Historisch Archief 1877-1940
17 Jan. '20. No 2221
DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
IN HET MAURITSHUIS
I. Etn Madonna van Murillo
Onder de nieuwe brulkleenen, sinds kort
In het Mauritshuis tentoongesteld, trekt een
schilderij van Murillo, voorstellende de
Madonna met het Christuskind en de H. Anna
en toebehoorende aan den vorst van
SalmSalm, bizonderlflk de aandacht. Ofschoon
er ontrent de dateering van Murlllo's wer
ken weinig zekers bekend Is, schijnen er
termen te zijn, om het ontstaan der zich in
het Mauritshuis reeds vele jaren bevindende
Murillo (de zoogenaamde Maria In de
wolken", een van zijn allerbeste werken) in
de periode van omstreeks 1655?'60 te stel
len en dat van het pas verworven bruikleen
ongeveer een tiental jaren later, ofschoon
hlerbfl vermoedelijk eenlge réserve is in
acht te nemen. Gewijde onderwerpen werden
door Murillo in tegenstelling bijv. met
Rafaël min of meer genre-achtig opgevat.
Naar het dramatische of devote reikt hij
Biet; WJ geeft veeleer een bUJmoedig-lyrische
verwerking van het bijbelsche thema, die
denken doet aan een (soms wat zoete)
idealiseering van de werkelijkheid. Zoo lijken
zijn heiligen-ensemble's, inzonderheid zijn
komposities van Maria met het kind, al of
niet met meerdere heiligen, vaak op
tafereelen uit het gewone menschenleven, even
wel zonder dat Murillo daarin ook maar
iets legt van die aangrijpende, diep-Innerlijke
menscnelQkheid, waarmede Rembrandt zijn
levensvolle heilige families bezielde.
Murlllo's Madonna-type is dan ook geen
boven het aardsche verheven heilige, maar
slechts een aanminnige Spaansche vrouw
van gezonde, rustige moedernatuur, gekomen
uit het volk en uit de dagelfjktche realiteit
en tegelijk zeer wel op haar plaats in de
beste gezelschappen. Dit dekoratleve en
eenigszins salonachtige kenmerkt eigenlijk
ook- zfjn smulpapende straatjongens. Zijn
kleuren (zfjn wit vooral) hebben niet zelden,
bfj een zekere bontheid, een grauwigen,
naar 't groezellg gestemden toon, die dan
vaak tegenover een uitermate donkeren
achtergrond een zekere blankheid behoudt.
In zijn streven naar sterke
Hchtdonkereffekten, die een gansch andere geestelijke
waarde hebben dan Rembrandt'sclair-obscur,
herinnert Murillo soms aan Caravagglo, soms
aan Tlntoretto. Wat die lichtwerking betreft,
vormt de aan het museum toebehoorende
schilderij, met haar van lichtdoorvloelden
achtergrond, een kontrast met het thans
geëxposeerde stuk. Op dit laatste ziet men
Maria, in rood bovenkleed, terwijl zQ met
haar blanke, fijn-geaderde, sierlijk zich ron
dende rechterhand onder het spartelend
knaapje een grauwachtlg lijnwaad luchtlgjes
vasthoudt. De daaronder liggende dlep-blau we
doek valt over haar linkerarm, waarop het
blonde jongenskopje rust. Typeerend voor
Murillo is deze combinatie van rood en
blauw; in lichter en matter toon vindt men
ze terug in de kleeding der Maria in de
wolken", wier warm-blozend, blank ovaal
gelaat met het donkerbruin haar bovendien
veel overeenkomst met het kopje van deze
en andere zijner madonna's vertoont. Even
zeer MurlIIo-achtig is de strak-donkere ach
tergrond van het bruikleen-stuk, dien men
wel volstrekt niet op alle, maar toch op zeer
vele zijner werken aantreft, alsook de
zwaarduistere schaduwpartijen, zooals op het
.hoofdje en het rechtcrhandje van het
Jezuskind en onder Maria's oogwimpers. Het
jongenslfjf je )s van een warm-lichtend
grauwwit tusschen het diepe rood en blauw en
geeft een teere noot In deze sonore harmonie.
Sereen en vriendelijk blikken de oogen der
moeder op haar spelend kind. Qrootmoeder
Anna, omhulfd in witten hoofddoek en in
donkerbrulnen omslagmantel gehuld, buigt
}The Rosa Lynd Company
De oorlogslanden beginnen ons om strijd
aan het artistiek hart te drukken. En waar
wij wel eens onverdiend de Chineezen van
het Noorden werden geheeten, kan een i ge
lotsverbetering, o. a. door middel der Muzen,
ons slechts verblijden. Een bezwaar is alleen,
dat dan ineens ook weer alles wat voor
kunst doorgaat, en ieder die zich het brevet
van kunstenaar weet te geven, onder deze
vlag de grenzen over zeilt, en de taak van
keuren en schiften moet lijden onder de
macht van toeval, b|oogmerk en
willekeurigen drang.
Zoo gebeurde het dezer dagen, dat het
optreden van een middelmatig Engelsch
tooneelgezelschap, met veel honoraire com
mentaren, uit ijver en broedermin werd
opgeschroefd tot een kunst-gebeurtenis van
den eersten rang. Wij kennen den ool|ken
heer Jack Grein, de vriendelijke vraag
baak en hupschen bemiddelaar voor een
DEN HAAG .
WARMOND'
PADOX
HOUTBOUW
cuRcau
DCNrwc
LEVERT DE/VERLANGD IN ZEER KORTEN
TUD ALLE HOUTCON/TR.UCTIES
AL/
VLIEGTUIG H ALLEN
TENTOON/TELLING/BOUW
/CHOOLGEBOUWEN
ZIEKENHUIZEN
CATALOCU/ OP AANVRAAG
'M
ONTV
bescheiden naderbij en kijkt met llefdevoilen
ernst over Maria's schouder naar het wicht.
H. Brieven van Rembrandt.
Mede zfjn in het Mauritshuis opgehangen
drie brieven van Rembrandt uit de maand
Januari van 1639, gericht aan Constantfjn
Huygens, heer van Zuylichem (op 't adres
van den eersten brief noemt de schilder hem
bij vergissing Heer van Schuylenburgh'1),
secretaris van den stadhouder Frederik Hen
drik. Zij betreffen twee in opdracht van den
Prins vervaardigde schilderijen, een Graf
legging en een Opstanding van. Christus,
welke hij in den eersten brief (van 12 Januari)
lang onder handen" zegt te hebben gehad,
doch nu door stuydiose vlijt" eindelijk te
hebben -?afgedaen." Uit waardeering voor
Huygens' bemoeiing en bemiddeling is hij
van plan, dezen, zoo schrijft hij, een stuk
van 10 voet lang en 8 voet hoog thuis te
zenden .tot een eerkentenisse". In een na
schrift op den rand merkt hij op, dat hij
woont op den Blnnen-Amstel (?binnen
emster") in het huis, genoemt die
suykerbackerrtj." Met den tweeden (ongedateerden)
brief bericht (en begeleidt ?) hij de verzen
ding der beide genoemde stukken en spreekt
hij de hoop uit, dat de Prins hem ?1000
voor elk zal willen doen uitbetalen, doch
verklaart hij bij voorbaat, zich tevre
den te zullen stellen met het bedrag,
dat Sjjn Hoocheijt" hem ervoor naer syn
eygen believen" zal wenschen toe te kennen.
In den derden brief (van 27 Januari) vraagt
Rembrandtomspoedigebetaling,bv. door
tusschenkomst van den Ontvanger van Holland
Uyttenbogaeit (nog in hetzelfde jaar etste
hij diens portret). D t aandringen op betaling,
dat hij in nog twee latere brieven aan Huy
gens her haalt, hield, mag men veilig gelooven,
nauw verband met Rembrandt's aankoop van
het huis in de Jodenbreestraat bij de St.
ieder die ia Londen wat gedaan wil
krijgen, als een man, die de groote trom
voor zich en zQn beschermelingen weet te
roeren tot het een redelijk mensch groen
en geel voor de oogen wordt. Het p roe ei
om Wilde's Salome was van deze onver
vaardheid het opzienbarend bewijs. Wat we
hier nog niet kenden, was het maken van
artistieke reclame door het aanbieden van
geld, bflv. aan noodlijdende instellingen,
zooals in dit geval de Tooneelschool, die
verrast wrrd met vijfhonderd gulden van
eene Miss Rosa Lynd, en nog eens vijfhonderd
gulden van den heer Grein; en ik weet ook
niet of dit voorbeeld in ons land, waar de
kunst tot dusver van vreemde smetten vrij
bleef, wel navolging verdient.
Dat deze ondernemende Hollander, die in
Engeland burgerrecht en stem in het
kunstkapittel verkreeg, visa-vcrsa, ook veel goeds
tot stand zal kunnen brengen, niemand die
het betwijfelt, doch de vlag dekke dan niet
alleen de lading, de lading zij tevens een
eer voor de vlag.
Met de supérieure opvoering van l'Avare",
met den grooten tooneelspeler de Fëraudy
in de hoofdrol, behaalde het Huis van
Molière onlangs In den Haag een eerlijk,
Frankrijk en Nederland verheugend,
kunstsucces. Ook Reinhardt verzuimde niet zijn
beste krachten, Paul Wegener, Rose Bertens,
Hermine Körner, mee te brengen toen hij
in den oorlogstijd wilde toonen wat
Dultschland op dramatisch gebied vermocht. Met
de opvoering van Mid-Channel daarentegen
deed de heer Grein noch zijn tweede noch
zijn eigen vaderland een bijzonderen dienst.
Niet omdat we het stuk hier onderschatten
dit werk van Arthur Pinero is m.l. voor
het land waar de Flirt zóó machtig regeert
dat ze, vla het verbeuzeld huwelijk, kan
leiden tot den dood-uit-baloorlgheid, re
presentatief, en zelfs ietwat classlek" in
den trant van Henri Becque's Parisienne"
maar omdat de opvoering van dit stuk,
waarover Frank Luns in dit Weekblad alreeds
verslag uitbracht, geenszins representatief
te noemen is voor het land dat, al staat het
tooneel er in het algemeen niet hoog, juist
een dergelijk werk in de perfectie zou kunnen
geven, en wij er een vertolking van kregen
in den nagemaakten Franschen tooneeltoon,
in plaats van een beeld in den
strak-evenwichtigen, doorschrjnenden stijl der literaire
conceptie, welke, bij lichte ontroering, den
geest prikkelt ais Engelsch zout. Omdat het
Murillo, H. Familie
Anthoniesluis, waarvan de koopakte den
5den derzelfde maand was gepasseerd. Deze
drie brieven (gepubliceerd in Dr. Hofstede
de Grool's Die Urkunden ber Rembrandt"),
waarvan de eerste toebehoort aan H. M. de
Koningin, terwijl de beide andere zich even
eens in Nederlandsen bezit bevinden, zijn
alle in een tamelijk klein handschrift gesteld,
dicht aaneen, met geringe ruimte tusschen
de regels. Alleen de M van Mijn Heer" in
den aanhef en de R van Rembrandt" in de
onderteekenlng zijn zeer groot geschreven.
De beide hier bedoelde schilderden, waar de
kunstenaar die naetureelste
beweechgellckheyt in geopserveert" heef t, zooals hij in den
eersten brief verklaart, bevinden zich thans
te M nchen, evenals de beide andere, tot een
serie van v|t passietafereelen behoorende stuk
ken, Krulsoprichtlng en Kruisafneming, die
Rembrandt reeds in 1636 voor Frederik
Hendrik had voltooid.
H. F. W. J E L T E S
Illllllllllllllllllllllllllllllllllllllllll
iiiimpiiiiiiiimt
SCHILDERKUNST KRONIEK
ST. LUCAS
(Slot)
Van Beek (S.) doet steeds meer den dood van
Theo van Hoytema betreuren; Anna van den
Berg's stilleven met de witten a la Coba
Rltsema is een hier te noteeren werk, evenals Tjerk
Bottema's Ouden appelboom" en Eekman's
f ragmentenl(koppen). Filarskl's werk is a laPiet
van Wyngaardt; het park van Hulshoff Pol is
uit zfjn inzending het beste. Jurres is als
gewoonlijk; van Klijn is een Duinlandschap
uit te kiezen (159) evenals om de zwier,
A. W. Kort's zonnebloem. Klaas van Leeuwen
schildert transparante dieren, hier een glazen
geit, zooals hij vroeger deed; de nooit
sterke soms echt fijne Lohr is het zuiverst
als geheel een te grove vertooning was, niet
de opzettelijke grofheid der
renstal-aristoeratie en haar imitatie, maar eenvoudig what
we call op z'n Hollandsen: ordinair; met
een geheel onvoldoenden jeune premier, en
een raisonneur, die de mooie rol van Peter,
(heel wat meer dan raisonneur!) te laag
aansloeg.
