De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1920 22 mei pagina 3

22 mei 1920 – pagina 3

Dit is een ingescande tekst.

22 Mei '20. No. 2239 DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VUUR NEDERLAND TOURNOOIVELD Naaml. Venn. Amsterdamsche Bad- en Zweminrichting Over 't Y. Geopend het nieuw gerestaureerde Café-Bestaurant W. F. H. MOOIJEN, Telefoon O, 1158 EXPLOITANT Lunch Diner Souper la c art e DINER- en AVOND-CONCERT HNIIIIIMIIIIlUIIIIIMHMIIIIIIIIIIIIIIllHllllllllllllllllllllllllllllllMIIHIIIIIIIIINIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIMIIIIIIIIMIMIIHIinillll. STARK'S OXYDOL" ! (CHLORAS-KALICUS TANDPASTA) | Numl. Vmn. STARK ft Co. - Chemisch. Fabriek 's-HAOE", 's-Brmnhagi inniiniiiinriim"iiiiiiiiiiiiiniiiiiin"nn m ? 3 taa roOFWEBTEGETW^^^ ChQISTOFLE SBECIAUTEIT IN ^CNTE BROMZET1 LJUXEAPT1KELETL, __ ? HOTEL O ES GALERIES TEL, S 44O. SCHEVENINGEN. Hotel de familie de Ir ordre. Restaurant Afternoon-Tea-Concert Gelieve tijdig kamers te bespreken. -[Prosp. op aan vraag Ged, MEI & JUNt reductie op KamerprJJxen DE AMSTERDAMMER Weekblad voor Nederland kost slechts f 6.25 per half jaar CHEMIGRAFISCHE KUNSTINRICHTING % DIRK SCHNABEL AMSTERDAM. FLICK's BOOMSCHORS (Het Ongiiveoaird) Fabrikui ) Is Chocolade in.'een vormenvan een samen stelling als in geen ander Fabrikaat wordt teruggevonden. OVERHEERLIJK VAN SMAAK! EIVH ttSP» FUCK ? Opjiricht 1145 Itfliuranciiri Anstgrdiin KINDERKOUSEN CLICH'S VOOR ZWART- EN KLEURENDRUK. ONS NIEUW PROCËDËIS KOPERDIEPDRUK GESCHIKT VOOR ELK PAPIER. FANTASIEFABRIEK DEDEM5VAARTru,107 VRAAGT UW WINKELIER Rooki "<JAARBEURS UTRECHT fabrikant Fa J J.van der Pas. -s-Bosch Alleen l ongeschonden sluitehquet l waarborgt kvoh'teit. AA6 ROTTERDAM AMSTERDAM Plano's, Vleugels en Kunstspolalano's door Huur In eigendom verkrijgbaar, mits In drie laar afbetaald. Briev» No. 1481, Buruu v» dit Blad liiiiiiiiiiiuiiiiiiiiiiiiiuiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiinniiiiniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiif HEEREN MODE-ARTIKELEN i H » HEERENSTRAAT 12, GRONINGEN S TELEFOON 1083 IllllilillllllllllllllllllllllllllllllllllllllilllllllllllllllllllllllUlllllllllllll Spoors Mosterd WA spoorjr. Culemborg I talschrift RlEHTS BALï^LJ^-^/O^gTpostw. bij RIËNTS !elfond. 93 Cent f r. <nr* ^ . ^^^ BALT, Haag. Mond. In den Boekh. en na JHMÉ* ^^\. l^^^Ëej*^ en schrift, ond. Mede door het bezit van Uw Diploma werd ik benoemd als Ambtenaar ter Secretarie*" (w.g.) H. K. te O. RIJWIELBANDEH KWALITEIT BETER i DAN OOIT TE VOREN l PRIJZEN NAGENOEG ALS VOOR l DEN OORLOG Buitenband f 7.50 Binnenband 3.50 lllllMlIlllllllllltllllMllllllIllllllllintMIlHIlIIlllllMMIlllllllllintllllllintlIIMIIMlIIllllllllllItllI imimmmiti m n n i u iiimnmi ,n iiiiiiiiiiiiiitiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiliiiiiiitiiiiiiiiiiiiiiu INVOERING VAN DEN KINDERRECH TER EN VAN DE ONDER TOEZICHTSTELLING VAN MINDERJARIGEN } Reeds jarenlang en van verschillende zijden werd aangedrongen op invoering hier te lande van een afzonderlijke rechtspraak voor kin deren. Over deze aangelegenheid bestaat een uitgebreide litteratuur. Het bekende acade misch proefschrift van Mr. van Verschuer was geheel aan het onderwerp gewijd en ook in de Nederlandsche Juristen-vereeniging werd het enkele jaren geleden uitvoerig behandeld. Dein 1901 ingevoerde, zeer goede, materieelrechtelijke Kinderwetten konden niet tot haar recht komen, aangezien het formeele recht er niet mede in overeenstemming en niet mede gewijzigd was. Vergetenwas vooral het groote beginsel dat het misdadige kind in de eerste plaats kind is en dan ook als zoodanig be handeld moet worden. Deze anomalie heeft tengevolge gehad dat de berechting langzaam gaat en in den regel niet tot een goeden uitslag leidt. Tusschen rechter en beklaagde bestaat niet voldoende contact; na de uitspraak houdt dit contact zelfs geheel op en de rechter mist de gelegen heid om na te gaan of zijn vonnis doeltreffend is geweest. De voor volwassenen bestemde. vormen van berechting zijn voor het kind ten eenenmale onbegrijpelijk.vVan een wijziging in de genomen (straf)rnaatregelen is in verre weg de meeste gevallen geen sprake meer. Een principieel verschil tusschen civiele en strafrechtelijke behandeling bestaat voorts niet. De burgerlijke rechter kau een jeugdig persoon wél in een Tuchtschool, niet in een Rijksopvoedingsgesticht doen opnemen; de strafrechter kan geen ontheffing of ontzetting uit de ouderlijke macht uitspreken. Terbeschikking - van - de - Regeering - stelling is wettelijk geen straf, in de praktijk echter wel. De strafrechter kan deze uitspreken, de civiele rechter plaatsing in een Tuchtschool gelasten. Uiteenloopend zijn de meeningen of men den alleenrechtsprekenden kinderrechter be hoort te hebben of wel een kinderrechtbank ; voorts omtrent de vraag tot hoeverre en in welke richtingen zich de bevoegdheid van den Kinderrechter behoort uit te strekken. Veel werd verwacht van de onder toezichtstelling en van uitbreiding van het instituut der voorwaardelijke veroordeeling. Ten slotte behoort een afzonderlijke regeling te worden getroffen voor imbecielen, zwak zinnigen, idioten en psychopathen; het aantal der laatsten is grooter dan men gewoonlijk vermoedt. Na lang wachten is dezer dagen in af wachting van een algeheele herziening van het Wetboek van Strafvordering ingediend een wetsontwerp,tot invoering van den Kinder rechter en van de onder-toezicht-stellingvan minderjarigen. In de Memorie van Toelichting ervan wordt betoogd dat er tal van gevallen zijn waarin de verwaarloozing vau het kind of zijn mis dadige zin niet zóó ernstig is dat ter beschikkingstelling of ontheffing of ontzetting uit de ouderlijke macht absoluut vereischt worden, terwijl het evenmin wenschelijk is de opvoeding (?) van het kind onveranderd te laten. Het geldend stelsel is een stelsel van uitersten'en daar men om verschillende rede nen niet al te spoedig tot ontzetting of ont heffing overgaat?o.a. geldt het bezwaar van niet dan bij dringende noodzaak te willen ingrijpen in de ouderlijke macht valt deze opvatting voorzeker zeer toe te juichen. Tot nu toe was in ons land, in tegenstelling met andere rijken, het wettelijk instituut der ondertoezichtstelling onbekend ; wel bestaat er, vooral in liet leven geroepen door wijlen professor Mr. van Hamel, een surrogaat, het patronaatswezen, doch dit werkt bijna altijd onder zeer ongunstige omstandigheden en de uitkomsten zijn dan ook weinig bevredigend. Zoo is ook het ontslag uit een Tuchtschool definitief en niemand kan de ouders van een ontslagen Tuchtschoolscliolier dwingen, een dag langer dan zij wenschen, in het over hun kind uitgeoefende toezicht te berusten. Voorgesteld wordt in te voeren een op de wet berustende, goed georganiseerde onder toezichtstelling, waaraan elk kind, voor wie(n) het noodzakelijk blijkt, kan worden onder worpen. Deze maatregel zal, als een zachtere vorm van ontzetting uit de ouderlijke macht, moeten kunnen geschieden tegen den wil der ouders ; zooals bekend is kan ontheffing uit de ouderlijke macht alleen met hun toe stemming worden uitgesproken. Wellicht zullen de gronden tot ontzetting moeten worden verruimd. De autoriteit, die de onder toezichtstelling gelast, zal, met het oog op de ingrijpende werking ervan, noodzakelijk moe ten zijn een rechterlijke; het ontwerp nu stelt voor bij elke arrondissementsrechtbank te benoemen een specialen Kinderrechter, als enkelvoudige kamer, een jurist derhalve. De bevoegdheid van den kinderrechter zal in tweeerlei zin beperkt zijn ; zij strekt zich niet uit tot al die gevallen van volontaire jurisdictie waarin de rechter ten aanzien van het familierecht slechts regelend optreedt, en is in strafzaken beperkt tot de zoodanige, waarvan de rechtbank kennisneemt. Het zal dus binnenkort komen, ten minste,wij willen 't hopen, tot de benoeming van kinderrechters. Daarbij zal cte Regeering natuurlijk te letten hebben op voldoende juridische kennis en bekwaamheid van den te benoemen ambtenaar, maar vooral niet minder op eigenschappen van hoofd en hart. Ancienniteitsrechten en neiging om een rechter lijk ambtenaar om eenigerlei reden vooruit te helpen mogen zeker niet in aanmerking komen. Er moeten bewijzen zijn dat de a.s. kinder rechter liefde en belangstelling heeft voor het kind, dat hij in de praktijk de werking der kinderwetten geleerd heeft, veel met kinderen heeft omgegaan, paedagogische bekwaamheid bezit en wat ik zou willen noemen gezicht" op kinderen heeft, hen weet te doorgronden en met hen mee te leven. Heeft men bij uitstek deskundige en in alle opzichten bekwame kinderrechters benoemd, de keu/e zal moeilijk zijn '. dan zal hooger beroep van hunne beslissingen op het Gerechtshof, zooals hut wetsontwerp voor stelt, althans voor bijna alle soorten beslis singen, kunnen vervallen. De Regeering betoogt zelve dat ,, bijzondere ervaring in kinderzaken niet mag worden verondersteld bij een gerechtshof aanwezig te zijn." Handhaaf^ men het hooger beroep, dan komt men immers weer terug, voor een deel, tot de soort rechtspraak waarvan de nadeelen voor kinderen onvoorwaardelijk erkend worden en wordt het werk van den kinderrechter partieel weer vernietigd. Salva reverentia lijkt mij een Gerechtshof wel het meest ongeschikte college om recht te spreken in die soorten kinderzaken, wier afdoening tot de competentie van den a. s. Kinder rechter zal behooren. Het maken van eenige uitzonderingen is natuurlijk te verdedigen. Ten slotte teeken ik nog aan dat hij, die het toezicht zal uitoefenen Gezinsvoogd'' zal heeten, terwijl ook vrouwen benoembaar zullen zijn. j,, g Mr. D. W A c K i i: L N' s i n N iiuiiiiilifiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiiiii ..... iiiiiiiiiiiiimiiiigi SPAAMSOH, EMOELSCH, F R AH 9 O H, DUITSCH oio. Borlllz-Sohoot Heerengraoht 451 H. 3286 Pract. Onderwijs door buitenl. Leeraren iitiitiiiiiiittiiiiimiiiiiimiimmmimiimiii HET ROODE LAMPJE Signifische Gepeinzen 1. CREDO ? n het- Klooster (13) Ik wilde zeggen, dat het Al, de Oergeest, goed moet zijn. Maar de woorden zorg vuldig beproevende en hun weezen ,cn waarde naspeurend, kom ik tot deeze gedachte: dat wij eigenlijk in twee woorden hetzelfde zeggen, want als we iets goed" noemen, dan wil dat zeggen, dat het onmiddelijk betrekking heeft tot de Oergeest, tot God. Goed", deugdsaam", waarachtig" zijn woorden, die uitdrukken : zóó, als de Oergeest in volmaaktheid is." Een andere beteekenisiserniet aan te verbinden. Dus te zeggen, dat God goed is, is een tautologie, het is het zelfde in twee woorden. * (147*Gedenk ! gedenk ! ??al onze woorden zijn ontoereikend en dus misleidend. En gedenk de verhoudingen in : goed en goed. Er is Electron-deugd en Algol-deugd. Maar in ons is de verbinding van beiden wij weeten het bestaan van beiden, wij zijn halfweg tusschen beiden. * (15) Gedenkt, menschen, wat onze woorden zijn. En dat de Waarheid i's, omdat er iets is. En dit is al zóó wonderbaar en verrukkend ! * (16) Je bent mij innig geweest en zoo ver wordt door 21.000 artsen erkend ml» het beste versterkingtmiddel voof Zjenuwen en Lichaam. troiiwclijk1. Laat niet af. Ik wil je behouden cu je, wilt mij behouden.'' De monniken knielden voor het altaar en ik heb met hen geknield. Maar toen zij allen weg waren heb ik U een kushand toegeworpen, alleen waren wij, gij en ik. Het roode lichtje sprak tot mij : en beloofde mij niet te verlaten. * (17) Hoc lauw was de lente-wind. Ik zat neer, tevreeden - en glimlachte teegen het helle groen der jonge blaadjes, en sprak vrien delijk met de menschen. Mijn Vriend was met mij. Toen ging ik langsaam oover de akkers en het was alles Uod en alles goed ! * (18) Mcnscheti ! ik word mild met mijn ver trouwelijkheid. Dat duet de ouderdom. Wal maal ik er nog om of men mij miskent of misverstaat, of bespot. De Doud is zoo digtbij. Ik behoef geen schuilnamen te zoeken, m'ich de naakte Waarheid in een bont fantasie kleed te hullen. Ik spreek uit, wat mij gewigtig voorkomt. Ik behoef niemand te vree zen of naar de oogen te zien. Wat ze kunnen aantasten is toch den Dood vervallen. En wat mij blijft, daaroover heeft niemand macht dan mijn God eu ikzelf. * (19) Is liet nu duidelijk, dat de woorden God" en Goed" hetzelfde beteekeuen? Dit is het rechte onderwerp voor meditatie. De meditatie van veeleti is een voortduurend herhalen en zich inprenten van reeds bekende woorden, langs die treeden van woor den trachtend te stijgen tot den hoogsten trap. Maar wie de waarheid zeer lief heeft, doet alle bekende woorden weg, en stijgt tot woordlooze aandacht, weetend dat alle woor den afslijten en gebrekkig en misleidend zijn. Als men iets goed" noemt, wil dat dan niet zeggen, dat het gaat in de goede", dat is : de gewenschte" richting? Neemt dat dan niet implicite aan, dat' er n doel is voor ons allen? En welk ander doel kan er voor ons zijn als het Hoogste Weezen, het Al-omvatten de? Al-bestuurende? Welks weezen is zalig heid? mmm & FOLMER Want goed" beteekent toch niet prettig voor 't individu", maar heilzaam voor Wie liet woord goed" gebruikt, duidt daar mee aan implicite -? dat hij aanneemt het bestaan van een ,,heil'! voor allen waarheen liet goed" genaamde wijst en voert. Hetgeen insluit onsterfelijkheid, het bestaan van een hoogste Weezen dat ook is zaligheid. Aldus leert signifische meditatie : # (20) Men kan niet zeggen, dat God almach tig is. Het woord is dwaasheid. Men kan ook niet zeggen, dat God niet almachtig is. Dat ware, zoo moogelijk, nog grooter dwaasheid. God kan niet liegen, niet zondigen, niet onjuist denken, niet onrechtvaardig zijn, niet anders zijn, dan Hij is, het verleeden niet on gedaan maken, misschien ook niet de toekomst anders doen worden dan Hij vastgesteld heeft. Hij kan nog een oneindig aantal dingen niet. Hij kan ook niet dwalen, wat zijn schepselen wél kunnen. Toch is dit alles dwaasheid. Want er is niets wat zich aan God's macht onttrekken kan. En wie zou zeggen, dat Hij niet almachtig is, spreekt zichzelf teegen. Want het is de op perste macht, die wij God noemen. Het woord God is almachtig" heeft dus deeze waarde : dat, waaraan wij de hoogste macht toekennen, heeft de hoogste macht." Dus weer een tautologie. Zoo ishet ookmethetwoord,,rechtvaardig". God] is niet rechtvaardig en nok niet on rechtvaardig. Wii hebben gezegd : ei' moei ecu Wtrzcn 'zijn, dat goed is. Wij noemen dingen goed, wanneer zij gaan, zooals wij willen. Den aller besten - - door ons meest wenschelijk geachten weg. Wij noemen iets rechtvaardig" als het gebeurt naar Gods wil. God noemen wij dus niet rechtvaardig alsof er een Recht was booven Hem, maar wat Hij wil noemen wij rechtvaardig, omdat Hij het wil, omdat Hij het wil, omdat Hij het wil. Gedenk, broeders en zusters ! de machte loosheid en het bedrog der woorden. En er zijn Algol-woorden en Electronwoorden, J;t (2i) Mijn lieve monniken, die mijn avond vertroost met Uw vroomheid en zachtmoedig heid, verwerpt mijn avondgave niet. Het is echt. Ziet naar het roode lichtje. Het zal U getuigen, dat mijn bedoelingen zijn die van liefde en waarheid. Als gij allen zweegt, in heilige stilte, baden wij gezamenlijk en ik bad met u. En uw lippen bewoogen, maar de mijne waren stil. Stil als het roode lampje. Want ik liet geen woorden toe in mijn gebed. Gij spraakt de welbekende woorden, veele duizende malen gezegd. Maar in mijn hart sprak het licht zonder woorden. Want ik wil zijn zoetheid proeven zonder tong, en zijn liefde verstaan zonder woorden. Die is onzeg baar. * (22) Maar al is de oceaan der Werkelijkheid voor menschen onpeilbaar, zoo kunnen, wij haar toch bevaren in onze zwakke broozc vaartuigen van woorden en betoogen. Wij kunnen er de veilige kust meede bereiken. Mits wij erop letten, dat de vaartuigen lek zijn, en wij nimmer verzuimen ze leeg te hoozen. Gestadig moeten wij acht geeven en rusteloos moeten wij arbeiden, om te blijven drijven. Tot het land van woordeloos begrijpen en onzinnelijk waarneeinen is bereikt. * (23) Vijfduizend jaren hebben de Egyp tenaar? gewoond aan den Nijl die hen voedde en laafde - en zij dachten, dat de Nijl uit den Jieeniel viel. Nooit hebben zij gepoogd te wceten, waar de Nijl vandaan kwam. Eeuwen en eeuwen spraken de menschen elkaar de heilige woorden na, en ze vroegen niet, waar ze vandaan kwamen; hun oorsprong, noch hun waarde onderzocht men. Maar de tijden worden vervuld; in n eeuw hebben de menschen doorzocht en door grond alle verborgen plaatsen der aarde. In honderd jaren vonden zij, wat zeeven duizend jaren hun aandacht ontging. Nu is de aarde bekend. Maar het bedrog der woorden ontgaat nog ieders aandacht, ja'. zorgvuldig waken de besten en vroomsten, dat het niet aan liet licht koome. (24) fX' reegen ruischt gestadig, buiten wordt de waereld gedrenkt. Hier in de kille kloosterkerk ziet men de adem als dampwolkeu uit de biddende monden koomen. Op de beweegende lippen glinsteren lichten. De schilders noemen het sputiglichten. Het deed denken aan de Pinksterlichten van de apostels. De monden gaven licht. * (25) Ik zag de vaders en broeders elkander den broederkus geeven, bij de Zondagsche hoogmis ??en zij deeden het zoo eenvoudig, 7.00 zonder eenige affectatie, dat ik wel in hunne rij had willen staan ??alleen om die hroederkus. F R r: n R K i K v A \ \'. E n t: s CADILLAC Het Meesterstuk der Autotechniek Importeur: K. LANDEWEER, UTRECHT

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl