Historisch Archief 1877-1940
25 Sept. '20. No. 2257
DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
H. PADBERG S. J., J. A. Alberdingk
Thijm, Schets van zijn leven en streven,
Futura, Leiden, z. j.
J. KOOPMANS, Middelnederlandse ro
mans, Sijthoff, Leiden, 1920.
M. J. BRUSSE, Vijl en twintig jaar onder
de menschen, W. L. en J. Brusse,
Rotterdam, 1920.
M. J. BRUSSE, In 't verbouwereerde oude
stadje. Em. Querido, 1920.
LODE BAEKELMANS, Mijnheer Snepvan
gers, P. N. van Kampen en Zn., Am
sterdam, z. j.
De heer Padberg geeft een vlot, aangenaam
geschreven boek over Alb. Thijm, maar vooral
ook een eerlijk boek. Diep gaat het niet,
maar daarvan neemt het ook niet de allures
aan. Dat de politieke gebreken van Thijm
van een katholiek standpunt, o. a. zijn voor
keur voor de openbare school, worden aan
gewezen, behoeft ons niet te verwonderen;
maar Padberg blijkt ook niet blind te zijn
voor de zwakke zijden van den dichter Thijm.
En waar de 19de eeuw hier op litterair
gebied in Thijm wel haar hoogtepunt bereikt,
is het gevaar groot zijn verdienste als
kunstenaar te overdrijven. P. wil van
Thijm niet meer maken dan hij is en hem toch
ten volle dankbaar waardeeren.
Na een algemeene vergelijking tusschen
hem en Multatuli als mensen, emancipator
en litterator, die natuurlijk allesbehalve in het
voordeel van den laatste uitvalt, teekent P.
in groote, rake lijnen Thijm als mensch, als
theoretisch en practisch katholiek vooral,
waarbij A. J. (Van Deyssel), de schrijver van
de bekende, toch zoo waardeerlijke studie
' over zijn vader, het nog al eens ontgelden moet,
en van caricatuur en laffe schennis beschul
digd wordt. Hij toch had beweerd, dat Thijm
eigenlijk katholiek was, omdat hij nu eenmaal
uit katholieke ouders was geboren, dat hij
over de waarheid van zijn geloot' niet nadacht.
P.wil den oudenThijm zien als iemand die zich
voortdurend nauwgezet rekenschap geeft van
zijn geloof, den katholiek ,,avant toot."
Dan volgt de schets van den emancipator.
1798 had slechts in theorie vrijheid en gelijkheid
aan de Nederlandsche katholieken gebracht.
In de practijk moesten zij natuurlijk nog ver
overd worden. Een zekere ploot in heel een volk,
die een paar eeuwen vast zit, wordt niet door
een decreet weggestreken. Ook moeten de
katholieken niet vergeten, dat hun toestand
hier in de 17de en 18de veel gunstiger was ge
weest, dan die van andersdenkenden in ka
tholieke landen. In ieder geval, onder de
regeering van Willem I en zelfs nog van
Willem II is vrijheidsbeperking en
tenachterstelling niet te ontkennen en het is niet meer
dan billijk, dat de energieken en geestelijk
krachtigen den strijd aanbinden tot vrijheid en
gelijkheid zoo mogelijk ook tot broe
derschap.
In dien strijd is Thijm niet een van de eer
sten, maar wel een van de vurigsten en
hartstochtelijksten, strijdend met zijn zeer per
soonlijk talent. Hij was geen politicus; hij
was te veel romantisch dichter om zich te
kunnen dwingen tot de tucht van den sol
daat, tot de algemeene leidende en aan
voerende kracht van den veldheer. Hij was de
verwoede franc-tireur, die zich door eigen
passie en instinct laat leiden.
Zijn emancipatie-plan ging langs twee wegen:
De protestanten, die zich het alleen-volk"
wanen, moeten verdeemoedigd worden ; het
zelfbewustzijn daarentegen der katholieken
die voor een niet-volk" doorgaan, moet
worden verhoogd. Eveneens tweevoudig
zijn de middelen : de historische reconstructie
en de artistieke prestatie."
Door tal van strijdschriften heeft hij in deze
richting gewerkt. Hij volgt daarbij onver
biddelijk zijn eigen inzichten, ook tegen
gezaghebbende geloofsgenooten in. Lang niet
alle katholieken waren het met hem eens, toen
hij zich uiterst fel uitte tegen de April-feesten
van 1872. Westerwoudt, Nuyens zochten naar
een middenweg, zagen in l April 1572 den
datum van onze staatkundige vrijheid. Thijm
hield zich onwrikbaar bij zijn eenmaal inge
nomen standpunt. Op l April 1872 wapperde
de driekleur van tal van katholieke gevels,
maar het huis op de Pijpenmarkt rouwde.
Even fel staat hij tegenover het staatkundig
monsterverbond tusschen
anti-revolutionnairen en katholieken. De nobele, fiere strijder
wees alle samenwerking van de hand. Ook
in den schoolstrijd was er geen eenheid tus
schen den franc-tireur'en zijn partij. Thijm was
vóór de openbare school. Wil men later de
andersdenkenden niet vluchten,zoo meent hij,
dan moet men er van jongs af mee omgaan.
Dat onderling verkeer, al bij kinderen,
staalt den moed."
Padberg kan deze houding niet rijmen met
Thijm's stelling tegenover het monster
verbond". Het geldt hier echter m.i. twee
geheel verschillende dingen. Men kan te goeder
trouw desnoods ten onrechte ??aannemen,
dat eenzelfde school aan allen het gemeen
schappelijk noodige «even kan, en het toch
verkeerd vinden broederlijk vereetiigd zijn
politiek doel te gaan veroveren met een vijand,
die een geheel ander doel nastreeft.
Eerst na'jaren stfijds komt Thijm tot de
overtuiging, dat het voor hem beter was,
meer op het aesthetisch dan op het
historischpolitisch aanbeeld te kloppen. Na jarenlang
in verschillende richtingen getast en gezocht
te hebben, vond hij eindelijk zijn weg ter
emancipatie : den weg der schoonheid ;
liet hij de reconstructie der historie"
aan Nuyens over om zich met hart en ziel te
geven aan de artistieke prestatie."
Vooreerst beweegt zich deze in de bouw
kunst. Reeds in '58 schreef hij De Heilige
Linie." Dan zijn enorme werkzaamheid in
zijn tijdschriften, De Dietsche Warande en de
Volks-Almanak voor Nederlandsche katho
lieken.
In Thijm's litterair werk is bekoorlijke
gratie, romantische zwier, stevige plastiek,
maar in zijn verzen vooral heeft hij een te
groote gemakkelijkheid. P, komt tot deze
conclusie : Niet de klinkdichten van een Kloos,
maar de liedjes van een Boutens moeten we
beluisteren, om een maatstaf te vinden bij
het beoordeelen van Thijm's verstechniek. Dat
heb ik gedaan, en dat heeft me m'n oordeel
doen uitspreken: zwaar-bewerkt, duur zijn
de verzen van Alberdingk-Thijm doorgaans
niet."
Koopmans verstaat voortreffelijk de kunst
het typische uit onze oudere litteratuur, het
Huize J. ZOMEHJK BUSSINK
Pavilioenlfoniielparl(jlel.2uiil4l90en7595
Restaurant a la carte
Lunch, Afternoon-tea, Diners enSoupers
Dagelijks muziek door het Huis-orkest
DE INVOERING VAN DE ARBEIDSWET
LLCHNISCHE. R.UBR.I
BEWLGINGSFOTOGRAFIE
We hebben alle al zoo dikwijls in de bioscoop
de wonderbaarlijke standen gezien, die mensch
en dier bij snelle beweging kunnen aannemen,
dat algemeen bekend is hoe door cinemato
grafische opnamen ook zeer gecompliceerde
bewegingen onderzocht kunnen worden. Min
der bekend.is het, dat ook de gewone camera
gebruikt kan Worden, voor zeer belangrijke
studies over de beweging van werklieden bij
hun dagelijks werk. Het is dan het doel om op
de fotografische plaat een lijn te krijgen, be
schreven'door een of ander punt, dat sterk
belicht wordt, om uit die lijn de verkeerde
bewegingen weer op te maken. Het eerst is
dit gedaan door ilbreth (een der meest be
kende medewerkers enjvolgers van Taylor)
in Amerika enTlater'in de meeste industrie
landen door vele onderzoekers, j
Bij dergelijke opnamen is het steeds het
doel om slechts enkele punten van het lichaam
llliiililiiliiliiiilimiiiililliillllllillil'liMiliiiiMii
merg, de pit, scherp en pakkend uit te drukken.
Wat den leek bij een eerste kennismaking
een vrij langwijlige rijmelarij moet lijken,
maakt Koopmans tot een levend ding. Onder
zijn leiding gaat de lezer zien heel het leven
en bedrijf van den tijd waarin het werk ont
stond, de begrippen van eer en deugd en
godsvrucht, die de menschen dreven totjhun
handelingen. De ridders, die altijd maar nieuw
avontuur zoeken, altijd maar weer lustig
erop loshakken, jonkvrouwen redden en
haar ten dienste staan, ze worden de dragers
van de zuivere menschelijkheid van een be
paalde periode.
Laat men he't eens probeeren met het opstel
over Karel en Elegast, waarvan de fabel vrij
algemeen onder de ontwikkelden bekend is.
Wat krijgt dat alles een glans onder de handen
van Koopmans, een levendige schittering, een
rijK, eerst verborgen leven. Wat wordt dat
zonderlinge wonder-vcfhaal een
prachtsymbool van middeleeuwsch geloof, van deemoe
dige onderworpenheid, ook bij den hoogsten in
rang, aan Gods wil, van de wijze vaderlijke
leiding van od, die leert en tot inzicht brengt.
Het is gelukkig, dat met dezen bundel weer
eenige van Koopman's knappe opstellen aan de
vergetelheid van een periodiek zijn ontrukt.
Mogen er meer volgen, o.a. die over de Leken
spiegel en de Nieuwe Doctrinael, die zulk een
prachtig inzicht geven in de middeleeuwsche
zedeleer e" de maatschappelijke toestanden
en over de talrijke dichrerfigiiren uit later tijd.
Kunst-photographie" de combinatie
in de beteekenis die er door wie ze gebruikt
in den regel aan gehecht wordt, heeft steeds
mijn weerzin gewekt. Maar als liet werk van
Brusse niet meer dan photographie naar het
leven is, zooals nu eenmaal gebruikelijk schijnt
het te qualificeeren, dan is dit toch inderdaad
photographie en kunst.
Brusse toch is niet de gewone dagbladrepor
ter die er voor zijn redactie op uit trekt en,
omdat zijn baantje dat nu eenmaal meebrengt,
met de handigheidjes en foefjes van den dag
min of meer smakelijk opdischt wat hij te
zien kreeg, een druppel, die een oogenblik
opspat in de zon om direct weer te verdwijnen
in de voortvlietende massa. Hij is wel werke
lijk een kunstenaar, die, gedreven door zijn
persoonlijk talent, met zijn zeer persoonlijke
vaardige kennis van het métier zijn indrukken
verwerkt en vast en kranig uitbeeldt, zoo
dat ze in hun pakkenden vorm voor later tijd
n hun historische waarde n de charme hunner
kunst behouden. Hij geeft het leven in alle
standen en rangen, in de meest verscheiden
verhoudingen en omstandigheden in alle
oorden van ons goede landje.
Het Nachtlicht van de zee is het beste wat
ik van hem ken. Hoe grootsch in zijn ziltige,
slingerende en smakkende realiteit is daar het
geweldige geschilderd van de eenzaamheid der
zee, van den onverbiddelijken stilstandjn de
eeuwig deinende beweging. Dan Landlooperij
tn Boefje, dat zijn boeken die blijven, en waar
lijk niet enkel als bronnen voor de cultuur
historische wetenschap van later eeuwen.
De hier boven genoemde bundels bevatten
een rijke verscheidenheid, een vroolijke le
vendige revue van Brusse's vieve werkzaam
heid. En wat een groei ; van de oudste schetsen
af als Boompjes, die nog wel eens aan superi
eure schooljongensopstellen doen denken,
De Schoolmeester:
Kom jij nog eerst een paar jaren bij mij." !J
De arbeidswet 1919 zal met ingang van 24 October a.s.
in werking treden. Het verbod van arbeid voor kinderen
beneden 14 jaar treedt in werking op l Juli 1921. .-, j
(Krantenbericht.)
tot het vlotte, gemakkelijke meesterschap
in de latere. En welk een warmte, welk een
rijp begrip van het leven, welk een felle liefde
voor het leven in al zijn uitingen. Welk een
zin voor humor: zoo b.v. Op Texel, met den
koetsier achter den prins aan, dien we niette
zien krijgen, maar enkel de koetsier in zijn
grillen, luguberen humor. Welk een leuke
frissche causerie over Heyermans.
Ook dat kleine boekje over het verbouwereer- mi ? u n imm.,,.?nu immuun!
de stadje is geestig met de vermakelijke type
van den Belgischen juge en zijnen nonkel
en de grandioze Louise.
In zijn soberheid en rustigen gang trekt het
boekje van Baekelinans niet spoedig de aan
dacht. Het grijpt niet plotseling aan door bij
zondere stijlkwaliteiten. Het is doodgewone
vertelling die aangenaam aandoet door zijn
eenvoud en rust.
Met ietwat nuchteren humor teekent
Baekelinans het leven en bedrijf van een
Antwerpschen rentenier uit de volksklasse, door
allerlei kleine sjacherzaakjes rijk geworden,
voor en tijdens de bezetting. Het boekje krijgt
misschien mede zijn waarde door de tegenstel
ling tot het toch wel wat drukke en geweldige
Pallieter, stellig grooter, machtiger kunst, de
malsche schildering van zuivere, reine
menschelijkheid. En hier bij Snepvangers en de
zijnen het kleuterige, mieserige gezeur uit een
wereldje van schijn en leugen, van lafheid en
aanstellerij.
Maar Baekelinans verstaat de kunst wel
dat alles smakelijk en gezellig uit te beelden.
Toen ik eenmaal met lezen begonnen was,
moest ik't verder, telkens toch nog maar
eens kijken, hoe het nou toch eigenlijk met dien
oolijken heer Snepvangers zou afloopen. Dat
wijst wel op een trouwens reeds lang erkend
natuurlijk talent van prettig verteller en zorg
vuldig teekenaar naar het leven.
En de komische effecten die hij weet te
verzinnen ! dat schreeuwerige opdringerige
Antwerpsche vischwijf dat mee naar Zwit
serland gaat, als de Heer en Mevrouw Snepvan
gers, de deftige renteniers, onder de hoede van
een Belgischen Lissone zich een buitenlandsche
reis veroorloven, Mie, die hun deftigheid
steeds schandalizeert: Maar Seminis kinderen
toch, die spreken van geen gebenedijd woord..
plezant gezebchap om mede te voyageeren..
Of is 't uit hoovaardigheid dat gij mij niet
wilt kennen?.... Wel, fijne mijnheer, zijt gij
uwen tijd vergeten?.... En dat heeft in de
gemeenteraad willen zitten.... zeker om ook
te zwijgen.... Maar dat kan ik ook.... Ik
had een lekker stukske visch meegebracht om
u te trakteeren, maar als gij het zoo verstaat
dan vreet ik alles zelf op !...."
J. PRINSEN J. LZ.
iitmiiiiiitmm
op te nemen. Dit kan gebeuren door het be
vestigen van eenige electrische lampjes, b.v.
zooals aangeduid in fig. l, dat voorstelt een
wagenbestuurder, die een rem moet bedienen.
