Historisch Archief 1877-1940
DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
10 April '20. No. 2233
REVOLUTIONNAIRE INTELLECTUEELEN
Teekenlng voor de Amsterdammer" van Jordaan
De Groote Tfld van handelen is da v: laat ons de Revolutie.... dichten!"
IIIIIIIIIMIIIIIIIIIIIIIHIIII1IIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIHIIIII1IIIIIIIIHIIIIIIIIIIII
is de geheele eigen Amsferdatnsche scheep
vaart en in bijzondere mate voor het snel
groeiend aantal groote en steeds grooter
wordende schepen, welke daar hun ligplaats
kieren.
Het passeeren van elke brug brengt voor
de schepen bezwaren mede van tweeërlei
aard en wel: oponthoud en risico. Het laatste
ontstaat doordat het schip op tweeërlei
wijze in haar bewegingsvrijheid belemmerd
wordt, a in haar koers n in haar vaart.
Tweeërlei zfjn ook de gevaren welke er
dreigen ten gevolge van kans op aanvaring
met de brug zelve of met andere vaartuigen.
Deze kansen moet men steeds met elkander
in verband plaatsen omdat ter vermijding
van bet eene gevaar dikwijls het andere
onverm|delQk zal worden. Dan dient in aan
merking genomen de plaatselijke gesteld
heid, in dit geval het drukst bevaren ge
deelte van het IJ met tal van dwarsover
koersende vaartuigen, in een kromming van
het vaarwater, zoodat het zeeschip
herhaaldel|k van koers moet veranderen.
Op deze gevaren-kansen moet nu nog een
exponent geplaatst worden doordat tenge
volge van de schutkolk aan de Noordzijde
tal van binnenschepen, van de stad komende,
vlak voor de brug dwars over het vaar
water hun weg moeten zoeken, terwijl het
driedubbele roosterwerk van den boven
bouw van de brug met alles wat zich op
deze beweegt aan het naderende schip
aan de eene zijde, alle uitzicht beneemt
op het vaarwater aan de andere zijde. Tot
zelfs op kleine schepen van b.v. 1000 ton
heeft men op de commandobrug staande
gewoonlfk een oogholte van meer dan 5 meter,
de doorvaarthoogte onder de brug door.
Laat mij ter illustratie de beide ge
vallen van op- en van afstoomen nagaan.
Opstoomende rond de Hotland-Amerika-pier
komende krijgt men van boord de brug te
zien en kan ook van de br jg gezien worden.
Het schip geeft een waarschuwingssein, van
de brug beantwoord met een contrasein gij
kunt naderen". Het schip seint terug .begre
pen" en nadert langzaam de gesloten brug,
daarbij koersende naar de zuidelijke door
vaart, waarbij het naar de stadszijde uit
moet halen wegens de kromming van het
IIIIIIIItlllllIllllllllllllIIIlllIIIUIIIIIIttMIIIIIIIIllllllllllItllIIIIIIKtMIIIlllltl
w
De burgeroorlog in het industrie-gebied
aan de Roer is niet, zooals wij een week
geleden hoopten en half verwachtten, gaan
deweg vanzelf uitgedoofd door het
verloopen van het voedsel- en munitie-looze Roode
leger, maar heeft integendeel aanleiding ge
geven tot een zeer ernstige Fransch-Duitsche
crisis, een crisis in de uitvoering van het
vredesverdrag, die misschien met een sisser
in enkele dagen zal afloopen, misschien ook
lang kan duren, nog ernstiger gevolgen
hebben en het herstel der normale verhou
dingen in Europa aanzienlijk kan vertragen.
