Historisch Archief 1877-1940
4 Sept. '20. No. 2254
DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR N E l>
R, E S T3V «J PI, 2X N T, m
Fi.
20 LEIDSCHESTRAAT 22
AMSTERDAM
TELEFOON N. 5812
HEMDEN
HAAK MAAT
Dames-en
Heerenkleeding
?14,'s-GravBDhaje
Tot het bouwen van Villa's en Landhuizen zijn prachtige heuvel
achtige BOSCHTERREINEN te koop in het OOSTERPARK te
Lage prijzen, mooie wegen, gas,
eledr. licht, water.
I.V. Maatschappij tot Eiploit. van Het Ooaterpark
Dir.!. I. STOIMANS S DÏO SCHULZ
Tel. Int. 38 & 48
Ivsiiiilltllllllli
u ?
IIMUHIIIIMNlIIIHIIIIIIIIIIIIIIIIIinilllllMIIIIIIIIIMIIIMilHlliiiiiiiHIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIHIIIIMIIIIIMaHHMIIIMIMl.
ISTARK'S OXYDOL" j
. (CHLORAS KALICUS TANDPASTA) J
l Niml. Vtim. STARK t Co. Chtmltch» Ftbitok VHA6E", '»-armnht«« i
*»«e»sjeiM»«i«tiiittm«««i««i^iimiiiiimiMmi»Mi^
FLICK's
BOOMSCHORS
Net Ongeëvenaard)
Fabrikaat l
«OUDE l
Is Chocolade In een
vormenvan een samen
stelling als In geen
ander Fabrikaat wordt
teruggevonden.
OVERHEERLIJK VAN SMAAK!
EIVE1 CASPAl FLICK - Opgericht I745
Hofleveranciers louterde!
jiiiiiiiinimMimiiMiiiMi immuun» iiiiiiimi
MEEREN MODE-ARTIKELEN
- HKERENSTRAAT 12, GRONINGEN
TELEFOON 1083
Rookt
JAARBEURS
UTRECHT
fabrikant
\'A J.J van der Pas -s-Bosch
Alleen & ,
l aioejclyndan alufteMqurt l
Joartorflllo '~
aiiiiiiiiiiiMaiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiini
iieHiniunmiiiinmiiiimnmiii i
GRAND HOTEL
BOSCHHEK"
's-GRAVENHACE
DEN GEHEEIEN DAB RESTAURANT
DINER-CONCERT
N aam l. Venn. Amsterdamsche
Bad- en Zweminrichtin§Over 't Y.
Geopend het nieuw gerestaureerde Café-Bestanrant
W. F. H. MOOIJEN,
Telefoon C. 1158 EXPLOITANT
Lunch Diner Souper la carte DINER- en AVOND-CONCERT
De Gruijter & Co's Meubeltransport Mij,
Gevestigd sedert 1881
AMSTERDAM
Fr. v. Mierisstraat 9O
Tel. Z. 822
DEN HAAG
Westeinde 48
Tel. H. 2924
ARNHEM
Parkstraat 52
Tel. 61
Verhuizingen enVerpakkingen
Bergplaatsen voor Inboedels
EENIGE SPECIALITEIT
8g KRIMPVRIJ
B*(
| GEZONDHEIDS- f*
g| ONDERGOEDEREN |
Nederlandsch Fabrikaat gO
«5TRICOTHUIS
AMSTERDAM
Rog. B reestraat 35
TEL. NOORD 5068.
HAARLEM
Gr. Houtstraat 143
TELEFOON 146&.
i*
w
Spoors
Mosterd
WA Spoorjr. Cuiemborq
\ Vl y\ V( /\ Vl /?. iH /v Vl A *Jf A Vl v-j V* A Vl A vf rt M* (
Restaurant
HOEK"
SPUI 23,
Telephoon C. 2754.
RESTAURANT lei ORDRE.
Het is van
ALGEMEENE
BEKENDHEID
dat de
MICflELIN
IDWIELIIIIIDEII
ZIJN
LICHTLOOPEND
EN
ONVEKSLIITBÜR
12 MAANDEN GARANTIE
Buitenband f 8.50
Bimienband 3.75
industrie door den lagen kostprijs der producten
uitstekend concurreeren en na betrekkelijk
korten tijd haar productievermogen vergrooten,
waarvoor dan telkens weer nieuwe arbeiders
noodig zijn, terwijl juist de antieke bedrij ven met
handbewerking door gemis aan
conrurrentievermogen mettertijd absoluut ten doude ge
doemd zijn.
Ook biedt de machinalisatie het groote voor
deel, dat men hierdoor zijn bedrijf onafhan
kelijk kan maken van speciale vakarbeiders.
Want juist deze kunnen een ongestoorden
gang van zaken bij de productie zoo gemak
kelijk in de war sturen, omdat zij zoo moeilijk
te vervangen zijn. Zoo is b.v. het glasblazen
een speciale vakarbeid, waarvoor de noodige
routine en dus een lange leertijd noodig is.
Wanneer dus in een fabriek alle glasblazers
staken, dan moet het bedrijf zoo lang stop
gezet worden tot men er in geslaagd is een vol
doende aantal nieuwe glasblazers te vinden,
die het werk kunnen verrichten. Daarentegen
wordt de flesschenmachine van Owen, die
geheel automatisch flesschen blaast, bediend
door willekeurige arbeiders, die alleen maar
de opeenvolging der verschillende handgrepen
behoeven te kennen. Men kan dan ook, omdat
er in het geheel geen vakkennis voor noodig is,
de bediening van zulk een machine in korten
tijd leeren. Loopt dus in een met dergelijke
machines toegerust bedrijf de gang van zaken
door een staking spaak, dan kan elke wille
keurige arbeider de bediening der machines
overnemen.
Een ander voordeel van machinalisatie is,
dat men door de machines dag en nacht te
laten draaien, de capaciteit van het bedrijf
kan verdubbelen of verdrievoudigen, terwijl
men voor continu werken met speciale vak
arbeiders het dubbele of drievoudige aantal
noodig heeft, dat meestal zeer moeilijk te
vinden is.
Ten slotte is de capaciteit en kwaliteit van
het werk bij machinalisatie onafhankelijk van
den goeden wil der arbeiders, wat juist in den
tegenwoordigen tijd wel het voornaamste
voordeel is.
Maar, zal men zich tegenover deze voor
deden wellicht afvragen, is nu machinalisatie
werkelijk zooveel goedkooper dan handen
arbeid, waar de benoodigde machines toch
ook meestal tegen hoogen prijs gekocht moeten
worden? Inderdaad is voor de aanschaffing
van de noodige machines een
kapitaalsvergrooting onvermijdelijk. Maar hiertegenover
staat ook, dat deze aanschaffingskostcn der
machines maar eenmaal betaald moeten wor
den, zoodat de lasten, die op dit kapitaal rus
ten, alleen gevormd worden door rente, af
schrijving en kosten voor energie en de bedie
nende arbeiders, terwijl de loonfractie bij
handenwerk dag in dag uit terugkeert. Daarbij
komt nog, dat een gemachinaliseerd bedrijf
veel meer onafhankelijk is van een stijging der
loonen, omdat de loonfractie per
fabrieageeenheid veel geringer is.
Schiedam G. DE C L E K c Q
Nieuwe Uitgaven
l--.cn Wilde Lente, door Frits van Raa 11 e,
uitgave van N. V. Drukkerij ,,Jacob van
Campen", Amsterdam.
Astrid, drama in vijf bedrijven, door
Made lei n e Böhtlingk, met voorwoord
van Dirk Cos t e r, uitgave van Nijgh en
Van Ditmars Uitgevers-Maatschappij Rot
terdam.
Het Wundcrschoone Rijpen (deel V, van
Het Geslacht der Santeljano's) door Joost
Mendes, uitgaven van W. L. en J. Brusse's
Uitgevers-Maatschappij, Rotterdam.
Thoiikiulidcs' Navorschingeii, De
Peloponnesische Oorlog (Boek V; De Vrede van
Nikias), vertaald uit het Grieksch, door mej.
H. M. Boissevain, met medewerking van
dr. H. J. Boeken, uitgave van J. W.
Boissevain, Haarlem.
Menschen uit een stil stadje, roman door
Al i e Smeding, uitgave van W. L. en J.
Brusse's Uitgevers-Mij, te Rotterdam.
De PcrsiianUjklicidsidec bij Meisier
Eckhart en Goethe, wijsgeengc studies door
Herman Wolf, uitgave van J. Emtnering,
Amsterdam.
Attuniiï, Roman door Pierre B en CM t,
Metilenlnff-Editic, Amsterdam.
Ktwkbuck, samengesteld duur een
Hollandsche Huisvrouw, Meulenhoff-Edïtic, Amst.
Socialisatie op Cnüperatievcn .'.;r»m'i7m;(Proeve
eener wijziging van den productievorm), door
L. Simons, Uitgave Mij. voor Goede en
Uoedkoope Lectuur.
