Historisch Archief 1877-1940
28 Febr. '20. No. 2227
DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
MaltatuH en enkele Vrouwen
uit zijn Werken
Wat Multatuli uitbeeldde in zfln vrouwen
karakters was immer zijn eigen gevoel,
nooit gaf hq zuivere verbeeldingswezens,
allen zouden de kenmerken dragen van zijn
eigen gemoed, de weergave van zfln per
soonlijke ondervindingen, zijn eigen emotio
naliteit en zqn eigen liefde. HQ was al even
lyrisch hierin als de grootste lyrici, een de
Musset niet te na gesproken, want Multatuli
gaf evenmin als de Musset nooit iets
of het werd met zQn hartebloed geschreven.
De dichter, die hij was, de man van de
teedere indrukken, van het ontvankeiqk
gemoed en der gevoelige verbeelding" en
die beweerde: .de poëzie te houden voor
kunstemaker ij", was in zijn uitingen tegen
over de vrouw althans een zuiver lyricus.
En, dat hij met zijn zeer aandoenlijk zenuw
gestel en geweldige gevoeligheid lief zou
hebben, ja zelf s aanbidden zou, wie zal er aan
twijfelen ? En met die aanleg tot vereering,
verldealiseerlng en verheffing heeft hij alt g d
tot de vrouw opgezien en werd hij ook menig
maal getroffen door haar fijn meegevoel,
hare bewondering voor en haar begrfpen van
zqn persoon. H| was spontaan, warm, harts
tochtelijk en temperamentvol, bovendien
dichterlijk en dus een kind zfln leven lang,
altijd klaar om te bewonderen en lief te
hebben, wat er voor schoons en heerlQks
z|jn pad zou kruisen en wat hij op dat
oogenblik als schoon en aanbiddeiqk be
schouwde.
Men heeft gesproken van zijn
veroveraars-persoonlQkheid", ik geloof niet dat
Douwes Dekker ooit bewust
veroveraarspolitiek heeft gevoerd tegenover de vrouwen.
Wel geloof ik aan zijn teerheid en z|n
overgegevenheid, noem rtèt desnoods zwakheid,
maar ik geloof ook aan zijn oprechtheid en
in zekeren zin aan zijn trouw.
Ja, zijn trouw, door alles heen bleef zijn
diepste wezen trouw; de afwezigheid van
zQn vrouw en kinderen, z|n warme
hartstochteiqke natuur en het in aanraking komen
met vrouwen en meisjes, die hem bewonderden
mogen hem dan wel eens bekoord hebben
en zelfs doen afdwalen:
Want die duivel altoes begheert
Den mensche te becorne endenieten cesseert
Dach ende nacht, spade ende vroe
Hi doeter sine macht toe.
Met quaden listen, als hl wel conde
Becordi(se) hem met vleeschliker Sond."
Zoo zal het ook Douwes Dekker zijn ge
gaan, even als de arme Beatrijs, maar in zijn
ziel, ik herhaal het behield hq tot het einde
toe een groote vereering en diepe trouw
aan z|n groote liefde: Tine.
ZQn heerlijke, zuivere spontaniteit is hem
door de bourgeois maatschappij" te midden
waarvan hl leefde verweten en men heeft
hem beticht van allerlei leelQks en lafs en
naars, omdat men zqn dichterziel niet begreep.
Een kuntwerk is altijd de uiting eener
moraliteit, de moraliteit van den Schepper
op het oogenblik van zfjn schepping.
Men moet toch eens eindelijk van het
dwaze begrip terug komen, als zou een
schrijver dan slechts eerlijk z|n en lezens
waardig en bovenal bewonderenswaardig,
als zijn leven volmaakt in overeenstemming
is met wat hij schreef. Geen mensch kan
altijd in dien hoog gespannen geestestoestand
verkeeren als het schrijven van een kunst
werk vereischt en zeker is het, dat waar
de boog zoo strak gespannen wordt, ook
daar juist eene Inzinking gemakkelijker
plaats zal kunnen hebben, terwijl de ge
wone, alledaagsche mensch, die nooit of
bijna nooit, uit zijn sfeer geraakt, daarvan
geen notie heeft. Vandaar, dat de .bour
geois" die er een soort genoegen in schept,
om achter de schermen te gaan neuzen, z.g.
diep teleurgesteld wordt, als hq in het
Een Huwelijksloterij
Als door den ietwat vreemd klinkenden
titel van dit artikel, in het gemoed van
sommige lezeressen wat toch gebeurlijk
is het verlangen mocht zijn geslopen ook
een kansje te wagen, dan hoop ik van harte
dat hun teleurstelling niet al te groot zal
zijn, als zij vernemen dat voor het spelen"
in deze loterij, men aan bepaalde eischen
heeft te voldoen.
