Historisch Archief 1877-1940
13 Nov. '20. No. 2264
DE AMSTERDAMMER WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
WILLEM LEVINUS PENNING Jr.
1840?1920.
en bezonkenheid, inspanning en innige toe
wijding eischt dit werk en die worden rijkelijk
beloond door schatten van geestelijke schoon
heid. Hoe langer we kijken en rustig volgen
de lijnen en bewegingen des te meer wordt
het kostbaar drijfwerk, dat soms op het
eerste gezicht verwarrend aandoet, leven en
beweging, rijke milde ontroerende werkelijk
heid, de zuivere beeldende ziel van den kun
stenaar.
Starend op zijn werk gevoelen we eerst diep
wat Geel bedoelt in zijn luchtig, geestig
Gesprek op een Leidschen buitensingel over
poëzie en arbeid, ja we worden er nog on
eindig dieper van doordrongen.
En onder al de genoemden is Penning
misschien de meest zuiver meiischelijke, die
het meest ongedwongen geeft zijn eerlijk,
gevoelig, rijk gemoed, die liet oprechtst leeft
in heel de innigheid van het menschelijk
bestaan, die met een lieve hartelijkheid, een
trouwe gemoedelijkheid, een zachte humor
opgaat in al de kleine vreugden en verras
singen, al het diepe leed, de vroolijke lust en
de stille ernst van het huiselijk leven en den
familiekring, omgloord van een warm licht,
een vertrouwelijken nymbus van heiligheid.
J. PRINSEN Ji..z.
; Wij eeren en huldigen in Penning den
dichter van 'het echte Hollandsche ras, die
tegenover alle mode en navolging staat met
. zijn onaantastbare, zuivere individualiteit,
.innig verwant aan onze grooten: Huygens,
Hooft, Betje Wolf in haar beste momenten,
Staring en Potgieter, eene verwantschap,
waarvan de eerste eisch, het zuiverste ken
merk is, persoonlijkheid, eigen apart karakter.
Deze tachtiger behoort niet tot onze
tachtigers, al mag Verwey's naam misschien als
zevende in de reeks genoemd worden. Door
de besten van hen gewaardeerd, heeft hij
steeds zijn eigen weg gevolgd, rustig zitten
modeleeren, beeldend de herinneringen zijner
'lieve, rijke jeugd, als in hard ivoor snijdend
de smijdige gecompliceerde vormen voi leven
en gloed, heeft hij stil in extase in ontroe
rende lyriek het bittere leed zijner blindheid,
dat zijn geestelijk oog en oor verscherpte en
gevoeliger maakte, in aangrijpende cello
strofen verklankt.
Al wat Penning ons schonk, is doorleefd en
h&eft een eigen vorm. En toch is de verwant
schap met de door mij genoemden innig en
een getuigenis van de persoonlijke eenheid
in onze Hollandsche kunst. In hem heeft zich
het wel eens wat oppervlakkige en luchtige
Hollandsche realisme verdiept en verinnigd
en is opgestegen tot een hooge, fijne
geesteJjj'ke aristocratie.
,; Met 'innige zorg en liefde heeft zijn
schoonMeidsdrang, zijn kostelijke gave der beelding
ztcb gewijd aan het kunstrijk doorwerken
der, materie, haar doorlijnd en doorgroefd,
gehoogd en verdiept, geschaafd en gepolijst.
n de levende teere groepen eischen van ons
oog. dezelfde werkzaamheid en naspeuring,
een even liefdeyo] indringen en zorgzaam
volgen van alle wendingen en lijnen, hoogsels
en diepsels. '
? Bij zijn werk is niet een plotseling bij den
eersten aanblik geslagen worden door n
machtige lijn, n geweldige expressie. Rust
IIUIIIIIUIIllllllllllllllllll^llllllllllllllllllmlIIIIHIIIIIIHMIIIIIIIIIIIIIIHIII
Importépar SCHMITZ & Co., Utrecht
J. G. A. VAN DELDEN,
Transportinrichtingen. Vakbibliotheek van de Wereld
bibliotheek. 1920 met 168 af b. 212 pgs.
Beziet men dit werkje alleen van uit het oog
punt van wat het geeft, dan kan men zeggen
dat het als inleidend boekje voor dit onder
werp zeker verdiensten heeft voor ieder, die
belang heeft bij de technische constructie
van transportinrichtingen. Gaat men echter
uit van het punt, dat een werkje over
transportinrichtingen zeker de moderne in
richtingen dient te bespreken en vooral ook
den nadruk dient te leggen op den
economischen kant ervan, dan laat dit boekje
zeer veel te wenschen over. De moderne
Amerikaansche transportinrichtingen voor het
lossen van stukgoederen uit schepen, de
verplaatsbare jacobsladders met zijdelingsche
aanvoer voor steenen en dergelijk materiaal,
de transportrollen en -goten voor fabrieken
en emballeerzalen, etc. ontbreken en deze
leemten zijn in onze oogen, nu overal de
beste arbeidsbesparende toestellen ingevoerd
dienen te worden, zeer ernstig zoodat we
hopen, dat bij een evenuieele tweede druk
ernaar gestreefd zal worden om het boekje
zoo te maken, dat het een handleiding kan
worden voor iedereen, die belang heeft bij
de beste transportsystemen zoowel in
technischen als in economischer zin.
V. O.
Tn. LEHMAN. Het tuigen run sclwt'tier
schepen . .. etc. My v. Goede en
Goedkoope Lectuur.
Niet zonder eenige verwondering zien wij
dit boekje verschijnen. De'schrijver zegt in
zijn voorbericht dat zijn leerlingen plaats
vonden op Motorschepen en daardoor
behoefte hadden aan een dergelijk werkje, maar
Huize i. ZOMERDIIK BIISSINK
PayJlioenVonile!parüel.Züiii4190en7595
Restaurant a la carte
Lunch,Aflernoon-tea, Diners enSoupers
Dagelijks muziek door het Huis-orkest
iiiiiiiiiiiimiiiiiiiimiiiiitiiiliiiiiiiiiin IIIMII IIIIIIIH IHIIIIU
het komt mij voor, dat leerlingen van zee
vaartscholen in het algemeen voldoende
nderlegd moeten zijn om het betrekkelijk weinig
omvangrijke tuig- en schiemanswerk aan
boord van onze hèJen daagse f-e motorschoeners
spoedig meester te zijn. Trouwens, wanneer
men het boekje doorleest, krijgt men den
indruk dat schrijver ook die meening is toe
gedaan.
Uitvoerig toch wordt beschreven : het op
brengen van raas en stengen, het overleggen
van wanten, de brassen, kluiverboom, etc.
Werkzaamheden, die wel doen denken aan
de oude raschepen, maar waaronder men
toch bezwaarlijk die aan boord van de motor
schoeners v?n den tegenwoordigen tijd kan
rekenai, welke motorschoeners nagenoeg
zonder uitzondering als gaffelschoeners ge
tuigd zijn. Topzeilschoeners en
schoenerbrikken zijn in Nederland geheel verdwenen,
of althans zeer zeldzaam.
Een groot gedeelte van het werkje wordt
ingenomen door beschrijvingen.. over touw
werk en schiemannen in 'hét.algemeen en
hoewel dit goed beschreven is, zooals van
den schrijver te wachte'n was, vraagt men
zich af, waarom dit opnieuw beschreven
werd, in een tijd waarin papier en drukwerk
zoo duur zijn. De anderhalvg pagina, gewijd
aan takels is ook overbodig voor leerlingen
van zeevaartscholen. Eindelijk wordt, op
pagina 133 iets gezegd, over het laden en
lossen op schoeners, zoodat gezegd kan wor
den dat de inhoud van het werkje neerkomt
Teekening voor de Amsterdammer", van B. van Vlijmen Jr.
iiiiiiimirtiiiiiiiniiiiiiii iiiiiiiiii
HETBOEK
l VAN DEWEEK
DE GEDACHTENLEZERES
K=n pnst'-rie-irh llpdnor
KAïtL i:.i|.;u,Ki;ri'.
Winnaurvan den NoViel-prijs
voor letterkunde iu I'.IIT.
l it hot I)Rpns<*h vnrt'iald
door.lhr. L i ip TEN NOUIiT. '
l'rij s i.igen. fi'.H). Kraai geli. f iPJj.
VAN HOLKEMi &
HMSKROiM
FE L IX SALTEN,
de (Jostenrijksche schrijver die thans in ons land verblijft en alhier voordrachten houdt.
Binnenkort zal in den' Stadsschouwburg een drietal zijner schetsen in n bedrijf, onder
den gezamenlijken titel Kinder der Freude", worden vertoond, waarvan de regie door
hem wordt verzorgd.
1*1' IIIO'MIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIlllllllllltlllllllllllllllttlll
op eene verzameling van werkzaamheden
aan boord, die meerdere malen eldp.rs zeer
goed zijn beschreven en waarvan er vele in
onbruik zijn geraakt.
Neemt men diarbij nog in aanmerking
dat schiemannen, tuigen en omgaan of be
handelen van het tuig van een schip beter
in de praktijk dan uit een boekje zijn te
leeren. dan kan men niet anders besluiten
dan dat de schrijver en de uitgevers wat
overbodig werk hebben geleverd.
ZEELANDER
Wijdeveld en de teksten zijn verzameld en
vertaald door mej. Mary Robbers, waarbij
prof. Romano Guarnieri zijn medewerking
verleende.
IPADOX
HOUTBOUW
KANTOOR FOCDEBM ~
JEN MAAG - TCL.INTycn.256O-236l
Nieuwe Uitgaven
Dante-Kalendcr 79.'r. .Uitgave-N. V. L'itg.
Mij. van Loghiim, Slaterus en Visser te
Arnhem. Ter :!geiegt*rïheid van de
Danteherdenking (IS21?1021) ziet deze uitgave
het licht. Het schild bevat een reproductie
van ('en Dante-kop van J. H. Toorop; de
kalenderbladen zijn ontworpen door Th. van
LEVEBT OE/VtPLANCD INZtER KOPTEN
TUD ALLE MOUTCON/TRUCTIE^
AL^
LANDHUIZEN
SCHOOLGEBOUWEN ,
JACHTHUIZEN
ZIEKENHUIZEN
INLICHTINGEN OP AANVRAAG
«HllimillHli
illlIIIIIIIMItlllllMllllmiMH 1 1 IIIMII 1 1
iimiiimiiiitmiiitmmiiiiii
' Pisuisse en Blokzijl In Indlëtusschen de Soenduneesche .,kroiuiungens".
BIJ PISUISSE'S 12i o-JARIG JUBILEUM
's Jonge, Swiep, wat lijkt dal alweer enorm
lang geleden, dat we samen in Noordwijk
aan Zee en langs den Vrluwezoom als
Itaiiiaansche" straatmuzikanten voor het
llundels? blad den boer op gingen.
Maarer liggen immers voor ons een wereldreis,
een Tournee door Europa, een tweede Indische
;;reis en ,. .. een wereldoorlog tusschen !
En nu g;< je, als een hensch artist, ook al
? aan 't jubelen.
, Meejubelen kan ik niet; om drie redenen :
' m'n werk bindt me aan Berlin, ik li''b geep.
12Vs-iarigc Ktmstenaarsloophaan achter me en
ik ben nooit een heusch artist, maar altijd
voor alles journalist geweest. Daarom past
het beter, als ik je ter gelegenheid van je
feest herdenk met mijn eigen wapenen en op
eigen terrein !
Dat brengt tegenover den lezer een plicht
mee : onthullingen ! Hij zal Y.C hebben.
Vóór dien gedenkwaardigen zomer van HH)7
kende in Nederland vrijwel niemand Pisuisse.
Hij was juist uit Londen teruggekeerd, waar
I'isuisse
Tute caiïcatiiren uil Ui' daycn v
hij 4 jaar lang corp'spondent van IH'. l.'<i;/iMv
lilü'l gewees* was ; ,^\\ nu dooltle Inj /."o'o
beetje als eerste verslaggever duur \nisterdain
en door Nederland r»nd. Na en >t
raaizanger^tncht. die hoevelen zullen in. t zieli herin
neren ! een ongedacht ^ncces had, dat ver
hoven de beteekenis \ an dit zomergripie
uitging, heeft PisuisM' begreptn up welk gebied
zijn toekomst, zijn eigenlijke ivlang-telhng, lat'.
Een schier eindeloze reeks \'an bijna iinme:"
uitverkochlc avonden bracht hem de
nvcri'.'iging, dat zijn v.'ordr.nTiüalcni ver ho\-en.
het middelmatige uitgin» en voor h.em een
winstgevend.'r beroep 'xteekende dan zi;n
arbeid als vnrnalisl. (aii'.iv.er \uur di iour
nalistiek, want ook daarin was hij een /eer
vlot werker gewee^! !
Wanneer ik mi aan hè' lie!' en leed \-an tli;l
zevenjarige z\\erftuehten ais schrij\er, en
concertgever tevens, door alle ileelen der aarde
terugdenk, dan lierinner ik me in de aller
eerste- plaats IK', allenardigsli1 slot van on/e
straat/anüersreis, dat lot on den dat' van
heden l'ouit
!vkeiitl i< gi.
wurilen. l '.n i och \\'a-~
hei inis^ciiieo (.ns
L'i'oolste ^neees.
\\'ij waren juist
in het
redaclifhnreatt vat; hè'
l l(i:iili'lshlntl te
ruggekeerd ei'.
wilden ouze
deerIjjk-v-crx'üildi1
straatzangers
pi u n je uittrek
ken om te baden.
,i<ie!>ltefi te ba
den .. .. toen
\\-e 'ie ..tip"
kre;;;?!!, nc^ r\en
It .'.,'.' ':? 'l i 'eli
naar Naarden, waar on/e toenmalige direc
teur, de heer Charles Hoissevain, op zijn
buiten ..Drafna" een tuinfeest gaf. Het was
a! donker toen we- aankwamen. De heer
Hoissevain was in het geheim geweest, ir/sf,
dat ii'c tenig wiircn, en h.ad aan het diner als
nieuwste nieuwtje zijn (gecostumeerde) casten
verteld van het welslagen van on/e list..
\\'e verwachtten dus, dat we onmiddellijk
ontmaskerd /ouden worden. Maar het kwam
anders. We «peelden een uur lang voor den
dans, gaven on/:e liedjes en waren na de
14 zwerfdagen zoo beu van het snelen, zoo
doodop en zoo onverschillig, dat het heele
gezelschap, de heer mssevain in t!e eerste
plaats, er in liep, geen seconde er aan dacht,
dat we zijn eigen redacteuren waren en ons
na een ruime geldelijke lielooning een uur
later buiten de deur zette. Hij /al het mij
niet kwalijk nemen als ik nu, \2\/<i jaar later,
deze laalsle bladzijde aan de ,,.Avonturen ais
Straatmuzikant ' toevoe».
K'eeds twee maanden later hegi'n ons op
treden we /.iiuden tnch nog een klein jaar
aan de ,\msterdamsche redactie werk/aam
blijven in den beginne \nur liefdadig doel,
iater nni "en reisloüiisji- te maken teneinde als
i.",1 ma IN'en de were!d te kunnen zien.
I'isuisseen-lVokziil wevd v.mr Nederland een
tweeeep.heid ais \. (K nd ^ l.o:i« of Barnnin A
l'.aiie\'. Alen hccK in vollen ernst, in die dagen
l'isuissL''> toenmalige eelit.geinote eens in ge
zelschap gevraagd: ,,Hne wa-; uw naam ook
wie r V Pisuis^eV Och.. .. is u dan misschien
de \ i'oiiu van I'isuisse en J.'iokzn'l V"
!-!en leven vol afwisseling Ivj'in.
l;u we leerden alle ..ups and douns ui a
?-hnwman's iit'c" kennen. Aïeii heeft vaak
\\uuderliii.-e dingen,mmeli.oflijkespro'ikje:; ovcr
ons v,rli-ld. \\'e waren miliii'nair ; we waren
.-iraai arm ; vve hadden in bjdie onze namen
L'eruiiii H ni'iiuli.' ! 'i^insse
in siaat te stellen '. uur
mu'.clinv.il duur te uaai!; een \ a'i
ons heiden liud :ijn irn/ra'
\'i'rinniii'i.[. \vie eigenl'jk,
da' u is! men niet prccio.
!l< liad nunii pianule-
ui'hail, was maar zoo bru
taal !>aan zitten i.n speel
de alles, i M'< de moe
/jlvs!e dingen, ineens op hel
Teï'eel om liier neer te
sclirij\ '?>!. \\ Ci'ii'bbt'iicrv.'iak
hartelijk om moeien lachen.
l 'isuisse is alti;d een
m'd'.'elm.itig, ongeschoold /anger
L'i^d'C-t. ik hel-- liMdüheter
piano kunucM speli.'ii dan
d. c me;-!e mensehen na
een iaa1 ot vier lesnemen.
.'Oa;1!' uv hadde:; ons eigen
gi-iM'e. d'il treu nieuw w;^,
en l'isui'se's uei'kiüjk
phenunieiiali.' \ u<;ril!'acl;i
bra'/rii "i;\ technisch
eigtnli'l: liulpeluus i'ewurin van
den aanxant- al up 'ie!
hn..ue i'l.ni. i!-|' een, ide
voor den oorlog nog oppermachtige
Berlijnsche muziekcritiek.
Rijk, millionair zijn we nooit geweest. Wel
zdo nu en dan straatarm. \Ve hebben in Indie
vaak /.eer groate bedragen in korten tijd ver
diend, maar steeds alles weer onmiddellijk voor
interessante en kostbare journalistenreizen
door Atjch en (jajoelanden. naar-goud- en
kolenmijnen, voor jachten en
onderzoekingstochten uitgegeven. In Peking waren we zoo
arm, dat we samen nog n draagbaar c;ilbertje
haddei;. Brachten we bezoeken zoo bij den
Nederlandsehen Oezaut dan moesten we
lot-en wie dat culbertje zou dragen, en dan
bleef hij die niet op audiëntie ging. zoolang
. . . . in bed. In Siberië, Irkoetsk, zijn we
eens volkomen gestrand, konden ons hotel
niet meer betalen en liepen we in wanhoop
bioscopen en danshuizen af om daar tenminste
een klein emplooi te \inden. Maar in Rusland
kon ie toen alleen als mooie vrouw op het
tooneei geld verdienen. In Moskou wilde men
ons arrcsteer>'U. omdat v,e uit armoe in onze
euiicertjasjes mi" flapda^sui nmdüepeu en
verdacht-eeel op nihilisten geleken.
Denk ik aan onzen concerttijd in Europa
terug, dan herinner ik me ais onze meest
geestdriftige toehoorders Willem Mengelberg.
Catliarina van Hennes, Willem
Hutschenruitcr en Mevr. Theo Manu-Bouwmeester.
In Berlijn brachten we de meest
interressanTe dagen door bij prol. Max. Friedliinder.
waar we Lisa en Sven Scholander en Car!
Clewing leerden kennen. In (irmiingen gaven
we eens een gezamenlijk concert met mevr.
Noordewicr-Rcddingius. In I.ouden hadden
we korte maar hevige theaterplannen met
Sirindberg'* Tweede \-rouw en met Sarah
B"rnhardt's beschermeling l-ou Tcllegen,
cue- nu in Amerika nn-t (ieraldine I'errer ge
huwd en oorMironkelijk Nederlander is.
loze l isuisse-
en
icatui'en uit
Een der talli
r,lokzijl-c.
tien ei
Jean Louis Pisuisse (rechts) en Max Blokzijl
. (links) tijdens hun Europeesche reizen
in 1912
In Indiëgaven we met L. Chrispijn Sr.
pantomimen waarvoor 'k tegelijkertijd de
muziek componeeren en de.. .. decors schil
deren moest. In den Amsterdamschen stads
schouwburg speelden we naast mevr. Manu
en Oreet Lobo in de Twee Weezen" mee.
In den Hreanger stortten we ons op de
Krontjong"-muziek, die later Poëzie en Proza in
de Thee" deed geboren worden. Kort voor de
oorlog uitbrak, was een nieuw plan ontstaan:
een groote Europeesche concertreis met
Yvette Guilbert, die zich daartoe tot ons
gewend had
Het is alles anders gekomen. Pisuisse moest
door tien oorlog in Holland blijven en had
het geluk in Jan Hemsing al die qualiteiten
te vinden, waarin de arme dilettant-pianist
te kort schoot. Zelden had ik gelegenheid hen
samen te hooren ; maar steeds bleef mij de
herinnering bij aan enormen vooruitgang in
techniek, aan een fabelachtige routine
misschien ten koste van de aantrekkelijke
natuurlijkheid van zijn eerste jaren? en
aan een waarlijk meesterschap in de voor
dracht.
Het is voor Joscph Pardo, die thans voor
goed in de journalistiek zijn werkkring gevon
den heeft, een genoegen, dat van zijn goeden
vriend Naphtalie dc^Rosa bij diens 12Vsjarig
Kimstcnaarsjubüeum te mogen neerschrijven.
MAX B L o K z ij L