De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1920 15 mei pagina 3

15 mei 1920 – pagina 3

Dit is een ingescande tekst.

15 Mei '20. No. 2238 DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND TOURNOOIYELD Restaurant-CaféLa Réserve" Rembrandtplein 44 bij de Utrechtachestraat AMSTERDAM Huis van den Eersten Rang . Prima Keuken en Wijnkelder WASSENAAR ALS WOONPLAATS ELEOTK. TRAM KOMT Bouwt in het zeer rijk aan natuurschoon Villa Park Rijkadorp", gelegen nabij het dorp Wassenaar en in de onmiddellijke nabijheid der Noordzeebadplaatsen Scheveningen, Katwijk, Noordwijk aan Zee en Wassenaarsche slag. Zeldzame bosschen met golvende terreinen, prachtige waterpartijen, heerlijke Duinen me* vergezicht op zee en omliggende bollenvelden. Grootte 35 H. A. Belasting Haag 15 pCt., Wasse naar slechts V'» pCt. Deze terreinen zijn geheel of ge deeltelijk te koop. Grondprijzen thans nog billijk. Inlichtingen verstrekt de Exploitatie Mij. Rijksdorp" Schouwweg 34 WASSENAAR Tel. 543 Kievit Bijvoorbeeld: Iemand met een inkomen van f 10000 off 25000 's jaars moet in den Haag een belasting betalen van f 1500 of f 3750 per jaar, in Wassenaar slechts f 75 of f 187,50 per jaar. In het laatste geval betaalt men dus f 3562.50 per jaar minder belasting ~ in Wassenaar dan in den Haag. Naaml Venn. Amsterdamsche , Bad- en Zweminrichting Over 't Y. Geopend het nieuw gerestaureerde Café-Restaurant W. F. H. MOOIJEN, Telefoon G. 1168 Lunch Diner Souper l la earte NV y /H 1BJBILE ERIN FVAMDERH H LVERéUn iN6 .1150 HOTEL DES GALERIES TEL, S 440. (SGHEVEHIHGEN. Hotel da familie de Ir ordre. Restaurant g£Afternoon-Tea-Concert 30 Gellovo tijdig kamera te beapreken. - Proap* op\aanvraag God* MEI & JUHt reductie op Kamerprljxen LINCOLN SMOES NIEUWSTE KLEUREN ANDELSCHOENEN EXPLOITANT DINER- en AVOND-CONCERT Bouw- en Woningbureau van den vtakelaar J. D. F. VAN DER VEEN, Kantoor van vaste goederen. Laan h. Parkstr. 43 r Vlougols on Kunstspolplano's door Huur in eigendom verkrijgbaar, mits In drie Jaar afbetaald. Brlmn No. 1431, Bureau vin dit Blad .GISPEN , UZERCOMSTRUOIE MEUDELEM ROTTERDAM VPORHAVCN 101 eg w FLICK'S BOOMSCHORS Is Chocolade In 'een vormenvan een samen stelling als In geen ander Fabrikaat wordt teruggevonden. OVERHEERLIJK VAN SMAAK! E1VEI CASPU FLICK ? Opgtrichi IT4S Hoflmriflciiri Antterdim IMIIIIIIIiaUIIIIIIIHHIMinillllllllllllllllllllllllllllllllllllltlllHIIHIIIIIHIIHlIIIIIIIIIIIIIIIIIIHIIIIIIIIIIIIIHIUIINMIIIIIII. t ? STARK'S OXYDOL" j! i (CHLORAS KALICUS TANDPASTA) j f jNaaml. Vtnn. STARK & Co. Chemisch» Fabriek ,,'s-HABE", 's-Brmnhage ff <IMMMMINIHIMIIIMIHIHIItW»ttHWI»HHIIIIIIIIIIIIHIIIIIIIIIIimillMllllttfHHIIIIIHIIIIIIIIIIIIMinitMlllllltHlll|IIIIIIIHMMM2 E iiimiiiiiiiiiin itiiiiiiiiiiiiiini iiiiiniiiiiniiiiiii s-fiooch. Dames-en Heerenkleeding k Hoogewall -14,'s-Gravenliaoe EENIGE SPECIALITEIT in ^2 1| KRIMPVRIJE |l || GEZONDHEIDS- a gf ONDERGOEDEREN fg Nederlandsch Fabrikaat #B TRICOTHUIS ia HET Ba 4 AMSTERDAM R«g. Sreestraat 35 TEL NOORD 6O8& HAARLEM Gr. Houtstraat 143 TELEFOON 1465. i^a r-a li Tot het bouwen van Villa's en Landhuizen zijn prachtige heuvel achtige BOSCHTERREINEN te koop in het OOSTERPARK te Lage prijzen, mooie wegen, gas, electr. licht, water. IV. Maatschappij tof Eiploit. van Hei Oosterpark Dir. i. I. STOKMANS & OTTO SCHULZ Tel. Int. 38 & 48 RIJWIELBAND N PRIJZEN NAGENOEG ALS DEN OORLOG mini int u m minimi minimi u" l 111 HET ROODE LAMPJE Slgniflsche Gepeinzen 1. CREDO.... In het Klooster (l). Nu de diepst moogelijke oprechtheid ! Ik wil waarheid, waarheid, niets dan waar heid en de gansche waarheid. Daarbij wil ik mij om iets anders niet be kommeren. Met ingehouden adem wil ik waarneemen, hoe de naald wijst van het kompas in mijn ziel. Ze trilt en schommelt, maar keert toch telkens terug in ne richting. Er i's een waarheid, en die heet ook werke lijkheid en ook zaligheid. En daaraan hebben wij deel, anders zouden wij niet naar het geheel verlangen. (2). Somtijds op enkele zeldsame en wóndervolle momenten, krijg iR een korte gewaar wording van het Weezen datTdierbaar is en oneindig tegelijk, en van zijn oneindige, ooveral heerschende werksaamheid. Ik heb het eens gedroomd in den vorm van een eindeloos uitgestrekt veld, waarop alles leefde en be woog, als een woelende lava-massa, de boodem bewoog in kolken en er verreezen en verzon ken wonderlijke groeisels zoover het oog reikte. En dat was het eeuwig-scheppende en weeder vernielende Weezen, de Oer-geest, de Al-ziel, de krachtbron van alle beweeging, de Bedenker van alle natuurwetten, de Droomer van alle Lust en Schoonheid, de altijd-door nieuwe Zegger en Doener, de Verzinner van steeds nieuwe vreugden en Brenger van steeds nieuwe voor de Vreugde noodzakelijke smarten. En daarbij zoo innig, zoo teeder, zoo lief, zoo dier baar, zoo zacht en minnelijk. Zuigkindjens donzen kopje aan ouder wang !" iiiiiiiiiiMiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiriiiiiiii iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiuiiiiiiii IIIIIIIIIIIIIIIIIIIIHIII (3). Maar wacht! die Innige en Teedere beweegt ook de sterren, de zonnen doet hij wentelen, Algol en Arcturus en Sirius veel machtiger dan onze zon en licht-eeuwen verwijderd, en de Melkweg doet hij fonkelen van millioenen zonnen.... Wacht even ! eer we nog n woord zeggen : vergeet de verhou dingen niet. Bedenk toch bij elk woord de verhoudingen ! Geen Algol, geen Electron is ooit zoek" zegt de dichter Adwaïta. Electron, het duizendste van een atoom, beweegt in licht-snelheid, maakt billioenen trillingen in de seconde.... En Algol, de Zo:1. waarbij onze zon nietig-is.... De botsing vzn twee Algol's kan gansche zonnestelsels Vervluchtigen. En zulk een bot sing kan heeden geschieden en oover twee duizend jaren eerst tot ons koomen als lichtbericht. En de Melkweg is geen kristal-zand, maar een strooisel van zonnen. Denk om de verhoudingen ! bij al wat ge oover den Algeest zegt. Hij is vlak bij ons, in ons, n met ons, maar ook ver! ver! vreesselijk en hoopeloos ver. Het moest ook niet klinken: ,,Hij" of Zij" Dat kan mis leidend zijn. Waarom altijd. ',Vader" en niet Moeder"? Is dat misschien Joodsch? Maar het -is veel te menschelijk. Er is zooveel onzjnnigs in ons machteloos woordspel. Onthoud het! vergeet het nooit, het kan niet genoeg herhaald: denk om de valschheid aller woorden ! en denk om de verhou dingen ! Dat moeten de wachters zijn voor onze lippen. Zooals de wél-toegeruste duiker af daalt in de diepe zee, terwijl de zuurstof hem in buizen wordt toegezonden zoo moeten wij dalend in de diepten van het on eindige en onbegrijpbare, blijven ademen door het besef van de immense verhoudingen, en de valschheid der woorden. (4). Als ik nu het leeven der kloosterlingen meeleef, en hoor hoe zij. om hun hooge geestelijke spanning te bewaren, tallooze malen per dag de schoone woorden herhalen, ns door hun groote profeeten gesprooken dan denk ik, vragend in allen erbied : wordt hier niet het woord door al te veel verheerlijking versteend en gedood? Doodgedrukt onder hun liefde? Als ik in mijn meditaties, vaste spreuken zou kiezen, die niet genoeg herhaald kunnen worden, en die juist bij hun herhaling de eigen misleiding opheffen, dan zou ik, na ieder gebed, bij eiken psalm, bij elk gewijd woord er aan toevoegen : ik weet, dat mijn woorden valsch en misleidend zijn, maar ik heb niet beetc-r. En ik vergeet de verhoudin gen met : Algol!!!!!! Electron " Symbool van de innigheid, maar ook van du afstand tusschen God en Mensch. (5). Er is zulk een Hoogst Weezen. Daar omtrent valt niets te bewijzen. Wie het weet, denkt niet aan bewijzen. Het idee bewijzen" is eeven dwaas als het feit stellig is. En die stelligheid kan somtijds recht leevendig in ons worden, met een onmeetelijke verbazing, dat men dit nu voor 't eerst beseft. En dan volgt bij mij een heerlijk gevoel van verwon dering en matelooze vreugde ??of liever eer en trots, dat ik deel heb aan dat Feifen behoor tot dat Weezen. " f En het verstand zegt nuchter-weg: óf er is niets, of er is een scheppend en denkend weezen, waardoor alles bestaat. En iets is er, al zou men het niets" noemen. Het tertium der materialisten zou zijn : een dood heelal, dat leevende weezens kweekt. Dit acht ik oovergroote dwaasheid. (6). Maar dat Weezen is ook een vreeselijk Weezen. Ja, het allerwreedste en ontzettendste doet Het gebeuren. Zijn Recht is niet ons Recht, het gruuwelijkste wat gebeurt is Hem niets. Een Electron teegen Algol. Hij is on noemelijk wreed, maao ook onnoemelijk goed. En zijn verschrikking kan door ons vertrouwend worden ondergaan. Wij zijn immers n met hem? (7). Als wij God almachtig noemen, dan zeggen wij een machteloos en misleidend woord. Het is vol innerlijke dwaasheid. Want wat is al? Behoort de toekomst er toe? En de leugen? En 't verleeden? God kan niet liegen. Het almachtig Weezen kan dus toch enkele dingen niet. Dit alles is ijdel woordspel. Onthoud het! Zeg geen ijdele dingen, of "' " "iniHiiwiimiimiii mitiiiiiiitttiummiiimmitmtuniim S P AA NS OH, E H G ELS O H, FRAMSCH, DUITSGH oto. Borll1z-Sohool\ Heerengraoht 4Sf H. 3288 Pract. Onderwijs door buitenl. Leeraren zeg ze niet zonder waarschuwing ! (8). Eén ding is noodig om te kunnen leeven, zoodra wij Gods bestaan weeten en gevoelen. Dat ne ding is: het vaste geloof, dat Hij --'of Het?ons kan leiden en wijzen. Dat er x.ooiets is in ons als een stem, die ons zegt, hoe wij moeten gaan. Want wij staan ieder oogenblik voor een keuze, waarin we moeten beslissen, zus of zoo. Wij moeten kunnen aanneemen, dat er een goede en een verkeerde weg is, en dat wij innerlijk geraden en gewaarschuwd worden, en die raad en waarschuwing moeten volgen. (9). Het was de tweede nacht in het Kloos ter. Ik had alle diensten meegemaakt, be halve de matinen, en mijn ooren waren vol gebedsgepreevel en Gregoriaansch gezang. f. Maar n uur was ik buiten geweest en had geluisterd naar de leeuwerikken, naar het gekrijsch der gaayen, naar het spreeuwengekwetter in de hooge iepen. En ik had het oude stadje gezien, het witte kasteeltje,'door zijn gracht omgeeven, en de zware boomen en al het tintelende groen. Het gras blonk van jonge frischheid en in de verte lokte de weemelende hei met brem en geurige gagel. Aan die wandeling motst ik denken, als aan een kostelijk juweel op een achtergrond van kil en strak, streng en grimmig kloosterleeven. Maar ik genoot ook meer en fijner juist omdat ik dat leeven had geproefd. Het herdenken van de wandeling was een wondere teere vreugde. Daar was God's stem. (10) Ik sliep terstond, maar vóór de matinen ontwaakte ik met heevige hoofdpijn. Ik was zeer beklemd en onrustig. Toen viel mij in, dat ik verzuimd had mijn raam oopen te zetten. Ik stond op en liet de frissche, balsemgeurige nachtlucht in. Wat was het mild daarbuiten ! De maan scheen achter langsaam drijvende schape-wolkjes en alles zweeg en peinsde. Toen ging ik slapen en mijn hoofdpijn ver dween en ik ontwaakte verkwikt vóór het morgen-gebed. (11). Is deeze symboliek niet ooverduidelijk? O mijn goede ! mijn lieve ! mijn groote Geliefde! ik heb je verstaan, verlaat mij nu niet. Ik vertrouw ! ik heb altijd vertrouwd ! (12). Hoe men U noeme, Jezus of God, of Oergeest, of Drievuldigheid ! wat zegt het mij?Ik heb de zoetheid van je stem gehoord die niet kan bedriegen. Mijm binnenste hart is aangeraakt, mijn tranen hebben gevloeid, en ik durf rechtop gaan steunend op mijn staf en mijn schat die mij niet bedriegen of begeeven zal. Ieder moet het eenmaal zeggen : hier hoor ik en erken ik God's stem. Ieder ! zonder uitzondering. Onverbiddelijk. Niemand kan de verantwoording van zich schuiven. Want ook de blind-gehoorzame, de klooster ling, heeft in zich een stem gehoord, die hem zeide dat gehoorzaamheid goed is, om het heilige Woord en het ware geloof van geslacht op geslacht oover te leeveren. En daarom gehoorzaamt hij, omdat zijn eigen reede, en zijn eigen oordeel hem zeggen dat deeze stem in hem, God's stem is. Niemand kan dat bewijzen, en alleen zijn eigen oordeel kan hier beslissen. Al wil hij zich geheel door anderen laten regeeren, die wil is toch zijn eigene. Niemand, niemand kan de verantwoording ontloopen, die God's hoogste gave, de vrije wil, onvermijdelijk met zich brengt. Lioba zegt: Maar Satan, zegt men, kan in onervarenen nabootsen d'innerlijke stem van God _ en slechtheid kleeden in zeer lieven schijn". Maar toch !.... ns moeten we den twijfel opgeeven of door ons geloof ooverstemmcn. F K E D E K l K VAN D li N iitiiiiimimiiitiiiiHiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiintiiiiiiiiiiiiiin inuiiii Gedeponeerd Handelsmerk Dit merk op Uwe rookartikelen garan deert U kwaliteit. VOOR ENGROS: IAN AlfflllTSE DEN HAAG

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl