Historisch Archief 1877-1940
9 Oct. '20. No. 2259
Dl- AMSTERDAMMER, W E F. K B L A D VOOR NEDERLAND
MEERHOFF t,C
CfiniSTOFL-E
BBOMZEn
IfHINHHItlHHMUMIIHMMIIIIHIIItlltlHHIIIlMIHIIIII lilllllllllMIIHtllllllllNllllltHllllllMIIIIIUIIIIMIIIIII»MIIIMIIIIIIMg
STARK'S OXYDOL"
I (CHLORAS KALICUS TANDPASTA)
i Niral. Vtnn. 8TARK t Co. Cbamlsohi Fibrlek 't-HABT1, 'i-firavwihagi
i . ^ _?.......... .^ ........
FLICK's
BOOMSCHORS
Is Chocolade in een
vormenvan een samen
stelling als In geen
ander Fabrikaat wordt
teruggevonden.
OVERHEERLIJK VAN SMAAK!
EIVEI CASPiïFLICK ? Opgericht 1145
Hofltvannclgn taitardim
ROTTERDAM
AMSTERDAM,
Naaml. Venn. Amsterdamsche
Bad- en Zweminrichtin§Over 't Y.
Geopend het nienw gerestaureerde Gafé-Bestanrant
W. F. H. MOOIJEN,
Telefoon C. 1158
Lunch Diner Souper d la carte
EXPLOITANT
DINER- en AVOND-CONCERT
Snelschrili RlEüTS BALT
Zelfond. 93 Cent fr.
In den Boekh. en na
Dit is het eenvoudigste, kortste en duide
lijkste Snelschrift.
postw. bij RIËNTS
BALT, Haag. Mond.
en schrift, ond.
ZUO JUIST VEKSCHEEN:
F.M.DOSTOJEFSKI
UIT SIBERI
Roman in l deelen, omslag van IS. VAN MENS
Prijs per deel gebonden f 1.5O
Het verschijnen van dit werk
is voor hen, die belangstellen in
de Russische litteratuur een goede
gelegenheid om weer eens met een
belangrijk, typeerend Russich boek
kennis te maken.
In de voorrede zegt de schrijver
o.m. over het manuscript, waaraan
hij dit boek ontleend heeft:
De geheel nieuwe, tot nog toe
onbekende wereld, het ongewone
van sommige gebeurtenissen, enkele
bijzondere opmerkingen over het
verloren volk" trokken mij aan
en ik las .,.. met belangstelling.
ALOM VERKRIJGBAAR
Uitgave van Van Holkema 4 Warendoil, A'dam
Vraagt prijsopgave van
COGNAC :
HENNESSY
«#*
aan
Wijnhandelaren
ZWOLLE
VRAAGT UW WINKELIER
cffnport
vficnch.
BIJWIEL8AHOEH
van t Octoher af:
OMVER WOESTBAREl
- - KWALITEIT - -\
12 MAANDEN GARANTIE
Verkrijgbaar bij den
RIJWIELHANDEL
iililllllllillillllliiiillillllliliiililliilll
OVER NEDERL. ZOOGDIEREN
De inleiding tot dit dikke boek *) vangt aan
met de bewering: Mooi en| leelijk zijn
woorden, waarvoor in de natuur geen plaats
is te vinden, of liever : de heele natuur is
mooi."
Ik wil over de al of
niet-gerechtvaardigdheid dezer uitspraak geen oordeel vellen,
maar meen mijnerzijds gerechtigd te zijn tot
de bewering, dat in een recensie voor de
woorden mooi en leelijk wel degelijk plaats
is, en dat bij de beoordeeling van
KerstZwart's Nederlandsche Zoogdieren beide woor
den in voortdurende afwisseling van 't begin
tot het eind van dienst kunnen zijn.
Mooi zijn b.v. de talrijke platen, alle naar
photo's, maar ze zijn geen van alle naar
Nederlandsche" exemplaren van Zoogdieren
genomen, en ook niet door Nederlanders.
Men treft ze reeds aan in de werken van
Meerwarth : Lebensbilder aus der Tierwelt,
maar de meeste zijn vervaardigd door
Engelschen en Amerikanen. Waarom deze overname
van illustraties in dit boek in 't geheel niet
als zoodanig wordt vermeld, begrijp ik niet,
maarzij lijkt mij niet zonder bedenking, al neem
ik gaarne aan, dat zij uit commercieel oogpunt
geheel veroorloofd is. Maar dit verwijt zal
wel den uitgever meer treffen dan den schrij
ver.
Mooi is ook voorzeker de liefde van den
auteur voor de dieren, en voor de levende
natuur in 't algemeen. Aan die wanne gene
genheid danken goedgevoelde bladzijden hun
ontstaan, al zijn stijl en taal ook alles behalve
onberispelijk. Maar overal waar in zuiver
*) Nederlandsche zoogdieren, door K^KSI
ZWAKT. Uitgave W. J. Thicuie & Cie. Zutphen.
zakelijke mededeelingen vour dergelijke ge
voelsuitingen geen aanleiding bestond, wordt
de beschrijftrant zoo dor, en tevens zoo
weinig wetenschappelijk en zoo onsamen
hangend, dat hij gerust en zonder voorbehoud
als leelijk kan gebrandmerkt worden.
Men oordeek' : ,,l\attenjamüic. Huiskut.
Zwart, wit, roodgcel en bont. Staart met
meer dan halve lichaamslengte, met een pun
tig eind. Wilde Kut. Bij onze oosterburen.
(ïeelgrauw met donkere vlekken. Staart met
halve lichaamslengte, met in een dik
knotsvormig eind."
Zelfs als men aanneemt, dat het woordje
in" door den zetter abusievelijk is ingelascht,
wat hoogstwaarschijnlijk wel het geval zal
zijn, kan men toch moeilijk deze differentiaal
diagnose tusschen huiskat en wilde kat als
een staaltje van goedgestelde soortsbepaling
prijzen.
De wilde kat is lang niet het uenigc
nietNederlandsche Zoogdier, dat in dit werk
over de Nederlandsche Zoogdieren" wordt
besproken. Integendeel, onder liet opschrift
,,OvL'r de grenzen" wordt een geheelc reeks
van vreemden, die in min of meer naburige
landen voorkomen, behandeld.
Tenslotte wordt zelfs een geheel hoofdstuk
gewijd aan de Dolfijneujaeht bij de Lar-üer
en een ander aan de Dieren in den oorlog",
dus aan onderwerpen, die met onze
vaderlandsche Zoogdiertauna maar in zeer verwijderd
verband staan. Dit geldt trouwens evenzeer
vour het rijk geïllustreerde opstel over de
Bevers, al is het waar, dat deze dieren in
vroeger eeuw en ook In ,ons land voorkwamen.
Zeer vreemd vind ik het, dat van de talrijke
photo's van Meerwarth, die op dit onderwerp
betrekking hebben, juist diegene zijn over
genomen, welke Amerikaansche bevers en
hunne bouwwerken voorstellen Ook doet hel
eenigszins wonderlijk aan, dat naast + ti()
afbeeldingen van Zoogdieren niet m nder dan
lövoorkomen, die Vogels voorstellen, hetgeen
dan in den text in zoovei. .? wordt opgehelderd,
als het hier zou gaan om vijanden der bespro
ken zoogdieren. Op die manier doorgaande
konden ook de parasieten der Zoogdieren zijn
vernield en afgebeeld.
Tenslotte heeft het opstel Ken leven vol
gevaren", dat de lijdensgeschiedenis van een
kikvorsen behandelt, zoover ik zien kan met
Zoogdieren heelemaal niets uitstaande.
Zelfbeperking behoort trouwens niet tot
de deugden van dezen auteur : in het stukje
over den Vos b.v. vermeldt hij op achtereen
volgende bladzijden tot driemaal toe dat dit
dier lang zoo schadelijk niet is, als het door
jagers en boeren wordt nitgekreten.
tin soms is de logica zijner redeneeriiigen
duister : o.a. waar hij op een korte beschrijving
der jonge vosjes en de vermelding van het
feit dat eerst in de zesde levensmaand het
typische vossengezicht voor den dag komt,
laat volgen : Geen wonder, dat de vader
later heelemaal niet naar zijn kinderen omziet."
Kan een vossenvader den aanblik van zijn
eigen physionomie niet uitstaan?
Ook spreekt de Heer Kerst Zwart blijkbaar
wel eens over onderwerpen, waarvan hij niet
goed op de hoogte is, getuige het feit dat hij
herhaaldelijk het woord mimicry" gebruikt,
waar ,,protective resemblance" wordt bedoeld.
Levenslang
Vergun mij den heer 1;. de Sinclair op zijn
rijmpje Levenslang" en aan mij opgedragen,
te mogen antwoorden :
dat het onverantwoordelijk van mij /on
zijn wanneer ik zelfmoord beging; vooral
met het oog op vrouw en kinderen ;
dat ik me ook niet kan opsluiten, want
dan zou de politie me dit beletten de
heer de Sinclair vergeet dat ik belasting
moet betalen ;
dat mijn rauwe zeebonk" niet altijd twee
ouderdoins-pensioen-lijders" moet hebben
vermoord maar dat dit wel eens de een
of andere gewetenlooze woekeniar-inillioenair
zou kunnen zijn, die niet spoedig genoeg
uitgemoord kunnen winden en waarop een
gepleegde moord niet ais misdaad kan aan
gerekend worden :
dat de lieer de Sinclair iing nimmer ecu
afgezwakt e n, a f gestompt e n ge v au gen e-v oor.
levenslang heeft gezien die -i'< of OM jaren
heeft geboet. Ik zag dien wei
't Is ander:-!"
Groningen
J. F. v A N B i: M M i: i. i: N
In hetzelfde nnmmei \an ,.de Am
sterdammer" komt een opstel voor van de
hand van den heer de Sinclair, getiteld: ,.De
rijksdaalder-; van Omccr,'1 waarvan het ge
geven, laat ons zeggen merge/winen is uil een
liedje door mij geschreven en gezongen en
in mijn derde bundel opgenomen onder de
titel ,,'n Standje", uitgave \V. !.. en ).
Hrusse, Rotterdam. Ziehier het slot ;
Vioeder vvenscht 'm wel te rusten
Met een groote dikke zoen
Ln terwijl de buurt blijft schelden
Lu een groote keel op zet
is de vree al weer gesloten
Iu liet echjehjke bed.
Vader 's morgens aan 't zoeken
Waar hij toch zijn centen liet
Moeder staat hem uit te lachen
Want de stakker vind ze niet
Want de allerlaatste duiten
Waar hij naar te zoeken loopt
Heeft ie in plaats van in 't zijne
In zijn vrouw d'r hemd geknoopt.
Foei de Sinclair: Sc'nici je dood en sluit
ie op!"
Dankend voor de papicrgunst
J. II. S !?'r i. N n n : i
Nieuwe Uitgaven
Hij de erven F'. Uohn te Haarlem ver
scheen een tweede herziene druk van
l-jjei.!eiilh'/i!'ei', rechtskundig, economisch en
administratie! handboek, door Mr. de Kat.
Bij de Wereldbibliotheek"
\eischeen l.odewijk de Raet, Vlaanderen"?
l-'.ennmni'-dic Ontwikkeling, met portret van
den seh.i ijver en voorwoord van R.
Lambu'tyde i?aet."
Herman Teirlinck, De \ien\ve (.'ilen^/negei
in tien backen <>/ de /mig^le inearnatie van
tien .<cliarluken 'nijl.
IMImljlllllllllllllllllllllllllllllllllillllllllllllmi!l[M!IIIIIIIIMImlllllllll!l
SPAANSCH, ENGELSCH,
FRAN&OH, DUITSOH 01o.
l'ract. Onderwijs door buiten!. Leeraren
TAGORE'S GEDACHTEN OOVER
OPVOEDING
Van de boekjes van Tagore is er n bizoudcr
geliefd. Niet alleen in Holland maar ook in
Amerika. Dat is niet het bundeltje Wij-zangen,
dat komt in de tweede plaats. Maar de
Wassende Maan", de liederen van het kind,
dat boekje veroovert de harten, vooral de
vrouwe-harten. Ik zal ei' een van meest
kenmerkende gedichtjes uit neerschrijven,
dan begrijpt men wat de Hollandsche en
Amerikaansche moeders zoozér ontroert en
bekoort.
Schande!" heet het gedichtje,
Waarom zijn er tranen in je oogen, mijn
kind?
Hoe leelijk van hen, om je altijd te
beknorren, voor niets.
Je hebt je vingers en je gezicht bemorst
met inkt noemen ze je daarom vies?
Wel foei! zouden ze de volle maan vies
durven noemen, omdat ze haar gezicht met
inkt besmeurd heeft?
Ze beknorren je voor elke kleinigheid,
mijn kind. Ze staan altijd klaar om wat op
je aan te merken, voor niets.
Je scheurde je goed onder 't spelen
noemen ze je daarom slordig?
Wel foei! wat zouden ze dan teegen een
herfstmorgen zeggen, die glimlacht door zijn
gescheurde neevelen?
Let niet op wat ze zeggen, mijn kind!
Ze maken een lange lijst van je misdrijven,
leder weet dat je van lekkers houdt
noemen ze je daarom gulzig?
Wel foei! wat zouden ze dan wel
gen.
teegen ons
houden ?"
Is het niet duidelijk waar dit heen gaat?
Dit wordt gewoonweg een kinder-revolntie.
Het is snoezig en schattig en oolijk. liet
lijkt \\el scherts, maar iedere moeder voelt
er toch iets waars in. Len van mijn
gcestigsie en schranderste vrienden, zelf echtgenoot,
maar geen vader, heeft er plezier in, als hij
bij ons komt, mijn twee jongens, rechte
deugnieten, op te ruiven, iot hun groote
satisfactie. Waarom zouden zij nu juist altijd
moeten gehoorzamen? Als ze iets heel jooligs
en plezierigs hebben bedacht, dan mag liet
juist nooit. Al i'im pretjes worden voort
durend bedorven door vermaningen en ver
bodsbepalingendie ze hoogst onnoodig vinden.
Daar moet eens een eind aan koomen. Den
geheeleu dag worden ze verbonden en bevit,
waarom mogen ze nu niet eens leeven naar
hun eigen zin, waarom moet hun leeven nu
altijd maar onaangenaam worden gemaakt ?
Natuurlijk vinden mijn jongens dat een
voortreffelijke redeneenng, en ze vragen mijn
geestigen vriend of ze nu niet eens bij hem
moogen woonen, en alles doen wat ze prettig
vinden. Tot nog toe durft hij de consequentie
van zijn betoog niet aan, al doet hij het
voorkoomen alsof zijn theorie ernstig ge
meend is.
De geest van democratische revolutie, die
op dit oogenblik de menschen-waei'eld heeft
bevangen, tast ook de kinderen en de moeders
aan Li n ceven als in het economisch en
politiek leeven vindt men in de paedagogie
dweepeis en doordrijvers die geen verschil
maken tusschen mondigen en onmondigcn
m in eens te veel van het goede willen.
Ik heb al gehoon! van gezinnen waai men
de iiioiitessori-iiiethode toepaste, met hel
gevolg, dat geen bezoeker het in huis bij
hen kon uithouden.
Ln nu denk ik dat hetgeen Tagore bij zijn
bezoek aan Nederland in 't openbaar oover
de opvoeding heeft gezegd, verkeerd begrepen
zal worden. Men zal er kinder-revohitie in
vreezen, een vrij making van de onmondigen,
een Miorl paedagogisch bolsjewisme.
Dit zou zeer te betreuren zijn, want zooals
liet bolsjewisme, door zijn dweeperij en
ooverdrijung de zaak der democratische revolutie
voor eeuwen huopeloos heeft benadeeld, zoo
zou ook de zoo noodige en zoo uiterst ge
wichtige zaak der kinder-opvoeding door
dweepzucht worden bedorven.
We zijn nog maar zoo kort geleeden aan
de heevigste gewectensthvang en de treurigste
verwaatloozing van het kind untkoomen. Lr
komt licht en ruimte in de zaak, maar laat
ons die niet bederven, zooals de zaak der
misdeelden en onmondigen door ooverdrijving
is geschaad,
Tagore heeft nooit bedoeld dat men kinderen
moet behandelen als volwassenen. lievenmin
dat men ze niet zou moogen verbieden ol
straffen
De hoofdzaak in zijn leezing is deeze, dat
men de kostbare en heldere bron van nieuw
leeven, die in elke kinderziel aanwezig is,
waardeert en zuiver houdt, ze niet verstopt
en vertroebelt,
Hij dringt aan op eerbiedige en
/.oigvuldige erkenning van het schooiie dat kinderen
ons kunnen brengen, op de vermijding van
domme dwang en aanmatiging teegenoovei
de fijne, ieere kinderziel. Ln de hoofdzaak
in alle paedagogische wijsheid is de vraag:
u'atutoe ini'ct liet onderwijs dienen'? Wat be
oogt men bij de opvoeding? Welk einddoel
stelt men voor elk kind als bereikbaar,
nuodig en algemeen geklit;?
Ln ieder zal moeten inzien dat hierbij de
diepste en moevelijkste kwesties worden be
trokken en wel voornamelijk ele religieuse
kwestie.
???..Zoolang de maatschappij alleen i* ingericht
voor stoffelijk voordeel, \oor lang en gezond
en voorspoedig leeven, met als hoofddoel be
hagen en genot, geld verdienen en weer ver
kwisten zoolang ook zal liet onderwiis
moordend zijn voor de kinderziel.
l let streeven, vooral in Holland zoo alge
meen en krachtig, om de kinderen maar
zooveel moogelijk te doen genieten, om ze
zooveel moogelijk vrijheid en amusement te
verschaffen, om ze zoo min mnogeliik te
dwingen, te besliatïen, en teegen hun eigen
zin te laten handelen dat slurven mag
verklaarbaar zijn ua de eeuwen van
vcrwaarloozing en dwang, van ellende en
verstumping het is een uiterst gevaailijk
sturvcH dat geen rekening houdt met de
verschrikking vau ouderdom en Dood.
Men belitwrl alle kinderen te donniringen
ran i/c' grooie waarheid dat /hl inen^elieïijli
leeven lijden /\, en bij alle vreugde op de
ni>ihl:tikeliik/ieit! eau lid lijden moei ://';/
vu"ri'erctd.
Het knul initet -:uu vroeg mo-.i^elijk leeren dut
In'! nieki'/ous .'"eken iun.tr genot onvennijdelijl;
de meest gevreesde diende ten gevolge liecft.
Het kind moet zoo goed moogelijk wolden
voorbereid op het dragen van allerlei leed,
op het heldhaftig ondergaan van onvermij
delijke smarten, op het vinden van vreugde
iu pijnlijke zelt'-verioochening.
Gebeurt dit niet dan komt /aekie, teegen
spoed en ouderdom met ha
ononikoombare tragische einde cn.vindt een verweekeiiik!
lichaam, een ziel zonder weeistand, een akelige
leedigheid zonder troost, als de genietingen
niet meer moogelijk zijn.
Tagore, als Oostersch wijze, weet uil zoo
goed als alle vroomeii en wijzen der Christen
heid, en wie zijn Sddhana aandachtig leest
zal het gemakkelijk ontdekken.
In Luropa is deeze noodzakelijke wijsheid
op dit oogenblik als \rrgecten." .Men heet'
ellende en honger geleeden en Veilangl nu de
schade in te halen. Daarbij verzuimt men
het groote Christelijke piincipe dat de nieusch
voor hoogere vreugde is bestemd dan enkel
slollclijk en aestefisch genot, en men waar
schuwt de arme kinderen niet genoeg voor
de geweldige taak en liet zware werk da!
hun te wachten staat.
De Katholieken zullen mij hier teegcn\\erpcn
dat zij wel deegelijk dit gr-jote principe be
grijpen en er naar handelen.
Ja, dat zij dit principe erkennen, dat weel
ik. Dat zij er naar handelen, dat kan ik
nog, niet toe geeveu.
Hadden zij naar hun beginselen gehandeld,
iu de voorbij gegane eeuwen, dan'zon ei nn
geen bolsjewisme en geen kindcr-verwaar
huizing bestaan.
Maar wij leeven in een tijd van geweldige
omkeer, van hernieuwde zelfbezmning, en
daarom dringt Tagore. aan op Sddhana,' dal
is: verwerkelijking, door daden, van de'wijs
heid die door tien mond beierden, maar nog
niet door har! en hand tot werkelijkheid ge^
woiden.
W a l d e n
4 Oct. 102!)