De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1920 10 april pagina 2

10 april 1920 – pagina 2

Dit is een ingescande tekst.

DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND 10 April '20. No. 2233 REVOLUTIONNAIRE INTELLECTUEELEN Teekenlng voor de Amsterdammer" van Jordaan De Groote Tfld van handelen is da v: laat ons de Revolutie.... dichten!" IIIIIIIIIMIIIIIIIIIIIIIHIIII1IIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIHIIIII1IIIIIIIIHIIIIIIIIIIII is de geheele eigen Amsferdatnsche scheep vaart en in bijzondere mate voor het snel groeiend aantal groote en steeds grooter wordende schepen, welke daar hun ligplaats kieren. Het passeeren van elke brug brengt voor de schepen bezwaren mede van tweeërlei aard en wel: oponthoud en risico. Het laatste ontstaat doordat het schip op tweeërlei wijze in haar bewegingsvrijheid belemmerd wordt, a in haar koers n in haar vaart. Tweeërlei zfjn ook de gevaren welke er dreigen ten gevolge van kans op aanvaring met de brug zelve of met andere vaartuigen. Deze kansen moet men steeds met elkander in verband plaatsen omdat ter vermijding van bet eene gevaar dikwijls het andere onverm|delQk zal worden. Dan dient in aan merking genomen de plaatselijke gesteld heid, in dit geval het drukst bevaren ge deelte van het IJ met tal van dwarsover koersende vaartuigen, in een kromming van het vaarwater, zoodat het zeeschip herhaaldel|k van koers moet veranderen. Op deze gevaren-kansen moet nu nog een exponent geplaatst worden doordat tenge volge van de schutkolk aan de Noordzijde tal van binnenschepen, van de stad komende, vlak voor de brug dwars over het vaar water hun weg moeten zoeken, terwijl het driedubbele roosterwerk van den boven bouw van de brug met alles wat zich op deze beweegt aan het naderende schip aan de eene zijde, alle uitzicht beneemt op het vaarwater aan de andere zijde. Tot zelfs op kleine schepen van b.v. 1000 ton heeft men op de commandobrug staande gewoonlfk een oogholte van meer dan 5 meter, de doorvaarthoogte onder de brug door. Laat mij ter illustratie de beide ge vallen van op- en van afstoomen nagaan. Opstoomende rond de Hotland-Amerika-pier komende krijgt men van boord de brug te zien en kan ook van de br jg gezien worden. Het schip geeft een waarschuwingssein, van de brug beantwoord met een contrasein gij kunt naderen". Het schip seint terug .begre pen" en nadert langzaam de gesloten brug, daarbij koersende naar de zuidelijke door vaart, waarbij het naar de stadszijde uit moet halen wegens de kromming van het IIIIIIIItlllllIllllllllllllIIIlllIIIUIIIIIIttMIIIIIIIIllllllllllItllIIIIIIKtMIIIlllltl w De burgeroorlog in het industrie-gebied aan de Roer is niet, zooals wij een week geleden hoopten en half verwachtten, gaan deweg vanzelf uitgedoofd door het verloopen van het voedsel- en munitie-looze Roode leger, maar heeft integendeel aanleiding ge geven tot een zeer ernstige Fransch-Duitsche crisis, een crisis in de uitvoering van het vredesverdrag, die misschien met een sisser in enkele dagen zal afloopen, misschien ook lang kan duren, nog ernstiger gevolgen hebben en het herstel der normale verhou dingen in Europa aanzienlijk kan vertragen. Wel is het roode leger aan de Roer blijven verloopen, maar er is een kern overgebleven, naar 't schijnt hoofdzakelijk bestaand uit mannel|k en vrouwelijk maatschappelijk' ultvaagsel, die in sommige streken van het industriegebied een soort terreur bleef uit oefenen en om een einde aan de anarchie te maken, heeft de regeering in Berlijn ge hoor gegeven aan de smeekbeden uit Duisburg en Essen en haar troepen in het terri toir der Rooden laten blnnenrukken . ..zonder toestemming van de Entente. Ziedaar een openlijke schending van de artikelen 42?44 van het verdrag van Versailles, welke Millerand aanstonds beantwoord heeft met de bezetting van Frankfort en nog eenlge an dere steden. Het Roer-bekken ligt immers voor het grootste deel in de zoogenaamde neutrale zone, d. 1. die waarin krachtens de genoemde artikelen geen Duitsch leger ge houden mag worden en dus leverde het blnnenrukken der regeeringstrocf en schen ding van die bepalingen op. Omtrent de feiten die tot deze crisis aan leiding gegeven hebben bestaan een Duitsche en een Fransche lezing. De eerste kennen wij uit de Wolrf-telegrammen, de Fransche bracht ons de Parij sche pers en zij is van even groot belang als de Duitsche omdat zij als memorie van toelichting kan dienen op de houding van Mlllerand. De Duitsche vaarwater, teneinde in de aslijn van de brugopening te komen. Naar stuurboord uitwij kende komt het ia het gebied van het locale verkeer" en moet vervolgens naar bakboord ombuigen teneinde in bovengenoemde aslrjn gekomen de richting van deze lijn te volgen. Tij lens deze manoeuvre moet men 'weinig vaart loopen, maar toch voldoende om onder de gegeven omstandigheden (richting en kracht van den wind) een bepaalde koers voor te gaan liggen en te behouden, ongeacht wat er in dtn weg kan komen. Dit uitwijken naar bakboord heeft het nadeel dat het met vooruitwerkende machine gedaan moet wor den ; komt er wat in den weg en slaat men met de machine achteruit, dan wijkt het schip, tenzij het twee schroeven heeft, en dat zijn er maar enkele, met den kop stuurboord uit en komt onklaar voor de brug en dat wel er vlak voor, op geen twee scheepslengten afstand, deels binnen de 200 meter. Daar komt bij dat de brug reeds (eerst) begint te openen als het schip op 300 meter van de brug Is gekomen. Hoe weet die brugwachter dat zoo nauwkeurig? Want het komt hier op meters en seconden aan. Men stoomt derhalve op een gesloten brug aan, waarvan geseind is eij kunt naderen", maar waarop nog een sein moet volgen de brug is open". Dit sein kan ook volgens de berekening In het rapport eerst gegeven worden als het schip op 180 meter van de brug is, dan eerst is men aan boord zeker er door te kunnen. Maar wat gebeurt er als de brug niet of niet op tijd opent ? als het schip meer vaart loopt, meer vaart moet loopen wegens of tengevolge van har den wind, of als de brug doordraait ? Dan deugt deze regeling niet. Welnu, dan deugt N.V. PAERELS Meubileering Mu. COMPLETE MEÜBILEERING -: BETIMMERINGEN : Rokin 128 Telef. 4541 i deze regeling onder gewone omstandigheden ook niet. Trouwens die geheele becijfering is theorie, de praktijk leert wel anders. Er zal in het «reglement op het openen en sluiten van de brug" een artikel komen dat zegt: «Geen schip mag passeeren voor van de brug ge seind is dat de doorvaart veilig is." De brugwachter zal de doorvaart niet veilig seinen voor de brug geopend vaststaat. Ziezoo, nu wflst de stad meteen alle verantwoordelQkheld voor eventueele aanvaringen af, draagt het schip alle risico, en zijn de betrokken personen (gezagvoerder en loods) reeds bij voorbaat schuldig, tenzij zQ force majeut" kunnen bepleiten. Daarom is noodig dat het schip de brug niet meer van dichtbij nadert voor het sein van .doorvaart veilig" gegeven is, dan noodzakelijk is om het te kunnen stoppen en veilig te manoeuvreeren. Voor ieder schip is deze afstand ver schillend, afhankelijk van de lengte van het schip, van den toestand (al of niet beladen), de soort (enkel- of dubbelschroefschip), de machine (betrekkelijke kracht) en de om standigheden (richting en kracht van den wind). Vooral met Westen- en Noord-Westenstorm, als men met vaart er door gaat, moet men bijtijds zeker zijn dat de brug open is of anders de beide ankers laten vallen en 100 a 120 meter 75 vadem of nog meer ketting steken om het schip te stoppen en te houden. Het IJ heeft slechten ankergrond. BIJ Noord-Westen wind zwaait het schip dan geheel rond, waarom 300 meter afstand, waarop een groot schip deze manoeuvre eventueel zou moeten doen, te krap berekend is Er zal heel wat moeite, heel wat tfld en heel wat sleepkracht noodig zQn om het schip in dat geval weer slaags te krijgen, gezwegen van de kans op aan varing, averij of aan den grond loopen. Nu zegge men niet dat zulks niet voor zal komen en dat de brug altijd wel op tijd draait, want defect geraken van de machinerie van de brug kan voorkomen e ven s Is kortsluiting in de electrische leiding; tijdelijk weigeren kan onstaan: zomerdag tengevolge van het uren lang schijnen van de zon op dezelfde zijde, winterdag ten gevolge van sneeuw of vorst.. Het door draaien kan voorkomen met harden wind. Dat alles komt ook bij de spoorbruggen voor. Hierbij heb ik in het geheel nog niet ge rekend met de ongunstige omstandigheden van nacht en nevel. Steeds, maar dan vooral gaat vergelijking met de kanaalbruggen niet op, omdat de bijomstandigheden hier zooveel ongunstiger zij a. Het schip is daar altijd in de aslQn van de brugopening, wordt als het moet stoppen met den kop in de wal gezet. Zwaait het daarbij rond, zooals schrijver deus al eens gebeurd is, dan kan men met hulp van het uitbrengen van een tros weer slaags komen. la geval van mist kan men op de ge opende, nog niet zichtbare spoorbrug af stevenen, ondergeteekende heeft dat nog kort geleden gedaan. In geval het uitzicht dermate door nevel of andere oorzaken is belemmerd dat de seinen van de IJ-brug lllltlllllllllltlllllllllltlllllllttttlllllllllltlllllUltllllllltlllllllllllUllltlllllflUlllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllUIIIIIIIIIIIlltlllUllllllllllllllllllllll OELOF f|ITROEN Kalverstraat 1 I Paarlen, Brillanten - Opgericht 1850 - B jjÊGoud, Zilver en Horloges TELEFOON 658 N Uitsluitend eerste kwaliteit BuiiiiiiiiiiHiiiiiniiHiniiiiiinimniminnimntiiiiimuniimuiiiinminiiiiminiimitiiiitit mimui mitiittiiiiiiiMiiitmiittmt voorstelling Van 't gebeurde is in het kort de volgende: de Rooden hebben eerst den wapenstilstand van Bielefeld geschonden, en toen de regeering daarop een ultimatum stelde, maar nadat dit verworpen was toch niet tot krachtige maatregelen overging uit vrees voor een nieuwe staking in Berlijn en minister Stvering zond om generaal Watter in Munster terug te houden van bloedig ingrijpen en tevens met de R)oden te onderhandelen, hebben dezen na eenigen tijd wel opnieuw een overeenkomst gesloten met de regeering, maar ook dezen vrede van Müaster" hebben zij geschonden en toen heeft de regeering het Berlijnsche stakings gevaar was inmiddels afgewend! haar troepen het industriegebied laten binnenrukken, dat op 't oogenblik met goed succes wordt gepacificeerd en onder het centraal gezag van Berlijn wordt teruggebracht. Aan de Fransche regeering werd voor dit op treden toestemming gevraagd, omdat wel is waar krachtens een den 21 sten Augustus gesloten overeenkomst tot 10 dezer een be perkte troepenmacht