Historisch Archief 1877-1940
10
DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
20 Maart '20. - No. 2230
CHAR1VARIA
Thos. Cook & Son hebben het in de H. P.
aan de stok met den heer Grein. Dat een
employéwel eens een vergissing begaat,
kan ieder, zelfs met een grein verstand be
grijpen," schrijft Cook en dat is juist het
verstand, dat de heer Grein bezit.
, Bovendien waren de drankjes eens
binnengeraakt onmenschelïjk duur."
(WW.)
Men koope ze dus vóór dien tijd.
Het nlet-nleuwe gelald.
Een nieuw geluld brengt Vorsten
school thans niet meer." (N. R. Ct.)
Een eenlgszlns ander geluld heefl
prof. Visser doen hooren. laderdaad dat
is een frisch geluid."
Wij kregen een paar ons koffie dank
zij het ons verstrekte bonnetje en een
geduld, dat Job tot woede zou hebben
ontstoken." (//«,)
Van jaloezie.
Het vrijdenkend volk van ons kolo
niale rijk denkt heden terug aan den
tijd dat Eduard Douwes Dekker zQn
beroemd boek in een Brusselsch
estaminet op het papier wierp, het groote
werk, waarvan niemand minder dan
Macawlay zeide, dat eveiy schoolboy
er van gehoord had, en dat na de, ver
schijning, in 't voorjaar van '60, een
rilling door ons land deed gaan."(7W.)
De rilling kwam behoorlijk op tijd ei
de verschoning. Macawlay, die in '59 stierf,
was wat voorbarig met zQn opmerking.
Heyermans spreekt uit en tot het
hart des volks tot in Hongarije, waar
Op Hoop van Zegen" (een stuk van
Heyermans) gespeeld wordt." (Stand.)
WQ curslveeren. WQ hadden altijd gedacht,
dat 't van Vondel was.
Dit is uit den aard der zaak voor
hem terra incognito." (O. H. C)
Charivarls is op 't oogenblik in Nlce
maar in streng terra incognito.
Charivarlus ontvangt gaarne knipsels.
Adres: Keizersgracht 333, Amsterdam.
ZEDEN IN ZWEDEN
Show"
De laatste dagen moet ik telkens denken
aan een langen bleeken Zweed dien ik ge
kend heb, een half jaar geleden zoowat. Hij
was van de soort zooals er hier tien in een
dozijn gaan: groot, goed gekleed en uiteist
vormel|k. Hij was een bekend sportman en
directeur van een onderneming die over een
kapitaal met vele nullen beschikte.
Ik ben niet de eenige die in de laatste
dagen veel aan hem denkt. Integendeel, er
denken massa's menschen aan hem, en
daaronder zou ik in de eerste plaats de
politie-autoritelten willen noemen.
Er wordt gegist dat hfl op 't oogenblik
in Constantinopel is, maar met zekerheid
vertelt men dat het kapitaal der genoemde
onderneming een aantal van zQn nullen
heeft ingeboet.
JO DE JONO-WERTWJJN f
Veertien dagen geleden zat ik met haar
in den trein. ZQ was, na v|f jaren van
vrQwilligen afstand, door de staking weer in
het tooneelbedrljf gesprongen, en reisde
nu ambtshalve van Rotterdam naar Dor
drecht om er dien avond de rol van de malle
Miss Bullstrode in Mr. Parable" te vervullen.
Het leek ons-anderen in de coupégeen
wereldgebeurtenis, maar na een paar mijlen
moesten we het toch allen inzien, dat voor
deze ne dit reisje een kunstreis was,
tooneelspelen als je het in zoo lang niet hebt
mogen doen", iets boven-alles-heerUks.
Tusschen de gesloten vrouwengezichten
bloeide het hare, dat naar de regelen niet
schoon was, maar allengs schoon werd,
terwijl de donker gekleurde tooneelstem, te
klankrQk voor de kleine ruimte, toelichtte:
Voor mQ was het een bof. Och, wanneer
Je niet tot de eersten behoort, je van alle
kanten gedrukt voelt, dan denk je zelf ook:
beter het op te geven..."
Wij herinnerden ons... deze actrice was er
niet eene van het gezegend vrouwelijk ras dat
met een jspon van Kirsch en Heven over
moed, komt, knoeit en overwint.
Misschien zou ik er nooit meer toe ge
komen zin, als niet de omstandigheden...
En nu ik er weer In ben, weer weet wat
hl» t IR**
-Ging'het dadelQk?" onderbrak ik.
Als een visch in het water keek ze: Dat
viel me zoo mee. Of ik niet weg was geweest.
En dadelijk er was nu geen concurrentie
een groote rol. Maar dat doet er niet eens
veel toe. Als je maar spelen kunt."
Wij anderen, die nog slechts wisten van
bezwaren en slavernij, luisterden geboeid.
Een onverhoedsch pleidooi.
En het reizen t Opeens weer naar NQmegen,
Arnhem, nu, met dat mooie lenteweer, waar
alles al uitloopt en het zoo lekker ruikt".
WEGGIS
V/ERWOUDSTEDEMEER
Hotel ALBANA
Hotel ALPENBLICK
De twee eenige hotels In verhoogde ligging, met prachtig
panorama. Prospectus door de eigenaars en Intern.
Verkeersbureau Amsterdam?Den Haag.
iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii
De dagbladen komen met data en cijfers,
en ik bereken dat juist in de dagen dat ik
hem leerde kennen en hem vaak aan diners
ontmoette zijn onderhandelingen om uit
een wanhopig net van geknoei te komen
op hun hoogtepunt geweest moeten z|n; en
telkens herinner ik mij met verbazing weer
den langen bleeken correcten Zweed, met
het een beetje vermoeide glimlachje, en
altijd gevolgd door zijn kleinen dikken
Amerikaanschen secretaris. Die secretaris
is nog hier. Hij heeft zich intijds gered,
en loopt nu met dezelfde drukke bewegingen
en het gewichtig gepreoccupeerd gezicht
achter een anderen langen Zweed aan.
Zaken zQn zaken...
Hoogstens zullen ze elkaar voor den
rechter terug zien.. en ik denk aan de uit
stapjes en zakenreizen die de lange Zweed
met zijn secretaris naar Londen en Estland
heeft ondernomen, en waarvan ze zulke
prettige herinneringen konden ophalen.
Dit is het eind van een der vele
goulasch"ondernemingen die hier gedurende den
oorlog wild gebloeid hebben. Er zijn er al
verscheidene zoo gegaan en er zullen er
nog wel meer volgen.
Ze rijn trouwens allen van hetzelfde type:
een kapitaal met vele nullen, aan het hoof d
een jongen man met een sympathiek
energiek filmprofiel", en het geheel zonder
de minste ervaring op het gebied van
wereldhandel waarop het zich bewoog.
Een voor een duikelen ze, en openbaren
een reeks van ongehoorde lichtzinnige
knoeierfen.
Zoo was mijn Zweed in de dagen toen
ik hem kende, in zijn correcten frac, zijn
pels en zijn dagelQkschen hoogen hoed op
zQn lichtblond hoofd bezig met het volgende
bQ"-zaakje.
Hfl had een maatschappij opgericht tot
het transporteeren van hout, steen en
dergeIf ken door middel van tractors en aanhang
wagens, notabene langs de slechte wegen
van Zweden. Het kapitaal van dit bij-zaakje
bedroeg ongeveer twee millloen, en ondanks
het feit, dat er haast geen inkomsten waren
stonden zijn aandeelen, nominaal 100
tusschen 850 en 900.
In 1918 waren de inkomsten op zijn
millioenenkapitaal ongeveer 20.000 kronen,
en de aandeelen handhaafden zich door
dehemel-weet welke omstandigheden op 900.
Maar inmiddels deed hij moeite om 12000
van die aandeelen £ 225 kronen te
verkoopen aan een nletsvermoedenden Rus te
Kopenhagen.
Natuurlijk kwamen die onderhandelingen
tot een goed resultaat door middel van een
valsche balans... en nu brengt de
catastiophe van 's mans groote zaken ook dit
kleine balletje aan het rollen.
Dagelijks ziet men tallooze van die jonge
correcte Zweden met sympathieke profielen
in frac om restaurant-tafeltjes, beladen met
bloemen en champagne.
Zoo zat nog voor weinige maanden mijn
Zweed die nu in een hotel in
Constantlnopel zit.
Dat is de Show", het uiterlijk dat van
alles bedekken moet, al Is het dan ook niet
altfid knoeier)].
Het is een begrip dat wij niet kennen.
Emants noemde z|n stuk geuren", en zeer
terecht. Wij .geuren", een beetje naïef en
zonder de bijna wetenschappelijke ernst die
men betracht wanneer men dingen voor de
show" doet.
En vergeleken met het werkelijk ver
moeiend restaurant- en gezelschapsleven dat
een show-maken te leiden heeft is de aar
dige Intrige van de houten ham van een
waarlijk liefelijke naieveteit... een naieveteit
die niet anders beoogt dan geburen die in
Ook dat! Een zeldzaam voorrecht,
tooneelspeel&ter in actieven dienst, we zagen het haar
aan. Er was geen mensch meer, die twijfelde.
In het licht der ondergaande zon en de
vreugde om den arbeid die blonk op dit
naar de schmink hunkerend, hartelijk gezicht,
verloor het begrip onderkruipster" zijn laatste
verschrikking.
's Avonds zag ik haar spelen, de te grove
carrlcatuur van de malle Miss Bullstrode.
Ze ging er in op, ze weerde zich, als moest
ze de verloren jaren op ons verhalen, als
wist ze, dat haar tijd gemeten was. Op het
geluk haar dlepste-zelf weer te hebben ont
dekt, speelde ze.
Haar rol werd de hoofdrol door overmaat
van geestdrift, en wij, die meenden dat
overdrgving schaadt, altijd, en ook hier,
bleven in genegenheid gewonnen. Een niet
aanvallige vrouw, die wat ze aan uiterlijke
gaven bezat, nog blijmoedig had wegge
werkt onder een onoogelQk heerenhoedje,
een wanstaltig wijde jas. Maar die zich
warmde, onversaagd, aan het heilig vuur
van-binnen, die zich tegoed deed aan een
lang ontbeerd geluk. Het geluk van den
kunstenaar.
Miss Bullstrode was haar zwanenzang.
Twee Maandagen na dezen Maandag lazen
wfl haar doodsberlcht. Niet wereldschokkend
ook dit. Van dit aftreden, zoomin als van
haar wederoptreden", behoefden we te
gewagen. Een actrice van het tweede plan,
bekwaam voor haar taak, en met veel hart
en geweten. Maar, zooals ze zelf zei, best
te missen. Licht te vervangen, en gauw
vergeten. Toch, voor wie getuige
waren van haar feestelijke rentree
in de spoorweg-coupé, zoo kort vóór ze
tegen wil en dank nu zelve zich gewonnen
moest geven aan een staking, die niemand
opheft, zal de herinnering bleven, als aan
een Croesus-geluk. En die zullen erkennen,
dat de goden ook deze
jong-tot-zlchgenomenc wel Hef hebben gehad.
? * *
N. V. HET HOFSTAD-TOONEEL : Geuren,
door Marcellus Emants.
Zoo verheug nd als de wederopvoering
van Domheidsmacht" was, zoo bedenkelijk
is de herleving van Geuren". Wij spreken
van de brutaliteit van een Wedekind, van de
Loulou's" der wereldlitteratuur, maar is er
een liederlijker vrouwspersoon ten tooneele
gelijke of soortgelijke omstandigheden zijn
te plagen of hoogstens om een dochter te
helpen aan een dragelQken echtgenoot. Er
ligt hetzelfde kinderlQke in waarmee een
schoolkind opschept".
De show is de verstarring van die ge
woonte tot een voor den drager werkelijk
kwellend levensprogram, dat zich afspeelt
ten huize, en ten genoegen, van rQkwordende
restauranthouders, en dat een gecompliceerd
credietstelsel met zich brengt.
De show is ook de manifestatie van het
innerlijk bewustzijn dat men op een peil
leeft dat ongeevenredigd i« aan zfln
qualitelten, dat wil zeggen men omringt zich
met de uiterlijkheden die in een normaal
geval natuurlijke verschijnselen van wel
vaart zijn.
Ea het innerlijk besef van de tijdelijkheid
van die wel/aart moet het handhaven van
die uiterlijkheden meer tot een kwelling dan
tot een genoegen maken van den exccutant.
Vandaar dat men van de soort menschen
die hier hun momenteelen overvloed in het
publiek ten toon spreiden den indruk krijgt
dat ze zonder veel genoegen een vastge
steld programma volvoeren.. een soort
dienst-fuiven" als u wilt, dat pas tot vreugde
geraakt wanneer zekere quantiteiten alcohol
aan het oogenblik een illusie van bestendig
heid gegeven hebben.
Zoo werd mfln correcte Zweed ook
vroolijker naarmate de maaltijd vorderde,
maar den volgenden morgen als ik hem in
zQn pels en hoogen hoed en met zfln cere
monieel gezicht ontmoette had Ik altijd de
onbestemde sensatie dat hij weer zeer tegen
zijn zin moest optreden."
Maar ook in sérieuser kringen heeft de
show haar variaties.
Een café, 's avonds half acht.
Op de meeste tafeltjes liggen roode
papiertjes met namen. De tafeltjes zijn ge
reserveerd, want men gaat hier bQ voorkeur
niet zoo-maar in een café. maar bedingt zich
vooruit een prettig tafeltje.
In een hoek zitten een paar Amerikanen
ongegeneerd kranten te lezen, half uit hun
stoelen gezakt en in reispakjes.
Dan komen langzamerhand de menschen
die in een restaurant gegeten hebben voor
hun koffie en punch. Eerst een meneer en
een dame met ernstige gezichten. Het is
hun aan te zien dat het ceremonieel waar
mee ze zich voor deze gelegenheid omringd
hebben hen eigenlijk een deel van het ge
noegen van dit uitstapje beneemt. Zij beweegt
zich statig en opzettelijk in een japon die
ik alleen maar kan qualificeeren als
voorhaar-doen-zoo-mool-mogelijk." Hij draagt
een zwarten broek, een rokvest, wit dasje
en een cut-away. Aan de manier waarop
ze bestellen en dan alle twee strak en
ernstig voor zich uit gaan staren merkt men
al dat ze eigenlijk geen pret hebben.
Dan komen twee zelfbewuste dames, die
lachen en om zich heen kijken, want achter
hen volgen twee jolly uitziende mannen in
jassen die geheel met goud bestikt zijn.
Ze dragen ieder een ridderorde zooals
men die bQ cotlllons krijgt of bf de opening
van de Kamer te-zien-krQgt.
Het zijn Kamerleden, ja, mijn hemel en
als je dan Kamerlid bent waarom zou je je
vrouw dan niet het genoegen doen om haar in
je galauniform naar een caféte begeleiden.
Hier denk ik aan de zorgvuldig gesloten
vigelantes die de Amsterdatnsche geünifor
meerde Raadsleden veilig van hun huis naar
de besloten plechtigheid voeren.
Zoo komen er telkens groepjes die naar
elkaar kg ken en die er zich den heelen tijd
van bewust schijnen dat weer andere
groepjes naar hen kijken, en de vrouwen
lachen te opzettelijk, en de mannen doen in
hun zorgvuldig geprepareerde kleederdrach
ten te gewoon" en te Jolly".. en dat is
nu allemaal de show .. die vreeselQke kwel
lende show, die van het leven hier maar
al te vaak een pijnlijke ceremonie maakt.
Er zijn menschen die zich tegen de show
verzetten., die het zelfs zoover sturen dat
ze in den trein iemand aanspreken aan wie
ze niet zfln voorgesteld.. maar dat gaat
meestal gepaard met desillusies. Een oude
heer vertelde me dat hij zich eens vier uur
lang in een volle coupécorrect" had ge
houden.
IIHIII1IMIIIIIII1IIIIIIIIIII
HOEKER &. ZOON
435-431
Paarlen - Brillanton
Goud- en Zilverwork
miiiiHiiiiiiiiiii
te voeren dan deze Hollandsche mevrouw
de Nancy, geboren Mien Duymaer van Twist?
Met een beroep op de litteraire
Riskolnikows kunnen we bewQzen dat de misda
digheid in kunst schoon is als de deugd,
maar bij dit werk van Emants moeten
we niet minder bereid erkennen, dat
het toch maar alleen de groote scheppers
van menschelflkheid gegeven is de gemeen
heid op te heffen door de compensatie van
het al-omvattend begrip. Emants heeft,
in zijn novellistisch werk, ons de
aanstooteIQkheid kunnen toonen in dit aureool, een
verhaal als de Nagelaten Bekentenis" vindt
in onze letterkunde zijn weerga niet, maar
in zQn tooneelarbeid ontsteeg hQ zelden aan
de meest aüedaagsche visie, en In z(n voor
oordeel voelen wQ de pijnlijke beperktheid
van het nuchter verstand. Hoe dicht hij, al
in de keuze van zQn stof, bQ Strlndberg staat
en hoe mijlenver hQ nochtans bleef van diens
ethiek, blijkt in het bijzonder uit dit grove
maakwerk Geuren". Een gegeven, vol van
de elementen, welke bQv. in Doodendans"
leiden tot doorbraak der bitterste ont
kenning, hier louter verzet gebleven, de
monstratie van onverklaarbaar booze
machten. Een huzaren-officier, geurmaker
naar den elsch van het Wapen, wiens
conduite-lfst door een loop van omstandig
heden afhankelQk wordt van de wille
keur van zQn schoonzoon, »qn superieur,
in jaren en rang. En die dan, naast een harde
trou welooze vrouw,in zijn schitterend uniform
zit weggedoken voor de genadeslag van het
ongevraagd pensioen." Eén tooneel, het
eerste van het derde bedrQf, openbaart ons
wat dit stuk had kunnen worden, wanneer
het behalve met routine, met liefde geschre
ven was geworden. Daar zien we de
echtgenooten, elk aan een kant van de tafel,
UIT HET KLADSCHRIFT VAN JANTJE
iiiiiiiiiiiiiiiiiimiiiiuimiiiimiiiiiUJiiuJimHiiiHitit
liiiiiiiiiililiitnmitiniiiiiiii iiiiiiniiiiniiiii imiiiiiiiiiiiiimiiiiHii"'
IJ. H. DE BOIS - HAARLEM
KRUISWEG 68
TABLEAUX - ESTAMPES - ED1TIONS D'ART
Thans: l
BRESDIN, l
JONGKIND,!
Ktesv. Dongen l
iiiiiiiiiimiiiiiimiiiiiiiuiiiiiiiuiiiiiiiiiitiiiiiiitmiiiiiiititiiiiiiiiiiiiiiiin
Toen had hQ tot een dame tegenover hem
gezegd dat het warm was. De dame had
zich in een spoorboekje verdiept. Daarna
had hQ een klein meisje een chocolaadje
gegeven. Het meisje had gebloosd en was
de coupéuit geloopen.
Ten einde raad had hij aan een meneer naast
hem gezegd dat er nu wel niets meer van
de uitlevering der oorlogsschuldigen zou
komen.
De meneer had gekucht en uit het raampje
gekeken.
Dit is ook een soort show.
Het is het handhaven van een
onmenschelijk ceremonieel.
illiiiiiiiiiliiciiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiriiiiiiilicriiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiilllilliliriiiliiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiiiiiiiiiii"""""»»"»""" '"'"""'"""""""""""'
iiiiiiiiiiiiiliiiiiiiiimiiiliiiiiiiiiiinM»»11""11111"""111111"""111"""1"
En het dient om een vreemde schuwheid
te bedekken.
Dat is het tragische van de show., ze
brengt niets dan onaangename zaken mee.
En niet de voldoening van een goedmoe
digen Hoilandschen boer die nu eens echt
heerlijk geurt %iet een verzameling groote
rijksdaalders die hQ in zijn broekzak laat
rammelen.
MELIS ST.OKE
HËEREriGRflCHT 11**
LEVENS -OhGËmLEn-/MNSPR/WELUKHEII7
ZIEKTE VERZEKERINGEN v
geslagen vijanden nu de goede levenskansen
gekeerd zijn. Bij de eerstvolgende promotie
zal luitenant-kolonel de Nancy, nog in den
geur en de fleur van zijn leven, aan den dQk
worden gezet. Wat dan? Waarheen? Waar
is de goedkoopste schullhoek, die tegenover
de buitenwereld niet al te schamel zal schij
nen? Brussel? stelt hij voor. Daar zou hQ
kunnen trachten met kantoorwerk..?De vrouw,
zonder een zweem van deernis, berekent
haar kansen.
Dit tooneel wordt door Brondgeest en
mevrouw Duymaer van Twist zóó
voortreffelQk, in kille en strakke aandoenlQkheid
gespeeld, dat het den, voor het overige
verloren, avond goedmaakt. Als stukje in
n bedrijf zou het een klein meesterwerk rijn.
Thans wekt het den buitensporigen wensch,
dat de auteur om dit eene tooneel, alle
overige tooneelen nog eens zal herzien.
Indien hij slaagde, zouden we er een stan
daardwerk mee winnen, dat door de eeuwen
heen zou kunnen getuigen van het
Cavalerisme" in Nederland in de argelooze jaren
van vóór den oorlog.
* * .
Angèle, door Habitué.
Het meerendeel der in den laatsten tQd,
met meer vliegwerk dan kunst opgedischte
tooneel voorstellingen valt onder de rubriek:
energie. In welke rubriek wQ dit Haagsche
hopje van den vrQmoedigen criticus" moeten
bijzetten weet ik niet recht. In elk geval
was het elegant verpakt, een zoo verzorgde
vertooning, dat ons de gedachte: net
Hofstadtooneel is er weer heelemaal
bovenop, alreeds stemde tot huldigend
applaus. Angèle" zelf, in drie bedrQfjes
verwerkt, zou juist strekken voor een uit
het Engelsch vertaald feuilleton, met
n bijlage. Deze bijlage, een vrouwelijk
kleedingstuk, dat met twee pQpen en een
kantje erlangs, de fragile spil heet te zijn
waarom dit zielenspel draait, kunnen we
dadelijk buiten beschouwing laten. Een au
teur met meer goeden smaak zou voor den
onschuldigen fetisj" allicht een paar dames
handschoenen, Dummer 5, gekozen hebben;
maar ook deze complicatie had gevoeglijk
kunnen ontbreken zonder schade voor het
geval. Waar het op aankomt, Is de verhou
ding tusschen den jongen weduwnaar-vader
en zijn van onbevangenheid wereldwQs doch
tertje. Zooals de knaap op moeder's schoot al
iiiiiimiiiiiimii
weet: ik trouw met u, moeder," zoo is de
vader de eerste liefde van het meisje. In den
labilen, van vele zijden bedreigden staat van
huwbare dochter, is hQ de rijpere man, die
haar met het overwicht van zij a geest en
ervaring steun belooft, meer dan de preten
dent van haar eigen jaren, aan wien zij de
leiding van haar jong leven noode toever
trouwt. In Phyllis" van mr. van Rossem
bezitten wij van het meisje" in de jaren dezer
perikelen, het proto-type. Daar gold de bl'nde
voorkeur een oom, hier lag een jonge Papa
voor de hand. Ze kunnen het zoo best samen
vinden, het lijkt bijna tegen-natuurlflk dat
dit paar gescheiden zal worden. .Wat een
onzin, Jotin", Angèle noemt haar, bij den
burgerlijken stand als Johan van Heeteren
ingeschreven, vader kortweg: John, wat
een onzin, dat ik nu een anderen man moet
hebben, en jQ een andere vrouw". Vooral
lief bedoeld is deze kuische minnarij. WQ
vinden den vader, die het bekoorlijk kind
meeneemt naar een plaats waar ze kansloopen
zQn maftresse te ontmoeten, nogal onverant
woordelijk, en den auteur weinig fijn, maar de
wQze waarop zfl, arm in arm, men moet
niet vergeten het zfln Annie van Ees en Cor
van der Lugt, zich op dit lichtzinnig pad
begeven, werkt verzoenend. En zoo is er
meer in dit stukje, dat ons, voor zoover we
over eenig gemoed beschikken, vaak ergert,
van verteederende luchthartigheid.Best moge
lijk dat Habitué, als hij eens werkelijk
wat te zeggen heeft, dit zal kunnen
doen in den schijnbaar achteloozen,
veel te raden latenden toon, die van brutale
vluchtigheid de betere zijde is. Wat het
onderwerp: vader en dochter, betreft, heeft
hQ een voorbeeld aan een der beste romans
in de laatste jaren verschenen. In Menschen
van hun tQd", gaf Herman Salomonson het
door den vroegen dood der moeder
verinnigd samenleven van een jongen
(stief)vader en zQn opgroeiende dochter, met alle
kieschheid, die dit onderwerp vraagt, met
de bijzondere reederheid en weemoedigen
humor welke, men zou haast gelooven van
zelf, uit deze wreede speling van het lot
opbloeien. Een antieke tragedie, gemoder
niseerd. Van deze tragedie hadden we van
Habituéhet blijspel verwacht.
'T o P N A E y r