Historisch Archief 1877-1940
28 Febr. '20. No. 2227
DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
13
TROELSTRA'S REDE N BELLEVUE
Teekening. voor mde Amsterdammer" van Joh. Braakenslek
DAGELIJKS !!
PASSAGIEPS-VLUCHTENHAA* DE REVOLUTIE
Tioelstra
Wijnkoop
Bestuurder-Troelstra: Ik zou wei met dien passagier willen opstijgen, maar als wij boven zijn smijt hij mij er uit."
lllllllllIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIHIIIIIIIIIIIIIIirilllllllllllllllllMIIIIIMIIIIMIIIIIIIIIIHIIIIIIIIItlllllllll^l IIIIUMIIIimilllllllllllllllllimiMini
inmilllinilllllMIIIIMIIIIlllHIIMIIMIIUIIIIIIItllIIIIIIIIIIIIIIIIHIIIMIIMIIIlllllllMIII
I7e Jaargang 21 Februari 1920
Redacteur: K. C. DE JONGE
Van Woustraat 112*, Amsterdam
Verzoeke alle mededeelingen, deze rubriek
betreffende, aan bovenstaand adres te richten.
BERICHT.
Door ongesteldheid van den Redacttnr kan
de uitslag van de Problemen-wedstrijd nog
niet bekend gemaakt worden.
Indien mogelijk zal dit In de volgende
rubriek geschieden.
De Inzenders gelieve hiervan goede nota
te nemen. B.
AUTEURSOPLOSSING PROBLEEM No. 235
(EINDSPEL) VAN DEN AUTEUR
J. LUTEIJN, GROEDE
Stand. Zwait: 21, 24, 33, 34.
Stand. Wit: 41, 43, dam op 9.
Wit: 9-22. 2244. 41-36. 4338.
Zwart: 24-30A, 30-35B, 21-27C, 34-40,
446, 6-30, 50-6, 38-33, 635,
40:457 35-40, 45-50/50-28, 27-32,
35-241
i_?_!_J4-50!_50:26JL_ 26-17, J7-50I
34-40, 40-44, 35-40, 40-45" enz.
IIIIIIIIIIIIIIIIIIIIII1IIII1IIIIII1IIIIIMIIIII1IIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIII
SCHILDERKUNST-KRONIEK
DE ROTTERDAMMERS ROTTERDAM
Een vereenlging kan een verzameling van
talenten en eensgezinden zijn, of een ver
zameling van talenten vol tegenstellingen,
maar door welke tegenstellingen toch een
gevoel van actie, van beweging, van doen
en daden ontstaat. Op beide wijzen kan
zulke vereeniging belangrijk zijn. Vindt ge
dit bfl De Rotterdammers? Ik vond het er
niet; de tentoonstelling is, als geheel,
onbelangrijk; en van de afzonder
lijken, die er te noemen *ijn, gaat geen
gevoel van kracht uit; in dit milieu zeker
niet. HeQenbrock heeft mij nooit kunnen
blijken te wezen dat, waarvoor hQ bfl som
migen doorgaat. Ik heb meer dan eens den
naam,van de Josselin de Jong als
geschoolder voorganger vermeld. Gerlroh doet in
Rotterdam als verwant aan met sommige
teekeningen van Plasschaert; Marianne
Hartong's zwaarte, die soms kracht is, vindt
ge niet in deze opeenhooping. Peltzer's
zuiverheid van kleur (hij Is een
bloemenschilder) was me steeds verdacht, en bleef dit.
Het werk, dat ik het liefste van alle wilde
noemen, en noem, is een aantal schuiten,
waarvan een met een rood zeil; welk werk
door een monogram is geteekend. Er is hier
de openbaring van een wezen; iets daar
van is in Van Raalte's kinderen"...
De etsen van Herfst, een bloeiende tak
voor een raam en een vaas met lelies her
inneren aan de techniek van Anton Derkien
van Angeren; van Duffclen's doodskop etc.
vertoonen een etser, niet van groote inner
lijkheid, maar toch van een bepaalde kunde
en voordracht. Dat is al.
._?._4_l-3_7.' 43-38, 44-50, JS7-32,
21-27, 303500, 34 40. 4045, 27-31,
31:22
enz.
37 28, 28 23, 44-50,
43-38,
27-32, 30-35, 34-40, 40-45,
38-32, 5061
40-44
35-40,
43 34, 34-291, 22 39. 39 34,
I
34-39, 33 38, 24:3;$,
34-48^1^37^37-31.
31-36, 38-42, 36.27
... 39 48 en wint!
27-32.
21-27, 27-311,
48:22!
MERKWAARDIGE STANDEN.
In onderstaande stand heeft wit reeds een
schijf moeten offeren, vandaar de zwarte
schijf op 34.
Zwart (11 schaven)
1
6
11
16
21
26
31
36
4)
46
5
10
15
20
23
30
i5
40
45
Wit (10 schijven)
TE UTRECHT. I. Bij DE WINTER.
Vaes is langzamerhand, en met recht,
een der bekende etsers in Holland gewor
den. HQ Is niet decoratief in den modernen,
Duitschen zin van het woord; hl] wi! niet
boven-al vlak zijn, maar hij heeft de be
korende lijn van den gratievol teekenenden
etser. Soms werkt hij met zeer korte haaltjes
in het koper, en een kathedraal, een huis,
schijnt, zóó gegeven, omwoeld van
d'atmospheer. Soms trekt hQ een langen lijn in
zijn drooge-naalden" (zie Bugattl's por
tret). Vaes heeft in dit procédé, de ets, van
alles gemaakt, figuur, landschap, stadsge
zicht, schepen, werven; dingen, die zijn
grage phantaisie hem bracht, dingen van
een teedere werkelijkheid, dingen van stil
len aard altijd, maar daartusschen dingen
vol aanval, vol van een aanval, die in het
schoone bleef. Hiertoe behooren zijn oorlogs
etsen, de kleine, de groote. De groote: lange
verhalen vol aantrekkelijke détails; de kleine
scherp en gevat als een haat, die opeens
kristalliseert. Ge kunt die bij de Winter zien.
Ge kunt hier de teedere stadsgezichten be
schouwen, de werfjes, de stadjes aan het
water in Holland, dan een ambachtsman
bezig, dan een phantasma, in beweging.
Vaes kan 's avonds in de eenzaamheid van
den laten avond dingen voelen komen, die
den Belgischen kunstenaars nooit vreemd
zijn geweest, en die ik wou noemen: van
een geactiveerde werkelijkheid. Planten wor
den ageerende wezens bfj een verlaten boer
derij; het leven (als actie begrepen) bot,
romantisch, in alles uit. Deze romantiek
van Vaes is steeds gebaseerd opvoldoende
kennis der werkelijkheid" (zooals dat heet),
daardoor is ze nooit zwak, maar hoe stout
Stand. Zwart: 7/9,12,13,15, 18, 23,26,27,34.
Stand. Wit: 16,24,29, 33, 35,37, 38,40, 43, 45.
In deze stelling heeft zwart als laatste zet
21-26 gespeeld. Wit vervolgde 37-32, zw.
23-28, w. 33:31, zw. 26:28, en nu moet wit
spelen maar heeft geen enkele zet meer.
Wij zetten de stelling van het diagram nu
nog eens op.
Wit kan nu nog een aardig valstrikje
spannen als volgt:
wit . zwart
24-19 23:14 gedw.
want op 13:24 zou volgen w. 29:20, zw. 15:24,
w. 40:20 en wit zou de verloren schijf terug
winnen.
2924 14-20
40.29 26-31
37:26 27:32
38.27 ? 18-23
29:18 20:49 '
1611! 13:31
moet 2 slaan
11:4!
en de partij wordt remise!
Deze ontleding was door wit niet doorzien.
Zwart mocht dus na dat wit 24-19 en
29-24 speelde, niet vervolgen met 14-20 maar
een andere betere voortzetting zoeken die
winst bracht, wilde hij het behaalde voordeel
In winst omzetten. Uit bovenstaande zien
wij dus weder dat men steeds nauwgezet
moet spelen om een voordeellgen stand te
behouden of in een nadeeligen stand de
beste voortzetting te zoeken, die nog een
geringe remisekans geeft.
D a m z c t.
In een zoogenaamde vrije parlQ kwam het
tot onderstaanden stand:
immuun i illiiiiiiiiiiiiiiliiiitiiiiiMiiiiiiiiiiiiiiiiimiiiiiimiiiiiiiiiiiiiiiii
van verwringing nu en dan, nooit onwer
kelijk in den zin, die de kunstkritikus aan
dat woord geven moet.
TE UTRECHT. II. VAES IN DEN
UTRECHTSCHEN KUNSTHANDEL
De etsen van Vaes zQn bQ de Winter,
de schilderijen hangen in den Utrechtschen
kunsthandel. Daar zijn portretten uit vroeger
en uit den laatsten tijd; stillevens, en een
paar stadsgezichten. Van de vijf portretten
Is, naar ik meen, de vrouwekop (5) het
oudste, het portret van Jonkvrouwe L. de
Stuers, het kindje in het ouderwetsche jurkje
(uit 1919?20) het laatste. Vaes vindt ge In
deze portretten, in 't een meer dan in het
ander, maar toch in alle, als een schilder
met een sterke neiging tot perfecte dege
lijkheid. HQ wil uitdrukken, n 't wezen
van den afgebeelde, n de stoffelijkheid, die
de expressie draagt. Hij is een realist, maar
een die de psychologie eveneens tot reali
teit brengt. Hij wil dat niet alleen; h IJ kan
dat ook. Ge ziet dat in het portret van zijn
Vader (1) breed gebouwd, lenig, eerbiedig
geschilderd, nauwkeurig, toch gekarakteri
seerd. De nadruk valt hier op die karakte
riseering bovenal, evenals in het portret
van zijn broer (meer schetsmatig) No. 2.
Van de twee kinderen de Stuers is dat van
Cora, in haar statigheid a la Velazquez, niet
zoo doorwerkt als dat van Louise. Dit por
tretje met den llchtblauwen, levendtgen
achtergrond ge begrijpt aan de weergave
van het kinderlijk gezicht onmiddellQk dat
naar dit kind Vaes' spontane teit meer nog
ging dan naar het andere. Hier is het wezen
van een zeer jong meisje met genegenheid
geschilderd (er is een dauw van
jeugd in de kleur).
imiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiMiiiiiiiiMiiiliiiiiiimiiiiiiiiiiiiiiiHiiiii
Zwart (17 schijven)
l
C
11
l b
21
20
31
36
41
40
vws
fcJ
5
10
15
20
25
30
35
40
45
50
Wit (17 schQven)
Stand. Zwart: 2/6, 8 12 13 15/21,23 26.
Stand. Wit: 27,31/33,35/38,40/42, 44/45, 47/50.
Het is duidelijk dat wit bij zijn langen
vleugel geheel is opgesloten. Sctifjf 46 is
naar 41 geplaatst en zwart heeft hier
van profijt getrokken, door wit op te sluiten.
Wit is aan zet en speelt
49-43?
waarna zwart de navolgende damzet deed,
die wel wat duur is, maar door wit weder
afgenomen kan worden, waarna beide kleuren
evenveel schijven overhouden, aldus:
33-28
32:25 21:32
38-27
beter is het indien wit slaat 37:28, want dan
volgt zw. 3645, wit 33-29, zw. 46.34, wit
40.29, zonder schijfirerHes.
1520
25:14 13 19
14:23 18:49
Is Vaes in Holland misschien niet genoeg
nog bekend als een kundig, fleurig, psycho
logisch realistisch portrettist;... als een
schilder van bloemen en stillevens
is tig tot zijn waarde gekomen bQ schilders
en bfj leeken. Ook daarin vertoont hQ de
lust tot volledigheid in He weergave der
stof, die sommigen te gemakkelijk
ouderwetsch tegenwoordig noemen, vergetend,
dat deze wijze, mits doordroomd, het
zekerst den tfjd weerstaat. Vaes heef t nooit
de photographische werkelijkheid in zijn
stillevens; te sterk is daar voor de phantaisie
altijd in hem, zelfs als zij, zooals hier, ver
scholen bleef. Het krachtigste werk (want
krachtig zijn deze werken) i« de bloemekrans
tegen zwarten grond (uit 1920) met de tul
pen en met de roode bloemen, waarvan de
kleur In alle schijnbare hevigheid toch vol
schroom bleef. Dit schromen-in-schoonheid,
dat een groot deel van Vaes' wezen is,
blijkt eveneens duidelijk in de stillevens
met de twee en .met de drie peren. Als
Verster dikwijls, is Vaes soms een schilder
van serieën, zoo van drze p-ren, van deze
vruchten. Misschien behotf ik niet te zeg
gen met welke aandacht zoo een voorstel
ling gegeven moet zijn, zal ze belangrijk
blQven. Fantin Litour kon dat, Vaes kan
het, die in de Fileren aan den Franschen
schilder herinnert.
Van de stadsgezichten uit Venetiëen uit
Damascus, Is het Slagen je (7) mij het be
langrijkst. Het is de voorstelling van een
vleesch-stalletje, waarvoor een tafel met
vleesch, een roode tafel, staat. Daarachter Is het
slagertje bezig. Dit kleine se h i derfjtje, sterk
van kleur, zwaar van materie, trof me steeds
door de concentratie, die ge in alles voelt.
De voorsprong, dte ONZE
rijwielen door hun bouw,
constructie, kwaliteit en
eigenschappen hebben ver
kregen, is thans grooter dan
ooit te voren.
De motievent die tot de
keuze van een
FONGERS
leiden, zijn derhalve thans
nog sterker dan voorheen.
OefironinoerRiiwielflnlabriBM.FflllGfïS
KiiiMiiimiiiu iiiiiin i i
maar nu speelde wit
35-30 49 21
48-43 21 49
40 35 49:40
45:34!
en wit staat in het nadeel, daar zwart nog
steeds wit's langen vleugel vasthoudt.
?miiiiiimiiiiiJtiiimifiiiffJiiiiiuJifiiiiiifiifiififiiiiiiiiiiiiifiiiimfimim»
VRAdBNRUBBISiK
voor
Algemeene Wetentwaardlgbeden
Men gelieve de Traeen »ooi deze rubriek In te
eenden aan het Redactïebureau, met op den omslag
het motto .Leekensplegel", en onder opgave van
naam en adres (die als vertrouwellk sullen worden
beschouwd.)
H. W. A. te O. Zoudl u mij ook kunnen
help-n aan de etymologische afleiding van
het woord kadaster".
Ons woord kadaster is ontleend aan het
fransche cadast'e en dit weer aan het
ilaliaansche catastro Dit wordt uit het
grlekschlatQnsche catastasis het opstellen (van de
grondbelasting) of uit het laiijnsche
capttastrum lijst van hoof leltjken omslag" (van
caput = hoofd) afgeleid.
W. S. te A. Zoudt u rrij eenige inlich
tingen kunnen geven betreffende het
Noritprocédé?
Dit procédéis het geheim van den fabri
kant; het is ons niet ge.ukt daaromtrent
iets te weten te komen. ?
iiMmiiiiiiiiiiMiiiHiMKiMimiiiiniiiiimiiniMiiitiiiMimiiiiiiiiiiiiiiiiiiii
J^EDEDEELING :
Die FriedeiK- Warte", Zeitschrift für
Zwlschenstaatliche Organisatlon (VöUenbund),
stichter en uitgever: dr. Alfred Fried, ver
schijnt vanaf 1920 weer In Dultschland.
In verband daarmeede verschijnt het Ie
nummer van den 22en Jrg. eenige weeken
te laat. Het tijdschrift zal In het vervolg
reegelmatig en in vollen omvang verschijnen.
Het secretariaat Is gevestigd in Leiptig.
v. E.
CORRESPONDENTIE
Aan den heer W. H. Smldt: De aanvallen
uit de lucht op Duitsche steden waren
een represaille voor de aanvallen op Londen
en Parijs. Wij hebben indertijd te kennen
gegeven, dat wij deze represaille af keurden.
Op de Duitschers blijft echter de schuld
rusten, dat zij begonnen zijn met een wijze
van oorlogvoering, waardoor voornamelijk
niet-combattanten werden getroffen. RED.
BOKSWEDSTRIJDEN IN HET CONCERTOEBOUW
In het vorige nummer vermelden wij als
overwinnaar in den wedstrijd Pruys versus
Heukelbach Pruys als overwinnaar. Dit
moet echter zijn : Heukelbach.
IIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIItllllllIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIHIIIflIIIIIIIIIIINIIItlllllll
Voor iemand die Vaes in zfln tegenwoor
dige kracht wil kennen, is in Utrecht daartoe
in de gelegenheid.
DANKMEYER IN PULCHRI STUDIO, DEN HAAG
Vier schilderijen: Winteravendgloren (8),
Gezicht op dr Zuiderzee bfl Harderwijk (33),
Landweg te Veenendaal (35) en een ietwat
gephantaseerd gezicht op Zlerikzee (46) met,
zoo ge wilt een stilleven met Dclfiscn bord
(51) (ypeeren Dankmeyer op zQn zui
verst Hij wordt in drze weiken erkend als
een impressionist- lumlnist. HQ i» een schilder
die, met schokken werkend, ook coloristlsch
dat doend, zich tot een persoonlijkheid ont
wikkelde (langs de Bock) waarvan ge twee
dingen kunt waardeeren, levendigheid en
onomwonden natuurlijkheid.
SINT MAARTEN, TE UTRECHT, i, ALGEMEENS
Niet altijd Is, gelukkig, een felle actie
verkeerd. Ik heb me tegen misbruiken in
Slot Maarten in dit blad met meer dan n
artikel verzet. En ik zie, na deze tentoon
stelling rondgegaan te zijn, dat er dit jaar
winst Is te bueken tegenover het vorige
jaar. Er zijn minder prullen, er is minder
matheid, er is minder die dood-in- de- pot,
die er het vorig jaar was. Het hangen is
echter alleszins onvoldoende; Ik zou willen
schrijven, want dat geeft mijn gevoel juist
weer: er is te schraal gehangen.
Het beeldhouwwerk staat aangenamer ge
rangschikt. In een volgend artikel bespreek
ik wat er is; en wat er niet moest zijn,
noem ik dan met naam en toenaam.
PLASSCHAERT