Historisch Archief 1877-1940
4 Dec. '20. No. 2267
DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
Nieuwe
Engelse Litteratuur
HENRY SYDNOR HARRISON
Captivating Marv Carstairs. Constable
. 6/-.
Queed. Constable 4/6.
Angela's Business. Constable 6/?.
When l Come Back. Constable 2/6.
Het aantal hedendaagse Amerikaanse
dichters en proza-schrijvers is in die mate
legio dat er om zo te zeggen geen bijhouden
aan is, en dit ontstellende feit minder ont
stellend weliswaar voor de gewone lezer,
die immers niet alles hoeft in te zien, dan voor
de overzichtschrijver, wiens funktie nu een
maal 'n zeker algemeen grasduinen mee
brengt stemt toch min of meer tot ver
heugenis, immers, allerlei verschijnselen wij
zen er op, dat het merendeel der ongebla
seerde kinderen van 't Verre Westen het
dichten en schrijven nog steeds beschouwt
als 'n kunst. Als 'n kunst, m. a. w. als iets
dat niemand zo maar aanwaait, 't zij van
buiten of van binnen, maar waarop men zich
moet toeleggen, naarstig en noest, als men
eenmaal de overtuiging heeft het vereiste
talent te bezitten. Onze zeventiende-eeuwers
dachten er ook zo over; en de nooit op z'n
lauweren rustende Ooetne; en Multatuli, de
man van het er moet gewerkt worden, mijne
heren"; en, behalve verschillende Ameri
kanen die in de laatste jaren studies hebben
gewijd aan het letterkundig scheppingsproces,
ook de man wiens naam aan 't hoofd van dit
feuilleton staat.
Henry Sydnor Harrison is 'n Virginiër en
nog geen veertig jaar oud. Hij begon z'n
loopbaan als onderwijzer, zette toen 'n zaak
op in.... rieten meubelen, welke zaak wonder
boven wonder niet opnam, en werd daarop
journalist. In 1908 was ie hoofdredakttur
van 'n blad in Richmond, en schreef in die
tijd aktuele gedichten", tijdzangen a la
Speenhoff, iedere dag een. In verzameling
zijn deze nooit verschenen, blijkbaar nam de
schrijver zelf ze niet zo ernstig als z'n
prozaverhalen, waaraan ie veel zorg besteedde en
die hij telkens omwerkte en overschreef.
't Is dus zeer begrijpelik, dat ie ailes behalve
'n boekenplanken-vullend auteur is, en dat z'n
totale produktie niet veel meer bedraagt,
dan men hierboven vindt opgegeven.
Om met Captivating Mary Carstairs te
beginnen, dit is minder 'n roman dan wel 'n
lang verhaal-met-'n-intrige, en zou dus vol
gens de algemene opvatting op 'n lager
plan staan dan 'n gemiddelde roman. De schrij
ver echter, die dit standpunt deelt, heeft
dit zijn geesteskind zo weinig als stiefkind
behandeld, dat het, juist door z'n
onverdroten nauwgezetheid, die maar geen afscheid
van 't manuscript kon nemen, in 't zelfde
jaar verscheen, als de veel later begonnen
roman Queed.. En toen zat hem aanvankelik
z'n bescheidenheid nog in de weg, want daar
te twee boeken tegelijk te veel vond, liet ie
Captivating Mary Carsiairs verschijnen onder
'n pseudoniem.
Het is het verhaa! van 'n onder veront
schuldigende omstandigheden op touw gezette
ontvoering, van welke ontvoering niets komt,
dank zij de, onafhankelik van elkaar,
zeer welbewust op mislukking gerichte krach
ten van zowel de aanstichter van het plan als
van het uitverkoren werktuig. Dit gegeven
lijkt, aldus medegedeeld, erg raar, en is het
toch niet als men 't boek leest; maar wat,
afgezien van de alleszins gelukkige uit
werking van het gegeven, aan 't verhaal 'n
biezondere waarde verleent, is de wijze waar
op het ons 'n kijkje gunt in 't Amerikaanse
politieke leven, en de rol in 't licht stelt, die
daarin ? tot voor kort gespeeld werd
door de saloon, het jeneverpaleis. Leest men
Caplivaiing Mary Carstairs, dan maakt men
kennis met de voedingsbodem, waaruit de
bekende droogleggingsbeweging ontstaan moest.
Wat was de saloon? 'n Bezadigd business
paper, The Northwestern Miller, gaf niet
lang geleden het antwoord. Het was niet alleen
'n gelegenheid, waar het individu tot Bacchus
naderde, en zich tot meerdere eer van Bacchus
ruineerde; het was het hoofdkwartier van
wetsontduikers en overheidsbedriegers, ja van
allerlei misdadig gespuis, hooggeplaatst en
laag. Het was de plaats waar ieder die wat
op z'n kerfstok had, met open armen werd
ontvangen en zeker was van hulp en steun ;
waar van alles dat niet deugde, werd beraamd
en bekonkeld, en waar men aan politiek deed
ten einde zooveel mogelik linke jongens"
en derzelver maten in de regeringslichamen te
krijgen. Want bij 'n dergelijke samenstelling
der regeringslichamen liep het gespuis niet
alleen het minste gevaar, maar zag het ook
nog kans ettelike kluiven van de toonbank
hetzij te grissen, hetzij te verdonkeremanen.
De saloons en hun aanhang ontwikkelden zich
tot 'n roofsysteem waar geen wet tegenop kon.
In tal van plaatsen was de saloonkeeper
zo machtig dat eventuele tegenstanders hun
leven niet zeker waren.
In Mary Carstairs, evenwel, rekent de
gewetenloze waard Ryan, buiten de waard",
of liever buiten de schranderheid en.... de
vuisten van Peter Maginnis, die om zo te
zeggen in 'n miniatuur-arena de eeuwig
dankbare rol speelt van 'n naneef van Ursus,
de geweldige stierendwinger uit Quo Vadis....
Met deze illustratie heb ik, naar ik hoop,
meteen duidelik gemaakt, waarom dit boek
geen roman is. 't Verhaal is er de hoofdzaak,
en de personen- en milieu-schildering is er
aan ondergeschikt. In Angela's Business is
de verhouding omgekeerd ; het is rijp werk
van 'n tot wasdom gekomen kunstenaar.
Queed staat in 't midden ; vandaar dan ook
waarschijnlik 't grote succes dat deze roman
had aan beide zijden van de Atlantise
Oceaan. De uitstekende stijl, de rake ty
pering, de humor, deden hun uitwerking bij
de ene klasse van lezers ; 'n andere klasse
was gevoelig voor verschillende romantiese
ingrediënten, die men in de toebereiding van
moderne boeken weinig meer aanwendt, als
daar zijn 'n opgegroeid vondeling en diens
slechte vader, 'n edelaardig minnaar die zich
door 'n slaphartig mededinger in 'n vals
daglicht laat stellen, en dergelijke, 'n Derde
soort eindeiik werd gepakt door 't lokale
patriotisme" van de Virginiër, de
Zuideiike, de sympathiek? pleitbezorger van de
nog overgebleven veteranen van 't leger der
Geconfedereerden.
Ik geef de voorkeur aan Ati!>da's Business,
Mooi en evenredig van opzet heeft het 'n
aantal uitnemend getekende er. uitstekend
gegroepeerde karakters. Dat niet alleen,
maar 't is 'n boek, dat de lezer tot denken
noopt, en tot 'n gestadig toetsen van eigen
levenservaring aan die van deze Amerikaan
se schrijver. Het is Harrison's bijdrage tot
de litteratuur die zich bezighoudt met de
IIIIIIIIIIIIIMIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIII1IIIII1IIIIIIIIIIIIIIIIMIIIII1IIIIIIIIIIIIII11I
IDAIVW KNHAAfij
[rAl/wA WARMOND!
HOUTBOUW.
[KANTOOfl FQEDEPIK nCNOQHUAANÖ5J
JEN tlAAO - TCUNUcn.25ÖQ-25ÖL
LCVECT DE/VEPLANCD INZEEft KORTEN
TUD AUC HOUTCON./TRUCTIEy
AL/1
LANDHUIZEN «
SCHOOLGEBOUWEN
JACHTHUIZEN
ZIEKENHUIZEN
INLICHTINGEN OPAANVPAAC
Huize i. ZOMEH BOSSINK
HET SLECHTE JAAR!
Teekening voor de Amsterdammer" van George van Raemdonck
tiiiiiiiiiiiiimiiiiiiiitiiiimiiiiiHt
N. V. HET HOLLANDSCH TOONEEL :
't Recht tot staken, door E r n e s t
Hutchinson.
Het is een ondoorgrondelijke wet, dat
levenservaringen kilometers diep moeten
be.zinken eer zich daarvan de ontroering omzet
in kunst, en een auteur die aan de dingen van
den dag vorm tracht te geven, is in ongunstiger
conditie dan hij die uit zijn halfvergane her
innering put. In het eerste geval vindt de
fantasie een vrijwel geordende wereld, welke
zij panklaar" zou de poelier het noemen,
overneemt, in het tweede moet zij de geheim
zinnige sintels aanblazen tot een nieuw vuur. En
het schijnt nu juist deze inspanning, deze ietwat
bovenmenschelijke concentratie van het
geheele kunstenaarswezen op het chaotisch
herinneringsbeeld te zijn, welke bij het schep
pingsproces bevruchtend werkt, en aan het
geval" een eigen ziel verleent, waardoor
het zich van het gemengd bericht onderscheidt.
Een der weinigen, die het in onzen, met
dramatische stof overvulden tijd, bestonden
onvervaard toe te tasten, is de Engelsche
tooneelschrijver Hutchinson, en hij bleek
daarbij de zelfbeheersching te bezitten zich
boven de partijen te stellen, zonder het
recht tot staken, voor de eene of voor de
anderen te bevestigen of te ontkennen.
In hoever een dergelijke, gewilde objec
tiviteit een drama ten goede komt, in hoe
ver zij aan het kunstwerk zijn natuurlijke
warmte onthoudt, zou ik naar dit voorbeeld
niet willen beslissen. Waar het hier een actueel
geval geldt, dat te goeder trouw in het
dagelijksch leven aan zooveel vooze tendenzen
voedsel geeft, daar zou een pleidooi voor een
tot op zekere hoogte meer persoonlijke, diepet
doortastende en bewogen visie, licht tot
overdreven gevolgtrekkingen kunnen leiden.
-Met onverstoorbare neutraliteit dan heeft
de Engelschman zijn knoop gelegd. De
spoorweg-arbeiders te Valleyhead, een district
dat maar n verbindingslijn bezit, zijn
om een loons-verschil tot staking overgegaan
en de burgerij helpt zichzelf met, door de
jongelui van den omtrek bestuurde iorries
en auto's, ten einde niet van het noodigste
verstoken te geraken. De jonge dokter Ene
Miller, zoon van den oudsten medicus, die
van deze hulpbrigade deel uitmaakt vindt
daarbij den dood, tengevolge van een
staaldraad, door kwaadwillige handen gespannen
over den rijweg.
De bitter gegriefde medici, onder wie in
de eerste plaats ^de chirurg 'i Wrigley, Eric's
beste vriend en oorlogskameraad, grijpen
thans ook hunnerzijds naar het'uiterste middel.
Zij zullen zoo lang de spoorwegstaking duurt
geen medische hulp verleenen aan de arbeiders
en hun gezinnen. En het conflict vraagt dan,
zooals te verwachten was, de consequentie
van'dit besluit : de vrouw van
Ben Ormerod, den heilig over
tuigden belhamel der arbeiders
partij, ligt in een zware beval
ling en zal moeten sterven
wanneer niet snel chirurgisch
ingegrepen wordt. De oude
dokter Miller, Eric's vaoer, is
zonder aarzelen naar het ziek
bed dat hem riep, gegaan,
maar de jonge Wrigley, de
eenige chirurg die in de buurt
en voor deze taak berekend is,
heet nergens te vinden. Hij is
de meest verbitterde en liet
kost hem, wanneer hij eindelijk,
nog op tijd, de arbeiderswoning;
binnentreedt, een oogenblik
van fellen'strijd eer hij aan de
vrouw van Ben Ormerod, die
met zijn makker? door een
helsch verzinsel het jonge leven
van zijn vriend vernielde,
kwaad met goed vergelden kan.
Komt een dokter ooit in
deze soort strijd? Ik geloof het
niet. Dat de artsen in deze
moderne tijden ook wel eens
door een staking, welke voor
drievierde slechts een schijn
beweging kan zijn, te kennen
willen geven : al zijn we er
voor", wij blijven toch ook
menschen", laat zich hooren.
Hoe weinig eerlijk humanisme
er in de volkslenzen schuilt
teekent zich misschien nergens
zoo duidelijk af als in de ver
houding tusschen den
werkgevenden patiënt en den
fondsdokter, welke dag en nacht
en bij voorkeur 's Zondags
klaar moet staan om diens
verouderde kwalen op te knap
pen. Doch in deze verhouding
zelf overweegt iets dat buiten
het begrip van beide partijen
omgaat, namelijk de medische
impuls. Niet terwille van de
romantiek, die hem tot de
trappenklimmende
menschlievendheid in persoon promo
veerde gaat een dokter waar hij
Restaurant a la carte
Lunch, Afternoon-tea, Diners anSoupers
Dagelijks muziek door het HuU-orkest
vrouwebeweging, met de hedendaagse sekse
oorlog .
't !s geen boek van 'n uJfra, daarvoor heeft
Harrison te veel humor, 't Is geen boek met
'n in zes woorden uitgesproken these, daarvoor
is de schrijver te veel kunstenaar. Hij treedt
niet op als pleitbezorger van 'n verdrukte
(en betere) helft dan het mensdom, hij gaat
zich niet te buiten aan swecping generalisations.
Verschillende algemene waarheden die men
met 'n beetje goeie wil uit z'n boek kan op
diepen, zijn reeds eerder tot uiting gebracht.
B. v. door Wordsworth toen hij ten opzichte
van Milton opmerkte: dat de edelste naturen
zich vrijwillig bukken ondev de last der ne
derigste taken...
.Er zijn twee heldinnen in deze roman, of lie
ver er is n
heldin-in-de-eigenlike-zin-deswoords benevens een ten voeten uitgetekende
pseudo-heldin. Om het nu 'n niet-lezer
onmogelik te maken over 't bewuste boek te
redeneren met het air van iemand die er alles
van weet, noem ik hier geen namen. Maar
de heldin is 'n feministe, en de
pseudoheldin a dear old-jashioned girl.... Zo een
die later d'r man gelukkig zal maken, 't
zonnetje in huis. Die zich niet met de vrouwe
beweging kan inlaten, omdat mama d'r zo
nodig heeft. Die 'r vader de zorgen wegstreelt
van 't gerimpelde voorhoofd. Die, rijk in
't bezit van een vrouwehart, d'r
jongemeisjes-aantrekkelikheid, d'r vrouwelike takt
en hulpvaardigheid en aangeboren
schoonheidszin enz. aan 'n mondjesmaat
geestesontwikkeling, 'n krap toegemeten beetje
onderwijs, meer dan genoeg heeft Trou
wens, 't lieve kind heeft broers, die moeten
lezen-en-vooruitkomen, en offert zich dus
feiteiik op voor die broers....
Alles oppervlakkig gebazcl. Als er wat
degeliks in de meid zat, zou zich dat open
baren. In onzen tijd is 't onzin te jammeren
over de velen die zich zo graag zouden ont
wikkelen, rnaar zich door 'n rotsharde maat
schappij en 'n ijzeren konventie de pas zien
afgesneden. Zijn er geen boeken? Vindt water,
op z'n tocht naar zee, niet duizend en duizen
den wegen?.
Ga je mee naar 'n lezing?" vraagt de heldin
aan de pseudo-heldin op 'n minstens even
gedenkwaardige dag als toen burgemeester
Dikkerdak konfereerde met z'n ega.
Naar 'n lezing? Ik dacht, dat je naar
'n partijtje ging !"
Nee, 'n lezing, 'n heel mooie."
Och, daarvoor ben ik'immers lang niet
ontwikkeld genoeg!"....
Dit is geen gewone lezing. It's a talk, a
personal talk to women by a woman, and a
wonderfti! one. Dr. Jane Rainey. Je hebt
natuurlijk wel 'ns van 'r gehoord."
En waarover zal ze 't hebben?"
Over 't onderwerp dat iedere vrouw 't
naast aan 't hart ligt. En zij weet er meer
van dan wie ook ! jane Raining is a
practising physician, a fine human being, the
mother óf four children herself...."
En waarover spreekt ze dan?"
,,0ver huwelik en moederschap."
De pseudo-heldin kleurt lichtelik. En zal
maar niet meegaan...."
Niet?! Ik dacht, dat het onderwerp
je wel zou trekken...."
Mij?! Gunst nee...."
Dit belet 'r niet a! 'r best te doen om deze
of gene aan de haak te slaan". Een
bijnaslachtoffer doorziet 'r nog net bijtijds, maar
St. Nicolaas: Ga jij maar alleen Piet!
heeft amper kans om z'n hoofd uit de strik
te halen. En bij 'r thuis is het smoezelig en
ongezellig, is de Franse slag hoog in ere,
stapelt zich het stof op, niet alleen in de
hoeken, accumuleren zich de eindjes sigaar
in 'r vaders asbakje tot in 't oneindige....
* *
*
Gedurende de oorlog reed Harrison met
'n ambulance voor 't Amerikaanse Rode
Kruis. In z'n When I Come Back heeft ie
'n aantal indrukken verwerkt en gegroepeerd
om 'n oud vriend van 'm, die vlak voor de
wapenstilstand sneuvelde. Meer dan vroeger,
dunkt me, ziet men tegenwoordig in de
litteratuur twee geheel tegenstrijdige stro
mingen : aan de ene kant 'n zwelgen in
frazen ; aan de andere 'n zodanige afkeer van
mooi-doen, dat zelfs het meest grootse en
heldhaftige zo klein en alledaags en
huishoudelik" mogelik wordt voorgesteld. Deze
laatste geesteshouding, die meer is dan 'n
pose, vond men tijdens de afgelopen oorlog
voornamelik bij de mannen en vrouwen, die
de harde en wrede werkelikheid elke dag van
aangezicht tot aangezicht zagen. Retoriek
bestond niet voor hen. Waar de granaten
springen is los kruit in de vorm van vuur
werk niet op z'n plaats. En in weinig boeken
is die afwezigheid van de fraze beter tot
uitdrukking gekomen beter, d. i. zonder
toevlucht tot ironie en sarcasme dan in
de groots-ecnvoudige bladzijden van Wclin
l Come Back. WILLE M v A N Du o p. N
jiiiiiiifirffifiiiiiiiifimfiiifiiiifiifiiiifiiiifmiiiimiiiiifiiii
Inkeer
De mensen, gebannen in onwetendheid,
Voelt zich bij 's levens tegenheên geslagen,
En jammert, dat de last, hem opgeleid,
Te zwaar is voor zijn krachten om te dragen.
Edoch - allengskens aan verstomt zijn klagen,
Daar meer en meer het duister om hem splijt,
Een schemerschijn van 't Licht voor hem
gaat dagen,
En van verblindings boei hij zich bevrijdt,
Erkennend dan, zoo leed als vreugd, als
zegen,
Daar zij noodwendig zijn voor zijnen groei,
Gelijk de plant naast zonneschijn ook regen
Behoeft voor haren eindelijken bloei.
En bij dier kennis licht gaat hij verheugd
Zijn vcrdren weg, omzettend leed in vreugd.
geroepen wordt, maar omdat hij tot het lijdend
object getrokken wordt door als het ware
de tradities van zijn ras, en hij zal niet aar
zelen, wanneer de nood dringt en de solida
riteit de persoonlijkheid tot misdadiger zou
maken, om hulp te verleenen desverlangd
aan zijn meest gehaten vijand; te minder
waar hij, bij de eenige overweging: tot
waar gaat mijn macht?" in het voorwerp
zijner belangstelling op dat oogenblik
ter
Teekening voor ,,De Amsterdammer" van Annie Spier.
LOL' IS DE VRIES alfcOr. M ILLER.
nanwernood een mensen, en stellig niet een
mensen met een naam en een geschiedenis
ziet. Tusschen het mysterie van leven en dood
staat de arts, zoolang hij nog n draad
in zijn hand voelt, met de natuur alleen, en
zoo devoot, dat niets dan zijn arme, om
kracht biddende kunst" hem vervult. Op
dit instinct vertrouwt de inenschheid, ver
trouwen ook wij, die het spel-van-den-dag van
Ernest Hntchinson aanzien; het komt niet
in ons op dat Dr. Wrigley het
beste in zichzelf zal beschamen
door Rose Ormerod te laten
sterven, om welke overweging
ook. En het klinkt als een
valsche noot in de muziek van
het leven, wanneer de weduwe
van den vermoorden Eric Mil
ler met haar liefste stem den
vriend op zijn"gemoed meent
te moeten werken, om den
arts te overreden tot wat hij,
naar onze vaste overtuiging,
vanzelf, als een dier dat op
den reuk der ziekenkamer af
gaat, zal doen. Evenwel, men
moet in het exposévan een
tooneelstuk wat willen aan
vaarden, en wanneer wij ons
met dit conflict, dat geen con
flict is, hebben verzoend, dan
blijkt het spel de belangstelling
waard als een sterk speelstuk,
dat leven en ontroering uit
de vertolkers haalt. De opzet,
tot en met het derde bedrijf,
met zijn knap incengezettc
vergadering, waar aan het be
trekkelijk gelijk van eiken
spreker recht wordt gedaan,
peilt niet dieper dan de gemid
delde lezer van een gematigd
blad, doch belicht op dit ge
makkelijk toegankelijk en door
het publiek der bovenrangen
dan ook terstond betreden
terrein zijden en keerzijden
der actueele geschillen op be
schaafde, hier en daar span
nende wijze. En een aandoen
lijk, door het samenspel tot zijn
recht gebracht tooneel vormde
zich om de tijding, in het
brandpunt der conferentie, dat
Ben Ormerod's vrouw thans
dringend hulp behoefde. Waar
op de oude dokter, met zijn
dof geweende oogen, uit zijn
diepen stoel oprees en, zonder
een woord, als een paard in
het gareel, de gelederen der
medische stakers verliet, en
volgde. Het viejde bedrijf
stelt daarna nog teleur, behalve door het te
zwak conflict, door een vertoon van realisti
sche bijkomstigheden, kommen en compressen,
die meer afleiden dan dat ze tot de stemming
zouden bijdragen, en door een verwaterde
Dickens' sentimentaliteit, waarvan de
Engelschcn het geheim bezitten. Wat ik intusschen
van een in zijn soort zoo verdienstelijk werk
als dit Recht tot staken" hoop en verwacht,
is dat de schare, die de aandoeningen, waaraan
zij vooralsnog behoefte heeft, in de bioscoop
zoekt, hier haar gading zal vinden in ver
edelden vorm, om allengs tot de ontdekking
te komen dat toch alleen de schouwburg
het compleet levend beeld kan bieden van de
gevoelens die zij najaagt en bewondert.
In den besten zin is dit werk een volksstuk
en de vlotte, degelijke vertooning maakt
het voor alle rangen en gezindheden gelijke
lijk boeiend.
Louis de Vries, in de rol van den ouden
dokter, is de bijna zwijgende
middelpuntfiguur, die, schoon hij niets bijzonders doet,
onafgebroken de aandacht vasthoudt, en
ontroert met onnaspeurbare middelen. Na
de luidruchtige, nochtans aangrijpende
vadersmart van La Rochc in Zaken zijn Zaken"
trof dit stille leed van een vader op geheel
andere, doch niet minder wrcede wijze. Het
weer-binnenkomen van De Vries, nadat hij
het ongeluk dat hem van zijn eenigen zoon
beroofde, vernomen heeft, het was als n
brok stomme smart, die voortbewoog. En
deze smartelijkheid verlaat hem, schoon de
oude dokter niet bij de pakken neerzit,
gewoon" zijn weg gaat, geen oogenblik
meer. Zóó sterk stond de atmosfeer van
berooidheid om den kunstenaar, dat ook wij
niets vergaten. En dat maakte, dat hij in
III heen kon gaan, zijn roeping getrouw,
zonder eenig vertoon, noch van leed, noch
van zelfoverwinning, terwijl wij toch wisten
dat dit voor den ouden man een kruisgang
was. In het stille spel.... zeigt sich der
Meister.
Het gezelschap van den Hollandschen
Schouwburg is versterkt, de leden van het
Hofstadtoonee! brachten een versneld tempo
mee, waaraan men verstandig doet de oudere
conventies aan te passen. Chrispijn Jr. gaf
aan zijn rol (Dr. Wrigley) een jonge, opbrui
sende verbetenheid, die de figuur ten goede
kwam, en vond een slotgebaar, als een
gesmoorden vloek.
In het samenspel muntte aanvankelijk
uit Dirk Verbeek (de partij-propagandist)
intelligent spel, dat zich op het laatst wat
uit het evenwicht werkte, en bevredigde,
alhoewel er van de rol een indrukwekkender
figuur te maken zou zijn, Erfmann als Ben
Ormerod. Terwijl zijn vrouw, met haar
armelijk zwak lachje, als Rose, ons hart won.
TOP NAEFF