Historisch Archief 1877-1940
18 Sept. '20. No. 2250
DL- AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
Op den Economischen Uiikijk
R e i s-i n d r u k k e 11
Na lange afwezigheid keer ik naar Holland
en tot mijn lezers van ,,de Groene" terug.
Vijf maanden, op Java en op Sumatra's
Oostkust doorgebracht, geven allerlei indruk
ken, waarvan het misschien wel de moeite
waard is er eenige mee te deelen, maar ik
moet mij daaromtrent nog beraden : het is
zoo gevaarlijk, wanneer men niet dieper dan
tot de oppervlakte der dingen is gekomen,
daarover te spreken. Voorloopig dan en voor
heden zon ik iets willen vertellen van wat
een reis,in n stuk door,dwars door
Duitschland en een kort verblijf in Zwitserland aan
indrukken bij mij heeft gewekt.
Wat mij dadelijk trof, toen ik aan het
Centraal Station te Amsterdam den
avondtrein naar Basel nam, was de aanwezigheid
daar van een Mitropa"-slaapwagen.
Mitropa" is de verkorte aanduiding van een
Mittel-Europaische" Gesellschaft, welker
zetel is te Berlijn en die slaap- en restau
ratie-rijtuigen exploiteert, in navolging en ter
vervanging van de bekende ,,Compagnie In
ternationale". De Duitschers hebben er geen
gras over laten groeien en hebben een dienst
georganiseerd, die heel goed werkt en hun
zeker wel een welkome winst oplevert. Men
betaalt voor een plaats in den slaapwagen
aan de Duitsche maatschappij acht
Hollandsche guldens en, hoewel natuurlijk deze maat
schappij voor het mee-rollen van den slaap
wagen op het Hollandsen traject ook
Holiandsche guldens aan onze spoorweg-directie
zal moeten betalen, zal toch de omzetting
van het restant guldens in gedeprecieerde
marken een belangrijk agio laten Overi
gens gevoelt men wel sterk op reis hoezeer
de prijzen in Duitschland numeriek door de
daling van de marken-valuta zijn gestegen.
Voor een half haantje" betaalt men in den
restauratie-wagen 25 mark en de rest is naar
venant". Verlangt men zonder broodkaart een
broodje in den trein, dan kost dit een
mark. Naar den lagen koers berekend
zijn deze prijzen voor ons niet hoog,
maar ik vroeg mij toch met verbijstering af,
hoe de Uuitschers zelven zich dergelijke
uitgaven kunnen getroosten en hoe de econo
mische structuur moet zijn van een land,
waarin het geld zoo weinig waard is geworden
en dus de prijzen zoo belachelijk omhoog
gegaan z. n.
Het was 'n Zondag, toen ik Duitsch
land doorspoorde ; overal nam ik een
levendig reizigers-verkeer waar. Des morgens
kort na vijf uur kwam ik te Frankfort a/M.
aan, waar ik twee uur stil was. In het vroege
morgen-uur wandelde ik de stad in en zag
overal vroolijke groepjes van jonge mannen
en vrouwen, die er op uit trokken, sommige
met cither of gitaar, op weg naar den trein
of den electrischen tram, die hen naar buiten
zou brengen ins Freie". In soms fantastische
sport-pakjes gehuld, waren zij blijkbaar allen
van zins in Oods vrije natuur de zorgen van
zich af te zetten. De aanblik van de dichte menig
te, die in het station de treinen naar buiten
vulde, gaf mij den indruk van een volk,
dat trots alles niet verslagen is, maar
met energie zich weer wil oprichten. Zij pak
ken weer aan. Hen Duitscher stelt aan
het leven geen hooge stoffelijke eischen,
hij is met weinig tevreden als 't moet, en,
mij dunkt, ze zijn nu weer bezig alles weer
op te lappen en op te flikken wat in den oorlogs
tijd is kapot gegaan. Het roode trijp der eerste
klas spoorwegwagens is vervangen door een
sterk grof (rood) weefsel, dat alleen op een
afstand de illusie geeft van den vroegeren
comfort; aan de rolkussens is men nog niet
toe; die ontbreken nog. De groote ruiten
dezer wagens bestaan soms uit vier of meer
stukken, die samen den gewenschten recht
hoek vormen. Nu ja, dat staat niet fijn,
maar men kan er door kijken. En de wagen
rolt weer, al ziet alles er nog erg verveloos
uit. Hier en daar op stations ziet men iets
nieuws, een pasgebouwde loods of iets anders,
waarvan de frischheid afsteekt tegen het
overige, dat verweerd en verwaarloosd is.
Maar mij dunkt, in Duitschland rolt de
wagen weer, met zijn grof weefsel en verve
loos, maar wat n'ood, hij rolt en 's
Zondags trekt de jeugd in sportpakjes er
lustig op uit met cither of gitaar om de
zorgen te verzetten en zich weer te ster
ken voor den herstellings-arbeid. Ligt
dit niet in den aard van den Duitscher,
die altijd een stoere werker geweest is en
die nu een reusachtige taak voor zich ziet
en daar zijn stevige schouders onder zet ?
In Zwitserland hoorde ik van lieden, die
langen tijd in Frankrijk hebben doorgebracht,
dat daar de haat tegen de boches" nog
onverzwakt blijft bestaan en van overheids
wege wordt aangekweekt. Op de Fransche
(Staats-)scholen hangt, omlijst in de nationale
kleuren, een plakkaat, dat als een soort van
tien geboden" tegen de Duitschers de jeugd
waarschuwt. Vertrouwt nooit een Duitscher.
Zij hebben de hospitalen gebombardeerd, de
vrouwen geschonden, de kinders verminkt...
Treedt nooit in eenige relatie tot een Duit
scher..." enz. enz. Het evangelie van den
haat. Zoolang dit blijft gelden, is de vrede
nog niet de vrede. Mij is verzekerd dat in
Duitschland die stemming onbekend is. De
commercieel aangelegde Duitscher is, dunkt
mij, bereid de «handelsbetrekkingen met den
vroegeren vijand weer aan te knoopen, maar
de ander blijft weigeren. Uit haat, die ge
boren is uit angst, niettegenstaande het feit
dat de Duitscher overwonnen is. Maar de
zegevierende mogendheden vertrouwen hun
eigen victorie niet. Daarom leggen zij den
verslagen vijand zóó harde voorwaarden op,
dat hij naar zij meenen er nooit boven op
zal komen en begrijpen niet, dat zij daar
mede ook hun eigen belang schaden.
Wat Zwitserland betreft, ook dit land heeft,
als wij, in en door den oorlog geleden. Ach
ja" zei mij een zeer ontwikkeld Zwitser,
met wien ik over den oorlog en zijn gevolgen
voor de neutralen sprak ach ja, door
den oorlog is niemand gelukkiger geworden,
ook de Entente niet." Maar uit zijn
mededeelingen kreeg ik toch den sterken indruk,
dat de misère, waarin wij geleefd hebben en
ten deele nog leven, aan de Zwitsers voor
een groot deel is bespaard gebleven. In elk
geval schijnt het mij wel een stellig feit, dat
het op 't oogenblik in Zwitserland beter
leven is dan bij ons. Het kleine Alpenland
is in belangrijke mate aangewezen cp vreem
delingenverkeer; wanneer dit minder sterk is,
dan beteekent dit, dat een anders ruime bron
van welvaart minder rijk vloeit. Natuurlijk
heeft dit verschijnsel zich in oorlogstijd zeer
sterk doen gevoelen en ten deele is dit ook
dit jaar nog het geval geweest; hoewel vele
Engelschen en Hollanders naar Zwitserland
getrokken zijn, blijven de Duitschers thuis,
omdat voor hen de Zw. franc te duur is....
Doch vergelijkt men de prijzen in
ZwitColbertCostumesfQO.-naarMaat
SMIT & C0., P. C. Hooftstraat 66
IIIIIIIIIIIHIIIIIIIIIIIIM
Illlllllllllllllllllllllllllllllll
sersche hotels met die ten onzent, dan valt
die vergelijking op de meest ondubbelzinnige
wijze ten nadeele van Holland uit. Wij heb
ben altijd den welverdienden naam in Europa
gehad van een duur land" te zijn en ik
meen Gat wij meer dan ooit thans deze
reputatie handhaven. Waaraan is dit te
wijten ? De Zwitsersche franc schommelt 7,00
om en bij de pariteit heen ten opzichte van
den Hollandschen gulden; voor uw gulden
krijgt gij er twee, of iets meer of iets minder.
Waarom is het leven ten onzent zooveel
duurder ? Is er ten onzent meer
tusschenhand", die ook wat verdienen wil, liefst veel
in de wacht wil sleepen ? Zijn de
voortbrengingskosten van levensbehoeften ten onzent
hooger? Ik ben geneigd te gelooven dat dil
laatste inderdaad een belangrijke factor te
onzen nadeeie is. Van oudsher is Zwitserland
een democratisch land, maar ik meen dat de
democratie er omzichtiger, bedachtzamer,
minder roekeloos te werk is gegaan dan ten
onzent in de laatste jaren het geval is ge
weest. Zou het waarlijk niet hieraan liggen,
dat wij geen maat hebben gekend, dat wij
meenden alles te kunnen toestaan, ons alles
te kunnen veroorloven, totdat wij nu staan
voor een duurte, waarvan men zich afvraagt
hoe zij ooit weer tot normale prijsverhou
dingen zich zal beteren ? Er is bij ons f;een
weerstand geweest; er is niet de man ge
weest, die neen dorst zeggen.
En nu heeft Minister van IJsselsteijn de
Duurte-commissie gevraagd om een nieuw
ontwerp-duurtewet.... Ach ja, een wet moet
ons weer van de duurte afhelpen!!
S M I S S A E H T
niiliiililiiiiliiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiliiiiiiMiiiiiiiiiiiiniiiiiiiiiiiiiii
iiiiuiiimitittttiiituiiittiiitmtiiitmtmimi
DE TWENTSGHE BANK
Amsterdam, Rotterdam, 's-firavenhage, Dordrecht, Utrecht, Zaandam
fiestert kapitaal f 35.500.000.?Reserven: circa f 12 000.000.
ten volle aansprakelijk voor verbintenissen van:
B. W. BLIJDENSTEIN & Co., 55-56 Threadneedlestreet Lenden E.C.
B. W. BLIJDENSTEIN Junior, Enschede.
LEDEBOER & Co., Almelo.
Rekening-Courant met Rentevergoeding;.
In-en Ter koop Wissels op Binnen- en Bultenl., Vreemde Munt,Coapons.
Incasseering- op Binnen- en Buitenland.
Rembonrscredieten In Noord- en Zuld-Amerlka.
In- en Yerkoop Effecten.
Bewaring van Waarden. Safe Deposito.
Terzekering tegen verlies bij uitloting van ftndsin.
Voorschotten op Fondsen en Goederen.
Credleten aan Handelaren en Industrieelen bij bare atdtellng
CRED1ETVEREENIGIN6, betzl] tegen borgstelling, eredletbypotbeek
?f ander» zekerheid, hetzij In blanee.
Rente voor DEPOSITO'S
Direct opvorderbaar ,
Tien dagen opzegging
Een maand Tast . . l op nader overeen te kamen
'ging ? voorwaarden.
Een maand opzegging
Drie maanden opzegging.
Zes Maanden
Een Jaar
Vanaf den dag der op
zegging w«rdt M %
minder renti virgeed.
De Maatschappij «ooi Hypothecair Mm
's-Gr«w«nhage - Nassaulaan No. 23
**??? fit
5 pCt. Pandbrieven
IN STUKKEN VAN f 1000?, f 500.?» f 100.-.
POSTCHEQUE EN 6IIOBIENS1
Rekeninghouders, die premiën moeten be
talen aan de Rijksverzekeringsbank, behoe
ven daarvoor niet meer naar het postkan
toor te gaan. Voor 5 cent per f 2000,
kunnen zij de premie gireeren op post
rekening 7615, kantoor Amsterdam.
te AMSTERDAM.
6 pCts Pandbrieven a 99\ pCt
verkrijgbaar ten KANTORE DER BANK zoowel als door tusschen
komst van de firma's LEEMBRUGGEN, GUEPIN & MUYSKEN
en NACHENIUS & ZOON te Amsterdam, KRAEMER VAN DER
KOOY & Co., en P. J. MINDEROP te Rotterdam, en verder bij
de Correspondenten dei Bank.
l .TiMïMQtlQiitiQphQ intt
l. lidllüQlldllllutllD fllUUll
5 pCt. en 6 pCt. Pandbrieven
SCHRETLEN & C?
AMSTERDAM, Keizersgr. 126 NIJMEGEN, Stadsgracht.
In t. Tel. N 5701 en N 9128. In t. Tel. 1379 ea 1701.
Administratie van Vermogens.
ONTTAHG-eiiBETAALKAS
Nieoiri Doelenstraat 20-22, Amsterdam
Renteverg. voor gelden a deposito
met l dag opzegging iy» pCt.
Bedr. tot / 20.000 terst. betaalb.
met 10 dagen opzegging l»i pCt.
Voor andere termijnen op nader
overeen te komen voorwaarden.
Open en gesloten bewaargeving
volgens Reglement.
SAFE DEP08IT INRICHTING,
geopend:
op Werkd. v.S^v.m.tot 4^ uur n.m.
op Zaterdagen en
Beursvacantiedagen des morgens v. 8%totl2uur.
Loketten van ? 2.50 per maand
(f 10.?per Jaar) en hooger te huur
voor bij de Directie bekende of
geïntroduceerde personen.
Holten]. Hypotheekbank loor Nederland
Opgericht In 1864
Volteskend Miittchippelijk Kipit»! < 5.000.000
Verstrekt geld op eerste hypo
theek zonder vooruitbetaling van
rente. Voor Int. wende men zich tot
het kantoor der Bank, Ged. Bierha
ven 25 te R'damof tot hare Agenten
In de hoofdplaatsen des Rljks.
De Dtr.Ui. W. v. ROHM, Mr. TH.
RHPMAKIR, Mi. N. P. C. v. WIJK.
Stinduid Hfpolhiikbaok ti Rettirdam
Directie:
Mr. H. H. C. CASTINDIJK en
I. MOSSILMAN
De Bank geeft onder con
trole van het Algemeen
Administratie- en
Wrustkantoor 6% Pandbleven uit tegen
1OO%.
De Hollandsche Voorschotbank
HAARLEM, KRUISWEG 70
Bijkantoor: Amst., Heerengr. 459,
Rotterdam, Wijnhaven 129a,
's-Qravenhage.Ged.Burgw. 38,
Maastricht, Stationstraat 36.
De Bank verstrekt gelden tot elk
bedrag met een minimum van
f 5OO en verkoopt 4Vi % schuld
brieven In stukken vin f 1003,
/ 500, ? 100 » ? 80.
DE HWRLEMSCHE
HYPOTHEEKBANK.
en 5% Pandbrieven tegen
Amftterdamsehen Beurskoers
?muiuiiiuiuiHitiiiiuuunniHiniiiuuiiiimiiiiniiiiiuiiii
IIII IU*IIHIIIIIIIIIIIU:iIUIIIIil
1IIIIIUIUIIIIIIIIIMII
Assurantiekantoor
J, Hepm. SehFöder.
Verzekering op Contract
voor 12 maanden
op alle soorten goederen
voor transport.
Heerengracht 124/128
AMSTERDAM.
NEDEILin HMDEL-MMTSCnM
Gestort Kapitaal /80,OOO,OOO.
Statutaire Reserve / 17,353,284.
Buitengewone Reserve . . . 122,660,OOO.
Hoofdkantoor iHSTElOU - Igioüchappio te IOTTEIDJIH 10 's-GRlVENHlEE
Vestigingen in Nederlandsch-lndlö, in de Stralts-Settlements,
Brltsch-lndlö, China en Japan.
In- en Verkoop van Wissels en Telegrafische Transferten; Incasseeringen
en Financieeringen. Schriftelijke of Telegrafische Credieten.
Reiscredietbrieven. Deposito'si Rekeningen-Courant Administratie
van Effecten en alle andere Bankzaken:
Rentevergoeding voor Deposito's met n Jaar opzegging 4
Voor «nd»r* t*rmljn«n nadar overeen t« komen.
Levensverzekering Maatschappij
flrnbem
verzekerd bedrag: ruim 55 millioen gulden
Qjanfi- (Associatie
UJ* M. r&fS,rf~'t~'t*t
KAPITAAL EN RESERVES ..... f 19.500.000
ALLE BANKZAKEN
DEPOSITO-RENTE
een jaar opzegging ..... 4 \ pCt.
zes maanden opzegging ... 4 pCt.
drie maanden opzegging . . . 3i pCt.
Voor andere termijnen op nader overeen te* komen voorwaarden
Deposito-Reglement verkrijgbaar bij alle kantoren der Bank
INCASSO-BANK
Amsterdam ? Rotterdam - Almelo - Arnhem ? Cnyk ? Delft - Dord
recht - Enschedé? 's-6ravenhage- Gulpen (L.) - 's-Hertogenbosch
Hilversum - Leeuwarden ? Maastricht - Nrjkerk -Tilburg - Utrecht ?
Uden - Wormerveer - Wflk bij Duurstede - Zaandam
Volg99tort Kmpltmal f 25.OOO.OOO.-~
f4.161.7OOrVreemd Bankpapier
Cheques
Bultenl. Wissels
Effectenorder»
Coupons
Prolongaties
HET ASSURANTIEHUIS
Keizersgracht 213 - Til. |. 95B9,1498 n C. K. WS - Amsterdam
Combinatie van Nodorlandmoho
Verzekering MaatmchappIJeu
KAPITAAL fW.OOO.OOO
Verzekering tegen Transport-, Brand- en Inbraakschaden
i F. A. SOREL
BinnenL Vaart Risico Sociëteit.
Telel. N. 1028 N. f32! Amsterdam, Heerengracht 260.
VERZEKERINGEN op alle Binnenwateren van Nederland,
België, Duitschland, Frankrijk, enz.
VERZEKERINGEN op Schepen, Schuiten en Stoom
boot e n.
VERZEKERINGEN op Koopmansgoederen, Huisraad, Inboedels,
enz. geladen in Schepen Booten, enz.
VERZEKERINGEN te LAND door geheel Europa per spoor,
Wagens, enz.
VERZEKERINGEN per POST enz. op Effecten, B ank
papieren, Edelgesteenten, enz. door geheel Europa,
naar en van Amerika, naar en van Oost- en West-Jndiën, enz.
VERZEKERINGEN op PASSAOIERSGOEDEREN. De schade
In de Hotels enz. wordt vergoed.
Brandwaarborg-M1'.
Opgericht in 1890 ? Gemtigd ti Amsttrdam.
sluit verzekeringen tegen SCHADE
DOOR BRAND OP WOON- EN PAK
HUIZEN. INBOEDELS, MEUBILAIR,
FABRIEKEN, ETABLISSEMENTEN.
Kantoor: SINGEL 262, A'dam
Kali Besar-West, Batavia.
l S. l, W. VAN BUUREN
Directeuren: M. A. VRIESENDORP
l E. LANKHOUT
Gemachtigde: NEUMANN & Co.,
Batavia
//^ m 1819 T i PARUS tf
/^ Dirtetit v,Ned«rland. ' V
* MR.ALEX.H.WEKTHEIMW
\-z s* ?? £
*l J.D.N.PISTORIUS ?»
NED.-IND. ESGOMPTO MAATSCHAPPIJ
OPGERICHT IN 1857
KAPITAAL ? 50.000.000.
waarvan geplaatst en volgestort 35.000.000.
RESERVEFONDS t 7.800.000.
Hoofdkantoor: BATAVIA
AGENTSCHAPPEN te: Soerabaia, Soerabaia-Simpang, Semarang,
Weltevreden, Padang, Bandoeng, Cheribon,
Macassar, Djokdja, Medan, Tegal
AMSTERDAM 'S-GRAVENHA6E
Keizersgracht 573/5 Prins Hendrikplein 14
Bankzaken in het Algemeen
Uitvoering van Effectenorders
RENTE VOOR DEPOSITO'S:
pCt. gedurende 3 maanden vast 3 pCt.
l Jaar vast . . 4
met l dag opzegging 2
10 dagen 21/*
gedurende l maand vast
21/,J
ARNHEMSCHE HYPOTHEEKBANK te Arnhem
6 pCt. Pandbrieven a 100 pCt,
U1TLOOTBAAR a 100 % in 25 jaren door verplichte uitloting van
ten minste 4 % p. j., aan te vangen 1022.
5 pCt. Pandbrieven a 95' 2 pCt.
U1TLOOTBAAR a 100 % als boven.
De Directie: Mr. S. J. VAN ZYST Mr. J. F. VERSTEEVEN
AccountBtitskantoor van
HENRI C. HOEK, Lid Ned. Bond van Ace.
JDen.Haag, Sweelinckstr. 181
TEL. H
inriKimin
AMSTERDAM
en ROTTERDAM
Agentschappen in Ned.:
s-GBAVENHAGE,
TILBURG,
LEEUW ARDEN,
OISTEEWIJK,
TJDENHOUT,
LOCHEM en BORCULO.
Agentschappen in Indië:
BATAVIA, SOERABAYA,
SEMARANG,
BANDOENG, MEDAN en
WELTEVREDEN.
Ifaderlandsclie
'm-BRA YEMHAQE
5°o Futen i 97