in de neutrale zone op de been gehouden mag worden, maar geen leger, voldoende om deze troebelen te bedwingen. Die toestemming werd geweigerd, tenzij aan Frankrjjk het recht werd gegeven om, bij wijze van garantie dat het Duitsche leger de neutrale zone weer verlaten zou, Frankfort, Darmstadt en Hannau te bezetten. Daarvan wilde Berlijn weer niet weten, maar het Duitsche tegenvoorstel: dat de Duitsche troepen terstond zouden blnnenrukken, de Franschen hun pand eerst zouden nemen als de Duitschers niet na bepaalden tijd de neutrale zone ontruimden, werd door Mille* rand verworpen. En zoo had Berlijn geen toestemming om zijn soldaten en kanonnen tegen de Rooden aan de Roer te laten op rukken, toen men niettemin hiertoe overging, naar men in Berlijn zegt ten gevolge van een misverstand, na welks opheldering even wel de Duitsche troepen voorloopig bleven, ja' zelf j verder oprukten. Aldus de Duitsche lezing. Niar de mee ning der Fransche pets, die zegt deze te steunen op uitmuntende berichten, inge wonnen door den Franschen generalen staf, is dit alles camouflage'1, d.w.z. de Duitsche regeering was uitnemend in staat geweest haar gezag te herstellen en rust te brengen zonder bloedvergieten, n.l. door zich te verstaan met den arbeidersraad van Essen en met de bevolking uit het zuiden van het kolenbekken die stellig anti-bolsjcwistisch is, ten einde de verdachte propagandisten en de plunderbenden die voornamelijk in het noorden optreden, te isoleeren" (Temps van 6 dezer), maar ze wilde dit niet en heeft met optet alarmeerende berichten verspreid, omdat zQ zich opnieuw in de macht be vindt van de groep-Ludendotff, in het westen vertegenwoordigd door generaal Watter in Munster, en zich door de militaristen ge bruiken laat om, met de Roer-troebelen als voorwendsel, een groot leger aan den Rijn op de been te brengen, dat straks als Ludendorff en zijn bent weer de baas zullen z|n in Duitschland, gereed zal staan om tegen Frankrijk op te rukken. Dat kan de Entente niet dulden, Frankrijk heeft waarborgen noodig en bezet daarom als pand opnieuw eenlge rijke en schootje Duitsche steden. Ziehier dan de Duitsche en de Fransche voorstelling der feiten. Natuurlijk kunnen wij niet uitmaken welke de juiste is en we zullen zekerlijk niet, gelijk de Duitsche pers, de Fransche lezing als insinueerend, tenden tieus en alleen maar bedacht als voorwendsel voor nieuwe veroveringen, verwerpen: daar voor kennen wij Ludendoiff en zijn vrienden te goed en weten wij te zeer hoe groot hun macht over de regeering is. Edoch, gesteld nu eens dat alles zoo is als we het in de Fransche couranten lezen, dan moet men toch de simpele vraag stellen: wat wil men in Frankrijk dat de Duitsche regeering dotn zal? Zonder steun op een behoorlijke troepen macht onderhandelen met revolutionnairen, die haar gezag willen breken en die hunner zijds wel steunen op een sterke, zij het dan slecht georganiseerde macht? Dit beduidt zooveel als zich gewonnen geven en gehoor zamen aan de elschen van den binnenlandschen vijand, d.i. Spartacus in het industrie gebied als heer en meester erkennen. De overeenkomsten van Bielefeld en Munster gingen reeds een heel eind in di; richting l En is dit het belang der Entente, van F/ankrjk in het bijzonder? Zullen er in een Spartacistlsch industrie-gebied voldoende kolen gedolven worden om Frankrijk, Duitschland en ons arme neutralen daarvan tevoor».ien? Men weet natuurlek in Frankrijk zelf wel niet meer btjttj-fs van boord gezien kunnen worden, dan moet het schip van te voren, dat is in het kanaal, vastmaken, als bet zonder de brug nog door zou kunnen stoomen. Op het IJ kan een schip niet vast maken en slecht ankeren, blijft in het laatste geval niet slaags liggen, kan zeer moeilijk weer slaags komen, en voor anker liggen daar zal wel verboden worden ter wille-van het verkeer. Is men eindelijk door de brug, dan ziet men zich ineens geplaatst voor een druk verkeer met tal van dwarsoverschietende passagiersbootjes en kruisende zeilvaartutgeo,. waarvan aan de andere zijde niets te zien was en waartusschen men ztjn weg moet vinden. Afstoomende zijn de omstandigheden al even ongunstig. De kromming in het vaar water is iets beter te nemen, door het uit wijken naar stuurboord, wat men met vooruit- zoowel als met achteruitwerkende machines kan doen. Het vaarwater echter loopt nu vlak langs een ondiepte aan stuur boord, terwijl het bruggehoofd aan deze zijde ongeveer 150 meter breed, nog breeder dan de brug lang is. Als het in haar bewe gingsvrijheid al zeer beperkte schip In de aslijn van de brugopening is gekomen en vlak er voor, gaat het dicht langs het punt, waar alle haar koers snijdende koersen convergeeren van de voor de schutkolk bestemde binnenschepen. Aanvaringen kun nen hier niet uitblijven en dat terwijl er onder deze vaartuigen tal van passagiers bootjes zijn. Vooral b] avond met de sterk verlichte brug op den achtergrond, waarop verschei dene lichten zich voortbewegen, zal het zeer moeilijk ja schier ondoenlijk z|n deze vaartui gen bijtijds te zien; toch is dit laatste vereischt om aanvaringen te voorkomen.Men neme hierbfl wel in aanmerking dat bij dag vertrekken uitzondering bij avond regel is. Komt het schip te dicht bij den ondiepen kant, dan raakt het zfln stuur kwijt, wijkt het te veel naar stuurboord, dan loopt het vast en, kan mea meteen de lichters wel bestellen als het schip geladen is; de sllkgrond zuigt erg. Heeft een aanvaring plaats met een der vele pas sagiersbootjes, dan is er groote kans op per soonlijke ongelukken, en hebben loods en gezagvoerder niet alleen het vooruitzicht voor den Raad van de Scheepvaart gedaagd te worden, maar bovendien voor den rechter op vermoeden van dood door schuld". Dagen, weken kunnen die heeren nadenken over de juistheid van handelingen, welke zich in enkele seconden afspelen. Men ga maar eens met een schip mee bQ avond en overtulge zich hoe moeilfk het reeds nu is om een vaartuig bijtijds tegen den ver lichten achtergrond van de stad te zien, en dat wordt door de brug zeer verergerd. Met nevelachtig weder, als men nu nog varen kan, moet men dan blijven liggen. Nu spreek ik hier als Nederlandsen, als Amsterdamsch gezagvoerder, die de plaatselijke omstandig heden kent; voor een vreemden wordt de toestand nog veel ongunstiger. Een vreemde gezagvoerder is geheel afhankelijk van den loods, staat op de commandobrug als pi gelknaap", waarop als het verkeerd gaat de slagen vallen en zal niet nalaten aan zijn reederij over de Oostelijke haven van Amsterdam een zeer ongunstig rapport uit brengen wat den toegang betreft. Men kan en zal sleepboothulp inroepen, daarvan een dankbaar gebruik maken en toch blijft die hulp een ongewenscht bondgenoot". Zelfs bq de meest bekwame sleepbootschippers en het best uitgevoerde commando-seln-stelsel" blijven de sleepbootmanoeuvres niet te con troleeren door de verantwoordelijke persoon, den gezagvoerder op de commandobrug. Ook het lapmiddel .sleepboothulp" kan niet voldoende aan de bezwaren tege moet komen. Trouwens de Amsterdamsche