De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1920 19 juni pagina 3

19 juni 1920 – pagina 3

Dit is een ingescande tekst.

19 Juni '20. No. 2243 DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND TOURNOOIVELD WASSENAAR RESTAURANT. AFTERKOON- TEA-COHCERT. I Tot het bouwen van Villa's en Landhuizen zijn prachtige heuvelI achtige BOSCHTERREINEN te koop in het OOSTERPARK te l fl 11 TII AII l" II La?e Pr']'zm' ?°ie l uu i uiiu L ? eiear- iicM>waterl u 11 l II II l l R I-».?i*«hH>iWEi»liit.nilitlührpirk L II l k l IIU 1 b 11 o», J. J. STOKMANS i OÏTU SCHULZ B^i i Tel. Int. 38 & 48 Spoors vwvspoorjr. Culemborq HEEREN MODE-ARTIKELEN . HEERENSTBAAT 12, GRONINGEN TELEFOON 1083 VEERHOFF tC8 WiHCrOBFÈVBEBIE CHOI3TOf=l_E SBeoAirreiT n ECHTE BQOIZBI o? EENIGE SPECIALITEIT m OSf ? A>9 SI KRIMPVRUE i m GEZONDHE1DS- *a STARK'S OXYDOL" (CHLOMAS KALICUS TANDPASTA) 11 NtMl. Vmo. STARK ft Ca. Cbwnlsebt FabrM '«-HABE", 't|IilM>MMIII»iiM>M<|HMIIIIIM»»IMMI|ll>MIII»H««Mlllirilllllt|IM»IMHMHM»MltMtMllltttlMMMM»IHIIIIII liiiiimiiM»liiiiiii FLICK's BOOMSCHORS Is Chocolade in een vorm en van een samen stelling als In geen ander Fabrikaat wordt teruggevonden. OVERHEERLIJK VAN SMAAK! E8VEI USPAI FLICK - Opgiricht 1145 Boflimntiiri Amterdin ONDERGOEDEREN Nederlandsch Fabrikaat KB w TRICOTHUIS AMSTERDAM HAARLEM Reg. Breestraat 35 Gr. Houtstraat 143 TEL. NOORD 6066. TELEFOON 146S. Restaurant-GaféLa Réserve" Rembrandtpleta 44 bij de Ufrectitschestraat Familie- Restaurant van den Eersten Rang Zalen voor exrta Diners en Partijen SnelsclitiliRlEHïSBALT^; Zelfond. 93 Cent In den Boekh. en na Met deze figuren kunt TJ reeds andere woorden vormen, b.T.: ooren, eersn, ten, toon, enz. postw. bij RIENTS BALT, Haag. Mond. en schrift, ond. WASSENAAR ALS WOONPLAATS ELECTR. TRAM KOMT Bouwt in het zeer rijk aan natuurschoon Villa Park Rijksdorp", gelegen nabij het dorp Wassenaar en in de onmiddellijke nabijheid der Noordzeebadplaatsen Scheveningen, Katwijk, Noordwijk aan Zee en Wassenaarsche slag. Zeldzame bossehen met golvende terreinen, prachtige waterpartijen, heerlijke duinen met vergezicht "op zee en omliggende bollenvelden. Grootte 35 H. A. Belasting Haagen Rotterdam 12 pCt., Wasse naar slechte '/io pCt. Deze terreinen zijn geheel of ge deeltelijk te koop. Grondprijzen thans nog billijk. Inlichtingen verstrekt de Exploitatie Mij. Rijksdorp" Schouwweg 34 WASSENAAR Tel. 543 Kievit Bijvoorbeeld: Lemand met een inkomen van f 10.000 en f25.000 's jaars moet in den Haag en Rotterdam een belasting betalen van f 1200.?of f 3000.?, in Wassenaar slechts 70.?of f 175.?per jaar.?In het laatste geval ~~ betaalt men dus f 2825 in Wassenaar minder dan in Rotterdam en den Haag. Bouw- en Woningbureau van den makelaar J. D. F. VAST DEK VEEN, Kantoor van vaste goederen. JLaanh. Parkstr.43 Piano's, Vleugels en Kunstspelplano's door Huur Jn eigendom verkrijgbaar, mits In drlo (aar afbetaald. Brlmo No. 1431, Bureau ?» dit Blad Haaml, Venn. Amsierdamsche Bad- en Zweminrichting Over 't Y. Geopend het nieuw gerestaureerde Café-Beatanrant W. F. H. MOOIJEN, Telefoon C. 1168 EXPLOITANT Lunch Diner Souper la «arte DINER- en AVOND-CONCERT KINDERKOUSEN VRAAGT UW WINKELIER «ftoofet 6ipen cfmport «figorenfabneb tfittxtfman «?fiaxh. RIJWIELBANDEN KWALITEIT BETER DAN OOIT TE VORENl PRIJZEN NAGENOEG ALS VOOR l 'DEN OORLOG Buitenband f 8.50 Binnenband 3.75 HiiiiiiiiiiiifiMiiiiifiiHiirifiifii iiifKffiiiiiiirrifftftiiiiiiiiiiiinifiiiii HET ROODE LAMPJE Signifische Gepeinzen In het klooster (44). De groote volkerengroep der Bantoes, waartoe talrijke neegerrassen behooren, heeit voor de Godheid een afzonderlijk woord, dat nooit gebruikt -wordt voor andere weezens, geesten of geniën, en ook geen meervoud heeft. Maar de hoogbeschaafde Oosterlingen en Westerlingen gebruiken het woord Deus" ook voor een meenigte andere weezens, van veelcrlei aard en dimensie. Wat zeg ik dan als ik getuig, maar in n God te gelooven? Eigenlijk niets of iets heiligschennends. Want heeft het woord de Angol-beteekenis, dan staat er dit: Het Weezen, dat wij aanneemen geen meervoud te hebben, is n." Dus weer een tautologie. Of een petitio principii. Iets zinleedigs in elk geval. Heeft het woord de electron-beteekenis, dan zeggen wij ermee het volgende: Van de vele weezens, die God genaamd worden, is er maar n de rechte." Dit nu is bespottelijk en onwaardig. De nauwgezette mensch die het Christelijk credo" wil afleggen, moet eerst nog van de neegers leeren Algol-godheid en electron-godheid niet te verwarren. (45). Oover de almacht" sprak ik reeds. Het Hollandsche woord is mooi en krachtig. Daarom is het ook algemeen als bastaartvloek gebruikelijk. De forsche klank doet denken, dat men er iets weezenlijks mee zeggen kan. Maar in 't Latijn is het toch nog mooyer, vooral in den accusatief: in Patrem pmnipotentem." Omni-potens" zou men kunnen vertalen als Meester van alle moogelijkheeden". Maar natuurlijk geen meester van alle onmoogelijkheden. De vraag is nu, of onmoogelijkheeden iets" zijn. Men zegt toch, dat ze bestaan". Kan iets, wat er niet is, be immiililiitiiiiiimiiiiiiiiimimilimuuiiiiiiuiitummiiiiiiimitunniii CADILLAC Het Meesterstuk der Autotechniek Importeur: K. LANDEWEER, UTRECHT staan"? Wij kunnen dwalen, maar God niet. Zijn wij dan machtiger dan de Schep per? Of bestaan" er geen dwalingen? Als wij iemand Almachtig noemen, dan zeggen wij, dat hij alles kan, behalve wat hij niet kan. Nonsens, niet waar? Maar van zulke nonsens zijn wij allen dupe. Als wij het roode lampje maar van die neevelen wisten vrij te houden! (46). ?,,Pater". O, welk een woord om te bepeinzen! Hoe verder ik kom des te reusachtiger de moeilijkheeden. Als een lawine zwellen zij aan onder het necrrollen. Ik ben pas aan het vijfde woord en ik heb al verschillende hoofdzaken tot later moeten uitstellen, zooals daar zijn: Goed en kwaad". Ernst en ironie". Satanisch en goddelijk". Alles nog signifisch onaangetast. En nu pater". Het woord, dat in zijn Algol-beteekenis de gansche mcnschenwaercld heeft beroerd en veranderd. Het woord, dat de intreedt' beteekent heeft van een nieuwe aera. Laat ons nu vragen, welke van de vccle beteckenissen van het woord Pater" de oudste is. Waarschijnlijk wel de minst verheevene. De andere beteekcnissen, zooals b. v. geestelijke leider, zieleherder, - zijn later ontstaan. En de allerhoogste beteekenis - Algolbeteekenis kwam waarschijnlijk het laatst. De oudste, oer-beteekenis is dus: het menschen-mannetje, dat voor zijn kleintjes zorgt, het mannelijk hoofd van een huisge/.in, de huisvader. En toen die menseden tot be zinning kwamen en de zeekerheid voek'en van het bestaan van een Hoogste Weezen, doch dat Hoogste Weezen enkel angstig vreesden, zonder Liefde te wachten of te voelen als ware het gramstoorig, afgunstig, grimmig en bloeddorstig toen nam Jezus den Vader-naam en leerde ons die gebruiken, zooals het kind teegen zijn voortbrenger. Maar daarom kan die naam nog niet zeggen, wat God is. Denkt om de valsche woorden : Denkt om de verhoudingen! Van de eigenschappen van het oerwoord Vader" heeft hij er maar enkelen en dan als Algol teegenoover electron. God i's geen Vader. Wat Hij >>. erkennen wij niet te kunnen zeggen. Men weet dit. Goed, maar men behoorde het nooit te vergeeten. En als men honderdc malen per dag een woord gebruikt, dal eindeloos ver mis is, al is het Vaderlijke Weezen innig nabij, dan loopt men toch wel gevaar te dwalen. Waarom zou men altijd Vader zeggen? Jezus had daar zijn heilige be ^ doeling mee. sprak iu gelijkenissen en waarschuwde ons daarvoor. Moeder" ware somtijds eeven juist. Er zijn ook Oostersehe vrooiuen, c.) j e minnaar" zeggen of geliefde" in hun aanroep. De dwaling als gevolg van de onjuistheid, vertoont zich onmiddellijk. Men laat zich door het oer beeld, door de electron-beteekenis verleiden lot vee! groo'rr onjuistheden. Een vader in de primitieve beteekenis - onderscheidt zich door liet hebben van kinderen. Nu strekt men dit uit tot de Algol-betee kenis en zegt, d;!t God kinderen heeft. Als men dit nu niet dicht crlijk-symbolisch be doelt, dan is het een onnoembaar groote dwaasheid. God heeft natuurlijk geen kin deren, zoo min een 70011 als een dochter. Hef lijkt ooverbiMdig d't nog te zeggen. Maar het is niet ooverbodig. Want men toout aluemeeu, dat men uit dat dichterlijksymholisclu1 Vader-schap en Zomi-schap aller lei directe, eouereete gevolgtrekkingen maakt. X»f> /es1 men bijvoorbeeld, dut God door /ijn rechtvaardigheid gedwongen werd /ijn xoon op u: ulfei'i'ii, uit Liefde voor de mensclien. Dat eer. meüschenvaüer volgens de primitieve heleekenis, uit groote liefde voor iemand anders ziui eigen kind zou opofferen dai is een denkbaar, zeer tragisch geval ouder inen-:e!ien. Maai' aangezien de verhniuliiig vader-zoon maar in enkele opzichten op het l.'ougstc Wee/cn toepasselijk is, on Levensverzekering Maatschappij H A A R L E M" Wllsonsplein II DB VOORDEELIOSTE TARIEVEN Vrachtautomobielen Wilt ge de transportkosten in Uw bedrijf tot een minimum reduceeren, koopt dan ccn 2 tons WHITE Vrachtauto liet meest economische vervoermiddel. n 2 tons WHITE" doet hetzelfde werk a!s 2 mensüicn met 4 paarden en 2 wagens, hetwelk wij met bewijzen en attesten kunnen staven. Maakt Uwe berekening. FirmaGebr.NEFKENS, Filiaal Amsterdam 26 Jae. Obrechtstraat. Tel. Z. 2507 dus God eevenmin een Vader is als Jezus een zoon van Hem is die hcele tragische voorstelling noodwendig onjuist, onnoemelijk onjuist, tenzij clan als dichterlijk symbool. Dit is daarom zoo erg, zoo gevaarlijk, wijl dit den twijfelaars, deu loocheiiaars, den aanranders van het Geloof volle geleegenheid geeft tot bespotting en ontkenning. Zij zeggen dan: een mooie Vader! die eerst kinderen voortbrengt en ze zóó vrij laat, d.-it ze iu hun ongeluk loopeu -- en die dan zijn onschuldige jongen zich vrijwillig Iaat op offeren, om de vergissing weer goed te maken." Ja, als dit een meuschelijke vader en ccn menschclijk huishouden gold, dan zou men van zulk eeu toestand weinig goeds kunnen zeggen. En toch is het niet te ontkennen, dat de geinoedsbeweeging, die het religieuze leeven motiveert en steunt, vaak te weeg gebracht wordt door zulk een onjuiste voorstelling. /;; tic Waereld. (48). ik ben weer thuis en weer buiten. Mijn hooge, heldere, lichte cel achter de klooster-heining heb ik verlaten, en nu ben ik weer digter bij mijn dierbare aarde. En ach! wat is ze vol bekoorlijke majesteit. Alles drijft en rekt naar booven, naar het blauwe licht, de fitis zingt zijn weemoedig onvoldaan liedje, de deftige kikkers galmen des avonds hun golvende hymnen en gradualen en autifooiieu nog van ouder datum dan de kerkmuziek. En de bloemen branden en vlammen in felle en liefelijke kleur. Dit moet alles worden genooten, de zoete geur van de bruin fluweelen muurbloem, de smachtend-blauwe vergeet-rnij-nict, al wat zoo zich inspant en naar vooren dringt, roepend: zie mij, luister naar mij, ruik mijn geur." Dat moet genooten worden, en door zooveelcn tnoogelijk. Ik kan het schoone alleen nooit meer genieten, ik moet altijd iemand hebben aan wie ik het kan wijzen; zie hier! en kijk dat eens!" met een blijde trots als had ik 't alles zelf gemaakt. En zoo voel ik werkelijk, ik voel in de heerlijke bloevende waereld als in een groene, geurige Hoogmis, waarin God-Vader zelf de celebrant is en ik de misdienaar ben. Als hier Gods stem niet spreekt, dan is hij naar mijn bevatting nergens. Hij spreekt met woorden van kleur en geur en eindeloos wisselende vormen, en nimmer gelijke eevensuitiug. Aldoor, eeuwig anders, altijd rijk en schoon. In eiken morgenstond is nieuwe schoonheid, de schepping gaat voort en ver nieuwt zich elke seconde. Ontzachlijk is Gods vreugde! Elke morgen verheugt hem opnieuw. Hij is gelukkig in het vechten der leevens. De dwaasheid der schepselen wordt in l iem blijheid. Dood eu verderf zijn liet zout in zijn spijze. Uit rampen en ellende bouwt hij paleizen vau zaligheid. Maar zijn geluk staat tot het onze Als Algol tot electron. Neen, neen, neen - nog eindeloos meer verschillen de verhoudingen. (40). Eindeloos grooter het verschil .... en toch hebben wij er kennis van. Wij hebben de afstanden van Zon en Algol eii Sirius gemeeten, en we hebben zonnen, millioenen malen grooter dan onze zon op de weegschaal gelegd en hunnen aard en stoffen onderzocht en hunnen gang door het ruim bepaald. (50). Ik ben gelukkig weer bij al het dierbare te zijn, bij vrouw en kinders, vee, bloemen, huis en 'tuin ook hier gloeit het roode Lampje. Maar de zware dagen in de hooge cel waren uie! voor niet. Het is voor mij als een cursus tot liet verkrijgen van een goede leevens-voltooying eu eeu waardig einde. w n: o. v A H L' DEN. mmmiiiHiuiiiimiitiiiiiiiiittiiiiimtitiiitiniitiiiimiiiiiiiiittiiiiiiiiiiiii SPAAHSGH, EMQEL90H, F R AH 3 OH, DUITSOH oto. Borlllz-Sohooi, Hoorengrmoht 40i M. 328B Pract. Onderwijs door buitcnl Leeraren

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl