Historisch Archief 1877-1940
27 Maart '2Ü. No. 2231
DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD' VOOR NEDERLAND
TOURNOOIYELD
PLATS DU JOUR
ran 12.30 tot 2 uur M vin 7 uur tot 8.30
NAPOLI1
IN WIT EN
GEKLEURD
FAMTASIEFABRIEK
DEDEMSVAART
Dramatische Kroniek
door
TOP NAEPP
EERSTE EN TWEEDE BUNDEL
Bandteekening van
ANDRE VLAANDEREN
Prijs per bundel ingenaaid f 2.25
gebonden f3.25
Uitgave van':
Van Holkema & Warendorf, Amst.
H.P.PIETERSE
Stationsweg 3c - Rotterdam
- TELEFOON 12632-3503
biedt uit voorraad aan:
Acaton chem. zuiver
Benzaldehyde.
Mirbanolie.
Benzoëzuur
Benzoëzure Natron
Arsenicum.
Kalium Bichromaat
Zinksulfaat.
Paraffine 50/52
Ammonlum Carbonicum
Citroenolie
Pepermuntolla
Natrium Bisulfiet
Natrium Perborat
Bruinsteen 80/85 pCt.
Borax
Salicylzuur
Mierenzuur 85 pCt.
Chloorzink
Heliotropine 100 pCt.
Koolzure Potasch
Salmiakzout
Beelblauwzure Kali
Zuringzout.
FLICK's
BOOMSCHORS
CHOCOLADE ("'ter'
is Chocolade in een
vorm en van een samen
stelling als in geen
ander Fabrikaat wordt
teruggevonden.
OVERHEERLIJK VAN SMAAK!
ERVEN CASPAR FLICK ? Opgericht 1145
Hofleveranciers Amsterdam
CHRISTOFLE
}S( SPöCiAÜTEIT IN ECHTE BROMZEn
EM
UUXEAPnriKBLJETLw-K
K
-iiiiiiimiiiiMNiHimniHii
STARK'S OXYDOL" i!
(CHLORAS KALICUS TANDPASTA) II
fNaeml. Venn. STARK & Co.?Chemische Fabriek ,,'s-HABE", 'e-Brmnhagef j
^MIMtWMIIimilMHIIIIilllllttlllimil IIIIIMIIIHIIIMIIIIIimiMMHimiMIIIIIIIIIMIimHIIIIIIMItllimillHIMIIIIIIIItlflIttlE j
iiiiiiniiiniiiiiiiniiiamiiiiiiiiimiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiii iiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiiiiiimiiiiii iiiiiiiiiiiituniiiiiiimiüiinBBimiMmiiiniiniiimiiaiiMiiiiiiiiiiffliiS
FJORD-LEVERT R A AH
Prima Medicinale Noorsche Levertraan zonder vlschsmaak is
verkrflgbaar bfl H. H. Apothekers en Drogisten tot den prijs van
/ 2.75 per halve Literflesch. Deze traan voldoet aan de eischen
der Nederlandache Pharmacopee en wordt gegarandeerd door Dr.
J. BLOMBERG, Apotheker en scheikundige, Den Haag, Holland
Import: Handelsvereeniging F J O R D", Den Haag.
VERHUIZINGEN ONDER GARANTIE
BERGPLAATS VOOR INBOEDELS
Amsterdam, Frans van Mierisstraat 90. Telefoon Zuid 822
OEM HAAG ARNHEM
Westelndo 48 Parkstraat 52
L BROEKMANS
MODERNE KUNSTHANDEL
92 Van Baerlestraat Amsterdam
TELEFOON Z. 8084
Zoo juist verschenen:
Erich Wichman tot 1920
Afbeeldingen en Geschriften met een inleiding van
Prof. Dr. W. VOGELZANG PRIJS 19.5O
Verkrijgbaar in lederen Boek- en Kunsthandel en bjj den Uitgever
l MEEREN MODE-ARTIKELEN I
S - HEKRENSTKAAT 12, (JHOMNCiEN - g
= TELEFOON 1083 S
Piano's, Vlougols on
Kunstspolplano's door
Huur in eigendom verkrijgbaar,
mits in drie Jaar afbetaald.
Brieven No. 1431, Bureau van dit Blad
Spoors
WA spoorjr_ Cuiemborq
RUWIELBANDEN
KWALITEIT
BETER
DAN OOIT TE VOREN
PRIJZEN
NAGENOEG ALS VOOR
DEN OORLOG
Buitenband f 7.50
Bimienband 3.50
iiiiiiiiiiiiiiiiiiniiii
Benige jaren zijn nu verloopen en de
dienstweigeraars van toen zijn allen terug
gekeerd naar bun stroolbiljetten en luid
keelse vergaderingen. Anderen z|n in hun
plaats gekomen.
Maar de regeering heeft nog steeds geen
t|d gevonden om de kwestie der dienstwei
gering, die nu wel blijvend geacht mag
worden, tot een duurzame oplossing te
brengen. Nooit heeft de regeering een vast
omlijnde houding aangenomen.
In theorie is het thans mogelijk dat aan
een dienstweigeraar ander werk wordt op
gedragen (wat velen niet eens wenschen)
maar met een totaal gebrek aan taktiek en
zielkundigen kijk wordt geë>scht dat hij be
ginnen zal met zich bfl zijn corps aan te
melden, en daarna aan zijn commandant
zal kenbaar maken, dat tt| gewetensbezwa
ren heeft.
Een commissie zal 's mans bezwaren
onderzoeken en bepalen of ze geldig zijn;
al dien tijd blijft de betrokkene echter in
lllIIlMlllllltllllllllllll
BIJ DE REVOLUTIONNAIRE
INTELLEKTUELEN
11 dolce stolo nuovo"
Ik had ook een uitnodiging gekregen. Het
liep druk naar de feestzaal. De gastgevers
keken glunder. Een tafel vol goedkope ver
rassingen, vlugschriften over 't doel van de
club. Alles in de oude stijl van
enthoeslasten. Of je in 1891 bij de antl-semleten in
Berlijn op vizite kwam, of op een
Fortschrittfeest ter ere van de 70-jarlge politicus
Virchow; of nog wat eerder bij 't Heilsleger,
toen de Amsterdammers nog paardenvuil
gooiden naar de .soldaten"; of óp een
10jarig-bestaansfeest van Christelike jonge
lingen, of een jubilerend studentengezelschap,
of... op 14 Maart 1920 bij de
revolutionnalrsoclalistiese intellektuelen te Utrecht, het
aspekt, het als je wilt geestelik aspekt
van de zaal is nog altijd 't zelfde.
Blozende meisjes kolporteren; pas heer
geworden jongelieden kollekteren met
busjes voor een strjjdpenning; gedrukte
formwlierijes worden rondgedeeld voor
wie kontribuant willen worden. Men
maakt heuselik ruimte als grote mannen
binnenkomen, en een slikje van voldoening
overkomt de geen op wie een gemeenzaam
knikje neervalt: van Stöcker
(ex-hofpredlkant), Max Ruge (Reichstags-abgeordneter),
Schoch (kolonel), Kater (je weet wel, van
Patrimonium), Professer Die (emeritus, olim
h. t. praeses in 't 2de jaar van 't bestaan);
van Ds. Kruyt, het Kamerlid. Met dat
al begint 't, naar oud-burgerlike zede, een
kwartier over de tijd. Men heeft 't gevuld
met 't partij-, of ''t strfld-, of 't clublied;
een lied zoals al zulke liederen: V* maat,
tonica, dominant, onderdominant, tonica;
zie de bladzflden zo tot zoveel in de
kollektie-Coers. De uitgedreinde treurromance van
dienst. En tenslotte geeft deze commissie
advies, wat practisch hierop neerkomt dat
zQ, die godsdienstige bezwaren hebben tot
hospitaalsoldaten worden gemaakt, maar
degenen die om politieke" redenen weige
ren (d. w. z. wier godsbegrip besloten ligt
in hun communistisch of anarchistisch ide
aal) als staatsgevaarlijk worden veroordeeld
tot gevangenisstraf.
Ieder voelt dat hiermee het vraagstuk niet
is opgelost.
De kern der zaak is men ontloopen. Het
gaat hier immers om de moeielQkheid van
alle maatschappelijk leven: het bepalen van
de verhouding tusschen individu en maat
schappij, een verhouding die nooit con
stant biqft.
De staat, als vorm van maatschappelijk
leven, heeft te bepalen In hoeverre hij de
overgave der individuen mag vorderen, zon
der ze als individu te vernietigen.
De enkeling daartegenover moet bepalen
in hoeverre hij zijn individualiteit mag laten
"i "l iimiiiiiiiiiiimmiiiiimii , ,?,
een werkloos geworden huisvader met zijn
triest hongergezin in een onverschillige
regenstraat is de ontluisterde nagalm van de
aandoeniike volksly riek der middeleeuwen. De
revolutionnaire strfldpoëiie, die ruim een
eeuw geleden met de Marseillalse een
gloeiend en nieuw begin nam, is nu al door
te druk gebruik uitgeteerd. Voor de
klesrechthymne van 1892 behielp men zich met
de w|ze van O schitterende kleuren"; de
intellectuelen van verleden Zondag zongen
de misschien wat veranderde dreun
van het OtrerQselse of Beemsterse
vrQhddsHed, of was 't een Laga-, Nereus-,
Njordpsalm van oude Varslty Zondagen op 't
Spaarne? Elndellk gingen die stonden zitten;
die zaten gingen eens verzitten; en toen
begon 't. Eerst werden wij, daarna degeen
die de rede zou houden verwelkomd; zo
is nu eenmaal ons vergaderings-gedoe. Enfin,
er was debat toegezegd. Wij spitsten ons
wfl waren immers te gast bij een
organisatie in wier naam 't accent op
intellectueel" valt, wij spitsten ons
op 't debat, dat edel steekspel van 't
scherp gedachte woord, waarvan ik als
intellectueel zoveel houd maar waarop
ik te zelden als gast verzocht word; wij
misdeelde intellectuelen in deze tijd van
elkaar op 't podium onderste-boven pratende
partijgangers. Ik spitste mij ook op de in
leiding: een klaar, strak betoog, een
geometrles opgebouwde vlak versiering van
objekttef argument en zelfkrltiese konklusie,
getint in de ontroerende nuancen der be
dwongen emotie, 't Begon. En 't duurde.
En duurde. Duurde al maar door. Die ein
deloze godsdienstoefeningen te Amsterdam,
in mijn kinderjaren, duurden ook. Maar je
keek op een koper koorhek, of je zag in de
flonkergloed van een gebrandschilderd spits
boogvenster, en je volgde de ledige
preeknu l uu minimum lllllfil iiiiiiiiiiiiiiilMllllllllil
gelden, zonder aan de samenleving schade
te doen.
Tusschen die twee belangen moet even
wicht zijn. Overheerscht de staat, dan gaat
de individu te loor en leeft de Individu zich
uit, dan is van samenleving" geen sprake
meer. Belde toestanden zijn verwerpelijk.
De begrippen zijn buiten elkaar onbestaan
baar. Daarom moet bij de dienstweigeraars
dit onderscheid gemaakt worden:
l o. zij, die zich individueel willen uit
leven, d. w. j., die weigeren, in welken vorm
ook, den staat te dienen;
2o. zij, die den staat als nuttig en noodig
erkennen (met alle fouten en wanverhou
dingen) maar die zich Individueel te veel
benadeeld voelen door deel uit te maken
van de legerorganisatie. Hun verzet betreft
dus dit ne speciale geval.
En de regeering als uitvoerder en orga
nisator van den staat heeft den plicht om uit
zuiver practisch, organisatorisch oogpunt
aan deze laatste groep aandacht te schenken
lllllllllilllililllllliiilllllllllllllilii
iiiiiiiiiiiiiiiiiiliiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiuiiiii iiiiiiiiiiiiuiiiiiiiiiiiiiiiiliiiiiiiiiiiinwiiiiiiiiii
galmen onder de ledige gewelven van 't
koor, ook brak de zon wel eens door en
verguldde het bleek, vlezig gezlchf vaneen
deftige heer in zijn donkerbruine kerkbank, en
er werd in elk geval een keer of wat gezongen
met orgelspel. Daar was wel veel heerllks.
Alleen die durende preek. .Mijne broeders
en zusters", heette het telkens; .toehoor
ders" zegt men in 't revolutlonna Ir jargon
onzer intellektuelen; overigens niets nieuws;
ontboezeming als betoog, verzekeirlng ten
bewijze; als geschledbronnen des<t|ds de
legende van ten hemel gegaae Christen
helden, de propaganda berichten thans van
opgehemelde kommunisten. Daar tussendoor
afgeven op andersdenkenden. En nu ten
slotte... elndelik... nog n woord... ten
laatste... ik eindig..." en al maar die sleep
van vermoeid woordgeieur. 't Lii;p tegen
half 11 toen 't dan werkelik uit was. Daar
zat ik, de naar een nieuw geestellk gemeen
schapsleven dorstende intellektueel, rnet mijn
teleurstelling en mijn volwassen geworden
oudste, een zoekend jong mens in de ver
warring onzer dagen.
Naar oud-burgerlike trant beloonde een
luid applaus de begaafde spreekster. De
voorzitter sprak van een schone" rede. 't Is
nog als in 't jaar '33; een intellektueel spre
ker, wiens woord zovele eeuwen voor de
bloem der intellectuelen onder alle volken
een onvergankelijke frisheid heeft behouden,
bestrafte toen zfln gezellen: gfl neemt eer
van mensen aan". De revolutionaire intel
lektuelen zijn nog niet verder dan die weinig
intellectueele discipelen. Overigens zfln
ze Jezus en de zijnen al ver voorbij.
Van een debat voor Intellectuelen kon
geen sprake meer zijn: er was geen uit
gangspunt voor gegeven en de tijd was
verpraat, 't Kon niets meer worden dan tegen
elkaar aanbeweren.
en in hare bezwaren tegemoet te komen.
Het moet niet noodig zijn dat daarvoor een
comitéwordt gesticht tot actie tegen de be
staande opvattingen omtrent misdaad en straf.
Die begrippen vloeien logisch voort uit de
plichten van den burger jegens den staat.
Dit wordt vrijwel algemeen ingezien. In
verschillende groote bladen is door deskun
dige personen de regeering erop gewezen
dat het organisatorisch een fout is om tegen
over de dienstweigeraars op te treden als
tot dusver geschiedde.
De staat als werkgever,! beschikt over
genoeg mogelijkheden om aan die groep
gelegenheid te geven hunne plichten van
staatsburger te vervullen. Er kan gewezen
worden op zeeweringen, zuiderzee-werken,
heide-ontginning e. d. Door het stellen van
een veel langeren diensttijd voor burgerlijk
werk kan worden gezorgd, dat alleen zQ
hiervoor in aanmerking willen komen, wier
persoonlijkheid zich sterk tegen het mili
taire werk verzet. Dit mag aanvankelijk aan
Ik heb mij die avond horen toevoegen:
gfl Intellectueel, doet niet mee met ons
communisten, omdat gQ angst hebt voor
't nieuwe". Integendeel, maar meer dan ooit
weet ik dat ik voor 't nieuwe bij deze
cidevants niet wezen moet. Ik gruw van uw
oude rommeltje. Ik kan meespreken van
vernieuwingsstrfjd; van vernieuwingsneder
lagen ook, maar ik heb de strijd eerlik en
zonder opgeven gestreden, en strijd hem
nog, in huls, in hoofd, in hart, in de studie,
in de arbeid.
De nieuwe geboort l" aan dat ideaal heeft
o. a. Henriëtte Roland Holst voor mij zin en
kracht gegeven; verzonken grenzen" heb
ik mede door haar leren zien. ZQ heeft mij
geholpen in de vernieuwlngsstrtjd met menige
verhelderende leuze, zoveel liederen op de
weg van hen wier oogsten aan afgronden
rijpen". Ik heb met haar over velden en
in bossen gezworven, nachten doorwaakt,
met Henriëtte Roland Holst de dichteres.
Nu was ik op het festijn der vernieuwing
genodigd door de intellektuelen om Henriëtte
Roland Holst de redenaarster te horen en
met haar in debat te treden. En daar laten
ze een zeurig doordravende juffrouw voor
me preken, schelden soms. Als dit intellek
tueel was, dan schaamde ik mi] een intellek
tueel te zijn. Toen ze aan 't praten was
krabbelde mijn dochter iets op onze
invitatiekaart: Wat zeldzaam liefdeloos". Zo reageert
een intelligente, jonge vrouw, die 't levens
leed bewust meegeleden heeft in 't gezin
van de intellektueel; die niet vastgebakken
is aan de
melsjes-uit-nette-familie-pretentietjes; die wel geleerd heeft voor 't nieuwe
niet bang te zijn in ons leven van niet
gefortuneerde intellektuelen, het ergst mis
handelde internationale proletariaat van onze
dagen; zo reageert zij op de podlumpraat
van deze oudere, naar wier verzen zij in
de betrokkenen onrechtvaardig schijnen (zij
doen dan toch hun plicht op hun manier)
voorlooplg is het practisch noodzakelijk.
Wij meenen dat hierdoor de grondslag
van de houding van den Staat jegens de
dienstweigeraars zou worden gezuiverd, en
(zij het misschien voorlooplg) principieel
bepaald. En het- is zeer wenschelQk dat de
regeering aan de redelijke eischen van een
deel harer burgers, dat getoond heeft energie
te bezitten, gehoor geeft, zoodat deze energie
niet te Jloor gaat in de doodende gevange
nissfeer, maar aan den Staat ten goede komt.
N. C. S.
iiiiiiitiMiiiiiiiiiMiiiiiiniiiiiiiiiMiiiimiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiinimiiii
SPAANSCH, EHGELSOH,
FRAKSGH, DUITSCH etc,
Borlitz-Schoal
Heerengracht 451 M. 3286
Pract. Onderwas door buitenl. leeraren
iiiimiiMiiim niüiiii iniiiiiiiiiiiiiiiinii iiiiiiiiini in
vroeger jaren avonden lang in gespannen
aandacht heeft geluisterd, voor wier woord
zij dus zo ontvankelik was, als wie ook.
Op deze povere kost hebt gij mij ge
avlteerd, mannen en vrouwen van wier
intellekt ik in voortreffellke debatten heb
geprofiteerd. Als uw revolutie korat, ga ik
er aan. Ik heb er althans meer kans op dan
gij. Ik ben als mijn meester, die ook de
meester van mevrouw Roland Holst is ge
weest - mijn eigen partij. Dus uw partij
zal, naar de versleten revolutionnaire
zede, van mijn intellekt niet gediend
zijn. Maar ik blijf tot dienen bereid,
meer dan ooit bereid, naarmate ik in
U als intellektuele groep mi] thans meer
dan ooit teleurgesteld bevind. Meer dan ooit
is de vernieuwing zoekende intellectueel
nodig, nu zo uitnemenden afvallen van de
idealen van het Intellect. Mijn buur
meisje heeft er mij met haar potloodkrabbel
aan herinnerd dat het nieuwe leven niet met
een nieuw productiestelsel komt maar met
't nieuwe dat ons voor 1900 jaar werd ge
geven, dat een eminente vrouw van onze
dagen ons wederom heeft voorgehouden als
het laatste en voornaamste wat wij voor de
mensheidsvernieuwing in praktijk hebben te
brengen.
't Is de Liefde. Liefde onderhoudt het
leven, niet de strijd om het bestaan", pre
dikt Montessori.?En als de liefde ontbreekt?
Had de spreekster van Zondagavond maar
aan de waarschuwing gedacht van de
dichteres.
, In ons hart vloeit de liefde traag en klein;
Daarom, spinnen w' een droom, blijft geen kracht over
Voor d:iad; drinken we zijn schuimenden wijn,
Dan duistert van ons weg het droomgetover."
Dan duistert van ons weg het droomge
tover. Was liefde al-groot in ons!"...
Dr E. BONEBAKKER