Historisch Archief 1877-1940
l
27 Nov. '20. - No. 2256
DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
EEN NIEUW BOEK OVER HET
BOLSJEWISME
Dr. WILHELM MAUTNER, Der
Bolschewismus. Verlag W. Kohlhatnmer.
Berlin 1920. 368 b!z.
Het bolsjewisme heeft reeds vele pennen
in beweging gebracht, doch ik ken geen enkel
werk, waarin de theorie van deze richting
zóó volledig en zóó wetenschappelijk wordt
behandeld als in het boek van dr. Mautner.
Na eenige inleidende hoofdstukken over het
Russische volkskarakter en over de econo
mische toestanden geeft de schrijver een
uitvoerige schets van de geschiedenis der
revolutionaire beweging in Rusland. Dit
historisch overzicht acht ik het minst ge
slaagde deel van riet boek. Achtereenvolgens
beschrijft Mautner in afzonderlijke hoofd
stukken de geschiedenis van de ongeorgani
seerde stakingen, van de vakvereenigingen
en van de politieke beweging. Zoo wordt
echter gescheiden behandeld, hetgeen bijeen
behoort. In eik dezer hoofdstukken komt
b.v. de revolutie van 1905 ter sprake! Deze
wijze van behandeling geeft tot noodelooze
herhalingen aanleiding terwijl de lezer geen
inzicht krijgt in den onderlingen samenhang
der gebeurtenissen.
In het hoofdstuk over de Agrarfrage"
wordt een vernietigend oordeel over het
resultaat van de wetgeving van Stolypin
uitgesproken. De schrijver sluit zich geheel
aan bij de meening van Oganowsky. Stolypin
verwachtte bij zijn omscheppin? van het
verouderde communisme der mir" in privaat
eigendom alles va^,,de sterken" doch onder
de Russische boeren bleken niet genoeg kun
dige, wilskrachtige mannen voorhanden te
Zijn. De hervorming zou dus haar doel
de verhooging van de uiterst geringe pro
ductiviteit van den landbouw geheel gemist
hebben. Deze voorstelling van zaken is toch
we! wat al te pessimistisch. Waarom houdt
de schrijver zoo weinig rekening met het
veel gunsti.qer luidende oordeel van een be
zadigd man als Auhagen ? Een Hollander,
die 2:i jaar te midden der Russische boeren
heeft geleefd en eerst onlangs is teruggekeerd,
de heer van Waveren, verzekerde mij dat in
de streek, die hij kent, de agrarische her
vorming zeer gunstige resultaten heeft gehad.
Ongetwijfeld heeft Stolypin veel te ruw in
gegrepen en draagt 2ijn wetgeving al te zeer
een liberaal-individualistisch karakter. Doch
het communisme van de mir" met zijn peri
odieke verdeelingen van den grond was
hopeloos verouderd. Volgens mededeelingen
van den heer van Waveren is echter tijdens
den oorlog en tijdens de beide revoluties het
werk van Stol v pin geheel te niet gedaan en zijn
de boeren weer tot het oude mir-systeem
teruggekeerd.
De historische hoofdstukken vormen echter
in het werk van Dr. Mautner slechts een in
leiding tot de behandeling van de theorie
van het bolsjewisme. In dit opzicht is het
boek inderdaad een standaardwerk. De schrij
ver blijkt in de werken van Marx en Engels
even goed thuis te zijn als in de bolsjewis
tische litteratuur. Hij stelt zich o.a. tot taak
om de juistheid te onderzoeken van de be
wering van Lenin dat het bolsjewisme het
ware" onvervalschte Marxisme zou zijn. In
zijn conclusies wijkt Mautner slechts in
onderdeelen van de opvatting van Kautsky af,
doch zijn wijze van behandeling van het
probleem is veelzijdiger en meer compleet.
De rustige, objectieve toon, waarop het
onderwerp, dat zooveel hartstocht opwekt,
besproken . wordt, doet zeer aangenaam aan.
Op pag. 212 e. v. wordt de tegenstelling
tusschen jhet bolsjewisme en het werkelijke
Marxisme in enkele formules heel instructief
weergegeven. Zeer overtuigend toont Mautner
aan dat Marx de dictatuur van het prole
tariaat" nimmer in den zin van een
geweldheerschappij eener minderheid heeft opgevat.
Hetgeen Marx onder de proletarische dicta
tuur verstaat, kan slechts in den vorm eener
democratische republiek verwezenlijkt worden.
Engels heeft de Commune van 1871 als de
verwezenlijking van de dictatuur van het
proletariaat geprezen; tijdens de Commune
werd echter het algemeen kiesrecht gehand
haafd! Het denkbeeld om bij een proleta
rische revolutie het algemeen kiesrecht af te
schaffen is bij Marx en Engels nooit opge
komen. Het is dan ook niets anders dan
fantasie wanneer Lenin zijn Aziatisch despo
tisme als de verwezenlijking van het ware"
marxisme doet voorkomen. Tegenover de
bewering van Kautsky, dat Marx de term
dictatuur van het proletariaat" slechts n
maal gebezigd zou hebben, wijst Mautner
nog op enkele andere plaatsen in de werken
van Marx, waar deze uitdrukking voorkomt.
Doch overal waar Marx deze uitdrukking
gebruikt, bedoelt hij daarmee slechts ein
Zustand, der bei berwiegendem Proletariat
aus der Demokratie notwendig hervorgeht"
(Kautsky).
Ook de ontwikkeling, die de bolsjewistische
theorie na het verschijnen van Lenin's Staat
en revolutie" verder heeft doorgemaakt,
wordt door dr. Mautner aan de hand der
geschriften van Radek, Boecharin e.a. uit
voerig beschreven. Eveneens wijdt de schrijver
een interessant hoofdstuk aan het" groote
verschil in karakter, dat tusschen mannen
als Marx en Lenin bestaai.
Het kan niet ontkend worden dat het boek
hier en daar wat al te veel in bijzonderheden
afdaalt. Daardoor is het niet zoo boeiend als
b.v. dat merkwaardige boekje, dat de Rus
sische socialist Landau-Aldanov onder den
titel Lénine" bij den uitgever Povolozky
te Parijs onlangs in het licht gaf. Doch wat
volledigheid en wetenschappelijke, objectieve
wijze van behandeling betreft, is het werk
van dr. Mautner onovertroffen.
J. G. VAN D I L 1. E N
ifiiiiiiliiiifmiiiiiiiimiiiiffjiiiifmiiiimmifiiiijiiiiimifi'ffjiiiiiiiiifiiiii
TENTOONSTELLING VAN
HERALDIEK TE UTRECHT
De heer C. W. H. Verster te Driebergen
heeft het goede idee gehad een tentoonstel
ling van zijn werk in de hoofdstad van 't
Sticht te houden en daarmede het publiek
in de gelegenheid te stellen van de veelzijdig
heid van zijne heraldische meesterstukken
te kunnen genieten.
Een keur-collectie in verschillende stijlen
is thans aanwezig in een der tentoonstel
lingzalen van Gerbrands' kunsthandel, Oud
kerkhof No. 46 te Utrecht, waarvan vooral
treft, behalve de heldere schitterende kleu
ren der blazoenen, de keurig geacheveerde
\\ijze van teekenen.
De op verschillende fonds met dekverf
door goud en zilver verhoogd geteekendc
wapens, waarvan de velden prachtig egaal
gehouden zijn, doen het zeer goed tegen den
achtergrond, terwijl ook het orneeren een
groote virtuositeit verraadt.
Hij begint' zijne tentoonstelling met
exHbrissen, die bij hem veel aan heraldieke
zegels zijn ontleend ; zoo ziet men ook hot
grootzegelmodel, waarvan een ex-libris een
verkleinde reproductie is.
Een op de wijze der oude miniaturen ge
deeltelijk in goudbrons uitgevoerde soort
oorkonde van den oorsprong der wapens,
heeft als verluchting ook eene
tournooiscène.
Het baart geen verwondering, dat men hier
de blazoenen van vele bekende families aan
treft als: Coenen van 's Gravesloot, van
Burmania Rengers, van Lidth de Jende,
Bloys van Treslong, de Beaufort enz.
Ook ziet men hier de bekende door Albert
Dürer ontworpen wapens met dat van zijn
persoon, waar het smetteloos wit van de
zwanenvleugels van helmteeken een vreugde
voor het oog is ; 7.00 zijn ook de lambrequins
van een wapen, met witte kerstrozen, subliem.
Een zeer geslaagd wapen is dat van het ge
slacht van Raab van Canslein. De gekroonde
raaf stapt daar parmantig tegen den
gedamasceerden zilveren achtergrond. Hetgeen
eene buitengewone charme aan het werk
geeft, is de wüze van damasceeren, waarmede
hij zijne wapens weet te verlevendigen, een
techniek, dje de nestor en leermeester onzer
heraldici, wijlen de heer J. A. Koopmans,
hem zoozeer benijdde. Ziet vooral van het
wapen met de witte kerstrozen, cie
schoongedamasceerde bovenhe'.ft, waar d<: schitte
rende roode rozen zoo prachtig tegen uitkomen.
Het is een ware verzoeking, om niet zijn
fami. liewapen door dezen hcraidicus in kleuren te
laten conterfeiten.
W. C R o o c K r. w i T W. A /,.
Huize). ZOME1IK BOSSINK
Nieuwe Boeken van deze Week
Illltlll UU Illll Illllii
LIMBURGSCHE TYPEN
I
UU SCHJERITSLJEI'ER
Driek, die de boeren langs gin» met 'n doos,
waarin ie poetspommade en dergelijke arti
kelen borgde, was misschien wel
scharenen messenslijper van beroep, 'n feit is 't,
dat hij, voor zoover ik me herinneren kan,
leurde.
't Was 'n wondere kerel; 't echte type
landloopcr - maar ii- had 'n huis, vervallen
en vuil, lijk 'n stal, waarin ie wegkroop, als
ie 's avonds thuis gezocht vanz'n omzwerven
of bij strenge winterkou. Doch meestal was ie
op cie baan en onvermoeibaar schenen :'.'n
oude beenen. Er waren menschen, die lu:m
uit den weg gingen, ais hij hen tegenkwam,
andere maakten een praatje met hem; me!
de knechts van de brouwerij, waar k' naast
woonde, mocht ie zelfs meerijden op de kar,
wanneer ze hem ver van huis langs den weg
vonden zitten.
Restaurant a la carte
Lunch, Afternoon-tea, Diners enSoupers
Dagelijks muziek door het Huis-orkest
Kómtj ter mér op, knus, *) zeien ze dan
tegen hem en Driek was hun dankbaar, dat
hij zoo tehuis geraken kon.
Versomberd, lijk iedereen, die van de
menschen vervreemd gaat, sleet Driek z'n
dagen en in z'n oogen lag schuwheid; ze
hadden al hun kracht verloren en wanneer
je hem aankeek, dwaalden ze van je af.
Driek dongtj neet in 7.'n hoed," waar
schuwden velen voor hem en verwekten
angst bij kinderen voor den man, waarvan
ze eigenlijk geen kwaad wisten.
In de buurt, waar ie woonde, droegen ze
hem gén kwaad hart toe. Dat is gebleken
bij zijn huwelijk!..
Driek heeft het zoete gesmaakt van den
echt, al heeft, zijn geluk slechts drie dagen ge
duurd!
Op zijn tochten had ie 'n vrouw opgesnord,
'n pittig, ravenzwart wijfje met 'n tienjarig
dochtertje, en als bruidschat 'n stevige
hondekar, bespannen met 'n wakkeren hond.
Met z'n drieën kwamen ze op zekeren dag
de stad binnenrijden en in korter dan geen
tijd ging 't nieuws door de buurt:
Driek gieüt trouwe."
Net lang, genoeg om de roepen te krijgen
duurde de verloving, terwijl de aanstaande
en dochter logeerden bij de Lang mama,
houdster van een hotel, waar gasten voor
tien cent per nacht te recht konden. Je sliep
dan op 'n zolder, waar je met 'n ladder
heenkroop, die, wen alles binnen was, werd
weggenomen ter voorkoming van wanbetaling.
De buren van Driek trokken zich 't geval
aan. Er werd gebedeld en de brouwer deed
zoo'n schoonen duit in 't zakje, dat er een waar
feest kon worden georganiseerd.
Ze begonnen met z'n huis, hem en z'n
aanstaande vrouw van buiten en van binnen
op te knappen. Voor z'n ramen kwamen
propere gordijnen, de deur werd geverfd en
't huis uitgeschrobd en verfrischt. Voor Driek
werden kleeren gemaakt, .,'n zwert pak,"
als voor 'n burgemeester; voor de vrouw 'n
zijden japon.
Dat ze van binnen schoon worden, daar
zorgde de brave, ouwe deken voor: 't werd
geëischt door de buurt, met Onzen Lieven Heer
moesten ze 't ook goed maken.
.,Driek hieïit hiel wat te vertellen," wisten
ze.
Onder de schoonste vooruitzichten naderde
de gewichtige trouwdag. Met groen en bloe
men werd 't huisje versierd en op 'n kar
zonen ze ter kerke rijden.
Humor f n goedheid paren zich in de volksziel!
Met 'n hoogen op besteeg Driek z'n rijtuig
en zette zich naast 't vrouwtje, dat in haar
zijden gewaad pronkte, lijk 'n kraai, met
pauweveeren opgedirkt.
't Werd 'n ware triomftoscht voor 't jouge
paar en honderden woonden den dienst bij
in de kerk, waar 't orgel zijn majestueuze,
rijke klanken deed galmen bij 't binnenkomen
en heengaan der feestelingen. Heerlijk zal
de zon te schijnen, ze lachte haar gouden
glansen over de blije menschen en dingen,
over 't huisje, waarin dien dag voor weelde
gezorgd was. Wie ging Driek al niet de hand
drukken en stelde stiekum de feestcommissie
wat geld ter hand, om te zorgen, dat ie z'n
gastheersplichten naar den eisch kon waar
nemen!
En toen de harmonie hem tegen 't vallen
van den avond een serenade kwam brengen,
joelde en zong 't om z'n huis, alsof Driek's
huwelijk een blij volksfeest was.
Zelf was ie onrustig door het plotse ge
beuren en liep dankend onder de menschen,
niet wetend hoe hij vertolken zou wat in hem
omging. Heel laat duurde de feestvreugde
dien avond.
Maar, ach arme, z'n wittebroodswcken
duurden zoo kort. 'n Raadsel is gebleven
het waarom, maar allen wisten 't plotseling
uit Driek's eigen mond, dat ze ev va'i door
was met 't kind en de hondekar.
,,En 't bundje heel al zoe vul van mich,"
huilde Driek, en waal e gemaak zoatj leg
wast zeen, as ik met de ker de boor od kos."
Oprecht heeft ie er om gerouwd, maar al
gauw moest ie weer 't pad op en eenigen tijd
hield ie zich goed.
Zunnen trouw haaj um bekicrdj."
bc gendarmen hebben hem opgepakt latei
en na z'n gevangenschap werd ie opgestuurd
naar 'n kolonie, waar /e hem /ouden laten
werken.
*) Varken.
Mr. W. J. v a n B a l e n, een nederlander
die in een groot gedeelte van Zuid-Amerika
goed bekend is, deed bij Martinus Nijhoff
te 's Gravenhage een boek over Zuid-Amerika
het licht zien.
De schrijver begint zijn werk met een schets
van cie historische ontwikkeling der ver
schillende landen en beschrijft daarna hun
ligging, plaatselijke gesteldheid, voortbreng
selen, landbouw, handel en verkeer. Zonder
in het opeenhoopen van dorre cijfers en
gegevens te vervallen, geeft hij aan waarin
de economische kracht van ieder land ligt,
zoodat ook de koopman daarmede zijn voor
deel kan doen.
Van Marie G ij s e n verscheen een
bundel Brabantsche schetsen en novellen
onder den titel : Van Ongeweten Levens"
bij Teuling's Uitgevers Mij. te 's
Hertogenbosch..
Scheltema CMI Holkema's boekhandel te
Amsterdam geeft een nieuwen Indischen
roman van M. C. K o o y van Zeggelen
uit: Koloniaaltje.
In een omvangrijk bock geeft N c l l y
M o n t ij n de Fouw in hoofdtrekken een
beeld van de Arthur-sagen, zooals deze zich
in de 12e en 13e eeuw verspreidden over de
letterkunde van Europa. Het kon viitteraard
slechts een gebrekkig beeld zijn want het
aantal sagen, dat: zich in den loop der eeuwen
rond den eigenlijken kern ontwikkeld heeft,
is verbazingwekkend ; het bestek der uitgave
maakte een beperkte keuze noodzakelijk.
Deze sagen verschenen onder den titel
Sagen van Koning Artlinr en de Ridders der
tafelronde bij W. J. Thieme en & Cie te Zut
phen en zijn verlucht met platen, in kleuren
en in zwart en wit. van A r t h u r R a c k h a m
Bij de N. V. Uitgevers Maatschappij van
Loghem Slaterus en Visser te Arnhem zag de
eerste bundel van Carl Kwaid's Sprookjes
het licht. L. C h a b o t-S t e e n b e r g be
zorgde de vertaling uit het Deensch. Illu
straties van L o n i s M o e.
Louis Couperus' Iskander, roman van
Alexander den Grooie kwam bij Nijgh en van
Ditmar's Uitgevers-Maatschappij te Rotter
dam, in twee zware deelen, van de pers.
De Nederlandsche Uitgaven van Russische
schrijvers is vermeerderd met een werk van
l w a n T u r g e n i e f : Het onbekende Land.
S u zette van L e n n e p en Ljoeba
Dworson zorgden voor de/e, bij Eni.
Querido te Amsterdam verschenen,
Hollandsche bewerking.
In de serie Herdrukken van de Maatschappij
van Nederlandsche letterkunde, uitgave A.
Oosthoek te Utrecht, verscheen thans num
mer 2: Bissclwp David "an Koer«omiie en
zijn stad, Utrechtsch-Hollandsche jaarboeken
1481 1483, naar den eersten druk va»
Anthonius Matthaeus Analccta, 1698, door
D r. N. n. t e r H a e f f
Bij W. Versluis Uitgevers Mi; zag het licht
een Nederlandsche bewerking van : Sadhoe
Soendar Singh, de door God geroepene door
Mrs. A r t hu r Parker (London's Zende
ling genootschap Trivandiam-Zuid Indië).
De schrijfster zegt in een voorwoord : Bijna
het geheele werkje komt voort uit gesprekken
met den Sadhoe zelf, met wien wij vaak in
vriendschap hebben verkeerd en met wiens
toestemming het boek is uitgegeven. Deze
beschrijving van een trouwen dienaar van
fiiiiiiiiimiiiiiaiin in iiiiiiiin uu iiiiiiiiii IIM
HETBOEK
WEM HAAG i
VARHOND j
I1OUTBOUW
KANTOOC f BCDEölK, rlENOBKLAANÖJ
JEN MAAG - TCLINTycn.2360-2361,
UtVEBT OC/VCVLANCD IN ZEER KORTtN
TUD ALLE HOUTCONSTRUCTIE./
AL/
LANDHUIZEN
yCHOOLCEBOüWEN
JACHTHUIZEN
ZIEKENHUIZEN
INLICHTINGEN OP AANVRAAG
VANDEWEEK
F. M. DOSTOJEFSKI
BOOZe GEESTEN
Uithef Russisch ysrtaald door S. VANPRAA0
Geïllustreerd omslag van JORDAAN
2 zware deelen ongeveer 900 pagina's druks
Prijs compleet: Ingen. f950, geb f 12.50
Mr L VAN G1GCH Jr. seürijn, over
DOSTOjEFSKf in De Telegraaf:
.d-, litteratuur heeft hein al zoo
lang opKeëisf.ht; het is mis-cblen zelfs
roodn hem thans boven alle anderen
te stellen; maar hij behoort niet alleen
der letterkunde, maar ook het recht....
kennis van romanlitteratuur, van
Dostnjefslti in 't bijzonder, behoorde
examenvak te zijn Hoe vonkelt
in elke bladzijde het zuiver begrip;
hoe worden we doordrongen van het
feit, dat elke misdadiger, de groote en
de kleine, mèisch is en karakter heeft.
Uitg. van VAN HOLKEMA & WARENDORF,A'dam
iiMHiimiiiiiiiiiiniiiiiiiiiiiiiiii
den Grooten Meester, moge een aanmoediging
zijn voor alle christelijke mannen en vrouwen
van Indië.
De Nederlandsche vertaling geschiedde
onder leiding van D r. F r e d. v a n E e d e n.
H. B a kei s bezorgde een verzameling
van ook nog tot ons sprekende getuige
nissen in proza en poëzie omtrent de on
sterfelijkheid der ziel, van af de
praehistorische menschen, ip chinee7en, babyloniërs,
perzen, egyptenaren, grieken, romeinen, kel
ten, peruanen enz. tot op onzen tijd" onder
den titel Het Instinct der Onsterflijkheid. Uit
gave Mij. voor Goede en Goedkoope Lectuur.
Vijf Vlaamsclie Volksvertelsels opgeteekend
door G u i d o Gezelle zien thans voor 't
eerst in boekvorm het licht bij de uitgevers
Mij. De Sikke!" te Antwerpen en Em.
Querido te Amsterdam. M a n r i t s de
M e y e r bezorgde deze uitgave, terwijl G.
Verdicht de illustraties inaakre.
Van D r. J. A. F. O r b a a n zag bij Mar
tinus Nijhoff te 's Gravenhage het licht:
Rome onder Clemens VIII (Atdobrandini)
1502?1605, met l kaart en 25 platen. Dit
verhaal is in meer dan een opzicht ccn vervolc
op schrijvers indertijd in het Engelsen ge
schreven boek : Sixtine Rome, dat de Regeering
van Paus Sixtine V behandelt, die van 15S5
i 590 do ara droeg.
Cornelis Veth geeft in tl e Politieke
Prent in Nederland, beginnende mot de gra
vures der l Ge en 17e eeuw, een overzicht
van ile politieke prentkunst in ons land.
c schrijver meent dat deze prentkunst
ongetwijfeld een toekomst heeft, waarbij haar
verleden arm is. Zij heeft kansen die zij
vroeger te zeer miste. De journalistiek die
haar eens te hulp heeft geroepen, zal haar
niet kunnen ontberen.
Dit zeer lezenswaardige boekje verscheen,
verlucht met vele illustraties in de serie
Nederlarvdsche Kufist, een reeks artistieke
hanboeken onder redactie van Joh. Vorrink, bij
A. W. Sijthoff's Uitgevers Mij. te Leiden.
Bij P. N. van Kampen en Zoon te Amster
dam zag het derde deel van P. H. van
Moerkerken's De Gedachte der Tijden het
licht, onder den titel,, In den Lusthof Arkadië".
Deel l : ,,Het Nieuwe Jeruzalem" en deel
II: De Verwildering" kwamen beide in
tweeden druk.
In de nieuwe uitgave van de verzamelde
werken van Lodewijk van Deijssel zijn
bij Scheltema en Holkema verschenen :
Kritieken en Proza Gedichten.
Bij Teuling's uitgevers Mij. te 's
Hertogenbosch vei scheen Elmin, een roman van
leed en liefile door Herlief van M c r l e t.
Van W i 11 e m S c h u r ir: a n n ' s roman van
het groote stadsleven : De Berkelrnans zag
bii Nijgh en van Ditnuir te Rotterdam een
zesde druk het licht.
MIIIII iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiMiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiitiiiiiiiiiii 'iiiiiiiiii min mui
iiiiuiiiniMiiin
EEN NIEUW MUSEUM
MUSEUM VAN REPRODUCTIES VAN
Bt.-:i-:u>HOUWKUNST TE 'S-(jRAVTNI1 A(ih'
Op Zaterdag 30 ctober is te 's Graven
hage geopend het Museum van reproducties
van beeldhouwkunst," ondergebracht in de
zalen van de academie van beeldende kunsten.
't Is niet geheel ten onrechte wanneer we
schrikken bij de gedachte aan een verzameling
gipsafgietsels. Immers onze eigen jeugd en
het kunstonderwijs dat wij ontvingen heeft
aan dat pleisterwerk" niet al te beste her
inneringen. In de gangen van diezelfde aca
demie was altijd een enorme massa van dat
gips opgestapeld, waarvan we eigenlijk nooit
de waarde begrepen omdat men door de
vele boomen het bosch niet zag." Zoo was
't ook destijds in het museum, te Haarlem :
door de massa onderscheidde men niets.
Bovendien, noch in den Haag, noch in
Haar'em was het gehalte superieur, en 't is verklaar
baar dat een onzer zeer vooraanstaande colle
ga's jaren geleden /.eide : Men voelt de lu?t
opnieuw beeldenstormer te worden.". Bij
het vroegere kunstonderwijs was dit gips wel
?.en heel dood materiaal, en heeft veel aan ons
jeugdonderwijs bedorven. Maar als we nu in dit
nieuwe museum komen, waar veel zoo keurig
?jn overzichtelijk is gerangschikt, dan moeten
we erkennen dat het er maar op aankomt hoe
deze stof wordt behandeld, vooral omdat
deze materie ons i" beteren vorm wordt voor
gezet dan vroeger.
En wanneer we dan uit het zoo goed ge
arrangeerde Egyptische vertrekje komen en «l
het .\ssyrische, Griekschc en middeleeuwsche
werk bewonderen, dan zeg je tot je zelf:
't is toch wel heel mooi, x.oo'n verzameling.
Hier leert men geschiedenis, hier voelt men aan
den lijve, en diep in het gemoed de schoonheid
Museum van reproducties van Beeldhouwkunst; zaal I, Klassieken
van liet piachtig en groot verletten, de macht
\r ii: een. goede traditie.
Na de middeleeuwen is het heel mooie
weg. Dan waardeer en bewonder je nog de
knapheid en virtuositeit, liet meesterschap
ovtr de techniek. Maar je voelt ook het gemis
aan dien superieuren breed menschelijken
geest ; liet hoogere is er niet meer.
De bedoeling, een overzicht der ontwikke
ling te geven i.-. <ioed begrepen. De naast de
afgietsels aangebrachte afbeeldingen rn foto's
verduidelijken tic details ut samenstellingen.
Zeker is het jammer dat tusschen bijzonder
mooie afgietsels veel werk van minder goed
gehalte is, maar men /al goed doen daarbij te
bedenken du! veel als aanvulling dient der his
torie, soms uu-t opoffering var, het
aesthetisch goede.
En ongetwijtek! zullen velen met eenige
verwondering hebhen opgemerkt dal er van
on./.en tiiübijna niets is, alhans niets
ve.presevstaticfs. En in ernst zouden wij de samenstel
lers in overweging willen geven een en ander
uit de laatste drie eeuwen op te ruimen en een
kleine, maar goede verzameling werken van
Mendes da Costa, Zijl, Krop, Altorf e.a. er
bij te plaatsen. Want on/e tijd heeft belen
dingen gemaakt dan veel dat in dit museum te
zien is.
Deze verzamelinj; is voor ieder toegankelijk
i in IJIMI tiiiMiiiiniiiii'iiniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiiiiiniiiiiiiiiiiiiuiiiiiiiiiiiliiiiiiiliiiiiiiiuiiiiiiiiiiiiiiiiiiiuiiiiiiiiii
de academie kunnen sturen en ze
alf nuttige menschen in de
maatschappij terecht komen. Zorgt
dat de kunstambachten, de archi
tectuur en de monumentale
kunsten er beter zullen gediend
worden dan ooit te voren.
We vreezen dat er voorloopig
nog niet veel te verwachten is.
Want toen we op 30 O$t. den raad
van beheer zagen binnenkomen
en plaats nemen achter de groene
tafel moesten we denken aan de
kiesverecniging van Stellendijk.
En 't wil ons voorkomen dat de
heer Scheurleer, hoe sterk hij ook
moge wezen, heel wat moeite zal
hebben om met dit college iets
te bereiken.
Gaarne zullen we erkennen dat
er 2 of 'ïbruikbare krachten onder
zijn, maar 't meerendeel dezer
brave burgers zijn toch de natuur
lijke vijanden der huidige jeugd,
omdat ze stellig eenige generaties
ten achter zijn. Het geheele verloop
dezer academie heeft bewezen dat
er f rissche, jonge en vooral geestelijk
nieuwe krachten noodig zijn, menschen van
dezen tijd om de noodige veranderingte brengen.
De/e heeren zullen anno 1880 prachtfiguren
geweest zijn. Onzen tijd vraagt andere
geesteliike arbeiders. CORN. VAN DI-:I< SI.UYS
Museum van reproducties van Beeldhouwkunst; zaal l I,PMiddeIeeuwen
en ik meen n,ik wel intressant voor den
nietkunstenanr. In hoeverre dit museum voor het
kunstonderwijs gebruikt /al worden en bij de
academie behoort weten wij niet precies, De
heer C. W. Lunsingh Scheurleer, aan wiens
energiek nptrtdev, we deze inrichting te
dal'ken hebben, is tevens voorzitter van liet be
stuur der academie. Meermalen heb ik open
lijk mijne gemoedsbezwaren geuit tegen dit
Haagsche kiinstinstituut. En nu wc weten
dat de heer Scheurleer iets tot stand kan bren
gen wanneer hij liet wil, nu zouden we hem
willen vragen : geeft ons in de naaste toekomst
een behoorlijke kunstsschool. Zorg dat we onze
jongens en meisjes met een gerust hart naar
Cidsponiird Handjlsnurk
Oit merk op Uwe
rookartikelen garan
deert U kwaliteit.
VOOR ENGROS:
lAN AARNOUÏSE
DEN HAAG