Het trekken" van de huwelijksloterij,
waarover dit artikel handelt, is een hoogst
eigenaardige, karakteristieke plechtigheid,
die sinds drie-honderd-jaar, ieder jaar weer,
op een vastgestelden datum plaats heeft in
de monumentale eeuwenoude Synagoge der
Portugeesch Joodsche Gemeente te Am
sterdam.
Daar nu die vastgestelde datum weer in
het verschiet ligt, wil ik hier over deze lo
terij, eenig in ons land en wellicht ook bulten
onze grenzen onbestaanbaar, een en ander
mededeelen.
Wat ik aanduidde als de huwelijksloterij,
zrjn de jaariqksche trekkingen van h u wel
riksgelden, uitgaande van Santa Companhla de
Dotar Oepfias E. Donzélas.
Zet men deze welluidende Spaansche vol
zin in onze landstaal over dan staat er:
Godvruchtige Vereenlging tot uithuwelijking
van weesmeisjes en jonge dochters, der Por
tugeesch- of Spaansch-IsraeHtlsche Gemeente."
Deze vereenlging werd den 12en Febru
ari 1615 gesticht op initiatief van den
toenmaligen Opperrabbqn der
Portugeesch-Israetische gemeente, H H. R. Joseph Pardo.
BUjkenshet oudste exemplaar der statuten*)
stelt de Vereeniglng zich ten doel: om aan
behoeftige, den leden verwante vaderlooze
meisjes en jonge dochters der
Portugeeschof Spaansch-Israelitische Gemeente, wier
ouders bij hunne geboorte tot die gemeente
behoorden, een bruidschat te geven, evenals
aan vaderfooze meisjes, van gemelde ge
meente en geboorte, die den leden niet ver
want en Inwoonster dezer stad zijn."
Met den hierbovengenoemden Opperrabbqn,
*) Een reglement van het jaar 1615, be
vindt zich in de Llvraria D. Montezlnos",
bibliotheek van het Port. Isr. Seminarium
.Ets Haim".
intieme leven van een kunstenaar zwakheden
meent te ontdekken, waarvan hfl de diepere
gronden niet kan vermoeden. Vandaar die
belachelijke bewering die we vooral in ons
puriteinsche Holland zoo dikwQls hebben
moeten hooren, speciaal over Multatuli:
O, ja een knap, geestig, zelfs geniaal
schrflver, maar... zulk een zwak en leugen
achtig mensch l Van al die mooie theoriën
in zijn boeken, van al die liefdesbetuigingen,
aan Tlne, is niets waar gebleken; hij sloeg
zrjn vrouw, liet haar en de kinderen ver
hongeren en hield er zelfs andere liefjes op
na! Bah l neen voor Multatuli, als mensch,
voel Ik niets!"
Radeloos van woede werd ik reeds als
heel jong meisje, als ik deze en andere
beweringen moest aanhooren, terwijl ik er
machteloos tegenover stond en ik zóó intens
gelukkig was geweest met den Havelaar!
Dagen en nachten had ik er mee
rondgeloopen, 's nachts lag het boek onder mijn
kussen en ik heb er uren om gelachen en
geschaterd en gesnikt. Hetgeen mi] juist zoo
bijzonder getroffen had, was die groote ver
rukking en vereering van Max voor Tine,
mijn geloof in die liefde en dat rotsvaste
vertrouwen van Max in Tine's grootheid als
vrouw, dat alles wilde die ellendige betweters
nu in mq vernietigen en verscheuren. Ik
voelde het dadelijk reeds intuïtief, al kon ik
er toen nog geen argumenten tegen aan
voeren : hoe belachelQk klein, hoe getuigend
van abseluut gebrek aan Inzicht en
menschenkennis dito irdeel was! Begrepen die menschen
dan niet, dat een dichter en kunstenaar veel
meer te worstelen heeft met passies en
geweldige aanstormende emoties, dan een
rustige kaaskooper of een Droogstoppel,
makelaar in koffie?
Juist uit die geweldige emoties uit het
begrijpen en doorgronden en doorleven van
al wat menschelrjk is, wordt het kunstwerk
geboren. Veel teerder en gevoeliger toch dan
uwe zielen o, deftige burgers van Nederland,
is een dichterziel l Wie nooit faalde zal
de zondaar niet begrijpen, wie niet
geleden heeft, onrecht en smart en
zelf niet geworsteld heeft met het
lot en het leven, zal niet kunnen schreien
van smart en het leed niet kunnen weer
geven, en wie niet heeft lief gehad met al
zfjn zinnen en heel zijn ziel, zal niet kunnen
zingen van liefde, en wie niet tot in de
diepste en duisterste verborgenheden der
menschclQke zwakheden Is doorgedrongen,
zal niet kunnen schrijven van eeuwig
menschelijke pfjn en goddeliqk-menscheiqke
vreugde. Wie dus een kunstwerk schept als
Multatuli moet volkomen zichzelf zrjn en op
die momenten waar en hoog moreel tegen
over zich zelf staan, in de diepste, breedste,
geweldigste beteekenls van moreel, want
elke oneerlijkheid verduisterd zijn blik en
maakt het hem onmogelijk een waarachtige,
zuivere kunstuiting, een levensmoment weer
te geven.
Zelf zegt Multatuli steeds: .mijn werk is
geen literair werk, ik ben geen kunstenaar,
ik wil niet mooi schrijven"", ik ben strfder
en later noodgedwongen schrijver geworden".
Maar juist daar ligt de waarachtigheid in
van zijn uitbeelding, hij strijdt, maar als een
denkend en Hjnvoelend kunstenaar, dat is,
in de hoogste vormen, die de menschelijken
geest kan aannemen. Verder zegt hij nog:
.De zeer moeilijke taak van zielenontleding
kan niet worden ten uitvoer gebracht door
iemand die z'n eigen ziel wegwerpt, d.i. het
gereedschap waarmee hq arbeiden moet.
Deze waarheid schijnt zeer eenvoudig en
wordt toch door de meesten niet begrepen.
Men moet hun uitdrukkelijk, bij herhaling
verzekeren en dan nog vaak te vergeefs
dat 'n dronken Jan Steen niet schilderen kon,
en dat eei kunstenaar, die voortbracht, wat
hQ voortbracht, met inspanning moet gewerkt
hebben. Arbeid nu is 't meest doorslaand big k
van moraliteit. Wie dit niet inziet, heeft te
weinig gewerkt en staat dus ook zedelijk
niet zeer hoog."
Multatuli is dus voor alles werker en
strijder, strijder ook voor de vrouw en dit
mogen de moderne vrouwen nog wel eens
eerbiedig herdenken, in deze dagen: Multatuli,
de door velen van haar uit pure onwetend
heid en verblindheid verkeerd beoordeelde
Multatuli, was een der eerste die een
iiiiiiiliiiiiiiliiilniiiiiiilililliiiii
vereenigden zich aanvankelijk twintig, zeer
Godvruchtige Portugeesch- Israeliten, die
ieder de som van 20 pond Vlaamsen of 120
gulden Nederl. Crt., als minimum voor het
inkoopgeld vastgesteld, bijeenbrachten.
Zoowel doordat velen als lid toetraden,
als door ruime geldelijke bijdragen, legaten,
offergelden enz. was men spoedig in staat
het betrekkelijk geringe bedrag van f 300.
als huwelijksgeld uit te loten.
Om tot het lidmaatschap der Vereeniging,
alsmede tot de loting te worden toegelaten,
wordt vereischt dat beide ouders van de
hawelijkscandidate, of minstens de vader,
bij afstamming tot de Portugeesch- of
Spaansch-Israelitische Gemeente behoort. In
den loop der jaren is de inkoopsom verhoogd
tot f 500.?maar daarvoor heeft ieder lid
dan ook het recht een zijner zonen of (bq
gebreke hiervan) dochters, dan wel n der
naaste bloedverwanten als opvolger in zijn
lidmaatschap aan te wfjzen. Indien er geen
bloedverwanten zijn, vervalt het lidmaat
schap aan de Vereeniging.
Tot het jaar 1810 mocht de Vereeniging
zich in een steeds toenemende bloei ver
heugen.
Het kapitaal en de inkomsten namen zoo
danig toe, dat in het jaar 1628, daarna in
1657 en vervolgens in 1755, tot verhooging
der huwelljksgelden kon worden overgegaan.
De algemeen ongunstige financieele toe
stand van het jaar 1810, deed echter ook
op deze vereeniging zijn invloed gelden.
Tengevolge van de- verminderde inkom
sten, door de staking der uitdeelingen der
Oost-Indische Compagnie en mede als ge
volg van de vele huwelijken die voltrokken
werden, waardoor belegde fondsen tot lagere
prijzen verkocht moesten worden, was men
op 13 Februari 1812 genoodzaakt, bij regle
mentsherziening de huwelQksgelden met
50 procent te verminderen.
Toen omstreeks 1825 de financieele toe
stand weer was veibeterd, werden de
huwelQksgelden wedei met 10 procent ver
hoogd en het bestuur machtiging verleend
tot verdere verhooging over te gaan. Korten
tijd later waren zfj dan ook weder op hun
vorig bedrag teruggebracht.
De vereenlging wordt naar de bepalingen
der Israëlitische wetgeving (Din Thora)
bestuurd, voorzoover daarin volgens de
reglementaire bepalingen niet anders is
lans brak voor de vrijheid der vrouw
en de zeden hekelde, die haar bonden en
die hq kleingeestig en barbaarsch noemde.
Multatuli eischte gelijkheid voor jongens en
meisjes, wat de maat betrof van opvoeding
en onderwijs en hij eischte eerbied voor de
rechten der vrouw in het huwelijk, waar zij
onder schandelijke dwingeland^ van huwe
lijkswetten gebukt gaat.
Lang vóórdat dr. Maria Montessori haar
frjn-zielkundtg opvoedingssysteem uitdacht,
een systeem, dat vóór alles eischt: eerbied
voor het leven, een eerbied die vrijheid is,
maar een vrijheid die door zachte leiding
voert tot aandacht en concentratie en zóó
tot natuurlijke kristallisatie van de innerlijke
gaven van het kind, schreef Multatuli over
opvoeding aan zqn kinderen: Als Ik ooit
liefde van u vorder... omdat ik uw vader
ben, als ik me ooit tegen u beroep op gezag
van m'n vaderschap... lacht me uit! Lacht
me uit, bespot mij als ik ooit onderdanig
heid of liefde vorder dddrom l"
Multatuli was een zoeker van de waar
heid en omdat hq een dichterziel had, was
niets hem gering.
Als hij nu vrouwenfiguren zal uitbeelden
in zfjn werken, zullen het altijd zijn: wezens
van vleesch en bloed, zullen ze altqd zijn
tevens de draagsters van zijn idealen, zooals
hij ze zag en droomde, of dienen tot heke
ling der verworde en verdorde menschheid.
En reeds dadelQk zien we dat
verwezeniqkt in zijn eerste werk: .De
Eerlooze" dat hij later omwerkte en her
doopte in: .De Bruid daar boven". Het
is een melodrama en lang geen meesterwerk,
maar het is zeer persoonlijk en dat maakt
het belangrijk. H| vindt er de gelegenheid
in, zijn liefde voor Caroline Versteegh, het
eerste meisje, dat hq hoopte tot zijn vrouw
te maken, in poëzie te verwerken. Voor haar
ging hij zelfs over tot de Katholieke kerk
en liet zich doopen, maar heel sterk heeft
het Katholicisme niet op hem Ingewerkt en
het was dan ook met recht gedreven door
zijn jeugdige liefde en niet uit overtuiging,
dat hij deze stap deed. Ik vond alles mooi,
wat zij dacht, zeide of deed", schrQft hq in
een zijner brieven: .waarlijk ik hulchelde
niet toen ik roomsen werd, ik meende, op
dat oogenblik, dat hare godsdienst de
schoonste was l"
Trouwens hq kent zich zelven zoo goed
en schr|ft later in zijn eerste engagements
brieven aan Jlne: Aan dat, impresslonable
van mijn karakter is heel veel toe te schrij
ven, ik geloof bijna alles wat ik ondervonden
heb". Zijn eerste droom van geluk vervloog
en van het huwelijk met de
RoomschKatholieke Caroline Versteegh kwam niets.
Maar 't was voor hem een ontzettende schok,
toen het engagement verbroken werd, want
hij was nu eenmaal een man vol idealis
tische en romantische droomen: die nood
wendig zijn eerste liefde zóó moest ver
mengen met zijn eigen idealen en zóó zou
bewlerooken, dat hq de nuchtere werke
lijkheid niet meer zag en ztjn meisje
aanbad als een heilige. Hare onnoozele
koele briefjes, een lok haar en een verdroogde
roos zullen door hem als reliqulën bewaard
worden, vertelt hij, niet als aandenken aan
haar, maar als herinnering aan zijn eigen
mooi gevoel voor haar."
Niemand zal de brieven aan Tine met
droge oogen kunnen lezen. Wat geven ze
een heeriqk beeld van hem, het is iets
verheffends, om zulk een idealist aan het woord
te hooren, zoo oprecht, zoo warm, zoo vol
fijn begrip, een mensch In n woord, een
spontaan en warm-voelend mensch. Maar, te
recht schreef een onzer schrqf sters dezerdagen:
Onder de Hollanders zijn weinig spontane
menschen, dit -Is misschien een van de
redenen dat er zoo velen zich van
Multatuli hebben afgekeerd, omdat het hun
onsympathiek was dat opbruisende, dat de
aandacht trekkende".
Bedachtzame, kalme, bedaarde burgers van
Nederland, zeg ik op mijn beurt, leest nog
eens voor de zooveelste maal die spontane,
opbruisende, hevig-levende,
heftlg-passlevolle Multatuli, die zooveel leed om zich
heen verspreidde, die zijn verheerlijkte en
aangebeden Tine ellendig behandelde en
haar leven bedierf en deed verdorren, door
zqn fantastische dwaasheid: een groot en
voorzien.
Om tot de loting te worden toegelaten,
moeten de jonge-dochters of weesmeisjes,
den ouderdom van zestien jaar bereikt en
dien van veertig jaar niet overschreden
hebben. Zij moeten voorts onbemiddeld zijn
en den steun der Vereenlging behoeven tot
het aangaan van een huwelijk. Indien even
wel bij het bestuur der stichting het ver
moeden bestaat, dat een huweiqkscandidate
aan een ongeneeslijke ziekte lijdende is,
kan de verklaring van een geneesheer wor
den geeischt, die dit vermoeden eventueel
ontkent.
Met het trekken van het huwelijksgeld,
heeft de gelukkige" de bruidschat echter
nog niet in handen.
Zff is namelffk niet geheel vry In de keuze
van haar echtgenoot.
Om over het, haar door de loting toe
gewezen huwelijksgeld te kunnen beschikken,
behoeft zij de toestemming zoowel tot haar
verloving, als tot haar huwelijk van het
Bestuur der Vereeniging.
Hij die tot bruidegom wordt voorgesteld
moe/zijn Portugeesch- of Spaansch Israëliet
bq afstamming en geboren uit een, zoowel
burgerlijk als kerkelijk voltrokken huwelijk.
Is men bq het lezen van deze voorwaarde
niet geneigd te denken aan Is. Querido's
tooneelwerk Aron Laguna" waarin de tra
gische gevolgen van de In-huwelijking, het
trouwen van man en vrouw, afstammende
van een zelfde ras, daar zelfs .in de fami
lie", zqn uitgebeeld ?
De Portugeesche jongedochter, mag geen
ander huwelijk aangaan dan met een
Portugeeschen jongeman. De Hoogduitsche Joden
(de Thedëskos") zfjn uitgesloten.
Verder is reglementair vastgesteld dat
bestuurderen bq den aanvraag tot een
huweiqk, niet alleen in aanmerking nemen of de
bruidegom een goed zedelijk en godsdienstig
leven lefdt, maar tevens of hij reeds geves
tigd is, of eenig geschikt bedrijf uitoefent,
waaromtrent zq op hun geweten nauwkeurig
onderzoek zullen doen, opdat de
huwelijksglft moge strekken om den staat der
echtelingen te verbeteren."
Ingeval de huweiqks-candidate n der
gestelde bepalingen overtreedt, of zich in
het minst tegen de besluiten van het bestuur
verzet, verbeurt zij dadelijk het lot dat haar
ten deel is gevallen en zal zij nimmer weer
goed Mensch te willen zqn; zqn romantische
opvattingen van Recht en Plicht, die haar,
zqne Tine, zag verarmen met hunne kin
deren en de vernedering moest ondergaan,
ten slotte, om van haar, op aandringen der
familie, te worden gescheiden, opdat
de kinderen niet zouden verhongeren. Leest
dat alles nog eens over en als ge werkelijk
lezen kunt, als ge voelen kunt en niet be
hoort tot de Droogstoppels of Slijmeringen,
dan zult ge wel moeten begrijpen, dat er
hier een held, een profeet, een ziener, een
geniaal mensch aan het woord was, die
voor zqn idealen aan het kruis moest hangen
en dat ook wilde, maar tevens de zijne mee
moest sleepen in zqn ellende, om ze daarna
hoog mee op te voeren in zqn kunstenaars
hemel.
De groote zaak", zei Multatuli, .is het
naderen tot waarheid, dat zou niet zoo
moeilijk wezen, als we minder lafhartig
waren".
Tine uit de Max Havelaar is door
Multatuli geworden tot het toonbeeld der
verheven vrouwe, die hem In alles ge
steund heeft, die zijn goede reddende engel
was en zq leeft voor ons door hem; door
hem hebben we haar Hef en danken we haar
nu nog voor alles wat zq voor hem was.
De meesten gelijken den geest van Mul
tatuli niet", schreef Vosmaer; Goddank!"
zei Kappelman, en daarom begrepen wordt
hq nog niet l
Tine zal onsterfelijk leven in den Max Ha
velaar en in de Minnebrieven, en Multatuli
wist dat wel, luister naar wat hq Faney
hiervan laat zeggen in een der brieven aan
Tine:
Ik zal u blijven steunen in uw moeilijke
taak, edele, moedige verhevene vrouw...
trouwe, dappere echtgenoot, sterke moeder
heldin ! Ik zal big ven bQ u, naast u, in u l
Ik zal u begeleiden, tot de laatste ure, en die
ure zal ik zoet maken door 't voorhouden
eener schilderij van uw rein leven, dat het
u als een spiegel zq van gelukkiger toe
komst ... want, ik zegge u hier, wat ik nooit
zeide tot hem, u zeg ik, dat gij onsterfeiqk
zijt."
En niet minder ontsterfelQk is zqn Adinda,
uit den Havelaar, bezongen door Saïdjah.
Wat een liefde en teerheid beheerschen het
gemoed van den dichter, die zoo meeleefde
het leed van den Javaan, die zoo zingen kon
een treurzang behoorende tot het allerschoon
ste uit de dichtkunst van alle tijden.
En orfsterfeiqk ook zqn Louise. Koninginne
en vorstin in den werkeiqken zin des woords,
vervuld van idealen ook zq, die tot het volk
wilde gaan en het wilde leeren kennen en
liefhebben, met welk een f rischheld en warmte
staat ze daar voor ons uitgebeeld, zoo na
tuurlijk en oprecht en krachtig, met recht:
vorstelijk, omdat haar karakter vorstelijk
doorvoeld is. Uit haar mond zullen we tel
kens Multatuli zelf hooren, de lyricus sprak
immers altijd zich zelf uit en verscheidene
zijner Ideeën vinden we in Vorstenschool
terug. Wat een geniale, natuurlijke
dialoog, wat een voortgang en bewe
ging, welk een actie zit er juist en
feitelijk alleen in die dialoog. En de andere
vrouw uit Vorstenschool, Hanna het gewone
burgermeisje, het arme naaistertje, het
liefelijke, reine volkskind, dat ons altijd
weer diep ontroerd, omdat haar door
Multatuli's kunstenaar's adem leven werd inge
blazen en ze geen marionet of tooneelpop
werd, maar een mensch, echt en waar
achtig, zooals we er na Multatuli niet veel
meer op 't tooneel aanschouwd hebben,
vóór dat Heyermans kwam met zijn levende
kunst.
Maar even onsterfelijk als de vorstelijke
schoonheid van Louise en de liefelijke
eenvoud van Hanna zal de leelrjke, vuile,
scheeve, kwaadtongige Leentje zfjn, die door
Woutertje Pieterse zoo werd bemind, om
al de troost, die hem tegenstraalde uit haar
koperen vingerhoed en al de bemoediging
die er in haar maasbal lag".
En niet minder ook de vrouwelijke Droog
stoppel : juffrouw Pieterse met haar klein
burgeiqk-vernederend en moordend-fatsoen
lijke opvoeding in de leer en in het Heere l
Heere! en hare begrippen van stand" en
wijze van de kinderen terecht te brengen";
en juffrouw Laps, die van plan was 'n
II1IIIIIIIMI1IIIIIIIII11HIII1MI11HIIIHIIIHIIIHI iimmiiimiriiiiitiiHiiMtniM
tot eenige loting worden toegelaten.
Tot haar 42e jaar is het de gelukkige in
de huwelijksloterq toegestaan een huwelijk
aan te gaan, Na het bereiken van dien leef
tijd heeft zq alle aanspraken op de
huwelijksgift verloren.
De te trekken huwelijksgelden bedragen
meer of minder, naarmate de klasse waarin
men krachtens den graad van bloedverwant
schap tot de leden is geplaatst.
Reglementair is vastgesteld dat de graden
van bloedverwantschap, waarin weesmeisjes
of jongedochters tot een lid der Vereeniging
moeten staan, om tot de loting te worden
toegelaten, in drie klassen worden verdeeld.
De huweiqksgiften bedragen: Voor een
weesmeisje vallende in de Ie klasse f 5000.?,
2e klasse f4000.-, 3e klasse f3000.?.
Voor een jongedochter vallende in de
Ie klasse f4500.-, 2e klasse f3600.
3e klasse f 2750.?.
Voor haar die in plaatsen buiten Neder
land woonachtig zijn, maar niet te min ge
rechtigd aan de loting deel te nemen, zqn
de. te trekken bedragen vastgesteld op resp.
f 1800.?, f 1560.?, f 1300.?, f 1620.?,
f 1400.?, f 1170.-, f 1200.?, f 1000.?,
f 900.?, f 1080.?, f 900.-, en f 810.?.
Deze bedragen worden om de drie jaar
verhoogd, door bijvoeging van de in dat
tijdvak verkregen overschotten, gevormd uit
wat jaarlijks van de ontvangsten overblijft,
na aftrek van alle onkosten en het uitgeloot
huwelijksgeld.
Onder de vele bepalingen die ten aanzien
van de trekking dezer huwelijksloterq regle
mentair zijn vastgesteld, vindt men ook
deze: dat de loting op den tweeden dag
van het Poerimfeest (Israël. Lotenfeest) zou
geschieden, ter herinnering aan de groote
wonderen, waardoor de Algoede op dien
dag het volk Israël een heeriqk lot deed ten
deel vallen."
De trekklngsdag van de Portugeesche
huweiqksloterfl valt dit jaar op den 5en
Maart. In den aanvang van dit artikel sprak
ik van de eigenaardige karakteristieke plech
tigheid waarmede de trekkingen van Santa
Companhia de Dotar Orphas E Donzélas
gepaard gaan.
De trekkingen hebben zooals is gezegd,
plaats in de Portugeesche synagoge.
Om drie uur wordt het kerkgebouw ge
oefening op te zetten, omdat de dominees
wel wat los heenliepen over de zaken en
niet goed in de hoeken veegden" en die
dan plotseling voor het feit geplaatst wordt,
dat ze... een zoogdier is, en van woede,
over deze onomstootelflke waarheid, bqna
stikt.
En delieve Femke, de wittetulp, onder enkel
roode boosroode hardroode" die de eerste
vreugde in het leven van Woutertje bracht
en zqn Muze werd; te ver zou het mij
voeren, om In deze kleine ruimte iets meer
van haar allen te vertellen. Doch het is ge
noeg en we weten het en voelen het, Mul
tatuli had .de vrouw" zeer lief en was op
zijne wijze een middeleeuwsch- vrouwen
vereerder.
Er rest mij dan nu ook niets meer te doen
dan nog eens mijn medelijden uit te spreken
met de dames vooral, die, telkens en telkens
weer, als ik dezer dagen mijn enthousiasme en
warme vereering voor Multatuli uitte, mq met
zoetsappige en lieve stemmen toevoegden: .O,
ja schrijver, kunstenaar, hervormer, a la
bonheur!... maar een goed mensch ?...
te moet me niet kwalijk nemen, maar ik
an geen sympathie voor hem voelen.
Stumpers! Stakkers! herhaal ik, voelt ge dan
niet, dat iemand nooit iets beteekenen kan
als schrq ver, kunstenaar, hervormer, als hq niet
in de eerste plaats een groot en goed mensch
was, veel beter dan gij in uwe brave
kleinburgCTiqkheid ?
O, Multatuli, laat mij nog eens mogen
zeggen, dat ik u heb liefgehad en bewonderd
van het eerste oogenblik af, dat ik uw Max
Havelaar begreep en dat ik voor U een altaar
heb opgericht in mQne herinnering, waarop
ik telkens weer bloemen hoop te strooien
en wierook te branden!
W. L. BOLDING H-G o E M A N s
De Stille Goedheid
Het zacht aanvaarden van de stille goedheid
En leven's onnaspeuriqk-vreemden strijd,
Als wintersche aarde zijn, die weet met
vastheid,
Zich tot de lente-ontvangenls bereid,
En willig wachten waar in 't groote leven
Voor het onwillig hart de vrede ligt,
Naar 't leven neigend, er naar streven
Altijd naar lichter verten zijn gericht,
En dan te wezen een van God-vervulde,
Ondanks beproeving, die de dagen stoort,
Geluk en liefde, leed en dood te dulden,
Door 't leven, zooals 't is, te zijn bekoord,
Dat richt aanvaarden van die stille goedheid
In leven's onvermfjdelrjken strijd,
Doortrekt de dagen met een geur van zoetheid
Zooals door kamer heen een bloem verspreidt.
TONY DERlDDER
iiifiitiiiiiiiiiiiifiiiiiiiiiiiii
ifiifiiiiiiiifiiiiiiiiiiiitittiiitiitimiin
Verzoeke alle stukken voor de
rubriek Voor Vrouwen" in te zenden
Koninginneweg 93, Haarlem.
? i
? ?
:: VERHUIZEN
MEUBELS BEWAREN
E. J. VAN SCHAICK
BOOTHSTRHAT UTRECHT
opend. Steeds zqn vele gemeenteleden
getuige van deze plechtigheid. Dok de
afdeeling voor vrouwen, deze zitten in de
Synagoge gescheiden van de mannelijke
bezoekers, is meermalen druk bezet.
Dan treden de bestuurderen van het ge
nootschap, met den opperrabfjn en den
voorlezer het kerkgebouw binnen.
Zij begeven zich naar de theba, dat is
een ruime vierkante verhooging waarop
zich de zitplaatsen der voorlezers en de
katheder, van welke gepredikt wordt be
vinden.
Allen scharen zich rond een soort tafel
die op de verhooging staat. Deze is gedekt
door een kostbaar kleed en daarop staan
de veriegelde bussen waaruit de loten
getrokken" worden.
Behalve de voorlezer en de opperrabbijn,
die hun ambtskleeding en een zijden steek
dragen, zqn allen in zwart costuum gestoken
en dragen hoog zijden hoeden.
Door den voorlezer worden dan gebeden
uitgesproken voor de zielerust der lega
tarissen."
Daarna heeft de trekking plaats.
De loten worden uit de bussen gehaald
door een knaapje dat niet ouder dan zeven
jaar mag zqn en daartoe door het bestuur
wordt aangewezen. Meestentijds is het
knaapje een verpleegde uit het Portugeesche
Jongensweeshuis.
Het lot valt ten deel aan die weeze of
jongedochter, wier naam het eerst uit de
bus wordt getrokken.
Het knaapje dat trekt" overhandigt het
rolletje papier aan den opperrabbfln. Deze
laat het, na er inzage van te hebben ge
nomen bq alle bestuurderen circuleeren.
Als het lot ten slotte in handen van den
voorzitter is gekomen, leest deze den daarop
vermelden naam met luider stemme voor,
daarbij tevens het bedrag noemende dat de
gelukkige getrokken heeft.
De Portugeesche jongelingschap, is, voor
zoover deze niet zelf aanwezig was, spoedig
Ingelicht, welk weesmeisje of jongedochter,
dank zij het grillige lot een
begeerenswaardige partij" geworden Is.
Dan zqn gedurende de eerste weken de
huwelijksaanzoeken niet van de lucht.
Is. S.ANTCROOS D L z
iiiiiitimiiiiiiiimiimiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiim
Uit de Natuur door Jac. P. Thysse staat
op pag. 12.