De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1919 27 december pagina 11

27 december 1919 – pagina 11

Dit is een ingescande tekst.

27 Dec. '19. No. 2218 DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND 11 MÜZIEKfflSTRÜMES? S. BLAZER Solo-O on tra- bamml*t Concoftgottoumrofkemt 301. - Tul. M 1411 i prima GROOTE OPRUIMING wegens vergevorderd Seizoen van Bontmantels, Pelsjassen, Mantels met bontgevoerd, Colliers, Moffen, Damesbontmutsen, Voetzakken, Autoplaids enz. 20 pCt. korting a contant ^üi^ A. WEILL, Bontwerker :-: HAARLEM, Gevestigd 1856 Lid der Kon. goedg. Ver. van Bontwerkersbedrijven EEMIG VAKKUNDIG ADRES TE HAARLEM Frankfurt a. M. - G. SCHIELE & Co. Ventilatoren-und Pumpenwerke - Eschborn a. T. Vertegenwoordigd Gesellschaf»mit beschrankter Haftung Ventilatoren voor alle takken der industrie Installaties voor kunstmatige trek Transport-inrichtingen voor- lichte stoffen Lage- en hoogedrukcentrifugaalpompen Alle machines voor riem aandrijving of ingericht voor directe koppeling met ? electromotor VENTILATOREN VOOR SCHEPEN iHiiiiuiiiiiiiinmiiiiiiiiiMiiiiiMiiuiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiiiiiiiii IIIHIIIIIIIUIIIIIIIII iiiiiiiiiiii in nu n in minimi! n minimi iim mi DE DRUCKER-ZALEN IN HET RIJKSMUSEUM Niet minder dan vflf flinke zalen waren noodig, om den vorstelijken schat van enorme gelds waarde en onberekenbare ideëele waarde, waarmede de heer en mevrouw Drucker 's lands voornaamste kunstverzameling ver rijkten, behoorlek te herbergen. Het is niet aUeen om den grooten omvang der collectie, cbarges),dierenstudle8vanSwan,teekeningen van Bauer, Willem en Jacob Marl», Gabrlël en de Bock en Jules Laszore. In de tweede benedenzaal vinden we een zeer groot scbilderQ van Swan in de breedte (ijsberen, die zich aan een boot in zee vastklampen), een groote zwartkrijt-teekenlng van Toorop (twee visschers, onderaan links: mauvais salaire"), een zeer groote teekening van Bosboom (kerkinterieur), teekeningen van Jacob Marls, Weissenbruch (binnenpleintje in B r e i t n e r, Amsterdamsche Brug de uitgebreide verscheidenheid der in haar vervatte kunstvoortbrengselen, het aantal der zich daaronder bevindende meesterwerken, dat dit Drucker-bruikleen van zoo ongemeene beteekenls is, maar ook om het feit, dat bet van enkele onzer beste moderne meesters, Bosboom, Breltner, Bauer, Isaac fsraëls, de zeldzame begaafdheid nadrukke lijker spreken doet, dan tot dusver in het i Rijksmuseum het geval was. De beide be nedenzalen bevatten, behalve beeldende fcuest, ook fraaie meubelen en andere pro ducten van kunstnijverheid. In de eerste treffen we aan: van Bosboom een groote, vroege aquarel, Czaar Peter, gewapend met een zwaren scheepstlmmermanshamer, vijf prachtige, kleine aquarellen (kerkinterieurs) en nog een grootere, voorts eenige meesterlgk gedane humoristische penteekenlngen van Bakker Koiff,eenlandschap-square!van Jongkind (1871), een rozen-aquarel van Voerman, teekeningen van Weissenbruch en Mauve, Troyon en Daubigny, Chs. Rochussen «n Daumler (lezend heerschap, herinnerend aan een van zijn bekendste advocatenToonkamers van den Kunstpottenbakker C. J. LANOOY Papestraat 24 - 's-Qravenhage Permanente Tentoonstelling oude stad), aquarellen van Voerman (IJsselgezicht), M. Kameriingh Onnes, Le Comte, S. Mesdag-v. Houten, postels van leaac Israëls, Muhrman, v. Hoytemaendejosselin de Jong, teekeningen van Jan Veth (zeer mooi poitret), Willem Marls, H. Ronner, Bakker Korff, Swan (figuur), Toorop en Kever, vier etsen van Jozef Israëls, een aquarel van Bosboom (musiceerende monniken in het klooster te Boxmeer). De drie zalen boven bevatten uitsluitend beeldende kunst. In de eerste vinden we Breitner In de volle grootte van zijn forschplastische vormgave, zijn hevige koloristische kracht, zrjn machtigen opbouw, zijn wonder baarlijke suggestie van het .kolossale, het massale en massieve en van de alzijdig dieper wijkende ruimte. We vinden er ook Poggenbeek met zijn subtielkleurige, trans parante frischheid in stille weidehoekjes en vroolQke, intieme boogaard j es, vol buitentoon en met spits geteekende stoffage. Van Gabriël is hier een mooi klein schilderij, van Willem Roelofs Sr. een prachtig, tem peramentvol geschilderd landschap in rijke kleur en donkeren toon, sterk geïnspireerd door Barbizon, vooral door Rousseau, ter wijl het vrouwfiguurtje bfl de pomp en het verschletje links een opvallende verwant schap toont met hetgeen in Jaap Maris' vroege landschappen onder Franschen in vloed zoozeer charmeert. Van Swan (zoo wel verscheurende dieren als figuur in land schap) verscheidene uitmuntende schilder stukken, van Witsen een zeer goede waterverfteekening (gracht in sneeuw), van Munkaczy een interessant boschgezicht voor Nederland & Koloniën door Ingenieursbureau . VAN NISPEN -:- ZWOLLE -:itmmi iiiiiiiiiiiiiiniiiiiiiiifiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiHiiiiii DAMESI Abonneert U op het Maandschrift DE VROUW EN : HAAR HUIS" : 14E JAARGANG Prijs per jaargang f 7,50 franco per post f 8, UITQAVEt VAN HOLKEMA A WARENDORF AMSTERDAM ATELIERS JOH.WEEN UTRECHT GESCH.EN GEBR GLAS IN LOOD MEUBELEN *DECORATIE ENZ. llllllltllllllHlIHUIII (schilderij). Maar Breitner is 't, die in deze zaal domineert, onweerstaanbaar. Enkele zijner bekendste onderwerpen vindt men er in meesterwerken behandeld. Het gezicht op een zwaar besneeuwde Amsterdamsche brug geeft een grandiose levensuitbeelding, waar tegenover men zich klein voelt worden, als getroffen door een blijden schrik. Van welk een geweldige concreethetd zijn die vrouw hoorders, de Hilversumsche boerendeel, het Archief te Veere, het kerkinterieur met kroonluchter, dame ca meisje (de Haagsche Groote Kerk waarschijnlijk) behooren tot zijn meest waardevolle, kompleete aquarellen. Van zeer goede hoedanigheid zijn ook die van den oprit uit het dorp naar het strand te Schevenlngen, die van een raadhuiskamer en van de kerk te Oosthuiien. Van Mauve Bosboom, Prediking in een Kerk figuren l Ontstellend bijna werkt op den argeloos blnnentredenden bezoeker al aan stonds de damesgedaante in bruine pelerine vlak op den voorgrond, die, met de mof voor den mond, de volle voor 't gelaat, heel resoluut vanaf de brug zoo-maar de museum zaal schijnt binnen te stappen; regelrecht komt ze op u af, ge krijgt 't gevoel, voor haar op zijde te moeten. En welk een realiteit in de figuren achter haar, donkere gestalten tegen het grauwig sneeu wkleed der oploopende brug, in het aspect der huizenrij langs de gracht, het schuin verloop der gevellijn naar den straathoek toe l Ook de belde schilderingen van hu larengroepen met paarden zijn hoogst belangrijke aanwinsten. Op het eene stuk ziet men man nen en beesten op bruinen grond tegen de in avonddulster gehulde boomen, op het andere voor een huisje geschaard ; hier vormt de omsjerpte officier al een meester werk op zich-zelf door de kleur, de actie in de houding. Niet minder grootsch dan het grachtgezicht zijn de zeeschepen in de haven. Stoer geschilderd, in vehemente kleurkracht is het schip op den voorgrond; de daarachter liggende stoomers zijn door de atmosferische nevelingderroodachtigeavondlucht in zachter tonaliteit onderling verbon den. Verder vindt men hier van dezen meester nog een stadsgezicht, waarin kloekheid en breedheid van factuur samengaat met een uiterste fijnheid der grijze toonovergangen in de naast elkaar staande paardenkoppen. Bosboom beheerscht de tweede zaal. De predicatie in een Hervormde kerk, met de naar den preekstoel saamgedrongen is vooral te noemen een prachtige water verfschilderij van een liggende koe in stal, van Weissenbruch een pittig landschapje en een schuur met kippen (1895), nog fraaier gedaan dan de kelder (1888), van Gabrlël een groote schilderij optet in bruin (molen aan water). Van Jaap Marls zijn hier aqua rellen naar weidemolens, een duin gezicht, een jager langs vaart, een pink op 't strand. Maar allermeest bekoren zijn Meisje in het gras, met een bouquetje in de hand, tusschen groen van heesters en struiken, en zijn Meisje aan de piano (met het bekende diepe blauw in de zitting van het krukje). In de derde bovenzaal boeien Isaac Israëls en Bauer het sterkst, de eerste met vijf schilderijen uit vroeger tijd en met een heer lijk blanke pastei (sigaret- rookend meisje), waarin teer-frissche rose en groene, zachtwitte en theeroos-gele tinten, in verfijnde harmonie, fleurig contrasteeren met zwartiggrijze en bruine toetsen en waarin de soepelomkleede, ranke gratie der meisjesfiguur vlot en levendig is uitgedrukt. Bauer impo neert met aquarellen: oriëntale landschappen en stadsbuurten, een gothische kathedraal, een marmerwltte moskee tusschen avondgrauw geboomte onder helblauwe sterrenlucht ; traag gaan twee gelieven langs den vijver, waarin het stijlvol tafereel zich weer spiegelt. Doch heel zijn kolorlstische en fantastische natuur ontplooit zich in een evenwichtig gekomponeerde, naar de kleur waarden zoo juist afgewogen, meters lange en hooge schilderij, een Oosterschen optocht, die met ruiters op kameelen, met muziek van fluit en trom en snarenspel, vanuit een donkere poort aandrommend, zich beweegt naar het milde licht, dat den daarnaast staanden muur beschijnt en vandaar, gestaag afnemend, over de zachte grijzen en grijsblauwen, over de doffe tonen van bruinrood en groen der figuren henenvloeit. H. F. W. J EL T ES iiililllllllillliuiiiiiiiiiiiiin MANTELS M BONT'STELU,, OOK VERVORMEN EN REPAREEREN I.« Dameskleedermaker Bontwerker Heerengracht 3O4/306 Tel. 6O6O KT A' d 8 m "tel. 8060 N Tramlijn l in 2. Vititanptn Haïti St. luciinstiig IIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIHIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIMIIIIIIIIIIllllllllll ZET het NIEUWE JAAR IN met het koop e n vaneen BINTANG rijwiel; dan is het jaar vanzelf gelukkig, zoowel voor U als voor de Rijwiel fabriek BINTANG".

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl