Historisch Archief 1877-1940
12
DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
24 Jan. '20. - No. 2222
Wederwoord aan dr. Frederik
van Eeden
Tot mfln spijt kondc ik niet eerder uw
Antwoord beantwoorden, daar Ik tot nu toe
van dat Antwoord geen kennis heb kunnen
nemen. Zelf niet geabonneerd op de Amster
dammer heb ik toevalligerwijze uw Antwoord
onder de oogen gekregen.
Tegen de kern van uw Antwoord, uw be
ginsel: de Innerlijke gevoelsovertuiglng in
lederen mensen is de maatstaf van aile waar
heid, ook van de goddelijke", kom ik in ver
zet. Dat beginiel maakt eenvoudig het geloof
in het algemeen, en in 't bflzonder het
goddeUJke geloof onmogelijk. Of is uw begrip
van gelooven een ander, dan.Jan en alleman
zich van gelooven gevormd hebben: iets
voor waar houden op de getuigenis van een
ander ?
Als een ander u iets mededeelt, dan houdt
gQ zulks alleen voor waar, zoo u dat aan
nemelijk voorkomt en harmonisch stemt met
uw Innerlijk waarheidsbfsef". Niet dus het
gezag van den persoon, die u iets mededeelt,
maar uw Innerlijke gevoelsovertuiglng is de
oorzaak van uw aannemen van hetgeen n
gezegd wordt door anderen.
Ik ga verder en beweer, dat het door u
zoo hoog opgehemelde Innerlijk gevoel van
waarschijn! jkheid en waarheid volstrekt geen
maatstaf is der waarheid. Gij spreekt in het
begin van uw Antwoord van luzles, sug
gesties, hallucinaties. Die dingen, meen Ik,
danken juist hun ontstaan aan het innerlijk
waarheidsgevoel". Hoe zal ik onderkennen,
of iemand mij in plaats van Gods openbaring
zijn illuzies, suggesties, hallucinaties voor
houdt ? Niet door mijn innerlijk gevoel, dat
blind is, maar door mijn verstand. Het ver
stand gaf God mij om mij te leeren, hoe Ik
al mfln doen en laten, ook mijn inwendige
gevoelens, heb te regelen.
Het verstand is het, dat ons gevoelen van
goed en kwaad, waar en onwaar, recht en
onrecht, valsch gezag en goddelijk gezag"
regelt en binnen de juiste perken houdt.
Het gevoelen is blind: het ontvangt zQn Hcht
van het verstand.
Welke is nu de taak van het verstand in
zake het goddelijk gelooven, dat de katho
lieke Kerk van de menschen vraagt?
Naar welke waarheid moet het verstand
onderzoeken: naar de waarheid van ledere
leerstelling door de Kerk verkondigd of naar
de waarheid van het goddelijk gezag, waar
op de Kerk zich beroept ten aanzien der
menschheld ? Mijns inziens moet het verstand
onderzoeken naar de waarheid van het god
delijk gezag der Kerk.
Als eenmaal overtuigend voor mijn ver
stand vaststaat, dat de katholieke Kerk met
goddelijk gezag is bekleed, in naam van
God spreekt, dan moet ik alle leerstellingen
door die Kerk verkondigd aannemen, ook
die, welke met mijn innerlijk gevoelen strij
den. Ia dat geval is mijn innerlflk gevoel
op den dwaalweg, moet ik dat gevoel volgens
Gods voorlichting wijzigen.
, Wat zoudt gij doen als iemand in uwe
tegenwoordigheid een doode, geen
schQndoode, maar iemand, die reeds jaren in het
graf rustte, zoude opwekken ten leven?
Zoudt gij dien persoon als eenvoudig mensen
beschouwen, of als eea, die in nauw ver
band staat met de godheid, door wlen God
zelf werkt? En als die mensch u zcide: In
naam van God verkondig ik u deze en die
waarheid, zoudt gij dan die waarheden niet
moeten aanvaarden, ook al zonden die tegen
uw inwendig gevoelen strijden? Zoo gij
neen antwoordt, richt ik tot u het dringend
verzoek mij te verklaren, op welke wflze
de mensch de ware openbaring Gods van
de valsche kan onderscheiden.
Of is zulks onmogelijk? Maar dan be
hoeven wQ niet verder meer te onderzoeken
naar de grondslagen, waarop het goddelijk
gezag der Katholieke Kerk berust. Het is
dan volgens u onmogelijk hier een bevre
digende oplossing te vinden.
?GQ vraagt mij: Waaraan ontleent gij de
overtuiging, dat uw Godsbesef stelliger,
meer waar is en meer goddelijk dan hetgeen
de Protestanten, Theosofen, Boeddlsten en
Mohamedanen voelen? Kunt gfl iets anders
aangeven dan ik, n.l. innerlijke
gevoelsovertulging ?
Ik antwoord u: aan het gezag Gods ont
leen ik mijn stelliger Godsbesef. Niet alleen
mijn gezond verstand gQ spreekt ten
onrechte van innerlijke gevoelsovertuiglng
maar nog een tweede factor, Gods gezag
zegt mQ, dat God bestaat. God namelQk
maakt mij zQn bestaan kenbaar n door
mQn verstand n door bemiddeling der Kerk.
Het slot van uw antwoord is vol verwijting
aan het adres van Leo XIII en de Katholieke
Kerk. GQ noemt 's pausen omzendbrief Rerum
novarum vol verwarring en onjuistheden.
Uw afkeurend oordeel grondt gQ op den
arbiter ia uw binnenste, uw innerlQke ge
voelsovertuiglng. Ik vraag u in gemoede:
Hoe komt het, dat de innerlQke ge voel
sovertuiging in Paus Leo, dien g| houdt
voor een goedhartig welmeenend man, Paus
Leo een gehetl ander oordeel deed vellen
dan gQ velt, en hem allerminst zijn omzend
brief Rerum novarum vol verwarring en
onjuistheden deel beschouwen? Hoe kan
de God in u, want uw innerlijk
gevoelsovertulging houdt gQ identiek met God,
tegenspreken den God in Leo XIII d. i. hoe
kan God.zich zelf tegenspreken?
Nogmaals dus: bij het zoeken naar de
waarheid moet niet het innerlijk gevoel onze
gids zijn, maar het verstand. Zoo gQ vaarwel
zegt aan uw gevoelsarbiter, en aan uw
verstand de leiding i geef t, zult gij komen
tot het inzien van het goddelijk gezag der
Katholieke Kerk. De verstaadsareumenten,
waarop het goddelijk gezag der Kerk rust,
wil ik u gaarne ter gelegener tijd mededeelen.
Verder schrijft gQ: .Men zegt mQ dat er
is een Genade, die een verzoening zal
moegelijk maken die mij gedachtig
aan eigen feilen zou in staat stellen alle
gebreeken der moederkerkje dulden en te
vergoelijken." Men heeft u ten deze slecht
voorgelicht: die. genade bestaat niet, wijl de
moederkerk geen gebreken kent. ZQ is,
geIQk Paulus zegt, Efez. 5 vers 27, een ge
meente, die geen vlek of rimpel heeft. De
gebreken, welke gQ der moederkerk toe
dicht, zQn de gebreken harer kinderen, die
de leiding der moeder niet volgen. Christus
doelt op die onwaardige kinderen, als HQ
in den parabel van het onkruid gebiedt het
onkruid te laten opgroeien met de tarwe tot
den tfld van den oogst.
Nog een kantteekenlng op den slotzin
van uw Antwoord: Maar Goda stem en
waarheid naar bulten te verplaatsen, als iets
wat teegenover mQ en gescheiden van mQ
blflft, dat acht ik de uiterste
onmoogelQkheld. Het zou van den Leevenden God in
mij een dood gedachtensplnsel maken."
De stem Gods en de waarheid staan bulten
u en mQ en lederen mensch. Maar God
geeft den mensch het verstand en zQn voor
lichting om de stem Gods en de waarheid
naar binnen te halen d. i. de natuurlijke
waarheid en de goddelQke openbaring te
kennen en te maken tot het levendmakend
beginsel van gehael ons leven.
Voor den mensch, die met zijn verstand
de natuurlQke waarheid en de goddelijke
openbaring aanvaardt en beleeft, Is de
levende God geen dood gedachtespinsel,
maar de verwekker en kweeker van een
rQk geestelijk leven, dat zQn volle
ontplooiïag vindt hiernamaals.
RQsenburg Dr. TH. H. v. OPPENRAAIJ
Aan Dr. Fred. van Eeden
Vergun mQ u met een enkel woord dank
te mogen zeggen voor uw eerlijk, gewijzigd,
oordeel ter nagedachtenis van mijnen Vader.
Twee opmerkingen verloof ik mQ te
maken; uw studenten-jolige uiting is nog
niets bQ hetgeen hQ dichtte in zijn
studententQd in de Braga waarbQ zijn latere
vrienden S. v. d. Berg (niet Wilhelmus maar
Sampje rijmt ten koste van rijn merg etc.)
Nic. Beets, Hazenbroek en andere baldadig-.
geestig werden aangevallen. Op uw regel:
ten Kate wordt nu niet meer over 't paard
getild kan ik antwoorden, in orde maar hQ
is evenmin uit 't zadel gestooten. Dan op
uw zinsnede Men behoeft zich nu niet
meer te verontrusten over den grooten aan
hang en de groote bewondering die J. J. L.
ten Kate ten deel viel, hQ was een eerbied
waardig mensch die het goed meende, die
ook menig goed vers J heef t gemaakt" mag
ik antwoorden hij ging niet op in roem
en eer, hQ was zich zelf en dat is meer."
Op zijn zeventigsten jaardag, twee dagen
voor zQn dood, da" ktehQ de Commissieleden
voor hun huldeblijk met deze slotwoorden.
.Aan God mQn dank aan Hemde Hulde."
Ten slotte dit: om de heele wereld te
behagen is onmogelijk, van de meest be
voorrechten kan men slechts zeggen zij
maakten wel eens iets goeds voor enkelen
.de tffd zift 't kaf van 't kooren."
Hoogachtend,
Den Haag J. J. L. TEN KATE
iiiiitiiiiiifiiniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiiiiiiiiiiMiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiitiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii
i iiiiiiiiiiiiiitiiiiiiiiii
iiiiiiiiiiiniiiiiiiiiiiiiii
iiiiiiiiiiiiiiifiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii
n.V. EERSTE NEDERL.
ELEMEMTEd FABRIEK DE KROOIT
TEüSÖOO sGRAV/EMHAGE.
DROGE ELEMENTEN
Verkrijgbaar bij lederen Installateur
+*??+*????++??????????????*?
IHOTEL DEL'EUROPE AMSTERDAM I
Hotel van den eersten rang met modern comfort +
Lift Centrale verwarming J
Restaurant tegen vasten prijs en volgens de kaart ?
Hall Zalen voor partijen ?
Afternoon tea van 3-30-5.30 ?
W. HERMSEN, Directeur *
»+» »++++»»»
VEILINGEN.
Ten overstaan van NOTARIS STRUIK D A LM
te Amsterdam zullen worden geveild op:
2 FEBR,. 192O
Spiegelstraat 55, Keizersgracht 183
16 FEBR. 192O
Weteringschans Ei, (l, 70 en 74, den Texstraat l
Koninginneweg 59, 61
23 FEBR. 192O
het kapitale Winkelhuis
LEIDSCHESTRAAT 39
onmiddellijk te aanvaarden.
C. BOENDERMAKER JOH. VISSER
Makelaars.
Nadruk verboden.
Zeg vrouw! kijk eens
naar de algeheele verandering
en de onberispelijke ai-werking
van mijn costuum, zoo juist
ohemiach gereinigd en gekeerd door
MY VALET
F ROM LONDON"
(?wettig gedeponeerd)
BEURSPASSAGE 14
Tel. Noord 4915.
Amsterdam, Geen filialen,
Prospectus gratia.
w»
l
iiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiiiiim
TARIEVEN
Verzekering van kapitaal uit te keeren bjj overlijden.
Premie per f 100.?kapitaal.
Let f t ij d
laarpremie
20
?1.41
25
? 161
30
? 187
35
? 2.21
40
?266
45 j
? 3.23 |
Verzekering van kapitaal uit te keeren na een bepaald aantal
jaren of bövroeger overlijden. Premie per t'100.?kapitaal.
HAARLEM- Opgericht 1870
Leeftijd j-
10 jaar
20 jaar! ?9.08
30 jaar 9.09
40 jaar! .924
15 jaar
?5.70
,5.73
Uitkeer
20 jaar
?4.08
.4.14
594 | 441
ing na
25 jaar
?310
.320
,353
30 jaar
?251
.264
.3.07
35 j*ar
?213
.229
DAMES/
Laat uw wasch behandelen dooi* de wasscherij
f l i O f tf M99 Told warsstraat 22-24,
99*- U i*C.t\ J* 9 Telefoon Z. 3725,
zoo wel droog toegeslagen als opgemaakt.
Vraagt prijsopgave.
Aanbevelend D. HEIDIG A Co,
Vereeniging tot bevordering der Grafische Kunst
Tentoonstelling van werken der leden en genoodigden
(ETSEN LITOGRAFIËN HOUTSNEDEN) j
in het Stedelijk Museum te Amsterdam, van 10 Januari
tot en met 15 Februari. Entree f 0.3O
Levensverzekering- £| _^ |^
Maatschappij *lïill D B m
MaataokappelIJk Kapitaal EEN MILLIOEN GULOEN volteekend
Sluit Levensverzekeringen on Lijfrenten.
of bijzonder gunstlgo
verzokerlngsvoorwmardon tegen moor BILLIJKE PREMIE*
ERVEN KRAMER
aso ? AMSTERDAM ?
FABRIEK VAN KANTOORBOEKEN
PRIJSVRAAG
In verband met de aanvrage, om toe
zending van de Voorwaarden
derErdalprijsaanvraag, welke nog steeds
inkomen, oordeelden wij het noodig den
termijn van inlevering EB
verlengen tot uiterlijk IS
Februari a.s.
De Voorwaarden worden nog 'slechts toe
gezonden op aanvrage voor 25 Jan. e.k
ERDALFABRIEK
Amsterdam
a
I. C.
Machinefabriek
ROTTERDAM-SGHIEDAM.
Abonneert U op het
Nieuw Algemeen Effectenblad
(51ste Jaargang) het meest uitgebreide financieele blad)
Bevat o. m. volledige Prijscourant van alle op de
Amsterdamsche beurs verhandeld wordende fondsen, waarbQ naast
elk aandeel het laatst uitgekeerde dividend wordt vermeld;
voorgestelde dividenden, prijscourant successierecht, uit
lotingen, weekoverzicht cttectenmarkt, productieopgaven,
betaalbaarstellingen enz. Proet nummer s op aanvraag gratis t
Adverteert in dit blad! .
Uitgave: M. M. OLIVIER, Rokin 70 Amsterdam
N. V. Woning-Bureau RIS
Elandstraat 47, Den Haag - Tel. Haag 5456
Biedt te koop aan s
Een HEERENHUIS aan de Leuvenschestraat, Koopprijs i 24000.-.
Aanvaarding direct. Bezichtiging na aanvrage. Bevattende 9 kamers,
keuken, kelder, voor- en achtertuin, Elec. licht, gas- en waterleiding.
Wasscherij Het Noorden"
TIMORPLEIN 15-16 (Indische Buurt)
Droog toe en spec. voor het opmaken der wasch. Vraag prijscourant.
B. C. KOK
DeFotografischellteliers
Ei i H F o 11 f i
, J. L VERMEI
zijn gevestigd:
DENHftAB: - UTRECHT: - ROTTERDAM:
Toussaink. 11 Nieuwe Gracht 50 Coolsingel 22b
TELEFOON 1813 TELEFOON 150 TELtfOOil 9233
Hoofstkade 3
TELEFOON 4T44
En zijn bekend om hun
artistiek werk en zeer
lage prijzen
Het voorkomen en genezen van
Stotteren.
Belangstellenden wordt de
Brochure fr. toegezonden na
ontvangst v. Postwissel v. 25et.
aan O. F. WIXFORTH, te
Bergen (N. H.)
In lederen Boekhandel:
H'
Gebonden f 1.50 per deel.
H.P.PIETER8E
Stationsweg 3c ? Rotterdam
! TELEFOON 12532-3503
biedt uit voorraad aan:
Bruinsteen 80-90
Chloras Kalicus
Salpeterzuur 36 & 40 B
Citroenzuur
Wijnsteenzuur
Salmiakzout 98-100%
Mirbanolie
Kalium Meta Bisulfiet
Caustic Soda 76%
Kwikvermiljoen
Natrium Bisulfiet.
Borax
Aceton
Paradichlorbenzol
Paraffine 50-52
Koolzure Almoniak
Illustratledruk-papler van de Firma C. O. A. CORVEY, Keizersgracht 255, Amsterdam, Tel. N. 1202 en 555
Typ. Amst. Boek- en Steendrukkerfj, voorheen Ellerman, Harms & Co.