Wel is het roode leger aan de Roer blijven
verloopen, maar er is een kern overgebleven,
naar 't schijnt hoofdzakelijk bestaand uit
mannel|k en vrouwelijk maatschappelijk'
ultvaagsel, die in sommige streken van het
industriegebied een soort terreur bleef uit
oefenen en om een einde aan de anarchie
te maken, heeft de regeering in Berlijn ge
hoor gegeven aan de smeekbeden uit
Duisburg en Essen en haar troepen in het terri
toir der Rooden laten blnnenrukken . ..zonder
toestemming van de Entente. Ziedaar een
openlijke schending van de artikelen 42?44
van het verdrag van Versailles, welke
Millerand aanstonds beantwoord heeft met de
bezetting van Frankfort en nog eenlge an
dere steden. Het Roer-bekken ligt immers
voor het grootste deel in de zoogenaamde
neutrale zone, d. 1. die waarin krachtens de
genoemde artikelen geen Duitsch leger ge
houden mag worden en dus leverde het
blnnenrukken der regeeringstrocf en schen
ding van die bepalingen op.
Omtrent de feiten die tot deze crisis aan
leiding gegeven hebben bestaan een Duitsche
en een Fransche lezing. De eerste kennen
wij uit de Wolrf-telegrammen, de Fransche
bracht ons de Parij sche pers en zij is van
even groot belang als de Duitsche omdat
zij als memorie van toelichting kan dienen
op de houding van Mlllerand. De Duitsche
vaarwater, teneinde in de aslijn van de
brugopening te komen. Naar stuurboord uitwij
kende komt het ia het gebied van het locale
verkeer" en moet vervolgens naar bakboord
ombuigen teneinde in bovengenoemde aslrjn
gekomen de richting van deze lijn te volgen.
Tij lens deze manoeuvre moet men 'weinig
vaart loopen, maar toch voldoende om onder
de gegeven omstandigheden (richting en
kracht van den wind) een bepaalde koers voor
te gaan liggen en te behouden, ongeacht wat
er in dtn weg kan komen. Dit uitwijken
naar bakboord heeft het nadeel dat het met
vooruitwerkende machine gedaan moet wor
den ; komt er wat in den weg en slaat men
met de machine achteruit, dan wijkt het schip,
tenzij het twee schroeven heeft, en dat zijn
er maar enkele, met den kop stuurboord uit
en komt onklaar voor de brug en dat wel
er vlak voor, op geen twee scheepslengten
afstand, deels binnen de 200 meter.
Daar komt bij dat de brug reeds (eerst)
begint te openen als het schip op 300 meter
van de brug Is gekomen. Hoe weet die
brugwachter dat zoo nauwkeurig? Want het
komt hier op meters en seconden aan.
Men stoomt derhalve op een gesloten
brug aan, waarvan geseind is eij kunt
naderen", maar waarop nog een sein moet
volgen de brug is open". Dit sein kan ook
volgens de berekening In het rapport eerst
gegeven worden als het schip op 180 meter
van de brug is, dan eerst is men aan boord
zeker er door te kunnen. Maar wat gebeurt
er als de brug niet of niet op tijd opent ?
als het schip meer vaart loopt, meer vaart
moet loopen wegens of tengevolge van har
den wind, of als de brug doordraait ? Dan
deugt deze regeling niet. Welnu, dan deugt
N.V. PAERELS
Meubileering Mu.
COMPLETE MEÜBILEERING
-: BETIMMERINGEN
:
Rokin 128 Telef. 4541 i
deze regeling onder gewone omstandigheden
ook niet.
Trouwens die geheele becijfering is theorie,
de praktijk leert wel anders. Er zal in het
«reglement op het openen en sluiten van de
brug" een artikel komen dat zegt: «Geen
schip mag passeeren voor van de brug ge
seind is dat de doorvaart veilig is." De
brugwachter zal de doorvaart niet veilig
seinen voor de brug geopend vaststaat.
Ziezoo, nu wflst de stad meteen alle
verantwoordelQkheld voor eventueele aanvaringen
af, draagt het schip alle risico, en zijn de
betrokken personen (gezagvoerder en loods)
reeds bij voorbaat schuldig, tenzij zQ force
majeut" kunnen bepleiten. Daarom is noodig
dat het schip de brug niet meer van dichtbij
nadert voor het sein van .doorvaart veilig"
gegeven is, dan noodzakelijk is om het te
kunnen stoppen en veilig te manoeuvreeren.
Voor ieder schip is deze afstand ver
schillend, afhankelijk van de lengte van het
schip, van den toestand (al of niet beladen),
de soort (enkel- of dubbelschroefschip), de
machine (betrekkelijke kracht) en de om
standigheden (richting en kracht van den
wind). Vooral met Westen- en
Noord-Westenstorm, als men met vaart er door gaat,
moet men bijtijds zeker zijn dat de brug
open is of anders de beide ankers laten
vallen en 100 a 120 meter 75 vadem of nog
meer ketting steken om het schip te stoppen
en te houden. Het IJ heeft slechten
ankergrond. BIJ Noord-Westen wind zwaait het
schip dan geheel rond, waarom 300 meter
afstand, waarop een groot schip deze
manoeuvre eventueel zou moeten doen, te
krap berekend is Er zal heel wat moeite,
heel wat tfld en heel wat sleepkracht noodig
zQn om het schip in dat geval weer slaags
te krijgen, gezwegen van de kans op aan
varing, averij of aan den grond loopen.
Nu zegge men niet dat zulks niet voor
zal komen en dat de brug altijd wel op
tijd draait, want defect geraken van de
machinerie van de brug kan voorkomen
e ven s Is kortsluiting in de electrische leiding;
tijdelijk weigeren kan onstaan: zomerdag
tengevolge van het uren lang schijnen van
de zon op dezelfde zijde, winterdag ten
gevolge van sneeuw of vorst.. Het door
draaien kan voorkomen met harden wind.
Dat alles komt ook bij de spoorbruggen voor.
Hierbij heb ik in het geheel nog niet ge
rekend met de ongunstige omstandigheden
van nacht en nevel. Steeds, maar dan vooral
gaat vergelijking met de kanaalbruggen niet
op, omdat de bijomstandigheden hier zooveel
ongunstiger zij a. Het schip is daar altijd in
de aslQn van de brugopening, wordt als het
moet stoppen met den kop in de wal gezet.
Zwaait het daarbij rond, zooals schrijver
deus al eens gebeurd is, dan kan men met
hulp van het uitbrengen van een tros weer
slaags komen.
la geval van mist kan men op de ge
opende, nog niet zichtbare spoorbrug af
stevenen, ondergeteekende heeft dat nog
kort geleden gedaan. In geval het uitzicht
dermate door nevel of andere oorzaken is
belemmerd dat de seinen van de IJ-brug
lllltlllllllllltlllllllllltlllllllttttlllllllllltlllllUltllllllltlllllllllllUllltlllllflUlllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllUIIIIIIIIIIIlltlllUllllllllllllllllllllll
OELOF f|ITROEN
Kalverstraat 1 I Paarlen, Brillanten
- Opgericht 1850 - B jjÊGoud, Zilver en Horloges
TELEFOON 658 N
Uitsluitend eerste kwaliteit
BuiiiiiiiiiiHiiiiiniiHiniiiiiinimniminnimntiiiiimuniimuiiiinminiiiiminiimitiiiitit mimui
mitiittiiiiiiiMiiitmiittmt
voorstelling Van 't gebeurde is in het kort
de volgende: de Rooden hebben eerst den
wapenstilstand van Bielefeld geschonden, en
toen de regeering daarop een ultimatum
stelde, maar nadat dit verworpen was toch
niet tot krachtige maatregelen overging
uit vrees voor een nieuwe staking in Berlijn
en minister Stvering zond om generaal
Watter in Munster terug te houden van
bloedig ingrijpen en tevens met de R)oden
te onderhandelen, hebben dezen na eenigen
tijd wel opnieuw een overeenkomst gesloten
met de regeering, maar ook dezen vrede
van Müaster" hebben zij geschonden en toen
heeft de regeering het Berlijnsche stakings
gevaar was inmiddels afgewend! haar
troepen het industriegebied laten
binnenrukken, dat op 't oogenblik met goed succes
wordt gepacificeerd en onder het centraal
gezag van Berlijn wordt teruggebracht. Aan
de Fransche regeering werd voor dit op
treden toestemming gevraagd, omdat wel is
waar krachtens een den 21 sten Augustus
gesloten overeenkomst tot 10 dezer een be
perkte troepenmacht in de neutrale zone op de
been gehouden mag worden, maar geen leger,
voldoende om deze troebelen te bedwingen.
Die toestemming werd geweigerd, tenzij aan
Frankrjjk het recht werd gegeven om, bij
wijze van garantie dat het Duitsche leger
de neutrale zone weer verlaten zou, Frankfort,
Darmstadt en Hannau te bezetten. Daarvan
wilde Berlijn weer niet weten, maar het
Duitsche tegenvoorstel: dat de Duitsche
troepen terstond zouden blnnenrukken, de
Franschen hun pand eerst zouden nemen
als de Duitschers niet na bepaalden tijd de
neutrale zone ontruimden, werd door Mille*
rand verworpen. En zoo had Berlijn geen
toestemming om zijn soldaten en kanonnen
tegen de Rooden aan de Roer te laten op
rukken, toen men niettemin hiertoe overging,
naar men in Berlijn zegt ten gevolge van
een misverstand, na welks opheldering even
wel de Duitsche troepen voorloopig bleven,
ja' zelf j verder oprukten.
Aldus de Duitsche lezing. Niar de mee
ning der Fransche pets, die zegt deze te
steunen op uitmuntende berichten, inge
wonnen door den Franschen generalen staf,
is dit alles camouflage'1, d.w.z. de Duitsche
regeering was uitnemend in staat geweest
haar gezag te herstellen en rust te brengen
zonder bloedvergieten, n.l. door zich te
verstaan met den arbeidersraad van Essen
en met de bevolking uit het zuiden van het
kolenbekken die stellig anti-bolsjcwistisch
is, ten einde de verdachte propagandisten
en de plunderbenden die voornamelijk in
het noorden optreden, te isoleeren" (Temps
van 6 dezer), maar ze wilde dit niet en heeft
met optet alarmeerende berichten verspreid,
omdat zQ zich opnieuw in de macht be
vindt van de groep-Ludendotff, in het westen
vertegenwoordigd door generaal Watter in
Munster, en zich door de militaristen ge
bruiken laat om, met de Roer-troebelen als
voorwendsel, een groot leger aan den Rijn
op de been te brengen, dat straks als
Ludendorff en zijn bent weer de baas zullen z|n
in Duitschland, gereed zal staan om tegen
Frankrijk op te rukken. Dat kan de Entente
niet dulden, Frankrijk heeft waarborgen
noodig en bezet daarom als pand opnieuw
eenlge rijke en schootje Duitsche steden.
Ziehier dan de Duitsche en de Fransche
voorstelling der feiten. Natuurlijk kunnen
wij niet uitmaken welke de juiste is en we
zullen zekerlijk niet, gelijk de Duitsche pers,
de Fransche lezing als insinueerend, tenden
tieus en alleen maar bedacht als voorwendsel
voor nieuwe veroveringen, verwerpen: daar
voor kennen wij Ludendoiff en zijn vrienden
te goed en weten wij te zeer hoe groot hun
macht over de regeering is. Edoch, gesteld
nu eens dat alles zoo is als we het in de
Fransche couranten lezen, dan moet men
toch de simpele vraag stellen: wat wil men
in Frankrijk dat de Duitsche regeering dotn
zal? Zonder steun op een behoorlijke troepen
macht onderhandelen met revolutionnairen,
die haar gezag willen breken en die hunner
zijds wel steunen op een sterke, zij het dan
slecht georganiseerde macht? Dit beduidt
zooveel als zich gewonnen geven en gehoor
zamen aan de elschen van den
binnenlandschen vijand, d.i. Spartacus in het industrie
gebied als heer en meester erkennen. De
overeenkomsten van Bielefeld en Munster
gingen reeds een heel eind in di; richting l
En is dit het belang der Entente, van F/ankrjk
in het bijzonder? Zullen er in een
Spartacistlsch industrie-gebied voldoende kolen
gedolven worden om Frankrijk, Duitschland
en ons arme neutralen daarvan tevoor».ien?
Men weet natuurlek in Frankrijk zelf wel
niet meer btjttj-fs van boord gezien kunnen
worden, dan moet het schip van te voren,
dat is in het kanaal, vastmaken, als bet
zonder de brug nog door zou kunnen
stoomen. Op het IJ kan een schip niet vast
maken en slecht ankeren, blijft in het laatste
geval niet slaags liggen, kan zeer moeilijk
weer slaags komen, en voor anker liggen daar
zal wel verboden worden ter wille-van het
verkeer. Is men eindelijk door de brug, dan
ziet men zich ineens geplaatst voor een
druk verkeer met tal van
dwarsoverschietende passagiersbootjes en kruisende
zeilvaartutgeo,. waarvan aan de andere zijde
niets te zien was en waartusschen men ztjn
weg moet vinden.
Afstoomende zijn de omstandigheden al
even ongunstig. De kromming in het vaar
water is iets beter te nemen, door het uit
wijken naar stuurboord, wat men met
vooruit- zoowel als met achteruitwerkende
machines kan doen. Het vaarwater echter
loopt nu vlak langs een ondiepte aan stuur
boord, terwijl het bruggehoofd aan deze
zijde ongeveer 150 meter breed, nog breeder
dan de brug lang is. Als het in haar bewe
gingsvrijheid al zeer beperkte schip In de
aslijn van de brugopening is gekomen en
vlak er voor, gaat het dicht langs het punt,
waar alle haar koers snijdende koersen
convergeeren van de voor de schutkolk
bestemde binnenschepen. Aanvaringen kun
nen hier niet uitblijven en dat terwijl er
onder deze vaartuigen tal van passagiers
bootjes zijn.
Vooral b] avond met de sterk verlichte
brug op den achtergrond, waarop verschei
dene lichten zich voortbewegen, zal het zeer
moeilijk ja schier ondoenlijk z|n deze vaartui
gen bijtijds te zien; toch is dit laatste vereischt
om aanvaringen te voorkomen.Men neme
hierbfl wel in aanmerking dat bij dag vertrekken
uitzondering bij avond regel is. Komt het
schip te dicht bij den ondiepen kant, dan
raakt het zfln stuur kwijt, wijkt het te veel
naar stuurboord, dan loopt het vast en, kan
mea meteen de lichters wel bestellen als het
schip geladen is; de sllkgrond zuigt erg. Heeft
een aanvaring plaats met een der vele pas
sagiersbootjes, dan is er groote kans op per
soonlijke ongelukken, en hebben loods en
gezagvoerder niet alleen het vooruitzicht
voor den Raad van de Scheepvaart gedaagd
te worden, maar bovendien voor den rechter
op vermoeden van dood door schuld".
Dagen, weken kunnen die heeren nadenken
over de juistheid van handelingen, welke
zich in enkele seconden afspelen.
Men ga maar eens met een schip mee bQ avond
en overtulge zich hoe moeilfk het reeds nu
is om een vaartuig bijtijds tegen den ver
lichten achtergrond van de stad te zien, en
dat wordt door de brug zeer verergerd. Met
nevelachtig weder, als men nu nog varen
kan, moet men dan blijven liggen. Nu spreek
ik hier als Nederlandsen, als Amsterdamsch
gezagvoerder, die de plaatselijke omstandig
heden kent; voor een vreemden wordt
de toestand nog veel ongunstiger. Een
vreemde gezagvoerder is geheel afhankelijk
van den loods, staat op de commandobrug
als pi gelknaap", waarop als het verkeerd
gaat de slagen vallen en zal niet nalaten aan
zijn reederij over de Oostelijke haven van
Amsterdam een zeer ongunstig rapport uit
brengen wat den toegang betreft. Men kan
en zal sleepboothulp inroepen, daarvan een
dankbaar gebruik maken en toch blijft die
hulp een ongewenscht bondgenoot". Zelfs
bq de meest bekwame sleepbootschippers en
het best uitgevoerde commando-seln-stelsel"
blijven de sleepbootmanoeuvres niet te con
troleeren door de verantwoordelijke persoon,
den gezagvoerder op de commandobrug.
Ook het lapmiddel .sleepboothulp" kan
niet voldoende aan de bezwaren tege
moet komen. Trouwens de Amsterdamsche
autoriteiten weten of wisten dit heel wel.
Toen nog maar enkele jaren geleden de
verruiming van het kanaal tot stand was
gekomen, werd er voor de Amsterdamsche
haven reclame gemaakt uit het feit, dat de
haven toegangkelijk en het kanaal bevaar
baar is voor groote schepen zonder
sleepboothulp. Dit dreigt nu andersom te worden.
Uit het voorgaande blijkt wel dat de
minuten-rekening van het rapport, zoowel
wat betreft het oponthoud van de brug bij
openen als dat van het schip, niet klopt
beter, en als wij niet, met de Duitsche pers,
willen gelooven en dat willen wij inder
daad niet dat het in de Fransche plannen
en berekeningen past, als 't i T het Roer
gebied voorloopig spaak loopt" (Berl. Tagebl.
3 April ochtendblad) dan is de verklaring
der Fransche politiek deze: men is in Parijs
veel banger voor Ludendorff dan voor Spar
tacus en zoekt beveiliging tegen den eerste
door nieuw gebied te bezetten.
Of deze politiek tot het doel leidt ? Wij
gelooven het geen oogenblik! Evenmin als
wij Poincarégelooven die in de Revue des
deux Mondes de verzuchting slaakt dat als
Frankrijk dadelijk na de overwinning het
Roer-bekken gepakt en gehouden had, het
van alle moeilijkheden verlost zou zijn. Door
de bezetting van steeds meer duitsch land
desorganiseert men Duitschland Immer meer,
men brengt het dieper in de put, terwijl
juist de eenige remedie voor alle Fransche
kwalen gelegen is in een bloeiend, maar
pacifiek Duitschiand. Hoe dan Duitschland
bloeiend te laten worden en vredelievend
tevens? Ja, ziedaar het groote probleem voor
de Entente, maar men lost dit niet op, door
de regeering machteloos te maken tegenover
een revolutionnaire beweging in het hart
des iands, noch door steeds meer Duitsch
gebied te bezetten. Hoe het wel opgelost
moet worden het is niet onze taak de
groote mogendheden d?zrr wereld daarom
trent te bemeesteren, al hebben wfl een zeer
stellige meening daaromtrent, maar in elk
geval mag de beslissing van de vraag niet
aan Frankrijk alleen overgelaten worden en
van alle dingen der laatste dagen vinden
wij het daarom het allerernstigste dat Frank
rijk tot zoo beslissende stappen is overge
gaan zonder medewerking van de andere
Entente-leden. Een zaak als deze is geen
Fransch-Duitsche, mair een
wereld-aangelegenheid en als de Volkenbond functio
neerde zou hij de aangewezen instantie zijn
voor haar oplossing. Daarom, en dit blijft
van alle overpeinzingen de conclusie, als
er in dit tijdsgewricht iets goeds gedaan
kan worden, dan is het alleen door hoe eer
hoe beter den bond in werking te stellen,
met Duitschland ah een der leden!
* *
»
la Dïnematken triumfeerde na een week
het gezond verstand over de
avonturenDE VERGRIJSDE STAKER
Toen de staking was verloren
En de arbeid werd hervat;
Toen men van de groote eischen
Weinig ingewilligd had;
Toen het werk weer was begonnen
Op fabriek en op kantoor
Staakte Jan van Dam, de verver
Stug en onverzoenlijk door.
Hoe zijn kameraden riepen:
Jan van Dam, het is gedaan!"
jan Icon met zijn grondbeginsel
Niet meer aan den arbeid gaan
Wat ik eisch is recht en billijk/"
Riep hij ter vergadering
Elk van jullie onderkruipers"
Is een valsche lammeling l"
Jan van Dam, de opper-staker,
Werd toen een merkwaardigheid
Voortaan was zijn heele leven
Aan zijn ideaal gewijd.
Weldra wees men op een meeting
Hem als voorbeeld aan elkaar
Onze Jan vecht voor zijn eischen"
Na al een en twintig jaar".
En zijn stem werd- langzaam zwakker
En zijn haren werden grijs
Overal werd hij bewonderd
Tot in Londen en Parijs.
Bij de groote loonconflicten
Dan kwam Jan er bij te pas
Qmdat hij, de grijze strijder,
Het symbool van staker was.
En hij kreeg zijn jubileum
Op zijn zeventigste jaar
Had hij vijftig jaren staking
En nog altijd stond hij klaar.
Vurig kon hij nog staan praten
Vurig eischte hij zijn recht
Hij bleef onverdroten strijden
Voor zijn eisch als verversknecht
Langzaam ging hij overdrijven
En zijn ijver werd te groot
Daarom staakte hij het leven
Eerlang staakt hij zelfs den dood.
}. H. SPEENHOFF
iiiiiiiiiiiilii niiiiiiiiiiiiii iiiiini mum 11 iiniiii
DEVO
Geurige Sigaar
FABRIKANTE
N.V. DIEVENBACH's
Holl. Sigarenfabriek UTRECHT
niiiiiiiiiiiiiiBiiiiiiitiiiMiiiiiiiiHiiiiiiriiiiiimiiiimiiiiniiiiiiiiiiiiiiiiiui
met de praktijk. De manoeuvres van een
schip worden daarin veel te veel behandeld
als die van een electrische tram, te theore
tisch, onder de meest gunstige omstandig
heden; dat gaat niet op. Het oponthoud van
het schip zit niet in de voornaamste plaats
in het gewone oponthoud bq het passeeren
van de brug, maar meer in het buitenge
woon oponthoud tengevolge van het onklaar
komen van het schip voor de brug en het
niet kunnen passeeren van de brug onder
bepaald: omstandigheden. Derhalve geen
brug over het IJ gebouwd, niet de Amster
damsche haven onherstelbare schade aan
gedaan.
E. W. VAN P o P T A,
Gezagvoerder bij de Kon. Ned. S t. Mij.
politiek. De Koning zag af van zijn plannen
om langs autocratiscnen weg de tweede
zone in Sleeswijk te bemachtigen, die ge
stemd had, bij Duitschland te willen blijven.
HU deed dit onder de bedreiging van staking,
wellicht bolsjewisme en verlies van zijn
kroon. Ook van den anderen kant kwamen
concessies en medewerking en dank zij ge
meen overleg van alle leiders gedurende een
ganschen nacht, kwam een compromis tot
stand : een ministerie van door ieder ver
trouwde mannen, dat de ve-kiezingen voor
een nieuw parlement zal leiden. Aldus heeft
de Koning toch iets gewonnen met zijn
ongrondwettig ingrijpen : het radicale ministerie
Zahle met zijn minieme meerderheid in de
vertegenwoordiging en dat naar 'sKonings
meening niet meer den volkswil vertegen
woordigde, is, weg, en dat was immers
'sKonings naaste doel.
Zeer ernstig is de toestand in Ierland, zoo
ernstig dat geen mensch in Engeland weet
waar eei oplossing te vinden is. De Home
Rufe-wet van Lloyd Gsorge, met haar twee
parlementen, een voor Ierland en een voor
Ulster, is aangenomen, maar niemand die er
eenig heil van verwacht, niemand die met
de wet ingenomen is: de liberalen niet omdat
zij Ulster onder Ierland wenschen, de Oran
gisten niet omdat zij van heel Home Rule
niets weten willen, de conservatieven natuur
lijk ook niet, om dezelfde reden alf de Oran
gisten, en eindelijk en voornamelijk drie
kwart van het lersche volk niet, dat allang
niet meer tevreden is met Home Rule, maar
een eigen republiek wil vormen. Brlttanië's
jongste compromis-aanbod aldus decor
respondent van de Times in Dublin wordt
verworpen door drievierden van het Itrsche
volk, en misdaad en wanorde heerschen door
het heele land". Treinroof, moord en brand
stichting in niet minder dan 153
politiebureaux op tweeden Paaschdagl zijn aan
de orde van den dag en Lord French is
machteloos hier tegenover ondanks zijn sol
daten en krijgsraden. De toestand Van niet
zoo blijven maar ook toegeven schijnt on
mogelijk: het Britsche rijk dat ztjn macht
over de heele aarde aan het versterken is,
kan geen onafhankeUke lersche republiek
dulden.Zoo wreekt zich de zonde der vaderen.
J. C. VANBOVEN