Leerboek der Natuurkunde (Deel I) door dr.
A. M. P. Rocholl, Uitgave van A'ijgh en
van itmar's Uitgeversmii.
Van Nederland in tien ' Oorlogstijd, de ge
schiedenis van Nederland en Ncderlands
hIndiëtijdens den oorlog van 1914 tot 101'.'
onder leiding van prof.' dr. H. Brtignians, is!
met afl. 11 en 12, het slot verschenen, uit
gegeven door de uitgeversmaatschappij
,,E1sevier" te Amsterdam.
iiiliiiiiiiiiiiiiiniiiiiniiiiiiiiitigr IIIBMIIIIIII
HET ROODE LAMPJE
Slgnifische Gepeinzen
(08) Natuurlijk worden mijn geleerde
vrienden een weinig kreegel. Wat drommel !
zouden zij al de moeite hebben gedaan,
zooveel taaye lectuur hebben doorworsteld en
eindelijk met hooge onderscheidingen zijn ge
huldigd als wijzen en cultnur-dragers, om in de
gewigtigste vragen niet meer bevoegd te zijn
dan een gewoone doodgraver ? Een goede,
vroome, uitermate geleerde en mij
wclgeneegen vriend noemt mij tnitscli. En wat het ergste
is : ik weet niet, dat ik trotsch ben, zegt hij.
Ik zie minachtend neer op wijsbegeerte, the
ologie en scholastiek. Ik zou mij juist aan die
bronnen moeten laven. Daar liggen schatten
voor mij opgehoopt. Hij ziet mij als een
hongerige zoekende ziel, die uit
puure halsstarrigheid niet gelooven wil
dat op al mijn vragen reeds een antwoord
gereed te vinden is, als ik mij maar wilde
wenden tot de zuivere bron: de moederkerk.
O ! O ! O ! hier zou ik bijna welspreekend
kunnen worden. Trotsch en Deemoed, dat
zijn eerst woorden voor meditatie ! Beide
woorden zijn signifisch zoo interessant, om
dat ze -?als oer-woorden volgens de indeeling
van Mannoury zoowel een gunstige als
een ongunstige emotioneele waarde hebben.
Vooral Trots is in dat opzicht merkwaardig.
Met in den nek geworpen hoofd, en oover el
kaar geslagen armen kan men het woord zoo
uitspreeken, dat ieder een gevoel krijgt als
moest een mensch zich schamen die niet
trotsch was. Als men het dan verbindt met
passie en verdoemenis" en laat rijmen op
rots" dan heeft het allen schijn van een
heerlijke en verheeven zaak. Daarbij schijnt
dan deemoed" laf en verachtelijk. Op de
lippen van 4e vroomen, waarvan Franciscus
van Assisi de meest representatieve is, is
Trots duivelsch, slecht en doem-waardig, en
Deemoed het hoogste en verheevenste, waar
naar de mensch kan streeven. Dit zullen wel
niet dezelfde spijzen zijn, dit- zoo verschillend
smaken. Ik meen, dat men met eenige aandacht
al gauw bespeurt dat de goede trots en de
booze trots twee geheel verschillende dingen
zijn, die alleendoor onachtzaamheid en slordig
heid denzelfden naam dragen. Wat Jezus aan
den dag legde voor zijn rechters, voor Pilatus
en Caïphas, dat zal mijn vroome vriend wel
goede en sehoone trots willen noemen. Het
woord fierheid is daar veel te zwak. Onze
opgave is dus nauwkeurig te leeren onder
scheiden in hoever het gevoel dat ons verwij
tend als trots wordt aangewreeveu, al of
niet verwant is met dien verheeven en eedelen
trots, dien wij allen, in verschillende mate
noodig hebben, om wél te leeven. En dan kom
ik tot de gedachte, dat het kenmerk van den
goeden Trots juist daarin bestaat, dat men er
zelf niet van bewust is. De goede Trots is een
vorm van teegenstand, die vanzelf ontstaat
door het vaste karakter van den Trotschen.
Hij tracht zijn Waarheid te handhaven, om
dat hij nu eenmaal is, zooals hij is, hij kan niet
anders, -- de teegenstander voelt dat als bal
dadig, onnoodig verzet.
De slechte Trots is iets veel ergers dan enkel
verzet, het is maeht-dorst, aggressie,
heerschzucht, neiging tot het neerwerpen en
ooverweldigen van anderen. Niet een noodzakelijke
weerstand, maar een willekeurig en onnoodig
braveeren van anderen, zonder waarachtige
eigen kracht. Van zulke trots is men zich wel
bewust. Men pronkt er.zelfs mee, zooals Willem
Kloos deed. Goede Trots kan het niet helpen
als ze anderen grieft, ze wenscht het niet,
maar wordt ertoe gedwongen door de vaste
kracht van het geheele karakter. Slechte trots
pretendeert meer dan ze werkelijk aan kracht
bezit. Ze wil sterk en machtig zijn, maar heeft
er de kracht niet toe.
De vraag in hoever ik zelf goede en slechte
trots bezit, behoef ik hier niet uitvoerig te
bespreeken. Maar als mijn vroome vriend zegt,
daar ik mij van mijn tro'ts onbewust ben, dan
acht ik dat een lof, die wellicht meer is, dan
ik verdien. Dat ik mijn best doe, deemoedig te!
zijn, dat erkent hij. Óp deemoed kan men zielil
toeleggen. Op Trots niet. Men is van natuure
,.., aldus aangelegd dat de menschen, waarmee
jlmeii omgaat, ons trotsch noemen of niet. Men
r| kan zich inspannen om deezen indruk
teverHWrnijden of te verzachten. Maar aan die in
spanning wordt een grens gesleld door ons
natuurlijk weezen. Wilde men nog verder
gaan, dan zou men in huichelarij en leugen ver
vallen. Ais men zich, naar de wijze van sommi
ge devooten, laat uitschelden en beleedigen en
opzettelijk beschimpen zonder teegcnspraak
ja zelfs met aanmoediging, dan bevordert en
steunt men leugen en onwaarheid.
Hier is het voornaamste vraagpunt, om
trent afvalligheid, schismatisme, of trouw aan
de kerk. Alles draait om den Trots. Daar
is het cardinale en vitale punt, het
zeenuwknooppunt van alle bekeering. En wie mij in
allen ernst wil waarschuwen en redden, moet
daar aangrijpen. De oorzaak van alle kwaad
wordt ook gezocht in den hoogmoed van
SatanLucifer, die zelf in opstand kwam en den mensch
verleidde. Als ik nu hieiover peins, dan voel ik
zoo duidelijk, hoe alleen gebrek aan goede
middelen van verstandhouding ons van elk
ander scheiden. Als ik denk zonder woorden,
dan voel ik de zaak zoo klaar en eenvoudig.
Vergeef mij, goede vriend, voor wiens ge
leerdheid, liefderijkheid en vroomheid ik
dank en eerbied heb, als ik u vraag nog
eenigszins anders te denken, niet in de breed
te, maar in de diepte. Ik voel mij eigenlijk in
het geheel geen hongerende of zoekende of
worstelende ziel. Ik drijf innerlijk rustig op
den geweldigen leevensstroom, vast vertrou
wend op de liefde, die goedheid en de groot
heid van de Macht, die mij voortsleept. Ik
weet, dat er spoedig geweldige versnellingen
en katarakten koomen, waaraan geen ont
wijken is. Daaraan is niets te doen, en het is
mijn taak mij voor te bereiden op het verschrik
kelijke, wat mij wacht. Het is verschrikkelijk
en zoo moet het zijn. l let schijnt mij dwaasheid
dit niet te willen zien, of te willen ontduiken.
Ik ben er bang voor. Zccker ! Ik voel nu en dan
angst. En dit acht ik begrijpelijk en
vcrgcefcLlijk. Al was ik de dapperste held, wat
iietee|kent onze heldhaftigheid bij God's geweld?
l Ik moet sterven en dit is gruwelijk, want wij
zijn aan dit lichaam gewoon en achten elke
diepere schending ervan een vreeselijk onheil.
Ik mag dit onheil niet willen ontloopen, maar
ik mag het ook niet willen bespoedigen. Mijn
leeven is uiterst zwaar en pijnlijk, ondanks
groote voorrechten en lijne vreugde-. En
het moet zoo zijn, omdat ik nu sta voor de
oovergang van het natuurlijk-menschelijke in
het booveii-natuurlijke. Dat moet blijkbaar
zwaar en pijnlijk zijn. En ik heb geen ander
wapen als geduld. Ik onderwerp me. En dit
acht ik geen bizondere deugd, want ik kan
toch niet anders. Maar ik geloof ook dat het
goed is. En dat is ook niet zoo verdienstelijk,
want het is het eenig reedelijke, wat zich
voordoet aan mijn verstand als waarheid.
Is dit nu Trots? Of is het deemoed?
(!>!>) Nu houdt ge mij, mei liefderijken aan
drang vóór, goede vriend, welke schatten er
voor mij gereed liggen in lithin'gie en scholas
tiek. Ik waardeer l.'w bedoeling. Maar versta
nu, hoe het juist mij tot ootmoedige
verneedering dringi, dat ik bijna niets meer aan die
schatten hebben kan. Toen ik jong was, meen
de ik een sterk hoofd en een scherp verstand te
hebben. Ik kon gemakkelijk leeren en werkte
mij met genoegen door dikke wijsgeerige
boeken heen. Ik had de kinderlijke meening,
dat ik alles zou kunnen, als ik maar mijn best
deed. Ik voelde mij lichamelijk en geestelijk
sterk en iu staat, zoowel in weetenschap als
in lichamelijke oefening alles te bereiken, wat
ik maar wilde. Ik deed mee aan alle sport en
liefhebberde in alle weelenscliappen. Als ik
in geen enkel vak bi/onder uitblonk, dan was
het, omdat ik nog geen vak als hel
allergewigtigste had beschouwd, belangrijk ge
noeg, t mi er mij geheel aan te wijden.
Dat was trots, zonder twijfel, omdat er
geen eevenreedige kracht achter was. De nood
zakelijke verneedering kwam met den ouder
dom.... Natuurlijk verwachtte ik wel een
verzwakking, physiek, maar daarbij ook een
eevenreedige versterking van den geest. Ik
verwachtte een grooter machl van den geest
oover 't lichaam, een toeneemende
serceniteit, een gelijkinoedigerwijsheid, een behouden
van intelleclueeie schatten, en vooral
hlijmoedigheid en gemoedsrust.... Ik meende
dat te nioogen verwachten, want ik had
soober geleefd, en mij eerlijk toegelegd
op zelf-be/.iiuiing en zclf-verloochcning, op
het bekampen van het lage en leelijke in mij,
SP AANSCH, EHOELSOH,
FRAHSCH, DUITSOH oio.
Borlllz-Sohool
HoBrengrmoht 481 n. 3286
Pract. Onderwijs dooi bulttnl. Lsetartn ,
11111 "" "" iiiiiininiiiiiiiiiiniiiii IIM.III,,.,,, , ,
en op het volgen van het zuiverste licht. Ik
had zooveel mogelijk de uitersten, de excessen
vermeeden, en in mijn streeven naar Deemoed,
ook afgezien van een al te houg gespannen en'
door de menschen niet te volgen deugd. Ik
wilde mij niet forceeren tot iets, waartoe ik
ik niet bestemd was. Ik wilde afzien van
alles, wat naar profeet-schap zweemde.
Ik wilde eenvoudig zijn, natuurlijk, mij niet
inspannend booven mijn aanleg en mijn
krachten. Dit heel ook Deemoed, mijn vioome
Broeder! maar die Deemoed heeft'mij geen
heil gebracht. Mijn voorzichtigheid en' ge
matigdheid hielden mij gezond, en vrij van
gebrek. Zoo kon ik een leeven leiden, dat geluk
en voorspoedig scheen. Ik heb sehoone emoties
en subtiele, teedere vreugden gehad. Maar wat
vermoogen gezondheid en voorspoed teegen den
ouderdom? Mijn verwachtingen zijn niet
verweez.enlijkt. De verncedcring.'die ons de ouder
dom doet ondergaan, de ellende waarin zij ons
stort, is veel dieper dan wij verwachten.' Elk
mensehenleeven eindigt in een ijzingwekkende
tragedie.
Hoor goed! broeder, ik beklaag mij niet.
liet meest juiste, wat ik zeggen kan i's, dat
ik gelaten ben, en vol heilig vertrouwen.
Mijn geloof is misschien klein in
bizniiderheedeu, maar vast en groot in de hoofdzaak.
l let zal alles wel goed zijn, al begrijp ik er
niets van. Maar van het mooi-opgetuigde.
zeewaardige en wei-beladen ziele-scheepje is
maar een miserabel wrak oovergebleeven.
Niet enkel het lijf is verzwakt. Het willekeurig
bepalen van de aandacht en daarmee het
willekeurig onthouden en herinneren wordt
steeds moeyelijker.
Maar wat het ergste is, de greep van de ziel
op de liuulè, op het lijf, wordt steeds minder
krachtig. Het lijf in zijn veroudering, wordt
eigenmachtig en oproerig. Het laat zich niet
meer gezeggen. Het ir// dit, het ir// dat. En
als ik, d.i. het verstand en de ziel, zegt : het
gebeurt niet !'' dan gebeurt het tticli, e u het
prestige van de hoogere functies daalt.