Historisch Archief 1877-1940
'I. l L l
l l l
20 Maart '20. - No. 2230
DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
j i i
DER" PASSION NIET IN 1920
in het Beiersche Alpenland te Ober-Ammergau
I
Geen plaatsje heeft zich, door vreedzame
aanleiding, grootere beroemdheid verworven
dan het eertflds zoo eenvoudige Beiersche
boerendorp Ober-Ammergau, weggeschoten
tusschen de hooge bergen.
De beroemdheid dateert eerst van onge
veer een halve eeuw geleden. Het toerisme,
de ontwikkeling van het wereldverkeer,
spoorwegaanleg, ten gevolge daarvan ge
neigdheid bij het publltk om zijn zomerrelzen
verder uit te strekken dan langs den Rijn
of naar Zwitserland: het waren alle factoren
welke de nieuwsgierigen naar het tot op
dien tijd niet algemeen bekende Beiersche
Alpenland lokten.
Vóór 1860, 1870, had men wel gelezen
dat er z'ch een dorp moest bevinden ergens
in Beieren, waar om de tien jaren Passie
spelen in allen eenvoud en vroomheid werden
vertoond. Maar de aandacht van het groote
publiek was er nog niet op gevallen. De
reis was ver en bezwaarlfk, dus: duur. Men
wist n'et goed hoe er te komen. Terwfll
vóór 1860 de onbrkendheid, in 1870 de
Fransch-Dultpche ooilog den stroom van be
zoekers nog ver hielden, bracht 1880 plotseling
een opwkking uit de stille afzondering".
De spoorwegverbindingen met München,
dat het uitgangspunt is voor den tocht
bergopwaarts, waren veel verbeterd. Er redrn
treinen die de reizigers althans een eind
naar Ober-Ammergau brachten, zooal niet
naar het dorp zelf. Niet het minst werkten
de toen ingevoerde rordreiiblljetten mede.
DaarbB kwamen nog andere beweegredenen.
Ook Bayreuth en zijn jaarlflksche
Wagnervoorsteliingen vormden een aanlokking voor
duizenden en nogmaals duizenden om Beieren
te bezoeken. Dit land was aldus ontdekt"
en trok door natuur en kunst, door musea
en tentoonstellingen te München het publiek,
dat meer en meer den smaak van het reizen
te pakken kreeg. De mode" werkte mede.
Men behoorde, zoo men op den naam van
modern en muzikaal aanspraak wilde maken,
Bayreuth en de Wagnervoorstelllngen be
zocht te hebben. Men kon dan, wel niet
Zandsteenen Krulsigingsgroep bij den
ingang van het dorp Ooer-Ammergau
JEZUS EN DE DRIEMANNEN
VAN VERSAILLES
f' Jesus at the Peace Conference. Minutes
of a Meeting of the Council of Three
[ published by J. LEPSIUS. D. D. (Prlce
? 0.40. To be purchased through any
T" bookseller from the publlsher, the
Hague, Nassau-Zuüensttinstr. 3).
Dramatis personae in drze kleine, maar
vlijm scherpe satire zijn: Wilson, Cl
menceau, Lloyd George... Jezus. De schrijver
heeft in weinige bladzijden de beschamende
tegenstelling tusschen de Christelijke ethiek,
die de Westerscne menschheid met den mond
dient en de kapitalistische, imperialistische
gedragslijn, die zfj metterdaad volgt, aan
de kaak gesteld op een wQze, die aan
duldel(khrid niets te wenschen overlaat, en die
door de hoogst actueele Inkleeding slechts
aan suggestiviteit wint. Zeker was het niet
schrijvers bedoeling een enkel-persoonlijke
aanklacht te richten tegen den Raad van
Drie, de zaak gaat dieper. Wilson, Lloyd
George en Clémenceau symboliseeren in
deze moderne .moraliteit'' slechts de
verleugende, huichelachtige geestesgesteldheid
der zoogenaamd Christelijke menschheid in
het algemeen.
De groote verdienste van den schrijver
is, dat hij, ondanks den satirieken vorm van
zijn geschrift, aan den diepen ernst der zaak
nergens heeft te kort gedaan. Jezus spreekt
weinig, maar die weinige woorden zfln
van een eenvoudige waardigheid, zonder
tractaatjesachtige quasi-verhevenheid, en
door alles heen zijn wij ons bewust van de
OEN HAAG
WARMOND
hOUTBOUW
rWnOOQ:rtZDC3K nCNOBKlAAN 05
wjcmJADOiiïca:c»aarnMT 37
LEVERT DE^VERLANCDHN ZEÏP KORTEM
TUD ALLBi^HOUTCQNVlIUJCTlEy'
?:S~^:.-,-f :.ï< ?:-? AU/. ' . ';' ..... - '
VLIEGTUIGHALLEN
TCNTOON/TELLING/BOÜW
/CHOOLCEBOÜWEN :
(ton O,
CATAIOCÜ/ OP AANVRAAG
!g|gpri'i!ig^^^^^jS^lR^.j^-Sa^^^"g
en passant", maar toch zonder te veel af
te dwalen, de Beiersche Koningskasteelen,
juist ontsloten voor het publiek, in al bun
pracht en praal gaan bewonderen en tevens
de Passionspiele bijwonen.
Het geheimzinnige wonderland, met zoo
veel merkwaardigs kwam b| velen op het
reisprogramma. Ook voor de Amerikanen bij
een trip to Europe", voor de Engelschen
bij een bezoek aan het Continent".
Op zooveel belangstelling was het een
voudige, kleine bergdorp echter niet ingericht.
Een trein, zooals die tegenwoordig naar
Ober-Ammergau rijdt, bestond in de jaren
vóór 1890 nog niet. Murnau, aan den voet
der Alpen gelegen, was het laatste spoorweg
station. Dadr vonden de reizigers een ver
zameling van de meest heterogene voertuigen
welke zich laten denken. De nieuwe tijd was
er nog niet. Auto's ontbraken. Ze zouden
trouwens den steenigen karrenweg die naar
boven voerde, niet kunnen berijden. Eerst
tegen 1890 werd deze hobbelbaan door een
zacht gloeienden, gladden
serpentinen-MacAdam-weg vervangen. Hierlangs slingerde
zich, na aankomst der treinen in Murnau,
een slang van Leiterwagen's, chars a ban es,
omnibussen, tentwagens, landauers, victoria's
en wat zich maar verder tot vervoer van
de honderden reizigers leende. Men vocht
letterlijk om een plaats te veroveren in de
voertuigen, teneinde zich den klim van een
paar uren te besparen. En daar de gelegen
heid den dief maakt, waren de prflzen
geen tarief-prijzen polizeillch" vastge
steld, miar volledige fancy. Ze waren onder
hevig aan vraag en aanbod, aan de ver
legenheid der met bagage bezwaarde
aankomelingrn, aan de willekeur der koetsiers,
die op ergerlijke wijze hun slachtoffers als
taillables et corvéables a merci"
beschouwiiiimimiiur
stille aanwezigheid zijner ernstige gestalte.
Jezus komt onaangediend binnen. Wilson
staat op, maakt een buiging, en wil hem
een stoel aanbieden. Clémenceau doet alsof
hij Jezus niet ziet. Weet ge dan niet wie
dat Is?" fluistert Lloyd George hem toe.
Ik ken niemand, die niet aan mQ voorge
steld is", antwoordt C'émenceau, al was
het onze Lieve Heer in hoogst eigen persoon.
Trouwens, we hebben hier scheiding van
Kerk en S'aat. In Frankrijk heeft geen God
zich met Staatszaken te bemoeien."
Intusschen is het onverwachte bezoek het
driemanschap maar matig welkom. Lloyd
George belt den bisschop van Londen op,
en deelt Jezus mee, dat de bisschop hem
gaarne zoo gauw mogelijk wil ontvangen
en alle aartsbisschoppen en bisschoppen van
het Vereenigd Koninkrijk tot een plechtige
buitengewone bijeenkomst te zijner eere zal
bijeenroepen. Wanneer denkt U naar Londen
te vertrekken? M. Clémenceau zal wel zoo
vriendelijk willen zijn, een extra-trein voor
U te laten loopen ?" Wanneer U maar wilt.
En hoe eer hoe liever", antwoordt deze.
President Wilson stelt onmlddeliqk de
George Washington" ter beschikkieg van
den hoogen gast, en belooft in Amerika
tienduizend openlucht-meetings te zullen
voorbereiden en een collecte op groote
schaal ten bate van de evangelisatie der
wereld.
Na eenige overweging besluit het drie
manschap Jezus tien minuten van zijn kost
baren tijd te geven. Clémenceau verklaart
de vergadering voor geopend, en vraagt
Jezus, waaraan de Raad het genoegen van
zijn aanwezigheid te danken heeft.
Dan wendt Jezus zich tot President Wilaon
en zegt: Ik hoor, dat gQ van plan zijt, het
Vrederijic op aarde te stichten?" Deze erkent
dit en verklaart er trotsch op te zijn, dat
aan Amerika in de twintigste eeuw mocht
gelukken, wat Jezus in de eerste eeuw ver
geefs poogde te bereiken.
Vervolgens deelt Lloyd George Jezus mede,
dat men besloten heef t den Duitschen keizer
voor een crimineel gerechtshof te brengen,
en vraagt of Jezus dit college zou willen
presideeren.
Waarop Jezus antwoordt met de
weervraag: Volgens welke wet wilt gij richten?"
Lloyd George: Volgens de wet der
zedeiqkheid".
Jezus: Is dat ook uw meening,
Mr. Wilson ?"
Wilson: Volgens de Tien Geboden en
het Internationale Recht".
Jezus: En wat zegt gij,M.Clémenceau?"
Clémencau; Volgens elke wet, die tot het
doel leidt."
Jezus: Kent [fefl de Tien Geboden,
Der Passion: De tempelreiniging
den. Van pingelen wilden zi] niet weten,
omdat zij de passagiers tóch in hun macht
wisten. Niet ten onrechte scholden uit ij ver
zucht de landgenooten der
Ober-Ammergauers deze dorpsbewoners voor
OberAmmergauners!
Na den bouw van het
secundalr-spoorbaanlje tot aan het dorp werden althans dit
leed en deze ergernis den bezoeker bespaard.
Het oord zelf was en is een net, lachend
bergdorp, ruim gebouwd, welvarend van aan
blik, verspreid in een wijd»', groene dalkom.
Een rococo-dorpskerk, zooals BHeren vele
kerken uit dat snorkerigs tfldp-rk kan aan
wijzen en n flink hotel, het Wittelsbacher
Hof, zijn de eenige groote gebouwen. De
drukte vindt haar middelpunt hoofdzakelijk
bij het Gemeentehuls, waar de kantoren van
huisvesting zijn ondergebracht Zenuwachtig
jagende en ongeruste feestgangers bestormen
den Burgemeester (gedurende de zeventiger
tot negentiger jaren den heer Lang; thans,
1920, Wilh. Rutz), die met zijn staf van
schrijvers orde houdt in het biljettensysteem,
dat de inkwartiering regelt. Heeft men
vooruit geschreven en logies gevraagd:
wees dan verzekerd dat de zaak in orde is
en gQ b| den Opperpriester Kajaphas (in
dertijd den burgemeester zelf), bfl den
Apostel Johannes, bfj Judas, bfl den Aarts
engel Mlchaël of zelfs b| Jezus uw inkwar
tiering cult vinden.
Men kan geen weelderig onderkomen ver
langen. Zelfs het Wittelsbacher Hof verschaft
dit niet. Maar op eenvoudige huisvesting,
bij den n natuurlek netter dan bij den
ander, mag men rekenen. De prijzen waren
indertijd die van grootestadshotels en niet
bescheiden voor hetgeen In ruil werd ge
leverd. Wat het rekenen aangaat: de bevol
king heeft voor den Passion-tijd den
EvanElectrische Lampvoeten
in PotteriE LANOOY"
Papestraat 24 - 's-Gravenhage
iiiiimmimiiiiiiii
M, Clémencau ?"
Gëmenccau: Ik ken geen Hebreeuwsch".
J:zus: .En U, Mr. Lloyd George?"
Lloyd Gaorge: Ik ken ze alleen in de
Engelsche zet:ing, maar ik geloof dat die
voor alle Christenvolkeren geschikt is".
Jezus: Hje leest gfl zt dan?"
Lloyd Qjorge: Luister.
Ik ben de S aat, uw God, gij zult
geen andere goden revens mij hebben.
GQ zult u oorlogswerktuigen maken
in gelijkenis van al hetgeen boven In
den hemel of hetgeen beneden op de
aarde is of hetgeen In het water onder
de aarde is.
Gij zult roemen in den naam van uw
land en zweren bij zijn kleuren. Want
de Staat, uw G >d, zal niet ongestraft
laten wie b? andere kleuren zweert.
G'denk de beursvacantie, dat gfl die
heiligt. Zes dagen zult gij arbeiden en al
uw werk doen, maar op den zevenden
dag zult gij naar buiten gaan.
Eer uw geboorteland, opdat gij lang
leven moogt in de landen, die gij ge
nomen hebt van anderen.
Gij zult uwe vijanden dooden.
Hunne vrouwen en kinderen zult gij
uithongeren.
Gij zult hunne zaken, hun afnemers
en patenten stelen.
Gfj zult valschelijk getuigenis spreken
tegen uwe vijanden.
GQ zult begeeren uws vfjands land,
geld, schepen, kabels, koloniën, zendings
stations en alles wat uws vflands is.
Want ik de Heer, uw God, ben een
lUIIMMIIMIIIllllllMIIIIIIIIIIIIIIIIIIHIIIIIIIMIIIMIIIIIIIIIIIIIIIIIII Illlll
NAAMLOOZE VENNOOTSCHAP
MotordienstvanTeteiiliiirg
DAGELIJKSCHE MOTORDIENST
UTRECHT LEICEN DEN HAAG DELFT
Vleutenscheweg. UtrechtschevearZB. FynjékadiB. HouttuininS
VICE- VERSA
gelischen eenvoud afgelegd. Elke
prijsverhooglng wordt geweten aan de groote
uitgaven voor den theaterbouw, de kost u mes,
de muziek, den wég-aanleg. Ik heb grond
te vreezen dat dit in de laatste jaren, sedert
1900 er niet beter op geworden is.
Laten wij beginnen met te vertellen dat
der Passion (want zóó noemt men in O.
steeds de vertponing van Jezus' lijdensge
schiedenis) dit jaar niet zal worden gegeven,
ofschoon 1920 er het bestemde jaar voor is.
Officieel werd mfj door Gemeinderat von
Ober-Ammergau" bericht dat: die
Erratirungs- und Verkehrsverhaltnisse so schlecnt
sind, dasz es ausgeschlossen ist dasz 1920
einegiöszere Besuchcranzahl iiieher kommen
kann, respect, verpflegt werden kann. Die
Vorbereitungen werden so getroffen dasz,
wenn slch dlese Verhaltnisse bessern, 1921
die Aufführungen stationden können. Die
Ernahrung in hlesiger Geblrgsgegend ist mit
groszen Schwlerigkeiten verbunden und
leitet die ansassige Bevölkerung Not.
Verpflegung kann nicht stattfinden und würde
hlrdurch der Unternehmen auf un
berwindbare Unannehmllchkeiten stoszen".
Dat is voor Ober-Ammergau een geweldige
streep door de rekening. Niet alleen door
het gemis van de tlenjaarlijksctie verdiensten,
maar ook door den moreelen slag.
Een gelofte toch bindt de gemeente. In
1633 woedde een boote pest in Beieren en
richtte ook in de anders steeds zoo gezonde
bergstreek verwoestingen aan. Ober-Ammer
gau bleef aanvankeUk gespaard. Elk verkeer
met besmette dorpen werd vermeden en
streng werd het verkeersgebod gehandhaafd.
Evenwel wist n man, die in een naburig
dorp arbeidde, tot zijne in Ober-Ammergau
wonende vrouw te sluipen. De pest werd
toen vermoedelijk door hem overgebracht.
iiMMmiiiiiumuiHilllllliliiiuiiiiiiiiiiiiiiimiiiiiiiiiiimiiiiiiiiiiiiiiiiiiii
ijverig God, die de misdaad uwer vijan
den bezoek aan hun kinderen tot in het
derde en vierde lid, en doe barmhartig
heid aan vele duizenden, die mij lief
hebben en mijne geboden houden."
Dan vraagt Jezus, met ontzetting:
Is dat uw Christelijke katechismus ?
Maar dat is des Duivels katechismus l"
En Lloyd George: Ja? Daar zal ik
den bisschop van Londen eens even
naar vragen."
Even later vraagt Jezus aan Lloyd George:
Kent gfj den vierden regel van het Onze
vader ?"
Lloyd George: Geef ons heden ons
dagelQusch brood."
Jezus: Wie zijn die ons"?"
Lloyd George: Wfl Engelschen natuurUk.
Of dacht ge, dat het Engelsche volk zoo
dwaas sou zijn, God om brood te vragen
voor onze vijanden ?
Oog om oog, tand om tand, ton om ton,
koe om koe."
In den verderen loop van het gesprek,
verneemt Wilson met verbazing uit Jezus'
mord, dat deze nooit van een Heiligen
oorlog" heeft willen weten, en dat dit een
Mohammedaansche barbaarschheid is.
Onmiddellijk zendt de President een tele
gram aan zijn expert John Mott om inlich
tingen omtrent de beginselen der eerste
Christenen.
Inmiddels begint de Raad genoeg te krij
gen van deze ethische discussies en Lloyd
George vraagt Jezus: Hebt u nog meer
vragen te stellen ?"
Waarop Jezus antwoordt, die liever te
willen voorleggen aan het
InternationaalSocialistisch Congres te Amsterdam.
Deze woorden wekken eerige ontsteltenis.
Clémenceau zegt, dat hij niet zeker is, of Jezus
een pas zal kunnen krijgen. En Wilson: .Ik be
grijp dat U zich tot ons hebt gewend,waar Uw
idealen met de mflne overeenstemmen.
Maar wat meent U in Amsterdam te kunnen
bereiken ?"
Het zou kunnen zijn", geeft Jezus ten
antwoord, dat ik daar menschen vond, die
een vrede willen op mijn punten."
De drie mannen trachten Jezus zQn voor
nemen uit het hoofd te praten, er ontspint
zich een levendige woordrnwisseling tus
schen Clemencean en Lloyd George, en als
deze laa'ste zich omwendt om Jezus tot
getuige van zijn woorden te roepen, is deze
verdwenen.
Dan wordt er geklopt en een bediende
overhandigt den president een telegram.
Het is h't antwoord van Mr Mott, dat t^t
inhoud blijkt te hebben de veertien punten
der oorspronkelijke Christelijke leer. Wilson
begint voor te lezen: De atbeider is zijn
Het kwaad greep boosaardig om zich heen
en in den nood deden de Kloosterheeren
van de Abdij Ettal, bij de gemeente gelegen,
door de overheden de gelofte afleggen:
alle zehns Jahredie Leldensgeschichte Jezu,
des Weltheilands zur dankbaren Verehrung
und erbaulichen Betrachtung ffentlich vor
zu stellen". Toen die gelofte was afgelegd
verdween plotseling de pest.
Het moet dus voor de Ober-Ammergauer
gemeente wél een besluit van belang ifln
geweest tot uitstel over te gaan. De
tfldsomstandigheden, waaraan in de laatste jaren
zooveel werd geweten, deden hier ook haar
dienst. Trouwens het jaar 1870 met den
Franach-Dultschen oorlog, toen de kr|g
juist in den zomertijd, midden onder de
vertooningen uitbrak, heeft een overeen
komstig geval verschaft voor het uitstellen.
Een straf des Hemels is toen blijkbaar niet
gevolgd.
Bang daarvoor is men echter wél. Want
toen, na de voorstellingen van 1890, in de
wereldpers de verhalen de rondte deden
over den menschenstroom, die zich had
uitgestort over het Beiersche Alpendorp;
toen men hoog opgaf van de schatten gelds
die door de duizenden en nog eens
duiienden vreemdelingen naar Der Passion"
werden gevoerd; toen gewaagd werd van
de afzetterijen en van de wereldsche ver
makelijkheden die Der Passion tot een
profanatie deden afdalen, werd tevens ge
sproken van ontevredenheid bij de hooge
geestelijkheid. Ja, zelfs hoorde men verluiden
van een aanstaand verbod tegen het jaar
1900. De overheid van Ober-Ammergau
schijnt echter alles in het werk te hebben
gesteld om het onheil te bezweren en de
gemeente voer de schade en niet minder
de schande te bewaren. Het oud en heilig
gebruik afschaffen zou beteekenen: de
zielsrust van al wat Ober-Ammergauer heet, te
verstoren, angst en wroeging te wekken.
Immers alle dorpsgenooten, wel 2000
geloovigen, achtten zich solidair aansprakelijk
voor het geestelijk en lichamelijk onheil
dat uit een 'chending der gelofte zou voort
vloeien.. .. Sedert hoorde men niet meer
r'ppen van een opheffing. Zoowel 1900 als
1910 zagen de vertooningen gehandhaafd
en op nieuw herleefd. Aan 1920 zou thans
de beurt zjjn.
N. J. S I[N Q E L S
__ Der Passion: Apostel Judas j£
iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiriiiiiiiiiiiiiiiiiiiitti
I NOERHEW" l
(B. RUYS - DedemsvaartJ
126 Hectaren met vaste planten, Rozen, l
l Rhododendrons, Coniferen, Heesters l
| Catalogus 1920 Is zoo juist verschenen l
\ en op aanvrage verkrijgbaar \
flIllllllllIllllll'IHItllllllllllllllHlIllllllllllllllltlllllllllllllllllIllllllltlllin
loon waardig."
Dat is niets nieuws", roept Clémen
ceau, Socialisme!"
Zoo iemand niet wil arbeiden, dat hij
ook niet etc".
.Bolsjewisme t"
En allen die geloofden, waren bijeen en
hadden alle dingen gemeen."
Dat is het toppunt: onvervalscht
Communisme", barst Lloyd George los.
Hebt Uwe vflanden lief, doet wel den
genen die U haten
Lloyd George: Dat is het eerste punt,
dat wij kunnen gebruiken; dat moet 441
worden van onze vredes voor waarden voor
de Duitschersl
Allen die het zwaard nemen, zullen door
het zwaard omkomen."
Anti-militairisme!" roept Lloyd George.
En Clëmenceau, wien het tébar wordt,
vraagt eindelijk: Wat is dat voor een leer,
die van zulken nonsens aan elkaar hangt ?"
Lloyd George: Het Evangelie, M. Cl
menceau".
Clémenceau: Dan zeg ik, dat dat Evan
gelie niets anders is als een chantage
allemand."
Lloyd George echter is voorzichtiger en
meent: Zeg dat niet, M. Clémenceau. Het
is niet verstandig naar het Evangelie te
handelen, maar het is verstandig, het te
prediken. Maak U niet ongerust. W|
Engelschen zullen er ons het hoofd niet mee
breken, vóór de Duitschers hun lattsten
pfennig hebben betaald. U kent de
Engelschen niet. Niemand kent ze, behalve ik en
Bernard Shaw."
Dan beeren de heeren tot hun eigenlijke,
gewichtigere zaken terug. Ik wersch dit
boekje een groote verspreiding toe. Maar
in Engeland zal het wel niet gemakkelijk
binnendiingen.
Mr. H. G i L T A Y