Historisch Archief 1877-1940
10
DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD V Ou R; N EDJER L AN D
6 Nov. '20. No. 2263
REDERIJKERSKAMER JAN VAN BEERS""
Soul, koning in Israël, door prof.
dr. L. KNAPPERT,
Schoonheid is godsdienst. Ook op het too
neel. Ethiek zonder aesthetiek blijve op den
kansel. Na' Vondel' kwamen de predikanten,,
toen weer de pastoors, minstens n wierp.
zich op Saul", thans is het een Leidsch' Pro
fessor in de Theologie dte zich ,,tot deze ver
heven stof voelde aangetrokken" en op zijn
beurt zegt: 't is anders. Stof, als zoodanig, is
fntusschen nooit verheven, de verheffing
moet plaats vinden in onszelf door de macht
van den ontroerden kroniekschrijver of dra
maturg. Met kennis van zaken en verbeeldings
kracht laat zich dengeheelen Bijbel en scène"
zetten, men hange den alexandrijn breed uit,,
hter en daar en liefst aan het slot van elk too
neel' wat lichte kabbeling van lyriek,
iets-vande-Iiefde bij maanbelichting tot verlevendiging
van de aandacht in het derde bedrijf, een bazar
van Oostersche tapijtjes, en de divan rechts in
den hoek. Toen we den Utrechtschen schouw
burg binnenkwamen stond' daar, als een fiere,,
gouden haan, de harp tusschen de leege stoelen
in het orkest. Daar heb Je'm" dachten we, en
hoopten er het beste van. Want dat het op dit
Instrument zou aankomen, niet slechts voor
Saul's humeur, maar ook voor tet onze, be
greep ieder door de tooneelwol-geverf.de bij in
tuïtie. De muzikale inleiding van den componist
Ruygrok over haar zelfstandige waarde kan
ik niet oordeelen voerde inderdaad: tot de
pewenschte stemming van pathetische bereid
heid,, en de zware wierookwolkcn, welfce de
tooneelmond gedurende deze ouverture door
de reten van het gevallen doek blies, brachten
daar het hunne toe bij. Maar dan.
Een lieve figuur was Jonathan,, een wel
zeldzaam lankmoedig minnaar, waar zijn ver
loofde er geenszins doekjes omwond5 dat zij
in den kleinen, op het tooneel wat te veel uit
de kltiiten gewassen, dapperen David
metrbehagen vond. Doch bij een wereldberoemde
vriendschap als tusschen deze beide, was het
desnoods denkbaar dat de een, in blind ver
trouwen, den ander zijn bruid als een gebra
den vogel tot de lippen voerde, ten einde haar
te onderwijzen «in de liefde. Juist tot aan het
aanschouwelijke ging dit onderwijs, dan
worden David en Mirja overvallen en begrij
pen we nie,t recht waarom Saul en de toege
snelde omstanders van dit onuitgewerkt
fliionespd men was toch in het Oude
Testament voor geen kleintje vervaard
zooveel drukte maken. Stel, het ergste ware
geschied, dan nog zou de rechtvaardige spreuk,
dve leert dat de gelegenheid den dief maakt,
in hnn beider voordeel hebben moeten pleiten.
. Dat ons de psychologie der vrouw overwe
gend bezig hield, en wij naar Saul om zoo te
peggen niet omzagen, pleit intusschen in het
nadeel van den schrijver, die met den titel :
.?Saul, Koningin Israël" gewis niet Jonathan
of dQ heilige tmnoozelheid" heeft bedoeld.
In een artikel in de Hervorming" licht prof.
Knappert zijn plan toe en verklaart in de fi
guur van Saul, ontegenzeggelijk een
middel?puntfïguttr, vooral den idealist te hebben
begrepen wiens vooruitstrevende wil ten goede
zijn verzet tegen het beperkend dogma
adelt en zijn mcnschelijke zwakheden dekt.
