Historisch Archief 1877-1940
13 Dec. '19. No. 2216,
DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOO R NEDERL AN D
Shakespeare's Hamlet, opgevoerd door de Kon. Ver. Het Nederlandsch Tooneel"
Tcekcntngen voor ,at Amtterdammer" van Is. van Mens
Hamlet
(Ed. Verkade)
De Koning
(Van Dalsum)
De Geest
(Henri Eïrens)
De Koningin
(Fle Carelsen)
Hamlet ontmoet den Geest
K. V. HET
Hamlet.
NEDERLANDSCH TOONEEL
Van de, door Verkade in de laatste tien
Jaren opgevoerde, tooneelstukken zijn er t wee,
van beteekenis, gelukt:. Professor Bernhardi,"
waarvan in dit seizoen de reprise, en .Een
doctor's dilemma," van Shaw. De drie door
hem ondernomen Shakespeare-voorstellingen
zijn niet gelukt, dat wil zeggen, ze zijn
niet levend geworden op het tooneel.
.Romeo en Julla," de slechtste, want een
volstrekt ondichteilfke wedergave van het
wereldpoëem; .Hamlet," problematisch, en
lichter met begrippen te omspelen dan de
beide anderen, die bloed eisenen, als
tooneelontweip opmerkelijk. Enkele onderdeelen,
die ieder zich herinnert, kregen relief, de
duizendvoudige bewogenheid van den
Hamlet-mensch echter, waarin elk een deel,
het rijkste en zwaarste deel, van zichzelf
herkennen kan, Het niets in ons na.
Voor tooneelkuDst is dit, de blijvende
Indruk, het criterium.
Intusschen is het oppervlakkig succes van
een Hamlet-voorstelling, van elke
Hamletvoorstelllng, vrijwel verzekerd. Zoo .ondank
baar" als Nathan der Welse was, zoo dank
baar is Hamlet. Al vervullen de vertolkers
geen tiende van Shakespeare's beloften in
dit werk, dan nog bl|ft er genoeg over
om een publiek van alle rangen te boelen;
als speelstuk doet het voor een
detectivedrama niet onder. De bekende
Hamletvertolker Macredy, dezelfde die bekende
eerst op zijn een-en-vfjftlgste jaar dit .groote
mengchelflk natuurwonder" te hebben door
grond, getuigde, ervan:
Een acteur met middelmatige uiterlijke
gaven, oogenblikken van bezleldheid en
eenige kennis van tooneeltechnlek, kan niet
licht in de rol van Hamlet volkomen schip
breuk lijden."
Wat voor de rol geldt, geldt voor het
geheele stuk.
Er is bovendien geen terrein zoo vrucht
baar voor theorie en discussie als Hamlet,
de citaten om stelling en tegenstelling
zaakkundig te bepleiten, liggen in den overvollen
tekst voor het grflpen.
Het programma, en ook de vertooning
van het Ncd. Tooneel legt thans den nadruk
op de handeling, in het bijzonder op het
intrigue-spel: Koning Claudius contra Hamlet.
Er is m.i. nooit aanleiding om de handeling
in een Shakespeare-stuk te veronachtzamen,
en het vlak reciet der vorige
Hamlet-vertooningen, bij gebrek aan spelers met uit
beeldend talent, heeft dan ook weinig weer
klank gevonden. Om van dezen eenvoudigen
elsch: dat de rollen er zijn om gespeeld te
worden, nu weer een .beginsel" temaken,
oom en neef, als de spil van het daadwer
kelijk booze en de spil van het steriel-goede
tegen elkaar uit te spelen als een in het
dieper wezen van den Hamlet ingrijpend
conflict, lijkt mij weinig belangwekkend. Dan
houd ik mij maar liever aan de stelling, die
o.a. Julius Bab in zrjn schoone bespiegeling:
.Fortinbras oder der Kampf des 19
Jahrhunderts mit dem Geiste der Romantiek",
voorstaat, n.l. Hamlet en Fortinbras de polen,
het goddelijk negatief en het menschelijk
positief, de beide machten die, via Goetbe
en Novalis, door de eeuwen heen op alle
gebied om de opperheerschappij kampen.
Dit is de geestelijke waarde van Hamlet;
het aanknoopingspunt met de dichterlijke
grondgedachte ligt in het eerste optreden
van Fortinbras (4e bedrijf, 4e tooneel).
Dit tooneel werd door Verkade... ge
schrapt. De man, in wien wij, eiken keer
wanneer hij beneden zijn opgave blijft, een
martelaar van de moderne idee moeten zien,
verloochende het, door alle modernen hoog
gehouden geestelijk erfdeel van den dichter,
terwille van een poging tot romantisch rea
lisme, waarvan een Koning, in den
tradltioneelen schurkenstijl, het middelpunt is!
De apotheose Fortinbras aan het slot, het
natuurlijk herstel van het evenwicht, dat
wij Shakespeare's kracht en pracht is
zijn strenge objectiviteit door het geheele
werk bedreigd, doch nimmer verloren ge
voelen, miste volkomen doel doordat ons het
begrip Fortinbras, de keerzijde van Hamlet,
wiens naam niet om-niet al in het eerste too
neel wordt genoemd, niet was bijgebracht.
Deze twee tegenstanders, de verst-reikende
Doodgraver
(Hunsche)
x ?
Gedeelte van het Orkest
Ophelia
(Else Mauhs)
imiiiiiiliiiilliilliifiiiiiilillHlliiiimi
illllllfiliiliiiliiiiiliiiliiillll
gedachte n de verst-strekkende daad, vor
men te zamen de ideale gestalte, welke
Shakespeare ons in den Geestvan Hamlet's
vader voor oogen stelt. He was a man,
take him for al in all, I shall not look
upon hls like again."
Van dezen vader is de jonge Hamlet de
decadent, gelijk Fortinbras van den ouden,
verslagen Fortinbras de wrekende voltooiing
is. Twee kinderen van den overgang, van
de eene overheerschlng in de andere, in
wier vereenigd beeld we den mensch van
hoogere bestemming erkennen.
Ook de monoloog na dit korte optreden
van Fortinbras en zQn hopman, welke de
kentering beteekent in Hamlet's gemoeds
toestand, was geschrapt. Het oogenblik dat
de edele geest, louter door tegenstelling
met den koenen hopman, die om n nietig
plekje gronds" aarzelloos twintigduizend
levens in de waagschaal stelt, voor den
gemeenen soldaat in het stof buigt: .Heer,
nederig dank", houdt de hooghartige wan
hoop in van de tweede helft van het drama
De onverschrokkenheid, die een totale
vernietiging van den geest zou zijn, indien
hfj niet, door den dood verlost, vermocht te
stijgen naar een hoogeren dan den aardschen
troon, vliegt op uit deze tooneelen; in al
het voorafgaande overheerschte nog het
sarcasme van den onverslagen, bezonnen
geest.
Hoe kan men meenen een taak te ver
vullen wanneer men er de edelste waarden
aan onthoudt ? De Hamlet-rol, om de zwaarte
kracht der gedachte, beslissend over de
geheele vertooning, moet falen wanneer men
aan de figuur van Fortinbras op het andere
plan geen gelijke waarde toekent en het
tegenwicht gaat zoeken in een middelmatig
koning en een zwakke koningin, in een
verhaal van moord en overspel, waartegen
het edel probleem van de rede verbleekt.
Over de verdere opvatting kan men tot
in het oneindige van meening verschillen,
een maatstaf bestaat daarvoor niet.
Wie het voorrecht hadden Forbes Robert
son deze rol te zien spelen, weten dat ze van
de luidruchtige analyse tot bezonken syn
these is te herleiden. Forbes Robertson bezat
bovendien de majesteit van den denkenden
mensch zoo volkomen, dat hij als vanzelf
boven de feitelijkheden, welke ook hQ niet
versmaadde, ultzweefde. En daarmee is
eigenlf k alles gezegd. Tot vergelijking is hier
geen aanleiding. Verkade speelde de rol van
het begin tot het einde als een onstuimige
knaap. De vertolking (van Looy spreekt zelfs
ergens van fut!") maakte het geval van den
Deenschen prins huiselijk, en Verkade stond
er als het ware met zijn handen in zijn
broekzakken bfl. Onbezonnen en
handtasteIQk hij ontzag zich zelfs niet een
Guildenstern spelenderwijs bij den halsketen te vat
ten verviel de afstand, die Hamlet van
zfln geheele omgeving, zelfs van Horatio,
scheidt. Het overwicht van den vorstelflken,
den dichterlijken geest, die o.a. het onder
houd met zijn moeder in haar kamer (waar
was die kamer?) trots het snerpendst ver
wijt tot een tooneel vol noblesse kan maken,
ontbrak; tegenover Claudius, die hem zfln
verbanning naar Engeland meedeelt, stond
hfl als de schoolknaap, die zich met
een brutaal gezicht de les hoort lezen
en een onbekookte pret had hij nog in
het laatste bedrijf, wanneer hij Horatio
de poets kan vertellen, op de zeereis aan
Guildenstern en Rosencrantz gespeeld. Aan
genomen dat elke geestelijke overwinning
den machteloozen Hamlet de vluchtige vol
doening van een snedigen zet op het schaak
bord geeft, diep over deze vluchtige opleving
heen drukt, ten allen tijde de wanhoop der
gedachte: dat daar geen mensch geboren is,
ook hij niet, to set it right.
Juist zooals de hoofdrol, heeft de ver
tooning ditmaal geleefd. Een leven van
louter realiteit, dat geenerlei verband hield
met het wezen van den dichter. Shakespeare
is verheerlijkt leven, bij hem is elke schurk,
nog eenigermate een verheven schurk, en
alles naar verhouding. Zoo lang men noch
deze verheerlijking, noch de verhevenheid,
niets van de gemoedswarmte van den
dichter, waaruit elk woord opbloeit, speurt
op het tooneel, blflft het visioen, en daarop
alleen komt het aan in een voorstelling, die
als kunstwerk tellen wil, uit.
Wie zijn toch die .jongeren", die zich in
een dergelijke vertooning onder leiding van
Verkade zouden openbaren ? Versmaadde
hij ooit de .ouderen", die hij krijgen kon ?
Jan Musch, losgemaakt van de N.V. Het
Tooneel, Van der Lugt en Mien Duymaer
van Twist van de Rotterdammers, Herman
Schwab, die de steunpilaar is van het be
wonderenswaardig Bernhardi", of Elsa
Mauhs, de geroutineerde ster
vanhetHofstadtooneel ? Dat men mevr. Mann zou aanzoeken
om Ophelia te spelen, verwachtte niemand.
De dames en heeren die in deze
Hamletopvoerlng optreden zijn acteurs en actrices
die wij nu eens bij het eene, dan bij het
andere gezelschap op meer of minder geluk
kige wijze rollen zien vervullen. Van Dalsum,
dien wfj als .Adam in Ballingschap", als
Othello", en thans als .Koning Claudius"
mochten waardeeren, liet in deze laatste rol
de compensatie, de liefde van dezen Koning
voor zijn gemalin ongebruikt, zoodat zijn
.schurk" niet anders dan een schurk, en te
massief voor een Shakespeare-werk werd.
Fle Carelsen, in plquant modern werk op
haar plaats, doch niet tot haar voordeel
in classieke rollen op den voorgrond ge
schoven, (de prinses van Eboli ligt ons nog
versch in het geheugen), was een vale
Koningin. In Reule vonden wij den
gerenommeerden Shakespeare-.vriend" bij het
Nederlandsen Tooneel terug, nochtans was
zijn Horatio, in wien wij de kiem van een
Hamlet Senior mogen vermoeden, niet zfjn
beste. Ontroering bracht Elsa Mauhs een,
wel heel vroeg geknakte deml-vierge, in
de waanzln-scène. Paul Huf, inderdaad een
minder geschoold acteur, maakte van
Polonius een onbeduidende charge. En Henri
Eerens, de jongere, deed ons als de Geest,
den ouderen Hisslnk niet vergeten. Telt er
ooit iets anders in Kunst dan talent? De
Hamlet van Forbes Robertson had bfj zrjn
afscheidsvoorstelling sterk grijzend haar en
een ongeschmlnckt, doorgroefd gelaat, en
toch was deze in zijn bezonkenheid werkelijk
geen dag ouder dan Verkade.
Willem Kloos heeft naar aanleiding van
den zestigsten verjaardag van Helene Swarth,
een woord gesproken, dat de aandacht
verdient:
Het is maar al te veel in onze dagen de
gewoonte geworden in een gedeelte van de
pers, waar enkele zich noemende .jongeren",
of ook een minder crltisch begaafde oudere
het woord voeren, om af te geven op het
werk van voorgangers, die nog altijd onze,
in hun volle kracht staande tfldgerooten
zrjn. Want deze periode is nu eenmaal een
tijd van woeling; de hoofden van tamelijk
velen, minder geëqullibreerden, zrjn eeniger
mate onrustig geworden, omdat zrj de onrust
van alles, van het groote beweeg om zich
heen zien, en zich nu na ie vel ij k gaan ver
beelden, dat er een toekomst aanstaande is,
waarin alles, zonder uitzondering, hemelhoog
verheven boven het verleden zal zijn'."
TOP NAEFF
?liimiiiiliiiiiiiiiiiiiiiimiiiiiiiiiiiiiiiiimiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiiiniiiM
NAAMLOOZE VENNOOTSCHAP
MotordienstvanTetenbiirg
DAGELIJKSCHE MOTORDJENST
UTRECHT LEIDEN DEK HMt DELFT
Vliotitiifami. ItrichticbivwU. Frijéki*!. fcitMml
VIOI- VIISA