Historisch Archief 1877-1940
28 Febr. '20. No. 2227
DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
r~* . ^-%^*~
_£^2i A?*1 -*"?-S S-s-S-* ^Xrfïa^r-cS».--*-^ --i" >j'-3*~~^ ^*-*>*x~f *
/'
^ &^ t^t- -^ *? ~Sl~y4' &t,.s£é, ~£ r*.'*^ *<.
?4?'
-, -- ^___^-~4,Z~-S<-5^- XJ--«J-V- .-<?-??'??,X« .-.,*.,--*<'_
.-i-^'Xz^-.^*-^^'^?-?: ,;?'?'
.^eJ s£*-J^^ 4~t-~?ÏZ~-^>l?-. ^3-~r *>«y - ., *w ^ *-?~ *?.*,-,» rL^-./ Si
Gedeelte van het handschrift van de eerste pagina van Max Havelaar.
Multatuli Museum. (Voorkomende in de nieuwe uitgave van Max Havelaar
verschenen in de Meulenhoff editie, geïll. met oorspronkelijke gegevens en met
een inleiding voorzien van Pr;f. dr. J. Prinsen J.Lzn.)
SCHETS VAN MULTATULI'S
BETEEKENIS VOOR ONZE
LETTERKUNDIGE KUNST
door prof. dr. J. PRINSEN JLZN.
Oorspronkelijkheid en persoonlijkheid zijn
de gaven, waarnaar we terstond onzen blik
richten, wanneer we ons de vraag stellen:
welke is de beteekenis geweest van een
kunstenaar voor zijn publiek, in het bijzon
der voor de kunst van zijn tijdgenooten en
van hen, die na hem kwamen.
Oorspronkelijkheid openbaart zich in
ideeën, dat zQn zoowel persoonlijke inzich
ten, resultaat van nadenken, gaven van in
tuïtie, over al het menschelijke zijn, als de
manier van werken, de motieven, de intriges
voor epiek.
Multatuli nu was een kunstenaar die zich
geroepen achtte vóór alles ideeën, in den
zin van persoonlijke inzichten over het
zijnde, te verkondigen. Na al wat er reeds
over geschreven is en nog te schrijven zou
zijn, zal men het er wel over eens zijn, dat
Multatuli als ideeën-verkondiger al zeer
weinig oorspronkelijkheid bezit.
Al de ontstellende uitingen, die zijn tijd
genooten gloednieuw leken, verrassende
perspectieven openden, hen pakten door
geweldige tegenstelling met wat voor de
gewone gangbare opvatting doorging, heb
ben soms een stamboom van meer dan 20
eeuwen, zijn stellig terug te brengen tot
wat sedert het begin der 18de eeuw door
Engelsche, Fransche of Duitsche wfjsgeeren
en litteratoren is beweerd, maar voor den
Nederlander van omstreeks 1850 in zijn
zelfgenoegzame geestelijke afzondering was
dit een onbekende geheimzinnige wereld.
Doch niet de kunstenaar, maar de wijs
geer is geroepen nieuwe ideeën aan de
menschheid te brengen. De kunstenaar is '
vóór alles de zoeker van schoonheid en we l
mogen hem dankbaar als kunstenaar huldi
gen, wanneer hij de wijsheid der eeuwen
steeds nieuw heeft weten te combineeren
MULTATULI EN HET TOONEEL
Over Multatuli en het tooneel In directen
zin zijn we gauw uitgepraat; de Bruid
daarboven", Vorstenschool" en hit
kosteIQk Aleid'Mragment. Doch behoort niet
zijn geheele wezen aan de dramatische lit
teratuur, uitte hij zich niet in al zijn werken
in monoloog en dialoog, en verzuimde hij
ooit een gedachte en scène" te zetten. Wij
kunnen in onze letterkunde geen boek aan
wijzen zoo dramatisch" als de Max Have
laar", hetgeen nog niet zeggen wil slat dit,
uit looveel bestanddeelen samengesteld,
werk zich voor een tooneelbewerklng, die
aan praktische eischen moet volaoen, zou
leenen, en er bestaat m.i. in onze taal geen
.drama", zóó aangrijpend ais de aan dit
hartstochtelijk temperament ontsprongen
Kruissprook". De oorzaak, dat Muliaiu'.i
met zijn, zoo nauw op een publiek aange
wezen, driften en gaven, van den
tooneelvorm zulk een schaarsch gebruik heeft ge
maakt, zal wel zijn, dat hij jong was in
een tijd van hopeloos starre
tooneelconventies en de, uit Frankrijk geïmpor
teerde vormen hem, den in het kleine
nimmer geheel vrijgevochten, grooten her
vormer, aanvankelijk te zeer hebben geïm
poneerd om ook op dit gebied de kluisters
geheel te kunnen afwerpen, en zijn frissche
gevoelens te steken in een eigen nieuw
kleed. Het voorbeeld van een Strindberg,
die zonder aarzelen den ballast van het
plèce bien faite" over boord gooide, is voor
den eenzamen Hollander, die in een bedompt
land voor een bovenmenschelfjketask alleen
stond, te laat gekomen; had Multatuli in
onzen tijd geleefd, h| zou ongetwijfeld
naast de grootsten het wereldrepertoirc
hebben beheerscht.
Een merkwaardiger staaltje van zijn dra
matische doclliteit als de Bruid daarboven"
laat zich niet droomen. Multatuli zc!f heeft [
aan de gedweëe adopta'ie, waarin wc Le '
Oendre de M. Poiiiez", Figaro", de schim j
van Kotzebue en Amalia-bemint-gij-den- |
graaf vermengd vinden, geerr letter gespaard, i
Niettemin moest hij, al! ij d Ietwat c; quet- i
teerend, zoowel met zijn deugden als m< t zijn .
gebreken, als de proef op deze afrekens m
zichzelf bekennen: trots ai hst kwaad dat ik
en in levende schoonheid heeft weten te
belichten.
Ook in de ideeën voor den bouw van
zijn werk is Multatuli niet oorspronkelijk;
hij staat naast tal van verwante geesten,
Swift, Heine, Carlyle, om er slechts enkele
te noemen. In zijn soms overdreven
humorcuitus volgt hij ten mode, die een eeuw
voor hem begon. In den bouw van zijn
Havelaar werkte hij bewust naar Walter
Scott. Zijn Bruid is navolging van het bur
gerlijk drama, dat in de laatste helft der
18de eeuw in de kunst van West-Europa
zijn intrede deed. De groote gang van zijn
Woutertje moet wel onbewust zijn bepaald
door herinneringen aan het geestige boekje
van Friedrich von Sallet, Contraste und
Paradoxen. Wat hij in den Wouter wilde
geven, zweefde Lamartine voor den geest;
motieven uit Heine's werk duiken er in op.
De Vorstenschool gaat terug op een Fransch
novelletje van omstreeks 1830, en zoo
konden we doorgaan.
Maar ook dit alles mag geenszins aan
gevoerd worden om de verdiensten van
Multatuli te verkleinen. Heeft Snakespeare
iets anders gedaan? Bijna van al zijn stuk
ken, die tot de kostbaarste schatten der
wereldkunst blijven behooren, kunnen we
aantoonen, waar hij het schema, den inhoud
bij anderen heeft gevonden. En ook bij hem,
welk een zelfstandig en oorspronkelijk
souvertin-kunstenaar hij ook was, kunnen
we bewijzen, dat de mode van zijn tijd
sterk invloed op zijn werk heeft gehad.
Bevat onze Spaansche Brabander, dat kos
telijk stuk zuiver Amsterdamsen volksleven,
aileroorspronkelijkst en persoonlijkst ge
schilderd, niet eenige brokken, die niet veel
meer dan een vertaling zijn uit een Spaan
sche novelle?
Multatuli had tijdens het eerste gedeelte
van zijn Indische carrière veel gelezen, wat
het ontwikkelde publiek en de leidende lit
teraire geesten van zijn tijd ten onzent niet
lazen. Dat alles heeft zich in zijn werk naar
voren gedrongen, vrij en onbevangen, onder
den drang van zijn persoonlijkheid en zijn
itiiiMiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimmiiiiiiiiiiiiiiimi iiiiiiimiiimii
ervan gezegd heb, zou ik er tóch... niets aan
veranderen." En dit is nu het opmerkelijke
ook voor ons, wanneer wfj ons de moeite
geven het stuk nogeens over te lezen, dat
het, in den stijl waarin het geschreven is,
zulk een volmaaktheid bezit, dat het, in de
eerste plaats als curiositeit, doch bovendien
als een voorbeeld van correctheid-naar-den
vorm, die aan elke uiting op den langen
duur een aftcndeiltjke waarde verleent,
als reprise op ons toonee! nog geen slecht
figuur zou maken. Te minder, waar we in
het genre nauwelijks een ander stuk van deze
gaafheid bezitten, en een strenge stijl ?ver
tooning niet tot de alledaagsche genietingen
op onze planken behoort. Wat Rdnhardt met
Kotzebue's .Die deutschen Kleinstadtcr"
(Notabelen) heeft ondernomen: in de op
voering dezen stijl gepersifleerd door gro
teske regie-aanwijzingen, was een meester
lijke oplossing, MuItatuH zelf zou er zfln
ongelukkige Bruid" vermoedelijk met liefde
aan hebben onderworpen; ons publiek
echter is voor zooiets te deftig en zit
tegenover de carricatuur, waarvan het
de hoogere waarde niet beseft, altijd
ietwat gechoqueerd. Zulk een vervaarlijk
spel zou ik met de Bruid daarboven" dan
ook niet wenschen te spelen, maar voor een
keurig-gestyleerde, en daarin dan vanzelf al
llchtelfjke piquante, want met onze
losbollige zeden hevig contrasteerende
wederopvoering, zou ik bij deze feestelijke gele
genheid nog wel durven pleiten.
Het ongeveer achtentwintig jaar later
geschreven Vorstenschool", een we«k van
veel rijper menschelijkneid, is uit een oog
punt van stijl minder gaaf. De verouderde
plekken en bombastische ontboezemingen
doen zich hier ook sterker gevoelen door
dat er gedeelten van meer moderne allure
onmiddellijk op volgen en de geheele Inhoud
ons nader aan het hart ligt. Werkelijk te
genieten blijft het alleen fragmentarisch, en
werk van een meester slechts daar, waar
de schrijver in wreed-toegespitste satire
zijn meest eigen uitingsvorm vond. (2e
bedsijf: in het bijzonder het tooneel met de
schoudarweren I)
De belijdenissen der koningin, hoe
liefmMschelijk deze ook in onze ooren nog
mogen klinken, zijn van lager orde, en het
intrigue spel doet in verwarde onnoozelheid
levensomstandigheden. Hij heeft er zijn tijd
genooten mee geslagen tot verbazing, ont
zetting of verrukking. Nieuw was het niet.
Bewust plagiaat pleegde hij allerminst. Dat
alles kwam onbewust naar boven, naar hij
meende als resultaat van eigen nadenken,
eigen scherp waarnemen. Hij hield zich voor
zeer oorspronkelijk, ook in zijn ideeën en
hij was hierin volkomen te goeder trouw.
De eigenlijke oorspronkelijkheid van een
kunstenaar ligt echter in zijn persoonlijk
heid, in den eigen kijk dien hij heeft op
alles wat indringt in zijn gemoed en geest
en vooral In den eigen aparten vorm, dien
hij aan zijn werk geeft.
En in dien zin is Multatuli een machtige,
hoogst oorspronkelijke persoonlijkheid. Zijn
woord is van hem alleen. Hem hier ook
slechts in de meest sumierlijke lijnen te
schetsen in die oorspronkelijkheid, dien
genlalen zwaai van zijn woord, die verras
sende en verbluffende wendingen van zijn
vernuft en zijn geest, dat rake, scherp om
lijnen van wat hij te zeggen heeft, dat geestig
liefdevol teekenen naar de werkelijkheid, die
zuiver Holiandsche genialiteit van het echte
ras, gepaard aan een wQ de, speelsche vlucht
van verbeelding, als geen Hollander kent,
gaat bulten het bestek van dit korte opstel.
Multatuli heeft ons Holland weer in ver
band gebracht met de menschheid. Een van
zQn vele verdiensten is, dat h0 ia Holland
al wat daar kookte en bruiste in Europa,
al dat nieuwe en krachtige leven der nieuwe
Renaissance van de 18de eeuw, heeft weten
te xeggen in een vorm, die treft, uitge
roepen heeft op een toon, die wakker maakt
en dwingt tot eigen zelfstandig werken, tot
neerhalen om logischer en schooner op te
bouwen.
Hij alleen heeft hier gebracht en bereikt,
wat een gansene schare van geniale mannen
in Engeland, Frankrijk en Duitschland sedert
meer dan een eeuw vóór hem op maat
schappelijk en artistiek gebied met de meest
verschillende middelen hadden bereikt of
nagestreefd. Met hem komt hier eerst de
late, rtjke fantastische bloei onzer Romantiek.
En nu: welke is de invloed van MuItatuH
geweest op de letterkunde van zijn tjd?
Hij heeft rechtstreeksche navolgers gehad,
luid, lawaaierig schreeuwend. Het onuit
staanbare ras van zoogenaamde Multatuli
anen is ook thans nog wel niet geheel uit
gestorven. De meesten zijn lang vergeten.
Wij:noemen hunne namen niet; immers:
Wie Dekker napraat beleedigt zijn nage
dachtenis. Voor hen geldt, wat de jager den
wachtmeester toevoegt in Wallenstein:
Wie ei raüspert und wie er spuckt
Das habt ihr ihm glücklich abgeguckt,
Aber sein Genie, ich meine, sein Qeist
; Slch nicht auf der Wachtparade weist.
Buiten deze rechtstreeksche naapers is
echter Multatull's invloed op onze letter
kundige kunst groot en weldadig geweest.
We weten nu wel allen, hoe de toestand
van onze litteratuur tusschen '60 en '80 was.
Natuurlijk niet
zóoafgrijselijkalsderevolutiemannen van '80 hem zagen en het ultgilden.
Zij zelf z?n tot kalme, rustige waardeering
van het meest gevloekte teruggekeerd. Zagen
we nog onlangs niet a Van Eeden n Kloos
een hoffelijk gebs.av mgken naar de schim
van Ten Kate J. J. L.?
Maar te ontkennen valt het niet, het was
over het algemeen een slap en duf geleuter,
een benepen onder-onsje van dilettanten.
De bolle, speelsche rukwinden der Roman
tiek waren gierend hoog over het suf Hol
landsen winkeltje heen gevaren en de goore,
bedorven lucht was er jaren lang blijven
hangen, toen er elders frisch leven was.
Multatuli was de man, die heel het
Europeesche geestelijk leven van de 18de eeuw
en de eerste helft der 19de had verwerkt,
die zich door zijn natuur tot al het luid
ruchtig revolutionnaire en hemelbestormende,
dat er de hoofdtoon van was, voelde aan
getrokken, die, geleid door karakter en aan
leg, door zQn zooveel vrijer en ongedwongen
leven in Indië, dat alles onbevangen en
zonder aarzelen in zich had opgenomen.
Heel de bruisende, kokende massa stortte
hij uit over zijn land. Dat men hem aan
vankelijk hoofdschuddend aanhoorde, heeft
hem slechts geprikkeld tot steeds feller uit
vallen en verbllndender paradoxen.
Einvoor?de Bruid daarboven" niet onder. Wat ook
hier verzoent, het werk ophoudt hoog boven
de tooneelstukken van den dag, is de toon,
de voornaamheid, die samenhangt met den
gebonden stijl. In de wijze waarop Multatuli
ons deze heterogene tafereelen voorstelt als
nochtans een eenheid voor hém, voor zijn
hart en geweien, is de ernst.van esn man,
en de waardigheid van den kunstenaar, voor
wien het schrijven van een tooneelstuk een
daad van overtuiging was. Het compromis
tusschen de ingeroeste regelen der
tooneelschrQfkunst, zooals hij die, met den eer
bied van den kunstenaar voor zijn vak niet
prfls kon geven, en de vlucht van zijn on
stuimige en vaak baldadige geest over de
dijken en dammen van OHS burgerlijk bestaan,
heeft hij nooit geheel kunnen vinden, en het is
wel een bewijshoesteikhij.metzijnafkeervan
het alledaagsche, heeft getracht naar de mid
delen om zich daarboven te verheffen, dat
hij, na de, in haar keurs bezweken Bruid, zich
zoowel voor Aleld"als voor Vorstenschool"
de bezwaren van den versvorm getroostte,
om met zfln democratische gevoelens omtrent
geboorte-beschaving en vorsteHJkheid, toch
vooral niet te stranden In te simpele ge
meenzaamheid. Om deze houding van den
kunstenaar zal Vorstenschool" zich hand
haven ook wanneer alle majesteit uit onze
samenleving verdwenen zal zijn. Doch
bovenal geldt voor dit werk, als voor eiken
regel schrift, dien Multatuli naliet, het
rhythme, de gestage, heftige klop van dit
zóó lichtbewogen menschenhart, waardoor
we, vaak zonder den zin te peilen of te
verstaan, in elk geval zonder de geestdrift
die Multatuli voor alles en nog wat be
zielde, moeten luisteren naar het léven-zelf,
dat zich tusschen deze regels manifesteert.
In de weinige oogenblikken dat de kunstenaar
in Multatuli wellicht niet geïnspireerd was,
leefde toch de geheele mensch onder den
hoogdruk der volstrekt bewuste aandoeningen, en
elk gebaar was nervositeit. Het ziels- en
zenuwleven van dezen nen, niet flegmatischen
Nederlander grijpt ons aan als de natuur
zelve, het houdt ons vast, om het even of
zijn pen over Javanen, koninginnen, buffels
of koffie-speculaties uitpakt.
De twee fragmenten uit den Havelaar",
gelijk ze door Royaards' voordrachten op
ons tooneel zijn gebracht, zocdat ze ons
x^^^
Bladzijde uit de Ideeën (Multatuli Museum; in bruikleen van Universiteitsbibliotheek)
(Voorkomende in de nieuwe uitgave van Max Havelaar verschenen indeMeul
nhoffeditie, gcïll. met oorspronkelijke gegevens en met een inleiding voorzien van
Prof. dr. J. Prinsen J.Lzn.)
delQk zijn er ernige wakker geschrikt; de
joneeren heeft hij stormenderhand veroverd.
Hij eischte waarheid, vrijheid, licht en
lucht, eieen nadenken, zuiverheid van ge
voel, zelfstandigheid, persoonUkheld. Zijn
dit niet de zuivere beginselen geweest van
onre litteraire revolutie van '80?
Wat hij voor de litteratuur geweest is,
daar heeft hij zelf in later jaren vooral
nauwelijks eenlg bewustzijn van gehad. H1]
voelde voor zijn ideeën, zijn vage hervor
mingsplannen, zijn Javanen, zijn wereldrijk
van Insulinde en schold op al wat dichter
en schrijver was. Maar ondertusschen was
hij de stoomploeg, die door den muffen
verzuurden akker onzer litteratuur de diepe
voren haalde, den boel ten onderst boven
keerde en er de versche lucht toe liet
doordringen. Ieder die de elementen naspoort,
waaruit onze letterkundige herleving is ge
groeid, zal daarbij aan Multatuli een voor
name plaats moeten aanwijzen.
Oize mannen van '80 zijn de ware volgers
van Multatuli door nimmer bfj den meester
te Averen, door nimmer op hem te gelijken,
door hem In geen enkele uiterlijkheid na te
volgen, door hun liefde voor waarheid,
echtheid, zuiverheid, door hun heilige over
tuiging, dat alleen oorspronkelijkheid en per
soonlijkheid den waren kunstenaar maken.
De kleine Johannes is een nieuwe Wouter,
maar h? lijkt in niets op den Wouter, het
is de eigen persoonlijkheid van Van Eeden.
Als Multatuli zond Van Dryssel zijn vloek
en haatgolven over het matte Holland, maar
hij schold met eigen genialiteit. Als Mul
tatuli heeft Kloos beredeneerd en neerge
haald, opgebouwd en den weg gewezen,
maar met eigen kritisch besef, met eigen
klaarheid en onweerlegbaarheid van toon
en betoog.
Hoor de getuigenis bij de mannen van
'80 zelf. Bij Van Eeden:
Er is een groote stroom frissche, vrije
imiiiitiiiiiiiiiiiiMiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiiiiiiiiiiiiiiiiiiitiiiiniiiiiiiiiiimnii
tot in fijnste schakeering
dramatlschlevend voor oogen staan, zijn met de
Krulssprook" en, als Comédie de moeurs",
ook Woutertje" van het sterkste
tooneelwerk dat onze litteratuur bezit. De
aanhef van de Toespraak tot de hoofden
van Lebak", ze zou ons een opeenvolging
van vreemde klanken zijn, wanneer we daar
niet meteen Havelaar-Multatull zagen staan,
een ten voeten uitgebeeld mensch. Al de
geraffineerde wendingen in dezen zeldzamen
monoloog, half belijdenis, half pleidooi,
waarvan we ons naar den inhoud, met die
voor ons-zelf maar zoowat geradbraakte
namen en titels, nauwelijks meer re
kenschap geven, leggen de hulpelooze
goedheid, de verlegen schranderheid, de
Ijdelheid en de naïevetelt van een
menschenziel bloot, en wij aanschouwen een
tooneelheld" in de mise en scène van het Indisch
landschap, de open vóórgalerfl van een
gouvernementswoning met de blinkende
boogwaardigheidsbekleeders als figuranten,
en ons hart lijdt mee met dien edelen mensch
en verheugt zich om den Indruk die z(n
woorden, het komt er niet op aan welke
woorden, zichtbaar op zijn auditorium maken.
Men noemt de geschiedenis van Saidja
en Adinda" een Idylle, en een zeer aan
doenlijke, maar niet minder is ze een drama
gelflk .Romeo en Julla" van vollevende
liefde-tragiek. Een drama in drie bedrijven,
het frühlingserwachen van het afscheid,
de terugkeer, met dat onvergetelijk
decor van den Kataoan" en den langen,
leegen weg, die van Badoer leidt naar dien
boom, en de sterf-scèn?, de bajonet tot
aan het gevest" in Saidja's weeke bruine
borst, waarover in machtelooze verbittering
snel het doek valt.
De figuur van Jezus op het tooneel te
brengen is niet mogelijk, de passiespelen
bleven, ondanks allen ernst en toewfldlng,
een bespotting van dr overlevering. Doch
zelfs voor onze dramatische verbeelding
roept men deze gestalte zelden ongestraft
op, en er zfln maar weinige groote geesten
in geslaagd ook zijdelings een Christus te
scheppen, die niet beneden ons eigen voor
stellingsvermogen bleef. MuItatuH heeft, zflns
ondanks, hij beoogde met zijn Kruissprook
niet zoo hoog en hachelijk te reiken, een
Kruisgang in scène gezet, op zichzelf van
gedachten over ons land gekomen na Dek
kers eerste woorden. Duizenden, die vol
strekt geen volgers van hem zijn, denken
nu anders door zijn toedoen. Hij is niet de
bron van dien nieuwen stroom. Hij is de
moedige beginner. Wij zfln geen volgers
van Douwes Dekker. Een Multatullaan is
een onmogelijkheid, een onbestaanbare
grootheid. Hoe kan men iemand volgen,
wiens leer was, dat men niemand volgen
moet ? Maar wfj zullen graag erkennen, dat
wij weinig dingen zeggen of denken, waarop
zijn zeggen en denken geen invloed heeft
gehad."
En bij Kloos: Wij, van dit Tfldschrift,
zijn geen Multatulianen, in denken noch
voelen, in het Leven, noch in de Kunst. Wij
zijn anders als degenen die bfj den grooten
Meester zweren en zijn woorden tot de
hunne maken, als het Evangelie van dezen
tijd. Wfj zien hem achter en boven ons,
een omgooi in 't verleden, een opstoot voor
wat komen zou, als de ontkennende en
daarom vrijmakende, als de verdelgende en
daarom grondleggende Figuur. Daar is
Hij de Man, die door stuk te slaan
meedoogenloos, den grond blootlegde voor
nieuwen bouw. Daar hebben wij door
Hem, van onze jonge jaren de vrijheid en
den moed van eigen meening gele-rd."
Laten we zoo bfj zijn herdenkingsfeest
Multatuli met groote dankbaarheid eeren en
huldigen in zijn beteekenls voor onze let
terkundige kunst.
iiiiiiiiiiiiiiiiiiHiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiiiiimiiiiii
iilliliiiiiiniiilii
wordt door 21.00O artsen erkend
als het beste verstarkingsmiddel
voor Zenuwen en Lichaam.
IIIIIIIIIIIIIIIIIIMIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIlllllllllllllltllllllllllllllllllllll
zóó sterk dramatische werking dat wij er
den Man met het Kruis in kunnen aanvaar
den, en de smakeloos persoonlijke pathetlek
rondom deze diep schokkende gebeurtenis
wegvalt. Als bij het aanhooren van Bach's
Mattheus-passion Eli, Eli Sabactani", wen
den we de oogen af en wenschen huiverend
dat het volbracht zal zijn. Met zoo groote
dramatische kracht heeft Multatuli den
Christus, wiens smartelijke ervaringen hij
tot de zijnen maakte, op zijn lijdensweg
geheeld, dat ook de afstand, die bij een
tooneelvoorstelllng vanzelf tusschen de
zaal en het tooneel wordt bewaard,
hier ontstaat tusschen het hitsend gepeupel,
waaronder wij, toeschouwers, ons bevinden
en den tragischen stoet. Als op de golven
van haat en hoon, zien we den Mensch, ver
en klein, een wrak gelijk, als geëtst tegen den
oostelij ken hemel: «zie, zie, daar valt hfj
weer!" en het brute geweld, door Multatuli
met ontstellende passie gewild, verliest,
op een hooger plan, zijn weerzinwekkend
reëele kanten. Eduard Douwes Dekker
heeft, monumentaal, in maar weinige
regels, en misschien zonder zichielf
daar volledig rekenschap van te geven, een
krulsdrama geschreven, zooals de
Nederlandsche letteren en vermoedelijk geen
tweede ooit zullen opleveren. En het was
een zoo geniale greep, een zoo grootsch
moment van visioenalre verrukking, dat
onze bedenkingen tegen strekking, rhetoriek
en brutaliteit het afleggen tegenover de
bewondering voor den brandenden kunste
naar, die, doordat zijn hart bloedde voor
al wat mensch was, dit, als het ware achte
loos, op het papier wierp.
Maar twee-en-een-half tooneelstuk bij
zooveel dramatische begaafdheid l Rekenen
wij boven omschreven fragmenten, en nog
tal van andere, in zijn omvangrijk oeuvre
verspreide prozastukken, niet mee (waarom
ontdekten in deze herinneringsdagen onze
jongere tooneelspelers, die zoo In de weer
zfln voor de gemeenschap", ook niet eens
hiin Multatull-avond?) dan moeten we
besluiten dat in Douwes Dekker onze groot
ste dramaturg verloren is gegaan.
TOP N A E F F