Historisch Archief 1877-1940
22 Mei '20. No. 2239
DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VUUR NEDERLAND
TOURNOOIVELD
Naaml. Venn. Amsterdamsche
Bad- en Zweminrichting Over 't Y.
Geopend het nieuw gerestaureerde Café-Bestaurant
W. F. H. MOOIJEN,
Telefoon O, 1158 EXPLOITANT
Lunch Diner Souper la c art e DINER- en AVOND-CONCERT
HNIIIIIMIIIIlUIIIIIMHMIIIIIIIIIIIIIIllHllllllllllllllllllllllllllllllMIIHIIIIIIIIINIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIMIIIIIIIIMIMIIHIinillll.
STARK'S OXYDOL" !
(CHLORAS-KALICUS TANDPASTA) |
Numl. Vmn. STARK ft Co. - Chemisch. Fabriek 's-HAOE", 's-Brmnhagi
inniiniiiinriim"iiiiiiiiiiiiiniiiiiin"nn m ? 3
taa
roOFWEBTEGETW^^^
ChQISTOFLE
SBECIAUTEIT IN ^CNTE BROMZET1
LJUXEAPT1KELETL, __ ?
HOTEL O ES GALERIES
TEL, S 44O. SCHEVENINGEN.
Hotel de familie de Ir ordre. Restaurant
Afternoon-Tea-Concert
Gelieve tijdig kamers te bespreken. -[Prosp. op aan vraag
Ged, MEI & JUNt reductie op KamerprJJxen
DE AMSTERDAMMER
Weekblad voor Nederland
kost slechts f 6.25 per half jaar
CHEMIGRAFISCHE KUNSTINRICHTING
% DIRK SCHNABEL
AMSTERDAM.
FLICK's
BOOMSCHORS
(Het Ongiiveoaird)
Fabrikui )
Is Chocolade in.'een
vormenvan een samen
stelling als in geen
ander Fabrikaat wordt
teruggevonden.
OVERHEERLIJK VAN SMAAK!
EIVH ttSP» FUCK ? Opjiricht 1145
Itfliuranciiri Anstgrdiin
KINDERKOUSEN
CLICH'S
VOOR ZWART- EN KLEURENDRUK.
ONS NIEUW PROCËDËIS
KOPERDIEPDRUK
GESCHIKT VOOR ELK PAPIER.
FANTASIEFABRIEK
DEDEM5VAARTru,107
VRAAGT UW WINKELIER
Rooki
"<JAARBEURS
UTRECHT
fabrikant
Fa J J.van der Pas. -s-Bosch
Alleen
l ongeschonden sluitehquet l
waarborgt kvoh'teit.
AA6
ROTTERDAM
AMSTERDAM
Plano's, Vleugels en
Kunstspolalano's door
Huur In eigendom verkrijgbaar,
mits In drie laar afbetaald.
Briev» No. 1481, Buruu v» dit Blad
liiiiiiiiiiiuiiiiiiiiiiiiiuiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiinniiiiniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiif
HEEREN MODE-ARTIKELEN i
H » HEERENSTRAAT 12, GRONINGEN
S TELEFOON 1083
IllllilillllllllllllllllllllllllllllllllllllllilllllllllllllllllllllllUlllllllllllll
Spoors
Mosterd
WA spoorjr. Culemborg
I talschrift RlEHTS BALï^LJ^-^/O^gTpostw. bij RIËNTS
!elfond. 93 Cent f r. <nr* ^ . ^^^ BALT, Haag. Mond.
In den Boekh. en na JHMÉ* ^^\. l^^^Ëej*^ en schrift, ond.
Mede door het bezit van Uw Diploma werd ik
benoemd als Ambtenaar ter Secretarie*"
(w.g.) H. K. te O.
RIJWIELBANDEH
KWALITEIT
BETER
i DAN OOIT TE VOREN
l PRIJZEN
NAGENOEG ALS VOOR l
DEN OORLOG
Buitenband f 7.50
Binnenband 3.50
lllllMlIlllllllllltllllMllllllIllllllllintMIlHIlIIlllllMMIlllllllllintllllllintlIIMIIMlIIllllllllllItllI
imimmmiti m n n i u iiimnmi ,n iiiiiiiiiiiiiitiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiliiiiiiitiiiiiiiiiiiiiiu
INVOERING VAN DEN KINDERRECH
TER EN VAN DE ONDER
TOEZICHTSTELLING VAN MINDERJARIGEN
} Reeds jarenlang en van verschillende zijden
werd aangedrongen op invoering hier te lande
van een afzonderlijke rechtspraak voor kin
deren. Over deze aangelegenheid bestaat een
uitgebreide litteratuur. Het bekende acade
misch proefschrift van Mr. van Verschuer was
geheel aan het onderwerp gewijd en ook in
de Nederlandsche Juristen-vereeniging werd
het enkele jaren geleden uitvoerig behandeld.
Dein 1901 ingevoerde, zeer goede,
materieelrechtelijke Kinderwetten konden niet tot haar
recht komen, aangezien het formeele recht er
niet mede in overeenstemming en niet mede
gewijzigd was. Vergetenwas vooral het groote
beginsel dat het misdadige kind in de eerste
plaats kind is en dan ook als zoodanig be
handeld moet worden.
Deze anomalie heeft tengevolge gehad dat
de berechting langzaam gaat en in den regel
niet tot een goeden uitslag leidt. Tusschen
rechter en beklaagde bestaat niet voldoende
contact; na de uitspraak houdt dit contact
zelfs geheel op en de rechter mist de gelegen
heid om na te gaan of zijn vonnis doeltreffend
is geweest. De voor volwassenen bestemde.
vormen van berechting zijn voor het kind ten
eenenmale onbegrijpelijk.vVan een wijziging
in de genomen (straf)rnaatregelen is in verre
weg de meeste gevallen geen sprake meer.
Een principieel verschil tusschen civiele en
strafrechtelijke behandeling bestaat voorts
niet. De burgerlijke rechter kau een jeugdig
persoon wél in een Tuchtschool, niet in een
Rijksopvoedingsgesticht doen opnemen; de
strafrechter kan geen ontheffing of ontzetting
uit de ouderlijke macht uitspreken.
Terbeschikking - van - de - Regeering - stelling is
wettelijk geen straf, in de praktijk echter wel.
De strafrechter kan deze uitspreken, de civiele
rechter plaatsing in een Tuchtschool gelasten.
Uiteenloopend zijn de meeningen of men
den alleenrechtsprekenden kinderrechter be
hoort te hebben of wel een kinderrechtbank ;
voorts omtrent de vraag tot hoeverre en in
welke richtingen zich de bevoegdheid van den
Kinderrechter behoort uit te strekken.
Veel werd verwacht van de onder
toezichtstelling en van uitbreiding van het instituut
der voorwaardelijke veroordeeling.
Ten slotte behoort een afzonderlijke regeling
te worden getroffen voor imbecielen, zwak
zinnigen, idioten en psychopathen; het aantal
der laatsten is grooter dan men gewoonlijk
vermoedt.
Na lang wachten is dezer dagen in af
wachting van een algeheele herziening van
het Wetboek van Strafvordering ingediend
een wetsontwerp,tot invoering van den Kinder
rechter en van de onder-toezicht-stellingvan
minderjarigen.
In de Memorie van Toelichting ervan wordt
betoogd dat er tal van gevallen zijn waarin de
verwaarloozing vau het kind of zijn mis
dadige zin niet zóó ernstig is dat ter
beschikkingstelling of ontheffing of ontzetting
uit de ouderlijke macht absoluut vereischt
worden, terwijl het evenmin wenschelijk is de
opvoeding (?) van het kind onveranderd te
laten. Het geldend stelsel is een stelsel van
uitersten'en daar men om verschillende rede
nen niet al te spoedig tot ontzetting of ont
heffing overgaat?o.a. geldt het bezwaar van
niet dan bij dringende noodzaak te willen
ingrijpen in de ouderlijke macht valt deze
opvatting voorzeker zeer toe te juichen.
Tot nu toe was in ons land, in tegenstelling
met andere rijken, het wettelijk instituut der
ondertoezichtstelling onbekend ; wel bestaat
er, vooral in liet leven geroepen door wijlen
professor Mr. van Hamel, een surrogaat, het
patronaatswezen, doch dit werkt bijna altijd
onder zeer ongunstige omstandigheden en de
uitkomsten zijn dan ook weinig bevredigend.
Zoo is ook het ontslag uit een Tuchtschool
definitief en niemand kan de ouders van een
ontslagen Tuchtschoolscliolier dwingen, een
dag langer dan zij wenschen, in het over hun
kind uitgeoefende toezicht te berusten.
Voorgesteld wordt in te voeren een op de
wet berustende, goed georganiseerde onder
toezichtstelling, waaraan elk kind, voor wie(n)
het noodzakelijk blijkt, kan worden onder
worpen. Deze maatregel zal, als een zachtere
vorm van ontzetting uit de ouderlijke macht,
moeten kunnen geschieden tegen den wil
der ouders ; zooals bekend is kan ontheffing
uit de ouderlijke macht alleen met hun toe
stemming worden uitgesproken. Wellicht
zullen de gronden tot ontzetting moeten
worden verruimd. De autoriteit, die de onder
toezichtstelling gelast, zal, met het oog op de
ingrijpende werking ervan, noodzakelijk moe
ten zijn een rechterlijke; het ontwerp nu
stelt voor bij elke arrondissementsrechtbank
te benoemen een specialen Kinderrechter, als
enkelvoudige kamer, een jurist derhalve.
De bevoegdheid van den kinderrechter zal
in tweeerlei zin beperkt zijn ; zij strekt zich
niet uit tot al die gevallen van volontaire
jurisdictie waarin de rechter ten aanzien van
het familierecht slechts regelend optreedt,
en is in strafzaken beperkt tot de zoodanige,
waarvan de rechtbank kennisneemt.
Het zal dus binnenkort komen, ten
minste,wij willen 't hopen, tot de benoeming van
kinderrechters. Daarbij zal cte Regeering
natuurlijk te letten hebben op voldoende
juridische kennis en bekwaamheid van den
te benoemen ambtenaar, maar vooral niet
minder op eigenschappen van hoofd en hart.
Ancienniteitsrechten en neiging om een rechter
lijk ambtenaar om eenigerlei reden vooruit te
helpen mogen zeker niet in aanmerking komen.
Er moeten bewijzen zijn dat de a.s. kinder
rechter liefde en belangstelling heeft voor het
kind, dat hij in de praktijk de werking der
kinderwetten geleerd heeft, veel met kinderen
heeft omgegaan, paedagogische bekwaamheid
bezit en wat ik zou willen noemen gezicht"
op kinderen heeft, hen weet te doorgronden
en met hen mee te leven.
Heeft men bij uitstek deskundige en in alle
opzichten bekwame kinderrechters benoemd,
de keu/e zal moeilijk zijn '. dan zal
hooger beroep van hunne beslissingen op het
Gerechtshof, zooals hut wetsontwerp voor
stelt, althans voor bijna alle soorten beslis
singen, kunnen vervallen.
De Regeering betoogt zelve dat ,, bijzondere
ervaring in kinderzaken niet mag worden
verondersteld bij een gerechtshof aanwezig
te zijn." Handhaaf^ men het hooger beroep,
dan komt men immers weer terug, voor een
deel, tot de soort rechtspraak waarvan de
nadeelen voor kinderen onvoorwaardelijk
erkend worden en wordt het werk van den
kinderrechter partieel weer vernietigd. Salva
reverentia lijkt mij een Gerechtshof wel het
meest ongeschikte college om recht te spreken
in die soorten kinderzaken, wier afdoening
tot de competentie van den a. s. Kinder
rechter zal behooren. Het maken van eenige
uitzonderingen is natuurlijk te verdedigen.
Ten slotte teeken ik nog aan dat hij, die
het toezicht zal uitoefenen Gezinsvoogd'' zal
heeten, terwijl ook vrouwen benoembaar
zullen zijn. j,, g
Mr. D.
W A c K i i: L N' s i n N
iiuiiiiilifiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiiiii ..... iiiiiiiiiiiiimiiiigi
SPAAMSOH, EMOELSCH,
F R AH 9 O H, DUITSCH oio.
Borlllz-Sohoot
Heerengraoht 451 H. 3286
Pract. Onderwijs door buitenl. Leeraren
iitiitiiiiiiittiiiiimiiiiiimiimmmimiimiii
HET ROODE LAMPJE
Signifische Gepeinzen
1. CREDO
? n het- Klooster
(13) Ik wilde zeggen, dat het Al, de
Oergeest, goed moet zijn. Maar de woorden zorg
vuldig beproevende en hun weezen ,cn waarde
naspeurend, kom ik tot deeze gedachte:
dat wij eigenlijk in twee woorden hetzelfde
zeggen, want als we iets goed" noemen, dan
wil dat zeggen, dat het onmiddelijk betrekking
heeft tot de Oergeest, tot God.
Goed", deugdsaam", waarachtig" zijn
woorden, die uitdrukken : zóó, als de
Oergeest in volmaaktheid is." Een andere
beteekenisiserniet aan te verbinden. Dus te zeggen,
dat God goed is, is een tautologie, het is het
zelfde in twee woorden.
*
(147*Gedenk ! gedenk ! ??al onze woorden
zijn ontoereikend en dus misleidend. En gedenk
de verhoudingen in : goed en goed. Er is
Electron-deugd en Algol-deugd. Maar in ons
is de verbinding van beiden wij weeten het
bestaan van beiden, wij zijn halfweg tusschen
beiden.
*
(15) Gedenkt, menschen, wat onze woorden
zijn.
En dat de Waarheid i's, omdat er iets is. En
dit is al zóó wonderbaar en verrukkend !
*
(16) Je bent mij innig geweest en zoo ver
wordt door 21.000 artsen erkend
ml» het beste versterkingtmiddel
voof Zjenuwen en Lichaam.
troiiwclijk1. Laat niet af. Ik wil je behouden cu
je, wilt mij behouden.''
De monniken knielden voor het altaar en
ik heb met hen geknield. Maar toen zij allen
weg waren heb ik U een kushand toegeworpen,
alleen waren wij, gij en ik.
Het roode lichtje sprak tot mij : en beloofde
mij niet te verlaten.
*
(17) Hoc lauw was de lente-wind. Ik zat
neer, tevreeden - en glimlachte teegen het
helle groen der jonge blaadjes, en sprak vrien
delijk met de menschen. Mijn Vriend was met
mij. Toen ging ik langsaam oover de akkers en
het was alles Uod en alles goed !
*
(18) Mcnscheti ! ik word mild met mijn ver
trouwelijkheid. Dat duet de ouderdom. Wal
maal ik er nog om of men mij miskent of
misverstaat, of bespot. De Doud is zoo digtbij.
Ik behoef geen schuilnamen te zoeken, m'ich
de naakte Waarheid in een bont fantasie
kleed te hullen. Ik spreek uit, wat mij
gewigtig voorkomt. Ik behoef niemand te vree
zen of naar de oogen te zien. Wat ze kunnen
aantasten is toch den Dood vervallen. En wat
mij blijft, daaroover heeft niemand macht
dan mijn God eu ikzelf.
*
(19) Is liet nu duidelijk, dat de woorden
God" en Goed" hetzelfde beteekeuen?
Dit is het rechte onderwerp voor meditatie.
De meditatie van veeleti is een
voortduurend herhalen en zich inprenten van reeds
bekende woorden, langs die treeden van woor
den trachtend te stijgen tot den hoogsten
trap. Maar wie de waarheid zeer lief heeft,
doet alle bekende woorden weg, en stijgt tot
woordlooze aandacht, weetend dat alle woor
den afslijten en gebrekkig en misleidend zijn.
Als men iets goed" noemt, wil dat dan niet
zeggen, dat het gaat in de goede", dat is :
de gewenschte" richting? Neemt dat dan
niet implicite aan, dat' er n doel is voor
ons allen? En welk ander doel kan er voor ons
zijn als het Hoogste Weezen, het Al-omvatten
de? Al-bestuurende? Welks weezen is zalig
heid?
mmm & FOLMER
Want goed" beteekent toch niet prettig
voor 't individu", maar heilzaam voor
Wie liet woord goed" gebruikt, duidt daar
mee aan implicite -? dat hij aanneemt het
bestaan van een ,,heil'! voor allen waarheen
liet goed" genaamde wijst en voert. Hetgeen
insluit onsterfelijkheid, het bestaan van een
hoogste Weezen dat ook is zaligheid.
Aldus leert signifische meditatie :
#
(20) Men kan niet zeggen, dat God almach
tig is. Het woord is dwaasheid. Men kan ook
niet zeggen, dat God niet almachtig is. Dat
ware, zoo moogelijk, nog grooter dwaasheid.
God kan niet liegen, niet zondigen, niet
onjuist denken, niet onrechtvaardig zijn, niet
anders zijn, dan Hij is, het verleeden niet on
gedaan maken, misschien ook niet de toekomst
anders doen worden dan Hij vastgesteld heeft.
Hij kan nog een oneindig aantal dingen niet.
Hij kan ook niet dwalen, wat zijn schepselen
wél kunnen.
Toch is dit alles dwaasheid. Want er is niets
wat zich aan God's macht onttrekken kan. En
wie zou zeggen, dat Hij niet almachtig is,
spreekt zichzelf teegen. Want het is de op
perste macht, die wij God noemen.
Het woord God is almachtig" heeft dus
deeze waarde : dat, waaraan wij de hoogste
macht toekennen, heeft de hoogste macht."
Dus weer een tautologie.
Zoo ishet ookmethetwoord,,rechtvaardig".
God] is niet rechtvaardig en nok niet on
rechtvaardig.
Wii hebben gezegd : ei' moei ecu Wtrzcn
'zijn, dat goed is. Wij noemen dingen goed,
wanneer zij gaan, zooals wij willen. Den aller
besten - - door ons meest wenschelijk
geachten weg. Wij noemen iets rechtvaardig"
als het gebeurt naar Gods wil. God noemen wij
dus niet rechtvaardig alsof er een Recht was
booven Hem, maar wat Hij wil noemen wij
rechtvaardig, omdat Hij het wil, omdat Hij
het wil, omdat Hij het wil.
Gedenk, broeders en zusters ! de machte
loosheid en het bedrog der woorden.
En er zijn Algol-woorden en
Electronwoorden,
J;t
(2i) Mijn lieve monniken, die mijn avond
vertroost met Uw vroomheid en zachtmoedig
heid, verwerpt mijn avondgave niet. Het is
echt. Ziet naar het roode lichtje. Het zal U
getuigen, dat mijn bedoelingen zijn die van
liefde en waarheid.
Als gij allen zweegt, in heilige stilte, baden
wij gezamenlijk en ik bad met u.
En uw lippen bewoogen, maar de mijne
waren stil. Stil als het roode lampje.
Want ik liet geen woorden toe in mijn gebed.
Gij spraakt de welbekende woorden, veele
duizende malen gezegd. Maar in mijn hart
sprak het licht zonder woorden. Want ik wil
zijn zoetheid proeven zonder tong, en zijn
liefde verstaan zonder woorden. Die is onzeg
baar.
*
(22) Maar al is de oceaan der Werkelijkheid
voor menschen onpeilbaar, zoo kunnen, wij
haar toch bevaren in onze zwakke broozc
vaartuigen van woorden en betoogen. Wij
kunnen er de veilige kust meede bereiken.
Mits wij erop letten, dat de vaartuigen lek zijn,
en wij nimmer verzuimen ze leeg te hoozen.
Gestadig moeten wij acht geeven en rusteloos
moeten wij arbeiden, om te blijven drijven.
Tot het land van woordeloos begrijpen en
onzinnelijk waarneeinen is bereikt.
*
(23) Vijfduizend jaren hebben de Egyp
tenaar? gewoond aan den Nijl die hen voedde
en laafde - en zij dachten, dat de Nijl uit
den Jieeniel viel. Nooit hebben zij gepoogd
te wceten, waar de Nijl vandaan kwam.
Eeuwen en eeuwen spraken de menschen
elkaar de heilige woorden na, en ze vroegen
niet, waar ze vandaan kwamen; hun oorsprong,
noch hun waarde onderzocht men.
Maar de tijden worden vervuld; in n
eeuw hebben de menschen doorzocht en door
grond alle verborgen plaatsen der aarde.
In honderd jaren vonden zij, wat zeeven
duizend jaren hun aandacht ontging. Nu is
de aarde bekend.
Maar het bedrog der woorden ontgaat nog
ieders aandacht, ja'. zorgvuldig waken de
besten en vroomsten, dat het niet aan liet
licht koome.
(24) fX' reegen ruischt gestadig, buiten
wordt de waereld gedrenkt. Hier in de kille
kloosterkerk ziet men de adem als
dampwolkeu uit de biddende monden koomen. Op de
beweegende lippen glinsteren lichten. De
schilders noemen het sputiglichten. Het deed
denken aan de Pinksterlichten van de apostels.
De monden gaven licht.
*
(25) Ik zag de vaders en broeders elkander
den broederkus geeven, bij de Zondagsche
hoogmis ??en zij deeden het zoo eenvoudig,
7.00 zonder eenige affectatie, dat ik wel in
hunne rij had willen staan ??alleen om die
hroederkus.
F R r: n R K i K v A \ \'. E n t: s
CADILLAC
Het Meesterstuk der Autotechniek
Importeur: K. LANDEWEER, UTRECHT