Historisch Archief 1877-1940
18 Sept. '20. No. 2256
DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
DE INTERNATIONALE
KINO-TENTOONSTELLING TE AMSTERDAM
(14 AUGUSTUS?21 SEPTEMBER)
Toen de voorbereidingen reeds waren be
gonnen, heb ik, niettegenstaande dat, ge
nieend het dagelijksch bestuur te moeten
adviseeren, op grond van mijne ervaringen met
diverse exposities opgedaan, hare werkzaam
heden te staken, het plan eener Internationale
Tentoonstelling op te geven en wel om twee
redenen : 1. de korte tijd van voorbereiding ;
2 . de internationale verwikkelingen.
Alhoewel deze bezwaren erkennende, heeft
de commissie haar voornemen met
lofwaardigen ijver doorgezet, en gezien de resultaten,
kan een woord van warme hulde niet achter
wege blijven, een dergelijk succes, onder
zulke bezwarende omstandigheden, te hebben
bereikt. Zonder twijfel had hier en daar nog
eenige uitbreiding of detailleering het geheel
kunnen releveeren, doch het feit, dat ijverige
menschen, zoo kort na de wereldworsteling,
een internationale Show durven entameeren,
geeft reden tot dankbaarheid; de kritiek dient
hierbij te zwijgen. Wij zien weer Franschen
(Gaumont Fathi, e.a.) naast Duitschers
(Ernemann,Krupp,Halm-Goerr,e.a.) en Engelschen
(Barr & Stroud), alsof er geen vuiltje aan de
lucht is geweest. Voorwaar dit stemt hoop
vol voor de toekomst; voor optimisme is er
blijkbaar in dit ondermaansche jammerdal
nog wel plaats.
Nu doet zich echter de vraag voor, eene
vraag, die de commissie zich zeker ook wel
gesteld zal hebben, is ons land wel de aan
gewezen plaats voor eene internationale
Kinotcntoonstelling?"
Passen we ter beantwoording hiervan
toe het relativiteits-principe van Einslein,
n.l. dat enkele feiten (mogelijk wel alle !)
relativistisch moeten worden opgevat, m.a.w.
slechts juist zijn relatief tot een bepaalden
waarnemer, of meer abstract uitgedrukt, tot
een bepaald standpunt, dan luidt het ant
woord met betrekking tot dat wat Nederland
op Kino-gebiec1 heeft gepresteerd, beslist ont
kennend. Vat men echter ons land op als
een centrum van wetenschap en cultuur, dan
spreekt het van zelf, dat daarin steeds plaats
is voor een tentoonstelling als deze, waarvoor
het Concertgebouw thans hare zalen heeft
geopend.
Nederland is, tot op heden, wat betreft
de film-industrie, niet gelukkig geweest. Na het
door den heer Noggerath gemaakte begin, is
het hier feitelijk slechts bij pogingen gebleven.
De Hollandia" kan op geen blijvend succes
terugzien, het is den heer Binger niet gelukt
eene nationale industrie te grondvesten ;
<!e Renhandt Film Co. (Jos. Gildemeyer) doet
sporadisch een film vervaardigen ; de
HagheFilm bepaalt zich vrijwel geheel tot actuali
teiten, natuuropnamen, enz., hoofdzakelijk
voor eigen reclame. De Commerciale en
Industrieele Film is slechts tusschenpersoon,
geen fabrikant; de heer Frenkel (Amsterdam
Film Co.) moet feitelijk nog beginnen, 't Is
te hopen, dat uit zijne handen eindelijk eens
iets komt, dat een goed figuur op de wereld
markt zal maken. Welke is de reden, dat ons
land zoo ten achter staat? Deze is tweeledig.
Ten eerste beschikken de bestaande maat
schappijen over te weinig kapitaal; ten tweede
zijn de uitvoerende personen aan het hoofd
dezer maatschappij te zeer amateurs.
Terwijl in de gewone fotografie, de amateur
den vakman kan overtreffen, is zulks in het
filmbedrijf niet het geval.
De heer Binger beoefent de
cinematographie als liefhebberij. Maakt men eene analyse
zijner filmstukken, dan ziet men dadelijk een
zeker gemis aan ernst. Zoowel het scenario,
als het spel, wanneer men zich meer in de
zaak inwerkt, zijn nooit af; voorts
ontMII i mm m 1:111111111 111
mml Bestelt ROZEH, PLANTEN,\
\ HEESTERS, ZADEU, recht- f
I streeks bij de f
voorheen B. RUYS
DEDEMSVAART
iiiiiiiiiniiiliiiiiiiiiiiiiiiijiiiiiiii mum
iiiimmiililiiiiiimmmiiiiiimiiiiiiiliitiiiiiMiiiiiiiitii mm i
breekt hem de noodige fijngevoeligheid, zonder
dewelke een regisseur subtiele speelscènes
niet in elkaar kan zetten. Wanneer men
eenigermate met de filmmaterie vertrouwd is,
proeft men uit zijn werken den volbloed ama
teur, met diens minder gelukkige eigenschap
pen: zelfingenomenheid, gemis aan zelf-critiek;
eigenschappen, welke schering en inslag zijn
bij den gewonen kiekjesman, doch die be
slist overboord moeten worden geworpen,
wil men op de internationale markt eene
positie innemen. De heer Gildemeyer kan
evenmin tot de beroeps-kino-mannen worden
gerekend : de heer Frenkel filmt nog te kort.
Mocht zijne fabriek te Voorburg slagen, dan
ben ik naar de resultaten benieuwd. Laten
wij het beste hopen !
Het is dus niet te verwonderen, .dat de
Nederl.andsche filmstukken met die van
andere landen geen gelijken tred houden.
Daarbij komt, dat het gemis aan groot
kapitaal maakt, dat film-artisten van talent
hier te lande onbestaanbaar zijn en zonder
hen is het beste scenario een dood ding.
In ons land, al is het klein, is even goer1 als
in Denemarken wel degelijk eene filmindus
trie mogelijk, doch de ruggesteun dient krach
tig te zijn, en de uitvoerenden dienen over
meer artistieke kwaliteiten te beschikken,
terwijl door hen de zaak au sérieux, dus geheel
als broodwinning dient te worden beschouwd.
De Hollandia" is vertegenwoordigd door
eene collectie schreeuwende homide's, kieken
uit Hollandsche stukken en uit de latere
Engelsche. Het ware, dunkt mij, kiescher ge
weest, deze laatste thuis te laten. Men be
hoeft met de mislukking eener eigen industrie
niet te koop te loopcn ; deze Engelsche invasie
strekt ons, speciaal den heer Binger, waarlijk
niet tot eer. Men bedenke, dat op eene Inter
nationale Tentoonstelling elk land met eigen
productie dient te komen, en bezit het deze
niet, dan maar weg moet blijven. Onder de
overige collectie (Op Hoop van Zegen e.a.)
had het sic transit.... kunnen worden ge
plaatst. Jammer, heel jammer, dat dit alles
zoo is geloopen.
De heer Willy Mullens exposeert eenige
slordige albums met technisch slechte kieken,
enkele portretten van hemzelf, een groot
wit huis: een poppenkast? Neen een huis
met verlichte vensters. Het effect daarvan
had nog kunnen worden verhoogd, door vóór
de vensters transparanten aan te brengen.
voorstellende portretten des heeren Mullens,
en face, en profil en en derriére.
Boven het huis staat: officieel filmope
rateur der Nederlandsche Regeering". Ik
heb er de Staatscourant der laatste jaren
eens op nagelezen, doch deze benoeming
niet kunnen vinden. Is een der lezers soms
gelukkiger?
Ik begrijp echter niet waarom de heer
Mullens op eene tentoonstelling als deze,
welke dient tot releveering van het filmvak,
exposeert, daar hij, ter gelegenheid der
tooneelstaking nadrukkelijk heeft verklaard, dat
mitmimilimmiiillllllllllliimii iiiiiilimmiiliimiiiiiiimimiillimimilimmii
Nieuwe
Fransche Boeken
L'inccrlaine, door EPMOND JALOI.'.X
(Albin Michel, Parijs).
Van Edmond Jaloux wordt te Parijs veel
goeds gezegd. Een stijgend aantal lezers volgt
hem en zelfs hoorde ik hem reeds het lid
maatschap der Académie voorspellen wat
overigens ook wel eens met een bedreiging van
verval gelijk staat Maar dat mag men
in zijn geval niet zeggen, want dit laatste,
terecht bekroonde werk is nog zeer verdien
stelijk.
De achtergrond, waartegen de decors en
figuurtjes van dit zacht en glimlachend ver
haal zijn geteekend, is een achtergrond van
weemoed, van berustendeu weemoed. De
schrijver is over de veertig. Zijn jeugd, die
zich "zooveel had voorgesteld, ging voorbij
en zag weinig slechts wezenlijk worden. En nu
heeft hij bedacht, hoe 't zijn zou, indien hij
voor de laatste maal liefhad, indien hij wist
dat het zonder hoop was, indien hij het meisje
dat hem bekoort zelfs belangeloos redde uit
een intrige, indien hij tenslotte haar zag
trouwen met een jong en geestig man. Een
halve vreugde zou 't zijn, begreep hij, eu een
gematigd verdriet, 't Zou juist zóó zijn, als
wanneer in een herfst de zon ons nog even
wat licht en warmte toegeeft; het is ons eeu
genot dat verrast, doch wij weten dat het
maar kort duurt, omdat het uu koud en goor
worden moet ... 't Oud worden óók is onaf
wendbaar; met iedere seconde geschiedt iets
voor het laatst, en terwijl ik dit schrijf is
opnieuw een groot stuk tijd voorbijgesnord
om nooit te keereu. (ïrijs is de achtergrond
van dit boek van Jaloux ; grijs van weemoed,
maar licht: eu zijig grijs, want wanhoop ge
voelt hij ook niet. Hij berust en glimlacht.
Hij vecht niet meer om zijn geluk, omdat hij
geluk niet zoo zeer meer verwacht eu ....
het niet eens zoo fel meer zou kunnen genieten.
Zelfs is 't dat, geloof ik, wat hem zoo belange
loos, zoo edelmoedig doet zijn . . .
Tegen dien achtergrond steken bevallige
lijnen af en geestige beeldjes, l let zijn de ver
wikkelingen van een aan 't eind verrassend
minnespel; het zijn de poppetjes, die een ge
voelig, geestig en weifelmoedig meisje, die
een intrigoerend, geldztichtig dwergje, die ecu
van jonge sappigheid tot catalogiseerlust
vervallen'geleerde voorstellen moeten, 't Zijn
maar poppetjes, even geschetst; geen beelden,
door den auteur van binnen hevig gevoeld
en toen met verwoedheid gekneed verre
van dien ; het zijn slechts probeersels, maar ze
?ujn aardig. Eén poppetje ook is er bij, dal. de
schrijver niet zelf bedacht heeft : de stijve
ingenieur Simon de Breviaiic Die is zoo weg
grlnopen int Banes' J.udin de Bercnice, waar
hij den naam van Charles Martin ilrovg. Dat is
dus een ontleening, maar een ontleening die
te verontschuldigen is, want wat kan verlei
delijker zijn dan dit verfoeilijk slag menschen
nogmaals een duw te geven? Verfoeilijk? Ja
zeker. Eén voorbeeld. Simon hoort een geestig
metgezel schertsend over de Verklaring der
rechten van den Menscli zeggen dat het geen
evenement historique" was, maar een ma
noeuvre electorale.'" Een idee waarover valt
te praten, nietwaar, hier terloops en para
doxaal geuit. En nu Simon's antwoord !
Vraiment! dit M. de Bréviaire, avec
inquitude, est cc la votre conviction?" (p. 173).
Zoo zijn die lieden. We spreken er allen dage
lijks. Zij vragen altijd naar onze overtuiging,
ze willen er het fijne van weten, ze overwegen
ieder woord, ze zijn 't tot hun spijt niet met n
eens" en weerleggen u beleefd maar met
mannelijke vastberadenheid. Ze weten niet
wal ironie is. Ze zijn verfoeilijk en .... gevaar
lijk, 't Zijn deze lieden die moorddadig worden
uit deugd ; zie b.v. den Evariste uit /.<?>
Dieux diil snit van Anatole Franee om geen
voorbeelden te nemen uit de jongste wereld
geschiedenis. Ik wilde dat een Charles Martin
, of eeu Simon e Bréviaire dit las. Maar hij
zou het toch niet begrijpen : hij zou vragen of
ik dan op mannelijker! ernst geen prijs stel
en beleefdheid soms onnoodig acht in een ,,ge
ordende maatschappij".
Weemoed; pleizier in geestige bedding en
bevallig minnespel; relativistische denk- en
gevoelswijze - dat onderscheid ik met zeker
heid als het diepste wat in Jaloux aanwezig was
toen hij dit verhaal zat te schrijven. Over een
ding ben ik in twijfel. Deze auteur wil zich
geletterd toonen. Hij bemint reminiscenties
aan Shakespeare, Pascal, Chateaubriand,
Bossnet. Hij schrijft ook met zorg, hij is
dikwijls fijn en dichterlijk van zegging.
(ioed. Maar waarom staan er spel- en
taalfouten in dit boek? Ik zon er
verscheidene kunnen noemen (se rappeier
<lc (]ueh|ue cliose ; soyiez voor soyez). Waarom
wordt de (unie uit een stuk van Racine l juilie
genoemd? 't Is toch niet nnodig op/ettelijk
aan Racine Ie herinneren als men hem niet
heel goed kent? Waarom wordt uit Bossnet
nu juist Madame se nienrt" aangehaald?
Dit doet even t'risch aan, als wanneer men
den bekenden beschaafden, ontwikkelden
heer" in Nederland Waar werd oprechter
trouw" hoort te pas brengen. Om koil Ie
gaan : is Edmond Jaloux als lettre soms. . . .
een parvenu?
L'nmtire de la crnix, door JI-KÓMIC et
IEAN TIIARAL n (Plon-Nourrii, Parijs).
' Een mooi boek, ruslig eu rustig makend.
Een boek om te bezitten eu meer dan eens Ie
lezen. In hrcedgolvcnd pioza vciha.len de
schiijvers het leven dei Joden m de lloii
gddrsenc Karpathcn en m Polen /t; \ eihalen
van huil getrouwheid aan de uei hnnnei \ a
deieu, van hun voMiielukui en tnv.li nimv.cn
de filmkunst, speciaal de artistieke, een
minderwaardig bedrijf is.
Nu heeft deze minderwaardige Muze den
heer Mullens 20 lange jaren trouw gediend,
zij heeft hem van niet tot iet gemaakt; als
loon trapt hij haar in de goot. Ondank is
's wercld's loon ! Daarbij komt, dat de
heer Mullens voorzitter is van den Bond van
Bioskoop-directeuren. Wanneer in een land^
bouwcomitéde voorzitter zegt, dat de
landbouw is een minderwaardig bedrijf, gaat
hij er uit. De heer Mullens troont nog steeds
op zijn zetel, ja, houdt zelfs bij de opening
dezer expositie eene rede.
Ik als outsider, staande geheel en al buiten
het bioscoopbedrijf, heb dezen gang van zaken
met verbazing aangezien. Hoe ter wereld kan
bij eene dergelijke grove inconsekwentie,
op de zoo zeer verlangde en fel begeerde
erkenning en waardeering van overheidswege
ooit worden gerekend? Vóór 15 jaren stond
de bioscoop Op de kermis ; zij staat er feite
lijk nog !
Er is echter een note gaie in deze droeve
historie n.l. dat de heer Mullens, door diens
uitspraak, erkent, zijn eigen vak niet te kennen.
Immers, de uitlating was bedoeld relatief
tot het tooneel. Het tooneel nu is, zooals
men weet, vóór alles : dictie ondersteund door
actie, beide in natura ; de film daarentegen
de reproductie der actie an sich", in engeren
zin der mimiek ; de dictie bepaalt zich tot
eene lippenbeweging, waaruit de toeschou
wers soms het woord yes", fatter", enz.
opvangen, de rest verdwijnt in het nihil.
Tooneel en film zijn twee ongelijksoortige
grootheden, wier vergelijking dientengevolge
niet mogelijk is, iets wat de heer Mullens
blijkbaar niet heeft geweten.
Nu bezit Nederland plm. 200 bioscoopthe
aters en waar de Nederlandsche industrie
niet voldoende is, spreekt het vanzelf, dat de
filmimport speciaal uit Amerika, Italië,
Frankrijk en Duitschland groot is. Op de
tentoonstelling zijn ettelijke filmverhuur
kantoren vertegenwoordigd, o.n. Nöggeratli,
Hamburger (Cinéma Palace), nui Duinen,
Salomiin (Universum enz), de U. A. P. (?{.
Barnstijn) en Bens (Barnstijn en Serplws)
film Co en L. C. Barnstijn (Standaard pro
gramma).
Mij dunkt dat de Universum Film A. (i.,
eene Duitsche maatschappij, tijdens den oorlog
gesticht, met een kapitaal van 25 millioen
Mark, wel wat poover exposeert. Men ziet
slechts portretten van llenny P/irter
(Mestisfilm) van enkele artisteu der Nordisk en van
de steeds jeugdige 30-jarige Mia May
(Mayt'ilm, Union), daarbij bij lange na niet zulke
fraaie foto's als die van Asta Nielsen, de
Deeusche filmactrice, thans in de hoofdstad
aanwezig, een der weinige sterreu, wie het
niet naar den vieeze is gegaan. Over het al
gemeen vallen mij deze inrichtingen tegen.
Hadden de filmverhuurkantoren niet iets
anders kunnen bedenken? Den heer L. C.
Barnstijn, iemand van erkend fijnen smaak en
een goeden, soms zeer mooien kijk op zaken,
ware dit zeker toevertrouwd. De muur, dien
hij nu exposeert, is te vervelend. De heer
E. Barnstijn heeft een interessant apparaat
uit de oude doos geëxposeerd, de biograaf
van Herman Casler (New-York) ; welk een
vooruitgang in de techniek in de laatste jaren !
Dit apparaat wekt de gedachte op, of er hier
te lande geen plaats zou te vinden zijn voor
een museum voor Kinematografie? Dat een
NA DEN LINTJES-REGEN
Teekenlng voor de Amsterdammer" van Jordaan
J. A. HOETING
Hofjuwelier - Koningsplein 11.13
Juweelen - Paarlen - Zilverwerk.
godsdienst, van hun onderlinge gehechtheid,
van hun, hij alle slimheid niettemin idealis
tische levenshouding. Al lezende verkeert
men te midden van in lange, vettige kaftans
gehulde, bedrijvige, heftig gebarende, veel
ilispnteevende lieden, die leven van eeu
kleinen handel, doch vervuld zijn van een groot:
geloot' : het geloot' dat Israël het uitverkoren
volk is eu dat eenmaal hun Messias komen zal
om hen te plaatsen op de plaats der eer. Thans
beschaduwt hen nog het. Kruis ; thans zijn
nog de Christnsbeclden van liet Katholieke
platteland, beelden die hen dreigen en tevens,
naar voorschrift, telkens door hen worden
bedreigd, de teekens van hun afzonderlijke
positie in eeu openlijk of heimelijk vijandige
wereld.
Het boek beval niet uitsluitend eeu beschrij
ving van het wonderlijk leven dezer Joodsche
bevolking ; 't is ook de geschiedenis van eeu
loodsche familie. De grootvader is
Tlioraschrijver ; zijn zoon wordt zeven jaar lang in
het h u is vanden vader zijner \ rouw als schoon
zoon" onderhouden, opdat hij hoogste be
zigheid de \\'et rustig moge hes! udeeren :
daarna handelt liij iu huiden, liet zoontje
Ruhen eindelijk is eeu gevoelig en leeder kind,
dal tensidtle, na een aandoenlijke poging om
door een gebed zijn grootvader van den dood
Ie redden, /.ell aan koorts eu uil putting sterft :
zijn domme omgeving had hem verwaarloosd.
In il e verwarde visioenen, later, van zijn groot
vader verschijnt hij eenmaal en zegt hem dat
ei ook een andere, vrijere wereld bestaat ;
hij vertegenwoordigt dan in 't verzwakt besef
van den ouden man de vele Joden die de wet
van hun geslacht vergeten en slagen uiter
mate goed slagen soms in de moderne
maatschappij. Maar de grootvader roept dan
nogmaals het geluk uil van hem die voor n
Waarheid leeft, voor een oude, heilige tra
ditie en de vei'schiining gaat heen. Hel boek
concludeert niet.
De schrijvers, /ell Westerlingen van ras,
zijn d.in ook in de/.en si rijd lusscheu oud eu
nieuw Israël geen partij, /.ij hebheu dit volk
willen kennen, zooals /.ij er vele andere kennen.
De gebroeders Tharaud hebben de kostbare
gaal' dei \'ei'\cnndei ing nver den iiicnscli ; ze
/ien hem als een vreemde vcrscluining op
de/e aarde. En omdat /ij hem in verscheidene
gedaanten willen aanschouwen, reizen zij :
die gedaanten beelden zij dan uit. /.e doen dit
goed en onpartijdig, ofschoon niet onbewogen.
(ioed, d.i. uiterlijk juist en psychologisch
diep indringend,[hebben zij 'l ook in dit geval
gedaan. Alles heeft de kleur en den klank van
'het echte. Overdrijven de auteurs misschien
iels waar zij hun Joden ongevoeligheid voor
de natuur en zelfs onvatbaarheid voor jeugd
liefde toeschrijven? 'l N mogelijk ; maar ik
/ril \iu-l hij sinnniige loden toch ook iets van
dien .laul Onpai t'ijdig 'Uil de lïiaraj.idX
Inc'. e\ eiHTii . . hun l nun >?? de l -'on diei
o' l hodi'xc |ndi n 'ell. ..oo /cel / i|n /r een met
liun uK'iisÜKn . lenen -pi i ken. hetweMcii. icdc
Nieuwbakken Ridder: Móge.... collega!"
iiiimiimiiimimmmmiimiimiiiiiiiiiiiiitiiiiiiiiiiiiiiiiitiiiiiititiiiiiiiitiiiiiiimiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimii
verhuurkantoor dergelijke dingen van his
torische waarde exposeert, kan men niet
anders dan hoogelijk waardeeren. Jammer
echter, dat deze firma met de vele kleurige
filmplakkaten, vooral in de gangen van het ge
bouw, te kwistig is geweest ; ook hare
schuttingreclame in den tuin is niet fraai. Ik voel
weer kermislucht door de tentoonstelling
waaien.J
Wat betreft de techniek kan ik kort zijn,
daar de massa in een en ander weinig belang
stelt, terwijl een diepere analyseering, hoe
interessant overigens ook, meer in een vak
tijdschrift thuis hoort.
De grootste inzending is die der firma
Krupp-Erncmann (vertegenwoordiger Ivens
en Ca) met hare bekende projectieappara
ten, perforeuse, opneemtoestellen, enz. Krnpp
in dienst van den vrede : wie had dit
ooit gedacht? Een zeer elegante en fraaie
inzending is die van Debrie (Bernard Nierop).
Een prachtig opneemapparaat trekt vooral
de aandacht. Pathëjrères (Juslet) had wat
meer moeten uitpakken. Een Mij. van
30 millioen francs ! Barr & Stroud exposeeren
vier projektietoestellen der Alliance
Cinematograph Machine Co. ; mooie modellen,
doch helaas nog kettingtransport. Een
degelijken indruk maakt de stand van Hahn-Gocrr.
De heer Groute is ook goed voor den dag ge
komen (Ilford, Ica, Film-Exchange.). Oannwnt
laat eenige projectie apparaten zien; run
Duinen, de Simplex, een Amerikaansch
apparaat. Kortom, voor den vakman is er
volop te leeren en te genieten.
Het daglicht parelscherm is een zilverdoek
met glaskralen overdekt, met de bedoeling
het licht zooveel mogelijk diffuus terug 1e
kaatsen. Eene nieuwe vinding is hierin niet
belichaamd. Zilverdoeken met glas zijn reeds
van ouden datum ; de oplossing der
dagliclitreflexie geven ze echter niet.
\
In den tuin woonde ik in het atelier, ver
licht met een zestal Jupiterlampen, nog eene
opname eener filmscéue bij (gespeeld door
Willem van der Veer ; Anna Waldeck en Jean
Stapelveld.) Zóó geschiedt nu juist de opname
niet. Wat daar gegeven werd, was een stukje
tooneel, geen modern filmspel ; doch 't was
wel aardig ; 't publiek ziet een tipje van den
sluier opgelicht, niet te veel, om de illusie
niet te verliezen.
Alles tezamen: een mooie tentoonstelling,
die navolging verdient ; ik wensch de com
missie succes toe : moge financieel hare
moeite beloond worden : eveiituecle nieuwe
plannen zullen dan eerder worden gesmeed.
W. H. IDZ TvRDA
PflRFUM u» ROS E
DB CMRMBfl
mm mi
kavelen valt hun niet in ; een enkel onderwerp
van oud-Joodsch dispuut slechts noemen ze
dwaas ; dat de vrome Joodsche vrouwen zich
met satijnen hoofdkapjes zoo leelijk maken,
moeten ze als Franschen toch even betreuren,
maar geen verder afkeurend woord is hun,
meen ik, ontsnapt. Zij staan tegelijk i n dit
alles, en erboven,zooals ze waarschijnlijk boven
lederen dogmatischen vorm van godsdienst
staan. Zij staan erboven en hebben er tevens
eerbied voor - omdat ze in lederen, nog zoo
dwazen en gebrekkiger! vorm van cultus toch,
en terecht, het hulpeloos -en zoo
beminnenswaardig pogen zien om het Goddelijke te
benaderen. En de Tharaud's zijn, hoe onpar
tijdig ook, niet onbewogen gebleven. Dit moge
tenslotte de volgende bladzijde toonen, tevens
voorbeeld van hun volmaakte uitdrukkings
wijze, van hun voornamen, waarlijk klassieken
stijl (p.p. 275-(>) :
,,Une pluie diluvienne, et presque
sacrilege en cette jnurnée solennelle, submergeail
Reis et ses prairies. Dans Ia maison du Sofer,
au milieu des loulebs, des invries et des
scphorims, Ie tic tac d'un vieux réveil
cominandait l'ordve a tuutes choses. Heb Elje
lisait Ie Zonar, Rachel s'agitait dans la
cuisine, Ruben (liet jongetje wiens dood hier
beschreven wordt), plus consuméde fièvre
que lejourou Hertz Wolf courait Ie vendre au
Schalies goy, grelottait sous l'edredon rouge
qui ue Ie réchauffait plus. Et tont a coup,
comme jadis, tous les bruits s'arrêtèrent. (De
dood komt). La pluie cessa de battrc les
carreaux, Ie réveil de commander au silence, Ie
Sofer de lire Ie Zohar, la vieille Rachel de
s'empresser a ses soins menagers, et les souvenirs
de faire entendre au fond de l'anie del'enfant
eet l e ru m et i r douce et mysf rieiise, si profirnde,
si continue qti'il faut se penclier sur son eoeur
pour en ccnntcr Ie sou, cette musique diffe
rente chez tous les hommes de la terre, et
qui se composail pour lui des chansons que
Reh Ainrain et Hertz Wolf chantaieut, Ie
samedi, eu rentrant de la synagogue, de
l'adieu a la Priucesse, du grésillemcut de la
Iressc alluméc qui s'éteignait dans l'alcool,
des noms si tendres que sa m.ere lui dounait
Ie soir, en Ie couchant, du fracas des eaux
hoiidissantes qui grondaient si lort, Ie matin,
qiiand il se rendait au héder, tont cela mélc
a l'odeur des a-illets el des roses séchées de la
boile anx parfums! Cette imisiqtie-la s'arréta
la dernicre. I,e souffléméiue de Ruben
eessa de troubler Ie silence. Comme uu puil
de brebis qu'on eilieve du lait, comme un
oiseau qui s'échappc du filet de l'oiseleur
oh ! avec quelle légéretéune amc se détache
d'un petit corps d'enfant ! ----- la vie se retira
de lui."
??.-- i *
M endhal heeft kort vooi zijn dood een
exemplaar \an /iin Chartreuse df Panne met
«il papiei laten doorschieten en naast en op
ilc bedi nkte pagina's Uilnikc potlood cu
i.uM.i.uiU'elu'iiincci! geplaatst, ecu eu
ander me! het oog op een tweeden druk
De Parijsche uitgever HouoréChampion heeft
nu besloten van dit unieke exemplaar honderd
lac-simile's te laten maken; elk fac-simile zal
volkomen aan het oorspronkelijke gelijk zijn ?
het papier is hetzelfde; druk'en band even
eens ; de aanteekeuingeu in inkt en potlood
zijn getrouw gereproduceerd. Ik heb een spe
cimen gezien. -- leder der 100 koopcrs zal
kunnen wanen het unieke exemplaar zelf te
bezitten. Maar ieder kooper zal 1500 frank
armer zijn : dat is de prijs per fac-simile.
De inschrijving is nog open'
Een nieuw tijdschrift je, /.</ (
franfaise, gnide /w/r l'expHeatiiin
de l-'raiiee, verschijnt te Parijs, m
11 rue Saint-Augustiu. Prijs 20 f r. '
voor het buitenland. No. (i bevat o.;
over La plulusoplüe einitemjwuine
over het Louvre-Muscum, over
over industrie iu Frankrijk, over
eu Nederland. Dit laatste is van pn
Cohen, hier te lande wel bekend.
'ii'ilisativn
des cliuses
aandelijks,
40 per jaar
i. opstellen
c/; l-'runec,
Debussy,
Frankrijk
il. (instavc
J.-l'-. liltinelie, Cahiers d'un artiste. t> illn.
(mémoires van onzen tijd door den bekenden
schilder) Emile-Paiil tiitg.
/?". de Curel, Théatre complet 4 dln. Crès
ui tg.
El ie I-'inire, La danse sur Ie feu rt l'rau.
(essays) Crès uitg.
l'. ,/. Tmilet, La jeune lille \erle, roman
(curiensc stijl). l'.mile Paul mtg
IDAftOY DENHAAC,
[KA1A//V VARMOND!
tlOUTBOUW
FQCDEBIK
HAAG - TEL INT /(11 2VSOPVSI
L E VEST DE/VeffLANCD INZEER KORTEN
TUD ALLE HOUTCONSTRUCTIES
ALX
LANDHUIZEN
SCHOOLGEBOUWEN
JACHTHUIZEN
ZIEKENHUIZEN
INLICHTINGEN OP AANVRAAG