Historisch Archief 1877-1940
20 Nov. '20. No. 2265
DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOO R N EDERL AN D
MKJIir
VOOR
en
Motorrijwielen.
UnlIR
Reguliers
dwarsstraat 56
AMSIERDAM
Vraagt prijsopgave van
C06NAC :
HENNESSY
***
aan
Wijnhandelaren
ZWOLLE
FLICK's
BOOMSCHORS
Is Chocolade In een
vorm en van een samen
stelling als In geen
ander Fabrikaat wordt
teruggevonden.
OVERHEERLIJK VAN SMAAK!
EIVEI USPil FlIH ? Bpurliit IT45
hflntmilm Uitird»
NV
1EUI3ILE
ER-I
MRICHTiNG
DE
n
QONJ1SO
St. Moritz - Zwitserland
Schweizerhof
Savoy
Volkomen Ie Klas Comfort en Voor
treffelijke verpleging bieden
nevenstaande Familift-Hotels in zonnige ligg.
Pension Inc. verw frs. 20.- tot 30.-.
Gasper Badrutt
iminuiiiiuiiiiiiimiii
mniiiiiiiiiiiiiiiiiiuiuiiiuj
% ^llllllllllllllllMlIMIIIIHHIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIHIIIIIIIIIIIIinilllllllllllllllllllllllllllllllllHIHIIHIIIIIIIII. l
11 STARK'S OXYDOL"
(CHLORAS KALICUS TANDPASTA)
|| Naeml. Vann. STARK & Co. Chemisch! Fabriek ,,'s-HABE", 's-aravanhage 11
HflltlllltWllttnllimfHHII1imHIIIHIIII
DAVOS. Hotel Continental
ZON - SNEEUW - SPORT
Informaties: LINDEMAN's Reisbureau
IIIIIMM IIIIIIIIIIIIIIIIIIIII1IIII
IIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIMIIIIIIIIMIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIII Mllllllllltllllllllllllllllllllllllllllllltllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllll*!""""1!11111111111 IM" Mllllllll Hl
Dabies slapen ru-stid als ze
C^MISOLES
? van de
IliWIUBARDEN
"AMTASIEFABRIEft
DE AMSTERDAMMER
Weekblad voor Nederland
kost slechts f 6.25 per half jaar
ONVERWOESTBARE
- - KWALITEIT -
12 MAANDEN GARANTIE
Verkrijgbaar bij den
RIJWIELHANDEL
Smoort
sceptisisme moeten afwachten. Toch kunnen
boeken als dat van Spengler dit een oogenblik
doen gelooven.
Spengler's boek is geen kritiek op het te
genwoordige of een profetie van de toekomst
Het is veel meer een philosofie der geschiede
nis en het beschouwt bijna uitsluitend het
verleden. Door een onuitputtelijke hoeveel
heid paralellen, vergelijkingen,
tegenstellingen.zoekt hij aan te toonen, welke de plaats
is, die onze tijd in de Europeesche geschiede
nis en in het verloop der geheele geschiedenis
inneemt, en hij tracht te bewijzen, dat wij
thans de teekenende symptomen meemaken
van den laten ondergang eener groote cultuur,
een avondrood, een slechts oneindig in de
breedte gaande ontwikkeling van uiterlijke,
meest technische en organisatorische gevolgen.
Spengler schrijft een vlotten, soepelen
essay-stijl, zonder oratorische verheffingen,
nergens meer dan de cultuur van den
fijnbeschaafden dilettant vereischend om hem
te begrijpen. Dat zijne methode van enkele
vergelijking nooit tot groote diepten kan
voeren, spreekt van zelf,
Spengler keert zich ten eerste tegen
het oude schema : de oude geschiedenis
de middeleeuwen de nieuwe tijd. De
geschiedenis is oneindig veel
samengestelder, en groote gebieden als Oost-Azië,
Indië, Rusland, Amerika blijven bij zoodanige
verdeeling geheel buiten beschouwing. Ook
moeten wij ver van elkander liggende tijd
vakken der geschiedenis, uit een hooger ge
zichtspunt, als gelijktijdig" beschouwen, en
chronologisch gelijktijdige als enorm ver
uiteenliggend. De overname van het
causaalprincjpe uit de natuurwetenschap in de
geschiedenis wreekt zich.
Spengler zegt: Er is een klasse van
geleerden voor wie het onderscheid tusschen
toga en wandelkostuum, een Byzantijnsch
circus en een Engelsch sportpark,
ouderwetsche Alpen-passen en internationale
treinverbindingen, roeischepen en groote
stoombooten, Romeinsche lansen en
Pruisische bajonnetten, tenslotte tusschen een
Suezkanaal, dat gebouwd is door een Pharao
of door een modernen ingenieur,een magische
macht bezit die lederen vrijen blik belet."
En hij schrijft met grooten nadruk: Im
perialisme is zuivere beschaving. In dit ver
schijnsel ligt ontegenzeggelijk het lot van het
avondland. De gecultiveerde mensch gebruikt
iiiiiiiiliimiiMiniiiiiiiiitiiimiiiiiiii iiiiiiiiiinu iniiii niiiiii
zijn energie naar binnen, de geciviliseerde
naar buiten. Daarom zie ik in Cecil Rhodes den
eersten man van eert nieuwen tijd. Hij ver
tegenwoordigt den politieken stijl van een
verdere westersche, germaansche, speciaal
Duitsche toekomst. Zijn woord Uitbreiding
is Alles" houdt in deze Napoleontische op
vatting de eigenlijke tendenz in van iedere
volkomen rijp geworden beschaving".... De
expansie-zucht is een noodlot, iets demo
nisch en overweldigends, dat den mensch
van het latere waereldstad-stadium vastpakt,
in zijn dienst dwingt en gebruikt of hij het
wil of niet, of hij het weet of niet. De moderne
Duitschers zijn het schitterend voorbeeld van
een volk, dat zonder zijn weten of willen ex
pansief geworden is. Het leven is de verwer
kelijking van het mogelijke, en voor de
verstandsmenschen bestaan er slechts exten
sieve mogelijkheden."
En Spengler zegt verder : Cecil Rhodes'
begrip van den grooten plicht der
verstandsmenschen tegenover de beschaving" dat
alles is groot en voornaam, het voorspel tot
een nog voorbehouden toekomst, waarmede
de geschiedenis van den West-Europeeschen
mensch tenslotte ophouden
zal"Spengler wijst overal het starre systeem
der geschiedvorsching" af.
Ook de systematische" philosophie ligt
thans oneindig ver weg, de ethische" is afge
sloten en er blijft slechts nog ne mogelijk
heid, derhalve een noodwendigheid : namelijk
het scepticisme. Men laat alle absolute stand
punten varen, dat doen wij omdat we het
verleden als organisme begrijpen. Dus een
morphologie der geschiedenis, en in Spengler's
boek is, naar zijn eigen woorden, een poging
gedaan, de onphilosophische philosophie
der toekomst, welke de laatste van
WestEuropa zijn zal" te schetsen. Er zullen
noch hoogere, noch absolute waarheden be
staan. Waarheden zijn er altijd alleen met
betrekking tot een bepaald menschdom."
Het thans verschenen eerste deel van deze
analyse van den ondergang van
deWest-Europeesche cultuur noemt hij: Gestalteen Werke
lijkheid". Het bevat de grondslagen van
een symboliek en houdt-in : vergelijkende be
schouwingen over het probleem van getal,
noodlot, causaliteit, tragedie, beeldende kun
sten,natuurwetenschap en mythe.Daarbij moet
dan steeds blijken dat onze tijd het karakter
HET LIED VAN SCHIJN EN WEEZEN
DERDE BOEK, ZANO IX
'/ Is in n enkle, lichtende seconde
gansch te begrijpen : Goed kan zonder kwaad
nimmer bestaan, noch goedheid zonder zonde.
't Is al noodwendig, vreugdevol en schoon
voor wie de werking van God's Wil doorgrondde.
Maar voor het lijdend schepsel is 't een hoon.
Het volgde zijn begeerten, vreugde jagend
Zooals een hond het wild en 't wachtte loon
naar zoeten prijs voor al zijn moeite vragend
doch vindt zich onbarmhartig gekastijd
en ziet rondom zijn rneedeschepslen, dragend
geweldig onrecht, met elkaar in strijd,
en 't eind onzeeker, als een donkere afgrond
waarvan geen echo keert, waar voor altijd
de booden blijven die men smeekend afzond,
waar achter ondoordringbaar zwarte muur
de toekomst schuilt, en 't is of zware straf stond
op elke pooging om vóór 't stervens-nnr
te weeten wat daar zoo streng is verborgen.
Wel wordt gesprooken van het helsche Vuur.
en van de Zaligheid waar smart en zorgen
verdweenen zijn, volkoomen en voor goed,
waar alles blinkt als op een lente-morgen.
Maar al die. heerlijkheid wordt maar vermoed.
De allergeloovigste der stervelingen
ziet toch somwijl den twijfel weer gevoed
door wat suggestie heet, en nimmer dringen
berichten rechtstreeks uit dat lichte Land
tot onze zinnen door. In mijmeringen
draagt van het slotbedrijf, het uiterste, van
den natijd, die de eindelijke balans vormt: een
toestand, zooals die er in de vergane tijden
reeds eerder is geweest.
Maar nergens is in Spengler's voorstelling
een spoor te vinden van een maatstaf of van
werkelijke diepte. Steeds word'!' het eene met
het andere gemeten. Niets wijst op
waarlijke geestkracht, niets is visie of openbaring..
In eenige tabellen geeft hij een overzicht over
gelijktijdige tijdvakken van den geest van de
kunst en de politiek." Gelijktijdig" zijn bij
voorbeeld Homerus en de Nibelungen-tijd, de
groote vóór-Sokratische wijsgeeren en Galilei
en Descartes, de Pythagoras-bond en de Pu
riteinen in Engeland sedert 1620, Plato en
Goethe, Boeddhisme, Stoïcisme en het mo
derne Socialisme, de bloei van Athene en
de Roccoco, de Helleensche schilderkunst en
Corot en Manet, Amenembet, Pericles,
Lodewijk XIV, Tutmosis,Caesar, en onze tijd.
Hij onderscheidt bijvoorbeeld: ,,Lente:
machtige scheppingen van een ontwakende,
droomzware ziel. Zomer : rijpende bewustheid.
Eerste burgerlijke critische actie's. Herfst:
grootsteedsche intelligentie. Winter: :dus onze
tijd en de komende eeuwen." : begin van
de waereldstad-civilisatie, teniet gaan van de
vormingskracht der ziel, tiet leven zelf wordt
problematisch, en onreligieus,
onrnetaphysisch".
Wij zouden tenslotte op een ander voor
kort verschenen boek willen wijzen, dat
weliswaar reeds de aandacht getrokken heeft,
maar toch allerminst zoo bekend is, als het
naar zijn geweldige beteekenis verdient,
namelijk : Ernst Block: Der Geist der Utopie"
(Berlin-Dunkler en Humblot).
Alles waar Spengler mee begonnen is, kan
men hier geheel voltooid vinden: visionair
inzicht in de structuur van onzen tijd, harts
tochtelijkheid van geest en groote diepte.
Buitengewone woorden, die men nergens
anders hoort, staan in dit boek van
waarlijke openbaring.
ER.ICH GUTKIND
illiiiiiililiiiiiiiililllllillllilllllllllllillliiiiniiiiiitlllllllliii minimum m
SPAAHSOH, EMOEL9CH,
FRAH9OH, DUITSOH oto.
i-School
481 - H. 3289
Pract. Onderwijs door buitenl. Leeraren
mllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllmlIMIIIIIIIIIIIIImlIIIIIIIIIIIIIIIMIIlflIIIIIIIII
peilen wij met met dieplood van Verstand
de duistre zee, als als alle vuur en doofden,
en tasten angstig naar de sterke hand
ons toegezegd, waar aan wij vast geloofden
om ons te voeren door de duisternis,
blind a/s wij zijn, van allen steun beroofden.
Maar weet dat dit het Land van twijfel is,
het scheemerland vol pijn en ongerustheid
waar maar n ding rast-staande is en gewis:
de Vreugde Gods, gekend door de bewustheid
der menschen zelf, die jagend naar geluk
vinden den weg die naar de hoogste Lust leid
Nog schijnt ons 't leeven een wrecduardig juk
nog klagen wij : Wie gaf ons toch die neiging
die nu moet wijken voor den zwaren druk
van Ouderdom en Dood, omdat voorbijging
de bloeitijd van ons lijf, dat zal verdorren?"
Het lijf wil lust en acht niet op de stijging
Naar hooger licht, en als mei dreigend knorren
de hond een been, houdt het zijn pretjes vast,
en laat zich niets ontneemen zonder morren.
Ach eer de ziel het welkend lijf o;itirasf,
hoe moet zij lijden door haar teeder weezen
dat niet meer bij liet grove lichaam past.
Zoo wordt een weeke vlinder, pas verreezen
uit het beschuttend Chrysalide-kleed
eerst langsaarn door het hardend licht geneezeii.
Er is toch nergens uitkomst, dan in leed,
Maar dat wordt zoet en bovenmate heerlijk
als gij de bron en heili'ge noodzaak weet.
Wie Jezus kent, acht niets zoo zeer begeerlijk
als Hem te volgen op zijn bloedig spoor,
al wondt het hem de voeten nog zoo deerlijk.
Beroepskeuze
Slechts n bedenking kan men hebben
tegen het hoofdartikel: Beroepskeuze in
de Groene" van 6 dezer : de schrijver is te
sober geweest; de heerschende anarchie ten
opzichte van een zoo ernstig belang, hare som
bere gevolgen voor de geheele samenleving
en voor de belanghebbenden zelf werden m.i.
met niet voldoende schrille kleuren uitgebeeld.
Voor hen die in dit opzicht eenige opmer
kingsgave bezitten is het bedroevend te
zien hoe, het meest nog bij de welgestelden,
waar geldelijke belangen geen overwegende
rol behoeven te spelen, naast standgevoel,
de jacht naar financieele vooruitzichten de
beroepskeuze bepaalt en naar aanleg menig
maal in het geheel niet gevraagd wordt.
In het bijzonder wordt gezondigd waar de
vader een zaak" heeft. Kooplieden beschou
wen gewoonlijk als een factor van hun le
vensgeluk de zekerheid, dat de zaak?zij zeg
gen dan even pathetisch als onwaar?het
geen ik voor mijn kinderen heb opgebouwd"
na hun dood door hun nakomelingen zal
worden voortgezet. Te veel zien zij in de
laatsten hun natuurlijke opvolgers, zonder
nadenken het er voor houdend, dat de aanleg
voor het betrokken bedrijf, die hen deed sla
gen, krachtens een natuurwet in hunne kin
deren aanwezig is ; behalve vele andere in
vloeden die een rol spelen, worden de eigen
schappen der moeder, die zich immers even
eens bij de kinderen doen gelden, misschien
predomineerend zijn, niet in het geding ge
bracht.
Waar dit toe leidt, leert ons voor een paar
jaren een in een Fransen economisch tijdschrift
opgenomen merkwaardige statistiek betreffen
de den levensduur van handelsfirma's na een
zekere bestaansperiode d.w.z. van bedrijven,
wier toekomst, na het gelukkig doorstaan van
het tijdperk van pokken en mazelen, verzekerd
mocht heeten -. die levensduur nu was gemid
deld zeer kort. Aan de hand van uitvoerige
cijfers werd deze teleurstellende uitkomst toe
geschreven aan opvolging der kinderen in
de bedrijven hunner ouders, welke veronder
stelling bevestigd werd door het feit, dat
firma's, die het gemiddelde eenigszins be
langrijk overschreden, bijna zonder uitzon
dering dezulken waren waarin een of meer
malen overgang had plaats gehad aan onder
geschikten, die daarin ,eene verantwoorde
lijke posite bekleed hadden, aan menschen
dus die blijken van bekwaamheid voor het
betrokken bedrijf gegeven hadden.
Van welk een zee van teleurstelling, van
verdriet en teloor gegaan levensgeluk, van
welk een niet te bereiken schadepost voor de
gemeenschap legt zulk een statistiek getuige
nis af !
Verandering dient er te komen en wel op
radicale wijze : men ontneme de eindbeslissing
aan hen die schijnbaar wél, in werkelijkheid
niet de aangewezenen zijn : de ouders en de
kinderen zelf. Immers brengt het ouderschap
niet persémede de beschikking over een rui
men blik en voldoende opmerkingsgave om bij
de kinderen karaktereigenschappen, gaven en
tekortkomingen te constateeren. Integendeel
staat oudertrot* dikwijls een onbevangen
oordeel in den weg en maakt dagelijksche om
gang, zooals wij allen bij ondervinding weten,
op zich zelf reeds stomp voor een frisschen
kijk op persoonlijke eigenschappen. Bekwame
paedagogen, daartoe op te leiden uit de beste
der onderwijzers en leeraren, in samenwer
king met practische vakdcskundigcn,
bchooren op den duur de aangewezen beoor
deelaars te worden om, desnoods met dwin
gende macht bekleed, verkeerde besluiten te
voorkomen.
In schijn zou dit laatste een verregaande
inkrimping van de ouderlijke macht
beteckenen, in werkelijkheid doet zij aan dezen niet
veel afbreuk. Reeds nu toch is door den leer
plicht de onbeperkte heerschappij der ouders
gebroken, en oefenen op de scholen onder
wijzers en leeraren door hun stem bij de
jaarlijksche schoolbevordering en bij het einddi
ploma indirect invloed uit op de toekomst der
kinderen ; de staat ook eischt reeds voor som
mige ambten en beroepen geschiktheid en
legt door den eisch van diploma of bul zijn
wil negatief op. Van schending van tot dus
verre heilig of onaantastbaar gebleken be
ginselen is dus geen sprake.
Aux grands maux les grands remèdes.
G. K H u Y i r
iiutti* iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiliiiiiiiiiiiiiiiniiitiiiiiiiiiiiiiiiiiiitiiiiilliiiiiiiiiiiniiiMi
Koomen niet Heiligen en Zaal'gen voor,
bij alle volken en in alle tijden,
die God tot zijn bizondre dienst verkoor,
en die zich gansch aan Hooger Leeven wijden'?
Zij vinden nergens rust, dan in de smart,
Zij zijn tevreeden onder 't felste lijden
zij voelen zich geborgen aan het hart
van den geliefden Meester, en zij dulden
ootmoedig dat men hen beschimpt en sart.
Dat zijn de gansch van heemel-Hclit vervulden.
Vóórtrekkers, gidsen naar 't beloofde Land,
die 't leeven dragen als een last van schulden.
Verlossing wachtend van des Vaders hand.
Zij blinken in des menschdoms duistre stoeien,
Nu hier, dan daar, met feilen liefde-brand.
En bnovcn 't sombere rumoer ontmoeten
de stralen van hun zeegening elkaar,
voor ons verworven door vrijwillig boeten.
Zie tot hen op, met aandacht, droeve schaar \
a/s tot het zwaayend licht der hoogc vuiiren
die u beveiligen voor doods-gcvaar
als gij in nacht moet duw de stormen siuren.
Leert dan van hen, door vijanden omringd,
God's tribii/atics dankbaar Ie verdtiuren.
En als de groote zonnen, die vmkringt
door stoet van Wachters het Heelal doorzweevcn
terwijl hun graviteit planeeten dwingt
Niet uit de voorgesclireeven baan te streeven,
Zoo houdt dier ziele-zonnen Liefde-kracht
ons veilig in den ban van 't Eeuwig Leeven.
F R V. 11F. H l K V \ N K F, D E S