Historisch Archief 1877-1940
30 Oct. '20. No. 2262
DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
iiiiiiiiiiniiiiniiiiiiiiiiiimiiiiiiiiiiii
R, EL S T \ U
-.iiMIIIIMIIIMMII
lllllllllllllllllllllllllllllllllllilllillllllliiiiiiiis
IMilllllllllllllMIMIMIIIIIIIIII
II STARK'S OXYDOL" [l
!= (CHLORAS KALICUS TANDPASTA) = =
[l Naaml. Venn. STARK & Co.?Chemische Fabriek 's-HABE", 's-Qravenhage |
= = 'lllimilllllMIMMIMIIIMIIIIIIlIIIIIIIIIIIMIIMMIMMI111llltIli
lilllllllillllll
De Gruijter & Co's Meubeltransport Mij.
Gevestigd sedert 1881
AMSTERDAM
Fr. v. Mierisstraat 90
Tel. Z. 822
DEN HAAG
Westeinde 48
Tel. H. 2924
ARNHEM
Parkstraat 52
Tel. 61
Verhuizingen enVerpakkingen
Bergplaatsen voor Inboedels
FLICK's
BOOMSCHORS
CHOCOUDtf""""""""1
Fibrlknt j
Is Chocolade In een
vormenvan een samen
stelling als In geen
ander Fabrikaat wordt
teruggevonden.
OVERHEERLIJK VAN SMAAK!
ElVfl C1SP1I FLICK ? Opierltbt 1T45
HoflevBuntlan Interim
iiMiiiHtiiriMiiiimiuHiiiiiiiiiiiiimiMHtmiiiiiiiimiti
DE AMSTERDAMMER
Weekblad voor Nederland
kost slechts f 6.25 per half jaar
siKSi;i8ii«x«ï{«B«ï? 8BsiK>2?3s«sBSï«ïK
Dames- en
Heerenkleeding
lï,
HooQewall
-14,'s-Graveiiliaoe
HUISINRICHTING
AMSTERDAM
l# *?
e EENIGE SPECIALITEIT
fi& In t:t
i| KRiMpvRijE I!
|| GEZONDHEIDS- |;
f ONDERGOEDEREN l
Nederlandsch Fabrikaat
TRICOTHUIS
SU HET
AMSTERDAM
HAARLEM
l
Breostraat 35 Gr. Houtstraat 143
NOORD 506O. TELEFOON 146&.
Tot het bouwen van Villa's en Landhuizen zijn prachtige heuvel
achtige BOSCHTERREINEN te koop in het OOSTERPARK te
Lage prijzen, mooie wegen, gas,
electr. licht, water.
H.V. Maatschappij tot Eiploit. van Het Oosterpark
Dit. 1.1. STOKMANS & OTTQ SCHULZ
Tel. Int. 38 & 48
Vraagt prijsopgave van
COGNAC :
HENNESSY ***
aan
Wijnhandelaren
ZWOLLE
DAVOS. Hotel Continental
ZON SNEEUW - SPORT
Informaties: LINDEMAN's Reisbureau
Spoors
WA spoorjr. cutemborq
Fr.
20 LEIDSCHESTRAAT 22
AMSTERDAM
TELEFOON N. 5812
HEMDEN
MAAR MAAT
IMIIIIIIIIIIIIIIItllllllllllllltllllllllIIIIIIIIIIII
iiiiimiiimtiMiiiiiiii
BIJWIELBANDEN
van t October af j
17.51)
ONVERWOESTBARE
- - KWALITEIT -
12 MAANDEN GARANTIE
Verkrijgbaar bij den
RIJWIELHANDEL
dadigers de alles-ontberenden" zijn, die
van der jeugd af aan opgroeide(n) te midden
van inbraak, heling, zakkenrollerij of lade
lichting." Beroepsmisdadigers zijn niet door
Verelendung tot een groep saniengedreven
ellendigen, maar integendeel voor een groot
deel de ongedurige zonen uit ordelijke en niet
onwelvarende arbeidershuishoiidens. Een
massa- beroepscriminaliteit" van een be
paalde groep in het maatschappelijk samen
stel door Mr. Wichmann als een der typi
sche verschijnselen van het kapitalisme be
schouwd bestaat eenvoudig niet of is nog
slechts rudimentair uit een vroeger tijdperk
overgebleven. Op dit voor haar betoog be
langrijk punt is Mr. Wichmann dus feitelijk
eenvoudig ernaast." En ook het wezen der
'beroepsmisdadigheid beschouwt zij m. i. on
juist. Het wezen der beroepsmisdadigheid
is (in onzen tijd) niet oneerlijkheid of een
grijpen naar wat ontbeerd wordt (mag ik
het zeggen zonder het hier te bewijzen?)
maar een gebrekkige aanpassing aan de
maatschappij, speciaal aan den
economischcn arbeid die regelmaat eischt. Maar
zulke gebrekkige aanpassing van de
ongedurigen zal, althans gedurende enkele
generaties (zooals Mr. Wichmann
implicite erkent op bh. 22) ook in de socialistische
maatschappij een probleem vormen. Ook hier
dus weer : wat er revolutionair gezien is in
Mr. \\"s beschouwing is onjuist. Wat natuur
lijk allerminst beteekent dat beroepsmisda
digheid in een verbeterde maatschappij niet
grootendeels verdwijnen kan. En ook ik meen
dat in de toekomst bestrijding van beroepsmis
dadigheid voor een belangrijk deel elders dan
in de straf liggen zal.
Erger tekortkoming schijnt mij, dat Mr.
Wichmann blijkbaar niet of niet voldoende
ziet wat thans reeds aan kiemen aanwezig is
van wat het nieuwe, en ook volgens mijn ver
wachting binnen afzienbaren tijd zeer belang
rijk te veranderen, strafstelsel zijn zal. Het is
alleen de vraag (die Mr. W. noch ik kunnen be
antwoorden) of in hervorming het uiterste zal
bereikt worden dat zij zich voorstelt, maar vast
staat,dat in de tegenwoordige kiemen van her
nieuwing de mogelijkheid gegeven is om zelfs die
uitersten zonder revolutie maar in volkomen
geleidelijke ontwikkeling te bereiken. Het is
wel wat betreurenswaardig te merken, dat deze
beide maatschappijhervormers blijkbaar zich
niet bewust zijn van de meerdere nieuwe inge
voerde of gepropageerde maatregelen, die wij
uit een bepaald oogpunt beschouwd samenvat
ten als maatregelen ter democratiseering van
het strafstelsel, maatregelen dus, bestemd om
aan het volk zelf op den duur een belangrijke
plaats in het strafstelsel te geven, waardoor
het volk zelf ten deele de taak der gevangenis
zal overnemen door opvoeding in de maatschap
pij van zijn wet-overtredende en misdadige
kameraden. Zoo is tegenwoordig de evolutie
- en wat daarvan op den duur worden zal
moeten Mr. W. en ik beide afwachten. Het
spreekt echter bijna va;; /.elf, dat zoodanige
zeer ingrijpende veranderingen niet revolutio
nair-autocratisch kunnen en mogen worden
opgelegd, maar eerst kunnen en mogen ont
staan wanneer het volk in zijn geheel van de
beteekenis daarvan doordrongen is - wat
thans nog allerminst het geval is.
Intusschen : ieder die niet voldoende over
tuigd is van de veranderlijkheid en van de
verbeterbaarheid van wat in de tegenwoor
dige terminologie het strafstelsel heet (maar
waarin volgens de krachtige overtuiging van
Mr. W. geen straf mag voorkomen), die
leze haar lezenswaardige brochure bij
voorkeur echter zonder het er geheel mee eens
te /.ijn. i
N, Mi? i.i.i;i<
WEELDE BELASTING
iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii
HET ROODE LAMPJE
Signifische Gepeinzen
(ll'.i) Mediteerend onver de Ecclesia zweeft
mij n gedachte voor, die mij telkens weer
ontsnapt, zooals de schaduwen doen van de
cellen en vee/eitjes in het oog op het netvlies.
Als men ze wil t'ixeeren, vliegen ze weg. Als
de inenschen oover (iod spreeken, dan zeggen
ze : Hij moet goed zijn. Hij moet rechtvaardig
zijn. Hij moet liefderijk zijn, oneindig lief
derijk. Hij moet ook verheeven zijn en schoon
.... Hij moet.... Hij moet.
Ik hen het er meede eens, dat Hij moet. . . ?
maar ik vraag wat signifische aandacht voor
dit woord ,,moeten". Moeten is dwang zegt men
reegen de kinderen. En waar schuilt de dwang,
als wij van God zeggen : Hij moet....'?
Het is zoo : Hij moet ! maar wie of wat kan
Hem dwingen? De niet-signifieus zegt : het
woord Hij moet" beteekent hier geen dwang,
maar een logische gevolgtrekking uit al wat
wij van Hem weeten." Dit is kletspraat.
Want al wat we van Hem weeten," dat zijn
diezelfde eigenschappen die Hij, volgens ons,
moet hebben. En hier is wel deegelijk dwan».
Want logische gevolgtrekkingen dwingen
ook, en wel met onweerstaanbare!! drang."
Logische gevolgtrekkingen zijn leevende
machten, die berusten op leevende,
menschelijke gevoelens. Gevoelens van juistheid,
rcedelijkheid, en zoo voort. Het zijn riiis onze
eigen tncnsehelijke gevoelens, die God dwingen
te zijn, ZiiiialsHij is. En zoo zijn het ook onze
menschelijke gevoelens, die de Sancta Eccle
sia dwingen te zijn zoonis ze is, en te worden,
zooals ze worden zal. Dit alles klinkt ontzet
tend aanmatigend en brutaal. Maar beziet
het woord wel, eer het als een schaduw weer
wegvliegt. Het is onweersprekelijk en volgt
uit signifisch denken : Wij menschen dwin
gen (iod, en zeggen Hij moet" ! Hier wordt
God's almacht alweer ingekrompen (zie
Natuurlijk zijn al deeze woorden weer on
zinnig eeven als al wat oover God gezegd
wordt. Maar er is een ander woord, dat als
teegenwigt kan dienen. Niet de geheele
mensch dwingt, God, maar alleen dat wat
Goddelijk in den Mensch is. (iod ontmoel
zichzelven in den mensch, en dwingt
zichzelven door den mensch, [)it is tenminste
minder grove onzin. En zoo wordt ook de
Ecclesia door den mensch gedwongen. Ge
looft gij het niet? Wel laat de Kerk het
eens probeeren, zich te verzetten teegen dien
dwang, en anders te zijn, of anders te worden
dan de mensch wil. Laat zij eens iets anders
leeren, dan wat strookt met wat men het
zeedelijk bewustzijn" der menschen noemt.
Het zou mislukken, eeven als het
Abrahamsoffer (108) Men zou nog meer schismata krij
gen. De veele selhsmatieken die er al zijn,
ontstonden alleen daardoor, dat de kerkleer
voor hen niet meer hannonieerde met hun
innerlijke gevoelens van waarheid, recht,
zccdelijkheid of reedelijkheid. Te recht, of ten
onrechte naar mijn meening alleen ten
gevolge van misverstand en gemis aan sig
nifische wijsheid. De Sancta Ecclesia, die 'ik
verwacht, waarin ik stellig geloof, zal zijn.
zooals zij zijn moet, gehoorzamend aan den
Wil der menschen, die teevens is de wil Gods.
omdat God en mensch hierin n zijn. Ik
heb wel hooren zeggen, dat niet (iod den
mensch schiep naar zijn beeld, maar dat de
mensch God schiep naar zijn beeld. Dit kan
ook waar zijn. En het behoeft niet te
betcekenen, dat de mensch afgooden schiep. Voor de
meeste menschen is het zeeker veel rustiger
en veiliger te zegen, dat God eeuwig
teegenoover den mensch staat, als zijn Schepper en
Beschermer,
In plaats, van kaarten" zooals de term
luidt - te zenden aan vrienden uu bekenden,
ter aankondiging van een of ander heugelijk
evenement in het leven, volgt men thans den
al meer en meer gebruikelijke!) weg, een der
gelijke gebeurtenis per advertentie hekend te
maken, hetgeen, den hoogen papierprijs, het
hooge drukloon en het verhoogde porto in
aanmerking genomen, een aanzienlijke bespa
ring geef t.'
Heeft Minister de Vries er wel eens over ge
dacht uit de/e nieuw opduikende" gewoonte
iilillljlMilMimiiiiiiiiiiiiiiiimiiiiuiiiiiiiiilililiilllllliiiliiiiiiliimillllliinill
Dit kan eeven goed waar zijn, als het andere.
'I'wee waarheeden behoeven elkaar niet uit
te sluiten, al schijnen ze elkaar teegen te
spreeken. Twee melodieën kunnen geheel
velschillen en Inch in harmonie samengaan,
eoiilra-pimtisch. En al on/e waarheden zijn
immers maar halve waarheeden, ut' n dui
zendste waarheeden. Van ratioiieele logica
weet het Kunde Lampje niet:- at.
(120) Ja. dit is de kracht van mij, arme mis
lukte /wakkeling, dat ik niet /nek naar lo
gische argumenten, maar naar de sterkste
\\erkelijkheeden. Pal maakt deeze
woord-gepeinzen duurzaam. Wat wij (iod noemen is de
sterkste werkelijkheid. En de Sancta Ecclesia,
waarin ik gelooi, en waarvan ik nu de triomf
en de opknmst profeteer is de samcnvloeying
en vurcuniging. dier werkelijkheid in alle
menschenharten. En al was ik de eenige die
haar komst voorzag zoo zou dat niet haar
Heerlijkheid schaden, of haar komst een oog
wenk vertragen. .Maai ik zal niet alleen staan,
en die veclen /uilen haar niet bedreigen, want
ze leeft al in hen, en groeit, stil, mi/ichtbaar.
onhoorbaar dagelijks sterker, de aarde
oovergietcnd met een Oceaan van licht. Brandt
niet het K'oode Lampje al in honderdduizend
kerken?
(121) Hoe jammer is hel, dat men nog al
tijd de scheuringen tracht te verklaren door
puuru boosheid, hoogmoed en kwaadwillig
heid.. Waarlijk de mensehen zijn wel astrant"
maar toch /mi ommozul niet. Wil de kerk,
znoals ze thans is georganisuuid. zich zuiveren
en verheffen tut de waarachtige Sancta
Ecclesia, dan moet ze geloof hebben in den
ernst en de lielde van allen, die God in zich
voelen. Dan mout ze geloof hebben in den
goeden wil der tcegenstaiulcrs en
schismaHeken Dan eerst /a! ze van haar gebrreken
van het moderne menschdom een slaatje te
slaan voor zijn Weelde-belasting? Zou het
zich aanschaffen van een vrouw en de in
standhouding van een stamboom in deze dure
tijden niet evenzeer onder de rubriek Weelde"
te rangschikken zijn, m.i. veel eerder dan het
aanschaffen van een badkuip?
> Bovendien zou Zijn Excellentie zich kunnen
beroepen op de historie ! Het geschiedde n.l.
in den jare 1797 dat het Provinciaal Bestuur
van Noord-Holland den oden October een
Publicatie uitvaardigde van den volgenden
inhoud.
Het Provinciaal Bestuur van Holland, aan
allen de geenen hunner Medeburgers, die deze
zullen zien of hooren lezen, Heil en
Broeder,,schap, doet te weten :
Dat het voorheen, gebruikelijk is geweest
dat door de Ingezetenen van de/e en de
overige provinciën van dit gemeenebest, door
middel van geschreven of gedrukte brieven,
op de gewone post-comptoiren ingestoken of
besteld wordende,aan derzelver
bloedverwan,,ten of goede bekenden, van de geboorte en
huwelijksgevallen kennis wordt gegeven; doch
dat sedert eenigen tijd de gemelde gewoonte
in onbruik is geraakt, om de gemelde
notifieatiën te doen bij advertcntiën in de publique
nieuwspapieren, waardoor niet alleen de
kosten, vallende op het drukken van
zoo,.danige missives, maar ook de porten, die
anderszins betaald wierden, grotendeels
bespaard worden.
Dat hoezeej wij aan de eene zijde aan on/e
medeburgers geenszins willen betwisten de
bevoegdheid om de respectieve huwelijks- en
geboortegevallen ook door middel der
uiuuws,.papieren alomme bekend te maken, wij echter
aan den anderen kant ons verplicht vinden
,;om, inzonderheid in de tegenwoordige
tijds,,omstandigheden, daar wij zelf door
buiten,,gewone geldheffingen in 's Lands t'inancieële
behoeftens hebben moeten voorzien, zooveel
doenlijk is, te zorgen dat op een billijke wijze
worde tegemoet gekomen aan de schade,
die daardoor wordt toegebracht aan de
in,,komsten van dit gewest, van welke het
provenue der posterijen geen onaanzienlijk
gedeelte uitmaakt".
Der langen Rede knrzer Sinn is de/e, dat,
ingaande primo November 17(.i7 van elke
Huwelijks Notificatie t'.'-!.- en van elk
Geboortebericht ? L- belasting moest worden betaald.
Het bedrag is nog al schappelijk en kan, bij
al de uitgaven, welke drgl. gebeurtenissen
met zich brengen, van geen overwegend be
zwaar zijn. Desnoods kan ook hier progressie
worden toegepast. Trouwens, men moet ook
voor de/e Weelde wat over hebben, zoo goed
als voor een badkuip, een stuk zeep en een
handdoek !
De opbrengst der Weelde-Belasting zal ei
niet weinig wel bij varen en misschien vaarl
ook het knoopsgat er wel bij van hem, die de
luminense gedachte naar voren bracht !
E. W. D K i i v i: u
gezuiverd worden. Waren niet de Engelsche
Quakers ook schismatieken, en toch de meest
waarachtige Christelijke mensellen van hun
tijd? Ten voorbeeld voor ons allen? En hoe
dwaas en verkeerd is het den kinderen maar
steeds in te hameren, dat trots, hoogmoed en
verdorvenheid de oorzaak is van alle afvallig
heid. En dat de mensch niets te reclameeren
heeft, want hem was de vrije wil en de
waarschuuwing gegeeven. Een geleerde vriend van
mij, zeide mij nadrukkelijk : Jezus wil, dat
we ons verstand gebruiken." Maar wie zijn
verstand gebruikt ziet toch, dat de teugen
standers der georganiseerde priesterschap geen
domme booswichtun, maar meestal eerijke en
oprechte menschen zijn.
En dan die vrije wil" ! Wie zijn verstand
gebruikt, ziet toch, wat die vrije wil" in
het practische leeven beteekent ! Ik geloof er
aan. ik weet, dat het denkbeeld waarheid bevat
maar ach, wat helpt mij die vrije wil, als ik ze
nivt gebruiken kzn. En ik ben toch niet zooveel
/wakker en dommer dan de gemiddelde
mensch. Voor mij is de vrije wil, als een vleu
gel-piano, die mijn deur niet in kan, en waarop
ik toch niet kan speelen. En wat zal zij zijn
voor de groote, gudachtelooze, slaafsche,
mode-zieke kudde? Is het niet een bittere
wreedheid, een tergende ironie in dat woord :
je hebt het vooraf geweeten ! en de vrije keuze
werd je gelaten .... dus niets te reclameeren !"
De vrije keuze, och arme !
Welke moeder zegt teegen haar kind, dat
naar de mooye roodgloeyende kachel
gegrcepcn heeft, en nu schreeuwt met verbrande
handjes:.... ,,ja ! ja! kind, ik heb je ge
waarschuwd, en je liadt de vrije keus, je hebt
ie verdiende loon i"
Ik mag zulke dingen niet zeggen, dat brengt
revolutie-stemming in den mensch, hij moet
ootmoedig blijven en zich schuldig voelen.
Dat i: noodig voor de practijk. Maar ik geloof
SPAANSCH, EMOELSCH,
FR A H f OH, DUITSOH oio.
Borlitz-School
481 H, 9986
Pract. Onderwijs door buitenl. Leeraren
in een Godheid, die al-begrijpend en
al-vurgeevend is. De diepste, meest-goddeliike ver
zuchting die in mij oprijst zegt : arme, arme
menschen !" Nu nog. zoo goed als toen ik
Ellen schreef, voel ik dat ik opstandig /on
worden teugen een Godhuid die niet in diepe
deernis meedeleed met den gufolterdun mensch.
Deemoedig wil ik zijn, maar ook oprucht.
Du arme, blinde, misleide mensch kan ik niet
aansprakelijk stellen voor zijn /ouden. Ik
weet, hoe dit in elkander grijpt, God's een
zijn met ons menschen, God's leed in mis
leed, op Hem de verantwoording, want in
Hem is de macht en de wijsheid. .Maar ik
kan dit niet verder iu woorden lirungun
Alleen kan ik zeggen, dat uun schuldbukeute
nis omdat we vrije wil hadden een on
waarheid, een onoprechtheid is.
(122) Er zijn drie houdingen van gebed
De biddende jongeling uit den Helleenschen
cultuurtijd bidt staande, met de armen om
hoog, als omvattend een neederdalende zee
gen der godheid. De monnik bidt geboogun in
gestadigen deemoed. De muzelman ligt op du
knieën en raakt beurtelings den boodem aan
met het voorhoofd, en breidt dan weer du
armen uit en richt het gelaat naai' den hemel,
om dun zeegen te ontvangen.
Deeze drie houdingen van gebed zijn ken
merkend. Misschien is du houding van den
muzelman het meest passend voor on/en
menschelijken toestand, fiere oprechtheid
en uiterste deemoed vereenigend.
l ?'K r D r K i K v \ \ h i i j i \