Historisch Archief 1877-1940
8
DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR'NEDERLAND
20 Dec. '19. No, 2217
l
r
i'f
MODERNE BARBAROSSA
Teekentngen voor de Amsterdammer"
van George van Raemdonck
-De heer Th. T. Wilcox In Nevada heeft
een baard van 8H voet lang" (Krantenbericht)
x
In de war
?v
's Nachts
,*v
'
Als Kindervriend
Opwinden
Op z'o Zondags
In de Week
Op jacht
Tweede Najaars veiling
Frederik Muller 16 tot 19 Dec.
De herinnering aan deze veiling wordt
beheerscht door een triptiek uit de
Haarlemsche school, waarvan vooral het
linkerzflluik ongerept bewaard was. Het midden
paneel scheen door overschildering te hebben
geleden; het rechterluik was fraai, maar niet
van zoo'n ffln-bescheiden kleurenharmonle
als het linker. Het geheel vol van de stille
schoonheden van teekening en kleur en van
die naïeve wflding, waarvan de bekoring in
den laatsten tfld tot wijder kring schijnt
door te dringen' toch gaan de meesten
voorbij onaandoenlijk en zelfs schuw voor
deze zoo volmaakte verwerkelijking van een
niet meer begrepen geestessfeer. Onder de
overige schilderijen trokken enkele door hun
bijzonder goeden toestand de aandacht;
een groot jachtstllleven van Jan Weenlx in
een warm bruinen toon met een fraai ge
schilderden landachaps-achtergrond op zijn
Italiaansch; rijk en toch stil van kleur,
buitengewoon als decoratieve versiering;
een kerkinterieur van den thans hoogst
geschatten Emanuel de Witte, waarin goed
geschilderde figuren; opmerkelijk om het
fonkelend-groene gordijn dat de voorstelling
voor een deel verborg. Onder de antiquiteiten
was voor elk wat wils: famille-rose bordjes
en kopjes (en daarvan weer de schoteltjes)
kunnen bijzonder mooi zijn als de kleur
innig teer en de versiering niet te bont is:
zoo waren er hier; merkwaardig eene ver
zameling van Ctiineesche bordjes en schotels
met Amsterdamsche stadsgezichten en een
eetservies, ook uit China, versierd met het
groot-hertogeUk Oldenburgsche wapen. Ten
slotte trof mij de afwezigheid van mooie
gesqeden Hollandsche renaissance-kasten,
die wel alle naar Scandinavië verhuisd
schijnen en onder de rubriek der etsen en
gravures de aanwezigheid van een viertal
Zwitsersche aquarellen van zekeren Nicolas
Cachet, uit het einde der achttiende eeuw,
met hoedanigheden van smaak, légance en
zelfs van stfll, k aan weinig pretentieuse
voortbrengselen uit dien tijd, eigen.
De bovengenoemde triptiek bracht in vei
ling ? 11.000 op; het stilleven van Weenix
? 3900.
H.
HOEKER & ZOON
Uitsluitend
Adres:
HEERENiUCHT 435-431
Paar/on - Brlllunton
Goud' on Zll verwerk
iiiiiiiimiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiHiiiiiiiiiiiiiiiiiiliitiniiiiiiiiiniii
N. V. TOONEELVEREENIGINQ: De Vrij
buiter, door Hans Martin.
Een oorspronkelijk tooneelstuk, dat mij
verheugt. Omdat het op een basis staat.
Dat wil niet zeggen, dat het met be
doeling of strekking zou zijn geschreven,
we aanvaarden deze conclusies zonderdwang,
maar dat het geboren is uit een sterk gevoel,
uit een bepaald verzet". Hier was nu eens
niet een Nederlandsch schrijver die een
tooneelonderwerp zocht, vlotte scènetjes aan
elkaar reeg en daarmee een avond aange
naam bezig hield, hier greep een onderwerp
een schrijver, en wat hij ervan terecht bracht
was mis, en toch raak. Een stuk, wreed,
rauw, onhandig, en bijna woordelijk onaan
nemelijk, en nochtans een werk van betee
kenis. We weten allen, dat het in .de stof"
alleen niet schuilt, dat de vraag: wat werd
er uit deze stof? overheerscht, doch tevens
zfln we de elegante soufflés, die van Frankrijk
naar Oostenrijk, van Oostenrijk naar Berlijn
en van Brrlfln naar Nederland zfln geïm
porteerd, beu, en zoeken wat substantie.
De oorspronkelijke stukken, die zich hier
en daar een plaats verwierven op ons
repertoire, waren, op weinige uitzonderingen
na, adoptaties van dien lichten geest. Zfl
toonden kwaliteiten, waardeerbaar in dagen
van druk, 'doch iets als een opleving onzer
letteren heb ik met den besten wil niet
in kunnen zien, en warm ben ik er tot dusver
niet voor geloopen.
De .Vrijbuiter" is een jong werk van eigen
bodem, het leeft van blnnen-uit en boeit.
Geslaagd is het niet, het kon n.l. niet slagen
in dezen vorm en er was maar n middel
geweest om dit pleit te beslechten: de vlucht
in de fantasie; poëzie of carrlcatuur. Had
Hans Martin, vór hfl begon te schrflven,
zfln gegevens overgebracht op een terrein,
waar we niet meer vragen: .zou het mogelijk
zijn dat een man zódoet tegen een vrouw?"
of .neen, maar dat is toch te kras l", had
hij zijn heftige gevoelens getransponeerd
en opgevoerd naar de regionen van bijv.
Shakespaere's .Getemde Feeks", Molnar's
Duivel", of Wedekind's Loulou", hfl zou
een worp hebben gedaan, waarvoor wfl hem
niet erkentelijk genoeg zouden geweest
kunnen zijn. En dit niet omdat ik het andere
gebied, dat der gebonden werkelijkheid, zou
miskennen, meester Ibsen, met zfln drie strikt
reëele eerste bedrijven van .Rosmersholm"
bewijst hier al dadelflk ook daarvan de
hooger waarde, maar omdat la de meeste
gevallen, en zeker in het geval .De Vrij
buiter", de scheppende geest niet sterk genoeg
blijkt om binnen deze perken te overtuigen
met louter logisch, een ieder gemeenzaam
betoog. Dan is fantasie de uitkomst. En
altijd is fantasie de heerlijkheid, want de
verruiming, en de wegtot verheffing. Onsge
middelde tooneel Ifldtaan gebrek aan fantasie,
dat een gevolg is van een te lang en te
eenzijdig bemind realisme, en wfl zfln er
nog nauwelijks aan toe te erkennen, dat dit :
de macht om uit beperkte levenswaardsn
op te stijgen tot het onbegrensd visioen,
voor tooneelschrflvers, tooneellelders en
tooneelspeler», de dichterlijke consequentie
van het beroep, en het dramatisch einddoel is.
Hans Martin is dus met een machtig
onderwerp in de onmachtige realiteit blijven
steken en het is ook den regisseur (Nico de
Jong) niet gegeven geweest hefdaaruit te
Op den Economischer! Uitkijk
?
De Arbeidsconferentie te
Washington.
Het is een heugelflk en merkwaardig ver
schijnsel, dat thans reeds een internationale
conferentie is bijeengekomen om de grond
slagen te leggen voor arbeidswetgevingen
in de verschillende staten overeenkomstig
zekere voor alle te stellen en door alle te
aanvaarden regelen, die alt mlnimum-eischen
zullen gelden. Men is thans, na den afloop,
in staat zich rekenschap te geven van de
draagwijdte der genomen besluiten en daar
mee tevens van de beteekenis dezer
arbeidsconferentle. Ik wil trachten dit hier In het
licht te stellen.
Laat mq eerst zeggen, waarom ik het feit,
dat deze conferentie gehouden werd, een
heugelflk en merkwaardig verschijnsel noem.
Merkwaardig, omdat men thans reeds er toe
is overgegaan de vroegere Internationale
verbindingen te herstellen en omdat men
daarbij de Duitsche afgevaardigden niet
heeft uitgesloten, al kwamen dezen, door
de aanvankelijk gemaakte moellflkheden,
dan ook te Iaat om aan de beraadslagingen
deel te nemen. Het was natuurlijk ook zeer
te betreuren dat Amerika zich afzijdig hield,
maar het zal zich even natuurlijk is dit
aan zoodanige besprekingen in de toekomst
noch willen noch kunnen onttrekken. En
men kan gerust zeggen ziehier het
heugeIflke van de zaak dat het zedelflk gezag
der conferentie groot genoeg was om, al is
het dan ttiet formeel, aan haar besluiten
bindende kracht te verleenen ook voor hen,
die niet tot het nemen van die besluiten
hebben medegewerkt.
Maar waarom, zal men vragen, hadden de
regeeringen van de verschillende, te Was
hington vertegenwoordigde staten niets
haastlgers te doen dan onderling te gaan be
raadslagen juist over bij wederzfldsch overleg
vast te stellen regelen omtrent den
dageiflkschen arbeidstijd, omtrent vrouwen- en
kinderarbeid, werkloosheid en werkloosheids
verzekering, arbeidsbeurzen en arbeidsbe
middeling ? Het antwoord, het ontwijfelbaar
juiste antwoord op die vraag is m. i. niet
moeilijk te geven, ligt zelfs, dunkt mij, voor
de hand. De arbeidsvoorwaarden, waaronder
de voortbrenging in eenig land plaats vindt,
zfln van zeer grooten invloed op de voor
verlossen. Een sterke Indruk is ons nochtans
gebleven. Wfl hebben de wapenen gewaar
deerd, al waren ze grof en al troffen ze het
doel voorbij, alleen reeds omdat ze het
verweermiddel waren van een menschenhart
in nood.
Annle Verburg trouwde, uit gemis aan
karakter en levensmoed, een ouderen man
om positie en fortuin, en liet haar jeugdl lef de
daarvoor in den steek. En deze jonge man,
frlsch en vrflgevochten, keert na twaalf j sar
terug in haar muffe weeldewoning als de
wreker van een voos huwelijksleven, en
toont haar, in den wreeden spiegel der
tegenstellingen, haar eigen beeld, dat van
de prostituee van goeden huize, voor wier
verlept hart geen deur meer wijkt. Het
onvermijdelijke, en het .verdiende loon".
De hartelflk-rauwe toon, Nico de Jong
eigen, hielp ns ten deele heen over het,
in deze realiteit van een huiskamer met
bewoners en logé's, meer dan ploertlg
optreden van den Vrijbuiter. Emma Morel,
als de fnuikende tegenstelling van het jonge
meisje in haar opgang, redde de onmogelijke
situatie door jeugd en spontaniteit. Te weinig
weerwerk gaf Plne Belder (Annie), zij steeg
nergens tot de stille, geweldige tragiek van
het onherroepelijk dépit. En Hein Harms,
in de richting van de carricatuur, was in
deze, allerminst overdrachtelijk opgevatte
vertooning, misplaatst.
Als regisseur heeft Nico de Jong in dit
stuk weinig opmerkelQks verricht, als acteur
echter bracht hfl, knap karakterspeler met
veel entraln, het werk, trots ingrijpende
bezwaren, tot een verdiend succes.
***
N. V. HET ROTTERDAMSCH TOONEEL:
Rosmersholm.
Wanneer we het laatste bedrijf van .Ros
mersholm", daar waar ook Ibsen zich redt
in het visioen, wegdenken, dan houden we
inderdaad een drama over, dat een voor
beeld van zuiver realisme mag heeten. Het
slot, de na-proloog, waarin dichterlflke be
middeling leidt tot den zelfmoord van twee
jonge menschen, voor wie het leven zou
open staan indien daar niet op den drempel
lag het lijk der vermoorde Beate, is een
op-zichzelf schoon zielespel; overtuigen, met
evenredige kracht als bet voorafgaande,
doet het ons echter niet. Wel gelooven we
dat Rebecca en Rosmer uit handen van den
dood, die een moord met voorbedachten
rade inhield, geen geluk van samen-blijven
zullen aanvaarden, wel gelooven wfl dat
noch hfl, noch zij zich op den duur in het
leven, waarvan deze onultwischbare herin
nering den grondslag vormt, zullen hand
haven, doch dat zfl op het oogenblik der
innerlijke bevrijding door een volledige
bekentenis, in de reactie dus, onmiddellfk
zouden komen tot dit nieuwe initiatief: den
sprong, hand in hand, in de molenbeek,
waar de schim van Beate hen wacht, dat
felooven we alleen in pofsie." Rebecca
ennen wfl als een te sterke, levensgretige
vrouw om zich zoo Ineens gewonnen te
geven, en Rosmer is een man van te
lichte, te onverwoestbare illusies. Ware er,
in de plaats van den harden conservatief
Kroll, een ander, een Horatio, een mensch
als bgv.Strindberg's.Adolphe"in .'nRoes",
bij de hand geweest, hfl zou langs den weg
van het ruimer inzicht, Rosmer hebben kun
nen redden, in Rebecca de oude, verloren
krachten, haar diepste wezen, weder hebben
opgewekt. Ibsen's oplossing is de schoone
ontkenning, welke, van den dichter uit ge
zien, ons nimmer de ratlonneele voorkomt, en
een drama vraagt nu eenmaal snel recht.
Bovendien is het tooneel der biecht, die de
laagste misdaad en de verhevenste kracht
door-liefde manifesteert, zóoverweldigend,
dat er daarna ook niet veel feitelrjks meer
DEN HAAG
WARMOND
PADOX
HOUTBOUW
KANTOOR-.FRE.DERIK.HENDRIMAAN ^
BUREAU ARCHITECT'.PARKSTRAAT 87
LEVERT DE/VERLANGD IN ZEER KORTEN
TUD ALLC HOUTCONSTRUCTIE/
AL/"
-"' LANDHUIZEN
CLUBGEBOUWEN
JACHTHUIZEN
TENNI/HUI/JE/
C ATALOCU/OP AANVRAAG
imiiiiimiliiiiliimiiiiiiliQiiiifiiiriMiiiiiiliiiiiiiiiii
dat land geopende mogelijkheid om op min
of meer gunstigen voet met andere landen
mede te dingen. De Concurrenzfahigkeit"
op de wereldmarkt hangt in belangrijke mate
daarvan af. In belangrijke mate, niet uit
sluitend nataurlflk. Er zijn andere, zeer ge
wichtige factoren:, de kosten van aanvoer
van grondstoffen, de aanwezigheid van brand
stoffen (steenkool), de intensiteit van den
arbeid der werklieden) niet in het minst,
gelijk van zelf spreekt, ook het loon (waarop
intusschen ook weer van invloed is de
meerdere of mindere welvarendheid van de
nijverheid, aangezien bedrijven, die .op den
rand" van de bestaansmogelijkheid leven,
tot de slechtst betalende behooren). Maar
dit daargelaten en al het overige gelijk
voorondersteld zal de internationale me
dedinging het minst zwaar vallen aan de
nijverheid van dat land, waar de voort
brenging met mindere lasten dan elders
wordt gedrukt. En nu is het wel heel dui
delijk, dat alle arbeidsbescherming, ook alle
arbeidersverzekering, per saldo neerkomt op
de bedrijven, waarin de beschermde en ver
zekerde arbeiders werkzaam zijn, dat de
kosten van zoodanige maatregelen beduiden
CADILLAC
Het Meesterstuk der Autotechniek
Importeur: K. LANDEWEER, UTRECHT
aan te voeren zou zQn van eenigszlns gelijke
dramatische ontroering.
Want ik was het, die Beate den weg
naar de molenbeek opdreef... O, neen, niet
ineens, zulke dingen gaan nooit ineens,
voetje voor voetje, ik wilde niet, deed het
toch.., nog n stapje... en dan nog een.."
Alleen, voor ons die dit martelend proces
gedurende drie bedrijven hebben
meegeleden, als gold het ons eigen bloed, is de
overgang van dére werkelijkheid in de ab
stractie zóschielijk en ver-strekkend, dat
we ome ontvankelijkheid voor de mensen
Rebecca, gelijk zfl thans, gelouterd, tegen
over het leven staat, ietwat verliezen voor
de vrouw die, zQ het frohen Muts" thans
zelve den weg der Beate's inslaat.
Rebecca West, gekomen op Rosmersholm"
om de zwakke vrouw des huizes behulp
zaam te zfln, begeert Johannes Rosmer, den
idealist.
Met duizend uitvluchten en argumenten
weet zij zlchzelve te misleiden, om maar
niet aan deze waarheid te raken. Zij heeft
inderdaad gronden de tobbende vrouw
houdt allen groei en bloei op Rosmorsholm
tegen, en het huwelflk bleef kinderloos
om voor zlchzelve aan te nemen, dat het
haar roeping kon zijn de levenskrachten
op te houden in dien man van edelen aan
leg, zij mocht de natuurlijke overtuiging
stil in zich omdragen dat in elk geval Beate
(zij is reeds gestorven bij den aanvang van
het stuk, maar uit de schaarsche gegevens
die Ibsen van deze vrouw gaf, herkennen
wij terstond het oerbeeld) niet de persoon
was 'bij wie een man als Rosmer zich wel
gevoelt, en gelooven, dat, Indien de dood
aan al dit reeds negatieve een einde maakte,
het positieve, datgene wat zij met haar
gezonden geest en gezond lichaam, hem
brengen kon, het betere zou zijn.-Maar
haar ingrijpen, het *niddel dat zij te baat
neemt, is ontzettend als de sluipmoord bfl
Shakespeare en ons veel dichter nabij. Het
dood-wenschen van een mensch, dat strui
kelblok -is op den weg waarheen onze
diepste instincten drijven, heeft Ibsen in
Klein-Eyolf aangeroerd, in .'n Roes" van
Strindberg vinden we een quivalent, doch
in beide gevallen blijft het opwelling, z
overrompelend snel, dat men er een mensch
nauwelijks verantwoordelijk voor stellen
durft. In Rosmersholm" echter, wordt de t e
opwelling uitgangspunt voor een crimineel
plan van onmenschelijke wreedheid. Rebecca
Iaat de overgevoelige vrouw, aan haar zor
gen toevertrouwd, met halve woorden ver
staan, langzaam, als drupte zij haar gif in
het oor, dat zij, eenvoudig door haar be
staan, het geluk op Rosmersholm voor twee
gezonde menschen belet. En tot dit uiterste
gaat ze, schoon het een geraffineerde leugen
is, want de, in drogredenen van fatsoen
groot-gebrachte Rosmer heeft Rebecca met
geen vinger aangeraakt, Beate te doen
gissen, dat nog ee»derde jong leven binnen
korten tijd zal lijden onder het noodlot van
haar, Beate's, wettelijk recht.
Dit voorspel, Ibsen verstaat de kunst der
voorbereiding zoo meesterlijk dat men het
verleden als een voldragen drama onder
het werk, dat op de planken staat, voelt
leven, treedt in een nieuw stadium, het
stadium der meedoogenlooze bewustwor
ding, op het oogenblik, dat Rebecca, mees
teres van het terrein, in de met bloemen
opgefleurde huiskamer, het eerste woord
spreekt. En dan voltrekt zich, zonder dat
er een speld tusschen te krijgen is, het
vonnis, dat bij de gerechtigheid van hemel
en aarde, niet uitblijven kon. Doch niet
alleen op haar zelve, op den man, om wiens
wille ze de misdaad beging, slaat haar
schuld terug. Door invloeden van buiten,
voor ons van geen beteekenis, door inner
lijke gevolgtrekking, welt in den argeloozen
verhooging van de voortbrengingskosten,
welke verhooging de fabrikant moet trachten
in den verkoopprijs van zfln fabrikaat lerug
te vinden en waarmee hfl dus dien prijs
boven den kostprijs van zijn product (zonder
.sociale lasten') zal opzetten.
Vroeger heb ik er reeds op gewezen, dat
het Inzicht ia dezen gang van zaken, in
dit, de mededinging belemmerend karakter
van sociale lasten", zeer sterk was In
Duitschland (vór den oorlog) en dat land
er toe dreef aan de uitbreiding van zijn
sociale verzekering paal en perk te stellen,
totdat concurreerende landen even ver op
dien weg zouden zrjn gevorderd. Dat inzicht
was het ook, dat verschillende Europeesche
Staten (vór den oorlog) leidde tot het
houden van bijeenkomsten, waarin over
Internationale regeling van arbeidsbescher
ming werd gesproken. Er wasén vereenlging
opgericht, die pionierswerk in die richting
deed, de zaken voorbereidde en de vraag
onderzocht op welk punt men telkens weer
tot overeenstemming zou kunnen geraken.
Natuurlijk heeft de oorlog die internationale
gedachtenwisseling afgebroken of liever
onderbroken. Want zie, men haast zich thans
deze weer voort te zetten en men doet dit
thans met meer voortvarendheid en door
het nemen van verder strekkende besluiten
dan voorheen.
Waarom men zoodanige regeling aanstonds
van zoo groot belang acht, dat men onver
wijld voordat nog andere onderwerpen
van internationalen aard aan de orde zijn
gesteld daartoe overgaat ? Het antwoord
heb ik reeds gegeven. In alle landen is een
sterk streven merkbaar naar arbeidsbescher
ming, naar uitbreiding van sociale verzekering
en men gevoelt overal, dat de wetgevende
vergaderingen met dat streven ernstig reken
schap zullen moeten houden. Maar men
gevoelt tevens, dat, wanneer eenig land op
dien weg verder gaat dan andere, het op
de wereldmarkt bij die andere achterstaat.
En daarom komt men bijeen, om vast te
stellen hoever men gaan zal.
Het spreekt van zelf, dat men de
blnnenlandsche wetgeving van elk land niet een
regeling kan opdringen. De te Washington
genomen besluiten hebben dus het karakter
van normen, die men stelt, van
minlmumeischen. Maar ook als zoodanig hebben zfl
groote beteekenis, want ook als zoodanig
beduiden zfl in vele landen belangrijke stap
pen vooruit. Van hoeveel gewicht dergelijke
internationaal vastgestelde mlnimum-eischen
kunnen rijn, springt in het oog, wanneer
men denkt b.v. aan Japan, waarvan iedereen
weet dat het op de markt een kwade con
current!" is, omdat de bijzondere arbeids
voorwaarden in dat land tot een buitengewoon
scherpe mededinging leiden. Men mag dan
ook veilig aannemen, dat de Washingtonsche
normen het peil zullen aangeven, waartoe
Rosmer de twijfel op aan Beate's dood, of
zij wel waarlijk in een vlaag van verstands
verbijstering zich van den vlonder glijden
liet, of daar niet een vermoeden..? En
eindelijk brengt een brief, nog door Beate
geschreven, de waarheid aan het licht,
dat zfl inderdaad vrijwillig is heengegaan,
om Rosmer, dien zfl het beste gunt, en
Rebecca, plaats te maken. En dan blijft er
maar n mogelijkheid om Rosmer van het
ondraaglijk zelfverwijt: zich jegens Beate
te hebben verraden, te ontlasten, Rebecca's
volledige bekentenis. Door het geheele werk
heen zien we de schuld in haar vollen
omvang, in haar ontstellende détails, door
dringen tot Rebecca, de .bekentenis .wer
ken", en op het oogenblik dat ze spreken
gaat, Rosmer haar liefde, aan den eenen
kant van de tafel, zwager Kroll, haar tegen
stander, aan den anderen, weten we dat er
geen haar aan haar zal blijven gespaard.
Het Is zoowat twintig jaar geleden, dat
Eleonore Duse In het Grand Theatre in de
Amstelstraat, in een taal, die we voor het
mterendeel niet verstonden, deze bekentenis
uit haar keel wrong, met niets dan dat ne
verbijsterende gebaar van duwen, en terug
trekken, woordje voor woordje, tot ze geen
adem meer had, en er was. Wie dat hebben
meegemaakt, kennen Rcbccca West voor
hun leven.
Om Allda Tartaud tracht Het
Rotterdamsch Tooneel" elk jaar naar tenminste
n Ibsen-voorstelling,het piecederésistance
van zfln repertoire. ZQ is in veel opzichten
voor deze hoofdrollen aangewezen en
buitendien een tooneelspeelster van fijnen
tact,die niet licht iets geheel bederft; soms, als
Hedda Gabler, tot een schoone ontplooiing
van haar diepste-zelf komt. Bfl alle volgende
Hedda's", die wij nog op het tooneel zullen
zien, zal daar zijn h da r Hedda, als een
toetssteen.
Maar zoo staat thans ook achter haar
klein-burgerlijke, Rebecca, die andere, welke
eenmaal de vorstelijke waarheid inluidde met
een .Ga zitten Rosmer, en U ook rector
Kroll", dat door de ziel sneed, en wier
verstikt misschien", .misschien heb ik ook
wel zoo iets gezegd", een openbaring van
menschelflkheld was. Een leek leert
tooneelkunst door vergelijking en wanneer een
tooneelkunstenaar eenmaal een rol voor ons
gespeeld heeft, dan laat ons niet het andere,*
maar het mindere, daarna onbevredigd.
Na de Rebecca van Eleonore Duse leek mij
de rol door Mevrouw Tartaud nog maar be
naderd. Doch op een wflzs dat er, met lof
voor de Ifln, de stijging, het ontroerend
accent dat zij somtijds vond, wellicht nog
een figuur van dieper indringende beteekenis
uit groeien kan. De opzet van de vertooning
was, mede door haar, en een .Kroll" van
Frlts Tartaud, die, breed en vierkant,
inderdaad als een blok van conservatisme
op Rebecca's weg lag, rustig en op den
juisten toon gestemd. Doch het Biet-ingeleefd
zfln in de rol van Rosmer, door Chrispijn Sr.,
die teerde op zfln natuurlijken", en nog
immer bekorenden spreektrant, zonder ons
n trek van Johannes Rosmer's dichterlijk
wezen te ontvouwen, bleek al spoedig een
beletsel deze kraqse tooneelen te doen leven.
En ook de regisseur Chrispfln had het
werk, waarin nog een belangwekkende, doch
geheel buiten het kader dringende, Brendel
van Verstraete, en een Mordensgaard van
Vervoorn, die mij te veel marquéwas,
genoemd mogen worden, niet in zfln hand
hand gehouden, het tartend tempo belette
de zoo verelschte dramatische spanning en
de, in den aanvang getroffen grondtoon,
klonk niet door.
TOP NAEFF