Historisch Archief 1877-1940
l Mei '20. No. 2236
DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
Bestay rant Je B ode Doelen'
TOURNOOIVELD
DEN HAAG
PUTS DU JOUR
van 12.30 tot 2 uur M vn 7 uur tot 1.80
Restaurant-CaféLa Réserve"
Rembrandtplein 44 bij de Utrechtschestraat
AMSTERDAM
Lnnch-Diner Souper. Vaste prijzen.
Afternoon-tea, Diner- en Avond-Concert.
Fi.
20 LEIDSCHESTRAAT 22
AMSTERDAM
TELEFOON N. 5812
HEMDEN
MAAR MAAT
Dames-en
Heerenkleeding
D.l.1
-14,'s-Eravenliaje
WASSENAAR
ALS WOONPLAATS
ELECTR. TRAM KOMT
Bouwt in het zeer rijk aan natuurschoon Villa Park
Rijksdorp", gelegen nabij het dorp Wassenaar en in
de onmiddellijke nabijheid der Noordzeebadplaatsen Scheve
ningen, Katwijk, Noordwijk aan Zee en Wassenaarsche slag.
Zeldzame bosschen met golvende terreinen, prachtige
waterpartijen, heerlijke duinen met vergezicht op zee en
omliggende bollenvelden.
Grootte 35 H. A. Belasting Haag 15 pCt., Wasse
naar slechts '/'o pCt. Deze terreinen zijn geheel of ge
deeltelijk te koop. Grondprijzen thans nog billijk.
Inlichtingen verstrekt de Exploitatie Mij. Rijksdorp"
Schouwweg 34 WASSENAAR Tel. 543 Kievit
Bijvoorbeeld: Iemand met een inkomen van f 10000 off 25000
's jaars moet in den Haag een belasting betalen van
f 1500 of f 3750 per jaar, in Wassenaar slechts f 75
fJjB7,50 per jaar. In het laatste geval betaalt
dus f 3562.50 per jaar minder belasting {
in Wassenaar dan in den Haag.
i van ^H^M
75 of ^^
men^^^^^M
FLICK's
BOOMSCHORS
I Het Ongeëvenaard)
Fabrikaat l
CHOCOLADE!
is Chocolade in [een
vormenvan een samen
stelling als In geen
ander Fabrikaat wordt
teruggevonden.
OVERHEERLIJK VAN SMAAK!
ERVEK GASPAR FLICX ? Opgericht IT45
Hofleveranciers Amsterdam
Piano's, Vleugels en
Kunstspelplano's door
Huur in eigendom verkrijgbaar,
mits In drie Jaar afbetaald.
Brlmo Ho. 143t, Bureau vin dit Blad
Rook» *
JAARBEURS
UTRECHT
fabrikant
ra J.J.van der Pas. -s-Bosch
ongeschonden sluiïetiquet l
waarborgt kwaliteit. |
NV
XmiSlD
H LVER__.
GPAVLLWEG.TELEFOON.l ISO
l 5IIIIIIIIIIIIIIIIMIIIIIIIIHHIIHIIIIIIIMIIIIIIIII
UI ..... IIIIIHlIIIMIIIlMIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIHIUMMIMlnilt. «
STARK'S OXYDOL"
(CHLORAS KALICU5 TANDPASTA) :
[| Nural. Vgnn. STARK « Co. Chemisch» Fabrfak 'i-NME", 's-BrmnliBg* i
HOTEL DES GALERIES
TEL, S 44O. _____ SCHEVENIHGEN.
f£Hotel de familie de Ir ordre. Restaurant. Afternoon-Tea-Concert
Opening 1 Mei 192O
Gelieve tijdig kamers te bespreken. - Prosp. op aanvraag
Ged. MEI & JUNI reductie op Kamerpp Ijzen
m 'EENIGE-SPECIALITEIT
| KRlMPVRIjE |
|| GEZONDHEIDS- ifa
g:| ONDERGOEDEREN |
Nederlandsch Fabrikaat |
c
AMSTERDAM
Rag. Breestraat 35
TEL NOORD soea
HAARLEM
Gr. Hout^traat J43
TELEFOON 1465.
P. M. BROEKMANS & VAN POPPEL
MUZIEKHAN DEL
Van Baerlestraat 92 Amsterdam
TELEFOON Z. 8 O 8 4
Specialiteit in:
Moderne Fransche, Russische en Italiaansche Muziek
Alleenvertegenwoordiging der firma J. W. CHESTER
te Londen en van de Monde Musical te Parijs»
HEEREN MODE-ARTIKELEN I
|f - HEERENSTRAAT 12, GRONINGEN - E
H TELEFOON 1083 s
iiniiiuiiiiiiiiiiiiiiyiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiüiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiüiiiiiil
Tot het bouwen van Villa's en Landhuizen zijn prachtige heuvel
achtige BOSCHTERREINEN te koop in het OOSTERPARK te
Lage prijzen, mooie wegen, gas,
elcctr. licht, water.
H.V. Maatschappij tot Exploit. van Het Oosterpark
Dii.!.). SÏOKMANS & OIIO SCHIILZ
Tel. Int. 38 & 48
MICHELIN
lUWIELBtlDEN
KWALITEIT
BETER
DAN OOIT TE VOREN
PRIJZEN
NAGENOEG ALS VOOR
DEN OORLOG
Buitenband f 7.50
Binnenband 3 50
MiiiMttiiiiiiiiiimni
DE KUNST VAN LIZZV ANS1NOH
Als dit nummer van de Amsterdammer
verschijnt wordt er'een "tentoonstelling van
Lizzy Ansingh's werk geoopend inhetgroote
huis op de Heerengracht waar de kunstenares
ook haar ate ier heeft.
H-ar werk heeft VOT mij een bizondere
bekooring. Bij de meeste sch'lderijen van
anderen heb ik aan een zeer kort, vluchtig
beschouwen genoeg Ik k^i ze daarom toch
eevenwel goed onthouden en met grooter
plezier wér zien. Maar een korte
waarneeming, in goede conditie, met frisch ge
moed dat geeft mij den besten indruk.
Maar bij Lizzy Ansingh's werk heb ik graag
een langen tijd van bekijken. Gewoonlijk is
er veel op haar schilderijen te zien, en men
ontdekt telkens iets nieuws. Maar voor mij
heeft haar werk toch iets zeer bizonders, dat
haar persoonlijk geheel eigen is, en dat allerlei
gedachten opwekt zonder ook maar in
't minst programma-kunst of allegorie te
zijn. En het kornt mij vóór dat zij zich in de
laatste jaren machtig ontwikkeld heeft, haar
zaak volkoomen meester is geworden en alle
technische moogelijkheden onder de knie heeft
gekreegen. Ze is, als ze zoo doorgaat en vast
houdt, hard op weg tot de waereld-kunstenaars
te gaan behooren.
Men kent haar als de poppen-schilderes"
en bewonderde haar fantasie, haar geest,
haar fijn koloriet. Maar de groote artistieke
beteekenis van haar werk komt nu pas aan
't licht. Ik zal trachten die zoo goed moogelijk
te formuleeren.
Lizzy Ansingh is eeven goed revolutionair van
deeze dagen. Maar ze doet geen sprongen in
het ijle en leedige en tracht niet te vlieden met
aangeplakte 'wassen vleugels. Wat zij
doet getuigt van geduldige, ijverige
studie en een taai kampen en ooverwinnen
in techniek. Zij is niet als de ingebeelden die
groote doeken vol kladden en niet eens een
stil-leeventje behoorlijk weeten af te schilderen
noch een dragelijk portret kunnen teckenen.
Lizzy Ansingh kent haar métier zoo goed als
de beste en daarom heeft zij volle recht op
het zoeken van geheel nieuwe banen en het
kiezen van vreemde en ongcwoone middelen
tot expressie.
Ook de nieuwlichters willen expressie,
ziels-expressie. Maar ze hebben er de middelen
niet voor, en zoeken het daarom in de malste
en zonderlingste buitenspoorigheden, mis
leid door min of meer welspreekendc
redeneeringen en theorieën.
Lizzy Ansingh heef t fijne en sterke expressie,
in vorm, in kleur en groepeering ??terwijl
zij gebruik maakt van allerlei ongewoouc
voorwerpen die haar door hun bizonder
interessant karakter hebben getroffen.
Zij houdt veel van poppen en schildert
die na. Maar daarbij weet zij van die poppen
bezielde en uiterst expressieve weezentjes te
maken. En dat is het zeeker wat mij zou
geweldig boeit in haar werk. Zij maakt
leevende weezens, die allerlei teere en sterke aan
doeningen in ons opwekken, weezens vol ziel
en humor, vol schoonheid en karakter en
die toch geen menschcn zijn. Dat is toch een
wondere arbeid, niet waar? Het is formeeren
en bezielen van doode poppen tot loevende
weezens. En weezens die ons boeyen en iets
te zeggen hebben, die vol expressie zijn, die
door ons bewonderd - kunnen worden als
behoorden ze tot ons ras. Lizzy Ansingh's
poppen worden leevende, bezielde
sprookjes-weezens, die op ons.de aantrekking
uitoefenen van al wat in het sprookjesrijk
verkeert.
En daarbij zijn ze toch niet kinderachtig,
het zijn geen kindersprookjes, geen aardige
illustraties. Het zijn dramatische of humo
ristische voorvallen in een ons totaal nieuwe
en vreemde waereld, waar we vol verbazing
en verwondering vóór staan. nadenkend
wat voor zeldsaam leeven die weezens daar
onder elkaar schijnen te hebben. Men kan
zien dat de geestige schilderes die weezentjes
kent en lief heeft, hun lot met hen deelt, hun
karakter begrijpt.
En bizonder merkwaardia is het zien der
modellen door de schilderes gebruikt. Die
modellen zijn zoo dood als hout, drooge on
gelukkige vodden, echt popperig en weezenloos
in een rommelige kleur, stoffig en saai en dor.
Maar de geschilderde poppen leeven samen
in een geheel nieuw licht, gebonden door een
prachtig koloriet, dramatisch vereend tot
een massaal eevenwk'tig ku.'ishverk. Dan ziet
men liet scheppings wonder hier verricht door
den subtielon geest en handen van een be
gaafde vrouw.
Haar meesterwei k, tot dusver, zal men
den eersten Mei op de Heercngracht kunnen
bewonderen.1) Het geeft de beste toelichting
voor het zo;.' eeven gezegde, en is \vel het
machtigste specimen van Lizzy Ansingh's
kunst. Het stelt voor :
De uitvaart van het r>a!et van 'ilierèx van
Dnvt Sc!i\\'(irt:e.
De poppen-vriendjes van Lizzv Ansingh
dragen het palet en het pensee! van tante
Trees" ten grave, als laatste diepgevoelde
huldiging.
Dadelijk al ziet men dat het gvcn aardigfieid
is, geen grapje, ook «een allegorisch verzinsel,
maar een machtig dramatisch moment - door
de zware, heerlijke rouw-toon waarin liet
geheel geschilderd is. Een wonder van diepe,
voorname, innig weemoedige kleur, (irijs,
bruin, zwart, met enkele fijne
kleur-vcrheffingen, door de bloemen die de rouwen
den dragen.
Voorop schrijdt een eedele, innig
aristokratische figuur, het fijne hoofdje achterover
geboogen in diepe bedwongen smart, het
zwart en bruine rouw-gewaad in wijden zwier
meede-golvcrd met haar statigctt gang.
Het schoonste figuurtje van het' stuk, en
misschien ook wel van al Lizzy Ansingh's
scheppingen.
Maar van niet geringer subtiele kracht is
het Pierrot-lïgmirtje dat den stoet besluit,
machteloos van droefheid ineen gezecgcn,
met een expressie van zoo diepe, noopelooze
weemoed - dat het gezichtje van het kaereltje
alleen ons de tranen in de oogcn brengt.
Ja!" zei de schilderes, ,,d;e wil ik ook nog
eens afzonderlijk schilderen. Met /'n vrouw."
,,O, is hij gehuwd? "vroeg ik eerbiedig.
Ja, maar natuurlijk ongelukkig! Alles
misère,"
Midden in den stoet staat een rechte,
strenge figuur, die als 't ware het ecvcnwigt
bewaart in de al te groote verslagenheid, ze
') Maatschappij voo» Beeldende Kunsten,
Heerengracht 495.
is gehuld in een donker violet gewaad en
draagt (.'en palmtak. Hier ga!' ons de
knnstcnare* een enkele aanwijzing'd-ior onderaan
te schrijven e Plicht", Dat is er een, die.
tante Trees" goed kende en eerde.
Onderaan de rechterzijde kruipt naast'den
stoet een klein meisjes-figuurtje, aandoenlijk
van postuur, met oen klein blond haartoetje
en hlonte voetjes. Wie zij is weet ik niet
maar het is duidelijk dat ze 7.00 erg graag ook
mee zou doen.
De japansche pop met het witte gladde
masker-gclaa! en d t- bruine kraal-oogjes
kennen wij ook uit andere schilderijen van
Lizzy Ansingh. Maar hier komt het karakter
bizonder uit. Het karakter van geduldig
leed-dragen, Zij houdt zich goed, zooals
altijd," zei de schilderes. Zij is trotsdi er op
dat zij het versierde penseel mag dragen dat
door tante Trees met zooveel zwier is ge
voerd. ;
Twee v gnmte wajang figuren /.iju hali
zichtbaar op den achtergrond, hun vergulde,
knookerige, spichtige leedematen dooi
rouwdraperieën omhuld.
Nog onderscheiden wij twee harde, ernstige
koppen, geheel kaal, van boii/.en ut'
Boedhapriesters, cenige vage iigr.iiren op den achter
grond en een vierta! Neurenberger poppen
op den voorgrond, als onverschillig publiek.
Het geheel is gevat in een decoratief
kleuren-iaam waardoor het ernstige van de
groep rondom wordt afgeslooten door
leevendiger kleur. Aan de hoeken hangen maskers
en muziek-instrumenten, op zichzelf al merk
waardig om het vlotte, rake schilderwerk.
Het geheel is een dramatisch moment van
geniaal arrangement en heerlijke kleur, met
een karakter-beelding vol verrassende détails,
en toch in wel-opgewoogen samenhang een
harmonisch geheel vormend.
Wie nog mocht twijfelen aan het technisch
vermoogen van Lizzy Ansingh zal op diezelfde
tentoonstelling vindon een stuk van liet
gezin van S"imon Maris, vader, moeder en
twee kinderen, waarop vooral de ouders met
bizonder geestige en gevoelige virtnoziteit
zijn afgebeeld. De vader een oolijk-cieftigc
Hollander, de moeder een meer uitheenisch
fijn type, me't een bekoorlijke» glimlach, niet
zonder droefheid.
Een meesterstukje van Hollandschc portret
kunst, niet een zoo eigenaardig ouderwets
koloriet dat men aanvankelijk nlleen aan de
costumes ziet dat het van onzen tijd is. Een
karakter-schilderij, die aan David 'Bles doet
denken, maar met een grooter diepte en
kracht, die door de genre-stukjes van Bles
nooit getoond is.
FREDERIK VAN EEDEN
i iiiiiiiiiiiniiiiiiiiiniiiiiiiiiii iiiiiiiimiii HIIIIIIIIIIIIIIIIIIIII
SPAANSGH, ENGELSCH,
F R AH S O H, DUITSCH etc.
Borlltz-School
Heerengracht 451 M. 3286
Pract. Onderwijs door buiten). Leeraren
Herleving
Zoo ik voor het rumoer van drukken dag moet
wijken,
En langzaam vlied naar streken ver, in rust en
vree.
Dan neem ik met mijn onvervreemdbaar lied
dit mee :
Het weten, dat geen schoonheid kan voor
goed bezwijken.
Diep mag de val, gebroken soms haar klaar
heid lijken,
Haar leven blijft, en eenmaal rijst zij van benee,
Dan met een enkel lied, verloren schier, tevree,
Totdal haar klanken-stoeten tot de heem'len
reiken.
Dan. alle: klinkt, de donk're wolken breken
open,
En zang en tege-zang, god'lijke hymnen
t nopen
Der dagen wild rumoer te gaan naar ander
oord :
En door de voorjaars-b/ijde !ane' en straten
schrijden
Des levens vreugden om dat alles weer te
wijden
Tot den triomftocht van het eeuwig, zingend
woord !
J A N J. Z B L D E1 N T HUIS