autoriteiten weten of wisten dit heel wel. Toen nog maar enkele jaren geleden de verruiming van het kanaal tot stand was gekomen, werd er voor de Amsterdamsche haven reclame gemaakt uit het feit, dat de haven toegangkelijk en het kanaal bevaar baar is voor groote schepen zonder sleepboothulp. Dit dreigt nu andersom te worden. Uit het voorgaande blijkt wel dat de minuten-rekening van het rapport, zoowel wat betreft het oponthoud van de brug bij openen als dat van het schip, niet klopt beter, en als wij niet, met de Duitsche pers, willen gelooven en dat willen wij inder daad niet dat het in de Fransche plannen en berekeningen past, als 't i T het Roer gebied voorloopig spaak loopt" (Berl. Tagebl. 3 April ochtendblad) dan is de verklaring der Fransche politiek deze: men is in Parijs veel banger voor Ludendorff dan voor Spar tacus en zoekt beveiliging tegen den eerste door nieuw gebied te bezetten. Of deze politiek tot het doel leidt ? Wij gelooven het geen oogenblik! Evenmin als wij Poincarégelooven die in de Revue des deux Mondes de verzuchting slaakt dat als Frankrijk dadelijk na de overwinning het Roer-bekken gepakt en gehouden had, het van alle moeilijkheden verlost zou zijn. Door de bezetting van steeds meer duitsch land desorganiseert men Duitschland Immer meer, men brengt het dieper in de put, terwijl juist de eenige remedie voor alle Fransche kwalen gelegen is in een bloeiend, maar pacifiek Duitschiand. Hoe dan Duitschland bloeiend te laten worden en vredelievend tevens? Ja, ziedaar het groote probleem voor de Entente, maar men lost dit niet op, door de regeering machteloos te maken tegenover een revolutionnaire beweging in het hart des iands, noch door steeds meer Duitsch gebied te bezetten. Hoe het wel opgelost moet worden het is niet onze taak de groote mogendheden d?zrr wereld daarom trent te bemeesteren, al hebben wfl een zeer stellige meening daaromtrent, maar in elk geval mag de beslissing van de vraag niet aan Frankrijk alleen overgelaten worden en van alle dingen der laatste dagen vinden wij het daarom het allerernstigste dat Frank rijk tot zoo beslissende stappen is overge gaan zonder medewerking van de andere Entente-leden. Een zaak als deze is geen Fransch-Duitsche, mair een wereld-aangelegenheid en als de Volkenbond functio neerde zou hij de aangewezen instantie zijn voor haar oplossing. Daarom, en dit blijft van alle overpeinzingen de conclusie, als er in dit tijdsgewricht iets goeds gedaan kan worden, dan is het alleen door hoe eer hoe beter den bond in werking te stellen, met Duitschland ah een der leden! * * » la Dïnematken triumfeerde na een week het gezond verstand over de avonturenDE VERGRIJSDE STAKER Toen de staking was verloren En de arbeid werd hervat; Toen men van de groote eischen Weinig ingewilligd had; Toen het werk weer was begonnen Op fabriek en op kantoor Staakte Jan van Dam, de verver Stug en onverzoenlijk door. Hoe zijn kameraden riepen: Jan van Dam, het is gedaan!" jan Icon met zijn grondbeginsel Niet meer aan den arbeid gaan Wat ik eisch is recht en billijk/" Riep hij ter vergadering Elk van jullie onderkruipers" Is een valsche lammeling l" Jan van Dam, de opper-staker, Werd toen een merkwaardigheid Voortaan was zijn heele leven Aan zijn ideaal gewijd. Weldra wees men op een meeting Hem als voorbeeld aan elkaar Onze Jan vecht voor zijn eischen" Na al een en twintig jaar". En zijn stem werd- langzaam zwakker En zijn haren werden grijs Overal werd hij bewonderd Tot in Londen en Parijs. Bij de groote loonconflicten