Ook de daarop volgende opvoering van
Candida", waarbij het geval zich voordeed,
dat de leider van de K. V. Het Nederlandsen
Tooneel", in zijn vrijen tijd vóór de
G|sbreght", bij dit Engelsch gezelschap een
beetje uit regisseeren ging, was te weinig
karakteristiek om den ophtf te wettigen. Zij
overtrof in elk geval niet de
verdlenstelrjkeHollandsche vertooning, die wij van dit stuk, dank
zfj Verkade reeds kenden, en wel hoof dzakelij k
doordat de drie hoofdpersonen, die ook toeval
lig geen vandrieënhet uiterlijk voordeze rollen
meebrachten, verzuimden ons te herinneren
dat Shaw zijn menschen Immer als
menscheIfjke complicaties in den bollen of hollen
spiegel beschouwd wil zien. De twee
bffiguren (Burgess en Prossy) daarentege',
lieten de mogelijkheid van caricaturen sterk,
naar verhouding te sterk, uitkomen, zoodat
het zwaartepunt van de vertooning juist naar
den verkeerden kant, n.l. op de tweede-plans
rollen, viel. Zoowel Rosa Lynd als Randle
Ayrton zijn sympathieke figuren op het
tooneel, prettig om naar te luisteren, omdat
zij zich zoo gemakkelijk bewegen in het
pittig rhythme van dezen tekst, maar ze
kruipen geen van belden ook maar voor een
oogenblik In de huid der voor te stellen
persoonlijkheden. Rosa Lynd, blijf t Rosa Lynd,
teeder en ingénue. Bij algeheele afwezigheid
van het breedere, kloek-moederlijke, houden
we van Candida slechts de flirtende cate
chiseer-juffrouw over. Het huishoudschort,
haar waardigheid, waarmee ze n moet zQn,
stond haar als voor een vertooning geleend.
Het moederlijk Instinct is het geheim, en het
natuurlijk overwicht der vrouw op de mannen.
Zonder dit mysterie is Candida een onuit
staanbare albedll.
En ongelukkigerwijze trof het nu juist dat
mr. Randle Ayrton 'J (ds. Morel!) op het
tooneel den indruk maakt van een werkelflk
diepzinnig, eenvoudig en natuurlijk man,
die de pose" geenszins behoeft, en eigenlijk
niet weet wat Ijdelheid is. Mr. Ayrton, met
zijn machtig, buigzaam orgaan, sloeg dan
wel volgens het voorschrift den preektoon
aan, doch deze bleef in strijd met zijn
ge(MaurUshuii)
in zfjn Witte muur". Monnikendam
is in de vijf schetsmatige werkjes leven
dig, soms vol karikatuur. Pelzel's
portretschets (240) is beter dan het overige.
Van Mej. Pijpers, van Regteren Altena, Plato
en van Coba Rltsema is 253, Herfstsneeuw
wat te wit, 254, Slapende papegaai, als
kleur, nog het beste; van van Regteren
Altena, die niet zoo is als ik haar anders
zag (beschaafd en persoonlijk) vermeld
ik een stilleven-schets, 257; van Coba
Ritsema, de schilderes, een Hofje. Le
Roy is dramatisch in Doode Kraal".
Jan Sluyters hangt tegenover den
ingang. Dit is een plaats der eere. In Arti
trof mij zijn Mevrouw de V. als
een der belangrijkste werken,
kleur, en psychologie, op St. Lucas
vond ik hem niet van zulke geaardheid,
al is er altijd lenigheid te
waardeerenkunde, die haar pose van naïveteit verliest
om zich soms bruut te vertoonen; er is
altijd beweeglijkheid, nu en dan uitspattende
kleur. Surie's naakt is naar kleur fijn, naar
vorm zwak. Met de vermelding van Van
der Valk, ter Weeme en Westendorp Osleck
(JapanschèKarpers) eindig ik mijn opsom
ming. Het beeldhouwwerk hoop ik te herzien
op een tentoonstelling van de Beeldhou
wers" en dan uitvoeriger te kritiseeren.
L. SAALBORN, BIJ BROEKMANS
TE AMSTERDAM
BQ hem vindt ge de Invloeden van Toorop,
Mondrlaan, Schelf hout; een neiging dus tot
het decoratieve, het vlak uitgeslagene. Er
Is een zucht tot expressionisme o. m. Er is
geen klaar betoon van eigen persoonlijkheid
tot nu toe.
PLASSCHAERT
heele overige wezen. Ik zou dezen
belangwekkenden acteur, de eenige buitengewone
kracht van het gezelschap, gaarne eens in
een hem passende rol zien.
Ook Archibald Weiland (Marshbanks)
gaf den grotesken jongen dichter zóó zwaar
op de hand of het een onvermijdelijk
drama betrof, in plaats van nogal aanvecht
bare en pour l'amour de l'art opgedlschte
galgenhumor van Shaw, die het met de dich
ters nu eenmaal slecht kan vinden. Als acteur
was ook hij sympathiek", een armen
Savoyard, die zijn marmotje kwijt was, meer dan
een decadenten telg van aristocratischen
huize; en gevoelig van toon. Dit twijfelachtig
werk van Shaw vraagt vertolkers, die precies
weten hoe ver ze over de schreef moeten
gaan om de losllppige ironie van den schrijver
als hoofddoel van de vertooning te doen
begrlpen. Ze moeten naar het uiterlijke in
de figuren opgaan terwijl ze er, innerlijk
koel, van uit de hoogte op neerzien. Dit
even-aantikken, zonder zich In de grap te
verliezen, lijkt mfj het geheim van een
Shawvertoonlng, die ons den orlgineelen geest
nader wil brengen, en van dit geheim hebben
de Engelschen ons, tot onze teleurstelling,
niets verraden. Als welopgevoede natie, en
op gezag van den impressarlo, willen we
de verdienstelijke dames en heeren, die voor
deze onderneming de zee overstaken, nu
wel als stars" toejuichen wanneer straks
onze Hamlet naar Engeland gaat verwachten
we de contra-beleefdheld maar dat neemt
toch n!et weg, dat wQ ons entre nous" een
kleine reserve voorbehouden waar het het
maken van reputaties geldt.
In alle landen, en ook In Nederland, wonen
menschen, die bij officlëelc gelegenheden
gewoonlijk minder op den voorgrond treden,
doch die feitelijk, langs lijnen van geleide
lijkheid den meer duurzamen roep der
dingen vestigen en bestendigen. En bfl het
internationaal geestelijk verkeer, dat thans
Klein Plakkaatboek van Nederland door
mr.A.S.DEBLÉcouRTendr.N.jAPiKSE.
Groningen. Oen Haag, J.B. Wolters'
U. M. 1919. 8°.
Zoo luidt de titel op den omslag. Het
titelblad zelf licht dat nog wat nader toe;
het qualificeert dit Klein Plakkaatboek als
een verzameling van ordonnantiën en plak
katen betreffende regeeringsvorm, kerk en
rechtspraak van de veertiende eeuw tot
1749. Er is in zulk een verzameling, met
zulk een plan aangelegd, altijd veel wille
keurig». Al dadelijk rtjtt de vraag: waarom
hebben de verzamelaars zich beperkt tot
deze drie gebieden, regeeringsvorm, kerk en
rechtspraak. Er zijn nog zooveel andere
gebieden van publiek leven, waarover hun
Plakkaatboek zich niet uitstrekt en die zelfs
opzettelijk worden ter zijde gelaten. Wij
denken b.v. aan het voor Nederland zoo
gewichtige gebied van den waterstaat, waar
over zeer veel belangrijke keuren bestaan.
En wat wordt bedoeld met rechtspraak?
Moeten wij daaronder alleen verstaan de
formeele organisatie der justitie? Dat is
wel, ook den inhoud van het boek ia aan
merking genomen, het waarschijnlijkste. Im
mers de rechtspraak strekt zich uit over
vete gebieden der levens en het lag stellig
niet ia de bedoeling een keuze van de meest
uiteenloopende beslissingen en vonnissen
te geven. Eindelijk, wat is regeeringsvorm?
Onder dien naam kan men stellig samenvat
ten de verschillende regeerings-reglementen
van vroeger en later tijd, die hier zijn her
drukt. Maar kan men hetzelfde zeggen van
stukken als de Scherpe Resolutie en ook
van de Pacificatie van Gent; voor den
regeeringsvorm hebben dergelijke docu
menten slechts verwijderde beteekenis.
Niettemin zijn wij dankbaar voor dit Klein
Plakkaatboek; wij hopen zelf i op een vervolg.
Want het is een bijzonder gemakkelijk boek
om altQd bij de hand te hebben. Welk onder
zoeker heeft niet meer dan eens den tekst
noodig van de Unie van Utrecht, van het
Eeuwig Edict, van de Pacificatie van Gent?
Zulke stukken zijn natuurlijk altijd wel te
vinden, b.v. in het Groot Plakkaatboek, waar
van de publicatie van mr. de Blécourt en
dr. Japikse een opzettelijke verkleining is.
Maar het zijn in den regel groote en zware
folianten, die men dan noodig heeft. Daarom
is zulk een handige bundel bflzonder
gewenscht. Zoo zal het Klein Plakkaatboek
zijn plaats vinden op de schrijftafels van
geschiedvorschers, hopelijk ook van anderen.
H. BRUGMANS
Inhoud van de Januari-Tijdschrlften
II
Leven tin Werken: W. F. Gouwe, Over bet zien"
van moderne meubelen. C. Tielrooy-de Gruyter,
Regen. Maria Favia-Kievits, De goede Heilige.
A. Verheggen, Lectuur voor eenvoudige meisjes van
ongeveer zeventien jaar. . Dr. H. J. Boeken, S. P. S.
R , H. van Flisburg en Martien Beversluis, Verzen.
B. v. d. B , Dft Society of Friends'1 aan het werk in
Frankrijk. Annie Salomons, Boeken om te bezitten.
E. C. Knappert, Beroepskeuze. Th. W. van der Woude,
Plaatselijke Keuze. N. Hovens Greve-Peck, De blinde
Geronimo en zijn Broeder van Schnitzier. Bijlage;
Het Huwelijk van Franeiscus met de armoede (plaat).
iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii
iiiiiiiiiiiiiiliiiiiiiiiiilliiiiiiiiililiiiiiiiiiiiiniiiiiiimiiiiliiiimiiiiiimiiii!
KOU IN KLIM KMR l j
j NOERHEW" j
(B. RUYS - Dedemsvaartl
26 Hectaren met vaste planten, Rozen,
| Rhododendrons, Coniferen, Heesters!
i Catalogus 1920 verschijnt eerstdaags en |
| 7s op aanvraag verkrijgbaar jj
miiiiiiiiiiiiti
iiiiiiiiiilliiJiiiiiiiMiiiiiiiii
wordt ontgonnen, zal het dit oordeel zijn
dat telt, niet alleen voor den individuëelen
kunstenaar, maar vooral ook voor de kunst,
en voor het land, dat met deze kunst een
naam heeft te winnen of te verliezen.
WQ zfjn hier op kunstgebied gansch niet
van gisteren. In elke branche" beschikt
Nederland over groote kunstenaars groot,
naar internationalen maatstaf met wie het
in het buitenland voor den dag kan komen.
Zij staan met hun persoonlijkheid borg voor
het werk, waarover hun kunstenaarsadem is
gegaan. En ook de voorname vertegenwoor
digers der bultenlandscbe kunst kunnen bier
een, in het algemeen voldoende onderlegd,
ontvankelijk enerkentelfjk publiek vinden. De
moeilijkheid is: de bemiddeling, een noodza
kelijkheid: organisatie.De Ver.t. verspreiding
van Kennis over Nederland in den Vreemde"
streeft er met loffelfjken Ijver naar de
materiëele hindernissen uit den weg te ruimen.
De Bond van Ned. Kunstenaarsvereenigingen
is er om artistiek in te grijpen. En men
spreekt van een Instituut voor Schoone
Kunsten", dat wellicht ook dit hef t in handen
zou kunnen nemen. In een tijd van
kunstom-politiek en politiek-om-kunst lijkt mg
iets van dien aard niet overbodig. Wat in
het binnenland wel eens ten onrechte op
den voorgrond treedt, blijft een verschijnsel,
de tijd brengt dat terecht; wat we In het
buitenland verspelen, een eenmaal
gevestigden indruk, laat zich minder gemakkelijk
herstellen. En de mentaliteit van een volk
wordt beoordeeld naar de uitingen der besten,
van hen die het meest waardig werden ge
keurd te getuigen. Daarom zal men goeddoen
te waken over de Kunst als propaganda
middel, in het belang der betere nationale
en internationale kunst.
TOP NAEFF
immuun iiiiiMiimimii i mm
UtrecMsche Schietschuitenveer
AMSTERDAM, SINGEL 273 TEL. INTERC. 5181 H.
Dagelijkscho Motordienst tusschen
Amsterdam - Utrecht - Zeist - De Bilt - Huis ter Heide
Bosch en Duin - Rijsenhurg - Driebergen - Doorn enz.