De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1920 3 januari pagina 9

3 januari 1920 – pagina 9

Dit is een ingescande tekst.

3 Jan. '20. No. 2219 DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND SCHILDERKUNST-KRONIEK DIRK NIJLAND, BIJ WALRECHT, DEN HAAG . Deze tentoonstelling is geen geheel; zij beeft iets verbrokkelds. Dit ontstond wel ?door de samenvoeging, In een kleine ruimte, van verschillende uitingen; daarenboven zijn enkele werken bfl Walrecht te vinden, die zonder schaê, zeker tot baet, hadden kunnen weggelaten worden. De teekenlngen van Dirk Nfjland, en wel de volledige teekeningen, niet de schetsen, doen een duidelijk verband zien met zijn houtsn|kunst. Ze zfln als deze krachtig, bewogen, en de partijen zijn zoo gehanteerd, de gedeelten der voorstelling, dat ze van een houtsnee de vlakke bewogen heid hebben. Hiertoe behooren de Griendaloot met wilgen, een der zeer dramatische voorstellingen van Nijland(l),deuitgespoelde Rivieroever (2), een riviergezicht te prijzen om den drift der golven. Naast deze teeke ningen met zware zwarten zijn er gedeelteUJk lichtere, gedeeltelijk andere. Hierin her vindt ge van Oogh; de loods-schoeners zijn als gegeven, en als manier, verwant met Vincent's werk uit Saintes-Maries. Geestig is als verdeeling .Bij het Loodsenkantoor", de drie zwarte mannetjes, als groep, tegen over het overige- aangeduide. Van de houtsneden herzag ik de Mijn en Duikboot", .Bajonet, en Duikboot." Als litho is, ten slotte, te noteeren. Lan taarn met lamp". BIJ HUINCK, TE UTRECHT B r e 11 n e r 's groot naakt (vroeger eigen dom van Florls Verster) overtreft door zijn zwaren harstocht alles wat bij Hulnck hangt, of staat. Het is een vrouw, naakt, staande, in een kleur duister, vol leven. De borsten zQn schoon geschilderd; de oogen, met stoutmoedige veeg gegeven, hebben een psychologie; het geheel is forsch opgebouwd en toch lenig. Het beste der Thoïens is het bosch, met zijn takken en lichtval; der Isaac Israëls' noem ik u drie: vrouwen op een brug; een liggend lezend meisje; een naakt, bloeyend-op uit een blauw overkleed. Maar deze dingen vormen de eigenlijke tentoonstelling niet van dit oogenbltk. Zes dames, A. Egter van Wissekerke, B. van Hasselt, F.G.M van Hettlnga Tromp, A. Heil, C J. Pabst en E. Pauw vertoonen er, op verschillende wijze, hun nauwkeurigheid en geduld, en soms ook iets meer. Alleen geduld is het wetk van Mej, A. Heil; meer zfln dan dat alleen, Mej. Tromp en Mej. van Hasselt. Het werk van de se laatste is me tegengevallen als totaliteit. Twee por tretten Mijn vader" (22) en een Dames portret (26) zfln de beste der dingen; zorgvuldigen arbeid en met een klein innerlijk leven in hen bevond ik ze. Beter Is, voor zoover ik het zien kon bfj het kunstlicht in de kamers, Tromp's inzending.Boven de anderen *üillllllliiiliil iiiiiiiiiiilillll iiiiilliiiiliiini i iiiiiin ftA INOY »EN HAAG PADOA WARMOND HOUTBOUW KANTOOR: FREDEPIK HENDRIKLAAN a^ BURtAu ARCHITECT: PARKSTRAAT s>? LEVERT DE/VERLANGD IN ZEERKORTEN TUD ALLE HOUTCON/TRUCTIE/ AL/ -"' PADVINDER/HUIZEN /"» KENNEL/ FABRIEK/BOUW WO/KEN -WINKEL/ C ATALOGU/OP AANVRAAG Nieuwe Engelsche Boeken ALLES UIT IERLAND STANDISH O'GRADv, The Coming of Cuculain. Dublin: The Talbot Press Ltd. 1919. 4/6 net. ID., In the Gates of the North. ID., The Triumph and Passing of Cuculain. De drie mooi uitgevoerde boeken, die hier boven aangekondigd staan, zfln her drukken van gedeelten uit O'Grady's Hlstory of Ireland, 'n werk dat dateert van voor 1880. Zoveel wist ik, maar 't was me tot dus ver niet gelukt, met dit geschrift kennis te maken. En daar ik vermoed, dat de over grote meerderheid van m'n lezers in 't zelfde geval verkeren, terwijl ik weet, dat de Ierse heldensagen zich hier te lande lang niet In de bekendheid mogen verheugen van de Griekse en Germaanse, grflp ik deze gele genheid aan om bovengenoemde boeken van O'Grady hier te bespreken en aan te bevelen. .Wetenschappelik" werk is het niet, en uit wetenschappelik oogpunt is er wel 't een en ander op aan te merken. Waar O'Grady b.v. zegt (In n°. 