Verwachten wij van een professor tn de
godgeleerdheid eigenlijk ooit anders dan dat
hij in den medemensch het beste" zal willen
zien, en diens daden zal meten met de ruim
ste maat ? En zouden wij in onzen tijd van
ingeburgerde psycho-analyse en tegen alle
profetie opgewassen Freudianisme, niet
mild staan tegenover een door zijn zenuwen
geplaagd koning, ook al houdt diens kort
zichtige achterdocht (niet in den Bijbel maar
in het werk van professor Knappert) David
voor een ordinairen verrader, en al werpt
hij in een onbewaakt oogenblik den
gevreesden concurrent zijn speer naar het hoofd?
Waar we toch ook geleerd hebben in de laatste
jaren, dat zich handhaven" voor de grooten
dezer aarde geen sinecure is en ieder uitste
kend man zijn tijdelijken roem, in werkelijken
of overdrachtelijken zin, met zijn bloed betaalt.
Bin.ein Tyrann, der ich die Liebe möchte
sein, weil Hebend," laat Grillparzer in zijn
bekoorlijk Esther-fragment Koning Ahasverus
klagen.... voor een geheele dynastie van
moderne tooneelkoningen. Maar om zulk een
groote figuur, wreed van gevoeligheid, in
wien de van Ood verkoren- en gevloekte
bewuste mensch" leeft en aan zichzelf ten
gronde gaat, terwijl alleen de idee, dat
gene wat hij had willen bereiken, in lengte van
jaren zegeviert over de profeten en het bot
verzet der middelmaat, overeind te zetten
op het tooneel, zóó dat wij het drama van den
kinerlijken tweespalt in den uiterlijken
strijd vinden weerkaatst en betrokken worden
in een vol en levend vizioen, niet door middel
van de vlak berijmde, aaneengeregen en op
gezegde hoofdstukken uit Samtiel l, maar door
de ontroering van den auteur die zich kris
talliseerde, daaraan komen gaven te pas welke
niet iedereen, en ook Dr. Knappert niet, ge
geven zijn.. Het tooneel aicnstbaar ma
ken aan het godsdienstig onderwijs?" Het
tooneel laat zich zoo maar niet dienstbaar"
maken. Het dient den kunstenaar, die zich,
zuiver en volstrekt, stelt in zijn dienst.
De Rederijkerskamer ,,Jan van Becrs"
welke uit het tijdperk dat aan de dilettanten
invasie op het tooneel voorafging, een be
roemden naam mee brengt,heeft het treur
spel opgevoerd ter eere van het gouden feest
van den Nederlandschen Protestantenbond.
Het oude dilettantisme was, dunkt me,
een onschuldiger vermaak, dan het nieuwe.
Ik heb me tenminste bij het aanschouwen van
dezen kostbaren tooneelrommel afgevraagd,
of dan alles wat Oordon Qraig, Verkade, Lili
Green, ons omtrent ensceneering hebben ge
leerd, alles wat de Lensvelt's, Wijdevefd,
Hijnckes, de jonge de Meester e.a. met schoone
voorbeelden toelichten, gelijk Saul, de-eeuwig
heid zal behoeven om door te dringen tot de
breedere lagen van ons volk? Dit was toch niet
een argelooze poging in huisdijken kring !
Een auditorium van geleerden en ontwikkelden
was genoodigd, een professor in de kunstge
schiedenis staarde als de sphinx in de woestijn
van de eerste rij balcon....
* *
*
N.V. HET ROTTFHDA.MSCIIE TOONEEL.
Zaken zijn zaken, door Octave Mirbeau.
Vriendelijke lezer, wanneer gij in de gele
genheid zijf Hubert La Roche te zien als
Isidore Lechat moet ge dit niet verzuimen. Ik
matig mij op deze plaats zelden een zoo on
omwonden advies aan, en mijn geweten waar
schuwt mij ook a! in dit geestdriftig oogenblik
het ster-systeem, dat we morsdood wenschen en
waanden, niet weer in de hand te gaan werken.
Het geldt hier namelijk een hard, grof werk,
naar den inhoud: het drama vanden nieuwen
rijkaard, nog niet verouderd, doch te uiterlijk
overladen en te hol innerlijk om ons als
kunstwerk te voldoen, en de vertooning door
het Rotterdamsch tooneel was als geheel
weinig pakkend, te aarzelend en te slap, terwijl
slechts c'n speler, Chrispijn Sr, op het plan,
waarop La Roche, als met een handverdraai
de hoofdrol hief, vol, sterk tegenspel gaf.
Maar wat wij desniettemin van dezen avond
meenemen is een fonds van menschelijke
aandoeningen zóó rijk, als zelden voorkomt,
Huize J. ZOMERDIJK BOSSINK
PairiijoenVondelparüel.Zui(l4l90en7595
Restaurant a la carte
Lunch, Afternoon-tea, Diners en Souper»
Dagelijks muziek door het Huis-orkest
?Hllll Itllllllllltlllllllllllllllllllllll llllllllllllllllllflllllllllfulllllllu»
en dat we dit aan n kunstenaar in enkele
uren tijds danken en dit erkennen zal, hoop ik,
voor een keer aan de kunst-van-het-tooneel
geen afbreuk doen. Louis Bouwmeester,
Louis de Vries en ook Henri de Vries, in wien
ons land een van zijn beduidendste
tooneelspelers verloren heeft, hebben Isidore Lechat
gespeeld, de laatste was de meest
gewetenlooze,; in Frankrijk is het de Féraudy, en wij
kunnen ons, nu we hem nog onlangs in een
soortgelijke rol mochten bewonderen, voorstel
len wat deze sober en onverzettelijk, van hem
maakt. La Roche.de Vlaming, echter haalde er
nog een eigen kant aan op : deze beul bleef
bonenfant en zijn hartstocht te wagen en te
winnen droeg het stempel : pour i'amour de
l'art, uit liefde tot het vak, tot de kunst van
zaken-doen. Aanvankelijk leek het of hij de
rol, onder den invloed van Mercadet" geheel
uit de realiteit trachtte te tillen, of hij er
tegen-aan liep, maar na het eerste bedrijf
gaf hij dit op en werd zichzelf. De parelende
fantasie : Mercadet", die met Royaards
leeft en sterft, ontsprong aan de romantiek,
Isidore Lechat zit vast aan het melo-drama,
en ook het talent van La Roche veert niet tot
de regionen der intellectueele transpositie,
waar toonedspelen zooiets als bellen-blazen
wordt. Isidore Lechat bleef, moest blijven,
een individu, machtig vertegenwoordiger
van het ras, wiens geheele wezen in het
aardsche slijk wentelde en die daarbij smulde aan
zichzelf. Grof, doch in deze grofheid welk een
fijnheid van s'pe) ! Trek voor trek, en altijd
raak, ontvouwde de speler ons den genialen
schoft, lenig als een kat wrong hij zich in
duizend bochten,zijn welgedane gestalte loerde,
schoot uit, op de vierkante schouders stond,
als geschroefd, zijn ronde kop met de glin
sterende oogspleten. Wij hebben zijn oogen
den geheelen avond niet open gezien, doch
welk een veldheersblik desondanks ! Meester
lijk was het tooneel in" III tusschen l echat
en den berooiden Markies de Porcellet
(Chrispijn) dien hij met wurgende gemoedelijkheid
overhaalt tot den koop : de dochter van
deti parvenn gekoppeld aan den zoon van liet
bezwaard kasteel, markiezin de Porcellet.
lün toen over dezen onoverwinnelijke het
leed viel, het verdiende loon, hoe geweldig
werd hij in zijn smart, en bijna sympathiek.
Zijn zoon en zijn dochter moet hij, naar den
eisch van het melo-drama verliezen, den een
door een auto-ongeluk, de andere door de liefde
voor een onbemiddeld jonkman, tot hij niets
meer heeft om het voor te duen" dan zijn,
in dit wecldeleven onder den voet getrapte,
eenvoudige vrouw en zijn eigen gemoedsrust.
Maar tóch zal hit volhouden tot zijn laatste
ademtocht, omdat zaken-doen zijn roeping
en geldverdienen zijn troost is, en hij er
de, op het laagst schier bovenmenscheiijke
kracht voor kreeg. Aangrijpend waren de
overgangen, van die onbetoomde, woedende
smart in de beheersching welke het teekenen
van een contract, vol voetangels en klemmen,
in hetzelfde oogenblik hem oplegde, het als
wegslinken in zijn stoel en machtig herrijzen,
het heenvvankelen, naar waar het lijk van zijn
zoon ligt, als zou hij met zijn ijzeren kop dwars
door den muur gaan. . . . t£en groot kunstnaar,
La*Hochc, een talent, dat nog altijd groeit.
Tof N.MUM
De invloed van de verhoogde
loonen op de netto-ontvangsten
der Amerikaansche Spoorwegen
Terwijl 183 Amerikaansche spoorwegen
met een mijlental van bijna 200,0, O mijlen
in Augustus ruim S 73 A millioen meer
bruto ontvangen hebben dan dezelfde lijnen
in de overeenkomstige maand van H)H>,
wijzen de netto-ontvangsten eene vermin
dering van ruim S 161 millioen aan. Nog
ernstiger- blijken deze cijfers wanneer men
ziet, dat terwijl in Augustus 1919 bij s 367
millioen bruto-ontvangsten, de
e\ploitatiekosten $ 278 millioen bedroegen, een exploi
tatie-winst -van bijna 8 90 millioen of ca.
25 pCt. latende, in Augustus 1920 bij
brutoontvangsten van S 441 millioen, de exploi
tatiekosten tot ruim S 513 millioen gestegen
zijn en dus een .exploitatie-verlies van bijna
S 72 millioen aanwij-en. M. a. w. de ont
vangsten konden in die maand de uitgaven
niet alleen niet dekken, maar werden door
de uitgaven met meer dan 16 pCt. over
schreden.
Dit hoogst ongunstige resultaat is in
hoofdzaak te wijten aan de omstandigheid,
dat terwijl de verhooging der vrachten eerst
in de laatste dagen van Augustus in werking
trad, de verhooging der loonen reeds in die
maand van kracht was en bovendien vele
maatschappijen ^wegens de terugwerkende
kracht dier verhoogde loonen, te rekenen
van l Mei af, den achterstand in Augustus
aanzuiverden. Neemt men de laatste om
standigheid in aanmerking dan is de toe
stand, ofschoon nog lang niet mooi, niet
zóó slecht als zij oppervlakkig lijkt. De uit
gaven zijn nml. in de maand Augustus voor
BATENBURG i FOLIO
Deo Haag -:? Huijgenspark 22
SPECIALITEIT:
fERHOIZIKEI OIOER GARANTIE-:- -:? ?:-
?:BEREPIAATSEV (OOR I1BOEDELS
CADILLAC
Het Meesterstuk der Autotechniek
Importeur: K. LANOEWEER, UTRECHT
umin IIIMIIIII
Atchisori
Baltitnore en Ohio.
Cties. en Ohio
Chic. en Northw... .
Chic. Milw
Chic.. Rock. bland.
Denver
Erie
Great Northern.. . .
Illinois Central
Kansas Cv. South
Louisv. en Nastv
Miss. Kans. en Texas
Missouri Pa ifi ?
New-Vork Central
New-York Ontario
Norfol c. en Western
Reading
St. l ouis en San Franc,. .
Southern Rwy.
L nion Pacific
Wabash
Western Pacific
een deel verhoogd door betalingen, die feitelijk
tot voorgaande maanden behoorden en is
het dus niet te verwachten, dat de ongun
stige resultaten in volgende maanden in
dezelfde mate zullen blijven aanhouden.
Daarbij komt dan nog, dat de hoogere
vervoer-tarieven sedert September in werking
get.eden zijn, ofschoon het daarbij nog te
bezien staat in hoeverre die hoogere tarieven
van invloed zullen zijn op den omvang van
liet vervoer.
Intusschen welke rol de hoogere loon-schaal
bij de aanzienlijke vermeerdering van exploi
tatie-kosten gespeeld heeft blijkt het best:
uit eene vergelijking van de meer gedetail
leerde opgaven der ontvangsten en uitgaven,
die de maatschappijen in een speciaal daartoe
voorgeschreven vorm maandelijks bij de
Interstate Commerce Commission moeten
inleveren. In die maandstaten worden de
uitgaven in vier onderdeden gesplitst, nml.
kosten van onderhoud van weg en werken,
kosten van onderhoud rollend materieel
(locomotieven, waggons enz.), traffic expenses
en ten vierde transportation expenses"
d.w.z. de kosten op het eigenlijke vervoer
vallende, nml. loonen van machinisten, stokers
en verder' trein-pcrsoneel en de
steenkolenrekening. Terwijl bij de eerste twee onder
deden de loonen van het personeel voor de
reparatie benoodigd van eenige beteekenis zijn,
spreekt het van zelf, dat de uitgaven in het
vierde onderdeel bijna uitsluitend beheerscht
worden door de luonen. Zelfs bestaat de
hoogere prijs der steenkolen voor verreweg
het grootste gedeelte uit loonen.
In verband daarmede zal het geene ver
wondering wekken, dat de sterke toename
der exploitatiekosten in hoofdzaak te vinden
is in het vierde onderdeel, de transportation
expenses". In welke mate dit bij de verschil
lende maatschappijen heeft plaats gehad blijkt
uit de volgende vergelijkende opgaaf, waarbij
ik mij bepaald heb tot de maatschappijen,
wier aandeden en ut' obligatie» hier te lande
verhandeld worden :
I9I'I.
.f 5. 303.i '0(i e
6.809.1)00
,. 2. 129.600
.. 5. Oj-4. 000
,. 5.652.000
.. 4.015.000
977.000
., 3.710.000
, 3.330.000
.. 3.703.000
509.000
.. 3.617.000
9'. 0.000
,, 3.394.000
,, 10.52 '.000
.,* 456.000
., 2.393.000
.. 2.833.000
,. 2. -430, 000
,, 4.546.000
,, 4.88 .-.000
,., 1.981.000
., 363.000
Vermeerd,
a, 80 pCt.
., 50 .,
, 100 ..
, 95 ..
. 82 .,
, 50 .,
i, -80
, 80 ,.
. 107 ,.
, H7
. 109 ,,
, 75 ,,
. 30 ..
. 108 ,.
, 65 ..
, «5 ,.
, 62 ,
, 126 ,,
. ()0
, 35 ,,
, 42 ,.
, 38 ,.
, 100 ,.
De eenvoudige hulpmiddelen waar
van men zich bedient vormen de
grootste attractie en blijven den
DUCANOLA"
bespeler voortdurend boeien, terwijl
zij hem in staat stellen de
spelwedergave op het hoogste artistieke
peil te brengen.
Wij leveren onze
Du can ola-Mign on vleug els
en Ducanola-Piano's
franco door het geheele land
LANGDURIGE SCHRIFTELIJKE GARANTIE.
Catalogus A. met uitvoerige beschrijving etc. gaarne 1er beschikk'ng.
Alle instrumenten zijn voorzien van de nieuwste vindingen en het beste materiaal. Nadere inlichtingen bij:
Fa. C. F. m DOES
Ho f Ie verander
van 184-O
DEM HAAG
L. Houtstraat 9
BREDA TILBURG ~ ROERMOND
HEERLEN MAASTRICHT
KANTOORLOKALEN
en WOON HUIZEN worden't best electrisrh verwarmd
vraagt «rijs bi/ Firma BORKUS & LOTZ
TELEFOON Hoor d 6192