Historisch Archief 1877-1940
20 Nov. '20. No. 2265
DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
Huize J. ZOMERDIJK BUSSINK
P3vilioenVondelpark,Iel.2uiii4i90en7595
Restaurant a la carte
Lunch,Aflernoon-tea, Diners en Soupers
Dagelijks muziek door het Huis-orkest
IIIIIIIIIlllltllllllllllIlllllllIHMIIIIIIIIIIIIllllllllllllllllllllllllllllllllllllMIll
SCHOUWBURGPAUZE
Het weekblad Het Leven" heeft in zijn
tooneelnummer verkorting van den duur van
tooneelvoorstellingen en afschaffing van de
pauze gepropageerd. Het bepleit het houden
van z.g. express-voorstellingen, waaronder dan
verstaan moet worden een geringe versnelling
van het speeltempo en het vervallen van de
pauze, terwijl ook precies op tijd beginnen
met de voorstelling geeischt wordt. Als ar
gument tegen de pauze over de entreactes
wordt in het geheel niet gesproken geldt dan
vooral de verveling, welke zich van het
grootste gedeelte van het publiek meester
maakt.
Het is zeer zeker van belang eens iets
uitvoeriger over de pauze in den schouwburg,
die zich in ons land volkomen heeft inge
burgerd, te spreken. Immers onder de vele
factoren, welke eene tooneelvoorstelling min
of meer beïnvloeden, nemen ook de pauze
en entreactes een zeer belangrijke plaats in.
Hieruit volgt reeds direkt, dat men, wanneer
men spreekt over afschaffing van pauze
en versnelling van tempo voor ieder stuk,
alleen om spoediger uit den schouwburg
te zijn, dan wel eenigszins lichtvaardig
over'eert zoo belangrijke quaestie heenstapt.
Wanneer we het voor en tegen van de pauze
zuiver willen bepalen, dan is het nood
zakelijk om de practische bezwaren van het
oogenblik, als b.v. het rekening houden niet
den pachter der buffetten, de ongezel
lige foyer van een of anderen schouwburg,
ter zijde te stellen. Deze bezwaren zijn
waarschijnlijk later gemakkelijk (e onder
vangen. De hoofdquaestie echter is deze:
kan de schouwburgpauzc ge.nist worden
zonder dat de voorstelling en het genieten
van looneelkunst hierdoor schade lijden?
In de eerste plaats iets over het sneller
speeltempo, waarvan in ,,Het Leven" sprake
is. Express-voorstellingen moeten ingevoerd
worden. En ziehier direkt al een groot gevaar.
Evenals ieder werk een zekeren tijd van
uitvoering vereischt, zoo vraagt ook het voor
het voetlicht brengen van een tooneelstuk
zulks. En indien weeën oordeel mogen vellen
over het opvoeren van touneelstukken in een
bepaald tijdsverloop, dan is dit zeer zeker
nu het geval. De oorlogsjaren met al de
misère van den vastgestelden sluitingstijd,
om elf uur precies, liggen ons nog goed in
het geheugen. En we behoeven ons slechts
voor den geest te roepen de van schrik ont
stelde en tot schreiens toe bewogen Julia
Cuypers op den avond, dat op den door de
wet bepaalden sluitingstijd het brandscherm
zakte in de schouwburgzaal van liet Paleis
voor Volksvlijt en op deze wijze kort en
krachtig een einde werd gemaakt aan de
opvoering van Servir" door het gezelschap
van Max Péral. En om nog een tweede
voorDE PLATTELANDSAFGEVAARDIGDE IN DE TWEEDE KAMER
Teekening voor de Amsterdammer" van George van Raemdonck
Braat's tooverlantaarn
TRIPLE SEC. COMBIER"
Importépar SCHMITZ & Co., Utrecht
iiiiiiiiiiiiliiimiiimiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiliiiiniiiiiimiiiimil
beeld te noemen: een zelfde lot trof Dr.
Royaards in dezelfde zaal bij een opvoering
van Karl Schonherr's De Duivel in de
Vrouw". Een versnelling van tempo dus,
alleen om den voorstellingsduur te bekorten,
kan niet anders dan fataal werken. Want een
verschil tusschen het bepalen van het slui
tingsuur door de wet of door een
tooneeldircctie zelf bestaat inderdaad niet. Indien
toch het publiek vooraf een bepaald uur
van afloop genoemd is, zal het zich, en
mijns inziens terecht, gedupeerd gevoelen,
wanneer deze vastgestelde tijd is overschreden.
De pauze is in onzen schouwburg reeds
gedurende langen tijd ingevoerd en wel zoo
dat niemand, zelfs niet in de oorlogsjaren, er
aan gedacht heeft, of zoo wel, in ieder geval
niet gedurfd heeft, met deze gewoonte of
sleur" te breken. En boven werd er reeds
op gewezen, dat er wel degelijk, indien men
de tooneelkunst niet slechts als amusement"
beschouwt, bezwaren tegen zijn om bij de
vertooning van onverschillig welk tooneelstuk
ook de pauze te laten vervallen. Het is
verreweg het gemakkeilikst om aan de hand
van eenige voorbeelden dit probleem nader
te bezien. De voorbeelden zullen ons doen
zien, dat zich verschillende gevallen voordoen.
Dat er tooneelstukken zijn, waarbij een
afschaffing van pauze te verkiezen is; dat
er zijn waarbij een pauze noodzakelijk is en
een derde categorie, waarbij de pauze ad
libitum kan gehouden worden.
Onder de eerste categorie tooneelstukken,
waarbij de pauze geheel en al verdwijnt, en
dus in het uiterste geval de normale
entreacte er zijn ook abnormale, welke
evenlang duren als een pauze -?plaats vindt,
zouden we kunnen rekenen stukken als Mer
cadet en, ziehier nog een beter voorbeeld,
Uitkomst.Mercadet zou zeker bij een opvoering,
zooals wij die van het vroegere gezelschap
Het Tooneel" en de tegenwoordige Kon.
Ver. het Nederlandsen Tooneel" kennen,
zonder pauze aan waarde winnen. Bij een
opvoering van Uitkomst is het niet-houden
van een pauze stellig een noodzakelijkheid.
Het spel van droom, waarmede de eerste
acte eindigt, vindt immers in het begin van
de tweede acte zijne voortzetting en de pauze
kan in dit geval niet anders dan afbreuk
doen aan de waarde van het stuk.
Van een tweede categorie tooneelstukken,
die een pauze eischen, kunnen we als voor
beelden aanhalen Goethe's Faust en Gerhart
Hauptmann's Die Versunkene Glocke. Een
pauze bij Goethe's Faust zal, denk ik, ieder
een billijken. Het bijwonen van de opvoe
ring van een dergelijk tooneelstuk vraagt
immers ook van den scrieuzen toeschouwer
eenige toewijding en uithoudingsvermogen.
Maar ook bij Die Versunkene Glocke lijkt mij een
pau/.e zeer zeker niet overbodig. Immers evenals
ieder genieten van een zekere kunst tenslotte
vermoeiend werkt en soms rust vraagt, zoo
maakt ook het tooneel hierop geen uitzon
dering. Evenmin als men drie of vier uur
voortdurend muziek kan genieten of gedu
rende een zelfden tijd onafgebroken schilde
rijen kan bekijken, evenmin kan men ge
durende een langen tijd van tooneelkunst
genieten. En van het niet meer kunnen
concentreeren van zijne gedachten na de pauze
kan toch bij een waarlijk goed tooneelstuk
moeilijk sprake zijn.
Bij deze omstandigheid echter, wanneer
een pauze inderdaad moet gehandhaafd
worden, dient echter nog even gesproken te
worden over de pauze, zooals wij die heden
ten dage kennen. In onze schouwburgen n.l.
wordt de vaststelling der pauze niet geregeld
naar den aard van het stuk, maar ze vindt
automatisch, op een zeker tijdstip, plaats.
En het is gewoonte geworden, en nu is het
BATENBURG 4 FOLME1
Don Haag ?:? Hüipispark 22.
SPECIALITEIT:
lEMOIZIIGEI OIDER GJHUHTIE-:- ?:-
-:--:?:? ?:? ?:? -:? BERGPLMTSEI 1001 IIBOEDELS
duidelijk waarom ik straks van sleur sprak,
om de pauze bij tooneelstukken met vijf be
drijven te houden na het einde van de derde
acte en bij stukken met drie en vier bedrijven
respectievelijk na de tweede en derde acte.
Tegen dit automatisch in werking stellen
van de pauze dient eens eindelijk geprotes
teerd te worden en men behoort in te zien,
dat wanneer de pauze inderdaad een factor
van beteekenis is bij de opvoering van een
stuk, men niet ongestraft kan pauzeeren
wanneer men wil of zooals men dat altijd
gewoon is. Zoo zou zeker een tooneelstuk
als het Zevende Gebod aan waarde winnen,
wanneer gepauzeerd werd na het eerste bedrijf
en hetzelfde zou het geval zijn bij Ibsen's
Kleine Eyolf.
Van de derde categorie tooneelstukken en
wel degene, welke zonder of met pauze ge
geven kunnen worden, is het niet noodig
eenige speciale stukken op te noemen. Kluchten
kunnen opgevoerd worden, indien zich geen
bezwaren voordoen van den kant der uit
voerenden, rrvet pauzeeren of niet. Hier nadert
men echter de grens van kunst" en amu
sement" en waar men in dit opzicht met de
directie Mullens en De Bree kan spreken
van een feestelijke verpoozing, daar kan een
pauze niet anders dan welkom zijn.
Naast deze beschouwingen over de pauze,
dient men nog in het oog te houden de
moeilijkheden, we ke het bedrijf zelf mee
brengt en waaraan dikwijls de lange en ver
velende entreactes te wijten zijn. Het
verkleeden en changement immers eischen soms
veel tijd, vooral bij een gezelschap, dat van
buiten komt en op een vreemd" tooneel
werkt.
Resumeerend komen we tot deze con
clusie. Een pauze dient afgeschaft te worden,
indien de aard van het tooneelstuk het ver
eischt. Maakt een tooneelstuk het houden
van een pauze noodzakelijk, dan houde men
deze pauze niet automatisch, maar op een
oogenblik overeenkomstig het karakter van
het stuk.
Men hoede zich echter voor het houden
van express-voorstellingen, want anders voor
zie ik een concurrentie van de verschillende
tooneelgezelschanpen in snelheid van opvoe
ring van een stuk. Het eene gezelschap
zal zich er op beroemen, dat het Ibsen's
Spoken kan geven in een uur en een ander
in vijf en veertig minuten! En de concur
rentie zal duren totdat de speeltijd tot nul
gereduceerd zal zijn!
E D w. K A T A N
illililiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii» MiiiiiiniiiiiiiiiniHiiiiiiiiiiiiiHiu
AAN HET PUBLIEK!
Hierdoor berichten wij, dat wij buiten onze
bekende soorten Gebroken Thee, waarvan
wij de prijzen terwille van de kwaliteit onveranderd
laten, in den handel brengen
een goede machinaal Gebroken Thee
van 16 cent per ons.
Wij waarschuwen voor het koopen van
minderwaardige, overjarige theeën, die thans algemeen
tot lage prijzen worden aangeboden.
Beslist FIJNE THEEëN ZIJN ONVERANDERD
EN ZELFS HOOGER IN PRIJS."
Weest bij het koopen van Thee thans
voorzichtiger dan ooit.
Thee is een artikel van vertrouwen.
Vraagt Uwen Winkelier
VAN NELLE'S GEBROKEN THEE (afternoon-tea)
VAN NELLE'S GEBROKEN THE£ (rood-opdruk)
VAN NELLE'S GEBROKEN THEE (zonder opdruk)
VAN NELLE'S GEBROKEN THEE (wit-opdruk)
VAN NELLE'S GEBROKEN THEE
per onspakje
35 ets.
29
25
20
16 ..
DE ERVEN DE WED. J. VAN NELLE.
NIEUWE DATA
OPENBARE VERKOOPING
van den Inboedel van de histo
rische St. OSYTH's PRIORY",
Essex, England, gelegen op een
afstand van 20 K.M. van
Colchester, 5;i K.M. van Harwich,
en 100 K.M. van Londen.
De heeren CATI.INC; & SON geven
hierbij kennis, dat zij op 3 O .Nov.,
I, 2, 3, 7, * en 9 I>ec.
publiek zullen ver!;nnpcii de belang
rijke verzameling van wijlen Mr
JOHN JOHNSON, FS.A. van St.
Osyth's Priory", door hem op zijn
talrijke reizen naar Holland en het
verdere vasteland van Europa in
de eerste helft van de vorige eeuw
bijeengebracht.
De verzameling wordt beschouwd
als de waardevolste te zijn van
die soort. Zij beval vele stukken,
van belang voor musea, in
oudhollandscli gesneden eikenhout,
ingelegde en opgelegde meubelen
van de XV! Ie en XVMIe eeuw,
Oelftscli aardewerk in blauw en
pulychroiim, prachtig Nankin
porcelein, massieve antieke
oudhoilandsche kandelaars en schotels,
tinnen kannen en bokalen, gegra
veerd glas en vele andere voor
werpen van waarde.
Verder meer dan 21 0 olieverf
schilderijen met vele mooie
oudhollandsehe purtreiten op hout,
doek en koper met de origineele
gesneden lijsten van de XV Ie,
XV'lIe en XV 1 1 Ie eeuw, en ver
schillende mooie siiperporta's en
wandbetininieringen.
( ieülusi reenU' catalogus tegen
den prijs van 2 shillings en O pence
verkrijgbaar bij de heeren Catling
(.<? Son, vendnmeesters teCambridge.
GEOPEND
ons NIEUW magazijn
Binnenweg 28 - Rotterdam
Goud - Zilver - Diamant - Horloges
IHOTELDEL'EUROPE-AMSTERDAMi
J Hotel van den eersten rang met modern comfort J
Lift Centrale verwarming *
Restaurant tegen vasten prijs en volgens de kaart ?
Hall Zalen voor partijen ?
Afternoon tea van 3 30-5.30 %
t W. HERMSEN, Dlreotaur %
*
Onderlinge Levensverzekering
VAM
= EIGEN HULP. =
's-Gravenhage, Kortenaerkade 3, Tel. Haag 2297.
Op l October 1916 zijn belangrflk verlaagde tarieven
ingevoerd, waarbij de volle winst aan de verzekerden
blijft komen. Vraagt deze tarieven en gij zult Uwe
Levensverzekering sluiten bij de O. L. v. E. H. -