Fig. l vertoont den man in rust, terwijl fig 2
en 3 de afdrukken zijn van opnamen van
dienzelfden man, wat betreft de zes licht
punten aan armen en schouders, wanneer
hij remt met een electrische en met een pneu
matische rem. Reeds op den eersten blik is
hier te zien, dat de pneumatische rem veel
minder inspanning van den remmer vereischt,
daar alleen de eene hand sterk bewogen is en
dan nog een vrij regelmatige lijn beschrijft,
terwijl in fig. 2 duidelijk te zien is, dat vrijwel
het geheele lichaam in beweging was.
Fig. 4 geeft een lichtlijn weer van de linker
hand van een werkman, die aan een
stempelpers werkt. Later heeft Gilbreth de opna
men stereoskopisch opgenomen en dan de
afdrukken door den stereoskoop bekeken om
er een draadfiguur van na te kunnen maken,
waardoor hij kon nagaan welk deel van de
baan noodzakelijk door de hand beschreven
moet worden en welk deel feitelijk overbodig
was. Zoodra dit goed bekend was werd een
andere draadfiguur gemaakt, die alleen de
essentieele deelen van den weg bevat en kon
de werkman, door die draadfiguur met de
hand te volgen, de verkeerde deden van de
beveging weglaten, waardoor met veel minder
vernuieienis voorden werkman een veel groo
tere piodu.tie behaald kon wort en.
Fig. 2. Foto's der lichtpunten uit lig. l, bij het
hanteeren van een electrische rem
Fig. '.'?. Foto's der lichtpunten uit lig. l, bij het
hanteeren van een pneumatische rem
Fig. 1. Wagenbestuurder met kleine electrische lampjes aan handen,
elleboog en schouders
F'ig. 4. Lichtlijn, beschreven door een
lampje aan de hand van een werkman
die een stempelpers bedient
een studieloverden arbeid
derjletterzetters. Dat de
rest vanjde foto, behalve
de lichtlijn, uiterst vaag
is, komt natuurlijk door
de lange belichting, waar
door de andere eenigszins
bewegende figuren van
zelf vaag moeten worden.
Van bij/onder belang is fig. 0. Het stelt de
lichtlijn voor van de handen van een
metselaai, die drie steenen gemetseld heeft. )uist
op het gebied van metselen heeft (iilbreth
een groot succes behaald, doordat hij na zorg
vuldige analyse van het werk, door het op
stellen van planken op diverse hoogten en
plaatsen, ertoe kon voeren, dat de metselaar
veel minder behoefde te bukken en te wenden.
De uurproductie der werklieden, die zijn toe
stel gebruikten en zijne aanwijzingen volgden
rees dan ook tot een fabelachtige hoogte. Het
pleit wel voor de Amerikaansche toestanden
dat zijne methode eenige toepassing heeft
gevonden : bij ons zou het een levensgevaar
lijk experiment geweest zijn !
Van interesse is ook lig. 7. Het is de opname
van een chirurg die (natuurlijk niet bij een
patiënt, maar op cadaver)een wond dichtnaait,
zoodat door bestudeering van de lichtlijn een
betere methode aangeleerd kan worden, waar
door de tijd ervoor noodig, sterk verkort
wordt. Door de lampjes snel te doen oplichten
kunnen stippellijnen verkregen worden, die
als het ware opgebouwd zijn uit uitroepteekens
waardoor de richting der beweging tegelijk
vastgesteld is op de foto. Het nut dier foto's
behoeft niet verder aangetoond te worden.
Bijna iedereen kan ze maken met eenvoudige
middelen.
5. Lichtlijn, beschreven door een lampje aan
de hand van eenjletterzetter
aan
F'ig. 'i. Lichtlijn beschreven door lamp
jes aan de handen van een metselaar, die
drie steenen heelt gemetseld
Fig. 7. Lichtlijn, beschreven door lampjes
aan de handen van een chirurg, die een
wond dichtnaait.