1. blz. 52): .they became very friendly and merry without intoxlcatlon, for intoxication was not known in the age of the heroes," daar idealiseert hfl z'n Kelten nog veel erger dan Felix'Dahn z'n Goten. We weten maar al te goed, dat de oer-Paddy's mitsgaders hunne vrouwsper sonen al minstens even tuk waren op vuurwater mee, bier, of wfln als hun na zaten verzot zijn op whiskey. En dat de door O'Grady steevast als kuis afgeschil derde helden en heldinnen Cuchutinn en Fergus zowel als Medb (Maeve) In min -?? meer galante avonturen kunnen wedijveren ??a Casanova, die zij overigens in ongegeiieerdheld overtreffen. Maar 't was de schrijver " liet te doen om wetenschappelik werk. Hij wou jong-lerland ideale gestalten voor ogen stellen; hfl wou 't opkomende geslacht fier heid inboezemen op hun Ier-zijn. H( wou bfl z'n landgenoten belangstelling wekken voor hun helden-tijdperk. En hij schreef, zoo niet 'n heldendicht in proia, dan toch iets, dat er vél op lijkt, en talrijke blad zijden met waarllk Homerlese kwaliteiten. De held van de drie delen Is Cuchullnn of Cuculain, zoals O'Grady de naam, minder leek mfl daar te noemen twee stillevens, 't eene met bruine kruiken koperen bakje (de pijp er bij is zwak) en het andere met de hazelnoten (37). De Tuin deed aan Verster zeer ver weg denken; een Mansportret (29) moet vermeld worden; de Cactussen (31) ik ben bevreesd voor hun kleur bij klaar daglicht. Van Mej. Egter van Wissekerke's lithographleën waren 't zuiverst een* aantal stijgende boomen, een Azaleaplantje, eri de Palmen. Het sproelwagentje in den tuin had iets eigenzinnigs, als Mej. Pabst's toren te Rhenen. Ouderwetsch-degelflk is het stilleven met den Cactus van Mej. E. Pauw. Het is het meest eigen werk hier. Ia de andere dames levend onder Bremmer's geduld-kweekenden invloed, vindt ge sporen, naast dat gekweekt geduld, van Verster en van Vincent van Gogh, des leeraars goden. Het is te hopen, dat uit al dat opgehoopt geduld,vop een dag, nog eens een kleine vlam op schiet van vlammen en van vuur leven we.... DE GRAPHISCHE KUNST IN DEN HAAG De belangrflkheid van de tentoonstellingen der Teekenmaatschappij vind ik niet hier. Toch kan dat. Ge kondt hier KSthe Kollwitz' werk vinden in een diep-aandoende keuze, of een groote met zorg verzaemde ToulouseLautrec's, Méryon's kennen we weinig; Forain is toch goed genoeg, hoop ik. Dit zou accent gegeven hebben; een accent mis Ik. Ik vind dat niet genoeg in de genooden. Bey is bewogen in .Het Sommefrdnt", ruim in het .Desert of Slnaï, met de ruiters en het rif. Cameron's Rialto verkoos ik van zQn drie inzendingen, Copley is zwart, ge dacht tegenover Kollwitz (.The Bearers" is het best als licht rythme).- De Pierrot's van Ethel Gobaïn hebben iets van de verfijnde teederheid dezer figuur; de oude vrouwen van Jennis zfln nauwkeurig-realistisch. Mc. Laughlan Is monotoon-krachtlg ('t best is 20). Lumsden gevoelig blank, of als Bauer, maar met minder persoonlijk cachet (de baders) Pennell teekent vlot; Rlckett's rijke dwaas (37) is proper maar leeg. Shannon's zwemmenden hebben Fantin's romantiek te weinig, Sickert's .zwakke verdediging" her innert aan veel werk, Strang's Toledo (als groep) en Wheatley's old Roger sluiten de rij. Alles te saam is dit een inzending, niet ten eenenmale onbelangrijk, maar geen leven toch wekkend. DE LEDEN. Over hen kan ik kort zfln. De lijn van mevrouw Adriani Hovy is dikwflls zonder bekoring, te dikwflls. Zedig, onhandig, nuchter, met toch iets innerlfjks is Jan Boon's Domtoren (zie ook zfln Zonnebloem); vrij knap, en niet al te photografisch deze keer Hartings Oudekerktoren. Haver kamp, zoo ongevoelig in het hek op het landschap, 66, is het sterkst in rijn gezicht op Haarlem. Beter dan zrjn andere, zfln de Jong's Laarder .Zeveneind (70) en zfln Kraal (72). Van Leusden's duinen (74, 76) moeten in deze list worden opgenomen; Luns, een der vlotsten is haast gevoelig in zfln naakt (11, uit 1918) en rechthoekig in zfln Houtsnede .Vught." Decoratief zfl a de Mesquita's Aaronskelken; Moulfln heeft iets van een stemminkje in Het witte huis. Dirk Nflland is zeker van zfln zaak, en krachtig in den Ingespoelden rivieroever, in den Boei in den riviermond"; vermakelflk-dorpseh in de Smokkelaars en zfln Begrafenis. Rueter is goed vertegenwoordigd (102,103,104), even eens van der Stok met zijn Franclscus. Veld heer blijkt onecht in zijn Prediking, en Leed; een ander innerlflk is noodig voor zulke werken; de Zwart's etsen zfln te waardeeren om wat ze geven aan uitdrukking van het licht. Dit is de Graphische; zfl kon meer zijn. SINT LUCAS, TE AMSTERDAM, I. Algemeene opmerking. Langzamerhand moeten de leden van Sint Lucas het gevoel hebben gekregen, dat zfl een groote kudde vormen. Voor oekonomische acties is dat altijd belangrijk, zelfs als je ongelijk hebt blflf je een soort domme kracht, maar in het juist, gelieft te spellen. Andere gebeurte nissen, b.v. de ontvoering van Deirdre, de Ierse Helena, zijn ingekort, om het licht des te meer te doen schijnen op hem, de grootste held van allen, de kampioen van Ulster. We zien hem als kleine jongen 't huis van z'n vader ontvluchten, niet om z'n vader, maar om z'n al te troetelende moeder, zien hem op ongezochte, maar groot e ff ik t sor terende wflze zich introduceren bfl koning Conchobar Mac Nessa. En we vernemen, in 'n paar van de aardigste hoofdstukken, hoe hij, die tot dusver Setanta heette, aan z'n naam Cuchullnn kwam. Dan komt al gauw, na enkele andere avonturen, 'n be schrijving van de vee-roof van Cooley de Taln b o Cualgne , die het gehele tweede deel en 't grootste gedeelte van het derde beslaat. In het eerst verdedigt Cuchulinn z'n land geheel alleen tegen de zwerm van vflanden: z'n wapenbroeders zijn door 'n maglese verdoving bevangen en kunnen niets doen. Maar elndelik worden ze wak ker, Laeg, Cuchulinn's wagenmenner het eerst... "Hearest thou aught from that far distancé, O soverelgn of the Tain?" vraagt Fergus de veldheer van koningin Maeve, aan z'n gebiedster. En 't antwoord luidt: .1 hear a vast confused hum like the murmur of some gigantlc hive, when in the spring time there is a noise of preparation amongst its populous youth, an endless roar like the far away roaring of the sea, when in the still moony night its long waves roll up some vast unbroken sand, and I hear voices as of gods or glant heroes, and a faint ringing as of brass amld that mysterious mist, and now more clearly I dlstinguish the flashings, and fhe stars, and the rapld fires. Amldst the mist there is the beckoning of a gigantic hand, blood-red, and around it, as it were, lightnings...." Angst slaat Maeve om het hart. En hoe Fergus haar geruststelt, en hoe de krijgskans haar dan ook vooreerst blijft begunstigen, en hoe desalniettemin haar leger wordt ver strooid op 't eind en smadelik verjaagd, dat is alles te lezen in deze lotgevallen van Cuchullnn beschreven door O'Grady. 'n Mooi ere Inleiding tot de Oud-Ierse heldenwereld is mfl niet bekend, en geen bibliotheek van 'n gymnasium of H.B.S. is zonder dit werk kompleet. * * . PATRICK MACÜILL, Maureen,aS(oryof Donegal. Herbert Jenkins. 