Dan kwam Jan er bij te pas Qmdat hij, de grijze strijder, Het symbool van staker was. En hij kreeg zijn jubileum Op zijn zeventigste jaar Had hij vijftig jaren staking En nog altijd stond hij klaar. Vurig kon hij nog staan praten Vurig eischte hij zijn recht Hij bleef onverdroten strijden Voor zijn eisch als verversknecht Langzaam ging hij overdrijven En zijn ijver werd te groot Daarom staakte hij het leven Eerlang staakt hij zelfs den dood. }. H. SPEENHOFF iiiiiiiiiiiilii niiiiiiiiiiiiii iiiiini mum 11 iiniiii DEVO Geurige Sigaar FABRIKANTE N.V. DIEVENBACH's Holl. Sigarenfabriek UTRECHT niiiiiiiiiiiiiiBiiiiiiitiiiMiiiiiiiiHiiiiiiriiiiiimiiiimiiiiniiiiiiiiiiiiiiiiiui met de praktijk. De manoeuvres van een schip worden daarin veel te veel behandeld als die van een electrische tram, te theore tisch, onder de meest gunstige omstandig heden; dat gaat niet op. Het oponthoud van het schip zit niet in de voornaamste plaats in het gewone oponthoud bq het passeeren van de brug, maar meer in het buitenge woon oponthoud tengevolge van het onklaar komen van het schip voor de brug en het niet kunnen passeeren van de brug onder bepaald: omstandigheden. Derhalve geen brug over het IJ gebouwd, niet de Amster damsche haven onherstelbare schade aan gedaan. E. W. VAN P o P T A, Gezagvoerder bij de Kon. Ned. S t. Mij. politiek. De Koning zag af van zijn plannen om langs autocratiscnen weg de tweede zone in Sleeswijk te bemachtigen, die ge stemd had, bij Duitschland te willen blijven. HU deed dit onder de bedreiging van staking, wellicht bolsjewisme en verlies van zijn kroon. Ook van den anderen kant kwamen concessies en medewerking en dank zij ge meen overleg van alle leiders gedurende een ganschen nacht, kwam een compromis tot stand : een ministerie van door ieder ver trouwde mannen, dat de ve-kiezingen voor een nieuw parlement zal leiden. Aldus heeft de Koning toch iets gewonnen met zijn ongrondwettig ingrijpen : het radicale ministerie Zahle met zijn minieme meerderheid in de vertegenwoordiging en dat naar 'sKonings meening niet meer den volkswil vertegen woordigde, is, weg, en dat was immers 'sKonings naaste doel. Zeer ernstig is de toestand in Ierland, zoo ernstig dat geen mensch in Engeland weet waar eei oplossing te vinden is. De Home Rufe-wet van Lloyd Gsorge, met haar twee parlementen, een voor Ierland en een voor Ulster, is aangenomen, maar niemand die er eenig heil van verwacht, niemand die met de wet ingenomen is: de liberalen niet omdat zij Ulster onder Ierland wenschen, de Oran gisten niet omdat zij van heel Home Rule niets weten willen, de conservatieven natuur lijk ook niet, om dezelfde reden alf de Oran gisten, en eindelijk en voornamelijk drie kwart van het lersche volk niet, dat allang niet meer tevreden is met Home Rule, maar een eigen republiek wil vormen. Brlttanië's jongste compromis-aanbod aldus decor respondent van de Times in Dublin wordt verworpen door drievierden van het Itrsche volk, en misdaad en wanorde heerschen door het heele land". Treinroof, moord en brand stichting in niet minder dan 153 politiebureaux op tweeden Paaschdagl zijn aan de orde van den dag en Lord French is machteloos hier tegenover ondanks zijn sol daten en krijgsraden. De toestand Van niet zoo blijven maar ook toegeven schijnt on mogelijk: het Britsche rijk dat ztjn macht over de heele aarde aan het versterken is, kan geen onafhankeUke lersche republiek dulden.Zoo wreekt zich de zonde der vaderen. J. C. VANBOVEN

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl