest, die als rechtsgeleerde te Brussel
naam verwierf, vertegenwoordiger was ge
weest der Belgische regeering bij tentoon
stellingen en congressen, en onderschelden
werd met het ridderkruis der Leopoldsorde...
Rank van gestalte, lenig en vlug van be
weging wanneer hij ongekunsteld speelde
met de jon ge novicen in den grooten
kloostertuin, waar een bouwval nog aan de Tem
peliers herinnerde, liet zijn verschijning
allén al een heugenis achter aan een
Karakter.
Twee broeders die verschillende wegen
gingen.
Twee mannen van het ideaal en de Idtëele
daad Twee, die in het gebondene van
de algemeenheid eener maatschap voor hun
leven richting zochten. De een in de
sociaal democratie, de ander in de sociale
gemeenschap eener kerk, welke voor alle
tijden en volken is. Jules Destrée werd de
leider der socialisten, Oivier Oeorge, een
maal met zfjn geest te Rome, werd volge
ling van Benedlctus omdat, naar Henri
Br e mond, ,1e benedictiniame est la fleur du
ca'hollcisme".
Olivier Georges, die denkloostemaam Dom
Bruno aannam, was zoeker en denker.
Denker over de ecuwigheidsproblemen.
Zoeker naar de waarheid. Zooals kardinaal
Mercier hem eens schreef, toen Destiée zijn
werk ging bundelen: Vous avez eu
l'heureuse insplration de recëulllir, dans ie calme
de votre mpnaslère, les souvenirs des
jours o votre a m e i n q u i t e, e
rrant par les chemins, cherchait
a se fuir elle-m me, mals ne
sava i t oit aller. Les rues de la
ville se croisaient devant vous,
en tous sens: vous les suiviez
a droite, i gauche; vous a va
nciez, vous reculiez". Destrée hoorde
toen de stem die riep: Ah! viens,pauvre
pèlerln, poutquoi languir encore en ce pays
oütu t'attardcs? N'est-tu point fatigcéde
marcher en valn, et de fouter des routes
qui ne conduisent a nuile ville, et de
passer des mers au de a desquelles ne
s'ouvre aucun port?" En de stem des
pelgrims heeft geantwoord: ,0 voix dlvine,
je veux te suivre...."!)
Was het zijne eigene conversie niet, die
bfj neerschreef in een zijner schoonste
poe mes religieux et symboliques?
Je suis venu vers vous, un bandeau sur
les yeux, j'avais des chatnes aux mains,
des chatnes autour des pleds. J'avais
longtomps erré. Je me suis repenti, et comme
autrcfols, lor? que j'étais enfant, je suis venu
prier dans une de vos maisons. Et la
confiant enfin, obélssant votre voix, j'al
soudain arrachéIe voile ténébreux qul m'avalt
si longtemps empechéde vous voir. Alors,
o mon Dleu je vous al vu. J'ai vu votre
bonté, votre misérlcorde, et penitent, confus,
baissant les yeux, je me suis vu aussi dans
toute ma misère."
HQ was kunstenaar, dichter.
De onrust van zijn zoeken, de hunkering
naar waarheid, het fel-brandend verlangen
naar het oneindige, de rust van het eindelijk
gevondene, heeft hij neergelegd in een
gerhythmeerd proza-dicht zoet, als de taal, welke
van zijn lippen stroomde, ontstuimig als de
innerlijke drang van zijn wezen, beheerscht
toch en waardig als heel zijn verrassende
verschijning. Mon a me vous a desirédans
la nuit."
ZQne Poèmes sans Rime", Au milieu du
chemln de notre vie. Poèmes légendaires,
symboliques et religieux" 2) en zijne
Impresslons et souvenirs" zijn de voornaamste
werken. Ongerekend zijn tijdschrift artikelen.
Enkele reizen maakte hij door Italië Oosten
rijk, Duitschland en k Holland, (waar hQ
Toorop bezocht en onze moderne kunst
bestudeerde,) om een groet geïllustreerd
werk over de christelijke kunst te schrijven.
Maar het bleef helaas bij een conceptie en
detailwerk.
Denker, dichter en kunstminnaar was hl
bovenal de priester. ZQn beschrijving van
Les Bénédlctins" getuigt ervan. Dit
leerzame boek over de Benedictijnen schreef
hQ niet alleen om de buitenstaanders met
hen in kennis te brengen maar k en waar
schijnlijk vófal om zijne novicen tot waar
achtige volgelingen van Benedlctus te maken
Mals il' s' adresse aussi aux moines, et son
but secondaire est de leur faire apprécler
avec plus de reconnalssance la beautéde
leur vocatlon, en voquant sommalrement
en même temps que la mission
provldentlelle de l'ordre Bénédlctin, les services qull
a rendus dans ie passéa l'Egllse, et
l'importance des oeuvres entreprises par lui de
nos jous". (Uit de voorrede.)
Benedlctus' ideaal stond hem voor oogen:
Opus del" Nihil operi Dei propanetur".
Gods verheerlijking l Geen liefde voor kunsten
of wetenschappen mag dan ook den oblaat
naar deze kloosters van wetenschap en kunst
lelden. Want hij heeft op de vraag: Wat
zoekt t ij?" alleen te antwoorden: God l"
Maar juist deze kracht, en dit maatschappe
lijk voelen, bannend het subjectivisme, heb
ben geleid tot een sociale activiteit, die
landen en volken tot Christus, en door Hem
tot de beschaving ophief, die de inwendige
hervorming aandoist en tevens een maat
schapskunst in onze dagen laat opbloeien
welke in Beuron haar basis vond. Want de
strenge scheiding tusschen actie en contem
platie kent de Benedictijn niet, omdat vol
gens Benedictus' geest voor hem slaat neer
geschreven : Ut in omtnibus glorifietur Deus l
In dezen geest was de convertiet 3) vol
groeid en is hj gestorven en aan dien geest
van hoogeren socialen gemeenschapzin mocht
de broeder Jules Destrée onwillekeurig bij
de doodsbaar eere geven door zijne tegen
woordigheid.
1) .Au Milieu du chemln de notre vie.
Poèmes légendaitessymboliquf set rellq'eux".
2) In Nederlandsen veitaald door Mr.
H. van Haastert.
3) die de droeve dagen van het brandend
Leuven heeft gekend, maar ook het zoo
onverwacht en plotseling gespaard blijven
der, met petroleum reeds gedrenkte abdgkerk.
Liefdes dood
Nu ligt de stilte tusschen ons
En is jouw liefde doodgebloed,
Nog leeft in m( de hope zoet,
En 't Is of jij weer komen moet,
Zoo klopt m'n hart met wild gebons.
'k Doorleef de dagen van geneucht
Van toen we gingen aan het strand,
En lagen in het rosse zand,
Wen stond de zee in avondbrand,
En in ons harte laaide vreugd...
Nu schrei ik om mijn eenzaamheid
En of m'n weenen al niet baat,
Nu 't stervensuur der liefde slaat,
Jouw beeld nog voor mijn oogen staat,
In ongekrenkte teederheid.
GEKARD VAN VELTHEM
?, *
De Stadsschouwburgkwestie
De geschiedenis van onzen
Stadsschouwis opgeleid van lot wissel en menigerlei
geval. Na den strijd tusschen classlek en
romantisch zegevierde Vondel eenlge jaren
met het bQbelsch-classieke treurspel, dat
sedert 1641 langzaam maar zeker wijken
moest voor den goddeloozen bombast van
den schreeuwerlgen glazenmaker Jan Vos.
(Werd zijn Aran en Titus zelfs niet bewon
derd door de vrienden van den Muiderkrlng ?)
Maar de mannen van Nil Volentlbus, Meijer
en Pels herwonnen het tooneel voor den
geest der fransch-classieken en Corneille,
Raclne, Crébillon es. heersenen in
hunoverzetters, navolgers en epigonen langer dan
een eeuw. In het laatste kwart der 18e eeuw
breekt het burgerlijke tooneelspel zich baan,
de tranenstukken als van der Wlndens
Vriendschap, waar snoodheid, deugd en kin
derliefde in onverdunde essences den volke
worden ingegoten, met tranenzei en tot ge
volg. De historische helden-op-cothurnen
maken plaats voor goede huisvaders,
gemeene verleiders, onschuldige meiskens,
alles uit den burgerstand. Graven en gra
vinnen verschijnen nog slechts om de ver
dorvenheid van hun stand en geslacht te
manifesteeren.
In de 19e eeuw komen Hugo, Iffland,
Kotzebue met hun roovers- en
gevoelsromantlek. die de menschen en gelukkig
hun koffie, cultuurstelsel en Belgische
kwesties doen vergeten terwllle van dubbele
wanden, geschaakte jonkvrouwen en ver
dorven intriganten. Dan is er een tijd van
historische treurspelen en wanneer ook die
niet meer smaken, wint het realistische too
neel meer en meer veld, dat op het eind
der 19e eeuw hoogtij viert op alle schouw
burgen van Europa.
Daarbij wordt ook de acteur een ander
wezen. HQ declameert niet meer met breed
gebaar zijn rol, maar speelt haar en tracht
de figuur, waarvoor hij staat, ook te zijn.
Van uiterlijke wordt hQ innerlflke held. Niet
meer om de uitwerking van gebaar en woord
is bet te doen, maar om den indruk, die de
intensiteit-van-werkelijkheid moet wekken.
In dit teeken staat Op Hoop van Zeeën,
Nachtasyl, De Macht der Duisternis,
Oerhart Hauptman en Ibsen. En aan dezen
steen toetsen onze kenners en
tooneelgenieters feitelijk nog aHijd hun kunstgenot.
Het Neerlands" de Tooneelvereeniglng",
de eenige goede, stabiele gezelschappen
omstreeks 1900 zochten daarin hun kracht,
De laatste vond die ook. De eerste helaas
niet. Want hoe doodsch en doodelQk de
geest was op het Leidoche plein onder het
oude regiem, is bekend genoeg- Toch zat
de Koninklijke Vereeniging vast in den
zadel en hoe rustig was die tQd, vergeleken
bQ het zoeken, zwerven, omverhalen, ver
breken en probeeren van tegenwoordig. Ja,
zoo vast zat het Neerlandsch, zoozeer was
het Neerlandsch vereenzelvigd met den Stads
schouwburg, zoo een veilig bestaan hadden
de leden der Vereeniging, zulk een patriar
chale zekerheid en gemoedelijkheid ging er
uit van de directie, dat men nog altijd
wennen moet aan het denkbeeld, dat die
Koninklijke Vereeniging eens niet meer
zetelen zou in de Marr.ixstraat over
Americain l En toch, menig steunpilaar, menige
ster heeft sedert vrijwillig de zoete banden
verbroken om daar bulten in het ongewisse
een ander bestaan te vinden. Niet alleen
avontuurlust zeker dreef velen het warme
nest uit, maar misschien ook wel de nieuwe
leider, die door edele voornemens en nieuwe
denkbeelden bezield, echter een verkeerd
gebleken methode volgde: de protectie
n.l. van dillettanten.
Evenwel, ook vór diens optreden bestond
er op het Leidscneplein reeds sedert lang,
ten spijt van de Bouwmeesters, Chrisprjn Sr.,
de Vos, Poolman, Schoonhoven, Schulze
e. v. a., geen bezield kunstleven meer.
En waarom niet?
Omdat de leiding ontbrak en nog ont
breekt, de leiding, die intellectu
eel en kunstzinnig hoog genoeg
staat om te scheppen wat de kunst, wil
zij werkelijk leven en verheffend werken,
noodlg heeft.
Laat ons een oogenblik bedenken dat
Royaards en Verkade ia den tQd hunner
samenwerking de eerste omverwerpers waren
van het verouderde tooneelgedoe: zQ tracht
ten de l d e e te belichamen: de primitieve,
romantische, classleke of religieuze. Maar
terwijl na de scheiding Verkade den
Haegschen weg opging van engelsche
salonsi n U ken met komkommersandwichts, vatte
Royaards het wezen et tooneelspeelkunst
in zijndiepitebeteekenisen bouwde levende
kunstwerken als Lucifer, Adam in Balling
schap, Driekoningenavond, Faust,
Doodendans, de Heks van Haarlem. En hoe deed
hij dat? Niet uitsluitend zeker door de kunst
der bekorende mise-en-scène, maar vooral
door het diep-in-dringend be-grijpen, dat een
tooneelwerk in al zijn mogelijkheden omvat
en vooral die mogelijkheden den passenden
en meest-sprekenden vorm vindt. Niet alleen
in het doode, maar vooral In het Ie ? ende ma
teriaal dat de tooneelspelers zijn. Groote
namen en indrukwekkende tradities hebben
geen weikelQke beteekenls: afzonderlijk zijn
lij niets en in samenspel alleen, zoodra
een groole en wetende leiding hen dwingt
persoonlijkheid" te offeren voor den geest
van het geheel.
En dit is vooral Royaards arbeid, zooals
die uit al zijn wei ken spreekt: het doen
doorleven van den geest van een kunstwerk
door alle medewerkende krachten met gelijke
intensiteit, met gebruik maken van en even
tueel genadeloos op te heffen van alle zoo
genaamde persoonlijke inzichten en ijdel
heden. Hierdoor krQgt de
opvo'ering van een tooneelstuk al
zQn dimensies, iets wat overal
ontbreekt behalve b ij Royaards.
De een is oppervlakkig van toets, bij den ander
wordt slecht gesproken, een derde zocht
het In modernismen, kunst-van-én-dag en
steedsche amoraUtertjes. Van der Lugt bij
voorbeeld, die voortdurend flirt en doet
flirten met zijn publiek. Hefleimans heeft
veel goeds gegeven. Boven MenschelQke
Kracht, Krelis Louwen, Klein EQolf waren
modelopvoeringen. Maar meestal is de geste
van Herman HeQermans minder die van den
kunstenaar, dan die van den polemlschrn,
zakelQk-nuchteren, al te realistischer!
tooneeldirecteur". De adel van de kunstenaars
ziel schijnt hem te ontbreken. Bi] Louis de
Vries is van geest niet veel sprake. Maar
hQ zal wel tevreden zQn met zQn schouwburg,
zQn publiek en zQn joodsch-temperament.
Ten slotte: ieder denkt zQn uil een valk
te zijn en strijdt met den moed der ver
twijfeling voor zijn bestaan, En wellicht
zouden wQ dien wedkamp met minder
levendige belangstelling volgen, Indien het
niet om de toekomst onzer geheele
tooneelcultuur ging. Er is maar n
Sladrschouwburg en door den onedelen koopmansgeest
van café-chantant en bioscoop-exploitanten
eigenlijk geen enkele andere goede Schouw
burg In onze stad. Buitendien om het euvel
nog te vergrooten, werpen zich jaarlflks
nieuwe directeuren op, die door ijdelheid
of machtsbegeerte gedreven, niet tevreden
zQn met hun plaats van eersten acteur,
maar ook als directeur met een sleep van
aanhangers hun plaats onder de zon komen
opeischen. Dit alles maakt de toestand diep
bedroevend en als daar niet de eenige
juiste man op de juiste plaats wordt ge
roepen, zal het historisch-groote
tooneelleven der hoofdstad .versnipperen en ver
wilderen.
Die eenige man nu, die 12
jaren lang reeds bewezen heeft,
de tooneelspeelkunst door en
door te begrijpen, te kennen en
te kunnen verheffen tot een
waarlQk grootsch plan, is Dr.
Willem Royaards. Dit is mQn over
tuiging.
Laat men daarom onzen kunsttempel niet
verkwanselen aan zakenmenschen en
halfheden, maar aan een kunstenaar en een
groot artistiek leider als Royaards.
ARNOLD SAALBORN
Speenhoff en de Winkeliers
Landgenooten
In uwe bladen gewijd aan de belangen
van den Middenstandsbond" wordt mQ
zeer kwalijk genomen dat ik met een Kre
kelzang in den Amsterdammer" het gevaar
lijke gedrag afkeurde van een tiende uwer
handelsgezellen, terwijl ik daarmede toch
het wel beoogde van ons geheele Volk
en ook het uwe.
Inmiddels stonden en staan in vele dag
bladen klachten over prijsnpdrQving en
woekerwinst van uitgeperste verbruikers,
richtte men tallooze vereenlgingen voor
zelf-inkoop op en bereidt onze regeeiirg
een wet tegen den woeker voor. Wel een
bewijs dat ik de waarheid schreef en niet
de bedoeling had u, de welmeenende koop
lieden, te belasteren of te bcleedigen.
Tot mQn groote verbazing gaat ge nu in
uwe eigen bladen, waarin ge zelf de
handdelingen van dat tiende deel afkeurdet, het
verdedigen en ge maakt mQ den zondebok
van negen tiende van ons geheele Volk. Ge
gaat ze aap zetten tot w ra»k op mQ met
allerlei onheusche middelen. Ge neemt lieden
in bescherming die ge zelf uwen stand on
waardig achttet en die aanleiding gaven
tot de kreet van woede die door ons geheele
land klonk en klinkt.
Dat ge mQ op de meest wreede wQze
wilt benadeelen, terwijl ik uw voordeel be
oogde, heb Ik in het algemeen belang te
dragen. Ik neem de gevolgen op mQ die ik
steeds voorzie wanneer Ik opkom voor de
rust, de gezondheid, de welvaart rn de
vooruitgang mijner Landsgenooten. Dit is
slechts geldelijk naderi en geen moreel,
want dat te treffen, daartoe is u niet In staat.
Maar onbegrijpelijk is 't voor mQ datgQ:
de billijke, verstandige en vaderlandslievende
winkeliers met uw hoon tegenover mQ,
lieden verdedigt die ge zelf glsptet.
Dat is zeer bedenkelijk voor ons geheele
maatschappelijk samenzijn. Dat is ons Volk
brengen tot oproer.
In plaats van me te helpen den woeker
handel te vernietigen, gaat ge dien aan wak
ke ren door werkzaam bQ te st«an.
Aangezien mijne laatste ormeikingen niet
in uwe bladen geplaatst worden (waarom
toch niet?) bereik ik u In den Amsterdammer.
Wreekt u zooveel ge wilt op mij alleen,
maar niet op uwe klanten: de arbeiders en
middenstanders waar ik zelf ook toe behoor.
Ook voor uw belang sta Ik waar het pas
geeft, dat bewees mfln Krekelzang: Winkel
klanten vereenigt u l" ,
Met achting, ~"*?, "^
J. H. S HEEN;HO r f
iiiiiiiiiitiiniiiiiiilii Miilimuiiillllllliiiiiiiiiiiuiiiiiiiiiimii
KV.nEUBELFflBRIEK.LEI[?EM
C?,K.rt5TEE_RT. J'
TOFEL5,
BESPREKEN VAN PLAATSEN IN
TREINEN EN VAN KAMERS IN HO
TELS EN LEVERING VAN REISBIL
JETTEN NAAR
WINTERSPOKTCENTRA, ZUID-FRANKRIJK, AL
GIERS, SPANJE ENZ.
COURIERS VAN VAST BE
REISD PERSONEEL VOOR
GELEIDE NAAR DE
RIVIERA, ZWITSERLAND ENZ.
BESCHIKBAAR.
MOS. COOK & SON, VIJGENDiM 10, AMSTERDAM.
DEBONT&LEYTEN'*
FIJNE CHOCOLADE
EN SUIKERWERKEN
H. P. PIETERSE
Diergaardelaan 20C
ROTTERDAM
biedt uit voorraad aan:
Kwikvermiljoen
Borax (poeder en kristal)
Kalium Bichromaat
Natrium Sulfiet
Natrium Bisuifiet
Kalium Bicarbonaat
Natrium Nitrit 96-98%
Chloorzink 98-100%
Koolzure Magnesla
Waterstofsuperoxyd 3%
Aceton (chem. zuiver)
Parad chlorbenzol
Bromkali
Bromnatrium
Kalium Permanganaat
Loodsuiker
AnticMoor
Gom Traganth
Am. Hars
Zuringzout
Chloras Kalicus
Bruinsteen 85-90%
Zwavel (bloem- en pijp-)
Salmiakzout metaalvrij
Wasscherij Het Noorden"
TIMORPLE N 15-16 (Indische Buurt)
Droog toe en spec. voor het opmaken der wasch. Vraae prijscourant
B, C. KOK
UILTJE
"
XKXXKKXKXX
DE AMSTERDAMMER
Weekblad voor Nederland
kost slechts f 2 50 p. kwartaal
HXXXXHXXXX
Geïllustreerd Satyriek-Humoristisch-Weekblail,
gewijd aan wat belangstelling verdient.
Sport Finantiën Schoone Kunsten
Wereldgebeuren Tooneel Politiek, enz.
Verschijnt eerstdaags
ELKEN ZATERDAG.
Vaste medewerkers:
JOH. W. BROEDELET, HERM. VAN DEN EERENBEEMT,
JAN FEITH, L. J. JORDAAN, KRIS KRAS, IS. VAN MENS,
HERM. MOERKERK, ORION (PATRICK KROON), IS. QUERIDO,
J. SPEENHOFF, Uiltje", voorheen van de Telegraaf", enz. enz. |
Prijs per nummer f 0 15
Bij abonnement . 7.50 per jaar.
Idem idem ..... 3.90 per half jaar.
Verkrijgbaar bQ den
Boekhandel, Kiosken, Stations en bij het
Uitgevers- en Advertentie-Bureau Algemeen Belang",
N. DE HARTOGH & Co.,
Heerengracht 244, Amsterdam
Telefoon Centrum: 861 en Noord 679.
ELECTRISCHE
GEEN KOLEN
EEN ROOK-GEFN JEUK'GEEN ÏIOET
ABSOLUUT BETROUWBAAR S15ÏEEM
LAGE STROOMPRYS
GEEN EWTSOENEERING
AANLEGROSTEIV
GRWTI5 PRYSOPGAVE
N. V T3CKNISCH BUREAU V/H
SCHADD 6
KElZUiSGIWCHT SU
TEUN.O197
VTflECHT
N. GRACHT 4
TEL. N. 3335