1920.7/- net. aesthetlsche is het groot van aantal zfln alleen voor den beschouwer te waardeeren, wanneer iedereen, uit die massa genomen, een individu is. Een individu in dezen zin is te beschouwen, als een persoon vol van de diepe algemeene wetenschappen, die, be koring van het onverwachte, deze nood zakelijke algemeenheid op onverwachte wijze schakeert. Wie dat doen zijn de groote schilders, de blijvende beeldhouwers, de fionkende schrijvers, de roerende musici. De overigen behooren tot de epigonen (herkauwers van een anders weidegroen), tot de geschoolde werklieden, tot de overtolligen, verder tot de stumpers (heb meelfl met zei) of tot de hoogmoedige leeghedens. Zfj zfln gezochte noodzakelflkheid, maar, soms slechts aanvaarde tegenwoordigheid. St. Lucas bezit te veel dezer tegenwoordlgheden. Het is een groote vereeniging maar de vitaliteit Is verdund, en wordt steeds dunner. Deze massa van werken toont dit aan. Schifting is noodig, óf anders opheffing en daarna zuiverder hervatting. Ik weet, deze wensen behoort tot de .ijdele wenschen", maar ik wensch hem toch te laten hooren; het gebeurt, tot veler verwondering, dat op den duur deze ijdele wenschen" komen in den toestand der kristalllsatie; z| worden dan tastbaar; ik hoop, dat deze tastbaar wordt. PLASSCHAERT UMI i i EDUARD VERKADE ALS REGISSEUR De groote, donkere schouwburgzaal om tien uur in den morgen. Op het tooneel brandt stil en eenzaam een lamp hoog in de coulissen, een flauw schijnsel werpend op de witte stofkleeden, die over stalles, balcon en loges zijn geworpen. Stilte rondom, een enkele maal onderbroken door het gedempte praten van «en paar tooneelknechts in den achtergrond. Een kille, huiveringwekkende doodschheid hangt er tusschen de rijen stoelen en loges, het Is of alles slaapt, of eik geluid hier voor altijd is verbannen. Maar gaandeweg komt er Ie ven. Stemmen rumoeren In de verte, deuren klappen en in groepjes, sommigen alleen, komen de artisten opzetten. Een enkele blijft droomerlg tegen een coulisse leunen, anderen loopen druk pratend op en neer. Ook op het tooneel komt er beweging. Schermen worden opgetrokken, andere neer gelaten, enkele onmisbare requisiten ge plaatst tot alles, in rijn meest primitieven vorm, gereed is voor de repetitie. Dan verschijnt de regisseur. HfJ monstert het tooneel geeft hier en daar een aanwijzing, praat even met een paar artisten en als alles in orde is gaat hij op een der eerste rijen van de stalles zitten en klapt voor den aanvang. Het tooneel is groot en kaal, een koude Vrachtautomobielen Wilt ge de transportkosten In Uw bedrijf tot een minimum reduceeren, koopt dan een 2 tons WHITE Vrachtauto het meest economische vervoermiddel. n 2 tons WHITE" doet hetzelfde werk als 2 menschen m»t 4 paarden en 2 wagens, hetwelk wij met bewijzen en attesten kunnen staven. Maakt Uwe berekening. FirmaGebr.NEFKENS, Filiaal Amsterdam 26 fac. Obrechtstraat Tel. Z. 2507 iiMitiniiiiiiiiimii iiiiiiiiiiiiiimiiiiiiiuiiiiiiiiiiiiiiiiii Patrick MacGlll, van wie Ik In 1918 Children of the Dead End en The Ralpit besprak, is 'n ras-Ier uit Donegal, 't .verre" NoordWesten van z'n vaderland. Gewezen grond werker, sergeant in .Kltchener's First Army", kon ie ook in de loopgraven de pen niet laten rusten, en is ie, heelhuids teruggekeerd, weer met frisse moed aan 't schrijven ge togen. De ware auteur is of raakt even verslaafd aan z'n inktpot als 'n dronkaard aan de bitter fles. En aangezien Patrick MacGill veel heeft beleefd, heeft ie ook veel te vertellen. Uitgever Jenkins adverteert Maureen als 'n grote Sinn Feln roman. Ik meen hiertegen te moeten opkomen. De Sinn-Fein beweging houdt met de lotgevallen van de heldin Maureen (= Marleke) maar 'n verwijderd verband, en heeft met de gewelddadige ont knoping tragles kan ik deze niet noemen, omdat Ik de traglese onafwendbaarheid van het geval niet inzie hoegenaamd niets te maken. De onafwendbaarheid van de be weging als zodanig komt ook niet uit, en 't wil mfl voorkomen, dat dit niet ligt aan de begaafde schrijver, maar aan z'n materiaal. Gaan we 'ns na wat b.v. Van Moerkerken in z'n Verwildering van de Qeuzentfld kon maken, dan verschijnt Sinn-Fein nu niet