Historisch Archief 1877-1940
1
DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
18 Dec. '20. No. 2269
i
l
i
-:?-/*'
=£* -'
De Koersdaling van Aandeelen in
Industrieële, Cultuur- en Scheep
vaart-Ondernemingen
Na de geweldige hausse-beweging, die de'
markt voor de aandeelen in bovengenoemde
ondernemingen onder den invloed van de
inderdaad reusachtige oorlogswinsten tot
nog enkele ? maanden geleden doorgemaakt
heeft, is in de laatste weken eene reactie in
getreden, die in versneld tempo het grootste
gedeelte van (en in enkele gevallen zelfs meer
dan dat) der koerswinst heeft doen verloren
gaan. Van welken omvang deze reactie geweest
is, kan blijken uit eene vergelijking van de
hoogste in 1920 bereikte koersen met die van
heden (13 December) voor enkele der toon
aangevende aandeelensoorten.
Hoogste koert 13 Dec
in 1920 1920
Holl. Draad-en Kabelfabr. 406 165',
Insuiinde Olie 270 . 86
Jurgens 273 200
Ned. Kabelfabr. . 444 237}
Ned. Scheepbouwmij. 152 94
Philips Gloeilampen 1025 554
Stokvis & Zn. 656 574
Compania 342 173
Cult. Mij. der Vorstenlanden
gew. aand. 450 197
Transoceana 126 70
Suiker Cultuur Mij. 568 244
Handelsver. Amsterdam 1003 466
Int. Cred. en Handelsver.
Rotterdam 380 195
Javasche Cultuunnij. 825 382
Linde Teves ' 205 129
Moluksche Handelsvenn. 209 110
Nierop en Co's Handelsmij. 205 102
Sindanglaoet 940 498
Tels en Co's Handelsmij. 166 75
Uecons. Olie 366 210
Koninkl. Olie 1014 560
Amsterdam Rubber 280 135
Amst. Tapanoeli 195 100
Koloniale Rubber 154 /5
Nederl. Rubber 150 75
Serbadjadi 507 210
Holland Amerika lijn 530 255
Holl. Stoombootinij. 270 120
Java-China -Japan 375 18(1
Kon. Holl. Lloyd 206 H)IU
Kon. Ned. Stoombootmij. 250 132
Kon. Faketvaart. 265 150
Ned. Scheepvaart-Unic .''«12 160
Deli?Batavia 03f> 420
Deli?Cultuur 290 260
Deli Maatschappij 580 450
Krapoh ' 150 50
Medan 348 270
Rotterdam?Deli 360 238
Senembah 684 565
Alg. Ned.Ind. Thee. cultuur 113 46
Koloniale Bank 399 184
Ned. Ind. Handelsbank 370 192
Ned. Handelsmij. 282 171
Uit bovenstaand staatje blijkt, dat een
aantal dezer aandeelen gedaald zijn tot minder
dan de helft van het niveau, waarop zij
enkele maanden geleden genoteerd waren.
Twee vragen doen zich daarbij voor. De eerste
is, waaraan is deze daling toe te schrijven en
de tweede is zij,-althans in dezen omvang,
gemotiveerd?
De eerste vraag is betrekkelijk gemakkelijk
te beantwoorden. Evenals vóór en tot ruim
een jaar na den oorlog de vraag der oorlog
voerende partijen naar allerhande grond
stoffen en fabrikaten, den prijs daarvan enorm
deed stijgen en de handelaren daarin?en
fabrikanten daarvan in evenredigheid groote
winsten konden maken, doet de thans inge
treden teruggaande conjunctuur voor de voor
naamste stapelproducten verwachten, dat
de periode van groote zal plaats maken voor
eene van afnemende winsten, zoo niet van
verliezen. Dit veroorzaakt natuurlijk een sterk
aanbod voor daze fondsen en het publiek,
dat tijdens de hausse-periode, ondanks her
haalde waarschuwingen van bevoegde zijde,
er maar op los kocht, alsof er aan de gouden
dagen van Aranjuez nooit een einde zoude
komen, is thans geneigd tot een ander uiterste
over te slaan. Ik behoef in dit verband er
slechts aan te herinneren, hoe de directié'n van
verschillende maatschappijen (o.a. die der
groote stoom vaartmaatschappijen) in hare
verslagen en in jaarvergaderingen meermalen
op de donkere wolken aan den horizont wezen,
maar door het al te koopgrage publiek voor
zwartkijkers uitgekreten,soms zelfs van minder
edele bedoelingen verdacht werden.
Daarbij komt, dat door de uitbreiding die
de markt voor deze waarden tijdens de hausse
periode verkregen heeft, tal van elementen
zich voor deze waarden geïnteresseerd hebben,
die zich gemakkelijk laten beïnvloeden door
gunstige, zoowel als ongunstige geruchten.
En men denke daarbij niet enkel aan specu
lanten met geleend geld, hoe gevaarlijk die
ook voor zich zelf en voor de markt zijn. Maar
ook de groote schare van zoogenaamde specu
latieve beleggers, zelfs als zij hunne stukken
met eigen geld betaald hebben, zijn maar al
te geneigd om hemelhoog te juichen en
ten diepste bedroefd te zijn. Bovendien zijn
er in de laatste weken ten aanzien van enkele
maatschappijen, als Trans-Oceana,
TransAtlantische Handelsvereniging en Insuiinde,
ROODE IHVillD-PORTWIJH
de beste Douroport f 2.50 per flescfp
WIJNHANOEL DE BARBANSON 51 Amstel
l ??IIMlttllllll
feiten bekend geworden, die er niet toe
bijdragen het vertrouwen in het juiste in
zicht van de leiders dezer ondernemingen te
versterken. Vooral heeft het onaangenaam
getroffen, dat in enkele gevallen nog slechts
kort geleden aandeelen-emissiën hebben
plaats gehad, waarbij in de prospectussen de
toestand rooskleurig werd voorgesteld en
thans blijkt, dat groote verliezen geleden zijn.
Uit eenige door mij ontvangen brieven blijkt,
dat ten dien aanzien groote verbittering be
staat. Niettemin acht ik het minder juist aan
dat verklaarbare gevoel thans uiting te geven,
tenzij de schrijvers hunne beschuldigingen
met hunnen naam willen dekken.
Is het bovenstaande voldoende om de
plaats gevonden reactie te verklaren, de
tweede vraag, of zij, althans in dezen omvang.
gewettigd is, valt moeielijker te beantwoorden.
Voor zooverre de reactie gegrond is op de
teruggaande conjunctuur in de
productenmarkt, moet gevreesd worden, dat het einde
daarvan nog lang niet bereikt is. Want alhoe
wel de voornaamste stapelproducten als
graan, katoen, suiker enz. reeds belangrijk
gedaald zijn, toch staan zij nog altijd boven
de anti-oorlogprijzen. Zoo is de
oogenblikkelijke prijs van tarwe te Chicago, de
hoofdmarkt van dit product, 160 d.i. twee a drie
maal het gemiddelde van de laatste 30 jaren,
toen hij varieerde van 50 tot 120 en slechts
eenmaal, tijdens de Letter-corner in 1898, tot
180 gestegen was. Daar tegenover staat echter
voor verre van het meerendeel der
Nederlandsche ondernemingen, meer bepaaldelijk
voor de cultutir-ondernemingen en
stoomvaart-maatschappijen, een gunstige factor op
de beteekenis waarvan in deze dagen van de
pressie de aandacht wel mag gevestigd wor
den. Zij toch hebben van de groote winsten
in de oorlogsjaren, meer dan vele aandeel
houders lief was, gebruik gemaakt om zeer
ruime bedragen te reserveeren en hare
financieele positie te versterken. En nu mogen
de dalende producten-prijzen en vrachten de
verwachtting op hooge dividenden in de
naaste toekomst niet hoog gespannen doen
zijn, het mag menschelijkerwijze als zeker
worden aangenomen, dat er geen vrees voor
moeielijkheden behoeft te bestaan. En wanneer
na eenlgen tijd het wereldverkeer zich weder
aan de veranderde omstandigheden aange
past heeft, zijn zij door hare krachtiger
financieele positie beter dan ooit te voren in
staat een leidende rol in dat verkeer te blij
ven innemen en, zooal geene reiizenwinsten,
dan toch bevredigende resultaten te behalen.
Ernstig als de toestand is, bestaat er daar
om m.i. geene gegronde aanleiding om zich
zenuwachtig te maken over de toekomst der
goed gefundeerde ondernemingen - en dal
zijn gelukkig de meeste , al zal men zich
allicht in de eerste jaren met lagere dividen
den moeten tevreden stellen,
Het meest ernstige van de situatie is ge
legen in de hoog opgedreven loon-eischen.
Maar ook ten dien aanzien mag men verwach
ten, dat, wanneer de lagere producten-prij
zen tot eene algemeene verlaging van den
levensstandaard zullen leiden, ook dezeeischen
gematigd zullen worden. Het moge misschien
niet zonder strijd en wrijving komen, maar,
indien alles naar de laagte gaat, zullen de
loonen alleen niet hooger kunnen blijven.
D. S A N T i i. ii A N o
Het meest essentieele bij de aanschaffing
van een VRACHTWAGEN is het
SERV1CE-SYSTEM".
Indien Uw leverancier daar niet volledig
aan kan voldoen, kan de aanschaffing
van een vrachtwagen oorzaak zijn van
verlies aan tijd en daardoor van veel geld.
Vraagt inlichtingen omtrent ons
Service-Symtem".
FirmaGebr.NEFKENS,
Filiaal Amsterdam
26 JAC. OBRECHTSTRAAT
Tel Z. 2507 Z. 9045.
jüe Para d ij s-Mythe
' In uw weekblad is een debat ontsta.ui over
het paradijs-verhaal en de juistheid der
jaartellingen.
Kunnen beide* inzenders niet dwalen?
Naar mijne opvatting is het hoek Genesis
opgeschreven door een Oostersch dichter, wie
weet hoelang eerst nadat het door mondelinge
overlevering was bewaard gebleven.
K.an nu niet, naar de gewoonte van het
Oosten, het geheele Paradijs-verhaal een sym
bolische sproke, een leerdicht met een sterk
king /.ijn, dat door het westen, hetwelk maar
al te /.eer geneigd is, concreet te denken en
concreet voor te stellen, concreet is opgevat
als een werkelijk voorgevallen gebeurtenis.
terwijl het slechts een zinrijk verhaal is, door
de volksziel geuit.
De zin van het Paradijsverhaal zou dan
zijn : Tracht niet naar de oorzaak der dingen
te vorschen. Wie door wetenschap (boom der
kennis) meent het geheim van God te kunnen
doorgronden, wordt onverbiddellijk den tuin
van het geluk (het Paradijs) uitgedreven. En
voortaan zal arbeid als een vloek op hem
rusten, fen einde aan al de begeerten te vol
doen, die in den mensen, die weten gaat,
die den droom der fataliteit verwerpt, op»
komen.
Op deze wijze verklaard, blijft de Paradijs
mythe eeuwig waar onverschillig of zij
wel of niet overeenstemt met historische,
geographische of andere concrete, wetenschap
pelijke waarheid.
Christus heeft, juist als de dichter(s) van
Genesis ook herhaaldelijk in gelijkenissen
gesproken. Voor mij is deze teekenènde
oostersche wijze om te onderrichten, te boeien
en te stichten een der bewijzen, die mij
vast doen gelooven aan den historischen
Christus en aan een Christus van Joodschen
bloede.
Het Paradijs-verhaal, het verhaal van den
verloren zoon, van den zaaier, die uitging om
te zaaien, zij zijn naar mijn meening intuïtieve
ingevingen van dezelfde volks-psyche. En
waarschijnlijk is ook het boek Job niets
anders dan een moraliteit", een zedeles in
dichterlijk gewaad.
Job heeft evenmin concreet geleefd als de
verloren zoon of de zaaier. Maar als verper
soonlijking van den deemoed, van het zoo ken
merkend oostersche fatalisme, de volkomen
onderwerping aan recht en onrecht, van de
meening, dat wij niet kunnen richten met
menschelijk verstand, leeft de gefantaiseerde
Job zijn eeuwig leven van intuïtief uit de
volksziel door een dichter heen geschapen
abstractie.
B'L KNAR l) C'.\N M; K
itini mi UIIIIMIII illlllllllliiiMtt i ni iiiiiiiin
l DA hOY W MAAG l
[rAIAJA VARHONP;
HOUTBOUW
IHANTOOG FBEDCBIK nENDÖMAANÖE)
N KAAP - Tli.iivi/cn.236o-23<5i
LCVCBT DC/VC»LANCD INZtER KORTEN
TUD ALLE HOUTCONSTRUCTIE./
AL/
LANDHUIZEN
yCHOOLCEBOUWEN
JACHTHUIZEN
ZIEKENHUIZEN
INLICHTINGEN OP AANVRAAG
LAUSANNE-PALACE
FAMILIE-HOTEL VAN DEN ALLEREERSTEN RANG
Prosp. en ml. Reisbureau LINDEMAN, Den Haag, Arnhem, Groningen, Utrech .
UMI HiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiiiMiii iiinmmm m IIIIIIIMIHI i min iiiiiiiiiiiiiiiniii iiniiiiiiiii miiiii iiiiiiiiiniiii iiiitmiiiiiiiiiiiiiiiimiiiiiiintiimiiiiitttii miiiiniiiiiminimmmi mum m immuun m iiiinimiiii itini iiiiiiiiiiiiiin mm iiitiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiiiiiiiiiiitiimiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiMu,t
Teekeningeii vuur De Amsterdammer" van Annie Spier
JDRAMATI/CHEKRONJEK
HAARLEMSCIIE TOONEEI.CUJB : De
Haagschc Ooievaar of : ['_ "? ^ - *«
Weg met de critiek ! Wie, die ermee behebt is,
"z-ou er niet in bijten, in dezen verlossenden
'ondertitel! Want er is'een ondertitel, een
?omstandigheid welke terstond den deftigen
lettre verraadt. Henri ter Hall bijvoorbeeld
kent dit koesterend sentiment voor de litte
raire trouvaille niet ; daar moet je minstens
lid van de Vereeniging voor Letterkundigen
voor zijn en het oogenblik van afdrukken, rien
ne va plus, kennen waarop aan het afgeknaagd
achtereinde der pen nog juist de titel ont
springt, om de verbijsterende geboorte van
een tweeling-titel in dezen nood te beseffen. Wie
scheurt zich Huibert, wie scheurt zich Klaertje
van het hart? Intusschen zitten wij er nu mee.
Mochten we bij de opvoering van deze,, Revue''
in besloten kring, argeloos en onvervaard het
refrein van den ondertitel meezingen,
dankVercade!
de Intellectueel
baar verlicht dat daar een nederig
tnoneelschrijver was opgestaan, die zich met n
lauwerkrans en een collcgialcn handdruk
achter de coulisen tevreden stelde, nu ook deze
witte raaf bezweek.... zijn stuk plechtig liet
drukken en wederopvoeren in het officieel
de Groote Mnz ikant
theater van Nap de la Mar, waar the man of
the street,'' die zijn plaats betaalt, zich kan
komen overtuigen wat een malle pan," het
woord is van den auteur, toch die
Ncdcrlandsehe kunstenaars zijn nu moeten we
beginnen met te vragen : was het dan toch de
bedoeling dat de gewraakte pers, met den ernst
aan het ambt verbonden, gewaagt van Uit
succes? Och, ik wist het eigenlijk wel. wie is
er tegen bestand ! Onze letterkundigen, die
zich aan den opbouw van ons nationaal
looiteel weinig gelegen laten liggen, ze kennen de
verlokkende aromen van dit rouge, et uoir
nog niet, dr koninklijke onderscheiding van
den handen-en- voeten- roffel, de apotheose
van de ziel in de buiging des overwinnaars
tusschen de zwalpende zware gordijnen.
Nóg eens halen! Ze zitten maai' braaf te
pennen, in de eenzaamheid, bij potkachel
ni.ise-en-seene, en de plof in de brievenbus
wanneer de laatste pmrt, den hemel zij
«edankt, het huis. uordl uitgedragen, is voor
hen het eenig applaus.. Doeh wie zich eenmaal
aan het voetlicht brandde, met schmink om
ging, en zijn versten lauwerkrans, als di
dreg zijner artistiekste illnsieen, om zijn hals
voelde.... hij is een bekeerde niet alleen,
hij wil er ineens alles van hebben, premières en
reprises, hcusclic critiek in de krant, en wie
weet, sinds hij van nabij ervoer hoe duur de
tooneelgrap is -- de mode kousen van de
hoofdpersoon, véritabcl ooievaarsrood, en 'Jen
blonde pruik van Terpsichorc die nog geen
vijf minuten op de planken stond wie-weet.
na edelen kunstenaarsstriid, nog wel een duit je
dramatische Regeerings-subsidie ook !
E en Kaninefaat kwam over de brug.... en
met eere. Meent niet dat ik de Revue" als
kunstwerk onderschat. 7ii is minstens even
\eel-eiseheiul als de tragedie, en toen Elektra"
in de Wereldbibliotheek verscheen, dacht ik
dadelijk.. Mevrouw, zou de hartelijke, hum.!
ne en knappe criticus \ an Elscvicr's Maand
schrift waarschuwen, wordt nu niet hatelijk, ik
ben hel ook niet geweest. Gelijk, collega, dit juist
is het wat wij bovenal in uw jongste koekoeksei
hebben gewaardeei d, er \\as geen enkel scherp
luchtje aan. Met gratie nam hier een waardig
telg van Aristophanes zijn vogels van diverse
pluimagiein de maling, en dat het pamflet ge
drukt werd was. vol «e n s l u-1 voor bericht,i m nier t
niet 2iin bi.tmkf .?[«i- uitgeATiS uiklêu 'le£'
i;rjp l.'itpn ilnikkéit" la. i.i. oV nitgi-xH '
Het is een onderwerp voor het eerstvolgend
Kunstcongres : Ligt het op den weg der
uitgevers om een zelfstandig letterkundige, die
/ijn sporen verdiend heeft en weet waar
Abram de mosterd haalt, te dwingen,
over-tehalen, of zijdelings ,ie animeeren tot het
openne Kunsten
baar maken dooi den druk van een geestes
kind, dat bijvoorbeeld door de Haagschv
ooievaar aan de Witte brug, au sein de la
familie, werd neergelegd? Misschien zon ik
de motie-vóór, mits deze mij van Communis
tische zijde niet te zwaar werd opgedrongen.
ondersteunen. Gezonde humor, hij is niet zoo
schaarsch in ons land, maar hij wordt een
beetje met den nek aangezien. Dan doet zoo'n
keurig boekje, wit als wijlen de Witte Mier"
en met een wapen erop, al dadelijk meer ethisch
en ietwat adelijk, zoodal Jusl de Adelaar in
persoon ermee hoog-vliegcn kan zonder de
Stem" in gevaar te brengen, en iedereen
begrijpt dat de revue net zoowel tot de lit
teratuur behoort als hel sonnet. Ik
zon het bepaald zonde hebben gevonden in
dien deze kostelijke opzet, dram. pers. :
Phyllis en Pallieter, wanneer dezespringvloed
van beminnelijke steken onder water, volstrekt
actueel en een bron voor de Maatschappij der
Nederlandsclte Letterkunde lik'inamaals, ver
loren ware gegaan. De stamelende Dadaïst, zoo
wel als de groote Muzikant, zonder wiens
tocwijdingvan deiiBecthovcn" gelijk Pallieter" zegt,
inderdaad in ons land minder" geworden zou
zijn dan ons in deze herdcnkingsdagen
met trots vervult, zijn deze eeuwigheid waard,
en er zijn, behoudens hier en daar een vlekje
van al te gulle grappighekl.
gecslesflikkeringen in den dialoog die ware sterren aan den
litterairen irans mogen heeten. Men moet zijn
halve leven aan de schoone letteren hebben
gewijd om a hout portant neer te schrijven :
,.lk ben de llaagsche ooievaar, die van hel
wapen. Ik ben er eindelijk eens til^n'li/'^cn."
Dit is, onmiskenbaar, poëzie. En het kapittelke
uit Boudewijii," liet sprookje uit liet
dierenrijk, dooi' Pallieter voorgedragen als ware hij
hij Mercadet en Vercadet in de leer geweest,
is in zijn soort een knap stuk epiek. En moet
men niet ernstig aan vergeestelijking hebben
gedaan, aan den afgrond der mystiek
hebben gestaan, om de figuur van den
diepzinnigen schilder" deze grondige uitspraak
in dril nioiiil ic kunnen ioggon ..Deze
l ij d IS dt Ujd del LêhiliIrrkiulM ni dri M'hi
Punt. Binnenkort," zegt de architekt, die
stoelen als giraffen" ontwerpt, hoop ik ook
postzegels, likeurglaasjes en dameshoeden te
gaan bouwen." Wij kunnen het Verbond van
Nederlandsche Kunstenaarsvereenigingen niet
erkentelijk gerjpeg zijn. dat het zijn begaaf
den Voorzitter tot deze beslist visioenaire
schepping van den toekomstigen kunst-arbei
der heef! geïnspireerd. En is ten slotre ook
dit geen poëzie :
., Ik ben een jonge schrijfster van r.ovellet
jes,
Die smelten op je tong als ulevelletjes."
of dit :
Ik ben een dichteres van achttien jaar,
Maak eiken dag een vers van veertien regels
klaar."
Dit",,klaar' alleen al is een sieraad voor het
werk. Het persifleert met n pennestreek
horden dichteressen.
De Haarlemsche tooneel-club heeft dit
zeldzaam mysterie-spel van een onzer gevoe
ligste realisten frisch en fleurig opgevoerd.
Dit is dilettantisme, dat er zijn mag. En onder
ons." - de openbare vertooning heb ik met
voorbedachten rade verzuimd sloeg het in
en stak ieder, die een veer had moeten laten,
dien des Ie liever op den hoed van den jongen
dramaturg waar deze bleek te zijn :
een der onzen," een van wien Kloos nog on
langs heeft gedecreteerd^dat hij tevens is .
een der besten.
T o i1 N A i; r i
it'l Dadaistj