Historisch Archief 1877-1940
17 Juli '20. No. 2247
DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
TOURNOOIYELD
Naaml. Venn. Amsterdamsche
Bad-en Zweminrichting Over 't Y.
Stoepend het nieuw gerestaureerde Oafé-Restaurant
W. F. H. MOOIJEN,
Telefoon C. 1158
Lunch Diner Souper i la carte
EXPLOITANT
DINER- en AVOND-CONCERT
WASSENAAR
RESTAURANT. AFTERKOON- T E A-CONCERT.
Kurhaus-Bar TROIVIPENBERG, Hilversum
lederen avond Soiree dansante.
Zaterdag 17 en Zondag 18 Juli en Zondagmiddag van 3 tot 5 optreden van
de beroemde danseres
MARGARETHA RÖSSELER en haar partnerin ANNIE HOOMAN
in haar schitterende dansen. Zie haar prachtige recensies.
JSntrée f 1.5O Aanvang 8 uur
: DE- GEZONDHEID IN HULS
HET. GULDEN BOEK VOOR HET HUISGEZIN
i door T. VAN DER TUüK en Dr. J. H. O. REYS
Een leidraad in gezonde en zieke dagen. Rijk geïllustreerd.
VIERDE DRUK GEB. / 8.25, INGEN. ? 6.50
? ? Vraagt uitvoerig prospectus bij uwen boekhandelaar
of deo .«Uitgever W. HILARIUS Wzn. te Almelo
i.
FLICK's
BOOMSCHORS
Is Chocolade in een
vormenvan een samen
stelling als in geen
ander Fabrikaat wordt
teruggevonden.
OVERHEERLIJK VAN SMAAK!
ERVEI CASPAI FLICK ? Opgirlcht 1745
Hofltvtrucitri initerdim
iigiiiiiiiiimiiiiiiliiliiiiiiiiiiiiiliiiiiiiiiiiiliiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii
HET ROODE LAMPJE
Signifische Gepeinzen
1 (71). Et incarnatus est de spiritu sanctüex
Maria virgine; et homo foetus est.
Dit staat met kapitaalletters, als het
gewigtigste van heel het Credo. De muziek der
mis duidt hetzelfde aan, ook wanneer zij ge
maakt is door protestantsche componisten.
Bij het incarnatus est" zijn alle harmoniën
en melodieëen in de uiterste teedere spanning
en ontroering; als ademloos wacht alles het
grootsche, geweldige en aandoenlijke feit.
Verbaas U nu niet, gedachtelooze menschen !
als ik hier veel gemakkelijker kan zeggen : ik
geloof ".,Hier behoef ik niet ja"of neen" te zeg
gen, zonder eigenlijk te weeten, wat ik beaam
en erken, of loochen en ontken. Hier spreek
ik geen ijdele, holle klanken oover iets zoo
volkoomen buiten alle bereik en expressie
als het getal en het weezen ods. Hier wordt
een welbekend bericht herhaald van een wel
bekende persoon.. De apostel Johannes
zeide : Het woord is vleesch geworden en
heeft onder ons gewoond," Het woord Woord
is hier weer symbooüsch, dat begrijpt ieder
een. Woord en Vader zijn [hier , afgewis
seld, en staan voor dezelfde werkelijkheid_
Maar is vleesch geworden en heeft onder ons
gewoond" dat is geen symboliek, maar
bedoeldjals directe concreete werkelijkheid. En
nufckrijgt de expressie credo" een geheel
ROTTERDAM
AMSTERDAM
o
7
M
"VAN.DE
HILVE3
GRAVLLWEG.
ING
ELEFOON.1ISO
GRAND HOTEL
BOSCH H EK"
's-CRAVENHACE
DEN 6EHEELEN DAB RESTAURANT
DINER-CONCERT
CHBISTOn_E
BEOAurerr WECKTE Beotizen
en
Tot het bouwen van Villa's en Landhuizen zijn prachtige heuvel
achtige BOSCHTERREINEN te koop in het OOSTERPARK te
Lage prijzen, mooie wegen, gas,
eledr. licht, water.
N.V. Maatschappij tot Eiploit. van Het 0«t»f»irk |
Di[. ].). SMMANS & DUO SCHULZ
Tel. Int. 38 & 48
iiiniimiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiHiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii
IIIIIIIIIIIIIMUIIIIIIMMtlllMllltllllllllllllllllllllllllllllllllllllllMUHIIII MKIIIIIIIIIIIIlllllllllllllUIIIIIIMHIlHIIIII
STARK'S OXYDOL"
(CHLORAS KALICUS TANDPASTA)
Nunl. Vmn. STARK t Co. - Chomlscho Fobrlok 's-HABE", 's-Brmithogi
IMMflIltfMMMHINIItl
Snelschriit RlEHÏS
Zelfond. 93 Cent
In den Boekh. en
TT kan nu wel schrijven : er, eer, een, te,
teenon, enz.
postw. bij RIËNTS
BALT, Haag. Mond.
en schrift, ond.
'" >""" Minimum umi iiiiin.'i IIIIIIIIIMII iiiiiiniiiiii mm mum , iniiniii
Plano's, Vleugels on
Kuntttsnolnlano's door
Huur in eigendom verkrijgbaar,
mits In drie Jaar afbetaald.
Brlmn No. 1481, Buroau v» dit Blad
MEEREN MODE-ARTIK
HEERENSTHAAT «,
TtLKFOON 10*8
Zeer elastisch zijn onze gebreide
CAMISOLES, TRUITJES,
ONDERJWRKJES
LUIERBROE
Aan en uittrekken
gaat zeer
gemakkelijk.
fANTASIEFABRIEK
rDedemsvaart
VRA^ST UW WINKELIER
Smoort:
«fibcwnfabheb JFi Houtman
EIJWIELBMKI
KWALITEIT
BETER
DAN OOIT TE VOREN
PRIJZEN
NAGENOEG ALS VOOR |
DEN OORLOG
Buitenband f 8.50
Binnenband 3.75
iniiii IIIIIIIIMIIIIIII iiiiiiii l
lllllUUltllltlllllUUIIIllUUIIIUlllllll
1PADOX
DEN HAAG i
VARMOND
HOUTBOUW
KANTOOR
DEN MAAG - TEL INT7CH 25ÖO23ÓI
LEVERT DE/VEPLANCD INZEER KORTEN
TUD ALLE HOUTCON/TRUCTIEX
AL/
LANDHUIZEN
/CHOOLCEBOUWEN
JACHTHUIZEN
ZIEKENHUIZEN
INLICHTINGEN OP AANVRAAG
andere signifische" krachtfenfwaarde. Daar
ze gezegd wordt omtrent een bepaald persoon,
die op aarde leeft of geleefd heeft, en die een
bericht brengt, waarop hij geloof verwacht.
Hoor goed ! het woord geloof" heeft een
heel andere kracht in ik geloof in nen God"
dan in ik geloof den apostel Johannes". In
de eerste zin is het een maclïtelooze pooging
tot vaststelling van eigen gezindheid en kracht.
In den tweeden zin is het. een daad van liejde
en vertrouwen. Ik heb mij uit geschriften
een voorstelling gemaakt van den apostel Jo
hannes. Die persoon vertrouw ik en heb ik
lief, en als hij iets meede-deelt dan geloof ik
het, zoolang ik geen bizondere reeden heb
hem te wantrouwen. Hier komt het persoon
lijke in onze geloofs-waereld binnen, nood
wendig, en het kan er niet weer uit, maar
bereikt zijn hoogtepunt in Jezus.
(72) Twee afgesloofde, afgebeulde, ar
moedige woorden staan voor mijn deur te
zaniken en vragen binnengelaten te worden.
Broertje en Zusje subjectief" en objectief".
Ga maar heen ! Ik geloof niet, dat ik jelui
noodig heb. Of dat jelui tot iets te gebruiken
bent. a maar naar de Hegelaars, die hebben
nog wel een pruts-kwarweitje voor je.
*i(73) Somwijlen, in den laten slaap teegen
den morgen moet ik door het rijk der demoonen
trekken. Heel trouwe leezers, die mijn stuudies
over droomen kennen, weeten dit. Het is
niet zeer angstwekkend, ik ken ze, en weet er
mee om te gaan. Maar dit is het merkwaardige
en curieuze, dat ze gevoelig voor scheldwoor
den en luide berispingen zijn, precies
als honden en andere huisdieren. Niet voor
onze gewoone scheldwoorden, zooals boef"
of monster" of vuilik". Daardoor zijn ze
niet gekrenkt, eerder gevleid. Maar scheld
woorden als wandelstok", zakdoek" die
trekken ze zich aan, omdat het weezenlooze
en ziellooze dingen zijn."
In den Kosmos is niets leevenloos, maar er
zijn dingen met verheeven leeven en met zeer
laag, triviaal leeven. En onder de triviale
dingen zijn die de laagste, die zelf weer door
een schepsel gemaakt zijn. Keisteen",
kristal", boomstronk" zijn minder triviaal,
dan tandenborstel" of potlood". Want de
eerste zijn door den schepper gewrocht, de
laatste door een schepsel. Een oude schoen
kan nog een zeeker karakter hebben, maar
een zakdoek bijna niet. Vandaar de
beleedigende kracht voor demoonen, wier hoogste
aspiratie is, op een leevend, bezield weezen
te gelijken.
(74) Zoo krijgen wij eenigszins een flauwe
notie van de vreeselijke verloochening, die
het voor een hooger weezen is, om tot onze
sfeer af te dalen, en als mensch te worden
geïncarneerd. Maar ik neem gemakkelijk
aan geloof in eerste potentie --- dat het
geschied is. Waarom zou'ik het betwijfelen?
Het kan gcloogen zijn, maar dat onderstel ik
alleen in de uiterste noodzaak. En er is een
verheevenheid, die bij mij de gedachte aan
leugen uitsluit. Als ik lees, wat Johannes
gezegd heeft om van Jezus' woorden nog
niet te spreeken dan voel ik de uiting van
een verheeven geest die waarheid kent en
spreekt, en waarbij de gedachte aan bedrog
voor mij onmoogelijk wordt. En al werd ik
bedroogen dan nog zou ik van mijn
goedgeloovigheid geen berouw hebben. Er is een
soort hooger welleevendheid, een
AlgolimiiimiiiiiMiiiiiii
.
< BÜV FISK l
H LAGE PRIJZEN.
SCHITTERENDE KWALITEITEN.
GENERAAL AGENTs. v. NEDERLAND
N.V. B.A.M.I."
L, E E U WA. Rn E N.
Telegr. RAMI. Telef. 232.
welleevendheid teegenoover onze
electronwelleevendheid, die verbiedt te twijfelen,
te vitten, te bedillen tenzij in den
alleruitersten nood. eeze welleevendheid past
ons teegenoover hooger persoonlijkheid.
Dat het woord vleesch geworden is, dat
Jezus een hooger Weezen is, die tot lager
sfeer is afgedaald om ons te troosten en te
helpen, dat neem ik aan op zijn eigen getuige
nis. Iemand die zóó spreekt, als Jezus doet,
kan niet liegen. Dat is mijn geloof in eerste
potentie of wel puur geloof. En dat hij
gebooren is uit een vroome Maagd, waarom
zou ik het ontkennen of betwijfelen? Ik kan
ook wel ontkennen, dat ik het kind van mijn
moeder ben. Ik ga af op getuigenissen. Maar
niet naar de wijze der geleerden. Die moogen
van parthenogenesis spreken en het waar
schijnlijke of onwaarschijnlijke kritisch be
pleiten." Mij komt dat grof voor en lomp. Ik
geloof Jezus op zijn woord, en ook Johannes.
Natuurlijk! Hoe zou ik anders? Credo!
(75). Maar daarom is het geen blind geloof.
De arbiter in mij is vol eerbied en vertrouwen
maar hij blijft zelfstandig. Dat kan niet anders,
want in dien arbiter is iets van het allerhoog
ste, het is dezelfde, die goed of kw:aad, recht
of onrecht, waar of niet-waar, schoon of
leelijk bepaalt. En voor allen, want er is eenheid
en samenhang in al wat is. Pas op, hier drijf
ik weer naar gevaarlijke draaikolken. Gedenk
wat woorden zijn, en blijf goed onthouden,
wat in de voorigc paragrafen staat. Schijn
bare teegenspraak is maar formeel en geen
teeken van onwaarheid.
(76). Hoe kunnen wij zoo vast gelooven in
het bestaan van persoonen die wij vertrouwen
en liefhebben? Elk dier persoonen zou een
hallucinatie kunnen zijn, een bizonder hard
nekkig en consequent volgehouden verbeel
ding. Deeze moogelijkheid wordt op eenmaal
reusachtig groot, als het correspondenten be
treft, die men nooit gezien heeft. En toch
komt het voor, dat men zulke corresponden
ten hartstochtelijk lief heeft, dat ze onsleeven
vervullen, en zoo volkoomen als een kind dat
der moeder, de minnaar dat der geliefde.
Daarbij kan men zich vergissen. Man kan mis
leid worden door een wél-gespeelde comedie,
een goed volgehouden bedrog.lHier staan we
voor het psychologisch raadsel der persoon
lijkheid.
Een tooneelspeeler heeft tal van
persoonlijkheeden. Zijn gewoone leeven is een van zijn
rollen. Hij speelt steeds comedie. Hij bestaat
uit een aantal persoonen in 6611 lichaam.
Dat lijkt gevaarlijk werk, want de mensch
zoekt niet naar splitsing, maar naar eenheid,
concentratie, naar verhooging, versterking
der persoonlijkheid. Een "mensch uit
n stuk. Dat schijnt goed te zijn.
Zichzelven te splitsen in veele persoonen
schijnt minder goed. Er is ook altijd iets
griezeligs, iets spookachtigs in alle wisseling van
persoonlijkheid. Men denke aan Dr. Jekyll and
Mr. Hyde" en aan Meyrink's Golem".
Dit duidt op satanische werking. Maar ook
de vroome, goede Christen die tot zijn be
schermheilige bidt, is misschien de duupe van
zelfbedrog.. Die beschermheilige kan een
splitsing zijn van de eigen persoonlijkheid.
Een fictie dus. Een gewrocht van 's menschen
onderbewustzijn",'zooals het heet.
Maarhier vraagt de Significa: Wat is dat;
onderbewustzijn?" Of het woord bewust
zijn" eenige reedelijke, begrijpelijke
beteekenis heeft, daaroover ben ik nog niet tot zee
kerheid gekoomen. Waarschijnlijk is het een
volmaakt zinleedig woord.
Want als er niets onbewust" is, dan is al
les bewust, en daarmee vervalt de noodzaak
en de waarde van zulk een woord als be
wustzijn". Men heeft er niets aan, en het kan
enkel verwarring stichten. Maar dan is on
derbewustzijn" nog erger en nog gekker. Is
er misschien ook een booven-bewtistzijn, een
tusschen-bewustzijn, een kort- of lang be
wustzijn en zoo voort?
Men zou de persoonlijkheidskwestie van
den beschermheilige zóó kunnen stellen : Is
die persoon, die zich door inspiratie, door droo
men, vizioenen, automatisch schrift of
ingeeving als een zelfstandig weezen laat kennen,
een deel van mijn eigen kosmos, of heeft die
zelf een van het mijne gescheiden, geestelijk
gebied?
F R L: D E R i K v A N EEDEN
iiiiiiiiiiititiiiiitiiitiiiMuiiitmiiiiiiiiiiittiiiitiiiiiiiiiitiiiiiiiiiiHiimmiit
SP AA MS OH, EMOELSOH,
FR AH S OH, DUITS OH Oio.
Borlltz-Sohool
Hoorongrmoht 4S1 H. 3286
Pract. Onderwijs door bultenl. Leeraren