als iets zo uitermate belangrijks. En Cathal Cassidy, de leider in Donegal, is 'ntamellk onbeduidende figuur,?.persoonlikheid" kan ik moellik zeggen. Toch Is er goede karakterschildering in het boek, en als ik dit neerschrijf, dan denk Ik In de eerste plaas aan de ras-echte ver tegenwoordiger van de .wilde Ieren", de eenzelvige, schraapzuchtige, vieze, geweten loze en reusachtig-sterke schapen boer en klandestlen whiskey-stoker Columb Ruagh Keeran, analfabeet, atavisme, ruig en on geschoren, roodharig en gesproeteld, onbe houwen en vol diplomate-sluwheld. Hfl is bepaald 'n lijnrechte afstammeling van de Fir-Bolgs, de door de Gaels onderworpen voor-historiese bevolking, waarvan de sage gewaagt Ik wed, Vlctor Hugo zou graag het geestelik vaderschap op zich hebben genomen van het tiende hoofdstuk, dat ons de monsterachtige monomaan voor ogen voert, in z'n griezelige spelonk, waar 't stinkt naar warm, gistend graan en allerlei afval Even the world lighted by the fire was abject and filthy, the walls oozing with putrid moisture, the floor covered with scraps of decaylng food, the dropplngs of sheep, and the surplus sediment of the still. Water 1 9 2O Teekenlns voor de Amsterdammer" van George van Ratmdonck 'T NIEUWE JAAR!.... OCH, 'T is ALTIJD 'T OUDE tocht blaast tusschen de coulissen door en de artisten huiveren. Een scène wordt inge zet maar het vlot niet, het zfln enkel woor den en nog eens woorden, het is niet door leefd, niet doorvoeld. In de heele nuchtere omgeving is niets dat ook maar een beetje Inspireert. En ze spannen zich in, ze trachten zich te concentreeren maar het gaat niet, ze spelen langs elkaar, hun gedachten zweven elders. Een onmogelijkheid Iflkt het onder deze omstandigheden iets goeds tot stand te brengen. Maar in de zaal zit de regisseur, de kraag van zijn jas opgeslagen, de handen diep in de zakken en plotseling, door n woord, n gebaar weet hrj de juiste sfeer te schep pen en te zijn er ia. Alles begint te leven, weg is de kale nuchterheid van de groote, open tooneelruimte, niets voelen ze meer van kou en tocht, ze leven in een andere wereld, de wereld die zij geschapen hebben. Het innerlijk contact is tot stand gekomen en met zijn geheele wezen beheerscht de regisseur zijn artisten. Door een kleine aan wijzing in woord en gebaar weet hfj een figuur, waarover de acteur in twijfel verkeerde, even te markeeren, zoodat hij plotseling helder en duidelijk te voor schijn treedt. Zfln fijne psychologische zin heeft alles doorvoeld en doorwerkt en van IMIIIMIIIIIIItll falling from the roof gurgled as it dropped In a slough on the floor. Thls water ran along a channel formed at the base of the walt and dlsappeared in the blackness, gleaming and gllntlng as If endowed wlth life. It looked like a smoke crawling out from the firellght into some secret lalr...." 'n Andere geslaagde figuur is Mr. Brogao, gezegd Eamon na Sgaddan (Eamon de sprot), met z'n kale voornaamheid en z'n voorliefde voor krante-termen.... Ordinary people termed digging "spadework". Not so Mr. Brogan. With him it was "husbandry". Turf to hlm was "mrbary"; a bowl of tea "a slight modicum of beverage". To him a drunken man was "an inebriated person"; a close-fisted neighbour "a parslmonious individual". En als ie naderhand z'n feeks van 'n vrouw schrik wil aanjagen en zodoende temmen, dan paradeert ie met z'n scheermes, en zegt: .The razor is an implement that can bc used for more than one purpose". Onnodig te zeggen, dat de dorpelingen haast even hoog tegen hem opzien als tegen Father Dan, de pastoor, ditmaal 'n sympathieke figuur, de ware soggarth aroon, anders dan z'n ambtgenoot in The Ratplt. Maureen, de heldin, het bultenechtelike kind, dat zoveel blijken van karaktersterkte geeft, zal door menig lezer aan haar onbe duidende aanstaande worden misgund. Maar evenzeer zal menig lezer zich, meer dan in haar, in Mr. Brogan, of in Columb de pithecanthropus, vermeien in de figuren van ach tergrond en omlijsting. Hier zweeft me 'n vleiende vergelijking voor de geest, n.l. die met Thomas Hardy.de Hard y van Par from the Madding Crowd en van The Return of the Natlve. FRANCIS LEDWIDOE: Complete Poems, with an fntroduction by Lord Dunsaoy. Herbeit Jenkins. 1919. 7/6 net. Even vóór de wereldoorlog was Ledwidge, toen landarbeider en wegwerker, als dichter .ontdekt" door Lord Dunsany. In 1915 was de dichter, die geboren was tot idyllenschrijver, die zich door en door bewust was van z'n verwantschap met Iflster en leeuwerik, en die zo vol was met de milk of human kindness" als ook maar n mens ter we reld, korporaal In the Royal Innlskilllng Fusiliers. Voor dat Ie, in 1917, de dood vond in België, had ie het krijgsleven meege maakt in Egypte, Serviëen Griekenland. Hij moet dus veel akeligs hebben gezien, veel bloederlgs hebben meegemaakt. Maar zfln overtuiging weet hij zijn artisten mee te geven, hij weet hen te bezielen met zfln opvatting en verwerking zoodat zfl, ieder afzonderlijk, zich laten leiden in de banen, die hij hen aangeeft en die elk een onder deel vormen van zfln groote visie. Hun kunstenaarszielen hebben elkaar gevonden, ze beleven het evenals hij, ze geven zich omdat ze weten dat hrj in de zaal zit en hen allen beheerscht, dat ze n zfln ge worden met zijn gedachten. En met hun heele talent hebben ze zich aan hem over gegeven, bezield door zijn machtigen geest, die al die tonen te zamen weet op te lelden tot die eene groote melodie, die in zfln kunstenaarsziel heeft geklonken. G. BRUQMANS Illllllllllllllllllllllllllll in z'n gedichten, ook die van z'n laatste paar jaren, is ie tot het eind toe dezelfde gebleven. Hoeveel z'n teervoelende natuur geleden heeft, is niet te gissen. Anders echter dan Siegfrled Sassoon, die dlchterllk homoeopaath z'n overkropt ge moed lucht gaf door 'n resoluut aanpakken en tot gedichten verwerken van de hem van alle kanten benauwende gruwelen, zocht Ledwidge heul en troost door l n gedachten te verwijlen bij idylliese stonden van vóór de oorlog, of indien de omstandigheden er zich toe leenden het van ouds be kende carpe dlem toe te passen. Hij noemde deze gedichtjes Songs of Peace. En dat zfln ze. From lts blue vase the rose of evening drops. Upon the streams lts petals float away. The hills all blue with distance hlde their tops In the dim silence falling on the grey. A little wind said "Hush!" and strookaspray Heavy with May's white erop of opening bloom, A silent bat went dipping up the gloom. Nlght tells her rosary of stars full soon, They drop from out her dark hand to her knees. Upon a sllhouette of woods the moon Leans on one horn.... Hier heeft men 'n mooi voorbeeld van de eerste rubriek. Voorbeelden van de tweede heeft men b.v. in Autumn Evening in Serbla" AH the thln shadows have closed on the grass en in .The Homecoming of the Sheep", dat de zachtmoedige stemming vertolkt van 'n zelf-gezlen Grieks avond-landschap. Zachtmoedig, en zuiver, en doorzichtig, met 'n strelende kabbeling als van 'n beekje, dat z'n zand kwijt is, en nog geen tijd heeft gehad in z'n lomere gang zich te vertroebelen met modder, zo zfln de gedichten van deze te vroeg gestorven ex wegwerker en korporaal. Dat gedeelte van z'n werk, dat op Griekse mytho logie of Ierse overlevering is gebaseerd, maakt nu en dan de indruk van 'n labour of duly, maar waar Ie 't heeft over merels, vlinders, korenvelden, schapen daar krijgt men z'n labour of love. Ook humor zoekt men niet te vergeefs, b.v. In Old C/o', of in A Dream Dance: Maeve held a ball on the dun, Cuculain and Emer were there, In the light of an old broken moon I was dancing with Deirdre the fair... WlLLEM VAN DOORN

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl