Historisch Archief 1877-1940
DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
3 April '20. No. 2232
RAFAËL SANZIO
geb. 6 April 1483 + 6 April 1520.
Zijn 400-jarige sterfdag herdacht.
Nog verliep geen jaar sinds wq in woord
en periodieken den 400jarigen sterfdag van
da Vloei herdachten, of een andere heros,
Rafaël, roept ons ter herdenking.
Men is van zins te Rome, op den heuvel
die de kern vormde van het meest uitge
strekte wereldrijk der oudheid, op het
Kapltool, den grooten burger van Italiëte
herdenken in een feestrede. Schitterend
vreugdebetoon zal den kleurentoovenaar
eeren In den rijken bloementijd, wanneer in
April Rome gebalsemd geurt, en in bloemen
pracht van rozen en glycinia's straalt.
In Urblno, het afweegsche bergstadje in
Midden-Itallëging op 6 April 1483 de
gelukster van Rome's kunst op. Kort, slechts
37 jaren, zou deze ster aan den Itallaanschen
kunsthemel schitteren, maar toch, niettegen
staande haar korten glans, met een
ongeevenaarden gloed stralen.
In Urblno troonden de hertogen van
Montefeltro op hun burcht, welks stichter van
Italiaansche kunst niet weten wilde, slechts
Vlaamsche kunst waardeerde. Raf aël's vader,
Giovanni Santl, had door deze bevoorrech
ting van bultenlandsche kunstenaars, die
Vlaamsche tapijten, altaarstukken en por
tretten leverden, weinig reden tot dankbaar
heid aan zQn vorst. Toch herdacht de dichter
schilder, Raf aël's vader, in een rijmkroniek
de dappere daden van den heersenen De
kunst zat Rafaël dus in het bloed. Toch was
Rafaël geen wonderkind, geen vroegrijp genie.
Slechts het bezit van aanpassingsvermogen
en het zich eigen maken van het schoone
dat hij om zich zag, kreeg hq mede van de
goede feeën op zin levensbaan. Dit te ver
smelten met zijn eigen-ik tot een edel alllage
dat met niets anders te vergelijken is, stem
pelt het begrip: Rafaëllitisch.
Tot in 1499 bleef Rafaël in Urblno en
sloot zich als leerling aan (althans men
vermoedt dit; zóó weinig weet men van
zfln jeugd en zijn vorming) bij Timoteo della
Vlte. Maar zelfs zijn aanvangsproducten
toonen reeds de meesterhand: aanminnig,
aantrekkelijk, llefelQk.
Van Pietro Vannucci, hijgen. Perugino,
staat het vast dat hq Rafaël onderwees en
en mét hem werkte. Toen reeds (pl.m. 1499
1500), ontstonden meesterwerken als de
Sposalia in het Brera-museum te Milaan en
het Raf aëllltische kleinood: de Madonna
Conestabile in de Hermitage te Petersburg. Deze
en meer andere meesterstukken van dien
vroegen tijd bewijzen, hoe enorm snel de
ontwikkeling van den jeugdigen schilder,
nauwelflks 18 jaren oud, was voortgeschre
den. Welk een diepte, welk een gevoel, welk
een innig geloof spreken hier, bq een
jongeRafaël: Zelfportret
llng, haast nog een knaap l ZQn meesterschap
was ongetwijfeld reeds wQd en zijd bekend,
anders ontvangt een 20 tot 30-jirige geen
opdrachten gelijk hem werden toevertrouwd.
Doch ook aan zijn bescheiden karakter, aan
zijn beminnelijk wezen had hij, nevens zijn
talent, zQn succes te danken, dat, door aan
bevelingen van hoogerhand met overtuiging
gegeven, naar verdienste werd voorbereid.
Hq werkte in Florence, in Rome, waar
Michelangelo's Titanische kracht zijn eerbied
afdwong, al schijnt hq er geen innerlijke
deelneming voor gevoeld te hebben. De
schuchterheid van Rafaël schroomde terug
voor de reusenkracht van Michelangelo.
Wel greep hem Leonardo da Vincl's Mona
Llsa (zoo berucht door den diefstal uit het
Louvre in 1913) machtig aan, gelijk over het
algemeen da Vinci even als Fra Bartolomeo
grooten invloed op Rafaëls verdere vorming
hebben uitgeoefend. Het in 1505 voor het
Rafaël: Madonna Colonna
Rafaël: De Sposalia van Maria
Nonnenklooster van San Antonio in Perugla
geschilderde altaarstuk, dat ten slotte na
vele omzwervingen voor 2 millloen mark
door Pierpont Morgan verwarven werd, heeft
nog geheel het type van de Umbrische
school. Door den Amerlkaanschen prijs kreeg
het schilderstuk een roem, dien het in ver
gelijking van anderen niet in die mate verdient.
Het zijn niet de groote altaarstukken die
aan Rafaël zqn faam hebben verschaft. Zqn
gave als Madonna-schilder is het, die al
het andere, óók zijn talent als portretkunste
naar, verre op den achtergrond dringt. Rafaël
heelt op dit gebied zoo ongeveer het laatste
woord gesproken dat hier te zeggen valt.
Zijn gansche denken en trachten is op een
erschöpfende" behandeling van dit thema
gericht. Nevens de lange rij van rijn Ma
donna-gestalten, gepenseeld in zachte kleu
renpracht, in volmaakte rust en liefelijke
majesteit, treedt nog een reeks van
teekeningen, die zeker later moesten worden uit
gewerkt, maar waartoe het door omstandig
heden niet kwam.
De groote betoovering die van Rafaël's
werken uitgaat, ligt hierin, dat hq de bezwa
ren en moeite van den vóórarbeid geheel
weet te verbergen. Elk z|ner beelden werkt
op den aanschouwer als een afgewerkt ge
heel. De algemeene Indruk, dat zoo een dóór
en dóór voleindigd werk ook gemakkelijk
en plotseling moet tfln geschapen, heeft
zich voorgeplant in de sage, die zich bijv.
aan de beroemde Madonna della Sedla (Pltti,
Florence) vastknoopt. Volgens deze zou
Rafaël, toen eens in n der hoven van het
Vatlkaan op een boerin met een kind zqn
blik viel, door die verschijning zóó getroffen
rijn, dat hij naar het eerste het beste mate
riaal dat voor de hand lag, greep het
deksel van een regenton, en dat hq daarop
de groep vastlegde. Men wil daaruit den
minder gewonen vorm van het schilderstuk
verklaren. Iets wat niet juist is. Want die
vorm, het Tondo", was in dien tfld veel
vuldig gebruikelijk bij de FlorentQnsche
schilders der 15e eeuw. Rafaël's groote
beteekenis als Madonnaschilder ligt juist in
zijn breken met de Florentqnsche traditie.
Deze gaf de ongenaakbare hoogheid, de
trotsche koelheid, waardoor wél de devotie,
doch niet het teer gevoel voldoening vindt.
Rafaël brengt de verheven Moeder met het
Kindje in de sfeer van het burgerlijk leven. Het
zQn de rein menschel|ke gevoelens die zijne
Moeders bezielen als elke andere moeder.
Het kind is geworden als andere knapen,
dat kind wil zijn, om zijn kinderlijke
spelen te spelen.
Men moet er zich over verbazen dat een
22-jarig jongeling zulk een blik kon bezitten
op het moeder en kind zijn, dat het
hem bezielde tot de talrijke uitingen, die in
de grootste verscheidenheid van hem bver
zijn en de wereld in verrukking brengen.
En nevens de schildering van dat fijne ge
moedsleven kwamen ook bloem en plant,
landschap en stad, dorp en kasteel door
zqn penseel tot hun recht. Hq kweekt hunne
schildering met evenveel liefde als die van
zijne Moeders Gods en zijne Heilige
BammmiiiiiiiiuiiiHluiiannimiiuiniiiuiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii
iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiitiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiiiiiiiiiiiiiiniHiiiiititiiiiiiiiiiiiiiiiii
NAPOLEON DE LA MAR
Ik zou mezelf, en ook dit Weekblad niet
verantwoord achten, wanneer we deze ge
legen held, wanneer we elke gelegenheid,
niet aangrepen om hen, die van .de groote
kunst waarop wq wachten" droomen, vast
te wijzen op de ietwat kleinere kunst, die
wq reeds bezitten. De scheidsiqn tusschen
groote en kleine kunst vind ik voor mq
altijd moeilijk te trekken, maar wat we
gemakkeiqk, want intuïtltf, weten is bet ver
schil tusschen kunst en geen kurat. Nap de
la Mar is het voorbeeld van een kunstenaar,
die al zqn best doet er geen te schijnen,
maar die er nu eenmaal onloochenbaar een
Is. Geen mensen, die eraan twqfelt. Alleen
heerscht er wel eens misvatting omtrent
WEGGIS
IERWOUDSTEDENHEER
Hotel ALBANA
Hotel ALPENBLICK
Da twee eenlge hotels in verhoogde llggmg, met prachtig
panorama. Prospectus door de eigenaars en Intern.
Verkeersbureau Amsterdam?Den Haag.
de waarde dezer, soms te gul en te achteloos
geboden gaven, en wanneer wq hierboven
den familiaren Nap-naam vermijden, om
den keizer te geven wat des keizers Is,
dan geschiedt dit uit overtuiging dat
deze komiek" in elk geval niet
uwsen mqns-geiqke Is. Speenhoff en Nap de
la Mar zqn de .Keepers" onzer lcht- en
tooneelkunst; slechts wanneer de bal der
officlëele, belangstelling toevallig hun kant
uitspringt, bestffen we ten volle: ze behooren
erbij, en zqn hen dankbaar voor een verras
send rake zet of een onnavolgbaar eigen
gebaar.
Wat Nap de la Mar misschien geworden
zou zqn wanneer hq geboren ware in een
land waar aan tooneelkunst hoogere elschen
van beschaving en ontwikkeling werden
gesteld dan dit vele jaren ten onzent het
geval was, wat uit dit soepel speel-talent
zou zqn gegroeid indien het zich bijtijds in
dienst had gesteld van een beter onderlegd
en sterker strevend kunstenaarschap, ver
moeden wq bqv. aan een Max Pallenberg,
die, misdeeld van alle uiteriqke kenmerken
welke den classieken Romeo maken, en met
een oogenschqniqk gering operette-talent,
een der eerste krachten van Reinhardt's
Deutsche Theater" werd, In onderscheiden,
zeer ulteenloopende men sch- scheppingen
bewees hoe weinig het lichaam op het
tooneel beteekent ,ioodra een ziel zich een
uitweg baant
Naar dusdanige verheffing heeft zqn Edel
achtbare nooit gestreefd. In den vader van een
Fientje" betreuren we dit wellicht nog meer
dan om zqn eigen, op eenvoudiger schaal
wei-geslaagde carrière. Andere tqden, an
dere zeden, wie thans in het kunstbedrijf
niet opgaat, gaat onder. Tooneeltalent is
zeldzaam, men moet er waarlijk Nap de la
Mar voor heeten om er zoo gezellig mee
te kunnen sollen en nochtans zijn
geboorterecht niette verspelen. En het biqf t mysterie
waarom de een ons in een kleine rol boeit
en niet meer loslaat, terwijl een ander in
een groote rol, trots alle moeite, niet belet
ten kan dat onze oogen afdwalen en onze
ooren het geluld niet meer opnemen. Waar
door de bevalligste actrice vaak na vijf
minuten lucht wordt, en de onoogelijke Poll
de Carotte het tooneel soms vult, dat onze
gierige aandacht zich niet verdeelen zou al
stortte het dak van den schouwburg in?
DEN MAAG
WARMOND
PADOX
HOUTBOUW
IWNTOOR'.FREDERlKHENDRIMAêN b
BURtAU ARCHITECT: PARKSTRAAT 87
LEVERT DE/VERLANGD IN ZEER KORTEN
TUD ALLC HOUTCONSTRUCTIE/
ALS
, LANDHUIZEN
CLUBGEBOUWEN
JACHTHUIZEN
TENNI/HU1/JE/
CATALOGI*/OP AANVRAAG
bini, van zqn zachte Lammetjes en zqne
alverzorgende God-Vaders.
Talrijk zijn de Madonna-beeltenissen van
Rafaël's hand, die door brand e. d. verloren
gingen en ons slechts door copieën bekend
zqn. Begrijpeiqk is het, dat de eigenaars
dier copieën vast overtuigd zqn de
origlneelen te bezitten. In het bijzonder bestaat
in Engeland zelden een groote schilderijen
verzameling, waarin zich niet een zooge
naamde echte Rafaël bevindt. Mogen dit ook
al geen echte Rafaël's wezen, de schilderijen
zqn hulpmiddelen om 's kunstenaars werk
kracht te schatten en om het verloren gegane
werk althans door afbeeldingen te kennen.
Het is hier niet de plaats om Rafaël's
arbeid in bijzonderheden te bespreken. Een
uitgebreid en veelzijdig levenswerk als het
zqne eischt een behandeling in boekdeelen.
Over zijne portretten, zqn geschiedkundige
stukken, zijn bouwkundige ontwerpen, zijne
gedichten zwijgen wij. Ook hoe hij in 1508
in nadere verhouding trad tot Michelangelo
en den bouwmeester van San Pietro, Bra
mante en zóó op den Vatikaanschen heuvel
en in de Sint Pieterskerk in Rome zijn taak
vond. De wereldberoemde Stanze" in het
Vatikaan zijn van de kennismaking met Paus
Julius II een gevolg. In dit werk gaat Rafaël
geheel op. School van Athene in de Disputa"
(de Verheeriqklng der Drieëenheid) gaven
hem daarbq aanleiding tot diepe studie, tot
zorg en strijd, zooals blijkt uit een heerlijk
sonnet, door Rafaël geschreven op n der
studiën voor de Disputa, dat in het Britsen
Museum berust.
De wensch van Julius II deed hem de
krijgshaftige en diplomatieke werkzaamheid
van het Pausdom tot eeuwigen roem van de
kerk in beeld brengen, en dat wel in de in 1514
voleindigde Stanze", die een overzicht ge
ven van de macht der Pausen in den loop
der eeuwen, schilderingen die den dichter
met kleur en iqn van 1508 tot 1514 onafge
broken bezig hielden. BIJ dezen
Al-frescoarbeld, die aan zijn zenuwen de zwaarste
elschen stelde, werd bfl tusschenpoozen het
evenwicht hersteld door zqn Madonna-teelt
en zqne Heilige Familiescheppingen, die
hem weer kracht gaven en rust schonken.
ZQne benijders en vijanden, wier aantal
wies, naarmate zqn roem toenam
endevereerende opdrachten hem talrflker toestroom
den, trachtten kwaad van Rafaël te vertellen
zooveel zq konden, zq scholden hem den
Opperste der Synagoge", jaloersch over de
pauselijke gunst aan hun mededinger bewe
zen. Michelangelo schijnt zich evenwel nim
mer minachtend over Rafaël te hebben uit
gelaten, zooals men wel heeft beweerd.
Persoonlijk zqn ze, merkwaardig genoeg,
weinig in aanraking gekomen.
De overstelpende arbeldslast, die op Ra
faël drukte, begon hem zwaar te vallen, al
was hq ook nog in den bloei der jaren. Zijn
fijngevoelige natuur botste tegen 's levens
scherpe physische kanten. In December 1519
merkt zqn omgeving melancholie in hem op.
Zelfs de eer hem door den Paus bewezen,
die hem tot een soort van Generaal-Intendant
van Schoone Kunsten benoemde, vermocht
niet hem op te beuren. Daartoe was hq
wellicht te bescheiden van aard. Evenmin
kon hem opheffen een levensdoel, door hem
in het oog gevat in de laatste jaren van
zqn leven: de reconstructie van het oude
Rome uit zqn bouwvallen. Een reuzentaak,
allén reeds een levensarbeid. Zijn onmete
lijke werkkracht had de voorbereidende
werkzaamheden daartoe reeds een groot eind
op weg gebracht.
Doch zijn physlek was tegen zooveel in
spanning der psyche niet bestand. In Maart
1520 werd hq door hooge koortsen aange
tast, waartegen hq enkele weken streed, om
op den 6en April het onderspit te delven.
De machtige geest, de krachtige hand moes
ten het ten slotte opgeven in het lichaam,
slechts 37 jaren oud.
Heel Rome was in rouw. Men voelde zqn
dood als een ramp, een onherstelbaar verlies.
In het Pantheon te Rome rust het over
schot van grootsten, den rein sten schilder,
dien de wereld ooit heeft gekend.
In zqn grafschrift spreekt de Natuur",
gepersonifieerd, de groote Moeder deg Levens
het uit: dat zq vreesde hoe Rafaël, als hq
was biqven leven, haar zou hebben over
wonnen en dat zij, wanneer hq stierf, óók
zou moeten sterven, zq vreesde tevergeefs.
Zulke door God gebenedijde kunstenaars
sterven niet.
Utrecht
N. J. SINGELS
Rafaël: Portret van Paus Julius II
IllllllllllllllUllllllltllllllllllUlllllltlllllllUlllllllllUlllllllllIIllllllllllllllllllllIIIlllllllllllIIIIIIIIIIIH
iiiiiiiifiiiiiittniiimi
het is het kostbaar geheim van weinigen.
De zedemeester die de oogen de spiegels der
ziel" heeft genoemd, moet veel in de comedie
hebben vertoefd. Op eiken afstand onder
scheiden we daar: tooneelspelers met, en
tooneelspelers zonder oogen. Het blijven dan
spleten en geschminkte holen. Nap de la
Mar heeft: de blik. En dat wil zeggen, hq
kent het geheim. Hq kijkt ons maar aan, hq
knikt ons hoogstens toe, en we zijn het eens.
Wanneer zqn dochter zingt, staat hq achter
den vleugel en vertoont zqn rechtmatige
vadervreugde. Waarmee hij dit doet? Met
niets. Met stil over den vleugel heen te
koekeloeren. Maar 't is een geraffineerd spel
van coquetterie, een onvergeteiqke panto
mime in n bedrijf.
Hq speelt een stukje, de titel valt me niet
meer in, waarin hq de rol van een ouderling
vervult, die nmaal in zQn leven zondigde,
en thans door zqn nichtje, dat hoopt oom
en voogd haar aanleg voor de planken te
bewqcen met een te natuurlijk gespeelde
scène op het gebied der minder goede
zeden, aan dit uur van onbedachtzaamheid
wordt herinnerd, zqn geweten twqfelt niet
langer, dit meisje, dat hij niet kende vóór
ze zqn vreedzaam huis binnenviel en in wier
dramatisch optreden hq de wraak des hemels
bevroedt, is van zijn eenig avontuur de
bekooriqke vrucht. Terwqi het angstzweet
hem aan de schaarsche haren parelt, zoeken
zijn handen een afleiding opdat hq zich in
zijn houding van argeloos toehoorder zal
kunnen handhaven. HQ doet een schepje
suiker in z'n kopje, nog een, een derde,
een vierde, hfi doet onafgebroken ontelbare
schepjes In z'n kopje, rhythmisch en met
heiligen ernst. Dan, op het hoogtepunt der
dramatische ontsteltenis, grijpt hq het lavend
sop, drinkt, en spuwt het uit. En nu dit
spuwen l Keurig, in een sierlijk boogje, met
slechts even een vieze huivering van zqn
glad gezicht, volmaakt waardig, geiqk het
den ouderling onder alle omstandigheden
past. Dit doet geen acteur Napoleon de la
Mar na. Dit toontel is in zqn eenvoud meester
werk. Laat niemand zeggen dat spuwen
spuwen is, en op het tooneel evenmin
oirbaar als in de tram. Op de noblesse van het
gebaar, op de bezieling komt het aan. En
het verschil tusschen kunst en geen-kunst
is mq bq deze gelegenheid minstens even
helder geworden als Hamlet'stobeornottobe.
Napoleon de la Mar viert dezer dagen zijn
vijfendertigjarig ambtsfeest, het cijfer doet
minder ter zake en voor den jubeltoon be
ginnen we ons langzamerhand wegens over
dadig gebruik een beetje te geneeren, maar
hoe gaarne wenschen we onszelf het ge
noegen toe nog dikwijls bij Nap te gast te
mogen gaan, om in hem den tooneelspeler
bq de gratie van den Chineeschen God
Mlllk" te bewonderen.
TOP NAEFF
lllllllllllltllllllllMlllllllllllIlIIIIIIIIIIUIIIIIIIMIIIMIIIMI
HOEKER & ZOON
lEQDIflUir 43547
Paar l on - Brillanten
Goud' on Zilvorwork