Historisch Archief 1877-1940
23 Oef. '20. No. 2261
D H AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
Nieuwe
Engelse Boeken
SINN FEIN
The Gael, by EDWARD LYSAGHT. 1919.
?-Maunsel. 6/6 net.
Coüected Works of PADRAIC PEARSE.
1919. Maunsel. 10;- net.
The Man Called Pearse, by DESMOND
RYAN. 1919. Maunsel. 3,6 net.
The Clanking of Cliains, by BRINSI.EY
MACNAMARA. 1920. Maunsel. G/6 net.
Ulster and Ireland, by |AMI:S WINDEK
OOOD. 1919. Maunsel. 6- net.
'n Boer is 'n boer; zelfs Ierse landbouwers
vormen op deze diepzinnige waarheid geen
uitzondering, 'n Boer is alles-bijeen van wat
anti-sentimenteel is en anti-artistiek. Ja,
al is ie innerlik 'n idealist'en 'n warmvoelend
vaderlander, en al offert ie bijwijlen, gelijk
Edward Lysaght, aan de Virgiliaans-bukoliese
muze, hij blijft evenwel nochtans 'n boer,
die door z'n gestadige omgang met redeloos
gedierte zich voor idealistiese aanvechtingen
heeft leren schamen,en die z'n hele gemoeds
leven niet anders kan uitdrukken dan in
termen van gras, varkens, koeien, haver en
aardappels. Of nee, laat ik Edward Lysaght
geen onrecht doen door m'n pen vrij te laten
galopperen, 'n stokpaardje in 'n wei van wit
papier.
The Oael" heet 'n roman, ziet er uit als
'n roman, heeft de allures van 'n roman,
maar is geen roman. Het boek is in z'n wezen
'n verhandeling ten bate van de Ierse boer,
die 't moet inlichten betreffende nationalisme,
co-operatie, de rol van de Ierse taal als faktor
in de strijd om 'n onafhankelik Ierland, de
parasieten (tweevoetige), waarvoor ie op z'n
hoede moet zijn, enz. Het is Lysaght te doen
om die boer, en ik zou haast zeggen : uit de
wijze waarop ie te werk gaat bij z'n
boerevangst" blijkt z'n kunstenaarschap. Wat ook
'n zekere, m.i. verderfelikc, school van critici
moge betogen, kunst is in wezen geen
uiting, maar 'n streving naar kontakt,
waarbij alles aankomt op het kiezen van de
juiste middelen. Als De Oenestet's prediker
in de lucht kunstenaar was geweest, z'n rede
was niet als 'n galmend gerucht ledig langs
de ziel van z'n toehoorder gevaren.
Het is Lysaght te doen om z'n mede-boer,
dus mag ie niet sentimenteel wezen, moet ie
nuchter doen en prakties, moét ie laag bij
de grond blijven. Want anders luistert die
boer niet. Maar misschien, denkt de schrijver,
zal ie naar m'n uiteenzettingen luisteren als ik
ze opdis bij wijze van 'n verhaal, met als held
'n boer, 'n 'echte, die niet bang is z'n handen
in de stalmest te steken, en die toch,
hoofdzakelik onder de invloed van z'n vrouw, zich
ontwikkelt tot idealist en daardoor tot leider.
Of de Ierse boer het boek ter harte nemen
zal, is 'n vraag die mij niet in de eerste plaats
aangaat. Voor niet-Ierse lezers is het boek
van groot belang, niet als roman maar als
dokument van de liistoire contemporaine.
Indertijd is Mac Qill's Maureen geadverteerd
als de grote Sinn Fein-roman. Geheel ten
onrechte. Uit The Gael komt men honderd
maal meer te weten omtrent de Ierse bewe
ging dan uit Maureen. Ja, ik weet geen ander
boek in roman-vorm, dat in dat opzicht met
het werk van Lysaght op een lijn kan worden
gesteld.
Gaan we over tot de Co/lectcd Works van
Padraic Pearse, dan komen we uit liet gezel
schap van 'n verstandelik-doend betoger in
dat van 'n vliegreddend dichter, die tevens
volbloed geestdrijver was ; iemand die, van
nature de zachtmoedigheid zelf, door de alles
overheersende kracht van z'n overtuigingen
tot onverbiddelik monomaan werd, en in
1916 met z'n geestverwant Thomas Mac
Donagh als opstandeling om 't leven is ge
komen. Omtrent z'n persoonlikheid worden
we ingelicht door z'n biograaf Desmond Ryan,
maar, welkom als zijn boekje is, de figuur van
Padraic Pearse rijst, zeer duidelik omlijnd,
voor ons op uit de bladzijden van z'n eigen
verzamelde werken, die voor 'n groot ge
deelte oorspronkelik in het (Kelties) Iers
waren geschreven, en later door de schrijver
zelf zijn vertaald, haast letterlik . Engels kan
men dit dan ook haast niet noemen, al zijn
ook de woorden Engels en al is het hoek voor
hen die gewoon Engels kunnen lezen zeer
goed te begrijpen. Waarschijnlik komt dit
hiervandaan dat Pearse van z'n geloof"
dit is geen grapje onderwijzer was. School
meesters spelen ook 'n belangrijke rul in z'n
kleine tooneelstukken en vertelsels, die wel
voor 'n heel ander volk geschreven schijnen
dan de roman" van Lysaght. In plaats van
verstandelikheid hebben we hier alleen 'n
simpel en warm gemoedsleven, en 'n vroom
geloof, dat in. z'n naïveteit bergen verzet.
We zijn hier in de" sfeer van Jezus en Sint
Janneken, die speelden met 'n lammeken al
in 'n groen geklaverd land...." Wonderen
en tekenen gebeuren, engelen dalen neer om
de onschuld te redden of om. Gods almacht te
bewijzen ; Jezus speelt, zelf kind, niet andere,
Ierse kinderen. Ik voor mij kan met deze
kunst niet wegloopen. Zonder het talent van
Pearse te onderschatten, en met genoegzame
bewondering voor z'n karaktersterkte, moet
ik nochtans als mijn mening verklaren, niet
alleen, dar z'n kunst neerkomt op na-aperij
van primitieve tijden, maar dat ze 'n volkomen
vals denkbeeld geeft van de voedingsbodem
van de felle geuzenstrijd, die in onze dagen
onder de kreet van Sinn I-'ehi wordt gestreden.
Met The Clanking of Ch'.iins staat het weer
anders. Hoogstwaarschijnlik heeft de schrij
ver, Brinsley Macnamara (klem op de voor
laatste lettergreep), nooil van Mülfaiiiii ge
hoord, maar z'n roman is 'n
Woutergeschiedenis. met Michael Dempsey, kruideniers
bediende in z'n Iers plattelandsplaatsje, als
Wouterfigmir, en Lena Conwav, meestal,
quasi-ro man t ics-moppij.', Mirandoiina ge
noemd, als z'n Keinke. Deze Michae! Dempsey,
de zoon van 'n I-'enian,die, vroeger welgesteld,
/'n gezin in behoeftige omstandigheden lieeft
achtergelaten, - voelt liet rebelle-bloed van
z'n vader vaardig over zich worden, en gaat
voor Siiin l'dn propaganda maken door mid
del van 'n liefhebberij-toneel. Dat gaat
renzemoeilik. Kerst moeten de plaatsgenoten voor
z'n idee worden gewonnen. Dan moet 'n stuk
worden gekozen en -- ingestudeerd ! Daar
ze geen ge.scb/kt vergaderlokaal hebben, repe
teren ze maar langs de publieke weg. lui vaak
moeten de liefhebberij-toneelspelers er bij de
lurven worden bijgehaald, uit herbergen
half bevangen door whiskey en van achter
(en voor) toonbanken (dit geldt de dames)
in 'n roes van gebabbel en geklets. Mkhacl
krijgt ten koste van veel hartzeer de zaak
voor mekaar", ja, op de avond van de uit
voering triomfeert ie als 'n Judas .\\accabaeus.
Hij stelt Robert Kmmelt voor, de mmantiese
Ierse patriot van honderd jaar geleden, en
z'n Mirandoiina speelt voor Sara L'nrran,
indertijd door Thomas Moore in waardeloze
verzen bezongen. Kn, o blijdschap ! de avond
brengt z'n rond'e twintig pond op ! ..Allemaal
voor Sinn J-Vin," denkt Micliacl. Maar dal
zit 'm huig niet glad. Ze zuilen 't geld ge
bruiken om de zaal op te knappen, waar il e
uitvoering heeft plaats gevonden. Dan kun
nen ze daar nog 'ns 'n ba! hebben en hoeven
ze zich niet te schamen tegenover lui van
andere, meer bevoorrechte plaatsen....
Ballycullen is 'n gat, vol kleinheid, achierkiap
en materialisme, en blijft dat, niettegenstaande
al het werk dat Michae! er arm wijdt of ver
spilt. Trouwens, de plaats is altijd zo geweest.
Er loopt nog iemand rond, gewezen Land
Lea»uer, die, al politizerend ten bate van 't
algemeen, z'n boerderij en z'n hele hebben en
houden heeft \^.'rloren. Dan had ie maar niet
zo stom moeten wezen. . . . "AmbroseDonohoe,
Michael's medcininn.-iar en
algemeen-in-dewieien-rijder, vertolkt hel algemeen gevoelen
door te verklaren: Lite is too short to blnlhcr
too nuicli about it, or about Ireland. . . . Sure,
if you were to become the grcatest patriot
in Ireland, a second I'arnell t'o r instance,
they'd throw irt in your eyes just as thcy
did'with hint. The man that woukt try ti> lift
Ireland out of itself that way was only a
bloody fooi t'or himself".
Zo gaat het door ; steeds staat Wouter
Michael tegenover 'n wereld vol onverstand
en zielevooshehl, vol baatzucht en kilheid.
Wanneer Donohoe z'n gezelschap zoekt, is
dat om aan idees te komen die hij ten beste
kan geven op vergaderingen en in gezel
schappen. Michael wordt door niemand ern
stig genomen, want ziet, hij is 'n idealist. Dan
komt het wapenen on exerceren van de
oranjemannen van l'istcr, mot als ronkt ie dnnrop
de vrijwilligershcweging in liet overige Ier
land, óók in Ballycüllen. Jan Rap met z'n
maat wordt rulnntecr en wapent zich met
houten imitaties van geweren. Vaar 'l zijn
dezelfde kerels van snort" gebleven, en ;ils
Michael zich iu 't openbaar uit over de Ierse
geschiedenis on over 'n unafhankeliko repu
bliek Ierland, weel men maar een verklaring
voor z'n onbekookl optieden : hij is v>l zneten
whbkeys. lui is naderhand IK! beie ;:nt. ouder
de druk der veranderde omsiandiLjöede'.i,
zogenaamd tut Sinn Fcin occr^cpa-m. d:m
nóg moet men v,m Michae] niets hehb'.'u. l In
deelt liet lot van Ai'.-üde- en paa', ;:na.il
-.n'llltllllllllllllllllllllllltllllllllllllllllllMHIlM
,,De Vliegende Hollander"
Kunstcongres.
op het dorde
Van de vele woorden, in het openbaar of
in bewogen twee-gespr'ek lusscheii menschen
van een zekere geestelijke portee gewisseld,
beklijven er altijd maar enkele, en het zijn
deze, die de waarde bepalen der hedondaagscho
samenscholingen, welke men Congressen heet,
en winst afwerpen in het tijdsverband. Ken
woord dat mij bijzonder getroffen heeft, was
gericht tegen het willen nivelleeren van kunst
en kunstenaars, waarbij tevens de botte onder
scheiding tusschen het hooge" en het lage"
in kunst moest wijken voor de mildere
definitie van honger" en lager", en liet
bestaansrecht van velerlei uiting, elk op eigen
plan en in het belang van oen eigen, hetzij
kleinen, hetzij grooten kring, werd erkend.
In den Haagschen Schouwburg, waar voor
de leden van het derde Kunst congres He\
ermans' jongste klucht waarom dit kind
niet eerlijk bij den naam genoemd? werd
vertoond, bleken de uitersten nog onverzoend,
daar was een deel van het publiek, mogelijk
nog ietwat bevangen door de zoo juist
gepasseerde hoogere wijsheid uit den
Oosten, diep gebelgd over de lage"
kunst ons ditmaal door onzen Kaikiand
opgedischt, en daar was oen ander deel, don
avond te voren door de Haagsche Ooievaar
en de Kunstcritiek" alreeds in de richting
vermurwd, dat ook met dezen Vliedenden
Hollander" goedlachs met-vloog, alleen al om
de overtuiging waarmee mevrouw de Boer-
van Rijk tusschen hemel en oeeann .kuusen
kies geen part:;, Ma.;v
aan tegen hel dc'.'de Ui i
dat, gezet e n ^p d-- d.in
begrip h'iui' eu ba:; hier \
- " /icll iJClh-i.i-CÜVilde
lend'-nzon en ik nk -ha:
deze klucht .:nn oen n:,
applaus Ie ??'i'lerZi-'.'p'.n. i
Ie Amsterdam de pe:;h\
mimen bewui.-e-i h c c t ' ?.:.
zij gruoto vcrpkc'Pinpc;! !.-. cf'. i" p r .'c-Kv c-;.
het mij bij di! mispUai -t hukVbci dat
de s;i:tp schuld::: <il! kannen w-nkn ;i ? -n
de wijze waarop i.-n ? ??.?ugeze^ii kn.iis'. zinoi.n
pnb'iok op IK-UZ-.-IPI a,P , dk lc\ rh^-rn-i r.i.-ct
verbeelden, ivapeci t.
Dat mcn-chcn meu-dien bli|\e:i. ,1.
zidize!f l'c'njk, op deze .:i:!i\ii-en bo\ i ;; de W":!-c,n,
dat alleen hel m-gutiivc. ck naden-mie duud,
die ondei' onze !H^'.-\ iten do sli'ccp I;L!;P liu
machte is liet innixiPin up te !".-v:: in eon
gemccn-cliap van lo-^cuuuten. welk'. , /uud-n
hel puMtieve weJer -.'il krn;.;i, ?:ii..ie';\l.-,it ::!-.
eeii pudiling van i-nik ugiieiijke ;-;i!i'-,-n-!'.-!iu;t'..
behoeft oiis dooi1 l k-> <.; man- :in-i i'iecr te
worden liclCcrd' , d.'>.',-, , l. hij d;?/idc:eci;;ei
wil uithangen, iaat liet \ an /.ijn niet
<v..rtuiging, en op de b,,.--is van ion "i-k ais
mensen gerijpt kluizenaar. Bclanu>tci!in,i: in
het loven, die zich uver alles en ;u.g w,-il
verdeelt, nergens naar de diiiiie sciiiei, en
uit overmaat van inoouarigheiüh-.-i onder
scheidend go\ oei vo.ir een, in hot vouriiijgaan
opgepikt geval" mkt, wordt op de-,', duur
een talent mudloitig. Te meer WMircc-r hit
'zich be\\oi-ut oji een h-iroin, liet r.-.'ucc!.
waar men zicii \aii lie <;io"t'- \ r,:pcn -, ao
den dag, in \\elkou -,'n-ni dan o. ;;. i.k i mei
een gijn! ie .ii'uiaakt. ' i o..- \ c:\ii-1 ? i-.' '-iurui-.
zich van l aikiaivi, o a i wil /-p ." n, ?',-.;-, n, ,ii
of niet pi.drani.MiM-. rito liu ;.m ?-: p-,:r.:a!:: : ie!;.
rurchterd, rnet Mirandoiina naar het vette
land der Yankees.
'n Bitter boek, .blijkbaar van 'n miskende,
wiens liefde is omgeslagen tot haat. Het mag
verwondering wekken dat zó'n boek door 'n
Dublinse firma is uitgegeven. De indruk, die
het achterlaat is, platweg gezegd, dat het
lerendom, en trouwens 't hele mensdom,
enkele uitzonderingen van onzelfzuchtig idea
lisme daargelaten, 'n zootje is....
Laat echter iedereen, die The Clanking
Cliains heeft gelezen, zich de bittere smaak
uit de mond spoelen met het laatste boek dat
op m'n lijstje staat, dat van James Winder
Good. Alles begrijpen is alles vergeven, is
blijkbaar de stelregel van deze schrijver,
die in z'n onderhoudend boek, -?geen
roman, -- de gemoedsgesteldheid van
Noordlorland begrijpolik poogt te maken voor het
Zuiden. Hijzelf is nationalist, zonder bitter
heid jegens z'n Carsonistiose landgenoten,
die hij overigens ongenadig in 't zonnetje
zet, al was 't alleen maar door 't citeren van
hun balladen".
* *
*
Ik heb ook nog ontvangen The Shaduw ui
the Riise, door J. Bernard Mc Carthy, 'n
hulpbesteller ergens in distrikt Wicklow. 't Is
'n klein boekje, prijs i shilling, (uitg. The
Talbot Press) on geeft meer 'n belofte dan 'n
prestatie. Maar twee koepiotten licht ik
er uit.
DRKAM T1MI-;
Swift-footed dusk
Upon the spreadiug lawns
A day that doses,
And a dream that dawns.
Soft streaks of red
Athwart the Eastcrn skies
A day that dawneth,
And a dream that dies.
DE WERELD HEEFT DUITSCHLAND NOODIG
Teekening voor de Amsterdammer" van George van Raemdonck
KUNSTENAARS EN BURHERS
(\aar aanleiding run /iet derde Knn^t-congres)
De samenstelling van hof derde
Kutistcongros is door velen niet begrepen, in dien
zin dat men meende dat het een samenkomst
zou zijn van kunstenaars, on van hen alleen.
Terwijl toth de circulaire duidelijk vermeldde
dat deelneming voor ieder" openstond. In
't bijzonder een onzer kamerleden meende
telkens te nrietoii vragen of hij daar nu wel
mocht zijn.
Iets anders is, of het daarom deze burgers,
niet-kunstenaars, wel recht gaf zuh in
kunstzaken uit te spreken.
Diezelfde burgers hebben op Vrijdagmiddag
H Oct->ber een sclioone gelegenheid laten
voorbijgaan, t on hot materiaal aanwezig
was om don kunstenaar hulp en bijstand te
verkenen.
Imm TS, de Gemeenteraad van
's-Gravenhage, erkennende in kun^tzaken incompetent
te zijn, heeft een College van Advies of z.g.
Schoonheidscommissie benoemd, erkennende
de bevoegdheid cliei lieden in boinvkunstzaken.
Intusschen, nu deze Commissie advies over
een belangrijk geval heeft gegeven wenscht
de Raad zich hiernaar niet to gedragen,
boomt eenige middagen over dingen waarvan
zij geen verstand heeft, en legt de uitspraak
der Commissie naast zich neer.
De kunstenaars worden opzij gezet en in
hun functie beleodigd ; daarom gaat het.
Poen dit naar aanleiding van de motie
Gratama op het congres, ter sprake kwam,
zijn niet, wat had moeten gebeuren, allen,
kunstenaars en burgers als n man opge
staan om tegen deze daad te protesteeren,
neen, van spontaniteit was geen sprake. De
burgers meenden nu ineens incompetent te
zijn, z dl niet te kunnen uitspreken, kortom:
niet te kunnen steunen.
Zeker, wij weten dat het loeken-oordeel
niets voor ons is, en wij zouden wensehen
De wereld schreeuwt letterlijk om Duilsche goederen.
Vijf jaren hebben we het zonder Duitsch goed gedaan en
wat is het resultaat? Hemeltcrgende oorlogsvvoekcrwinst,
het kweeken van onwil om te werken, oen degeneratie der
groote massa.
i. M. Stuart Voung in de Saturday Westminster Gazette"
dat die burgers dat altijd zoo goed begrepen,
maar nu werd hun ook geen uitspraak in
kunstzaken gevraagd, hun alleen ter kennis
gebracht dat de kunstenaarsstand werd
beleedigd: daartegui op te komen hebben zij
verzuimd, en daarin ligt een waarschuwing
besloten.
W.'is dan toch die menigte alloen maar
gekomen om de pretjes, en om eenige
mcnschen van naam te zien of zichzelf het air
te geven van kunstzinnigheid?
Nogmaals, deze aan-kunst-doendcn" mogen
van 'knnstzaken afblijven, maar wanneer
onze stand wordt beleedigd ware het sym
pathiek geweest te weten dat er buiten dien
stand een breede schare ,,kunstzinnigen"
voor ons opkomen.
Da hcvben zij verzuimd, tot schade van
henzelf.
Co K N. V A N I> li K S I. \'. IJ S
rrfiflilfffffiiinfiffli(ffltif9fffffiiiittiffflimtf!iiffiiitffffiiiiiitf(ffff(iufiilff
Liederen uit Het Boek der Liefde
i
Di: ZON is MHI MI;: oi':;i:sr.v\N
De zon is nog niet opgestaan.
!k hoor den lijster, slaan, slaan,
in den waaienden populier.
Scliil'.lfrijen Restaurateur
C. B. VAN BOHÈME N
Den //(/;i;, lli'l'!H':-sst''a(it .57
>',>!;r;</i// vi'iif lic! -:':!!'i"n!i:akeii, remissen
c;/ lier^iellen van utiile <-;i nmderne
"?L /('//('('' A'///' ^'
De groene hoop van mijn harte vult
mijn wakker, wekkend ongeduld.
Schoon lief, zoet lief, kom hier.
2
BI.OI-:II:NDL1 let is nog maar een c
Tusschen twee buien
heide, bloeiende heide.
Ik zag het de paarsche
HI:IDI-:
ag gelêen.
heb ik gesnêen
bloemekens
aan :
Ze wonen op Ria's kamer staan.
Droppen hingen als traantjes lauw.
Tusschen twee wolken dreef wat blauw ;
heide, bloeiende heide.
Kn telkens ik kwam, niet een handvol kruid,
danste de ion haar kijkers uit. ;
Ken twijgje kreeg ik op mijn vest.
Tusschen twee kussen ging dat best ;
heide, bloeiende heide.
Of het nu Herfst of Winter wordt,
Er bloeit in mijn hart en nooit verdort
heide, bloeiende heide.
/.tJivki; u.'ST
Zuivre lustigheid,
die mij trekt on jaagt,
Vaste onrustigheid,
die behaagt en plaagt ;
felle vreugd, bij fel verdriet,
liefde, Iaat mij niet.
Zoo gij lijden doet,
of verblijden doet,
zoo ik juich of wecne,
ach, om ene, om ene,
is mij alles goed,
Zuivre lustigheid,
vaste onrustigheid,
liefde, hoogst in beiden,
blijf ons leitten.
REN D t: CL L: R c Q
k, ei;
ijp
h1:!.1 dn! cenii'.cu zich geërgerd afwenden
\\.i;ineer zunals in !:e* derde bedrijf van de
\ 'üi-s^-iidc l li'llandi'r" ei-n opzet,
luiivcringv. ,-!;!?;. 'ü'l ;;l.; een .,< icspciis!ersonnle". verloopt
in M '.l'inniii' v.m leven en dood. Ken ieder
? '\' z.'in j'lnntïen in zijn ciiaiilcit. De
sehep; mn ..i.uito . \liua" i- kaikiand \\nnrdig, bet
li-i !"iPi.» :i.iii'_:cri".Td, dien niit-telleiid geval
v. M Jen man. die zich kvcnMan;; medeplichtig
<.'?-.. e! aan den zri'fn'onrd v. -n /ün \'r"ii\v, welke
la had kunriou voorkomen, en wat wordt
e: nk! in deze v.erolil vrdu.id onder onze
? i.. .'rü! i' zuiicli r d.it we een hand iiiuteken'
\\,iohl noi; op bijv. den seh ijver van Ken
n:i<;v!;ilen brki-nt'-iiis ', np t-eu
kuu>tenaarp>yc:ioioo», naar zijn aanleg en ontwikkeling
a.iimewe/.en om uil deze stut' liet levenshoekl
te ;-clirppen, dat ons iim.r zijn onmeedoogende
i:jcn--ci!eiiikiicid mild stemt en verlicht.
Na '.ieze ni ii eiizet ! ing kan ik met een gorust
!>wcicu nektü';eii iiiii niet l-'.'iil;1;;:!^'.-1 deel
in ,.di- Vücecüd; llulkuuk-i" \\e! te hebben
\ ei-iii.-i.iki. v'uur ..de kluehi", die men in
i-eu ik^ei'ii; Inii'! '.oei.il mi^kont. Ik b ik,
i"Uiu' uil \;i''d iepen de inilit op ..hel
\rrli- VCIH ". ei-u /\\.ak. CM ik acill een ;i.\-oild
... , ii. , hetzij
'.in ri-ck> v,m ni.-o'liglieck-it, eens lach.oii
kimr.i-n, niit \-erloren, ook a! honden wc er, zooals
-.lat heel, niets van over". Do situatie dezer
op-elkaar-anngewezciien in do benardheid
\,iüoen luciit-ci'inbuis, cue znu natuurlijk
1 'Ycrzei 'ik', tlat ii.'der unzcewaari.iig
toesehouWer het gemoed van deernis voNehoot om
d'-ze nieuw-te uitvinding tut kwelling van
den rnoMscli, k"ii or nioo donr, 011 U'e voelden
C'ii:;.cc! u;!idal i'e er» arinpen, welke do
ongeh:kk'.Uvii undeiii-n en, de een in golnlonhoid,
cir :";.;c; nu! i.'epn ?!?.- Weer: p.'i'.miglleid, ten
'\ -.;?.-?;.;..?!!, '"i;:,- j n! ie Die :(i d ,ci i! en MUI re n l
.!.'/.-:?. pr( n \ i i' p l!e\-e.'li^deu,!er\\ n! het viziuoll
\a-i ' en \ eu'.ui- u|ji ui \veii-k! allengs pro
iv-P, ? ^ u":.^':' ,!, innam, Nic' !i'n i^ itezc
vervolend eerste bedrijf ?? - de verplichting
een avond te vullen verleidt Ileijennans, die
de stof voor oen bedrijf ditmaal over vier
bedrijven wilde rekken, van elke vondst te
lang partij te trekken en desnoods woordelijk
een beproefd grapje to herhalen -- na hot
dood-geboren eerste bedrijf, bracht het tweede
natuurlijk klnchtspel-k-ven op het tooneel,
dat over de onverteerbare ontroeringen van
III heen, in het vierde, op de Japansdie
vrachtboot, welke de eerzame Hollanders met
al hun deugden on gebreken van don wissen
dood heeft gered, fleurig uitbotte.
De vortooiiing had wol beter kunnen zijn. De
klucht legt, wat hol spel betreft, hooge cisehen
op, lenige fantasie, bij strenge gebondenheid.
Hot van ingetogen hartstochtelijkheid trillend
temperament van mevrouw do Boor, dat aan
een rol die haar past de volle maat geeft
zonder een haarbreed verder te treffen dan
haar sterk kunstenaars-instinct veroor
looft, maakte niet alleen van de haar op het
lijf geschreven Alida" weer een kostelijke
i ieijermans-tante, zij toonde tevens welke
stalen zenuwen de klucht vraagt on hoe hel
hoogere" bereikbaar is ook bij oen opgave
van eenvoiiiligcn, zoo 111,011 wil,
laag-bij-don'jTondsehcii aard.
Wat Ko Arnuldi van don professor maakte,
was te aanvaarden, zijn spel neemt in door
een eigen fijnheid, doch do rol bleet', in ver
houding tot de andere spelers, en voor oen
klucht, te schraal on lo dor. Deze professor,
die een reis om do wereld per vliegtuig
onderneemt en een keur van n.aatschappe ijk
verongelukten meeneemt op dien tocht, is
maar niet met alle professoren over n kam
lo scheren, hij moet, meer dan ons gebleken
is, een zonderling on een fantast zijn, hij
moet in zijn wezen tevens iets van den
onoverwhibare" hebben, dat do liefde van
ren jong meisje voor zijn grijze haren en
idealistisch h.ari verklaart.
Dit meisje, gevallen en opgeraapt, de on
sterfelijke Miu.e van Heijermaus' knische pon,
tragischo, alle regelen van de klucht tartende
vertolkster on ('e hoon, dat ze, al ware i et
voor n opbeurend oogenblik, zou verlieven
op den frisschen mecanicion van Van Praag,
mocht niet in vervulling gaan.
Zoowel Hein Harnis als Doily Bouwmeester,
de oen als de s hurk Tobias Murk, de ander
als het inetotcm van den professor, dat zijn
oorspronkelijke beginselen omtrent het mijn
011 dijn veilig uit do sclii -breuk redt, be
dierven do grap door overlading der twee,
reeds door den schrijver buiten alle redelijk
heid om geschapen tiguren, on gaven ook op
zichzelf hinderlijk grof spel. Tobias Murk
zon, indien de vertolker don schrijver had
willen corrigecren, door geven en nemen
althans den schijn van oen bestaanbaar
mensen hebben kunnen ophouden, i en kapi
talist is alevel geen rariteit, en wij kunnen
het niet genoeg betreuren, dat een talent als
dat van D illy Bouwmeester, die van huis
uit onmiskenbaar over fantasie en lenigheid
beschikt, zich zoo weinig in toom woot te
houden, dat zijn humor" als lood weegt en
de lach ons op de lippen besterft.
T o ;? Ts' A i: i-' i-'
IPADOX
DEN MAAG ;
WARMOND
HOUTBOUW
MAAG - T£L.INlJCn.23&O-23<y
LtVERT DC/VCILANCD INZCEft KORTEN
TUD ALLC HOUTCONSTRUCTIE/
'."' . . > '. ALy ? ,- - ...^ - ?-:.-.-.
-(.-?:,? . LANDHUIZEN
yCHOOLCEBOUWEN
JACHTHUIZEN
ZIEKENHUIZEN
INLICHTINCEN OP AANVRAAG,