Historisch Archief 1877-1940
10 Juli '20. No. 2246
DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
TOUBN001YELD
/7?[^]|»wi»^^^
WASSEWAAR
RESTAURUT. AFTERNOON- TE A-CONCERT.
IIIIHIIIIIIIlllllllllllllllllllllllllllllllllllMIIMIIIIIIIIINIIIIIIIIlllllllllllllllltlllllllllMIUIIHIIIMMIISTARK'S OXYDOL"
(CHLORAS KALICUS TANDPASTA) .
Niinl. Venn. STARK & Co. - Chemisch! Fabriek 't-HAGE", 't-armnhage i
IIM»M«MI|>liMIIII||lllillllMII|IIIIIIIIIMII»t>tMIMMIin»MIMtlMMI«HII>ni»IIIHlHIMIMIHIIHItniMIIIIIIIHHMIIMtMIIIIIMli
Naaml. Venn. Amsterdamsche
Bad-en Zweminrichting Over 't Y.
Geopend het nieuw gerestaureerde Gafé-Bestanrant
W. F. H. MOOIJEN,
Telefoon C. 1158 EXPLOITANT
Lunch Diner Souper la carte DINER- en AVOND-CONCERT
FLICK's
BOOMSCHORS
Is Chocolade in een
vorm en van een samen
stelling als in geen
ander Fabrikaat wordt
teruggevonden.
OVERHEERLIJK VAN SMAAK!
EIVEI GASPAR FLIK ? Opgericht 1145
KofltvirtRcitri Anttirdiffl
Piano's, Vleugels en
Kunstspolplano's door
Huur fn eigendom verkrijgbaar,
mits In drie {aar afbetaald.
Brlmn No. 1481, Bumu van dit Blad
Dames-en
HeerenHoopall
?14,'s-Gravenliaye
GRAND HOTEL
BOSCH HEK"
's-CRAVENHACE
DEN GEHEELEN DAB RESTAURANT
DINER-CONCERT
WASSENAAR
ALS WOONPLAATS
ELEOTR. TRAM KOMT
Bouwt in het zeer rijk aan natuurschoon Villa Park
Rijksdorp", gelegen nabij het dorp Wassenaar en in
de onmiddellijke nabijheid der Noordzeebadplaatsen
Scheveningen, Katwijk, Noordwijk aan Zee en Wassenaarsche slag.
Zeldzame bosschen met golvende terreinen, prachtige
waterpartijen, heerlijke duinen met vergezicht op zee en
omliggende bollenvelden. Grootte 35 H. A.
Belasting Haag en Rotterdam 12 pCt., Wasse
naar slechts 7/i« pCt. Deze terreinen zijn geheel of ge
deeltelijk te koop. Grondprijzen thans nog billijk.
Inlichtingen verstrekt de Exploitatie Mij. Rijksdorp"
Schouwweg 34 WASSENAAR Tel. 543 Kievit
Bijvoorbeeld: Iemand met een inkomen van f 10.000 en f25.000
's jaars moet in den Haag en Rotterdam een belasting
betalen van f 1200.?of f 3000.?, in Wassenaar slechts
f 70.?of f 175.?per jaar.?In het laatste geval
betaalt men dus f 2825 in Wassenaar
minder dan in Rotterdam en den Haag.
??????????????????BIHBIHBOIHIBBl ????????????
AAN HUISVROUWEN « «'? d:' ktrden'
ken te worden, blijven
aanbevolen: M. Wittop Koning, EENVOUDIGE BEREKENDE
RECEPTEN, 33ste druk, geb. f 3.50, ing. f 2.50; ONS TWAALF
UURTJE, 2dc druk, geb. f 2.25, ing. f 1.25. - J. E. yan Dissel,
HET HUISHOUDUNNÈN, mg. f 0.80.
UITGAVEN VAN W. HILARIUS Wzn. TE ALMELO
???????????l
18 ->
EENIGE SPECIALITEIT
», m *-?
KRIMPVRIJE
c; GEZONDHEIDS
l»
w
ONDERGOEDERENii
HET
P»
Nederlandsch Fabrikaat
TRICOTHUIS
AMSTERDAM HAARLEM
Reg. Breastraat 35 Gr. Houtstraat 143
TEL. NOORD 5066. TELEFOON 1466.
sa
m
Tot het bouwen van Villa's en Landhuizen zijn prachtige heuvel
achtige BOSCHTERREINEN te koop in het OOSTERPARK te
Lage prijzen, mooie wegen, gas,
electr. licht, water.
l.ï. Maatschappij tot Eiploit. van Het Oosterpirk |
Di'.USTOKMANS&OïOSGHilLZ
Tel. Int. 38 & 48
Spoors
,w A. s pobr jr l c u l e fn borg
???????B????????????????
iiiiiiiiiiiiniiiiiiiiiiiiiiiiiiMiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiui
HET ROODE LAMPJE
Signifische Gepeinzen
(62). Ccnsubsiantialem Patri; per quem
omnia jada sunt.
Eén van substantie wat is dat :
substantie"? Ik kan er niets bij denken, be
halve na diepe ooverweeging, misschien dit:
, dat het is datgeene, waaruit alles bestaat,
zoowel sterren, bergen, oceanen, planten,
; menschen ook gedachten, gevoelens,
gewaarwordingen, en ook God zelf.
En omnia" beteekent alles." Denk ik dus
goed, dan is alles n van substantie met
den Vader. Maar dan is dit ook geen bijzonder
voorrecht van den zoon. En oovcr maken",
zie (53).
Alles onzin natuurlijk! ik weet het! Omdat
het betreft het onzegbare. Wist ik nu maar
wat de dichter bij die woorden dacht en voelde.
Ooverleezende en ooverpeinzende merk ik,
dat de woorden waaruit alles bestaat" ook
weer niets beteekenen. Wat zegt hier uit"?
En wat is het verschil tusschen een ding, en
datgeene, waaruit" dat ding bestaat? Soms
laat men iets ergens in" bestaan. Maar dat
is niet duidelijker.
*
,(63). Een geleerde zei mij, dat het woord
unigenitus" niet letterlijk behoeft opgevat
te worden, dat het maar een krachtige term
was om de groote liefde van den Vader voor
zijn zoon aan de Jooden duidelijk te maken.
Want de eenig-geboorene was in het Joodsche
gezin altijd het voorwerp van de grootste
zorg en liefde. Hier koomen wij op wat meer
begaanbare weegen. Dit zou tot gemeen
schappelijk begrip kunnen voeren. Maar ik
geloof niet, dat de zieleherders er genoegen
mee neemen.
*
(64). Hoe komt de zalige, liefelijke,
Moeyende lente mij zoo dor en droevig voor?
Ik wist dat het koomen zon. Het is niet
EiimimiHiiiiiiiiiiiiii HIK- iiMiiifitinmn
postw. bij RIËNTS
BALT, Haag. Mond.
en schrift, ond.
H kan nu wel schrijven: er, eer, een, te,
teenon, enz.
Zelfond. 93 Cent fr.
In den Boekh. en na
FF.
20 LEIDSCHESTRAAT 22
AMSTERDAM
TELEFOON N. 5812
HEMDEN
HAAR MAAT
Rpokt ~
JAARBEURS
UTRECHT
rairikant
Fa J J.van der Pas -s Bosch
Alleen
l ongeschonden sluiteh'quet l
waarborgt kvraiïteiï,
RIJWIELBANDEN
KWALITEIT
BETER
DAN OOIT TE VOREN
PRIJZEN
NAGENOEG ALS VOOR
DEN OORLOG
Buitenband f 8.50
Binnenband 3.75
EAU ». COLOGNE
DB CARMB/=\
droefgeestig-weemoedig. Dat is heerlijk ! het
Heine-Schumann-gevoel. Maar dit is dor. Ik
zie, dat de schoone, begeerde leevenstijd er
is, en ik voel er niets van. Maar heel even
een flauwe scheemer van het oude geluk, de
oude rust, de oude blijheid, de oude zoete
weemoed.
En dan weer de heevige dorst naar geluk,
het water vlak bij en de onmacht om te
drinken. Het doet mij denken aan de ge
vangenen in de Haagsche gevangenpoort, die
geen voedsel kreegen, maar booven de keu
kens moesten woonen en steeds de spijsgeur
moesten ruiken.
(65). Het proefkoonijntje des Heeren, zoo
noemde ikfmijzelve vaak. De vivisectie is
nog niet afgeloopen. Ik vrees, het ergste
komt nog. En ik mag heelemaal niet klagen.
Ik heb een benijdenswaard bestaan, zegt men
mij. Ik ben bevoorrecht en een begenadigde.
Als ik nou maar doen wou, wat Jan of Marie
mij raadt. Met groote inspanning houd ik
mij blijmoedig en opgeruimd. Men moet de
meedemenschen niet door somberheid hinderen
of lastig vallen. En dan bereik ik nog maar
net het dood-gewoons, de gemiddelde ziels
toestand van een normaal mensch.
(66) t/ui propter nos homiscs cl
propter nustram salutcm dcscmdit de coelis..
Dit wil ik gaarne aanneemen en gelooven.
Maar misschien in de derde of vierde potentie.
Wat ik gevoel als een smartelijke en
noodelooze vivisectie, zou dan eigelijk een heil
zame operatie zijn. O, mocht ik dat stellig
kunnen gelooven! Maar de begrippen zijn zoo
vaag, en de feiten zijn soms zoo wreed. Er
worden toch dagelijks honderde, ja duizendc
proefdieren aan vivisectie onderworpen prop
ter nostram salutem." Ben ik voor God zoo
veel meer waard dan een koonijntje of een
marmotje? En al ware het een heilzame
operatie, waarom was die noodig?
descendit de coelis" kan men verstaan
als men de heemel aanneemt te zijn God's
sfeer, en de zoon als een Weezen, dat in de
hoogste sfeer kon zijn, maar een lagere kiest
propter homines."
Dit is natuurlijk nog zeer vaag, en vol
onbegrijpbare symboliek, maar er is iets bij
te denken. Dan rijst echter natuurlijk en
onmiddelijk de vraag: wat heeft die
zelfverneedering noodzakelijk gemaakt ? Hoe
ontstond die verdooling der menschen, die
toch schepselen God's heeten, die zulke mid
delen vercischte om ze weer terecht te
brengen ?
Wie maakte die operatie noodig ? Wie
draagt de schuld, de verantwoordelijkheid
voor deze stoornis en verwarring, dïe den
Zoon dwong tot ingrijpen?
(67). Eeuwen lang hebben de menschen
elkander na-gezegd: wij menschen hebben
schuld. Door ons is de zonde in de waereld
gekoomen. Adam viel, verleid door Eva.
De Vader is enkel goedheid en liefde. Het
kwade kwam van den mensch. De mensch
kreeg vrijen wi! om te kiezen en hij koos
het kwade. Het Goede komt van God. Hij
wil enkel ons geluk, en wij zijn steeds bal
dadig en doen Hem verdriet door verstokte
ongehoorzaamheid.
Dit is de beschouwings-wijze der vroome
menschen, met name der Westersche Chris
tenen. En deeze opvatting is practisch nuttig
en bevreedigend gebleeken. Zij brengt veelen
ziele-vreedc en gemoedsrust. Ze stelt veelen in
staat, het soms zoo wreede en harde nood
lot te dragen. Steeds maar de schuld bij ons
zelven zoeken. Op de borst kloppen en mea
culpa" roepen. Dat geeft troost en verlichting.
(08). Maar is het waar?
Kunnen wij dit in alle ernst en oprechtheid
meenen? De pragmatisten William
James -- zeggen wat practisch nuttig is,
is waar". Maar kan een vroom Christen dat
zeggen ? Wij gelooven toch in een waarach
tige waarheid. De uitdrukking is machteloos,
maar beteekent toch zeeker iets, dat onaf
hankelijk is van practische nuttigheid.
Voe'en wij werkelijk, in al'.e eerlijkheid,
dat de mensch schuld heeft? of zeggen
wij het elkander maar na? Nu oprecht zijn!
onverschrokken, niets ontziend oprecht! Dat
iiiiiiiiiiiiiiiiitiifiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiinijiiiifiiiiifiiiiiiiiiiiiiifiiiiiiiiii
(BEZOEKT
l de Kon. Kweekerij
l MOERHEIM
l voorheen B. RUYS
l DEDEMSVAART
is toch zeeker God dienen !n geest en waar
heid. De dichter Hebbel zeide als de mensch
vader is van do zende, dan is Ood grootvader
van de zonde". Weet iemand er iets teegen
in te brengen? Ik niet! Daar zitten we nu
met onze onbruikbare groote woorden.
Almacht! Alwijsheid!
Wie alwijs is kent en voorziet alle
gebeurlijkheeden.
Wie almachtig is, is meester van alle
moogelijkheeden.
Zonder den wil, de voorkennis, de toe
stemming, het goedvinden van den Almach
tige en Alwijze gebeurt er niets. Ook geen
zonde. Ook geen kwaad.
Al trachten wij ons door lange
reedenecringen uit deeze klern te bevrijden, het kan
een eerlijk mensch niet _gelukken. Als God
alweetend en almachtig is, dan draagt ook
Hij de verantwoording van het kwade en
van de zonde.
Niet de zwakke, hulpelooze mensch, dien
Hij schiep met gebreeken en
tekortkoomingen, met domheid en blindheid.
(60). Ziehier nu een verschrikkelijk voor
beeld van de verderfelijke gevolgen van een te
lang volgehouden symbooliek, van het
vergeeten, dat Jezus in gelijkenissen sprak.
od i's geen Vader. God is niet het man
nelijk hoofd van een menschelijk huisgezin.
Hij is oneindig veel mér. Als Hij een Vader
ware, zou Hij een slechte Vader weezen.
Welke goede Vader schenkt zijn kinderen
zooveel vrijheid, dat ze ten verderve kunnen
gaan, en eischt dan, dat ze zichzelve geheel
schuldig bekennen aan de fout, waarvoor hij
alleen aansprakelijk gesteld kan worden ?
Welke goode menschen-vader zegt niet: Kin
deren zijn toch maar kinderen. Ze weeten
nog niet beeter. Waar de wijsheid is, daar
is ook de schuld en verantwoording." Welke
goede vader dreigt zijn kinderen met eeuwige
straffen, als ze doen wat hij, als ouder, had
kunnen en moeten voorkoomen ? Is dat niet
alles kooren op den rnoolen van den
Godloochenaar ? Men moet wel zeer slaafs of
zeer vroom zijn om deeze onweerspreekelijke
teegenwerpingen niet te achten. Welke
gedachtelooze kudde-dieren zijn wij nienschen!
God is eevenmin een huisvader als Kronos,
die zijn eigen kinderen verslindt.
(70). Hooneloos verslagerf zal de mensch
eenmaal neerzitten, als hij steeds deeze zware
svmboolische woordsteenen wil blijven
meetorschen: Almacht, Alwijslieid, V:ider.
S P AA NS OH, EHBELSOH,
FRAMSOH, DUITSOH oto.
Berlltz-Sohool *
HooronarmoM 45f H. 3283
Pract. Onderwijs dooi bultenl. Leeraien
illlllliiliiiiiiiilliliaiiiiiliiliiiiliiifiiliiniiBMiiii»
Hoe kan een mensch, die zuiver voelt en
helder denkt, smeekbeeden richten tot een
almachtig en alwijs vader ? Een goed en
wijs vader, die zijn kinderen liefheeft, zal
doen, wat goed voor hen is, niet wachten tot
ze hem aansmeeken, noch zal hij terwille
van hun gebeeden anders handelen dan hij
in zijn meerdere wijsheid beslooten heeft. Ja,
een goed vader zal zijn kinderen vermanen
niet te zeuren en te beedelen. En wei-opge
voede kinderen zullen hunnen Vader niet
lastig vallen met voortduurende verzoeken en
smeekbeeden. Wel weetend, dat hun Vader
wijzer is dan zij en doet wat het beste is.
En dit geldt voor een gewoone, goede, ver
standige vader en hoc veel meer voor een
almachtige en alwijze Vader !
Tot zoo Eenen vraagbeeden te richten is
dwaas en beleedigend als tenminste een
alwijs weezen beleediging voelen kan.
En toch stijgen dagelijks millioenen vroome
smeekbeeden op, om den almachtigen lief
hebbenden Vader te beweegen zonden te
vcrgeeven, gunsten te verleenen, onheilen af
te wenden in n woord om anders te
handelen dan Hij in zijn alwijsheid, goed en
en noodig heeft geacht. ,,ls het niet bespot
telijk en ai te zot ?" zegt de Godloochenaar.
Dat zou het zijn, als od een Vader ware.
Maar hij is eevenmin een Vader als een
Rood Lampje.
Toch spreek ik tot het roode Lampje en
ik vraag en smeek en zoek vertrouwelijkheid.
En het roode Lampje antwoordt me, Het zegt :
hier is liet Lichaam des Heeren."
PRE n E RIK VAN E E D E N
Ellllllimlllllll Illllllllllllllllllllltlf II l IIIIIIMIIIIIIIIBII
Handelsmerk
Dit merk op Uwa
rookartikelen garan
deert U kwaliteit.
VOOR ENGROS:
JAN AARNOUTSE
i DEN HAAG