Historisch Archief 1877-1940
DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
20 Dec. '19. - No. 2217
Af
s*
t,
J"
?ft
Sf
' *
iff
INTERNATIONALE CONFERENTIE
VAN
VOLKENBOND-VEREENIOINOEN TE BRUSSEL
door W. VAN ITALLIE-VAN EMBDEN
Van 1?3 December kwam deze
Confe.rentte bgeen te Brussel'in het wQdsche
Pataisdes Académies." Zestien landen waren
vertegenwoordigd door ongeveer honderd
mannen en acht vrouwen. Dat Nederland
van die acht er twee leverde, mag wel door
schrijfster deies als een goede aanteekenlng
voor haar laad worden opgegeven l
De. Centralen waren niet ultgenoodigd;
de mentaliteit der geassocieerde volken
afwijkend van die der vrouwen allén bij
haar waarlQk internationale congressen
tfdens de oorlogsjaren in den Haag en Zürich
zou hun bijzijn nog niet verdragen hebben.
Dize derde Conferentie (vervolg op a
te Londen en te Parijs) opende voor het
eerst haar deuren voor déNeutralen en deed
dus al een w|de golf internationalisme
binnenstroomen. Dat de lijnen der Conferentie
reeds een dag tevoren waren vastgesteld
buiten de Neutralen om heeft dus niets
verwonderlrjks voor wie tracht zich in de
psyche der gezamenlijke gastheeren in te
denken.
Amerika ontbrak, om oorzaken die een
buitenstaander niet gemakkelijk pellen kan:
dat de Conferentie steeds weer werd uitge
steld om niet door haar resoluties en wen
schen den Amerikaanschen Senaat een duw
te geven naar den verkeerden kant, lijkt
al lijdt die overweging niet aan
zelf-onderschattlng?begrlpeljjkerdan dat deroem volle
League to Eaforce Peace moest ontbreken,
omdat z|n moederland nog niet geneigd
blijkt het vredes-verdrag met al zijn ge
volgen goed te keuren.
De Internationale Conferentie van
Volkenbond-Vereenlglngen voelt zich geheel de
.schakel tusschen de volken en de hooge
heeren die het Volkenbond-Verdrag hoeden...
en schijnt ook als zoodanig door beide par
tijen te worden aaagenomen.
Z^bestudeertvraagstukken,spreekt wenschen
uit, neemt resoluties aan, die door middel
van zijn nationale vereenlglngen als door
den volken-mond zelf geuit worden, en mogen
hopen de luisterende ooren der
HoogMogenden te bereiken! Dat zooveel eerste
krachten deze conferentie bijwoonden, schijnt
die hoop eenplekje werkelflkheids-bodemte
verzekeren, waarop haar voet kan rusten.
Het noodzakelijk vervolg: een permanente
Internationale Commissie, die de voeling naar
belde zijden levend zal houden, werd op deze
Conferentie ingesteld met zetel te Brussel;
ook hiervoor waren de Statuten ontworpen
buiten de Neutralen om, maar op het protest
van den Noor Frldtjof Nansen, In de alge
meene vergadering van den laatsten dag,
beloofde het bestuur, als onder een schrik
van plotselinge openbaring, dat de regeling
nog niet ten volle vaststond en voor ver
andering vatbaar zou blijken.
?ut volgende Conferentie zal te Rome
worden gehouden, naar den wensch van den
Italiaanschen woordvoerder op een kleiner,
vast-o mlijnd, en precies aangegeven pro
gram". De hoffelijke kritiek in dien vorm van
ultnoodlglng verweven, teekende op vele
gezichten een begrijpenden glimlach: hét
zwakke punt van de Conferentie werd hier
als met een fijaen vinger aangewezen.
De openings-plechtlgheid in de
koud-pompeuse zaal riep toch een moment van ont
roering op: toen allen stonden ter herdenking
van.de Dooden; twee minuten lang. 't Was
of de graven zich openden en al die
milioenea gevallenen riepen (de Centralen mé!)
Iaat, o, laat 't niet te vergeefs zijn geweest".
De Voorzitter baron Descamps sprak
.wei-gekozen woorden"; Léon Bourgeois
was waarlijk, innerlfk, welsprekend; (rijn
uiterlijke welsprekendheid wordt door de
knagingen van den tand des TQds, die ook
geen menschea-tand ontziet, wel wat gehin
derd). Ferrero bleek beangst door den uit
slag der Italiaansche verkiezingen, hij riep
dea Volkenbond te hulp om de volken van
de zuiging van den bolsjewiklschen maal
stroom terug te trekken en Paul HQmans,
de Belgische Minister van Bultenlandsche
Zaken, vertelde ons dat de vrede bewaard
zal blijven door den wil van de volken"...
welke uitspraak met een ingewijd ja-knikken
don de hoofden van een bepaalde delegatie
bevestigd werd l
Hiermee was het werk van den eersten
dag ten-einde.
De tweede bracht ons het belangwek
kendste: het werk in de secties. Er waren
er vier: over de samenstelling van de ver
gadering van den Volkenbond (pres. Sir
Dicklnson K. B. E,); over ontwapening (pres.
Léoa Bourgeois); over vreedzame beslechting
van geschillen (pres. de Portugees Costa)
en over sociale vraagstukken In verband
met den Volkenbond onder presidium van
Albert Thomas.
BH de laatste sectie was ook ik ingedeeld,
en alleen van naar kan ik dus iets vertellen,
voor zoover uit «en niet openbare
bQeenkomst verteld worden mag.
De leiding was voortreffelijk (wat, naar
men mij meedeelde, niet van alle secties
kan getuigd worden). De oogen van den
voorzitter als scherp electrlsche lichtjes
waarden langs den kring der afgevaardigden;
de vingers in voortdurende rythmlsche be
weging trachtten de nervositeit te bedwingen
die enkele te lange, te ver-afdwalende rede
voeringen in hem wakker riepen. Een enkel
maal gaf een kwinkslag lucht aan zij a over
peinzingen als deze: komt, mijne heeren,
laten we een onnoozel restje initiatief gunnen
aan die arme scheppers van den Volkenbond".
Was dat dezelfde man die zich niet meer
onder den zelf dwang van het voorzitterschap
den volgenden morgen tot ziedende drift
opwond bij de behandeling van't vraagstuk
der ontwapening? Zuidelijke natuur l
's Middags daarna was hij weer de vol
komen gemoedelijkheid en gaf als oorzaak
van zijn driftbui op, wat ook in de sectie
soo hinderlijk bleek: het niet beheerschen
van de twee talen, zoowel door de
Engelschals door de Fransen-sprekende
afge/aardigden. De scherpzinnigste opmerkingen In de
Engelsche taal (door Engel jchen, Scandina
vië rs, Japanners) botsten tegen de gesloten
gezichten der onvoldoend begrijpenden van
de andere groep; de warmste Fransche
peroraties (van de Latijnsche volken) koel
den ontijdig af tegen de nier-meelevende
oogen der wederpartij; en probeerden
ze uit hoffelijkheid elkanders taal over
te nemen, d in wisten in die al te vreemde
klank-uitstortingen ook de meer
lingulstlschaangelegden moeilijk bescheid. Tenslotte
werd iedere redevoering zeer verkort even
teruggegeven in de tweede taal, wat wel
zoo ongeveer de beteekenis der woorden
redde, maar 't eigen aroma, de schijnende
ziel vervluchtigen deed. Eén wereldtaal voor
internationale bijeenkomsten l een
natuurlijkgegroeide, of een kunstmatige, als het er
maar a mag zijn en die de bezoekers
beheerschen.
De 41e Sectie sprak den wensch uit dat
naast de reeds bestaande permanente internat.
Commissie voor den Arbeid (die de Conferentie
van Washington tn November organiseerde)
eveneens door den Volkenbond dergelijke
Commissies zouden worden opgericht voor
handel, voor volksgezondheid, en voor onder
wijs en opvoeding. '
B(| de besprekingen over dezen laatsten
N.V. PAERELS
Meubileering M".
?
COMPLETE MEÜBILEERING
BETIMMERINGEN
:
Rokin 128 Telef. 4541 N
wensch had ook 't vrouwelijk Inzicht gelegen
heid zich te uiten, toen dat waar mannen
voornamelijk meer en beter onderwijs
verlangden, door alle graden heen, voor alle
bevolkingen de overtuiging uitsprak, dat
verruiming van kennis, verscherping van
intellect... waardeloos is voor 't geluk van
de menschheld, ja erger, rechtstreeks gevaar
lijk, wanneer het niet onder bewust toezicht
staat van sterke, zedelijke krachten, en dat
In de eerste plaats die, op vele wijze en
langs alle lijnen, de opvoeding internationaal
moeten regelen en beheerschen. De uiting
werd warm ondersteund, en ten slotte opge
nomen in n van de resoluties, zij het
in een beseheiden onderdeel en in slechts
enkele aanduidende woorden.
Den deiden dag werden in een
algemeene vergadering, resoluties in de ver
schillende secties tevoren aangenomen
door rapporteurs voorgelezen, toegelicht, en
ten slotte in stemming gebracht. Aan de
gedachtenwlssellng namen de Neutralen geen
deel (behalve Nansen in het reeds genoemde,
bfj zondere geval); gepaste bescheidenheid
was zeker de inwendige drijf/eer tot deze
houding, maar ook uitwendige omstandig
heden: het uitreiken van n exemplaar der
resoluties aan een geheele delegatie en op
't oogenblik van de behandeling zelf, de
ellendige accoustlek In At,S ille des Marbres",
smal en lang, met 't licht geconcentreerd
op de bestuurstafel allén ... lokte niet uit
tot actieve deelname.
Op dit oogenblik is, ondanks vele pogingen,
de volledige resolutie-reeks nog niet in mijn
zelfs maar tijdelijke bezit; een vrlendelflke
hand verzamelde de meeste, een
zeventiental uitspraken en wenschen.
De voornaamste zijn de volgende:
De Conferentie besluit, dat een Commissie
door haar aangewezen in den kortst
mogelijken tijd, in den geest van 't verdrag van
Parijs, en rekening houdende met de reeds
in deze richting gesloten Conventie en ver
richten arbeid een ontwerp zal uitwerken
van een organiseerende conventie in zake
de rechtspraak tusschen de natiën, welke
door haar text het recht om oorlog te ver
klaren geheel en al zal uitsluiten.
Hierbij als aansluitend:
De Conferentie acht het nuttig een
bijeonder orgaan van verzoening op te
richten, met het oog op de geschillen bedoeld
in artikel XV van 't Verdrag van Parfls.
De Staten, leden van den Volkenbond,
verbinden zich om al hun geschillen, welke
langs juridlschen weg kunnen worden ge
regeld (en welke zQ niet langs diplomatleken
weg of langs dien der verzoening hebben
kunnen oplossen) aan een arbitrale recht
spraak te onder werp :n.
De Conferentie besluit, dat een ontwerp no
pens de rechten en plichten der naties zal
worden voorbereid door een door 't bestuur te
benoemen commissie, en dat dit ontwerp bij
de eerstvolgende Conferentie zal worden
ingediend.
Van een andere orde:
Het is gewenscht, dat de Volkenbond
worde ultgenoodlgd zoo spoedig mogeHJk
de principes te formuleereo, die aan de na
tionaliteiten binnen het grondgebied van
eiken, staat... burgerlijke gelijkheid,
godsdlenstvrfheld en vrij gebruik van hun taak
zullen verzekeren.
Over ontwapening (I):
Overeenkomstig de zienswrjze van de
geassocieerde regeeringen moeten onverwijld
maatregelen genomen worden om de gelei
delijke vermindering van alle bewaplngen
te verwezenlflken (artikel VIII Volkenbond
verdrag), ledere vereeniging zal bij gevolg
in haar land een campagne moeten onder
nemen, die kan bijdragen deze ontwapening
tot stand te brengen en den steun van de
openbare meening te verschaffen aan ieder
voorstel, dat in deze richting door den Vol
kenbond wordt gedaan.
De Conferentie acht 't wenschelijk, dat
alle parlementen een motie aannemen, die
de regeering ultnoodigt haar gedelegeerden
naar de eerstvolgende bijeenkomst van den
Volkenbond af te vaardigen, om een onder
zoek voor te stellen van praktische maat
regelen, die, langs den weg van geleidelijke
vermindering van bewapening, gelegenheid
bieden om tot algeheele ontwapening te
komen.
Over opvoeding en onder wfls.
De Volkenbond slreve er naar het
minimum-onderwijs en opvoeding vast te stellen,
dat voor elk menschelfjk wezen onmisbaar
is om zijn taak van burger in een demo
cratie te vervullen. De Volkenbond verzoeke
daarom iedere natie, zulk een minimum ver
plichtend te maken door middel van een
doeltreffend stelsel van wetgeving. Dat in
't bijzonder voor de kladerbescherming en
ten einde een betere sociale productie te
verzekeren, de Volkenbond zal voorstellen
den schooltijd uit te breiden en verplichtend
te stellen tot 14 jaar (hetgeen reeds door
bijna alle staten in Europa en Amerika is
ingevoerd) en yoorts te verzekeren:
Ie. minimum van vakonderwijs voor de
jeugd (de tijd hiervoor noodig moet van de
vak-arbeidsuren worden afgenomen).
2:. aan eiken volwassene het leeren van
een vak of een bedrijf.
Dat de Volkenbond een voortdurend be
roep zal doen op de moreele krachten zonder
welke het onmogelijk zal zijn de levens
voorwaarden ook der lagere klassen van
alle naties te verbeteren.
En ten laatste:
ledere staat, die verlangend is tot den
Volkenbond toe te treden en die de waar
borgen aangeduid in ait. I van 't Volken
bondsverdrag kan geven, moet tot den
Volkenbond worden toegelaten.
Alleen al door aanneming van deze laatste
uitspraak (voor velen na z waren zelf strijd)
heeft de Intern. Conf. haar levenskracht
bewezen. Het algemeene werk mag zeker
niet volmaakt worden genoemd, ware deze
Conf er. de nlge... pover zouden de
resultaten zijn: als derde uit een reeks die
wordt voortgezet, toont zij een stijgende
lijn, die bij vasten wil en sterke overtuiging
kan leiden naar een betere toekomst.
Wanneer ik niets meer vertelde van de
3 volle dagen In Brussel zou ik misschien
't waardevolste vergeten: den omgang met
de afgevaardigden buiten de werk-uren om,
op de vele feestelijke bijeenkomsten.
De ZuidelQk-LatQnen vol brio met een
verwonderlijk jong gebaren ook in deouderen
van jaren; de Japanners als menscbjes in
verkleind formaat, popjes-achtig-fij i in hun
Europeesche avondkleedfj. Hoe veel schooner
zou hun nationale dracht hen omkleurd
hebben! een oudere Chinees wijs en hoog
als een Boeddha-beeld; een jong Chineesje,
verkleumd-in-elkaar met koortsige
spleetoogjes, als een ziek exotisch wezentje, In
EEN KEET
Wat een leuke bittertafel
Is de Amsterdamsche Raad,
Vindt men ergens een Gemeente
Waar het zoo krankzinnig gaat
Hoort ze jouwen, tieren, razen,
Hoort ze schelden op elkaar
Voor Jezüt, voor ?dief en lafaard,
Tellegen voor moordenaar;
Zoover zal 't nog wel komen
Dat ze spuwen op den grond,
Om de lol erin ie houden
Gaat de bitterflesch er rond,
Nu nog vuile moppen tappen
Om maar erg komiek te zijn,
Als ze dan nog buik gaan spreken
Hebben ze de grootste gein;
Bij de ernstigste belangen
Van het Proletariaat
Zitten ze zich krom te lachen
In den Amsterdamschen Raad,
Zelfs bij onrein kindervoedsel
Spelen ze nog voor komiek,
Enkel om succes te hebben
Bij het galerij-publiek.
Maar het moet nog erger worden,
Nog meer laf revue-gepraat,
Tot de kalme Amsterdammers
Walgen van hun eigen Raad,
Bij een volgende verkiezing
Passen ze wel beter op,
En ze kiezen flinke mannen
Die niet azen op een mop.
Is er wel een leuker troepje
Dan de Raad van Amsterdam,
Nergens hoort men op een Raadhuis
Zooveel burgerlijk gezwam,
Weldra huren ze den Schouwburg,
Gaan ze naar het Leidsche Plein,
Zoodot elke Amsterdammer
Bij de poppenkast kan zijn.
J. H. SPEENHOFF
lllilllllllilllll
IIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIHIIIIIIIIIIIIIIHIIIIIIII
DEVO
Geurige Sigaar
FABRIKANTE
N.V. DIEVENBACH'8
Holl. Sigarenfabrlik UTRECHT
iimmiiiiiiimimiiiii
IIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIHIIII
hun correct Engelsen spraken ze beleefde
zinnetjes, gaven op vragen geduldige in
kijk j es in hun gewoonten en zeden. De
Belgen wel het onverzoenl|kst van allen
tegen den verraderlrjken vriend van eertijds,
den wreeden overheerscher, door wien nog
zooveel- meer verwoest werd dan land en
lijfelijk leven alleen, dat zich nu eerst
volkomen doet gevoelen; de Franschen
Teekeningen voor de Amsterdammer" van Is. van Mens
INTERNATIONALE CONFERENTIE VAN VOLKENBONDVEREENIGINGEN TE BRUSSEL
Min. Paul Hymans (België)
Gugllelmo Ferrero (Italië)
A. Costa (Portugal)
Slr Willinghby Dickinson K. B. E.
(Engeland)
L. Bourgeois (Frankrijk)
baron Descamps
De président (Frankrijk)
llllllllllllllllllllllltfllllllllllllll
iiimimmiiiiifiiiiiiiiiiiiniii i
iiiiiMiiiiuMiiimliiiliMiliitiiiiMiiiiiiiiiiiimiimiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiitiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiMiiiiililiimii
iliiiiiiiiiiiiiii
ANTWOORD AAN Dr. TH. H.
VAN OPPENRAAY
Een schrijven als het uwe, zoo welwillend
en zoo vertrouwend op mijn oprechtheid,
kan mQ niet anders als hoogst welkom zijn.
H et geef t mq de geleegenheld sommige dingen
wei-bepaald te zeggen, welke geleegenheid
ik gestadig heb gezocht.
Een theoloog ben ik in 't geheel niet.
Maar juist de grondslagen waarop de waar
heid, goddelijkheid eener leer berust, die
heb ik rusteloos onderzocht. O3ver dat ge
weldige vraagstuk heb ik gesprooken in de
taal die behoort tot mijne blzondere bevoor
rechting de dramatische taal. In
hettooneelspel de Heks van Haarlem" is de kwestie
zoo scherp belicht als mij moogelQk Is.
Qrj stelt het gezag van God" teegenoover
het innerlijk waarschijnlijkheids-gevoel. Maar
ik zou gaarne nauwkeurig willen weeten
hoe g(i het aanlegt om het gezag van God"
te onderscheiden van al het andere gezag,
zonder bemiddeling van uw
waartchlinlijkhelds-gevoel.
Er zijn illuzles, suggesties, hallucinaties,
er zijn gezaghebbende leugenaars, impostors,
valsche profeeten en krankzinnigen. Ze
kunnen zich allen goddel|k gezag toe
schrijven. Maar wij weeten, gij en ik, dat
zrj dit ten onrechte doen. Hun gezag is niet
uit God. Ons waarheid-, en
waarschljnlljkheids-gevoel zegt ons, met het meest dwin
gende gezag, dat sommige gezags-uitingen
waar en goddelijk zijn, en anderen niet.
Maar kunnen w| nu, bij het bepalen van
wat wfj goddelijk gezag noemen, ons waar
schijnlijkheids-gevoel uitschakelen ?
Onmoogelijlc 11 Dat gevoel, de arbiter bij onze vrije
keuze, verricht dan juist zQn hoogste functie,
n.l. het onderscheiden van goed en kwaad,
waar en onwaar, recht en onrecht, valsch
gezag en goddelijk gezag. Dat gevoel kunt
ge nooit ontbeeren ook niet in de beslissing
Wie onder de menschen de waarheid beeter
kennen dan gij.
Ziedaar de moeyelijklieid zonder twijfel
door God gewild om onze vrijheid te vol
maken, en onze liefde te beproeven maar
een moeyelflkheld die zich niet zooals
dat In uw schrijven wordt getracht met
een woord en een gebaar laat ter zijde
schuiven. Het gezag van God" is een woord
dat klinkt, en u en de uwen misschien vol
doet, maar de vuurlge God-zoeker blflft
vragen: waaraan herken ik God en Gads
gezag? en wat waarborgt mij dat ik niet
b| den Bx>ze ben beland? - zooals de
arme Frans Biltens in de Heks van Haarlem.
Gij zegt dat God die alwetend is en niet
bedriegen kan, ons het Credo openbaart".
Miar ik vraag u: als God ook al niet be
driegen kan, zoo kunnen andere weezen?,
menschen en dingen wél bedriegen. Wie
zegt u dat het Credo dat u wordt geoopen
baard, van nlet-bedriegelrjke zijde komt?
Andere menschen, niet-Katholieken, zeggen
zeer stellig dat het van wèl-bedrlegelijke
zijde komt. Wie zegt u welke gezag hier
Goddelijk en niet bedriegelrjk Is ? Altijd weer
die vrije arbiter... die niet anders is als ons
gevoel van Waarschijnlijkheid en Waarheid.
Eenen anderen grondslag ka a geen leer
hebben,ook de Katholieke leer niet. En die grond
slag Is dan ook niet anders dan God, maar...
God in om, a en Identiek met ons diepste.
Zelf, door Jezus, naar mijn verstaan van zijn
woorden, zoo geoopenbaard, maar door de
Katholieke kerk - die geen nheid of n
wording van schepper en schepsel erkent of
tegemoet ziet niet aan/aard.
Gij zegt: Wat God u te gelooven voor
stelt, moogt ge niet als onwaarheid ter zijde
stellen."
Mijn antwoord op dit gebod is deeze
vraag: Als gQ morgen een stem uit de
wolken hoordet zeggen ik ben God," zoudt
ge het als waarheid gelooven, en zoo neen,
waarom niet? En al verbood u die stem
ten strengste als onwaarheid ter zijde te
schuiven wat zij zelde, gij zoudt het toch
moeten doen, als uw innerlijk waarheidsbesef
deeze oopenbaring als onecht, en ongoddelijk
deed gevoelen. G;en macht in heemel of
aarde zou u dan tot geloof kunnen noodzaken,
niet waar? Omdat die arbiter die In ons
allen is, Gid zelf Is, en nooit of nimmer
kan worden uitgeschakeld of weerstaan. Hoe
kunt ge het dan verkeerdelQk gemeend''
noemen als ik het innerlijk
waarschQnlijkheidsgevosl identiek noemt met ons innigste
Weezen, een oopenbaring van God in ons?
Dit; besef acht ik het allergewigtigste in
Jezus leer en ik zie dat oudere ChlstelQke
mystleken Ik denk aan Eckhart, Tauler,
Böitne, Angelus Sllesius e. a. het
hebben verstaan als ik. Als Silesius zegt
dat hij niets is zonder. God, maar G )d ook
niets zonder hem, dan klinkt dat als hoog
moed, maar ik voel er juist deemoed, en
een verheeven waarheid in.
Nu wil ik gaarne de moogelijkheld
aanneemen dat Ik opdoolweegen wandel, maar dan
zou ik u willen vragen: waar staan de
merkteekens aan den weg, en hoe zal Ik ze ontcijferen?
Of gij mij met groote machtwoorden wilt
dienen, dat baat mij niet. Of gij het woord
GOD ZELF met hoofdletters schrijft, dat kan
mij niet de oovertulglng geeven dat hier
een broa van gezag is, onafhankelijk van
mijn waarheids-en wauschQnliJkhelds-besef.
Waaraan ontleent gQ de oovertulglng dat
uw Gods-besef stelliger, mér waar en mér
goddelijk is dan hetgeen Protestanten, The
osofen, Boeddhisten en Mohamedanen voe
len ? Kunt ge iets anders aangeeven dan ik
n.l. Innerlijke gevoelsoovertuiging?
Ik tracht nu teegenoover de Katholieke
Kerk zoo eerlijk en oprecht moogelp te
staan. Haar waardigheid en schoonheid
erken ik, maar mijn innerlijk gevoel van
waarheid verbiedt mij haar credo als het
mijne uit te spreeken.
Wat ik in het boekje oover Jezus leer
en verborgen leeven in 't licht gaf, dat
neem ik aan, omdat het mQ aanneemelijk
voorkomt, en harmonisch stemt met mijn
innerlijk godsbesef. Veel is er ook in, eeven
als In de Katholieke leer, waarop ik geen
ja en geen neen kan of mag zeggen uit
Slgnifijch begrip van de gebrekkigheid der
woorden. En veel is er, dat Ik teegen al het
gezag van de machtige Kerk moet blijven
handhaven, al stond ik gansch onverzeld
tegenoorer al haar prelaten. Ik weet wel
dat de pauselijke onfeilbaarheid maar zeer
zelden te pas wordt gebracht, maar het
gezag der pauselijke woorden blijft niette
min enorm. En dan is het droevig en erger
lijk voor mij te zien hoe een geschrift als
Rerum novarum, zoo vol holle machtwoor
den, zoozeer getuigend van onverstand en
onweetendheid in praktische en ook in
geestelijke zaken, als een leiddraad moet
dienen voor de christelijke sociale actie.
Paus Leo XIII mag een goedhartig
weimeenend man zijn geweest, dat zijn geschrift
vol verwarring en onjuistheden is, dat neem
ik gaarne aan zoo noodig grondig uiteen
te zetten. En hij is toch een ziele-herder,
wiens woorden ontzaglijke werking uit
oefenen.
Ik heb aan de Katholieke kerk verweeten
dat zij in sociale hervormingen achteraan
is gekoomen en zich tot dienaar heeft
verlaagd van de waereld, en tot onderge
schikte van de machtigen der waereld,
gekroonde koningen en geld-vorsten. Met
de gewigtigste hervormingen,
drank-bestrQding; anti-parasitisme, komt zij achteraan.
74 deed veel goed, maar eerst toen haar
vijanden haar dwongen, door hun voorbeeld,
waar zij zelve had behooren vooraan te
gaan. Zrj is nog bevangen in misverstanden
en kent niet de waarde en noodzaak der
Significa. Dit en meer wat ik in geschrifte
heb gezegd, kan ik niet terug neemen. De
arbiter la mij verbiedt het. Men zegt mij
dat er is een Genade, die een verzoening
zal moegelijk maken die m|, gedachtig
aan eigen feilen, zou in staat stellen alle
gebreeken der moederkerk te dulden en te
vergoelijken. Niemand kan zeggen: dat zal
mij niet gebeuren. Ik zeg dat ook niet. Maar
Gods stem en waarheid naar buiten te ver
plaatsen, als iets wat teegenoover mq en
gescheiden van m) blijft, dat acht ik de
uiterste onmoogelijkheid. Het zou van den
Leevenden God in mij een dood gedachte
spinsel maken.
FREDERIK VAN EEDEN
Walden, Bussum, 15 Dec. 19