Historisch Archief 1877-1940
27 Dec. '19. No.2218
?'?v
DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
Nieuwe
Fransche Letteren
ABEL HERMANT
L'Aube ardente, Paris, Lemerre, 1919
Abel Hermant Is een van die schrijvers
welke kunstenaar in het kleine weten te zfln,
maar wie bet aan de intensiteit van gevoelen
en denken ontbreekt, die de ware grootheid
uitmaakt.
Kunstenaar is hij. Ondernomen hebbende
een tafereel te maken van het innerlijk leven
dat een jonge, gegoede, intelligente
Franschman tusscheo 1880 en 1890 kan geleid hebben,
kwijt hij ziel) daarvan met waarschijnlijkheid
en kunstvaardigheid. Zijn Philippe is voor
dien tijd en voor die soort van jongelieden
Inderdaad representatief. Zeer ontwikkeld,
daarbij in hoofdzaak literair van geestesvorm,
leejt Philippe. intellectueel gesproken, van
Plato, Kant, Taine, Stendhal.
Deoud-Orleksche wereld van kunst en wijsheid heeft voor
hem den rangeeaer persoonlijke herinnering..
Als zoovele zijner tijd- en landgenooten
wordt hQ dooi- Engeland aangetrokken; hij
brengt een seizoen te Oxford door, verblijf
dat door het plotseling gevaar van oorlog
met Dultschland in 1887 gewelddadig wordt
afgebroken. Hij sluit er vriendschap met een
zeer waarschflnlflken Engelschea student:
mooi op sympathieke manier stilzwijgend
radicaal onverschillig voor ieder intellec
tueel debat, ofschoon dichter van Grieksche
verzen; daarbij zonder Inspanning tulich l...
kulscber dan zijn Fransche vriend.
Pailippe's ?vriendschappen zijn spontaan,
onweerstaanbaar en getrouw; in haar
weflergave is Abel Hermant exquis. Zoo ook is
hfl exquis wanneer hij Oxford en zijn oude
steeaen beschrijft. Exquis is hij als hij de
menschelflke jeugd verrukkelijk prilst, ver
rukkelijk omdat lederen ochtend het leven
haar volkomen vn l e u w schijnt, omdat zij
lederen dag ontwaakt met een
geluksverwachting die nooit twflfelt, met een zeker
heid' die alle vreugden rustig opeischt
Exquis is Abel Hermant als bij dien aardlgen
Franscben jongen in zich voelt leven
herleven: want in 1887 was hij zelf 25
jaar l ; als hij ons in zQn eerlflken, fieren,
fijngevoeligen Philippe het innerlijk doet
kennen van een dier slanke jonge Franschen,
met hun schoon gelijnde, zoo wel-spre
kenden mond en den beweegUken glans
hunner oogen een dier epheben wier
waardige zoons wij in Parflsche straten nog
dagelflks kruisen. Exquis is Hermant als hfl
met bescheiden vrooiflkhetd in de
Oxfordsche vrienden van Philippe het specifiek
Engelsche te verstaan geeft: hun over
vloedig gebruik,van het woord really; hun
lakonleken aard. Exquis Is Abel Hermant...
telkens. Niet eens voortdurend: slechts van
tijd tot tijd.. En het woord zegt toch al niet
zoo heel yeel. Het duidt een eigenschap
van den tweeden rang aan.
Beter eigenschappen kan zijn werk ook
niet vertoonen Abel Hermant is exquis,
maar klein. HQ laat hier een Duitschei op
treden die een splonnennatuur heeft, die
antichrlstelflk en op hatelijke wijze wetenschap
pelijk" is, en hij bedoelt dat de
Dultschers zoo zijn. Dat mag soms wel waar
zfjn; maar voor een kunstenaar is het klein
in zijn kunstwerk zoo iets te zeggen; het
is te polemisch. Erger: van zfln jongen
Duitscher maakt hij een apostel van Nietzsche
en vereenzelvigt diens karakter en denkwijze
met den politTeken grootheidswaanzin van
zijn land. Nietzsche zou mede
verantwoordelflk zijn voor tiet gedrag der Duitsche
regeering in 19141 Dit is kortzichtig, on
intelligent, dit is klein. Met ontstemming
doei het u beseffen dat deze geletterde, fijne,
exquise Abel Hermant van Nletzsche's
magnifiek en machtig individualisme niets
begrepen heeft.
Nietzsche en de Duitschers zouden den
haat vertegenwoordigen, in tegenstelling tot
den genialen Angelsakser Walt Whitman;
deze zou, ofschoon ondogmatisch, aan de
menschheld de nieuwe les bij uitstek in
christelijke charltas geleerd hebben. En
ongetwijfeld is Whitman's prediking van
menschenmin opmerkelflk en vruchtbaar
geweest; maar hij was in dit opzicht niet
de eenige en toen zeker in Frankrijk niet
de meest bekende: de voorname plaats, die
hij, onder den naam van Ashley Bell, in
Hermant's roman inneemt, dankt hij, naar
ik vrees, vooral hieraan dat Engeland in
1915, toen het boek voltooid werd,
Frankrijk's bondgenoot, en Amerika Frankrijk's
moreele steun was... In organisch verband
met het boek of met den hoofdpersoon
Philippe staat hij tenminste niet. Philippe
is een gevoelige jongen, maar hij blflft een
intellectualist en een raisonneur; Ashley
Bell daarentegen is een oerkracht van
gevoel en van niets dan gevoel. Men ziet
wel dat Philippe door Bell wordt aan
getrokken, maar men ziet niet
voorlooplg althans, er komen vervolgen dat
Philippe innerlijk ook door Bell wordt ge
wijzigd. Men begrijpt niet wat die twee met
elkaar te maken hebben; hun verhouding
doet u niet aan. De geheele Ashley Bell
doet u niet aan, hoe uitvoerig ook
geteekend. GQ verneemt wel dat hij het sterker
wordea der nationaliteitsgevoelens, samen
gaande met toenemende wereldvriendschap;
dat hfl ook de Fransch-Engelsche kame
raadschap sch|nt voorspeld te hebben;
maar het gaat u het andere oor weer uit. En
hier ligt het bewijs bij uitnemendheid dat
Abel Hermant intensiteit van gevoelen en
denken te kott komt. Een zoo machtige,
magnetische persoonlijkheid als Whitman
hangt men aan met geheel zijn hart; men
viert hem, met eerbied en ontroering of
men Iaat hem ongemoeid. Wie op niet meer
dan keurige wijze, voor zulk een kolos, van
waardeering en instemming getuigt, moge
een exquis verteller, een gevoelig man, een
intelligent en geestig pelntre de mcears zijn,
een groot schrijver is hfl niet.
Laurent TaHhade is overleden, 65 jaar
oud. Hfl was bekend als schrijver van eenige
prachtige verzen en van curieuse,
woordkunstig zeer verdienstelijke, daarbij vaak
geestige scheldpoësle. Ook zijn meest
polemisch proza was bijzonder rijk, zui
ver en inslaand. Een durver, een dichter
en een dandy.
Het Théatre du Vieux Colombier wordt
in Januari 1920 heropend. Kort vór den
oorlog door Jacques Copeau en zijn vrien
den opgericht, voerde het met groeiend
succes de ware meesterstukken van
binnenen buitenlandsch tooneel op en reageerde
KERSTMIS
1919
Teekenlng voor mde Amsterdammer" van fordaan
Als de vredesklokken luiden . . . .1
lliHiiliiiiiiiiiiliiiimiiiiiiiiilllliimiimiiiimiiiiiiiiii
aldus op gelukkige wijze tegen het
boulevard-theater, waar steeds opnieuw monsieur,
madame en de derde hoofdgegevens waren.
Parijs JOH ANN ES TIELRO o Y
ONZE HOLLANDSCHE ARTIESTEN
IN TROPISCH NEDERLAND
I
De laatste jaren is de stroom van
Nederlacdsche artiesten naar Indië buitengewoon
groot geweest. Na het succes van Verkade
en van Louis de Vries in het eene genre
en dat van Pisuisse en Blokzfjl in het andere,
die wel niet nagelaten zullen hebben met
de bekoorlflke overdrijving welke over het
algemeen ook de ware artiest niet laten kan
en die hem bovendien ook niet misstaat,
Indië te- schetsen als het land, waar de
kunstenaar goud tegen hier koper kan ver
dienen, is het aantal Nederlandsche artiesten,
tourneerend door onzen grooten archipel
legio geworden. De meesten keeren thans
onvoldaan en gedesillusioneerd terug.
De oorzaken van deze decepties zfln velerlei
en het loont zeer zeker de moeite, waar
immers nog vele artiesten in elk genre met
plannen rondloopen door Indië een kunstreis
te ondernemen, ze hier eens in beknopten
vorm na te gaan.
Indië is op elk gebied Biet meer het gouden
land van belofte, dat het tien jaar geleden
was. De sociale verhoudingen bebben zich,
den laatsten tijd vooral, aanzienlijk gewijzigd
en de kunstenaar, die vroeger als een soort
profeet uit het Westen naar het verre Oosten
kwam, vindt daar nu een maar weinig
gemakkelflker strijd om het bestaan uit te
vechten dan in het eigen moederland. Daarbij
komt, dat de groote wereldoorlog oorzaak
is geweest, dat Indië werd overstroomd
door Russische en Australische artiesten,
door Russische musici van goeden naam
vooral, terwijl Java reeds lang werd opge
nomen In de route der groote artiesten van
hun wereld- tournée's door Amerika, Australië
en verder naar Japan en China. Zoo kwam
In Indië een artieste met een wereldnaam als
Katherine Goodson, zoo concerteerden in
Java's hoofdsteden de Czernlawsky's en
anderen. Het nationaal sentiment is intusschen
onder het Indisch-Ncderlandsche publiek wel
van dien aard, dat aan Nederlandsche kunste
naars van goeden naam, wanneer het op een
keuze aankomt, de voorkeur wordt gegeven.
Dit ondervond vooral in zeer sterke mate
mevrouw Anna Klaasen, die op het
oogenblik nog met haar begaafde, muzikaal fijn
gevoelige accompagnatrlce, Jeanne Coeterier,
in' Indië de Nederlandsche levensliederen
van Mevr. de Wijs Mouton, van Dirk Witte,
Leo Lauer en anderen brengt.
Herhaaldelflk kan de laatste twee jaren
worden geconstateerd, dat artiesten uit Hol
land, in Indië aangekomen, zeer slecht in
Nederland bleken ingelicht omtrent het uit
gaande publiek in Indië en de financleele
condities waaronder zij hun kunst in tropisch
Nederland zouden moeten brengen. De ver
onderstelling is gewettigd, dat eenige
Nederlandsche artiesten, uit Indië teruggekeerd,
wellicht geleld door een verkeerd begrepen
gevoel van angstvalligheid hun reputatie van
kunstenaar te schaden, wanneer zfl anders
over Indië zouden spreken als gewoonlijk,
uit een soort traditie wordt gedaan en
waarbij Indië het goudland is, voor
koffieboeren en suikerplanters evengoed als voor
de priesteressen en priesters der kunst ,
van hun bevindingen ia het rijk van Insulinde
hoog hebben opgegeven. Wfl konden dat
dezer dagen nog constateeren uit de
mededeelingen van den heer Van Helvoirt Pel,
die eenige weken geleden met de Patria in
Rotterdam arriveerde en die in een interview
wilde doen uitkomen, of Indië ook voor hem
een land was geweest, waar met de Kunst
goud te verdienen was. W| hebben dit in
Indië anders gezien; het valt te betreuren
als, misleid door dergelflke informaties,
argelooze artiesten in het moederland beslui
ten een, in haar voorbereidingen reeds kost
bare kunstreis door Indië te ondernemen.
Het Nederlandsche literaire trio, gevormd
door mevr. Roelofzen, mr. Jaap Kunst en
den heer Wagenaar, volbrengt met moeite
zfln tournee en de financieele resultaten zijn
miniem. Freddy Lado kon meermalen, door
gebrek aan belangstelling, haar soirée's niet
laten doorgaan; mevrouw Anna Klaasen is
evenmin enthousiast over de financieele
resultaten, ofschoon haar artistiek succes
zeer groot is. Ook zfl is al spoedig tot de
trieste erkenning moeten komen, dat men
haar in Holland een absoluut overdreven
voorstelling der Indische honoraria en gemid
delde recettes had gegeven.
De avonden gunstig voor een optreden
in Indië en vooral in Java's binnenlanden,
zijn zeer beperkt in aantal. De besturen der
meeste sociëteiten in de binnenplaatsen
engageeren slechts voor den Zaterdagavond
en de meeste besturen geven tegenwoordig,
wat vroeger nog wel het geval was, geen
garantiesommen meer of zoogenaamde
uitkoopen. Daarbij komt, dat het hótelleven
aanzienlijk duurder Is geworden, dat het
dlllettantlsme in Indië vrfl welig tiert en
ten slotte, dat de smaak van het Indische
uitgaande publiek verwend is en hooge
eischen stelt, omdat bet door zfln min of
meer cosmopolltiscn karakter in de
Europeesche hoofdsteden, op zfln verlofreizen,
het beste heeft gezien.
In hun Indische verwachtingen teleurge
stelde artiesten, zfln geneigd het Indische
publiek gebrek aan kunstzin te verwijten,
maar de klacht over het gebrek aan kunstzin
bfl het publiek, is al even oud als de kunst
en het publiek zelf. Een dergelijk verwijt is
in hooge mate onbillijk en het is de groote
verdienste van den bekenden en begaafden
Bataviaschen kunstcriticus, den beer Hans
Van de Wall geweest, in een artikel over
muziek en tooneel in Het Indische Leven,
het Indische publiek tegen de aanvallen van
dergelijke gedesillusioneerde kunstenaars in
bescherming te nemen. De artiesten behooren
zich, aldus merkte de heer Van de Wall op,
in het algemeen naar de massa van een
Indische stad te regelen, zich vooraf een
beetje op de hoogte van de plaatselijke
toestanden te houden ; zfl moeten niet zoo
maar pardoes ergens binnenvallen, zonder
eenigszins publiek en plaats te kennen. Een
Indisch publiek is heterogeen en dus anders
dan een Europeesch publiek.
Hun fout is voorts, dat zij, op grond van
hun min of meer grooten naam, eischen, be
zocht en gevierd te worden, ongeacht den
tfld van hun optreden, terwijl juist die tfld
van belang is voor hun succes. Immers, hfl
bepaalt het moment van malen der fabrieken
in de binnenlanden, van de races en vacantles
in de steden, altemaal dingen die van invloed
zijn op de vulling van schouwburg en con
certzaal, en alweer niets hebben uit te staan
met den kunstzin van het publiek.
In den regel nemen de artiesten niet eens
de moeite zich vooraf te vergewissen om
trent den aard, den smaak en de gezindheid.
der omgeving, welke zfl met hun kunst
wenschen te begenadigen. Zfl vallen ergens
maar ongegeneerd binnen, vergen dat ieder
een voor hen klaar staat en naar hun pijpen
danst en zfl slaan een toon aan dien zfl wel
laten zouden in Europa te doen hooren.
Het Indische publiek heeft steeds getoond,
ware kunst te kunnen en te willen waar
deeren, mits zfl te rechtertfld kome. Was dit
niet het geval, Premyslav, Eva Gauthier,
Mirovisch en Plastro zouden in Indië niet
herhaaldelijk terugkeeren. Louis Bouwmees
ter brandt van verlangen weer eens naar
Indië te trekken, dezelfde droom dien Louis
de Vries nog dagelijks droomt. En Cor Ruys,
die vroeger ook in Indië geweest is, zou zfln
geluk niet opnieuw in de tropen beproeven,
Indien de kunstzin van het Indische publiek
in Holland in een kwaden reuk zou staan.
* *
Het bovenstaande behoef t intusschen geens
zins de leden van de Nederl. artisten-wereld
af te schrikken eens bfl tijd en wflle naar
het zonnige rijk van Insulinde over te steken,
maar het is in hun eigen belang, dat zij
daarbeen trekken zonder te hoog gestelde
verwachtingen en vaische voorstellingen om
trent hetgeen hun daar te wachten staat,
wat toch tot decepties van allerlei aard moet
leiden. Zij zullen, mits goede kunst brengende,
in Indië hartelijk welkom zijn; zfl zullen er,
indien althans hun rondreizen behoorlijk
worden voorbereid, ook geld verdienen in
ruimere mate dan in het moederland moge
lijk is, maar men kome vooral niet naar Indië
met de gedachte er In luttele maanden :en
stam-kapitaal voor den ouden dag of de
koopsom voor een villa in Zeist of Water
graafsmeer te verdienen. Er zfln er, die met
die gedachten uitsluitend, de laatste jaren
naar ons warme tropenland zfln afgereisd....
Uit de bevindingen van Cor Ruys, van
mevrouw Anna Klaasen en van nog eenige
anderen thans in Indië rondreizende Neder
landsche artiesten, waarover in eenvolgend
artikel, zal men kunnen zien, dat Indië ook
voor de kunst en de goede Nederlandsche
kunstenaars een goed land kan zijn, mits
men het zonnige Oosten waar onze driekleur
waait, niet exotisch en mystiek alshetrflke
gouden land van Belofte beschouwt. Dat
tijdvak zijner geschiedenis heeft Indië gehad.
J. KONING
Een Vleugje Haagsche Wind
ONZE POSTKANTOREN
Elk Haagsen postkantoor heeft zfln eigen
karakter, zfln ziel zou men haast zeggen.
Tot de karaktervorming schijnen het publiek
en de omgeving mede te werken. Voor wie
ze geregeld bezoekt, krijgen ze iets
menschelijks en er zfln er met aangename en met
onaangename menschelflke eigenschappen.
Het groote postkantoor heeft iets druks en
geaffaireerds, iets van een zakenman, die
zfln balans opmaakt. De beambten werken
er gehaast en hebben geen tfld, noch voor
vriendelflkheden, noch voor
onvriendelijkheden. Ze willen opschieten. Ze mopperen
op een juffrouw, die het geld veor een
postwissel in opgevouwen papiertjes voor ze
neerlegt.. Ze betalen er je met de vlotheid
en zekerheid van greep in het geldbakje,
als van geroutineerde bedienden van een
bank. Ze kflken hun publiek nauwelijks aan
en in hun stilzwijgendheid raadt men de
gedachte: doorschuiven", tot het file-makend
publiek. De zaalwachter leidt de verschil
lende kudden naar de loketten, en stelt de
files op. Oude juffrouwen, die waarschijnlijk
ook wel valsch spelen, als ze zitten te
kaarten, probeeren steeds er tusschen te
dringen. Maar men tracht er ernstig de band
aan te houden, aan de goede orde. Er is
ernst bfl de beambten en bfl het publiek. Men
hoort er nooit over het weer spreken.
Heel anders gaat het toe op een bijkantoor
in de villawijk achter het Park Zorgvliet.
Daar wordt men behandeld met de egards,
waarmede een winkelier, bfl wie je vaste
klant bent, je bedient. Als je er in lang niet
geweest bent vraagt de beambte of je wat
hebt gemankeerd. Ik heb er eens een tele
gram naar den Balkan verzonden en mocht
dat den volgenden dag betalen. Een
aangeteekend stuk, dat ik niet tfldig kon afhalen,
kwam een der heeren bij me thuis brengen, en
ir,formeerde of mijnheer ziek was. Ze hebben
e,r medelijden met de ongelukkigen, die niet
kunnen inpakken, ze doen een beter
touwtje om een slecht geslaagd paket en
plakken er een beter adres op. Ze helpen
je er met brieven te lakken. Ze zfln er zoo
voorkomend en welwillend, dat het lijkt, of
ze vreezen je klandisie kwflt te raken.
Zoo stel ik me voor, dat de verhoudingen
tusschen de post en bet publiek zfln, op
riante villadorpen, waar de directeur zoo
wat een halve kennis van je is.
Het minzaam karakter moet dunkt me ook
verklaard worden door de riante omgeving
en de vriendelijk rentenierende bevolking.
Een onaangenaam, barsch en norsch post
kantoor is dat in de nieuwe buurt waar
de woningen voortdurend, bfl drieën op
elkaar gestapeld, bfl straten tegelijk opschie
ten, en waar tot verre weiden en diep in de
onvruchtbare duinen, de woningnood wordt
bestreden.
Daar hebben alle ambtenaren achter de
loketten iets vijandigs en slecht gehumeurds,
iets van oude beren achter de tralies in een
dierentuin.
Ze verkoopen je er de postzegels met
dat zure gezicht, waarmede een kapper een
scheermes verkoopt aan een klant, die zich
dagelflks bij hem laat scheren.
Ze willen er nooit geld wisselen en als
ze het doen, doen ze het met een gepruttel,
als van iemand, die in de kou vroeg moet
opstaan. Ze snauwen en grauwen om kleinig
heden.
Een jong meisje, dat misschien voor het
eerst van haar leven, een postwissel afhaalde,
vond nergens op het kantoor een penhouder,
en vroeg er een aan het loket. De ambtenaar
met het gewenschte artikel achter zfln oor,
antwoordde, dat hfl zich daar niet mee
bemoeien kon, en ze thuis haar postwlssels
maar moest afteekenen.
Ze volgde dezen raad op en kwam bfl
een ander mopperend ambtenaar, die achter
zfln loket zat te loeren.
Deze vroeg of ze niet wist, dat de
handteekening in tegenwoordigheid van den
postbeambte moest worden gezet.
In deze nieuwe buurt heerscht de moderne
tijdgeest van den mopperenden ambtenaar.
Dan is er nog een postkantoor, waar het
overigens heel gezellig toegaat. Daar zitten
altijd meisjes te giebelen met de stiekeme
pret van ondeugende schoolkinderen, die
een grapje onder de les hebben uitgehaald.
De jongste van de dames loopt er voort
durend met theekopjes te rammelen. Iedereen
snoept er of kauwt er een boterham. Je
wordt er lachebekkend van je postzegels of
wat je noodig hebt voorzien. Een der amb
tenaren schflnt heel veel moppen te kunnen
vertellen. Je krijgt den indruk, of je op een
school bent, in een klas, waar de leeraar
geen orde kan houden. De kinderen praten
en roepen zelfs onder de les.
Maar met al deze genoegelijkheid en de
weinige ernst, heeft het postkantoor een
zonderlinge eigenschap.
Het is een wantrouwig postkantoor.
je krijgt er geen postwissel uitbetaald
zonder de meest serieuze Identiteitsbewijzen.
Je moet om 25 gulden af te halen minstens
een geboorteacte of een trouwacte bfl je
hebben. Van achter het postwisselloket gilt
de juffrouw telkens naar een wlllekeurigen
collega.
Zeg, ken jfl dien mflnheer?
Moellflk valt dit wantrouwen te verklaren.
Er kunnen twee redenen voor zfln.
Het kantoortje is gelegen op een pleintje
waar verschillende bankinstellingen zfln, en
misschien dat de aanwezigheid daarvan het
goede vertrouwen der buren bederft.
Verder is er naast een bioscoop, waar de
gruwelijkste schelmenstreken op het doek
worden gebracht, en dit kan mogelijk van
invloed zfln op de moreel van het klnderlflk
luidruchtige personeel.
AR i