Historisch Archief 1877-1940
27 Dec. '19. No. 2218
DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
11
MÜZIEKfflSTRÜMES?
S. BLAZER
Solo-O on tra- bamml*t Concoftgottoumrofkemt
301. - Tul. M 1411
i prima
GROOTE OPRUIMING wegens vergevorderd Seizoen
van
Bontmantels, Pelsjassen, Mantels met bontgevoerd, Colliers,
Moffen, Damesbontmutsen, Voetzakken, Autoplaids enz.
20 pCt. korting a contant
^üi^
A. WEILL, Bontwerker :-: HAARLEM, Gevestigd 1856
Lid der Kon. goedg. Ver. van Bontwerkersbedrijven
EEMIG VAKKUNDIG ADRES TE HAARLEM
Frankfurt a. M. - G. SCHIELE & Co. Ventilatoren-und Pumpenwerke - Eschborn a. T.
Vertegenwoordigd
Gesellschaf»mit beschrankter Haftung
Ventilatoren voor alle
takken der industrie
Installaties voor
kunstmatige trek
Transport-inrichtingen
voor- lichte stoffen
Lage- en
hoogedrukcentrifugaalpompen
Alle machines voor
riem aandrijving of
ingericht voor directe
koppeling met
? electromotor
VENTILATOREN VOOR SCHEPEN
iHiiiiuiiiiiiiinmiiiiiiiiiMiiiiiMiiuiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiiiiiiiii IIIHIIIIIIIUIIIIIIIII iiiiiiiiiiii in nu n in minimi! n minimi iim mi
DE DRUCKER-ZALEN IN HET
RIJKSMUSEUM
Niet minder dan vflf flinke zalen waren noodig,
om den vorstelijken schat van enorme gelds
waarde en onberekenbare ideëele waarde,
waarmede de heer en mevrouw Drucker
's lands voornaamste kunstverzameling ver
rijkten, behoorlek te herbergen. Het is niet
aUeen om den grooten omvang der collectie,
cbarges),dierenstudle8vanSwan,teekeningen
van Bauer, Willem en Jacob Marl», Gabrlël
en de Bock en Jules Laszore. In de tweede
benedenzaal vinden we een zeer groot
scbilderQ van Swan in de breedte (ijsberen,
die zich aan een boot in zee vastklampen),
een groote zwartkrijt-teekenlng van Toorop
(twee visschers, onderaan links: mauvais
salaire"), een zeer groote teekening van
Bosboom (kerkinterieur), teekeningen van
Jacob Marls, Weissenbruch (binnenpleintje in
B r e i t n e r, Amsterdamsche Brug
de uitgebreide verscheidenheid der in haar
vervatte kunstvoortbrengselen, het aantal der
zich daaronder bevindende meesterwerken,
dat dit Drucker-bruikleen van zoo
ongemeene beteekenls is, maar ook om het feit,
dat bet van enkele onzer beste moderne
meesters, Bosboom, Breltner, Bauer, Isaac
fsraëls, de zeldzame begaafdheid nadrukke
lijker spreken doet, dan tot dusver in het i
Rijksmuseum het geval was. De beide be
nedenzalen bevatten, behalve beeldende
fcuest, ook fraaie meubelen en andere pro
ducten van kunstnijverheid. In de eerste
treffen we aan: van Bosboom een groote,
vroege aquarel, Czaar Peter, gewapend met
een zwaren scheepstlmmermanshamer, vijf
prachtige, kleine aquarellen (kerkinterieurs)
en nog een grootere, voorts eenige
meesterlgk gedane humoristische penteekenlngen
van Bakker Koiff,eenlandschap-square!van
Jongkind (1871), een rozen-aquarel van
Voerman, teekeningen van Weissenbruch en
Mauve, Troyon en Daubigny, Chs. Rochussen
«n Daumler (lezend heerschap, herinnerend
aan een van zijn bekendste
advocatenToonkamers van den Kunstpottenbakker
C. J. LANOOY
Papestraat 24 - 's-Qravenhage
Permanente Tentoonstelling
oude stad), aquarellen van Voerman
(IJsselgezicht), M. Kameriingh Onnes, Le Comte,
S. Mesdag-v. Houten, postels van leaac
Israëls, Muhrman, v. Hoytemaendejosselin
de Jong, teekeningen van Jan Veth (zeer mooi
poitret), Willem Marls, H. Ronner, Bakker
Korff, Swan (figuur), Toorop en Kever, vier
etsen van Jozef Israëls, een aquarel van
Bosboom (musiceerende monniken in het
klooster te Boxmeer).
De drie zalen boven bevatten uitsluitend
beeldende kunst. In de eerste vinden we
Breitner In de volle grootte van zijn
forschplastische vormgave, zijn hevige koloristische
kracht, zrjn machtigen opbouw, zijn wonder
baarlijke suggestie van het .kolossale, het
massale en massieve en van de alzijdig
dieper wijkende ruimte. We vinden er ook
Poggenbeek met zijn subtielkleurige, trans
parante frischheid in stille weidehoekjes en
vroolQke, intieme boogaard j es, vol
buitentoon en met spits geteekende stoffage. Van
Gabriël is hier een mooi klein schilderij,
van Willem Roelofs Sr. een prachtig, tem
peramentvol geschilderd landschap in rijke
kleur en donkeren toon, sterk geïnspireerd
door Barbizon, vooral door Rousseau, ter
wijl het vrouwfiguurtje bfl de pomp en het
verschletje links een opvallende verwant
schap toont met hetgeen in Jaap Maris'
vroege landschappen onder Franschen in
vloed zoozeer charmeert. Van Swan (zoo
wel verscheurende dieren als figuur in land
schap) verscheidene uitmuntende schilder
stukken, van Witsen een zeer goede
waterverfteekening (gracht in sneeuw), van
Munkaczy een interessant boschgezicht
voor
Nederland & Koloniën
door
Ingenieursbureau .
VAN NISPEN
-:- ZWOLLE
-:itmmi iiiiiiiiiiiiiiniiiiiiiiifiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiHiiiiii
DAMESI
Abonneert U op
het Maandschrift
DE VROUW EN
: HAAR HUIS" :
14E JAARGANG
Prijs per jaargang f 7,50
franco per post f 8,
UITQAVEt
VAN HOLKEMA A WARENDORF
AMSTERDAM
ATELIERS
JOH.WEEN
UTRECHT
GESCH.EN GEBR GLAS
IN LOOD
MEUBELEN
*DECORATIE ENZ.
llllllltllllllHlIHUIII
(schilderij). Maar Breitner is 't, die in deze
zaal domineert, onweerstaanbaar. Enkele
zijner bekendste onderwerpen vindt men er
in meesterwerken behandeld. Het gezicht op
een zwaar besneeuwde Amsterdamsche brug
geeft een grandiose levensuitbeelding, waar
tegenover men zich klein voelt worden, als
getroffen door een blijden schrik. Van welk
een geweldige concreethetd zijn die vrouw
hoorders, de Hilversumsche boerendeel, het
Archief te Veere, het kerkinterieur met
kroonluchter, dame ca meisje (de Haagsche
Groote Kerk waarschijnlijk) behooren tot
zijn meest waardevolle, kompleete aquarellen.
Van zeer goede hoedanigheid zijn ook die
van den oprit uit het dorp naar het strand
te Schevenlngen, die van een raadhuiskamer
en van de kerk te Oosthuiien. Van Mauve
Bosboom, Prediking in een Kerk
figuren l Ontstellend bijna werkt op den
argeloos blnnentredenden bezoeker al aan
stonds de damesgedaante in bruine pelerine
vlak op den voorgrond, die, met de mof
voor den mond, de volle voor 't gelaat, heel
resoluut vanaf de brug zoo-maar de museum
zaal schijnt binnen te stappen; regelrecht
komt ze op u af, ge krijgt 't gevoel, voor
haar op zijde te moeten. En welk een
realiteit in de figuren achter haar, donkere
gestalten tegen het grauwig sneeu wkleed
der oploopende brug, in het aspect der
huizenrij langs de gracht, het schuin verloop
der gevellijn naar den straathoek toe l
Ook de belde schilderingen van hu
larengroepen met paarden zijn hoogst belangrijke
aanwinsten. Op het eene stuk ziet men man
nen en beesten op bruinen grond tegen de
in avonddulster gehulde boomen, op het
andere voor een huisje geschaard ; hier
vormt de omsjerpte officier al een meester
werk op zich-zelf door de kleur, de actie
in de houding. Niet minder grootsch dan
het grachtgezicht zijn de zeeschepen in de
haven. Stoer geschilderd, in vehemente
kleurkracht is het schip op den voorgrond; de
daarachter liggende stoomers zijn door de
atmosferische
nevelingderroodachtigeavondlucht in zachter tonaliteit onderling verbon
den. Verder vindt men hier van dezen meester
nog een stadsgezicht, waarin kloekheid en
breedheid van factuur samengaat met een
uiterste fijnheid der grijze toonovergangen
in de naast elkaar staande paardenkoppen.
Bosboom beheerscht de tweede zaal.
De predicatie in een Hervormde kerk, met
de naar den preekstoel saamgedrongen
is vooral te noemen een prachtige water
verfschilderij van een liggende koe in stal,
van Weissenbruch een pittig landschapje en
een schuur met kippen (1895), nog fraaier
gedaan dan de kelder (1888), van Gabrlël
een groote schilderij optet in bruin (molen
aan water). Van Jaap Marls zijn hier aqua
rellen naar weidemolens, een duin gezicht,
een jager langs vaart, een pink op 't strand.
Maar allermeest bekoren zijn Meisje in het
gras, met een bouquetje in de hand, tusschen
groen van heesters en struiken, en zijn
Meisje aan de piano (met het bekende diepe
blauw in de zitting van het krukje).
In de derde bovenzaal boeien Isaac Israëls
en Bauer het sterkst, de eerste met vijf
schilderijen uit vroeger tijd en met een heer
lijk blanke pastei (sigaret- rookend meisje),
waarin teer-frissche rose en groene,
zachtwitte en theeroos-gele tinten, in verfijnde
harmonie, fleurig contrasteeren met
zwartiggrijze en bruine toetsen en waarin de
soepelomkleede, ranke gratie der meisjesfiguur
vlot en levendig is uitgedrukt. Bauer impo
neert met aquarellen: oriëntale landschappen
en stadsbuurten, een gothische kathedraal,
een marmerwltte moskee tusschen
avondgrauw geboomte onder helblauwe
sterrenlucht ; traag gaan twee gelieven langs den
vijver, waarin het stijlvol tafereel zich weer
spiegelt. Doch heel zijn kolorlstische en
fantastische natuur ontplooit zich in een
evenwichtig gekomponeerde, naar de kleur
waarden zoo juist afgewogen, meters lange
en hooge schilderij, een Oosterschen optocht,
die met ruiters op kameelen, met muziek
van fluit en trom en snarenspel, vanuit een
donkere poort aandrommend, zich beweegt
naar het milde licht, dat den daarnaast
staanden muur beschijnt en vandaar, gestaag
afnemend, over de zachte grijzen en
grijsblauwen, over de doffe tonen van bruinrood
en groen der figuren henenvloeit.
H. F. W. J EL T ES
iiililllllllillliuiiiiiiiiiiiiin
MANTELS
M
BONT'STELU,,
OOK VERVORMEN
EN REPAREEREN
I.«
Dameskleedermaker Bontwerker
Heerengracht 3O4/306
Tel. 6O6O KT A' d 8 m "tel. 8060 N
Tramlijn l in 2. Vititanptn Haïti St. luciinstiig
IIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIHIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIMIIIIIIIIIIllllllllll
ZET het NIEUWE JAAR IN
met het koop e n vaneen
BINTANG
rijwiel; dan is het jaar
vanzelf gelukkig, zoowel
voor U als voor de
Rijwiel
fabriek BINTANG".