De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1920 29 mei pagina 3

29 mei 1920 – pagina 3

Dit is een ingescande tekst.

29 Mei '20. No. 2240 DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND TOURNOOIVELD Restaurant-CaféLa Réserve" Rembrandtplein 44 bij de Utrechtschestraat AMSTERDAM De meest Moderne Inrichting - Huis van den Eersten Rang Dagelijks middag- en avondconcert WASSENAAR ALS WOONPLAATS ELECTR. TRAM KOMT Bouwt in het zeer rijk aan natuurschoon Villa Park ftijksdorp", gelegen nabij het dorp Wassenaar en in de onmiddellijke nabijheid der Noordzeebadplaatsen Scheveningen, Katwijk, Noordwijk aan Zee en Wassenaarsche slag. Zeldzame bosschen met golvende terreinen, prachtige' waterpartijen, heerlijke duinen met vergezicht op zee en omliggende bollenvelden. Grootte 35 H. A. Belasting Haag en Rotterdam 12 pCt., Wasse naar slechts '/'» pCt. Deze terreinen zijn geheel of ge deeltelijk te koop. Grondprijzen thans nog billijk. Jlnlichtingen verstrekt de Exploitatie Mij. Rijksdorp" JSchouwweg 34 WASSENAAR Tel. 543 Kievit .Bijvoorbeeld: Iemand met een inkomen van f 10.000 en f25.000 's jaars moet in den Haag en Rotterdam een belasting betalen van f 1200.?of f 3000.?, in Wassenaar slechts f 70.?of f 175.?per jaar.?In lift laatste geval betaalt men dus f 2825 in Wassenaar minder dan in Rotterdam en den Haag. IIIIIIIIIIIIIIIIMIIIIIIIIHHIIIIIIIHI MIIIIIIIIIIIIIHIIIIIIIIIIIIIIIHIIMIIIIIIIIIMlIIIIIMIIlllllMMIUIIIIIIIIIIlllMUIINIIIIIIIII. STARK'S OXYDOL" (CHLORAS KALICUS TANDPASTA) Naaml. Vann. STARK & Co. - Chamlacha Fabrlak 'a-HABE", 'a-Bravanhaga j MIIMmmt4INIIIHHIHt**tMIM»MMIIIIIIIMtHHimilllllimillMlllimWUMIlHIIIIMIIIIIIHiniHllfHlllinilllllfniMIIIMi; FLICK's BOOMSCHORS CHOCOlllDE (""?="") is Chocolade in een vormenvan een samen stelling als in geen ander Fabrikaat wordt teruggevonden. OVERHEERLIJK VAN SMAAK! ERVEN GASPAR FLICK ? Opgericht IÏ45 Hofleveranciers Amsterdam NV y /H 'GRAV "VAN.D H LVER. n _ .. LWES TELEFOON J ISO HOTEL DES GALERIES TEL. S 440. SCHEVENINGEM. Hotel de familie de Ir ordre. Restaurant Afternoon-Tea-Concert Gelieve tijdig kamera Ie bespreken. - Prosp. op aanvraag Ged. MEI & JUNt reductie op Kamorprl/xen Tot het bouwen van Villa's en Landhuizen zijn prachtige heuvel achtige BOSCHTERREINEN te koop in het OOSTERPARK te Lage prijzen, mooie wegen, gas, electr. licht, water. IV. Maatschappij tot Eiploit. van Het Oosterpark j Dir.).). STOKMANS & 0110 SCHULZ Tel. Int. 38 & 48 Naaml. Venn. Amsterdamsche Bad- en Zweminrichting Over 't Y. Geopend het nieuw gerestaureerde Café-Restanrant W. F. H. MOOIJEN, Telefoon C. 1158 Lunch Diner Souper a la oarte EXPLOITANT DINER- en AVOND-CONCERT f Vlougels on Kunstspolplano's door Huur in eigendom verkrijgbaar, mita In drie Jaar afbetaald. Brlmn No. 1481, Burnu v» dit Blad ft. 20 LEIDSCHESTRAAT 22 AMSTERDAM TELEFOON N. 5812 HEMDEN MAAR MAAT l^OBBBBBBIDBIBBBBBBSfei il 'EENIGE SPECIALITEIT m eigen cfrnport Dames-en Heerenkleeding -14,'s-G ra ven liane ^8 f ^8 M m BH HET KRlMPVRIjE GEZONDHEIDSONDERGOEDEREN S Nederlandsch Fabrikaat TRICOTHUIS w AMSTERDAM Reg. Breestraat 35 TEL NOORD soea HAARLEM Gr. Houtstraat 143 TELEFOON 1465. t;-.;a i-a m v. ^s Ri ?l?l IIIIII1IIIIIIIIIIIIIIIIIMIIII Illlllllllltlllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllll Straat van Dover en om den zilveren gordel" der zee, die Engeland omgeeft. Het eiland kan worden geblokkeerd, gebombardeerd, uit gehongerd en tot de overgave worden - ge dwongen zonder dat het hulp van eenigen kant kan ontvangen. De tunnel onder 't Kanaal alleen is thans nog een middel tot beveiliging van Engeland ; de tunnel alleen kan, als het volgende groote conflict komt, de noodzakelijke middelen van communicatie met het vasteland, met zijn bondgenooten daar aan Engeland waarborgen. Maar, zou men den Franschen minister kunnen vragen, als bij dat komende conflict, de constellatie der partijen nu eens anders ware, en Frankrijk niet Engelands bondgenoot maar vijand was? De wereld-historie vertelt van vreemder wonderen. Er is echter een ander belangrijker punt, waarover de heer Francois Marsal, als minister van financiën, met eenig gezag kan spreken. De Kanaal tunnel, is, zegt hij, ook een voordeelige onder neming op economische gronden. In 1901 voerde Frankrijk van Engeland in IIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIMIIIII1IIIIII Illl IIIIIIIIIIIIIIIIIIIIHIIIIIIIIIIIMIIIIIIIIIIIIMIHIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIII tllllllIlllllMIIIIMIIIIIIIIIKIIIlril RIJWIELBANDEN KWALITEIT BETER DAJI OOIT TE VOREN PRIJZEN NAGENOEG ALS VOOR l DEN OORLOG Buitenband f 8.50 Binnenband i( 3.75 goederen ter waarde van (iOO millioen francs ; deze cijfers stegen jaarlijks met ongeveer zes pCt. en bedroegen in " 1913 1.1 iü.OUO.UOO francs. In datzelfde tijdperk rees Frankrijk's uitvoer naar Engeland van 1.200.000 tot 1.456.000.00!) francs, dus een vermeerdering van nog geen l.', pCt., en in het bedoelde tijd perk was Engeland politiek bevriend met Frankrijk. In dienzelfden tijd nam de invoer uit Duitschland met gemiddeld 12 pCt. 's jaars toe en de uitvoer naar Duitschland met 7 pCt., de invoer uit Belgiëmet 5 pCt. en de uitvoer naar dit land met 7.5 pCt. Die vermeerderde handelsbeweging met Duitsch land en Belgiëvindt natuurlijk zijn oorzaak i 11 een nauwere verbinding. Zulk een nauwere verbinding tusschen Engeland en Frankrijk kan de Kanaal-tunnel brengen. Verder zon deze een oplossing zijn van de reeks problemen en pogingen voor een snellere verbinding van Engeland met het vasteland, welke men reeds sedert een eeuw overweegt. Frankrijk, Belgi en Italiëzouden daarbij in de eerste plaats geïnteresseerd zijn, maar Londen zou ook SPAAMSCH, EU G ELS O H, F R AM S OH, DUITS OH elo. Borlitz-Sohooi Heerongracht 451 M. 3286 Pract. Onderwijs door bultenl. Leeraren iiiiiiiiimiiiiifiii n HUI iiiiiniiiiiiiimiii itt*M» in i iiiiiiiiiiiiu i ui uiiuiuuiiiiiuiitiiuiimmiiiiiiiimiiiiiiiuiiiiiiimitiiiiuiiimiii i miiiumi i HET ROODE LAMPJE Signifische Gepeinzen 1. CREDO In het Klooster (26). A's ik het dikke Breviarium lees, dan voel ik mij hoopeloos dom. Mijn iatijn is verroest, en in die doolhof van psalmen en hymnen en antifoonen dwaalt mijn arma geest suf en verbijsterd rond. Welk een ge heugen moet men hebben, om dat alles te onthouden, voor iedere datum andere gebeeden en gezangen. Soms ontmoet ik hier of daar iets schoons, als een bekend vriendelijk gezicht in een groute volksmeenigte van vreemden. Maar ik heb neiging maar heet ver achteraan te zitten in het oratorium, waar niemand mij ziet. Want bij die geleerde vroometi voel ik me te onweetend. Hoopeloos dom.... of neen ! hoopvol dom. Maar toch, lieve monniken, mijn dierbaar ste Vriend, die mij eenmaal een helder ver stand en een goed geheugen schonk, die mag toch wel Zijn gaven wecrte rugneemen, nietwaar? Bij Hem is mijn verdwcenen kennis goed bewaard. Hij zal mij niet afwijzen, al ken ik geen reegel meer van mijn brevier. (27). Het blijft reegenen en ik wil buiten loopen. De abt stuurt een pater om mij te begeleiden. Is dit een beleefdheid voor mij of een beproeving voor den pater? Ik weet het niet recht en voel een ligte neiging het op gedrongen gezelschap weer naar huis te stuuren. Maar hij is zoo beleefd en goedig, hij schijnt het een eer te vinden. Nu mag hij onder mijn para plu loopen. Daar bedenk ik dat hij priester is. Hij kan consacreeren. Hoe voelt dat? Neen, de eer is geheel aan mij. Een priester onder mijn paraplu l (28). Eedele, liefdevolle, zelfverloochenende menschen, handhavers van der menschen geestelijk weezen, welk een zeegen is het in uw midden te zijn. Want gij maakt het onmoogelijk te twijfelen aan menscheliike goedheid. Neem de zwaarste verleidingen weg, voeg een vijftigtal der goedwillenden bijeen, verbind gezag en liefde tot een niet al te strenge tucht en zie, hoe goedheid en geluk ontbloeyen en zich ontplooyen voor od ! (29). ij doet mij denken aan die snelloopende vuurdragers, die een brandende fakkel aan elkaar uoverreikten van hand tot hand, als booden van vuurig bericht. Zoo wilt gij van geslacht op geslacht doen oovergaan het zuivere geloof en de schoone leer. Daartoe de volstrekte gehoorzaamheid. Met bloote handen draagt gij liet vuur en verschroeit ze tot op het been, zonder klacht. od's schoonste gaven, de vrije wil, het vrije leeven, offert ge op, om het heilige bericht te redden. Alle fiere zelfstandigheid Iaat ge varen, als het geldt booden ods te worden. die Zijn gezag verbreiden. De letterlijke woorden, de nauwkeurige zuivere traditie, die tracht ge ongeschonden te bewaren. Zoo droeg ook eens een ruiter een kind door den stormnacht. En toen hij aankwam : in seinen Armen das Kind war tod." (30). Schoon zijn uw oprechte gebeeden, uw metaal-dreunende zangen, uw liefelijke psalmen en beurtzangen. Schoon en waardig zijn Uw ceremoniën, uw ritus, uw lithurgie.... Maar gedenkt: er is Algol en er is Electron. De Maker aller dingen is eeuwig dezelfde en eeuwig veranderlijk. Hij is eeuwige Rust en eeuwige Beweeging. Gedenkt der woorden misleiding! De gansche menschheid is vergankelijk en geen woord i f bestemd te blijven, er zijn volken en talen uitgestorven. En alle talen en volken die nog leeven zullen uitsterven. Eenmaal zal er geen Sanskrit en geen Latijn meer op de aarde verstaan worden. Alle woord wordt zielloos. ij zegt : onze Heer heeft zijn eigen woord onvergankelijk genoemd. Maar dat was geen woord met vervoeging of verbuiging. Gedenkt : van alle woorden is het woord : \\O'JRD het duisterste. Des Ileeren woord staat tot het onze als Algol tot Electron. (31). Het leevende kan niet in starre vormen worden geperst. De wijsheid die het Opperste Weezen ons geeft is ieenig en beweegelijk groevend. Is de ziel van het woord God" nog dezelfde als voor twee duizend jaar? Wie thans het woord vrijheid" zegt, zegt die hetzelfde als hij die dat woord sprak voor twee duizend jaar? En het woord geloof" en het woord leeven" en de woordei Liefde, Wijsheid, Deugd en honderd anderen wie zal zeggen, dat hun ziel door de geslachten niet gansch veranderd is? Niets is gelijk gebleeven, klank noch zin. Want de ziel der woorden is niet op te sluiten in klanken. En wie de leevende waarheid wil vasthouden door de woorden strak en vast onveranderd te bewaren, die is als de ymker die een zwerm bijen wil be waren in een voogelkooi. (32). Daaiotn zijn de schoone zichtbaarhccden en klanken van oude Wijsheid en vroomheid a's teore rudimenten van vergane tijd. Er is oovera! nieuw licht gekoomen, breed eii daverend, met groote blanke wolken en heerlijk blauwe ooverkoepeling. Ons wenkt een ontzachcliikc toekomst, ook op aarde. Nieuwer, schooncr, rijker geestelijk leeven op hechter en reiner stoft'elijken boodem. Dit zegt mij het stille lichtje in het rü'ode lampje, in de scheemer-gewelven met de wierookwolken. Het blijft gloeyen, klein en getrouw, voor spellend de koomende lieht-stroomen. Algol zal vergaan, zoo goed als Sol en Sirius maar geen lectron gaat verlooren, zoo spreekt liet lampje. (33). Hoe vrij en frisch was de morgen. Daar klinkt het klinkend schuuren van een zeis die wordt gescherpt. Welk een blij leevensgerucht, de boer stond in het bedauwde gras en sleepte ruischend het metaal heen en weer. Hij dacht aan zijn koe, aan de kalven, aan de melk en ik dacht aan Pallieter, den lustigen leef-broeder. Het groote, zware klooster-gebouw wierp een schaduw ver oover de weiien. (34). Toen de kloosterkerk leeg was en nog veel stiller dan in de heilige stilten van den dienst, ging ik schuchter naar voorcn, waar anders alleen de paters koom.cn en ik knielde met mijn voorhoofd op de treeden van het altaar. Ik wist dat niemand mij zag maar ik had toch een weinig het gevoel van verleegenheid. Ook had ik wel gewild, dat iemand van de lieve monniken het zag, want het zou hem zooveel genoegen doen. Maar ik bleef gelukkig alleen, met het roode lichtje, en er was veel vreede in mij. (35). Ze moeten het echter niet te bont maken en doen alsof mijn vis comica geheel verdweenen is. Ik had eenig werk om som mige dingen ernstig op te neemcn. Een geelzijden parasol met falbala's, die wordt opgcstooken en weer dichtgeklapt, de nmdiditer bij hel Oosten zijn gebracht, waar de Britselie invloed zich uitbreidt op zoo grootsche wijze. iimininniMiiiiiuniiiimiiininmiiiiiiniinimiiinimiiiiimiiiiiiiiiiiii brelünu bonven het allerheiligste, daarbij kon ik niet ernstig blijven. Daarvoor zijn wij niet meer naïef genoeg. Dit doet ons aan als een weinig onnoozel. Zoo gaat liet als men de veroudering der uiterlijkheeden niet vermijdt en het jonge frissche leeven Ie zeer vreest. Oover ernst en ironie valt nog veel te mediteeren. Dat later. (30). Ook oover eerbied en vertrouwe lijkheid moeten wij nieuwe woordenreeksen bouwen, in signifische oovcrpeinzing. Want hartstochtelijke vertrouwelijkheid vindt eer bied te koud. De vertrouwelijke!! van onze dagen begrijpen de eerbied voor de geliefden niet. Maar onze hoogste liefde moet hoogste vertrouwelijkheid en hoogste eerbied verecnigen. Zoo deed Jezus' moeder voor haren Zoon. Toch koomen de dierbare famieljare woord jes in mij op, als ik aan het roode lampje denk. (37). En alle clcctroonen, waaruit mijn lijf is opgebouwd, trillioenen maal trilliocnen, worden door od bewoogen. Wat kan mij intiemer zijn dan dat, wat alle deelen vaji mijn lijf doordringt? En de inystieken zeggen zelfs, dat God, met al zijn wijsheid en al zijn krachten in het kleinste ding aanwcezig is. Ik spreek dit na, zonder goed te wecten wat het zeggen wil maar iets booven alles intiems zegt het zeeker. En daar Jezus is, waar de Vader is, volgens de mystieken, is ook Jezus in alle deelen van ons lijf geheel aanweezig. En in onze ziel dus toch ook? Hij is op alle plaatsen tegelijk en nergens niet. Ik spreek maar na. Misschien zegt het iets. F RED r; u i K v A N L7, r- n i: N

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl