De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1920 12 juni pagina 10

12 juni 1920 – pagina 10

Dit is een ingescande tekst.

10 DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND 12 Juni '20. - No. 2242 CHARIVARIA TT T T1 TPT TT1 T1 U J- J- -CdLJ±i JL TT" A "KT T A "NT T"1 T T-P V .A.J.SI U .ca.-LN JL U Jt±i Een aantal vereenigingen heeft zich in een adres aan den Raad der Gemeente Utrecht beklaagd, dat in Utrecht nog steeds het vrouwelijk personeel in dienst der gemeente door mannelijke artsen wordt gekeurd en behandeld." Het vrouwelijk personeel in dienst der gemeente Utrecht moet het zich maar niet aantrekken, dat een dier vereenigingen is De Nederlandsche Bond tot bescherming van Dieren." De heer Kleerekooper zeide op het con gres der S. D. A. P. o. a.: Den Roomschen, die rood zijn gaan stemmen zou ik niet gaarne de kost geven." Ook ons zijn die menschen niet sympathiek. Op de glibberige paden Er is sinds de opkomst van de moderne richting tot tweemaal toe een poging gedaan om God te amputeeren." \De Blijde Wereld) Zulk een geloof, steunend op derge lijke fundamenten, stort niet zoo maar ineen, daarover moet gaan de tand des tijds." (N. Ap. Ct.) In het aangezicht van den sterken groei van socialistisch willen der Nederlandsche arbeiders voelen wij dat wij alle hinderpalen, niet alleen in eigen kringen, maar ook in die van het kapi taal, glansrijk kunnen overwinnen." (Congr. S.D.A.P.) Journalistieke hoffelijkheid Onder de met de keuring belaste personen op de schilderij en onder de toeschouwers herkent rhen op het eerste gezicht bekende personen. Het is een stuk werk, dat getuigt van de onver zwakte talenten en werkkracht van onzen begaafden dierenschilder." (Hbl.) IntiemeKunstavond, Groote Schouw burg. On dansera om 11 uur in het Parijsche Nachtrestaurant."(>Wv. N.R.C.) Le Frangais is zoo lastig niet, als je er maar niet in door hoeft te praten. Onze adverteerende humoristen Net meisje gevraagd, liefst jongen, die pas de school heeft verlaten." (Dordr. Nbl.) Te huur gevraagd twee ongem. kamers voor twee menschen met stookgelegenheid." (U.D.) Juffrouw biedt zich aan, P.G., 25 jaar, voor liefst een kindje." (N.R.C.) NIEUWE PUZZLE Er bestaat een getal van twee cijfers, dat bij respectievelijke vermenigvuldiging met 3, 6 en 9 drie producten van drie cijfers geeft, die tezamen alle cijfers bevatten van I tot en met 9. (Elk cijfer mag niet vaker dan nmaal voorkomen), Oplossingen voor Vrijdag a.s. onder letters A.B. aan het Redactiebureau. OPLOSSING LEEFTIJDSPUZZLE. A. is nu 48 jaar en B. 36 jaar. A. is nu tweemaal zoo oud als B. was, toen A. zoo oud was als B. nu is. 't Aantal jaren tusschen den leeftijd van B. op dat tijdstip en A's tegenwoordigen leeftijd is 2 x hun verschil in leeftijd. A. is nu tweemaal zoo oud als B. toen was. Dus A's leeftijd is vier maal hun verschil in leeftijd. Wanneer A. 60 jaar is, is B. zoo oud als A. nu is. Dus is 60 jaar 5 maal hun ver schil in leeftijd. Dit verschil is dus 12. Dien tengevolge is A. 48 jaar en B. 36 jaar. Er waren vele foutieve oplossingen, die A. 45 en B. 30 jaar gaven of wel A. 40 en B. 20. iiiiiiiiiiiiiiuiiimiiiiiiiiiiiiiiiiiiiitiiiiiuitiiiiiiiiiiiiuiiiiiitminiiiiimum HIIIIIIIIIIIIIIIMIIIIIIIH iiiiiiiiiiiiiiiinii DE /=mSTERD/=IMSCHE HEERENGR/1CHT 114 ZIEKTE VERZEKERINGEN limiiiiiinii Goede oplossingen zonden :^H. G. A. te Haag, D. A. te Asdam, Mej. Annie B. te Rhenen, W. B. te Haarlem, F. B. te Bergen op Zoom, M. A. A. C. te den Haag, W. J. C. te Amsterdam, A. D. Jz. te Vlaardingen, A. D. te Twisk, P. P. v. E. te Amsterdam, W. v. E. te Amersfoort, Mevr. I. v. Th. d. V. F. te Delft, J. A. G. te Doorn, J. A. H. te Rotterdam, ten H. te Haarlem, J. C. H. te Baarn, R. J. H. te den Haag, D. H. te Rotterdam, H. H. te Amsterdam, L. v. D. v. 1. te Veere, C. J. te Alkmaar, A. E. de J. te Rotterdam, H. W. K- te Deventer, Mevr. K. te Laag-Keppel, Mevr. K. te Rotterdam, Mr. J. K. te Arnhem, J. H. K. te Veenendaal. L. de K. te Hilversum, Mevr. P. L. te Haag, D. M. te Amersfoort, J. v. d. M. te Edam, Mej. C. E. N. te Lochem, Mej. W. C. v. O. te Amsterdam, A. O. te Amsterdam, C. v. d. P. te Dordrecht, S. R. P. te Baarn, F. S. P. te Groningen, Mej. A. M. v. R. te Amsterdam, G. A. C. R. te Haar lem, J. R. te Zuid-Scharwoude, D. v. d. S. te Amsterdam, D. S. te Amsterdam, Mej. E. S. te Amsterdam, A. R. S. te Amsterdam, L. S. te Leiden, Mej. G. C. S. te Utrecht, G. S. te St. Jacobi Parochie, J. C. v. d. S. (H. B. S.) te Akkrum, G. V. Jr. te Amsterdam, F. J. V. te Davos-Platz, J. C. V. te Hilversum, N. W. te Alkmaar, J. de W. te Zaandam, Mevr. J. A. .?W. te Laag-Keppel, F. W. te Amster m, J. W. te Dordrecht, A. J. v. d. W. Amsterdam, Mej. A. E. v. d. Z te NOOF broek, Mej. E. C. Z. te R'dam, G. v. Z. te Delft. J. v. d. A. te R'dam en P. H. B. te Amster dam, zonden nog goede oplossingen van de soldaten-bajonet-hondestaart-poort-puzzle. Mej. G. C. S. te Utrecht won den puzzleprijs. CORRESPONDENTIE. J. W. te Dordrecht. De gezonden puzzle's waren allen bekend. A. v. d. D. te R'dam. Uwe redeneering begrijp ik niet. Ook de oplossing klopt niet. Neemt U s.v.p. even de proef op de som. BOEKETJES SOFISTIEK XXXVI De wilde Jacht Het moet vandaag een stakingsdag zijn. Er is weinig van te merken, maar dit weinige is al voldoende om er zijn intens pleizier aan te beleven. Ik zie, er rijden nog trams. Maar ik wensch te loopen, alsof ook de plichtgetrouwe ge meente-autoriteiten (conducteurs zijn goden in onze samenleveng) hun kaartjestrommel aan den haak gehangen hebben. Zoo her-ont dek ik het genoegen eener uchtendlijke wan deling en bezie, en passant, met ongewoon genoegen de groepen pootige manslui (boot werkers ? raadsleden ?) die aan de brug leuningen kleven en zich op de traditioneele, in een solied blad niet nader aan te duiden wijze vermaken. In deze bedrijvige stad is thans een aangena me sfeer van rust, het Zondagsche wonder dat men gaarne de gansche week om zich zou voelen. Geen taxi's snorren. Staken de chauffeurs ? Ik hoop het. Van alle overbo dige grootestads-attributen zijn zij de overbodigste. Er is meestal voor onze haastige ritten geen ander motief voorhanden dan de auto"-suggestie dat we ergens vlug moeten wezen; of omdat we te laat zijn opgestaan ; of aanstellerij. Doordenkend, maar dit is op een rust-dag wat vermoeiend en trouwens ongepast zou men vermoedelijk tot de wijze slotsom ko men dat er niet eenmaal te haastig geleefd maar ook teveel gewerkt wordt aan volstrekt overbodigen arbeid. En dit is immers der Fluch der bösen Tat" dat zij nieuwe boosheden baart. Kijk eens terug,"?als ge den moed hebt. Waarom verleefdet ge uw jeugd in een beiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimim SS B L R N C H E ClCRRETTES nauwde school ? Om examen te kunnen doen voor de volgende. Voor dit offer van uw kind zijn liet men u het voorrecht koopen (waardeloozer dan de schotel linzenmoes) weer exa mens doen, voor weer een volgende school. Die heette de Hooge, en nieuwe onderwijzers wachtten u op, om met de dingen die zij ge leerd hadden u wijs te maken bovenmate. Nieuwe examens. Ge slaagdet. En trachttet bijvoorbeeld zoo spoedig mogelijk een gezel schap nerveuze jongelieden onder uw hoede te krijgen om hun uw wetenschap in te gieten, opdat ook zij. de scholen, de examens, de verintellectualiseering en de atrophie van het gemoedsleven konden doorstaan. En zij, op hun beurt.... ad infinitum. Of ge zijt een practicus geworden ; een in dustrieel of handelsman. Is het minder erg ? We fabriceeren papier waarop overbodige boeken gedrukt of waarin overbodige bonbons verpakt worden; of we zijn reeder om dezenutteloosheden te verplaatsen van het eene land waar men ze niet behoeft naar het andere waar men er niet om vraagt. Hieruit ontston den de conflicten, de typografenbonden, de havenarbeidersstakingen, de papierschaarschte en ook, geloof ik, de drankzucht. Alles is in alles, zeide D. Dekker, en wij hebben nog onlangs zijn wijsheid gehuldigd. Er zal wel een onmisbaar minimum zijn van noodzakelijke dingen, doch dit is onge twijfeld niet n procent van wat er te onzen behoeve, tusschen de moedermelk der jeugd en de goedkoope krukken van onzen ouder dom in, geproduceerd wordt. En zou het niet juist deze overblijvende 99 pCt. wezen, waaruit alle moeiten geboren worden ? Terwijl voor dingen van wezenlijke waarde geen ruimte is overgebleven in deze stikvolle wereld, geen tijd in dit overvolle leven. Dit schijnt een gecompliceerd vraagstuk, zoolang men het op de gebruikelijke, kunstmatig-ingewikkelde manier aan de orde stelt, aanpakt, analyseert, uitwerkt, be-concludeert. Maar het leven en zijn doening moet een voudig zijn voor wie er genoegen mee neemt eenvoudig te wezen. Zoolang de zon schijnt, aan den hemel en in vrouwenoogen ; zoolang er koren groeit op de akkers (hoe weinig doet, welbeschouwd, menschenwerk er aan, be halve dan het jenever-stoken); zoolang er water is in de wolken ; en in de harten het ver mogen om lief te hebben ; wat willen wij eigenlijk nog ? Onze weinige jaren vullen met moeite, onze stille paden met rumoer, de harten onzer kinderen niet onrust, den geest J. H. DE BOIS, Kruisweg 68, HAARLEM Schilderijen - Prentkunst - Boeken over Kunst CATALOGI OP AANVRAAG IIIIUIIIIIIIIMIIII MIIIIIIIIIIIIMI der menschheid met verzet. En waarom?.. Welk een onvruchtbaarheid. Much ado about nothing ! Maar de klacht is al ouder dan Shakespeare immers. Een Prediker, 1200 jaar v. Chr. meen ik, doorproefde al de bitterheid dezer ijdelheden, hoewel niemand nog dacht aan vakorganisatie, trams, en economie. Al deze dingen worden zoo moe zeide hij dat niemand ze zoude kunnen uitspreken". Misschien is wel de hoogste wijsheid waartoe wij, cultuurlingen van 1920, kunnen komen de erkenning dezer vermoeidheid als sterkte. Want zoolang wij haar als zwakheid veroordeelen zullen we ons leven blijven door rennen als opgejaagde dieren. G E R H. VAN D ij K. IIMfUIUIIIIIIIIIIIIIIIIII O, Jezus . . . O, Jezus, als in droeve dagen Een eenzaam h^rt zich tot U wendt, Te moegestreden om te klagen l In woorden, toch floor U gekend, Dan zegt het en herzegt het weder Alleen Uw wonderzoeten naam, Behelzend, zoo oneindig teeder Uw liefde, hulp en troost tezaam. O, Jezus, als een weif'lend harte In onbezorgden tijd vergeet Uw moede oogen en Uw smarte Om 't groote, onbegrepen leed, Dan keert, bij d' ebbe van het leven Het tot U weder in den nacht, En schenkt Ce in mateloos vergeven Het van Uw eigen lijdenskracht. BE R TA VELDERMAN iililiiiiliiiimiiiiiiiiiiiiiimi Gadapineird Hindelimirk Illlllllllllllllllllllllllf Dit merk op Uwe rookartikelen garan deert U kwaliteit VOOR ENQROS: JAN AARNOUTSE DEN HAAG IIIIIIllllllMIIIIIIIIIIIIIHIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIlIllllllllllllllllllllllllIIIIIIIIIItllllllltllllllllllllllllIIMII lllllllimilllllUHtMIIIIIIIIlIlIIIIIIIIMMIIIIIIIIIIMIItilHIIIIIIIIIIIIIIIIH IIIIIIHIIIIIIIIIIIIIIIIIIAIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIII illlllllllliiiiiiiillliiitiiiiiMlliiiiiiiiiiiiliiiiiiiiiiiiiiiiinniiiiiiiiiiiiiiiiiiiilllliiiiiiiiiiiiT LCHN1SCHE. RUBR.ll VERPAKKINGSKWESTIES Bij verzending van goederen naar overzeesche landen wordt groote schade geleden doordat de verpakking niet zoo is gebeurd, als noodzakelijk is met het oog op de behan deling der waren bij laden en overladen, met het oog op het klimaat der streken, die gepas seerd moeten worden en vooral ook tegenwoor dig met het oog op de al of niet georgani seerde dievenbenden, die bijna alle havens van de wereld onveilig maken. Deze diefstal len zijn tijdens en na den oorlog zoo sterk toegenomen, dat de diverse handelstijdschrif ten soms een aparte rubriek over pilfering" erop na houden. Het is zelfs zoover gekomen, dat na 10 Mei een regeling in werking is ge treden, waarbij de Engelsche assuradeurs zich verbonden hebben om in de polissen een apart artikel over pilfering" op te ne men en te eisenen, dat de handel zelf 25 pCt. van het risico zal dragen. Bovendien wordt een commissie ingesteld voor onderzoek naar het toenemen van den diefstal uit goederen onderweg. Voor den handel is dat besluit der assu radeuren, dat overal wel nagevolgd zal wor den, een onaangenaam ding, dat echter erop wijst, dat de verzekeringskringen de over tuiging hebben, dat door betere bescherming der handelswaren, door meer aandacht te wijden aan de emballage, een groot deel der diefstallen voorkomen kunnen worden. En kele schippers hebben bepaald, dat goede ren in balen alleen tegen diefstal verzekerd zullen zijn, als ze behalve een stel gewone ijzeren banden ook nog enkele ijzeren ban den hebben, die vertikaal staan op de andere en niet weggeschoven kunnen worden. Het is wel waar, dat het voor een goed geoutilleerde dief al heel gemakkelijk is om een band extra door te knippen. Men dient echter te beden ken, dat elke band oponthoud geeft en dat bovendien de losse einden bij het wegnemen van een deel van den inhoud zoo lastig kun nen zijn, dat een ervaren snaaier dergelijke balen liever met rust laat. Bovendien is er minder kans, dat bij het uit den strop schie ten van zoo'n baal, goederen erin beschadigd worden door het uiteenvallen; in het alge meen kan gezegd worden, dat de handela ren erop hebben te letten, dat alles zoo ste vig mogelijk verpakt wordt. Kisten dienen van stevige klampen voorzien te zijn en dan nog eens van ijzeren banden. Van belang is ook, dat aan den buitenkant geen teeken mag zijn, dat den inhoud verraadt. De goe deren zelf dienen voor reclame te zorgen en niet de verpakking. Het is meermalen ge bleken, dat het weglaten van speciale teekens de dieven, die erop uit waren om bijzonder kostbare of gemakkelijk verkoopbare lading te stelen, de kisten met rust lieten. In de meeste gevallen heeft de diefstal niet aan boord plaats, maar op de kaai, waar de goederen, vooral als overlading noodig is, dikwijls vele dagen of weken blijven lig gen. Enkele malen laten dieven zich inschrij ven als dokwerkers, maar in de meeste ge vallen zijn het specialiteiten van buiten, die de schade berokkenen. Vandaar dat men ertoe overgaat in groote havens om een sterke uitbreiding te geven aan de politie voor de havens en kaaien, waarvan in enkele ge vallen een groot deel van het salaris en pre mie door de scheepvaartmaatschappijen be taald worden. Dit zou voor de Hollandsche havens ook aanbeveling verdienen, terwijl het ook van belang moet zijn om den inkoop der gestolen waren te verhinderen door scher per toezicht op en scherper wetten tegen het helen. (ft Sterke kisten zijn ook een voorbehoed middel tegen schade door breken. Er zijn gevallen bekend, dat goederen van het schip geladen moeten worden in een lichter, dan overgeladen in een spoorwageti, dan op een stoomboot om dan per drager of muildier verder het binnenland in gebracht te wor den. Geen wonder, dat een kist of pak nog al eens kans heeft om te vallen en ruw be handeld te worden, zoodat alleen de zorgvul digste verpakking voor schade kan bewaren. Het remedie ertegen is dus in de eerste plaats degelijke kennis van de handelsaardrijkskunde van de streek, waarvoor de goederen bestemd zijn. Als men weet aan welke be handeling de koopwaar bloot kan staan en men draagt zelf een deel van het risico, dan zal de voorzichtigheid ook wel vanzelf komen. Ook met het klimaat der diverse streken dient men op de hoogte te zijn. In vele geval len is de vochtigheid zoo groot, dat de waterdamp en schimmel niet uit de kisten te weeren is dan door een bekleeding van goedgesoldeerd blik. In andere gevallen is bekleeding met waterdicht papier en paraffineeren der artikelen (b. v. van metalen) voldoende. Er zijn heel wat landen, waar het in wintertijd zoo kan vriezen, dat allerlei dranken vast worden en dan meteen de f lesschen doen sprin gen. Daar tegenwoordig de reizen door aller lei onverwachte dingen lang kunnen duren, dient men met allerlei omstandigheden be kend te zijn en rekening te houden, die vroe ger minder meetelden, omdat men vrijwel precies kon nagaan, wanneer een lading er gens aan zou komen. Een merkwaardig bezwaar kan zich in den tegenwoordigen tijd voordoen door het stre ven van verschillende regeeringen om te zor gen, dat geen insecten, die later gevaarlijk kunnen blijken, in het land gebracht worden. We behoeven slechts te wijzen op de verwoes tingen, die de Atnerikaansche druifluis in Europa heeft aangericht op de schade, die een Egyptische kever doet in Mexico en Ame rika aan katoen, om te doen Inzien, dat voor zichtig beleid eischt, dat pogingen aangewend worden om te verhinderen, dat in kistenhout allerlei insecten ingevoerd worden. Vooral in Australiëschijnt men maatregelen ertegen te overwegen. Vandaar dat sommige schip pers eischen, dat de kisten gemaakt zullen zijn van goed gedroogd hout. De kosten wor den hierdoor weer heel wat hooger, maar het is beter een dure kist te gebruiken dan een kans te loopen, dat bij aankomst 'alles in be slag genomen wordt. Tegen stevige kisten en zware verpakking komt het groote bezwaar, dat vele regeerin gen de invoerrechten heffen van het bruto gewicht. Elke exporteur dient dus een dege lijke studie gemaakt te hebben van de fis kale wetten in de landen, waarheen ze willen exporteeren. Gaat de betaling naar het bruto gewicht, dan komt van zelf de vraag op, hoe de lichtste en toch sterkste verpakking voor de waar genomen kan worden. De veerkracht en de sterkte, gepaard aan gering gewicht, hebben in de laatste jaren het gebruik van gegolfd cartpn sterk in de hand gewerkt voor de verpakking en bescherming van allerlei artikelen, waarvoor men vroeger met wat strou meende te volstaan. Kunnen de waren in balen hydraulisch geperst worden, dan zijn ze veelal heel wat goedkooper te verzenden dan in kisten en zijn ze beter te beschermen tegen diefstal. Men eischt soms, dat de geperste baal met ijzeren banden is bevestigd op twee houten onderlagen, waardoor beschadiging onderweg vrijwel onmogelijk wordt. Sterke hydrauli sche persing maakt het eruit trekken van een der stukken vrijwel onmogelijk. Natuurlijk moet zich binnen de jute een stevige laag waterdicht papier bevinden. In het algemeen kan gezegd worden, dat een dergelijke studie van verpakkingskwesties voor exporteurs van het allergrootste belang is en gebeuren moet in verband met studie van het land vat} bestemming en zijn wetten. Geld hieraan besteed zal de goedkoopste ver zekering zijn tegen alle schade, die slechte emballage als gevolg moet hebben. v. O. N. KOOMANS, Draadlooze Telegrafie en Draadlooze Telefonie, Populaire Natuur. kundige verklaringen gevolgd door Wenken voor Amateurs. 7e druk De venter, 1920. Dat dit boekje reeds zeven drukken beleefde is een bewijs, dat er vraag naar is. Vermoede lijk zal echter de amateur-lezer van dit boekje zich beperken tot het nalezen der stukken, die hem bij zijn liefhebberij te pas kunnen komen, zoodat hij eigenlijk de handgrepen eruit leert. Dit gedeelte van het boekje is zeker zoo bewerkt, dat genoemd doel bereikt wordt, maar het andere deel ervan, de popu lair natuurkundige verklaring" kan niet die nen om een begrip te krijgen van de dingen, die gebeuren. Het populariseeren van natuurkundige dingen is niet gemakkelijk en kan misschien voor een groot gedeelte achterwege blijven, daar het eigenlijk bijna onmogelijk is moei lijke dingen volkomen duidelijk te maken op populaire manier. We moeten echter den schrijver aanraden, als de achtste druk be werkt moet worden, om dit gedeelte van het boek op een geheel andere manier te behan delen. Het is werkelijk niet zoo moeilijk, als het op het oog wel lijkt, om de gronden van de theorie van Maxwell, de electronen, etc. zoo te behandelen, dat voorstellingen gewekt worden, die eenigszins overeenkomen met den stand der tegenwoordige opvattingen. Zoodra die gronden gelegd zijn kunnen de toestellen en de feiten, noodig voor de beschrij ving van de draadlooze seinen, op veel dui delijker wijze beschreven worden dan thans het geval is. De schrijver helpt dan niet alleen den amateur bij zijn spel, maar voedt hem meteen op en dit dient toch bij het geven van leiding bij een spel ook als hoofddoel voor te zitten. v. O.

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl