Historisch Archief 1877-1940
DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
6 Dec. '19. No. 2215
CYRANO
Teekenlng voor .de Amsterdammer" van fordaan
A
l
t
*
.Nog iemand 'n grapje over m'n neus....?"
moeten worden ingeleverd enz. Van belang
is dat aanvulliogsverklezingen op de gewone
wijze plaats hebben, doch dan bij relatieve
meerderheid.
We zien dus in de eerste plaats dat wQ
hier te doen hebben met een soort van fa
cultatieve Evenredige Vertegenwoordiging.
Deze toch treed pas in funktle wanneer
de stemming geen volstrekte meerderheid
van een bepaalde lijst oplevert.
Hier hebben we n der fundamenteele
verschillen met het b.v. in Nederland gel
dende stelsel. Daar is iedere minderheid die
l pCt. van het stemmental heeft, zeker van
naar zetel. Daardoor stuwt het stelsel wel
erg veel naar de versnippering, in Frankrijk
geeft het stelsel enorme voordeden aan
combinaties die de volstrekte meerderheid
weten te behalen.
Het tweede essentleele verschil ligt inde
wijze der stemming en.in de bevordering
van de r.g. panacbage, die in het Fransche
stelsel ligt. De verschillende partijen stellen
lijsten, met evenveel, of minder, kandidaten
dan er afgevaardigden gekozen moeten
worden. FettelQk echter bestaat geen lijst,
want de kiezer kan naar hartelust stemmen
op kandidaten van verschillende l|sten. Hij
kan zich uit alle lijsten een eigene samen
stellen, als hij maar zorgt op zijn briefje
aiet meer namen te plaatsen dan er personen
gekozen moeten worden en dat hQ niet
stemt op personen die niet wettig
gecandideerd zijn, dan is alles in orde.
Van een stelsel van puntjes zwart maken
is.hier geen sprake. De kiezer moet zelfde
namen van wie hfj stemt, opschrijven, tenzij
hij van een der gedrukte briefjes gebruik
DE HOOGERE HANDELSSCHOLEN
De aard en de bedoeling van het onderwQs
aan de Hoogere Handelsscholen dat zQn
scholen met tweejarigen cursus, die drie
klassen van een H. B. S. tot vooropleiding
hebben zQn nog altijd niet zeer bekend.
Telkens treft men menschen aan, die meenen,
dat men op dergelf|ke inrichtingen van
mlddelbasr onderwQs zich voornamelijk bezig
houdt met het onderricht van zoogenaamde
kantoor werkzaamheden om den leerling reeds
bij voorbaat bekend te maken met de zoo
moellQk aan te leeren kantoorroutine. Zeer
gaarne wil ik probeeren een kleine schets te
geven van hetgeen het onderwQs op boven
genoemde scholen behoort te zijn. Het ligt
niet in mQn bedoeling om, met dit artikel,
een debat uit te lokken, maar het is mQ er
alleen maar om te doen eens weer te geven,
wat mQn ervaring ophandelsonderwQsgebied
mQ heeft geleerd en te probeeren een nivel
leering tot stand te brengen in de zoo
ulteenloopende meeningen over den aard van
het onderwQs aan dergelijke inrichtingen.
-?In de eerste plaats dan de naam hoogere
handelsschool. Velen vinden het wat
pretentieus deze middelbare scholen te be
titelen met het predikaat hoogere,
ofschoon datzelfde hoogere geplaatst
voor den naam burgerschool niemand
aanstoot schQnt te geven. Niet alleen door
een samenvoeging als hoogere burger
school is de naam h o o g e r reeds ge
billijkt, maar ook al, omdat deze inrichting
van onderwQs zeer gemakkelijk verward
zou kunnen worden met de Middelbare
Handelsdagscholen, wat eigenlijk
hoogere burgerscholen zQn met 3 jarigen
cursus, waar handelsonderwijs wordt ge
doceerd. Dat de initialen H. H. S. aanleiding
kunnen geven tot verwarring met die der
Handrlshoogeschool te Rotterdam is natuur
lijk jammer, maar elke verkorting loopt
kans verkeerd geïnterpreteerd te worden;
bovendien bestaan er tutschen beide inrich
tingen zulke diepgaande verschillen, dat van
verwarring toch al moeilijk sprake kan zQn.
Wat wordt op de Hoogere Handelsscholen
gedoceerd en voor welke leerlingen zQn
deze inrichtingen aan te bevelen ? Ziedaar
de twee vragen, die ik me voorstel hier te
behandelen.
wil maken, waarop de namen van de kan
didaten van n partij voorkomen. HQ mag
echter op zoo'n briefje namen doorhalen en
door andere vervangen.
Nog meer dan het feit dat in een dis
trict de volstrekte meerderheid, ook al is
de minderheid nog zoo groot, alle zetels
inneemt, treft het feit dat, wanneer de E. V.
in werking treedt, het recht van die ver
kregen volstrekte meerderheid blijft bestaan.
In de verklarende circulaire van het mi
nisterie van blnnenlandsche zaken aan de
prefekten, wordt het volgende voorbeeld
gegeven:
Uitgebrachte geldige stemmen: 60240.
Volstrekte meerderheid 30121; aantal te ver
kiezen af gevaardlgden 6, kiesquotient: 10040.
Verkregen stemmen:
LQstA. Lijst B. Lijst C. LflatD.
Ie kaad. 32645 18123 15247 5164
2e 29827 16247 14629 4032
3e 29640 15822 12H2 3292
4e 25274 12659 8624 1123
5e 18401 8404 6018 1119
6e 12524 4031 5101 1082
Totalen 148311 75286 61791 15812
Gemiddelden LQst A. 148.311 : 6 = 24718
B. 75.286 : 6 = 12.547
, C. 61.791 : 6 = 11.965
, D. 15.812 : 6 = 2 635
Het gemiddelde wordt dus verkregen uit
het totaal aantal stemmen, verkregen door
alle kandidaten van de IQst. Hoewel dus in
het hier gegeven voorbeeld de Ie kandidaat
van IQst A. de volstrekte meerderheid be
haalde en daardoor terstond gekozen werd
verklaard, blQven zQn stemmen toch
overtellen wanneer het geldt het gemiddelde
van IQst A. vast te stellen.
Kandidaat l van lijst A. dus gekozen
verklaard zijnde, gaat het verder aldus:
ledere IQst krijgt eenmaal een zetel voor
lederen keer dat het kiesquotient opgaat in
haar gemiddelde. Er blijven nog 5 zetels te
verdeelen. Daarvan krijgen:
lijst A. er 2, wQl haar gemiddelde (24.718)
tweemaal het kies quotiënt (10.040) bevat;
IQst B. krijgt l zetel, wQl haar gemiddelde
(12547) eenmaal het klef quotiënt bevat;
lijst C. krijgt l zetel wijl haar gemiddelde
(11965) eenmaal het kiesquotient bevat;
IQst D. krijgt niets wQl haar gemiddelde
(2635) geen enkele maai het kiesquotient
bevat.
Door middel van de toepassing van het
quotiënt zQn dus 4 zetels toegekend. Met
oen nen die bQ absolute meerderheid werd
verkregen, zrjn er dus 5 toegekend. Blijft
nog n over
Deze gaat naar de IQst met het grootste
gemiddelde, dat is IQst a, die dus hierdoor
een vierden zetel krijgt.
. Het resultaat is dus dat, hoewel IQst a
148,311 stemmen had tegen 152,889 op de
gezamenlijke andere lijsten, aan haar 4 zetels
zQn toegekend tegen 2 aan de andere. Waar
is natuurlijk dat, als Hst a een goede 2000.
stemmen meer had gehad, ze alle 6 zetels
had verkregen. Maar het voorbeeld bewijst
dat, ook in de gevallen waarin de E. V. in
werking treedt, ze nog zeer onvolledig werkt.
Naast deze kapitale fout van het stelsel,
wanneer»men het ten minste beschouwt uit
een oogpunt van de bereiking der evenredig
heid, staat die dat het geheele stelsel is
gebaseerd op de departementen. Frankrijk
telde vór den oorlog 86 departementen, ik
meen dat de Elcas in twee departementen
verdeeld is, doch Lotharingen, dat trouwens.
in 1871 slechts gedeeltelijk was overgegaan,
n departement vormt. Dan zij a er dus
in totaal 89. Het spreekt van zelf dat daarbij
een groot aantal kleine zijn, waar het aantal
te kiezen afgevaardigden te klein is om een
redeUjke evenredigheid te verkrijgen. Het
aantal departementen dat slechts 3 afge
vaardigden kiest, is, meen ik, niet minder
dan 22 Zelfs zQn er een paar van 2. Toch
kan men zeggen dat eerst wanneer het getal
afgevaardigden de 6 te boven gaat, zoodat
toch nog \ - der stemmen noodig is om het
quotiënt te halen, van evenredigheid in den
zin van een redelijke vertegenwoordiging
der minderheden, gesproken kan worden.
Het is dus maar een heel gebrekkig stelsel
van Evenredige Vertegenwoordiging, een
dat door de departementen tot kiesdistrikten
te proklameeren, verhindert dat hier en daar
een dlstrikt werd veroverd door zoo'n min
derheid, zQ het dan bij herstemming. De
kans op vertegenwoordiging der minder
heden is zeker kleiner geworden.
Nu schijnt men zich den gang van zaken
zooals die is gekomen, een half jaar geleden
moeilijk te hebben kunnen voorstellen. Er
waren toch een achttal politieke groepen,
die nogal van beteekenis konden worden
genoemd. De mogelijkheid dat bijna al die
groepen, met uitzondering van eenige
linksstaande radlkalen en van de uiterste rech
terzijde, n bloc zouden weten te sluiten
tegenover de socialisten, leek toen wel heel
ver af. En toch is dat gebeurd. Ongetwijfeld
lltlllllllllMIIIIIIII
iiiiliiiiiiiiiuiiii Minimum
OELOF
Kalverstraat 1
- Opgericht 1850 «
TELEFOON 658 N
flITROEN
Paarlen, Briljanten
b
Goud, Zilver en Horloges
Uitsluitend eerste kwaliteit
Het onderwijs zal er in de allereerste
plaats als eindonderwijs moeten wor
den opgevat, daar de meeste leerlingen
aangewezen zijn, om ca hun volbracht eind
examen, de maatschappij In te gaan. Wel
zullen er onder hen zijn die, of hun studie
wenschen voort te zetten aan de
HandelsHoogeschool te Rotterdam, misschien aan
een eventueel op te richten handelsfaculteit
aaneen onzer universiteiten, of zich wenschen
voor te bereiden voor de examens van
candldaat-notaris, ontvanger, consul,
postcommies, etc. maar het grootste gedeelte
der leerlingen zal dadelijk trachten een be
trekking te vinden.
Het onderwijs, aldus opgevat, moet daarom
gericht zijn op de p r a k t ij k van het leven.
L)e docenten hebben er rekening mee te
houden, dat hunne leerlingen na dezen t wee
jarigen cursus, geen schoolonderwQs meer
zullen ontvangen. Voor alles zal men dus
het onderwijs in p rac t i s c h e banen dienen
te leiden, zonder daarbij echter het weten
schappelijk en het esthetisch element te
verwaarloozen.
Zoo zal het onderwijs in de talen voor
namelijk gericht zQn op het praktisch
hant«eren der levende taal; men zal den leer
ling zuiver leeren schrijven en spreken; hem
een blik laten werpen in de psyche der
verschillende volken, opdat hij vertrouwd
raakt met hunne zeden, gewoonten en ge
bruiken; hem wijzen op het eigenaardige
van ledere taal; hem aantoonen, dat een
Nederlandsche brief anders is opgebouwd
dan een Fransche, een Fransche brief andeis
dan een Engelsche, enz. Wat het esthetisch
gedeelte betreft, men zou, naar aanleiding
van een letterkundig werk, kunnen wijzen
op den tijd, waarin het werk geschreven is,
op de omgeving en den persoon van den
schrijver, zonder hierbij te vervallen in al
te literalr-historische beschouwingen. Het
letterkundig werk zelf blij ve 't hoofdbestand
deel van de les!
Hetzelfde geldt voor de a a r d r ij k
skunde en geschiedkundige vak
ken. Geen opsomming van namen, feiten en
data, maar wel een duidelijk aantoonen der
groote lijnen, waardoor de aanstaande koop
man op de hoogte wordt gebracht van den
economischen ontwikkelingsgang der dingen,
van de systemen die in den loop der tijden
iiiiiiiiiiiiiiiiiii iiiiiiiiiimmmiiiiumiiiimmmmim
zijn toegepast, on te geraken tot de grootst
mogelijke welvaart.
Maar meer nog dan voor bovenvermelde
vakken, dient men het oog op de praktijk ge
vestigd te hebben voor het onderwijs in het
boekhouden en het handelsrekenen.
Hier is het zaak een kijk te geven op de
wijze, waarop naar eenheid en verband in
een administratie Is gezocht en waardoor
men getracht heeft gegevens systematisch
te rangschikken. Het verband tusschen
boekingen in verschillende boeken dient
duidelijk naar voren te treden door een
volledig uitwerken van met elkaar ia
verband staande boekingen over transacties,
die elkaar logisch opvolgen. Het
handelsrekenen bepale zich niet alleen tot het
uitvoeren van berekeningen, zooals die in
den handel voorkomen, maar vooral ook
tot het het leeren kennen van die beschei
den, waarvan de kennis voor den handels
man en voor den ambtenaar in verschillende
bedrijven onontbeerlijk is. Zuiver cijferen is
van het allerhoogste belang; daarnaast is
het zetr gewenscht den jongens een alge
braïsch inzicht te geven. Op de H. H. S.
mag daarom het onderwijs in het vak
algebra niet ontbreken en het is dan
ook aan te bevelen, dat het onderwijs in
boekhouden en handelsrekenen opgedragen
wordt aan een leeraar, die naast deze belde
vakken ook bevoegd is het vak wiskunde
te doceeren.
Voor den aanstaanden koopman is het
noodig, dat hQ op de hoogte gebracht
wordt van den aard, de samenstelling der
producten, waarin handel gedreven wordt;
hij zal daarom in kennis gebracht moeten
worden met de voornaamste hoofdstukken
der warenkennis en der tech
nologie. Het onderwijs hierin kan niet
bedoelen elk" der leerlingen de kennis bij
te brengen van bepaalde waren, waarin hij
later handel zal drijven. In zooverre kan
het onderwijs niet direct gericht zijn op
de praktijk. Maar het onderwijs kan den
leerling een inzicht geven in de veel
soortigheid van de kennis, bij elke koop
manswaar noodzakelijk; in de wijze, waarop
grondstoffen worden gewonnen, waarop
deze worden verwerkt; in de vormen,
waarin ze in den handel voorkomen. Dit
onderwijs moet den leerling encyclopaedische
heeft daartoe de door dit kiesstelsel geopende
mogelijkheid om door aaneensluiting de vol
strekte meerderheid te halen, verleidend ge
werkt. En het spook van het Bolschewisme,
in Frankrijk toch werkelijk niet mér dan
een spook, heeft het kiezerskorps daarvoor
in de goede stemming gebracht.
Hetgeen uit de kringen die het aangaat,
in de twee weken die sinds de verkiezingen
verliepen, werd kond gedaan, doet evenwel
vermoeden dat dit stelsel geen langdurig
bestaan beschoren is. Ea wie daarom treuren
zal, de billijkheid zeker niet.
Par| s, Nov. 1919.
i minimi m n i i nu i
PTON SINCLAIR OOVER DE
KAPITALISTISCHE
AMERIKAANSCHE PERS
In het bekende Amerlkaansche weekblad
Appeal to Reason?, kondigt Upton Sinclair
aan, op de hem eigene hartstochtelijke wijze,
dat hij in tien achtereenvolgende artikelen
de Amerikaansche kapitalistische pers eens
een gevoelige klap zal toebrengen.
,KQk hier l" schrijft hQ met groote roode
letters: .Hier heb je de Amerikaansche pers;
hier zal ik die kapitalistische pers vermor
zelen l"
Sinclair zal met feiten koomen, niet met
woorden en verdachtmakingen. En wij ken
nen hem allen genoeg om te weeten, dat
hQ als gedocumenteerd teegenstander te
vreezen is. HQ met zQn yzeren geheugen
en zijn scherp verstand, dat onmiddellijk het
voor hem belangrijke van het onbelangrijke
weet te scheiden, hij belooft niet meer dan
hij volbrengen kan. ZQn werken waarborgen
het. Boovendien zullen de artikelen alleen
handelen oover zQn eigen ervaringen. Hoe
zijn vriend Georg D. Herron, een bekend
christen-socialist, opeens van alle kanten
werd aangevallen en beklad, toen president
Wilson hem meedeafvaardigde naar de
rampspoedige voorloopige conferentie met
de verschillende Russische politieke partijen.
Hoe Maxim Gorky tot een zeedeloos mensch
werd verklaard, toen hQ in het belang van
zijn onderdrukte Russen naar Amerika kwam,
omdat zijn huwelijk niet door een priester
was ingewijd, maar alleen voor de burgerlijke
autoriteit was voltrokken (wat in Amerika
toch, een heel gewoon verschijnsel isl)
Verder zal hQ de moeyelQkheeden uiteen
zetten, die hQ ondervond bQ het drukken
en ultgeeven van The Jungle", omdat deeze
novelle zoo'n vernietigende aanklacht was
teegen de Amerikaansche industrie.
Sinclair heeft onder het Amerikaansche
proletariaat geleefd en er samen mee ge
leeden. HQ was teegenwoordig bij de groote
mijnwerkersstaking in Colorado en geeft
frappante staaltjes van de journalistieke
kuiperij, die daarbij plaats vond.
In 't algemeen hoopt hQ met zijn artikelen
reeks twee dingen aan te toonen:
1. Dat de kapitalistische pers een onder
drukking is van de waarheid, ten dienste
van de bezittende klasse.
2. Dat de waarheeden, voor zoover die
doorgelaten moeten worden, door die jour
nalisten voortduurend bewust worden ver
gif igd.
Ea zooals hQ zelf zegt, dat vrijheid, eer
en menschelQkheid niets beteekenen in ver
gelijking met het belang van geld en intrlgue."
ZQn teegenstanders, teegen wie deeze
heele reeks gericht is, vormen een
echtAmerlkaansche trust, die den naam draagt
van Associated Press".
WQ hoopen van deeze artikels een
ooverzicht te kunnen geeven.
F. v. E.
llllllltllllllllllHHIUIIIIIIIIIIlllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllll
waren-wetenschap geven. Dit is onmogelijk,
zonder hem in te wijden in de beginselen
der scheikunde! O ver meststoffen,
brandstoffen en metalen kan immers niet
worden gesproken, indien de hoorder niet
de elementaire chemische noties heeft, die
hem in den aard en de samenstelling van
die waren inzicht geven. Daarbij cal de ver
worven chemische kennis het dena.s. handels
man mogelijk maken, zich een oordeel te
vormen over tal van vraagstukken, die voor
menschen zonder chemisch begrip niet toe
gankelijk zijn.
Het onderwQs in de natuurkunde
heeft een ander doel.
Mathematisch-physlsch denken kan den
leerling der H. H. S. niet worden geleerd
in den beschikbaren tijd. Maar wel kan
men hem en moet men hem begrip geven
van de voornaamste toepasslngen der physlca,
waarmee hQ later in aanraking kan komen.
Wanneer men bQ het onderwQs in de
Staathuishoudkunde let op de
eischen der praktijk, zal de nadruk gelegd
moeten worden op het nationale en inter
nationale ruilverkeer, op het geld- en
credletwezen, op den arbeid als productiefactor, op
arbeidsverdeeling en arbeidswetgeving. Ge
deeltelijk sluit zich hierbij aan wat het
handelsrecht betreft een inzicht ,in
het gebruik en In de beteekenis van het
handelspapier, in de verschillende
ondernemlngsvcrmen en de arbeidsovereenkomst.
Daarnaast komt de koopovereenkomst, met
al wat daarmee in verband te brengen is, in
aanmerking. De staatsinrichting,
waarbij de eischen der praktijk veel minder
spreken, zal zich kunnen bepalen tot een
overzicht van wat geacht moet worden tot
de algemeene ontwikkeling te behooren,
waaronder wellicht de aandacht ware te
vestigen op de verhouding tusschen uitvoe
rende en wetgevende macht.
Voor welke leerlingen is de H. H. S. be
stemd ? De bovenstaande uiteenzetting geeft
eigenlijk al voldoende antwoord op die
vraag. Daar het programma voornamelijk
gericht is op de praklijk van het leven, is
dit soort inrichtingen speciaal geschikt voor
leerlingen, die, na afloop van hunne middel
bare studie, direct in de maatschappQ wor
den opgenomen. De H. B. scholieren, die
ZELF-WAARDEERING
Amsterdamsche Tooneelisten
Hebt ge dan geen eigen stem ?
Plaatst u zelve, onverwrikbaar
Aan het handle en de rem
Wordt daar zoo maar onderhandeld,
Over u en zonder u?
Kunt ge niet u zelf besturen
Eischt uw recht dat kunt ge nu.
Gij moet toch uw stukken spelen;
Gij hebt toch de zwaarste taak;
Stelt een zuiver Communisme
Voor het leiden van uw zaak.
Vormt een wei-verdeeld gezelschap
Rond uw Tooneelisten-Raad.
Dient de kunst en dient u zelve
Voor ge u verdeelen laat,
Maakt door felle samenwerking
Einde aan dit avontuur.
Amsterdamsche Tooneelisten
Eischt den Schouwburg zelf in huurt
Kiest uw geldelijke leiders;
Kiest uw eigen regisseurs;
Geeft ze hun gepaste gages
Als uw eerste-plans-auteurs,
Royaards, Heyermans, Verkade
Kiest de heeren alle drie
Geen van hen zou willen gokken"
Met tooneelkunst-industrie.
Heyermans: de zedenspelen
Royaards: voor de romantiek
En Verkade: voor het woordspel
Naar de smaak van uw publiek.
Kom, het is toch zoo eenvoudig
Eensgezindheid maakt u sterk
Draagt de lasten, deelt de baten
Plukt de vruchten van uw werk.
Amsterdamsche Tooneelisten
Eischt uw plaats, dat kunt ge nu,
Volgt u eigen smaak en inzicht
Want de Schouwburg hoort aan u.
J. H. SPEENHOFF
imiiiliiiiiilillllinmtiillillimiiliiimiiimiiimilllllliilmiiiimitmmiii
DEVO
Gouriff o Sigaar
FABRIKANTE
N.V. DIEVENBACH's
Holl. Sigarenfabrlik UTRECHT
tiniiiiiiiiiiniiiiiuniniitniiuitiiiiiiNtniiituiiiiiiiiiittniiiiiiiiiiiiiiitti
-:- 110 -:?
Krekelzangen
DOOR
J. H. SPEENHOFF
De nieuwste bundel van onzen
populairen dichter-zanger
Prijs in keurigen band
- f 1.25
U Itgave van Van Holkema & Warendotf, A'dam
iiiiitiiiiiMiiiiiiiimiiimmimiimmmiiiiiiiiiimimiiiiiiiimiimmiimi
drie jaar middelbaar onderwQs genoten
hebben en die geen ingenieur, chemicus,
medicus, mathematicus willen worden, m.a.w.
zQ, die niet van plan zQn een instelling van
Hooger onderwQs te bezoeken, met uitzonde
ring natuurlijk van de Handels Hoogeschoolen
een eventueete handelsfaculteit, zij n de aan
gewezen leerlingen der Hoogere Handels
scholen, Immers dit type van scholen leidt
niet speciaal op voor den handel in de meer
begrensde beteekenis van het woord, maar
ook voor talrqke ambten, die met den han
del verband houden, zoo b v. het ambt van
notaris, ontvanger, rentmeester, administra
teur, consul, postcommles, enz. De Minister
van Onderwijs zelf heeft trouwens reeds
ingezien, dat het onderwQs op deze scholen
voldoet aan die eischen, welke men mag
stellen aan hen, die bovenvermelde ambten
moeten vervullen, door aan het einddiploma
het recht van toelating te verleenen tot de
examens:
a. Voor Surnumerair der registratie en
domeinen,
b. Voor Adspirant-administrateur bij de
Marine,
c. Voor Surnumerair der directe belas
tingen (ex. A.),
d. Voor Adspirant-Verificateur der invoer
rechten en accQnzen,
e. Voor Candidaat- notaris,
?. Voor Surnumerair der PosterQen en
Telegraphie.
Bovendien geeft het einddiploma recht op
aanwQzing als candidaat-Indisch ambtenaar
en op toelating tot de Handels
Hooggete Rotterdam. Ik meen te weten, dat het in
de bedoeling ligt, dat nog meerdere rechten
aan de bezitters van het einddiploma
der Hoogere Handelsscholen zullen worden
toegekend.
Directeur der H. H. S. te Dordrecht